آلفا طب

طرح خدمات در منزل

با ما همراه شوید تا بیشتر با طرح خدمات در منزل آشنا شوید.

شاید باشند عده ای از ما که در منزلشان از مریضی پرستاری میکنند و لازم دارند مرتب توسط پزشک یا نیروهای وابسته مورد مراقبت قرار بگیرند و بنا به شرایط خاصشان امکان مراجعه به مراکز درمانی نیز وجود ندارد، این مورد با شیوع بیماری همه گیر کرونا شدت بیشتری پیدا کرده است.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

با توجه به آسیب پذیری عده ی زیادی از جمله بیماریهای خاص و سالمندان به بیماری کرونا، عموما باید برای تردد کمتر در محیط های مشکوک و آلوده از  طرح خدمات در منزل استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با طرح خدمات در منزل، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
طرح خدمات در منزل چیست؟
سیستم آنلاین طرح خدمات در منزل
خدمات ارائه شده در طرح خدمت در منزل
گیرندگان طرح خدمت در منزل
مزایای استفاده ی بیماران از طرح خدمت در منزل
نحوه درخواست طرح خدمت در منزل
خدمات پزشکی قابل دریافت در منزل
ویزیت توسط پزشک عمومی
ویزیت توسط پزشک متخصص
خدمات پرستاری قابل دریافت در منزل
خدمات تشخیص ابتدایی
دسته بندی کلی مراقبان پرستاری در منزل
مراقبت از بیماران دیابتی در منزل
فتوتراپی یا درمان زردی نوزادان در منزل
گفتار درمانی در منزل
گرفتن اکو و نوار قلب در منزل
فیزیوتراپی در منزل
مشاوره کودک در منزل
نصب سوند ادراری و معده در منزل
کمک به شیردهی در منزل
ساکشن تراپی در منزل
سرم تراپی در منزل
کشیدن بخیه در منزل
انما یا تنقیه در منزل
تزریقات در منزل
تعویض پانسمان در منزل مثل
اقدامات قابل انجام برای سالمندان در منزل
طرح ارائه خدمات برای مادران باردار
سونوگرافی و رادیولوژی در منزل
انجام آزمایشات در منزل
شنوایی و بینایی سنجی در منزل
انجام خدمت ای سی یو در منزل
خدمات مشاوره درمانی غیر حضوری
انجام طب سوزنی توسط متخصص در منزل
طب سنتی در منزل
تست کرونا در منزل
خرید یا اجاره ی تجهیزات پزشکی- درمانی
خدمات حمل و نقل درمان یا آمبولانس
ویژگی های یک مرکز خوب جهت انجام طرح خدمت در منزل
نقش مسئول فنی طرح خدمات در منزل
تعرفه ی طرح خدمات در منزل
سوالات متداول در مورد طرح خدمات در منزل
۱- سازمان ناظر بر طرح خدمات در منزل کیست؟
۲- آیا کمبود برخی تجهیزات درمانی دلیلی بر نقض طرح خدمات در منزل است؟
۳- آیا طرح خدمت در منزل روش کارآمدی است؟

طرح خدمات در منزل چیست؟

تعدادی از مراکز درمانی معتبر با کسب مجوز از  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برای بیمارانی که در منزل نیاز به مراقبت هایی از جمله خدمات پرستاری و پزشکی، فیزیوتراپی، چکاپ های قبل و بعد از جراحی های خاص، خدمات آزمایشگاهی از جمله نمونه گیری خون، کار و گفتار درمانی و بسیاری موارد دیگر دارند، نیروی عمومی یا متخصص اعزام میکنند.

دلیل این امر نیز پیشبرد قسمتی از روند بهبودی در منزل، کاهش مراجعات غیر ضروری، کاهش سختی دوران نقاهت، کاهش ابتلا به بیماری های دیگر از جمله کرونا و برخی دلایل دیگر است.

ممکن است فعالیت برخی گروه های انجام خدمات درمانی منوط به ساعت یا روزهای مشخصی باشد و یا به صورت شبانه روز و در تمامی ایام فعال باشند. برای پیگیری این مورد باید با مراکز مورد نظرتان ارتباط تلفنی یا آنلاین برقرار کنید.

سیستم آنلاین طرح خدمات در منزل

سیستم آنلاین درمانی شامل یک وب سایت یا اپلیکیشن معتبر است که برای پزشکان و پرستاران محیط جدید شغلی ایجاد کرده است و در سوی دیگر برای بیماران و نیازمندان خدمات درمانی نیز یک برنامه با کاربرد آسان و راحت میباشد که با توجه به نیازشان میتوانند از پزشک یا پرستار مربوطه تقاضای حضور و رسیدگی کنند. این اپلیکیشن باید ویژگی های خاصی داشته باشد که در ادامه به آنها می پردازیم:

* اولین و مهمترین اصل این گونه برنامه ها، داشتن مجوز از سازمان بهداشت است
* پزشکان فعال در این اپلیکیشن ها باید دارای مجوز پزشکی باشند
* محیط شغلی امن برای کادر درمان باشد و از ارائه ی اطلاعات شخصی ایشان در معرض دید عموم خودداری شده باشد
* داشتن فضای کاربردی آسان، به طوری که با توجه به حال یا سن بیمار، قابلیت استفاده عمومی فراهم باشد
* توسط یک تیم آنلاین و متعهد مدیریت گردد.

خدمات ارائه شده در طرح خدمت در منزل

ویزیت پزشک:

کلیه ی مواردی که در صورت مراجعه ی پزشک در منزل قادر هستید دریافت کنید شامل ویزیت، معاینه، مشاوره و تجویز دارو است. ممکن است متناسب با وضعیت گزارش شده توسط شما یا شخص دریافت کننده ی اطلاعات بیمارستان، پزشک خدمت رسان عمومی، متخصص، فوق تخصص، متخصص سالمندان و متخصص طب سوزنی باشد.

خدمات پرستاری:

این مورد شامل کلیه ی خدمات پرستاری از جمله تزریقات، icu در منزل، چک قند خون، پانسمان، اجرا یا تعویض سوندهای ادراری، کنترل علائم حیاتی، انجام سرم درمانی، نوار قلب و سنجش فشار خون، ساکشن تراپی، سوند معده، سوختگی، زخم پای دیابتی، انجام مراقبتهای مربوط به سالمندان و بیماران معلول جسمانی و حرکتی، انجام مراقبتهای بهداشتی روزانه ی بیماران و بسیاری موارد دیگر میگردد.

دریافت خدمات توانبخشی در منزل:

این گروه شامل مواردی مانند فیزیوتراپی و کمک به حل مشکلات حرکتی، گفتار درمانی و مشکلات کلامی، مشاوره کودک، کار درمانی، مشاوره تغذیه، مشاوره روانشناسی، ماساژ درمانی، روان پزشکی و بسیاری موارد دیگر میگردد.

خدمات پاراکلینیکی:

این بخش شامل خدمات رادیو گرافی و آزمایشگاهی می گردد و از نمونه های آن میتوان به انجام نمونه گیری های خون، نمونه گیری ادرار و مدفوع، انجام سونوگرافی و رادیولوژی، انجام چکاپ های لازم در خصوص وضعیت بینایی و شنوایی و موارد دیگر نام برد.

تهیه دارو:

پس از این که نسخه توسط پزشک ارائه شد میتوانید با انجام هماهنگی با مرکز، از فرد معتبر برای تهیه ی دارو هایتان استفاده کنید و درب منزل تحویل بگیرید. حتی در موارد داروهای نایاب نیز میتوانید از مراکز مورد نظر نیز کمک بخواهید.

انتقال پزشکی:

اگر برای پیمودن مکان منزل تا بیمارستان و یا بالعکس به آمبولانس احتیاج پیدا کردید می توانید آن را به صورت خصوصی یا اورژانس دریافت کنید. آمبولانس ها با توجه به نیاز و وضعیت شما مجهز به دستگاه ها و لوازم پزشکی است.

اجاره تجهیزات و دستگاه هایی که برای مدت محدود نیازمند هستیم و یا خرید آنها برایمان مستلزم پرداخت هزینه های هنگفت است. از جمله دستگاه اکسیژن ساز یا ویلچر.

اجرای عملیات ضد عفونی:

این بخش شامل ضد عفونی کردن منزل و یا قسمت محیط فرد بیمار مبتلا به امراض عفونی، گند زدایی و غیره است. حتی این خدمات شامل ادارات، بیمارستانها، مطب ها و سایر موارد مربوطه نیز میگردد.

گردشگری سلامت:

خدمات نوینی که به تازگی تاثیرات آن بر روند درمان بیماران، مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج خوبی از خود نشان داده است و در زمره ی فعالیتهای طرح خدمت در منزل وارد گشته، گردشگری سلامت نام دارد.

به عنوان نمونه میتوان به گردشهای تفریحی و ورزشهای مفرح گروهی، ارزیابی و آموزش سلامت طی فعالیت هایی مانند کوهنوردی و بوم گردی و غیره اشاره کرد.

گیرندگان طرح خدمات در منزل

افراد زیادی بنا به دلایل مختلف از خدمات درمانی استفاده می کنند حتی مواردی مشاهده شده است که فرد از لحاظ مراجعه به بیمارستان یا مراکز خدمات درمانی بدون هیچ مشکل و ایرادی بوده است اما ترجیح داده که در منزل خدمات پزشکی دریافت کند. اما عموما افرادی که مستلزم دریافت اینگونه خدمات هستند شامل موارد زیر است:
۱- سالمندان و افرادی که به دلیل کهولت سن زمین گیر شده و برای حمل آنها تا مراکز پزشکی باید سختی فراوانی را متحمل شد
۲- معلولان جسمی- حرکتی
۳- بیماری های مزمن و مسری
۴- بیماری های خاص
۵- افرادی که همراه و سرپرستی ندارند
۶- بیماران سرطانی خصوصا آنها که شیمی درمانی شده اند و هر گونه عفونت برای آنها مضر است
۷- جانبازان و بیماران قطع نخاعی
۸- بیمارانی که سکته قلبی یا مغزی کرده اند
۹- بیمارانی که دچار شکستگی شده اند
۱۰- بیمارانی با زخم بستر یا زخمهای دیابتی
۱۱-‌ مادران باردار مخصوصا آنهایی که در استراحت مطلق به سر میبرند
۱۲- در حال حاضر مبتلایان به ویروس کرونا که برای حفظ امنیت و سلامت سایر اقشار جامعه در دوران قرنطینه به سر میبرند.

مزایای استفاده ی بیمار از طرح خدمات در منزل

بیمار بدون مراجعه به مراکز درمانی قادر است بخش وسیعی از خدمات درمانی را در منزل دریافت کند. این خدمات ممکن است مربوط به پیش یا پس از بیمارستان باشد.
کاهش بسیاری از هزینه های اضافی از جمله هزینه های رفت و آمد، هزینه ی اقامت، هزینه استهلاک و غیره
کاهش خستگی و درد ناشی از جابه جایی منزل تا مرکز درمانی

توجه مخصوص پزشک یا پرستار به یک بیمار

(در مراکز درمانی یک پزشک یا پرستار موظف است چندین بیمار را مورد رسیدگی و توجه قرار دهید، در حالی که در منزل توجه خاص وی معطوف به یک بیمار میباشد)
عدم انتظار بیجا برای تشکیل پرونده، نوبت دهی، طی زمان های لازم برای رسیدن نوبت ویزیت و ملاقات با پزشک یا پرستار و غیره

کاهش تنش و اضطراب بیمار

(عموما مراکز درمانی به دلیل ازدحام بیماران مختلف، مکانی پر رفت و آمد و پر سروصدا است، بیماری که خود متحمل اضطراب بیماری خویشتن میباشد، با قرار گیری در این محیط ها متحمل استرس بیشتری خواهد شد و چه بسا این تنشها اثرات مخرب تری بر روند درمان وی داشته باشد)

تبدیل روند تئوری درمان به روند عملی

( هنگامی که به مطب پزشکان مراجعه می کنید و وی انجام برخی فعالیتهای فیزیکی را برای بهبود روند درمانتان تجویز میکند، در واقع به ناچار فقط میتواند به صورت تئوری به شما آموزش دهد و چه بسا به یاد آوری آن در منزل برایتان سخت و ناممکن گردد،

به همین جهت مراجعه ی پزشک به منزل و پیگیری روند عملی حرکات لازم، قطعا برای شما فایده ی بیشتری خواهد داشت)

کاهش انتقال عفونتهای بیمارستانی

( همان طور که میدانید بیمارستان ها، مراکزی هستند که از هر نوع بیماری در آن وجود دارد، در صورت دارا بودن بیماری هایی از جمله مواردی که سیستم ایمنی را تضعیف میکند، ممکن است سبب ابتلای شما به هر گونه بیماری های دیگر گردد، پس دریافت خدمات درمانی در منزل، ریسک ابتلا به بیماریهای بیمارستانی را به صفر میرساند )
دریافت کلیه ی خدمات درمانی در یک زمان و مکان  مد نظر ما و تنها با یک تماس تلفنی یا درخواست اینترنتی
عدم تحمل گرمای تابستان و سرمای زمستان، ترافیک و یا حتی شرایط آلوده ی هوا
میتوان در صورت عدم رضایت از پزشک یا پرستار، تنها با یک تماس آنها را عوض کرد و فرد جدیدی جایگزین کرد.

نحوه ی درخواست طرح خدمت در منزل

در برخی موسسات لازم است با تماس تلفنی تعیین وقت کرد تا بتوان خدمات درمانی دریافت کرد اما امروزه با به وجود آمدن تکنولوژی های به روزتر دیگر لازم نیست با توجه به شلوغی ترددهای تلفنی یک مرکز درمانی وقت گرانبهایتان را تلف کنید، کافیست با مراجعه به وب سایت یا اپلیکیشن مرکز مورد نظر درخواست خودتان را ثبت کنید و پس از انتخاب پزشک با ویژگیهای مد نظرتان، منتظر تماس مسئول مربوطه برای انجام هماهنگی های بیشتر باشید و به همین آسانی حضور کادر درمان در منزلتان را تجربه کنید.

خدمات پزشکی قابل دریافت در منزل

وقوع بیماری قابل پیش بینی نیست. از یک سو ممکن است در روزی که به پزشک احتیاج  داریم مطب آنها تعطیل باشد یا در روزهای تعطیل قرار داشته باشیم، از سوی دیگر هم ممکن است توانایی مراجعه حضوری به مطب را نداشته باشیم.

در این حالت بهترین اقدام این است که از مراکز ارائه خدمات پزشکی درخواست کمک کنیم تا متناسب با نیاز ما دکتر مناسب را ارسال کنند.

خدمات ارائه شده در بخش پزشکی شامل پزشک عمومی، پزشک متخصص، فوق تخصص در حوزه های عادی، اورولوژی، طب سالمندی، نورولوژی، نفرولوژی، داخلی، عفونی، اکوکاردیوگرافی، گوارش، ریه، قلب، ارتوپدی، روان شناختی، روانپزشکی، گوش و حلق و بینی، طب ورزشی، طب سوزنی و غیره میباشد.

ویزیت توسط پزشک عمومی

در ابتدا بیمار باید توسط یک پزشک عمومی معاینه گردد و شرایط وی سنجیده شود، اگر در حوزه ی درمانی وی بود که میتواند انجام مسئولیت کرده و موارد لازم را تجویز نماید. اما اگر تشخیص دهد که درمان فرد مستلزم حضور یک پزشک متخصص است باید از مرکز درخواست متخصص یا فوق تخصص مربوطه کند.

برای معاینه توسط پزشک لازم نیست دچار بیماری شده باشید بلکه یک چکاپ سلامتی ساده ممکن است راهی برای پیشگیری از بیماری باشد. تعرفه ی پزشکان برای حضور در منزل در برابر هزینه های گزاف رفت و آمد و بیمارستان بسیار مقرون به صرفه است.

اگر هزینه ی هر دقیقه صرف وقت هم قابل سنجش بود، وقت طولانی که صرف حضور و  انتظار معاینه پزشک هدر میرود با دقایق کوتاه معاینه در منزل قابل مقایسه نخواهد بود.

ویزیت توسط پزشک متخصص

علاوه بر پزشک عمومی که در مرحله ی اول به ویزیت شخص می پردازد، در زمانی که نیاز به متخصص باشد میتوان از مرکز ارائه خدمات پزشکی، درخواست هرگونه پزشک متخصص کرد.

از جمله متخصصان داخلی، مغز و اعصاب، ارتوپد، فوق تخصص ریه، عفونی، اطفال، ارولوژی، زنان، گوارش، چشم، پوست و مو و غیره.

تعرفه ی پزشکان متخصص با توجه به تخصص آنهاست اما نسبت به هزینه های رجوع شخصی به ایشان بسیار مناسب تر است.

خدمات پرستاری قابل دریافت در منزل

۱- مراقبت از افراد سالمند
۲- قرار دادن سوند دائمی یا به صورت موقت
۳- کمک به کاهش و درمان زردی نوزادان
۴- تعیین یک راه وریدی صحیح برای اتصال آنژیو
۵- به عنوان یک ماما برای کمک به بانوان در طی مراحل بارداری و شیردهی
۶- تزریق آمپول و سرم تجویز شده توسط پزشک
۷- قرار دادن سوند معده برای افرادی که تغذیه از راه لوله دارند
۸- رادیولوژی در منزل
۹- فیزیوتراپی در منزل
۱۰- حمام کردن بیمار
۱۱- تعویض پانسمان
۱۲- مراقبت از افراد با ناتوانی جسمی
۱۳- مراقبت از کودکان
۱۴- بررسی علائم حیاتی و صدور گواهی فوت در منزل
۱۵- شست و شو و ترمیم زخم بستر و زخم دیابتی
۱۶- چک کردن قند و فشار خون
۱۷- گرفتن آزمایش خون، ادرار و مدفوع بیمار
۱۸- انجام خدمات icu در منزل
۱۹- مشاوره در حوزه تجهیزات پزشکی برای خرید یا اجاره
۲۰- انجام عملیات بهبود زخم از جمله سرم تراپی
۲۱- کمک به درمان سوختگی و غیره

خدمات تشخیصی ابتدایی:

ابتدا یک اپراتور نزد بیمار حاضر میگردد یا به صورت تلفنی تمام شرح حال بیمار را به همراه اطلاعات بالینی و هویتی، آدرس و شماره تماس فرد را جمع آوری میکند و سپس به کمک مرکز اصلی نسبت به تشخیص پزشک مربوطه اقدام کرده و شرایط هماهنگی با پزشک مورد نظر برقرار میشود و به فرد بیمار اطلاع رسانی میگردد.

در ادامه پزشک با معاینه ی بیمار و انجام تستهای عادی برای تخمین میزان سلامتی، در صورت لزوم آزمایشات تشخیص ابتدایی یا داروهای مورد نیاز را توسط نسخه در اختیار بیمار قرار میدهد. در ادامه ی کار نیز میتوان به سایر خدمات مرکز مراجعه کرد.

به طور مثال درخواست کارشناس آزمایشگاهی جهت انجام نمونه گیری که پزشک تجویز کرده است و جواب دهی معتبر با بهترین تجهیزات آزمایشگاهی و یا درخواست کارشناس پرستاری برای تزریق سرم یا آمپول.

اطلاعاتی که لازم است در اختیار مراکز درمانی قرار دهید شامل موارد زیر می گردد:

* نام، سن و جنسیت
* وضعیت و شرح حال کنونی بیمار
* سابقه ی بیماری های قبلی
* داروهایی که در حال حاضر مصرف میکند
* علائمی که بیمار از خود بروز میدهد، مانند درد، سوزش، تب و غیره
* در صورت نیاز به خدمات غیر ضروری یا ضروری مد نظر، آن را بیان کنید، به عنوان مثال تزریق سرم یا حمام بیمار
* آدرس دقیق منزل بیمار به همراه شماره تماس
*** برای آسودگی خیال و حفظ سلامتی و با توجه به شرایط حاد کرونری کلیه ی اقدامات پزشکی یا پرستاری با توجه به رعایت تمام اصول بهداشتی و حفاظت شخصی از جمله ماسک و دستکش انجام میگردد.

دسته بندی کلی مراقبان پرستاری در منزل

پرستاران، کمک پرستاران، بهیاران و کلیه ی زیر مجموعه های آن قادر هستند در شرایط مختلف، یک بیمار را در منزل راهنمایی و یا امداد رسانی کند. اما بر اساس شرایط بیمار در سه طبقه دسته بندی میشوند.

گروه اول مراقبتهای مستقل: آگاهی بیمار از پس فعالیتهای روزمره ی خود بر خواهد آمد و فقط نیاز دارد برخی موارد غیر قابل انجام مانند تزریقات یا گرفتن فشار خون و مشاوره های کمکی را از طریق پرستار دریافت کند.
گروه دوم مراقبتهای نسبی: این گروه با توجه به محدودیت هایی که دارند، وابستگی بیشتری نیز به کمکهای پرستاری نسبت به گروه اول دارند.
گروه سوم مراقبتهای کامل: ممکن است فرد بیمار به حدی ناتوان باشد که لازم شود کلیه ی فعالیت های شخصی و روزانه اش توسط پرستار انجام گردد. این گروه عموما نیاز دارند تا پرستار مدت بیشتری را برایشان صرف کند.

مراقبت از بیماران دیابتی در منزل

بیماران دیابتی افرادی هستند که در نتیجه ی بالا رفتن سطح قند خونشان به این بیماری مبتلا شده اند. این افراد نیاز به مراقبتهای شدید دارند، چرا که بی توجهی به قند بالای خون میتواند عواقب بدی به همراه داشته باشد، از جمله نابینایی، نارسایی قلبی و کلیه.

به همین منظور اگر توانایی مدیریت دیابت تان را ندارید، میتوانید از طرح خدمات در منزل استفاده کنید تا روزانه سطح قند و فشار خونتان سنجیده شود، مشاوره های تغذیه دریافت کنید، یک مربی ورزشی مفید برای کاهش قند تان داشته باشید، مصرف داروهایتان مرتب و سر وقت انجام گیرد و در نهایت در فواصل معین با پزشک متخصص در منزلتان دیدار کنید.

تمامی این متخصصان را میتوانید در یک مرکز ارائه خدمات پزشکی در منزل یافته و درخواست کنید.

فتو تراپی یا درمان زردی نوزادان در منزل

از جمله بیماری هایی که برخی نوزادان به آن مبتلا می شوند زردی یا یرقان است. این بیماری به دلیل بالا رفتن سطح بیلی روبین خون اتفاق می افتد و فوق العاده سطح بالای آن برای سلامت نوزاد خطر آفرین است. برای رفع این بیماری لازم است نوزاد در زیر نور خاصی قرار بگیرد.

مراکز خدماتی- درمانی قادر هستند پزشکانی به منزلتان بفرستند که توسط دستگاه هایی که قابلیت اجرا دارند، شرایط درمان زردی نوزادان را به جای بیمارستان در محیط خانه ی شما ایجاد کنند

و به همین وسیله شما را از بسیاری موارد نامطلوب، مانند حضور سخت در بیمارستان، بیماری های خطرناک بیمارستانی برای نوزادتان، هزینه های nicu، هزینه های رفت و آمد و علی الخصوص دوری از نوزادان به دور می سازد. در نتیجه نوزادان در کنار و آغوش شما، این دوران را سپری میکند تا به سلامتی کامل دست یابد.

گفتار درمانی در منزل

یک کارشناس گفتار درمان در حوزه ی درمان مشکلات گفتاری، ارتباطی، بلع و ادراکی، قادر است به فرد بیمار کمک کند. به عبارت دیگر در موارد زیر میتوان از یک گفتار درمان کمک گرفت، مشکلات در پیدا کردن و بیان کلمات عادی یا پیچیده، مشکلات در برقراری روابط اجتماعی،

مشکلات در حوزه ی بلع یا قورت دادن، مشکلات خواندنی و نوشتاری، مشکلات ادای صوت و بسیاری موارد دیگر. برای این منظور می توان از مراکز معتبر درخواست حضور کارشناس گفتار درمانی در منزل کرد.

گرفتن اکو و نوار قلب در منزل

برای این که عملکرد قلب فردی مشخص گردد لازم است که به وسیله ی دستگاه ارسال امواج صوتی، به تصویر قلب وی، دسترسی پیدا کرد.

به این تست اکوکاردیوگرافی میگویند که در زبان عامه ما آن را به اکو میشناسیم. تست اکو توسط متخصص قلب و عروق انجام میگیرد و برای انجام این امر در منزل، لازم است دستگاه اکوی قلب و نوار قلب را نیز به همراه داشته باشد. ( انجام نوار قلب توسط کارشناس پرستاری و تحت تجویز پزشک قلب نیز امکان پذیر است).

متخصص پس از مشاهده ی نتایج اکو یا نوار قلب اگر تشخیص دهد فرد بیمار در شرایط عادی قرار دارد دستور انتقال به بیمارستان را صادر میکند و ضمن تماس با مرکز میتوان سریعا به آمبولانس دسترسی پیدا کرد، اما در شرایط عادی ضمن تجویز دارو و دستورات مراقبتی، میتوان برای انجام تجویزات پزشک، نسبت به حضور پرستار از مرکز درخواست کمک کرد.

فیزیوتراپی در منزل

وقتی فردی بنا به دلایل مختلفی دچار اختلالات عصبی، اسکلتی و ماهیچه ای میشود، به تجهیزاتی نیاز دارد که در روند بهبودی به وی کمک کند از جمله تجهیزات مکانیکی، جریان الکتریکی، انجام حرکات ورزشی، ماساژهای یدی، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و بسیاری دستگاه های دیگر. شخصی که این عملیاتها به دست وی مدیریت میشود فیزیوتراپ نام دارد.

در مراکز ارائه دهنده ی طرح خدمت در منزل این کارشناسان برای حضور در منزل و کنترل روند درمان حاضرند.

از جمله خدمات این افراد شامل انجام تمرینات فیزیکی و جسمانی، تمرینات لازم در افزایش کارایی عروق و قلب، آموزش ریلکسیشن، بیوفیدبک تراپی، انجام تمرینات بهبود ریه، لیزر، الکتروتراپی، هادی، تراکشن، تجویز پروتز و ارتز و سایر موارد دیگر است.

یک کارشناس فیزیوتراپی در جلسه ی اول پس از تشخیص روشهای درمانی موثر در مورد درمان بیماری شما، در سری های بعد به همراه تجهیزات کامل مراجعه خواهد کرد.

مشاوره کودک در منزل

گاهی برای برخی خانواده ها پیش آمده که فرزند خانواده به دلایل گوناگون از جمله طلاق، افسردگی، مشکلات عاطفی و غیره، رفتار و اعمالی از خود نشان دهد که با عرف خانواده همسان نبوده و طبعا در منزل یا خارج از آن مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.

در این موارد معمولا مشاوره بهترین راه درمان میباشد، چرا که یک مشاور خوب با علم به این موضوع، راهکارهای مناسبی در دست دارد.

حال مسئله اینجاست که ممکن است کودک از ورود به مطب روانشناس خودداری کند و محیط مطب برای وی ایجاد تشنش فکری یا رفتاری کند.

بهترین مکان برای این افراد، منزل خودشان است. پس درخواست یک مشاور با تجربه از مراکز ارائه خدمات درمانی در منزل میتواند علاوه بر ایجاد محیط دوستانه، روال درمان را با نتایج مثبتی نیز رو به رو کند.

نصب سوند ادراری و معده در منزل

برخی افراد به دلایلی مانند انسداد مجاری ادراری، بیماری های مثانه، کهولت سن، معلولیتهای جسمانی، برخی سرطانها مانند پروستات و غیره، مجبورند از سوند استفاده کنند.

به دلیل مشکلی که این افراد متحمل هستند، مراجعه به کلینیکها و انتظار طولانی برای نصب سوند، کاری زجر آور و غیر قابل تحمل است، برای آسایش این افراد می توان فرایند انجام سوند را در منزل و توسط پرستار مسلط، بدون درد و خونریزی انجام داد.

حتی موارد دیگر مانند نصب سوند معده برای تغذیه ی بیمار، از جمله اقداماتی است که میتوان در طرح خدمات درمانی در منزل دسته بندی کرد.

کمک به شیردهی در منزل

مادر شدن در برگیرنده ی وظایفی می باشد که مهمترین آن شروع شیردهی به نوزاد است. گاهی برخی مادران در این امر با مشکل رو به رو میشوند و برای این منظور نیاز به کمک دارند.

حضور یک پرستار آگاه و مطمئن، میتواند به مادر نحوه ی صحیح شیر دادن و تغذیه به نوزاد را بیاموزاند. مسلما در روزهای اول پس از زایمان، مراجعه مادر به بیمارستان و کسب تجربه سخت خواهد بود.

به همین جهت درخواست پرستار از مراکز ارائه خدمات درمانی در منزل، علاوه بر راحتی مادر، سبب توجه بیشتر و آزمونهای پی در پی بدون استرس وی خواهد شد و این تجربه ی شیرین را لذت بخش تر میکند.

ساکشن تراپی در منزل

بیماری که تحت عمل جراحی قرار گرفته است یا به دلایل مشکلات حرکتی قادر نیست ترشحات ریوی یا وریدی اش را دفع کند و از سوی دیگر نیز قادر به مراجعه به کلینیک نیست، لازم است برای خروج ترشحات، خون آبه ها و یا مایعات بیش از حد تجمع یافته، درخواست پرستار بکند. به روشی که پرستار به کار میگیرد ساکشن تراپی میگویند.

سرم تراپی در منزل

مایعات نیاز ضروری بدن برای حفظ زندگی است، گاهی به خاطر مسمومیت یا استفراغ، اسهال،ضعف بدنی، عرق زیاد و غیره دچار کم آبی میگردیم و یا به دلیل افت فشار یا قند به سرم تراپی احتیاج پیدا میکنیم، در این حالت می توان به آسانی در منزلمان از یک پرستار حرفه ای جهت انجام مراحل سرم تراپی استفاده کنیم. کافیست با مراکز مربوطه تماس حاصل کنیم تا در اسرع وقت درمان گردیم.

کشیدن بخیه در منزل

زمانی که تحت عمل جراحی یا بریدگی های عمیق، قسمتی از بدنمان بخیه زده میشود. کشیدن نخ های بخیه و خارج کردن آن به نوع زخم، محل آن و شرایط بدنیتان بستگی دارد.

کشیدن خودسرانه نخ های بخیه ممکن است دردسر های بیشماری برای شما به همراه بیاورد، از جمله باز شدن محل زخم، ماندن نخ در بدن و موارد دیگر. پس عاقلانه ترین کار این است که از یک پرستار متبحر کمک بگیرید و ساده ترین راه این است که درخواست کنید پرستار این مورد را در منزل خودتان انجام دهد.

انما یا تنقیه در منزل

زمانی که یک فرد به یبوست مزمن مبتلا شده باشد یا ترجیحا برای یک عمل جراحی قرار باشد کولون وی تمیز گردد، نوعی مایع را به مقعد تزریق میکنند تا مواد داخل آن دفع گردد. به این روش تنقیه یا انما میگویند و انواع مختلفی دارد از جمله، انما با آب ولرم، انمای روغنی، محلول کارمینت و انمای دارویی.

برای انجام این حرکت به تجربه، تجهیزات خاص و مقدار معینی مایع احتیاج است تا از آسیب به قسمت تحتانی بدن جلوگیری گردد. برای همین میتوان از تخصص یک پرستار حرفه ای در پیشبرد این اقدام استفاده کرد تا نتیجه ی مثبت حاصل شود.

تزریقات در منزل

از رایج ترین اقداماتی که در طول دوره ی درمان ممکن است تجربه کنیم تزریق است. این فعالیت کوتاه، نیاز به این ندارد که وقت زیادی را صرف آماده شدن، تحمل ترافیک، صرف استهلاک و انتظار در کلینیک صرف کنیم. میتوان با یک درخواست کوچک و به راحتی، فردی را برای انجام تزریقات در منزل فراخواند.

این موضوع مخصوصا برای کودکانی که ترس از آمپول و محیط درمانگاه یا بیمارستان دارند روش بسیار کارآمد میباشد.

تزریق در منزل با توجه به شرایط بیمار، انواع مختلفی دارد مانند تزریق وریدی، عضلانی، زیر جلدی، داخل جلدی، مفصلی و صفاقی. که انجام هر یک خواهان پرستاری حرفه ای است که بتواند با توجه به بیمار، محل صحیح را انتخاب کند.

تعویض پانسمان در منزل

یک بیمار که به دلایل مختلف، قسمتی از بدنش را با پانسمان پوشانده شده، نیاز دارد که به طور منظم محیط زیر پانسمان شست و شو گردد و مجددا پانسمان شود. شاید برای برخی بیماران مقدور نباشه که جا به جا شوند.

برای تعویض پانسمان این افراد می توان از یک پرستار کارآمد در منزل بهره برد. برخی زخمها باید با مواد خاصی مورد شست و شو قرار گیرند و انتخاب مواد نامناسب ممکن است سبب عفونت و بروز شرایط نامناسب گردد. پس نقش شخص حرفه ای در این عمل را نادیده نگیرید.

اقدامات قابل انجام برای سالمندان در منزل

هنگامی که فرد وارد دوران کهولت می شود ممکن است به دلیل بروز برخی ناتوانایی ها به فردی مسئولیت پذیر و با معلومات احتیاج داشته باشد تا در امور روزمره با وی همراهی کند. پرستاران مراکز ارائه خدمات درمانی،این توانایی را دارند که در منزل سکونت سالمند، کلیه ی مسائل او را، برطرف نمایند.

از جمله فواید حضور پرستار برای سالمندان در منزل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- آسودگی خیال سالمند از عدم جا به جایی و انتقال به فضای کلینیک یا بیمارستان
۲- مراقبت از سالمند به صورت اختصاصی و مسلط
۳- انجام آزمایشات به صورت مرتب و پیگیرانه از جمله تست قند خون و فشار که روزانه باید انجام گردد
۴- نظارت اعضای خانواده بر روابط پرستار و رسیدگی های وی
۵- توجه مستقیم پرستار بر دریافت به موقع دارو و تزریقات
۶- استحمام یا انجام سایر فعالیتهای پاکیزه سازی مانند گرفتن ناخن یا تعویض لباس سالمند
۷- انجام فعالیت هایی مانند نصب سوند یا اجابت مزاج
توجه داشته باشید که با توجه به شرایط شخصی یا تفکرتان، پرستاران را خانم یا آقا انتخاب کنید تا در حضور آنها احساس امنیت و بیان راحت تری داشته باشید.

طرح ارائه خدمت برای مادران باردار در منزل

یک مادر باردار ضمن تحمل شرایط سخت و استرس بالا، بهتر است برای انجام خدمات درمانی در کمترین میزان مراجعه قرار بگیرد و در عوض برای ایجاد آرامش و کاهش استرس وی، فراهم کردن مراقبتهای لازم در منزل بسیار مفید است.

همانطور که میدانید راحتی و آسودگی یک مادر باردار علاوه بر حفظ یک بارداری موفق، سبب تاثیرات مثبت بر جنین خواهد شد. از جمله خدماتی که میتواند دریافت کند میتوان موارد زیر را نام برد:

* معاینه های زمان بندی شده ی مادر حامله از ابتدا تا انتهای بارداری توسط متخصص زنان یا ماما
* انجام چکاپ های کامل سلامتی قبل و پس از زایمان
* انجام آزمایشهای مربوط به سلامت جنین
* انجام سونوگرافی های لازم و همچنین سونوگرافی تعیین جنسیت
* انجام تزریقات تجویز شده توسط پزشک زنان
* حمل مادر باردار تا زایشگاه توسط آمبولانس های مجهز
* انجام فشار خون، قند خون و سنجش میزان ویتامین بدن توسط متخصص یا ماما

سونوگرافی و رادیولوژی در منزل

در دنیای پر استرس امروزی به دلیل وجود ویروس کویید ۱۹ ، ناتوانی بیماران در تحمل زمان طاقت فرسای  بیمارستان ها و کلینیکها و یا در مورد بیمارانی که خطرات انتقال آنها به کلینیکهای درمانی جهت انجام رادیولوژی و سونوگرافی، منطقی نیست به متخصصانی نیاز داریم که این خدمات را در منزل ارائه دهند، مانند مادر بارداری که برای نگهداری فرزندش احتیاج به استراحت مطلق دارد یا پیرمردی که توان حرکتی ندارد.
برای این منظور کارشناسان مربوطه به همراه دستگاه های مورد نیاز به منزل بیمار مراجعه کرده و ارائه ی خدمات میکنند.

در مورد سونوگرافی مقررات خاصی حاکم نیست اما در مورد رادیولوژی به دلیل وجود اشعه ی ایکس و نتایج مخرب آن در سلامتی همراهان بیمار، لازم است حتما به دستورات کارشناس رادیولوژی کاملا گوش دهید. از جمله ی آن میتوان به ترک اتاق در زمان عکسبرداری اشاره کرد.

انجام آزمایشات در منزل

در گذشته لازم بود فردی که نیاز به آزمایش خون یا غیره دارد، مدتها در سالن آزمایشگاه انتظار بکشد و اگر در شرایط بیماری به سر میبرد چه بسا این تحمل عذاب آورتر نیز میشد.

با اجرای طرح نمونه گیری در منزل، دیگر لازم نیست به آزمایشگاه رجوع کنید بلکه کافیست با مراکز ارائه ی خدمات درمانی در منزل تماس بگیرید و آزمایشگاه را به خانه بیاورید.

در این جا دو نکته برای بیماران ممکن است سوال گردد، برخی آزمایشات خون نیاز است خون لخته نباشد، در این شرایط فاصله ی منزل تا آزمایشگاه ممکن است نمونه ی گرفته شده خارج از حد تست گردد، در پاسخ به این سوال باید گفت، نمونه هایی که نیاز است لخته شوند که در مسیر تا آزمایشگاه انجام خواهد شد

اما در مورد موارد دیگر، پرستار حامل با کسی است که با قرار دادن نمونه ی خون در آن، برای مدت زمان معینی خون لخته نمی شود. پس خیالتان از نمونه گیری های در منزل آسوده باشد. در مورد نمونه های ادرار و مدفوع مخصوصا در مورد سالمندان، ناتوانان جسمی و کودکان که امری دشوار است نیز میتوان به تجربه و توانایی پرستاران مرکز اعتماد کنید.

شنوایی و بینایی سنجی در منزل

یک فرد ممکن است بنا به دلایل مختلفی از جمله کهولت سن، تصادف، ضربه، بیماری و غیره دچار مشکلات شنوایی گردد. این مورد حتی ممکن است برای کودکان نیز اتفاق افتاده باشد و نیاز است هر چه زودتر درمان گردد.

به همین جهت میتوانید یک متخصص گوش، حلق و بینی از مراکز ارائه ی خدمات درمانی در منزل درخواست کنید تا با ابزار مخصوصشان از جمله audiometer فرایند شنوایی سنجی را انجام دهند. در نهایت راه حلهای درمانی از جمله شست و شوی گوش، سمعک و غیره را تجویز کند.

تمامی این فعالیتها میتواند در منزل و بدون تحمل گرما و سرمای هوا، ترافیک، صفوف انتظار و استهلاک و بسیاری موارد دیگر انجام گردد.

در مورد نوزادانی که گمان می برید پاسخگویی کند و یا حتی واکنش به صدای آهسته ای دارند، حتما از یک متخصص کمک بگیرید، چرا که در این سن معمولا دیر هنگام متوجه این اختلال میگردیم و متاسفانه بسیاری از مشکلات شنوایی در بزرگسالی به هیچ وجه قابل درمان نیستند. پس حتما از یک متخصص برای معاینه نوزاد و کودکان در منزل کمک بگیرید.

انجام خدمات ای سی یو در منزل

برخی بیماران به دلیل شرایط بیماریشان نیاز دارند که از دستگاه های موجود در icu استفاده کنند، اما ماندن این افراد که غالبا مسن هستند، باعث تضعیف روحیه و کاهش امید به زندگی آنها، افزایش هزینه های درمانی و پر کردن تختهای بیمارستانی میگردد،

به همین سبب این امکان ایجاد شده است که بیماران بتوانند در منزل خود از این خدمات بهره مند گردند. برای این منظور لازم است فرد بیمار با احتیاط های کامل به منزل منتقل شود، از آن پس در فواصل معین که عموما روزانه است تحت معاینه ی پزشک متخصص قرار خواهد گرفت.

با توجه به نوع بیماری و حساسیتهای آن، نوع مراقبان اعم از پزشک، پرستار، کمک پرستار یا سایر رده های پرستاری به صورت سه دسته ی مستقل، نسبی و کامل آماده ی خدمت رسانی هستند.

تجهیزات قابل حمل در بخش آی سی یو با راهنمایی پرستار مربوطه به منزل شخص بیمار به صورت امانی یا فروشی سپرده میگردد و تا مدت بهبودی قادر خواهند بود از آن بهره مند گردند.

این امر تاثیر چشمگیری بر هزینه ها نسبت به شرایط بیمارستانی دارد و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

خدمات مشاوره ی درمانی غیر حضوری

گاهی یک بیماری با راهنمایی یک مسئول آگاه قابل رفع و درمان است، برای جلوگیری از حضور غیر ضروری این افراد به مراکز درمانی، طرحی ایجاد شده است که فرد بیمار با یک تماس صوتی یا برقراری تماس تصویری اطلاعات و راهنمایی لازم را برای کنترل و درمان بیماری اش دریافت میکند.

کافیست شرح حال بیماری اش را برای اپراتور عمومی یا متخصص بیان کند تا نکات لازم را دریافت کرده و به همین آسانی و بدون تحمل رنج تردد، به درمان خود دست یابد.

انجام طب سوزنی توسط متخصص در منزل

گاهی برای کاهش دردهای عضلانی و عصبی بدن، پزشک متخصص، استفاده از مهارت ها و فواید طب سوزنی را پیشنهاد میکند، برای این منظور کافیست با مرکز تماس حاصل کرده و جهت حضور متخصص طب سوزنی هماهنگی کنید.

از جمله مواردی که طب سوزنی قادر به درمان است میتوان به کاهش دردهای عضلانی، آرتریک یا کپسولیتهای چسبناک، آرتروز، دردهای شانه و کمر و زانو و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

طب سنتی در منزل

از پرطرفدارترین شیوه های درمانی در منزل مشتقات طب سنتی است زیرا ریشه در باورهای افراد زیادی دارد و معتقدند به دلیل طبیعی بودن و شیمیایی نبودن، آسیبهای کمتری را به بدن تحمیل میکند و سالم تر است. در ادامه به شرح تعدادی از آنها خواهیم پرداخت:

حجامت:

در اصطلاح علمی حجامت نوعی گرفتن خون میباشد که در طب سنتی از فواید بسیار آن گفته شده است. این حرکت درمانی همانند موارد پزشکی مستلزم فردی تحت عنوان درمانگر است که تمامی علوم این طب را آموخته و میتواند بیمار را از نظرهای مختلف بررسی و در صورت مثبت بودن شرایط، حجامت کند.

انجام این مورد نیازمند ابزار خاص است که درمانگر به همراه خواهد داشت. هدف از حجامت کاهش دادن درد، گرفتگی و التهاب و افزایش جریان خون و موارد دیگر میباشد.

ماساژ درمانی:

یکی از پر مصرف ترین نوع طب سنتی، ماساژ به روشهای مختلف است که توسط فردی آموزش دیده انجام میگیرد.

از درمانهای انجام شده توسط این روش، کاهش دردهای عضلانی و استخوانی، پاکسازی مجاری تنفسی، درمان اختلالات گردش خون، کاهش خستگی، بهبود خواب، کاهش اضطراب و استرس، درمان کشیدگی عضله ها و افتادگی های پوست  و بسیاری موارد دیگر است.

فقط توجه داشته باشید انجام این عمل توسط غیر متخصص باعث بیشتر شدن علائم بیماریتان خواهد شد.

روغن درمانی:

انجام این مورد از طب سنتی در بیشتر مواقع برای رفع خشکی پوست مخصوصا در قسمت پا، ضعف حافظه، درمان ناراحتی های عصبی، درمان فشار خون بالا و غیره است. با استفاده از روغن های متنوع با خاصیتهای گوناگون و روشهای خاص مالشی، میتوان بسیاری از مشکلات پوست، مو و دردها را کاهش داد.

زالو درمانی:

زالو یا اصطلاحا جراحان کوچک شفابخش از جمله موجودات مفیدی هستند که در طب سنتی فواید بسیاری برای آن ذکر شده است از جمله گشایش گرفتگی قلب، باز کردن انسداد رگهای خونی، درمان درد، پیشگیری از سکته های مغزی و قلبی و غیره را میتوان اشاره کرد.

استفاده ی خودسرانه و بدون آگاهی از زالو ممکن است سبب آسیب به رگها یا به عدم کنترل خونریزی منجر گردد و عواقب بدی به همراه داشته باشد. پس به راحتی متخصصان این علم را از مراکز ارائه ی خدمات درمانی در منزل تقاضا کنید.

در خصوص استفاده از متخصصان علم سنتی به خاطر داشته باشید که
* از مراکز معتبر نسبت به در اختیار گرفتن آنها اقدام کنید.
* تمامی ابزار و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشد
* از وی بخواهید لوازم فیزیکی مورد استفاده اش را استریل و ضدعفونی کند.
* در صورت مشاهده ی هرگونه اشتباه و مشاهده ی آثار مخرب، مراتب را حتما به مرکز گزارش دهید.

تست کرونا در منزل

مدتی است که شاهد حضور بیماری همه گیر کرونا هستیم و متاسفانه افراد زیادی مبتلا یا مشکوک به ابتلا هستند، برای جلوگیری از ورود این افراد در مکانهای عمومی و قرنطینه بودن افراد مبتلا، این گروه ها مجبورند برخی خدمات درمانی را در منزل دریافت کنند، از جمله ی این خدمات میتوان به تست کرونا اشاره کرد.

تست pcr از جمله آزمایشاتی است که برای تشخیص کرونا کاربرد دارد، در این آزمایش به وسیله ی سواپ از حلق و بینی بیمار نمونه برداشته میشود و برای آشکار شدن نتیجه در اختیار آزمایشگاه قرار میگیرد.

برای انجام این تست در منزل لازم است ابتدا با مراکز مد نظر تماس حاصل فرمایید و ضمن ارائه مشخصات فردی و شرح حال بیماری، زمان مراجعه ی حضور نمونه گیر به شما اطلاع داده خواهد شد

و به همین ترتیب بدون مراجعه میتوانید از شرایط ابتلا یا سلامت خود اطمینان پیدا کنید. برای این آزمایش ممکن است کارشناس پرستاری و یا کارشناس آزمایشگاه در محل شما حضور پیدا کند.

خرید یا اجاره ی تجهیزات پزشکی

برخی بیماران برای نگهداری در منزل نیاز دارند تجهیزات پزشکی خاصی را نیز در کنار خود داشته باشند. مخصوصا بیماران کرونایی که به دلیل نوع بیماری دچار مشکلات تنفسی می گردد و به همین منظور داشتن دستگاه اکسیژن ساز از ضرورتهای مهم است.

برای طی دوران موقت تا درمان لازم نیست حتما دستگاه های مربوطه را به قیمت گزاف خریداری کرد و پس از بهبودی در مورد چگونگی انتقال آن دچار سردرگمی شوید، به راحتی میتوان این تجهیزات مهم را از مراکز درمانی مورد نظر به صورت امانی و با پرداخت حق الاجاره دریافت و پس از پایان مدت درمان مجدد به آنها بازگرداند.

با یک تماس با مراکز ارائه خدمات درمانی، علاوه بر مشاوره مبتنی بر صلاحدید خرید یا اجاره ی تجهیزات، به راحتی میتوانند آنها را درب منزل تحویل بگیرند.
از جمله ی این تجهیزات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- تجهیزات مربوط به اتاق ccu و icu

ونتیلاتور:

دستگاه هایی هستند که عملیات دم را انجام میدهند و بازدم را به عهده ی بیمار میگذارد. برای درمان مشکلات تنفسی کاربرد دارد و انتخاب انواع مختلف آن با توجه به شرایط بیمار، توسط پزشک تجویز می گردد.

بای پپ:

تامین کننده ی اکسیژن در دو مرحله است، به صورتی که در دم مقدار بیشتر و در بازدم مقدار کمتری اکسیژن را به جریان در می آورد تا محرک تنفس مستقل بیمار گردد.

سی پپ:

وقتی بیمار در تنفس مشکل دارد به وسیله ی سی پپ و ماسک، اکسیژن متعادلی را وارد ششهای وی میکند، به دو صورت اتوماتیک و غیر اتوماتیک است.

در نوع اتوماتیک، دستگاه با چند تنفس اولیه بیمار، حد استاندارد برای وی را تعیین و اجرا میکند، اما در نوع غیر اتوماتیک، این مورد به صورت دستی تنظیم می گردد.

اکسیژن ساز:

این دستگاه هوای اتاق را به وسیله ی پمپ میمکد و پس از عبور از پودر زئولیت، اکسیژن را بیشتر از میزان آن در هوای عادی وارد بدن بیمار میکند.

علاوه بر تامین تنفس بیمار، باعث رساندن اکسیژن بیشتر به جوارح داخلی و رفع مشکلات آنها میکند.

کپسول اکسیژن:

این کپسولهای کوچک، به بیمار این ویژگی را میدهد که در هر جایی که حضور دارد آن را نیز به همراه داشته باشد.

این دستگاه علاوه بر شرایط بیماری در مواردی مانند کوهنوردی و ورزش نیز کاربرد دارد و باید هنگام تهیه به ظرفیت مورد نیاز تان توجه کنید.

مانومتر:

این دستگاه در دو نوع جیوه ای یا آبی برای سنجش فشار بیمار به کار میرود، به شکل یو انگلیسی است که یکی ساقه های آن به اتمسفر و دیگری به موردی که قرار است فشارش سنجیده گردد متصل میشود و با تغییرات هر یک، بر آب یا جیوه ی دستگاه اثر میگذارد و نتایج حاصله را در اختیار معالج قرار میدهد.

ساکشن:

دستگاهی است که با تکنیک ایجاد خلا هوا، مایعات را به داخل دستگاه میکشد و برای ترشحات و خونابه های پس از جراحی به کار برده میشود.

مانیتورینگ:

دستگاه نشان دهنده ی علائم حیاتی بیمار است که مواد زیادی از جمله ضربان، تنفس، فشار خون و غیره را نشان میدهد.

پالس اکسیمتر:

دستگاهی است که به صورت انگشتی یا رومیزی میباشد و نقش آن نشان دادن تغییرات و مشکلات اکسیژن رسانی به بیمار است.
تخت بیمارستانی: در دو نوع مکانیکی و برقی است که مکانیکی به سه دسته ی تک شکن، دو شکن و سه شکن تقسیم میگردد و این شکن ها به تا شدن تخت در تعداد مورد نظر اشاره میکند. تختهای برقی نیز سه و پنج شکن می باشند.

تشک مواج:

این تشکها از جنس پی وی سی هستند و با طرحهای مواج گونه از بروز زخم بستر جلوگیری میکند. هوای داخل تشک متناسب با وزن بیمار تغییر کرده و این گونه از ثابت ماندن بدن و ایجاد زخم بستر جلوگیری میگردد.

دستگاه فتوتراپی:

زردی از بیماری های رایج در دوران نوزادی است که در صورت عدم درمان باعث ایجاد مشکلات حاد در قسمتهای مختلف بدن یا گاها مرگ میگردد. دستگاه فتوتراپی به  وسیله ی نور با طول موج معین، اقدام به درمان زردی یا یرقان نوزاد می کنند و امروزه به عنوان بهترین ابزار رفع زردی، کاربرد فراوانی نیز دارد.

گلوکومتر:

افرادی که نوسانات قند خون دارند باید مرتب قند خونشان را چک کنند. دستگاه گلوکومتر یا گلوکز خون از جمله مواردی است که در این مسیر به کار برده میشود.

ویلچر:

دارای دو نوع ساده و ارتوپدی است. برای جا به جایی بیمار یا مصدومان کاربرد دارد که نوع ارتوپدی آن قابلیت برانکارد شدن را دارد.

سونیکید:

این دستگاه با قرار گرفتن بر روی شکم مادر، قادر است ضربان قلب جنین را تشخیص و آشکار کند.

خدمات حمل و نقل درمانی یا آمبولانس

یکی دیگر از خدماتی که میتوان از مراکز طرح درمان در منزل دریافت کرد آمبولانس است. ممکن است برای انتقال بیمار از منزل به بیمارستان یا از بیمارستان به منزل به کار رود. بنا به وخامت اوضاع بیمار چند نوع آمبولانس وجود دارد.

آمبولانس icu:

این نوع از آمبولانسها مجهز به بسیاری از لوازم و تجهیزات لازم برای بیماران بد حال و نامساعد هستند که به کمک آنها، مامور حاضر در خودرو، قادر است از وخیم تر شدن وضع مریض پیشگیری کند. این نوع برای تمام قشر جامعه از نوزاد تا افراد مسن مناسب میباشد.

آمبولانسهای نوزاد یا آمبولانس:

گاهی نوزادان دچار بیماری ها یا تشنج های شدیدی میشوند که نیاز است فورا در بخش مراقبتهای ویژه ی نوزادان یا nicu بستری شوند. برای انتقال نوزاد در این شرایط به آمبولانس هایی احتیاج است که مجهز به ان ای سی یو باشد.

این نوع آمبولانس مانند آمبولانس های ای سی یو بزرگسالان است با این تفاوت که اکثر تجهیزات متناسب با اندام کوچک نوزاد طراحی شده است.

آمبولانس های استقرار:

به نوعی اطلاق میشود که با تجهیزات و کادر پزشکی در محیطی که احتمال خطر در آن فراوان است مستقر گشته تا در هنگام بروز سانحه، سریعا وارد عمل شود. از جمله کارهای واجب برای این آمبولانسها کارخانه جات بسیار بزرگ، مراکز پتروشیمی وسیع و ورزشگاه ها است.

در صورت نیاز به هر گونه آمبولانس کافیست با مراکز مورد نظر تماس حاصل کنید و درخواستتان را به همراه اطلاعات هویتی و شرح حال بیماری تان ثبت گردانید.

ویژگی های یک مرکز خوب جهت انجام طرح خدمت در منزل

۱- اولین اقدام این مراکز استخدام یک کادر مجرب و با علم در زمینه ی بهداشت و درمان است که مجوزهای لازم را نیز دارا باشند.
۲- خدمات درمانی را با حداکثر کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه ارائه دهد. به طوری که این اختلاف با بیمارستان یا کلینیک سبب جذب بیمار به استفاده از خدمات در منزل گردد.
۳- به بیمار حق انتخاب دهد که با توجه به لیست و ویژگی های کادر درمان مرکز، پزشک یا پرستار مربوطه را برگزیند.
۴- راه های ارتباطی متعددی داشته باشد تا بیمار در بهترین حالت خود یکی را انتخاب و درخواستش را ثبت کند. در عین حال پاسخگویی آنلاین و صحیح نیز از جمله مزیتهای یک مرکز حرفه ای تلقی میگردد.
۵- دستگاه هایی که در اختیار بیماران قرار میدهند کاملا سالم و مرتب باشند.
۶- نیروهای متخصص و لازم در کمترین زمان ممکن به محل بیمار رجوع داده شوند.
۷- دارا بودن یک لیست تعرفه ی واضح و روشن (برخی مراکز پس از ورود به منزل و مشاهده ی زندگی بیمار نرخ خدمات را تعیین میکنند)
۸- پیگیر دریافت میزان رضایت دریافت کنندگان خدمات درمانی باشد و با توجه به معایب و مزایای حاصل از نظرسنجی، نسبت به تقویت یا رفع آنها اقدام کند.

نقش مسئول فنی طرح خدمت در منزل

۱- موارد مربوط به پزشکان و پیراپزشکان را به همراه قوانین مربوطه تحت کنترل داشته باشد.
۲- یک فردی که تحت عنوان ارائه دهنده ی خدمات وارد این سازمانها میشود در مراحل نخست باید توسط مسئول فنی سنجیده و تایید گردد.
۳- در صورت بروز عدم رضایت بیماران از خدمات دریافتی، به آنها پاسخگو می باشد.
۴- لازم است با توجه به تمامی فعالیتهای انجام شده در بازه های زمانی مشخص، نسبت به ارائه گزارش به مرکز اقدام کند.

تعرفه ی طرح خدمات در منزل

عموما دولت یک تعرفه ی کلی بابت تک تک خدمات قابل اجرا در منزل در اختیار مراکز قرار میدهد، مرکز با احتساب برخی هزینه های دیگر در کنار این تعرفه ی اصلی، یک نرخنامه ی مناسب و قانونی در اختیار مشتری قرار خواهد داد.

اما نحوه ی دریافت مبلغ کل به خود مرکز بستگی دارد، ممکن است قبل از اتمام کار دریافت کند، ممکن است در پایان درمان مطالبه کند و یا این که تلفیقی از هر دو را اجرا کند. در کل این تعرفه ها از بیمارستانها و کلینیکها مقرون به صرفه تر است.

سوالات متداول در مورد طرح خدمت در منزل

سازمان ناظر بر طرح خدمات در منزل کیست؟

مراکزی که تحت عنوان ارائه دهندگان خدمات درمانی در منزل فعالیت میکنند، باید برای تایید درستی انجام مسئولیتشان، تحت نظر دانشگاه یا دانشکده های علوم پزشکی و سازمان بهداشت- درمان فعالیت کنند.

آیا کمبود برخی تجهیزات درمانی دلیلی بر نقص طرح درمان در منزل است؟

قطعا تجهیزات پزشکی شامل طیف وسیعی از ابزار ریز و درشت خواهد شد، برخی از این تجهیزات شامل دستگاه هایی است که علاوه بر جثه ی بزرگ، وزن سنگینی را نیز دارا هستند، یک پزشک یا پرستار قادر نیست که این تجهیزات را تا منزل بیمار حمل کند،

به همین دلیل برخی گمان میکنند شاید کمبود این تجهیزات برای خدمات درمانی در منزل، سبب کاهش کارآمدی پزشک و طی شدن روند درمان دارد و آن را نقص تلقی کنند،

اما به این نکته توجه کنید که تمام این تجهیزات تحت نظر متخصصی که در کنار شماست قابل فعالیت است پس به تجربه ی معالجه گری که در خدمت شماست بیشتر تکیه کنید.

آیا طرح خدمات در منزل روش کارآمدی است؟

عده ی اندکی اذهان داشتند که عدم مراجعه به کلینیک های درمانی مساوی است با دریافت خدمات کمتر و توجه اندک، اما در سال ۲۰۱۶ در کشور آمریکا تحقیقاتی در این مورد انجام گرفت که نتایج آن خط بطلانی بر این باور عمومی کشید.

طبق نتایج این تحقیق، افرادی که مورد توجه خدمات در منزل قرار می گرفتند، علاوه بر راحتی بیشتر و احساس رسیدگی خاص تر، روند درمان سریع تری را نیز طی میکردند.

این افراد از توجه خاص و یک جانبه ی پزشک یا پرستاری که در منزل به آنها سرویس های درمانی ارائه می دهد کمال رضایت داشتند. در نتیجه این تحقیقات، این تفکر غلط، جای خود را با تجربه های بهتر و درخواستهای بیشتر طرح خدمات درمانی در منزل عوض کرد.

کاردرمانی در منزل یعنی چه؟

نوعی حرکتی درمانی است که طی آن پزشک متخصص آن به رفع مشکلات حرکتی، روحی، جسمی و روانی می پردازد و علاوه بر محیط کلینیک این کار در منزل نیز قابل انجام است. برای این امر نیاز به تجهیزات و ابزار هایی میباشد که پزشک به همراه خواهد داشت.

نتیجه گیری:

مراکز ارائه دهنده ی خدمات درمانی، پل ارتباطی مطمئنی میان دریافت کننده و ارائه دهنده ی خدمات پزشکی و پرستاری در محیط آرامش بخش منزل هستند.

علاوه بر دسترسی آسان، این مراکز، مشکلات بسیاری از بیماران را رفع کرده اند و از همین بابت بسیار مورد توجه واقع شده و امروزه متقاضیان زیادی خواهان دریافت خدمات درمانی در منزل خویش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×