آلفا طب

رادیولوژی در منزل غرب تهران

در این مقاله قصد داریم به موضوع رادیولوژی در منزل غرب تهران بپردازیم.

یکی از خدماتی که برای راحتی حال بیماران ارائه می شود، رادیولوژی در منزل است. با استفاده از این امکانات دیگر احتیاجی نیست که بیمار را با زحمت زیاد به رادیولوژی های بیرون ببرید.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس:

021-22371371 

021-26851095

09124885082

معمولا رادیولوژی هایی که در بیرون از منزل هستند، علاوه بر حمل و نقل سخت بیمار مشکلات دیگری نیز دارد، به عنوان مثال این محیط ها به صورت کامل استریل نیستند و احتمال دارد، بیمار دچار بیماری های عفونی دیگری شوند.

رادیولوژی در منزل به چه صورت است؟
چه افرادی میتوانند از رادیولوژی در منزل استفاده کنند؟
مزیت های استفاده از رادیولوژی در منزل چیست؟
خدمات رادیولوژی به چه صورت است؟
کاربردهای رادیولوژی چیست؟
رادیولوژی در منزل به چه صورتی انجام می شود؟
هزینه رادیولوژی در منزل به چه صورت است؟
منظور از رادیولوژی در منزل چیست؟
نکات مهم در مورد رادیولوژی در منزل چیست؟
تاریخچه رادیولوژی چیست؟
آیا رادیولوژی ها انواع مختلفی دارند؟

 

رادیولوژی در منزل

رادیولوژی برای بیماری های مرتبط که نیاز است، بیمار رادیولوژی شود، استفاده می شود. اگر فرد بر روی صرفه جویی زمان حساس است و می خواهد در زمانی کوتاه نتیجه رادیولوژی را دریافت کند می تواند از این روش استفاده کند. معمولا گروه هایی که این خدمات را ارائه می دهند، گروه های بسیار فعالی هستند که پیشرفته ترین تجهیزات را در اختیار دارند.

کاندیدای رادیولوژی در منزل

این خدمات معمولا برای هر فردی که نیاز به رادیولوژی دارد، انجام می شود، اما گروهی از افراد هستند که نیاز مبرم به رادیولوژی در منزل دارند، این افراد شامل موارد زیر می شوند:

افراد سالمند:

به طور معمول سالمندان به دلیل کهولت سنی که دارند، بیرون رفتن از منزل برایشان سخت است و به همین دلیل بیشتر آزمایش ها، سونوگرافی و رادیولوژی ها را به تعویق می اندازند، به همین دلیل اولین و ویژه ترین کاندیدای رادیولوژی این دسته از افراد هستند.

بیمارانی حرکتی:

برخی از بیمارانی که مشکلات حرکتی دارند، رفت و آمد برایشان سخت است، به همین دلیل بهتر است، این بیماران از رادیولوژی ها در منزل استفاده کنند.

بیماران سکته مغزی:

معمولا افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، نمی توانند به راحتی رفت و آمد کنند، به همین دلیل بهتر است، این دسته از بیماران برای انجام آزمایش ها و رادیولوژی ها از خدمات داخل منزل استفاده کنند.

بیماران نخاعی:

بیمارانی که دچار آسیب هایی در نخاع هستند، نیز مانند بیماران دیگر در رفت و آمد مشکل دارند و برای روند مداوا باید رادیولوژی انجام دهند، به همین دلیل این بیماران نیز بهتر است، از رادیولوژی در منزل استفاده کنند.

بیماران شکستگی:

بیمارانی که در برخی از قسمت های بدن مانند پا و لگن دچار شکستگی هستند، رفت و آمد برایشان سخت است، اما افرادی که دچار شکستگی در دست دارند، می توانند به رادیولوژی های بیرون از منزل مراجعه کنند، البته برخی از شکستگی ها نیز به اندازه ای حاد هستند که بهترین گزینه برای آنها رادیولوژی در منزل است.

بیمارانی آسمی:

در شهرهای بزرگ مانند تهران که آلودگی بیش از اندازه برای بیماران آسمی خطرناک است و بهتر است، کمتر به بیرون از منزل بروند. از این رو بهتر است، این بیماران از خدماتی که در منزل ارائه می شوند، استفاده کنند.

بیماران بستری در منزل:

بسیاری از بیماران هستند که به دلیل وزن و شرایط چشمی که دارند، باید در منزل بستری باشند، به همین دلیل بهترین انتخاب برای آنها رادیولوژی در منزل است.

مزیت های استفاده از رادیولوژی در منزل

در زیر به مهم ترین مزیت هایی که رادیولوژی در منزل دارد، اشاره کرده ایم:
معمولا بیشتر بیمارانی که نیاز به رادیولوژی دارند، مشکلات حرکتی نیز دارند، این بیماران باید با مراقبت بسیار زیادی از منزل خارج شوند، حال اولین و مهمترین مزیت رادیولوژی همین است که شما می توانید خطرات احتمالی که ممکن است،

برای این بیماران رخ دهد، را کاهش دهید. با رادیولوژی در منزل نیازی نیست که بیمار را منتقل کنید و فشاری بر او وارد نمایید.

محیط بیمارستان و یا حتی رادیولوژی های خصوصی یک محیطی است که انواع بیماران به آن مراجعه می کنند و به طبع محیطی پر استرس است، حال شما می توانید با رادیولوژی در منزل تا حد زیادی این استرس را از بیمار خود دور کنید.

معمولا مراکز درمانی محیط های کثیف و آلوده ای هستند و اگر بیمار شما مشکلی داشته باشد، نمی تواند به بهداشت و نظافت در آن حالت توجهی داشته باشد، به همین دلیل می توانید از بزرگترین مزیت رادیولوژی در منزل که رعایت بهداشت است، بهره ببرید.

یکی دیگر از مزیت های رادیولوژی این است که شما می توانید بلافاصله نتیجه رادیولوژی خود را دریافت کنید، این در حالی است که در رادیولوژی هایی که در خارج از منزل در بیمارستان ها و مراکز خصوصی انجام می شود، باید زمانی را منتظر بمانید تا نتیجه آماده و تحویل شما داده شود.

معمولا بیماران به دلیل دردی که ناشی از بیماری است، صبر کمتری دارند، به همین دلیل نمی توانند در صف های طولانی در رادیولوژی های بیرون از منزل منتظر بمانند، به همین دلیل می توانند از مزیت رادیولوژی در منزل استفاده کنند.

در این رادیولوژی ها بدون اتلاف وقت بیمار می تواند رادیولوژی خود را انجام دهد و نتیجه آن را مشاهده کند.

خدمات رادیولوژی

رادیولوژی در علم پزشکی به معنای تصویربرداری است که از راه آن می توان دلیل بیماری را تشخیص داد.رادیولوژی به دو بخش رادیولوژی مداخله ای و تشخیصی تقسیم می شود که هر دو برای اینکه بتوانند بیماری را تشیص بدهند از انرژی تابشی استفاده می کنند.

رادیولوژی خدمات ویژه ای را برای پزشکان و بیماران ارائه می دهد، خدماتی که در گذشته تنها با شکافتن پیکر بیماران ممکن بود، اما حالا با استفاده از این دستگاه پزشکان می توانند به راحتی با استفاده از این دستگاه دلیل بیماری بیماران خود را مشاهده نمایند.

در این چند سال گذشته با پیشرفتی که دستگاه های رادیولوژی داشته اند، امکان استفاده از آنها را راحت تر کرده است و بیمار می تواند در محیط امن منزل بماند و از این دستگاه استفاده کند.

معمولا عکس هایی که از رادیولوژی گرفته می شود، به پزشکان کمک می کند که راحت تر بیماری را تشخیص دهند و راهکار درمانی مناسب را ارائه دهند، البته تمامی این موارد منوط به این است که رادیولوژیست در کار خود خبره باشد.

رادیولوژیست ها افرادی هستند که می توانند مزیت استفاده از دستگاه رادیولوژی را دو برابر کنند، بهتر است، بدانید اگر این افراد اطلاعات کافی از دستگاه را نداشته باشند، وجود این دستگاه ها هیچ اهمیتی ندارد.

رادیولوژیست باید عکس هایی را که پزشکان نیاز دارند، به صورت کامل بررسی کنند و با تخصص خود آنها را تفسییر نمایند.

پس دقت داشته باشید، گزارشی که در نهایت به شما بعد از انجام رادیولوژی داده می شود، باید توسط یک تکنسین بررسی شود که در زمینه کاری خود خبره باشد.

جالب است، بدانید رادیولوژی در اکثر شاخه های پزشکی مانند انواع جراحی ها، شکستگی های، اطفال، سرطان شناسی (انکولوژی)، زنان و زایمان،اورژانس، تروما و حتی بیماریهای عفونی استفاده می شود، البته برخی از بیماری های دیگر نیز وجود دارد که به تشخیص پزشکان رادیولوژی انجام می شود.

کاربردهای رادیولوژی

تا به حال شنیده اید که بیمارانی که تشخیص به موقعی از بیماری شان انجام نشده است، فرصت طلایی خود را از دست داده اند، این در حالی است که اگر این افراد به موقع بیماری خود را تشخیص دهند، می توانند زندگی خود را نجات دهند.

از این رو رادیولوژی که یکی از راه های درمان است، باید توسط تکنسین های خبره و آموزش دیده انجام شود، زیرا اگر این افراد به اشتباه تشخیص غلطی بدهند ممکن است، پزشک نیز درمانی اشتباه را برای بیمار تجویز کند و در نهایت یک فاجعه رخ دهد.

معمولا هر پزشکی می تواند با دیدن تصاویر رادیولوژی تشخیص درستی بدهد و باید به گزارشی که رادیولوژیست نوشته است، رجوع کند به همین دلیل در زمان تجویز رادیولوژی از بیمار می خواهد به رادیولوژی که در کار خود ماهر است، مراجعه کند.

رادیولوژی علم بسیار وسیعی است که کاربردهای مختلفی دارد. این علم با توجه به دستگاه و نوع تصویر برداری به گروه های مختلف دسته بندی می شود که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

رادیو گرافی:

این دسته از رادیولوژی برای مشاهده قفسه سینه، استخوان و شکم استفاده می شود. نحوه کار این دستگاه از طریق اشعه ایکس می باشد. نام دیگر این علم پرتو نگاری است،

توموگرافی کامپیوتری:

سی تی و یا توموگرافی می تواند از زوایای مختلف دهان و فک تصویر برداری کند. با استفاده از تکنولوژی که در این دستگاه استفاده شده است، بعد از اینکه تصویر برداری ها به روش خاص انجام شد پردازش های لازم بر روی آن انجام شده و در نهایت یک عکس کامل از فک و دهان ارائه داده می شود.

ام آر آی:

گروه بعدی در رادیولوژی ام آر آی است که با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تصویربرداری را انجام می دهد.

ماموگرافی:

این روزها حتما بیماری سرطان سینه که در خانم ها رایج است، را شنیده اید بهتر است، بدانید در این دسته با استفاده از اشعه ایکس عکسبرداری ها از سینه انجام می شود و به پزشک کمک می کند که راحت تر این بیماری را تشخیص دهد.

سونوگرافی:

در این روش از طریق امواج صوتی می توان درون بدن را مشاهده کرد و وضعیت بیمار را مورد بررسی قرار دهد. از این دستگاه معمولا برای اکوی قلب و معاینات رحمی استفاده می شود.

فلوروسکوپی:

معمولا این روش برای تشخیص هایی که می خواهند حرکات آنی بدن مشاهده شود، استفاده می کنند. فلوروسکوپی از اشعه ایکس برای تشخیص های خود استفاده می کنند. معمولا این روش برای دستگاه گوارش استفاده می شود.

پزشکی هسته ای:

در پزشکی هسته ای برای اینکه روشنایی را تولید کنند، از مواد رادیو اکتیو استفاده می کنند تا تمامی روندی که در درون بدن رخ می دهد، را بررسی کنند.

مراحل انجام رادیولوژی در منزل غرب تهران

رادیولوژی در منزل از خدمات بزرگی است که علم پزشکی به بیماران خود ارائه داده است. این علم مانند هر علم دیگری برای راحتی مخاطبین خود روز به روز پیشرفت می کند و خدمات ویژه ای را به بیماران ارائه می دهد.

با استفاده از این خدمات دیگر نیازی نیست که بیمار در محیط های شلوغ و آلوده کلینیک ها وبیمارستان ها حاضر باشد. جالب است، بدانید نحوه کار کردن با دستگاه های رادیولوژی در منزل مانند رادیولوژی ها در بیمارستان های حرفه ای است و زمانی می توانید از نتیجه آن مطمئن باشید که تکنسین حرفه ای از آن استفاده کند.

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که این دستگاه ها حمل و نقل راحت تری داشته باشند، به همین دلیل در منزل از آنها استفاده می شود. بسیاری از افراد احساس میکنند رادیولوژی در منزل کیفیت پایین تری دارد، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستند، زیرا این دستگاه ها از پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا هستند.

شما می توانید از تمامی امکانات یک دستگاه بزرگ که در کلینیک ها و بیمارستان ها است، در منزل خود استفاده کنید. دستگاه هایی که در رادیولوژی منزل استفاده می شود، به صورت پرتابل یا همان قابل حمل است، به همین سبب ابعاد کوچکتری در مقایسه اش با دستگاه های معمولی دارد.

جالب است، بدانید این دستگاه های رادیولوژی قابل حمل، تصویر برداری بسیار دقیق و با کیفیتی را انجام می دهد، به همین دلیل پزشکان با دقت بالا می توانند در مورد بیماری بیماران خود اظهار نظر کنند.

در خصوص روند رادیولوژی در منزل باید بدانید که معمولا این دستگاه ها توسط تکنسین های خبره ارائه می شوند و سعی می شود که بیمار را با احتیاط زیاد همراهی کنند تا هیچ آسیبی به او وارد نشود،

زیرا فردی که به عنوان تکنسین این دستگاه ها است، به خوبی می داند که هدف بیمار از استفاده این خدمات این بوده که کمتر در معرض آسیب هایی که ممکن است، بر اثر حرکت به او وارد شود، قرار بگیرد .

بهتر است، بدانید بعد از ارائه خدمات نتیجه نهایی بعد از بررسی های دقیق به دو صورت به بیمار داده می شود، یا از طریق ایمیل و پیام رسان ها و یا اگر بیمار اصرار به دریافت گزارش کتبی است، از طریق پیک برای بیمار ارسال می شود، .

هزینه رادیولوژی در منزل

معمولا تیم های قوی و با تجربه خدمات ویژه ای مانند رادیولوژی در منزل را برای بیماران خود ارائه می دهند. این تیم های حرفه ای با استفاده از به روزترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا در خصوص تصویر برداری از بدن خدمات را ارائه می دهند.

حال آیا هزینه این خدمات پیشرفته بیش از حالت عادی است؟ در واقع قرار نیست، شما هزینه ای بیش از حد تصور بپردازید، زیرا خدمات رادیولوژی در منزل به اندازه ای ویژه است که هزینه های اضافی مانند اتلاف وقت را از روی دوش بیمار بر می دارد.

بسیاری از بیماران که از این خدمات استفاده کرده اند، بسیار راضی بوده اند و به بیشتر بیماران دیگر پیشنهاد داده اند که از این قابلیت ها پزشکی استفاده کنند.

جالب است، بدانید هزینه رادیولوژی در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد، به عنوان مثال همانطور که می دانید دستگاه های رادیولوژی متنوع است و بیمار با توجه به دستگاهی که انتخاب می کند هزینه متفاوتی باید بپردازد.

به عنوان مثال معمولا کمترین هزینه رادیولوژی در منزل مخصوص تصویر برداری از شکم است و تصویر برداری های دیگر هزینه بیشتر از این دارند، . ،

همچنین گاهی بیمار نمی تواند به هیچ عنوان حرکت کند به همین دلیل نیاز است که چند نفر برای جا به جایی بیمار باشند که این به تنهایی هزینه اضافه تری دارد.

بهتر است، به این نکته دقت کنید، افرادی که به عنوان کمک یار برای جا به جایی بیمار حاضر می شوند، افرادی هستند که با شرایط بیمار کاملا آشنایی دارند و برای افرادی که بر روی حرکت و جا به جایی بیمار حساس هستند، بسیار مناسب می باشند.

هدف از رادیولوژی در منزل

اما بیشتر افراد بر این باورند که تا زمانی که می توان از رادیولوژی های بیرون از منزل استفاده کرد لزومی ندارد، هزینه اضافه تری پرداخت کنند

اما پیشنهاد ما به شما این است که قبل از هر کار تحقیق کنید و به دنبال این باشید که هدفتان از رادیولوژی چیست اگر بیمار شرایط حادی دارد و منزل برای او بهترین و امن ترین مکان است، بهتر است، حتما به گزینه رادیولوژی در منزل بیندیشید. در زیر به اهداف مهمی که در رادیولوژی منزل وجود دارد، اشاره کرده ایم:

اولین و مهم ترین مزیت رادیولوژی در منزل این است که دیگر نیازی نیست که بیمار برای رسیدن به کلینیک و یا بیمارستان برای انجام رادیولوژی معطل شود و یا اینکه ترافیک و یا خستگی درد او را تشدید کند.

این روند پذیرش در مراکز درمانی را بارها مشاهده کرده ایمف مسافتی که طی میکنیم که به مکان مورد نظر برسیم و یا اینکه زمانی که منتظر می شویم تا نوبتمان شود، تمامی این موارد ممکن است، بیمار را خسته کند این در حالی است که زمانی که از رادیولوژی در منزل استفاده می کنید، تمامی این مشکلات را کنار می زنید.

زمانی که فردی بیمار می شود، معمولا درد و مشکلات بیماری، روحیه او را به هم میریزد، از این رو هر خدمت پزشکی که انجام می شود، باید در راستای روحیه دادن به بیمار باشد. رادیولوژی در منزلی یک هدف اصلی که دارد، این است که آسایش بیمار را فراهم کند تا بیمار دغدغه ای به جز درمان بیماری نداشته باشد.

معمولا زمانی که فرد بیمار است، توانایی این را دارد که مانند یک فرد معمولی به هر قسمت و مکانی که می خواهد برود

به همین دلیل خطر و ریسک جا به جایی بیمار بسیار بالا است. حال یکی از مهم ترین اهداف رادیولوژی در منزل این است که بیمار بتواند از خطرات احتمالی که ممکن است، در هنگام جا به جایی رخ دهد، در امان بماند .

معمولا بیمارانی که مشکلات حرکتی دارند، به سختی می توان آنها را انتقال دادف به همین دلیل اگر بخواهند از افراد خبره در این زمینه کمک بگیرند باید هزینه گزافی را بپردازند.

حال هدف از رادیولوژی در منزل این است که دیگر بیمار هزینه بیشتری برای جا به جایی نپردازد و در منزل خود از این خدمات استفاده کند.

معمولا در رادیو گرافی هایی که در بخش های دولتی و خصوصی در کلینیک، بیمارستان و قسمت های درمانی دیگر انجام می شود، به دلیل ازدحام بالای مراجعه کننده، زمان طولانی لازم است که بیمار منتظر بماند تا نتیجه رادیولوژی خود را مشاهده نماید

اما اگر فرد عجله دارد تا سریعتر نتیجه آزمایش را مشاهده کند می تواند از رادیولوژی ها در منزل استفاده کند و بدون اینکه در صف های طولانی پاسخ گویی قرار بگیرد، نتیجه را خیلی سریع دریافت نماید.

معمولا بیشتر افراد زمانی که یک بیمار مریض میشود سعی می کنند تا حد امکان به او کمک کنند، شاید اولین هدف از رادیولوژی در منزل نیز همین بوده است که افراد بتوانند راحتتر و بدون اینکه بیمار اذیت شود، رادیولوژی را در همان محلی که بیمار استراحت می کند انجام دهند.

معمولا تمامی افرادی که خدمات پزشکی در منزل را انجام میدهند سعی می کنند که تمامی موارد اخلاقی و انسانی را به دقت رعایت و اجرا کنند.

از این رو هر فردی که بخواهد از این خدمات استفاده کندف می تواند با آسودگی خاطر از مزیت هایی که این نوع خدمات ارائه می دهند، کمال بهره را ببرند.

تمامی شرکتهایی که خدمات پزشکی در منزل را انجام می دهند، موظف هستند که از به روزترین و پیشرفته ترین تجهیزات و همچنین خبره ترین پزشکان استفاده کنند.

اگر قصد دارید، برای بیمار خود از رادیولوژی در منزل استفاده کنید، مطمئن باشید که تمامی تکنسین های این خدمات آموزش دیده اند و هیچ کمبودی نسبت به پیشرفته ترین رادیولوژی های خارج از بیمارستان ندارند.

معمولا فردی که به عنوان تکنسین وارد منزل بیمار می شود، باید به این نکات دقت داشته باشد که بیمار به او اطمینان کرده است و او باید محرم اسرار بیمار باشد.

یکی از مشکلاتی که افراد کمتر به خدمات پزشکی در منزل اعتماد می کنند، این است که احساس میکنند ورود یک فرد غریبه به منزل کار سختی است و ممکن است، امنیت آنها را تهدید کند.

یکی از مهمترین اصولی که تکنسین های رادیولوژی در منزل به صورت ویژه تعلیم دیده اند این است که به حقوق میزبان که همان بیمار است، احترام بگذارند و به هیچ عنوان به حریم خصوصی بیمار و خانواده بیمار وارد نشوند.

هدف بعدی رادیولوژی در منزل این است که قرار نیست که این خدمات سلامت بیمار را تهدید کند، زیرا تمامی دستگاه های رادیولوژی با اشعه های مختلف کار می کنند،

به همین دلیل تکنسین موظف است که به سلامت اعضای خانواده احترام بگذارد و به تمامی افرادی که در محل حضور دارند، آموزش دهند که در زمان استفاده باید از مکان تصویر برداری دور باشند تا در معرض اشعه های مضر قرار نگیرند ( به خصوص در اطراف کودک و یا سالمند نباید حضور داشته باشد. )

مسئله مهم بعدی این است که بیشتر افراد زمانی که خدمات در منزل انجام می شود، احساس می کنند که می توانند برای تمامی قسمت های آن اظهار نظر کنند.

از این رو تمامی تکنسین های رادیولوژی در منزل با آموزش هایی که دیده اند، به بیمار و اعضای خانواده بیمار با احترام توضیحات لازم را می دهند که باید روند کار به چه صورتی انجام شود.
در این روش از رادیولوژی به دلیل اینکه تمام تمرکز و وقت روی یک بیمار است، به همین دلیل دقت بالا می رود و در صد خطا به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

اگر قصد دارید که یک تصویر برداری دقیقی از بدن داشته باشید و خیلی سریع نتیجه آن را دریافت کنید، حتما از رادیولوژی در منزل استفاده کنید.

استانداردهای جهانی رادیولوژی

اکثر دستگاه های رادیولوژی با استفاده از پرتو ایکس کار می کنند. این اشعه از بدن انسان عبور می کند. حال اگر انسان به صورت مداوم در مرض این اشعه قرار بگیرد، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت،

به همین دلیل در زمان انجام رادیولوژی از افراد دیگر به غیر از بیمار می خواهند که در محیط قرار نگیرند، همچنین به دلیل مضر بودن این دستگاه ها، پزشک باید در صورت لزوم انجام رادیولوژی را برای بیمار تجویز کند.

هر فرد که به عنوان تکنسین این دستگاه ها است، موظف می باشد که تمامی استانداردهای جهانی را که برای نحوه کار کردن با این دستگاه ها مشخص کرده اند، را به صورت دقیق انجام دهد.

در زمان انجام رادیولوژی افرادی که در محل حضور دارند، به دو دسته بیمار و پرسنل تقسیم بندی می شوند. حفظ سلامت هر دو گروه اهمیت دارد و باید تمامی استانداردهای لازم را انجام دهند. حال این افراد باید هر کدام وسایل خاصی را استفاده کنند.

از این رو هیچ رادیوگرافری حق ندارد که همراهی به عنوان همراه بیمار به محل رادیولوژی پذیرش کند. معمولا در برخی از دستگاه های رادیولوژی که اشعه های مضر دارند، باید قسمت هایی از بدن بیمار که نیازی نیست، در رادیولوژی مشخص باشد، را بپوشانند.

در بیشتر مواقع از عینک های مخصوص، روپوش های بندی و تیروئید بند در زمان انجام رادیولوژی استفاده می شود تا قسمت های دیگر در مقابل اشعه های مضر آسیب نبینند. در این بین خانم های باردار بیش از هر فرد دیگر برای انجام رادیولوژی حساس می باشند و تا حد ممکن در مقابل این اشعه ها قرار نگیرند و در صورت لزوم حتما پزشک مربوطه را در جریان بگذارند.

معمولا نحوه رادیولوژی یک خانم باردار با فرد عادی بسیار تفاوت دارد. بهتر است، بدانید در سه ماه اول بارداری اکثر پزشکان ترجیح می دهند که بیمارشان در معرض اشعه های دستگاه رادیولوژی قرار نگیرد.

دلیل حساسیت زیاد بر روی این سه ماه اول بارداری این است که تمامی قسمت ها مهم جنین در این سه ماه نخست تشکیل می شود.

برخی از قسمت های بدن به نسبت قسمت های دیگر بدن حساسیت بیشتری دارند، مانند تیروئید، قرنیه چشم، بیضه های آقایان و تخمدان خانم ها از مهم ترین و حساس ترین قسمت ها است که باید در زمان رادیولوژی احتیاط بیشتری کرد

همچنین نوزادان، خانم های باردار و افراد مسن نیز از گروه های حساس هستند که باید در صورت لزوم رادیولوژی برای آنها تجویز شود. در رادیولوژی در منزل تمامی این استانداردهای جهانی با وسواس بیشتری رعایت می شود

و در زمان انجام آن تنها بیمار باید در اتاق رادیولوژی باشد و حتی خود بیمار باید قسمت هایی از بدنش را بپوشاند تا این اشعه های مضر به قسمت های دیگر بدن او آسیب نرسانند.

دستگاه های رادیولوژی

دستگاه های رادیولوژی برای بخش های گوناگون بدن همچون روده باریک،مری، معده، مجاری ادرار، کلیه، روده بزرگ، مثانه، رحم و لوله های رحمی، میلوگرافی، تخمدان ها، نفرستوگرافی، آرتروگرافی و…. انجام می شود.

با پیشرفت سریعی که این روزها علم در تجهیزات پزشکی داشته است، دستگاه های رادیولوژی متنوعی وارد بازار شده اند که بتوانند با استفاده از آنها تمامی قسمت های بدن انسان را مشاهده کرد. در اصل این دستگاه ها را به دو دسته تقسیم می کنند، این دو دسته شامل موارد زیر می شود:

دستگاه های ثابت:

این دستگاه ها را می توان جا به جا کرد، اما نه به صورتی که هر روز بتوانید به راحتی و بدون هیچگونه زحمتی آنها را جا به جا کنید. این دستگاه ها معمولا در اورژانس استفاده می شوند و توان الکتریکی کمی دارند.

معمولا این دستگاه های ثابت نیاز دارند که توسط افراد دوره دیده نصب شوند و در محل مورد نظر قرار بگیرند.

با توجه به اینکه این دستگاه ها به صورت ثابت در اتاقی قرار میگیرند وزن سنگین تری دارند و همچنین کیفیت تصویر برداری در آنها بسیار بالا است. دلیل کیفیت بالای این دستگاه ها این است که پرتوهای ثانویه را تا حد زیادی حذف کرده اند.

دستگاه های سیار:

این دستگاه ها را می توان به راحتی منتقل کرد و از آنها به راحتی در هر مکانی که می خواهید استفاده کرد. این دستگاه ها که با توجه به نیاز بیمار ممکن است، در هر قسمتی قرار بگیرد باز هم باید استانداردهای جهانی را برای حفظ سلامت بیمار رعایت کند.

معمولا برای این دستگاه ها افرادی که در مقابل اشعه هستند، باید از روپوش های سربی و یا پاراوان های سربی استفاده کنند. معمولا این دستگاه ها یک کلید به نام کلید پرتو دهی دارند که فرد می تواند حداقل دو متر از محیط دور شود و با فشردن آن تصویر برداری را انجام دهد.

دستگاه های سیار رادیولوژی عموما به شکل خازنی، برق شهر که عموما تک فاز است و باطری کار می کنند. چنانچه دستگاه هایی به شکل خازنی باشند، از برق شهر برای تامین برق مورد نیاز دستگاه استفاده می کند.

نکات مهم در مورد رادیولوژی در منزل

همانطور که میدانید این دستگاه ها دارای اشعه های مضر است و نباید بی دلیل از این دستگاه ها استفاده کرد. به خصوص افرادی که قصد دارند، از این دستگاه ها در منزل خود استفاده کنند.

در صورت لزوم اگر فرد اورژانسی باشد و نتواند به بخش های مختلف مانند کلینیک ها و بیمارستان هایی که دستگاه رادیولوژی دارند، مراجعه کنند، می توانند از این دستگاه استفاده کنند، البته باز هم باید تمامی موارد لازم و ضروری را رعایت کنند.

بیشتر افراد زمانی که می خواهند رادیولوژی را در منزل انجام دهند، انتظار دارند، در همان زمان سفارش دستگاه به منزل آنها برده شود،

این در حالی است که هر دستگاه باید در زمان خودش به محل منتقل شود. گاهی افراد اصرار دارند که از شب قبل دستگاه ها در محل باشد، قطعا این انتظار بی جایی است، زیرا در زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنند،

احتمال خرابی و یا به هم ریخته شدن تنظیمات دستگاه وجود دارد. یا حتی در حالت خوشبینانه ممکن است که بیمار در روز آینده روند بهبودی داشته باشد و نیازی به انجام رادیولوژی وجود نداشته باشد.

بهتر است، بدانید برای دستگاه های پرتابل باید حداقل فاصله یک متری رعایت شود، این فاصله در دستگاه های ثابت دو متر می باشد. به همین دلیل پرسنل و تکنسین های رادیولوژی موظف هستند که تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز مانند پاراوان سربی به بیمار و هر فرد دیگری که در محیط حضور دارد، بدهند.

هر فردی با هر نسبتی که با بیمار دارد، باید از محیط دور شود. بسیاری از همراهان بیمار به دلیل کهولت و یا آسیب دیدگی شدید بیمار می خواهند در زمان انجام رادیولوژی در محیط باشند

به همین دلیل اصرار دارند، در کنار بیمار باشند. یک تکنسین خبره باید بتواند با خوش رفتاری از آسیب های احتمالی مضر بودن اشعه با اینگونه افراد صحبت کند و آنها را متقاعد کند که از محیط خارج شوند.

زمان ورود و خروج در رادیولوژی منزل بسیار مهم است و تاثیر زیادی در برآورد قیمت دارد، همچنین انجام ساعت دقیق رادیولوژی در بعضی از بیماران با توجه به تشخیص پزشک اهمیت دارد، همچنین تکنسین باید به زمان رادیولوژی دقت کند و مدت زمان و شروع آن را به صورت دقیق در گزارش نهایی یادداشت نماید.

رعایت فاصله بهترین روشی است که با استفاده از آن می توان از بیمار و افرادی دیگر که در محل حضور دارند، محافظت کرد. گاهی بیمار تا حدی ناتوان است که نمی تواند به تنهایی در مقابل دستگاه قرار بگیرد، به همین دلیل باید همراهی داشته باشد.

برای این افراد تا حد امکان باید قبل از انجام رادیولوژی سعی شود که بیمار را ابتدا کنترل کنند و بعد از آن رادیولوژی را انجام دهند و تا حد امکان در زمان رادیولوژی به غیر از بیمار فردی دیگر در محل حضور نداشته باشد.

حال اگر بیمار توانایی نداشته باشد، همراه با تمامی تجهیزات امنیتی مانند روپوش های سربی، دستکش سربی و شیلد های مخصوص استفاده کند.

تاریخچه رادیولوژی

تصویربرداری از بدن یا رادیولوژی یکی از شاخه های مهم در علم پزشکی است که اهمیت بسیار زیادی در تشخیص اکثر بیماری ها دارد. با استفاده از این دستگاه ها پزشک می تواند در مورد بدن بیمار و نوع بیماری آن بهتر تصمیم بگیرد و تشخیص درستی داشته باشد.

در گذشته های دور پزشکان هیچ راهی نداشتند که در مورد وضعیت داخلی بیماران خود تصمیم گیری کنند، به همین دلیل از شکافتن بدن بیمار بعد از مرگ می توانستند برای بیمارهای بعدی تجربه کسب نمایند.

بعد از اینکه تصویر برداری با استفاده از دستگاه ها انجام می شود، یک فرد خبره باید در پشت این دستگاه ها قرار بگیرد تا بتواند با تصویر برداری دقیق بدن بیمار را تشریح کند. در این شاخه از علم پزشکی تجهیزات زیادی با پیشرفت تکنولوژی وارد دامنه آن می شود و هر کدام از آنها معمولا برای بیماری های خاص استفاده می شود.

جالب است، بدانید اولین بار رادیولوژی در سال 1896 بر روی دست یک خانم انجام شد. بعد از آن هر روز با دستگاه های پیشرفته تری وارد بازار شد که برای قسمت های مختلف بدن استفاده شد. در زیر به تعدادی از کاربردهای رایج رادیولوژی اشاره کرده ایم:

مشکلاتی که در ناحیه کمر و ستون فقرات وجود دارد، البته در مورد مشکلات مکانیکی ستون فقرات ضعف هایی وجود دارد که با سرعت چشمگیر تکنولوژی در آینده ای نزدیک می توان شاهد برطرف کردن آنها باشیم.

مشکلاتی که در ستون فقرات وجود دارند، به صورت دقیق بررسی می شوند و حتی می توان با استفاده از این دستگاه ها مشخص کرد که درجه انحنا ستون فقرات چه میزانی است.

آرتروز و اسپوندیلولیستزیس از بیماری هایی است که به دلیل لغزش مهره های کمر اتفاق می افتد که بیماری ها را می توان به راحتی با استفاده از دستگاه های رادیولوژی بررسی کرد.

رادیولوژی می تواند مشکلات ریه را نیز بررسی کند.

مشکلات گوارشی مانند مری، معده از بیماری هایی است که به راحتی با استفاده از رادیولوژی میتوان آنها را تشخیص داد.

مجاری ادرار و کلیه را می توان با استفاده از دستگاه های به روز رادیولوژی بررسی نمود و در صورت وجود هرگونه مشکلی آنها را تشخیص داد. سنگ های کلیه و لوزه سوم نیز با این دستگاه ها قابل تشخیص است.

شکستگی ها از جمله رایج ترین موارد کاربردی دستگاه های رادیولوژی هستند.

انواع رادیولوژی ها

رادیولوژی به تنهایی علم پیچیده ای است که هر فردی نمی تواند ادعا کند که می تواند با آن کار کند و به راحتی گزارش کاملی از وضعیت بیمار تهیه کند. تمامی افرادی که به عنوان پزشک و تکنسین در این حوزه هستند، باید بتوانند نحوه کار کردن با این دستگاه ها را به صورت دقیق آموزش دیده باشند. رادیولوژی ها معمولا به چهار گروه دسته بندی می شوند که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

رادیولوژی تشخیصی:

این ردایولوژی در جامعه بیشتر رواج دارد و بیشتر افراد رادیولوژی ها را با این دسته می شناسند .

رادیولوژی های تشخیصی معمولا برای اسکلت عضلانی، مغز و اعصاب، شکم، قفسه سینه، پستان و کودکان استفاده می شود. این نوع از رادیولوژی ها خود شامل چند زیر گروه هستند.

این زیر گروه ها عبارتند از ام آر آی، سی تی اسکن، مامو گرافی، فلوروسکوپی، پزشکی هسته ای و سونوگرافی است. معمولا رادیولوژی در منزل برای این نوع رادیولوژی ها استفاده می شود.

رادیولوژی مداخله ای:

همانطور که از نام این دسته از رادیولوژی مشخص است، پزشکان از این رادیولوژی برای درمان نیز استفاده می شود، البته درمان بیماری های غیر سرطانی. معمولا از این رادیولوژی ها در اتاق های عمل حین انجام کار استفاده می شود.

این دستگاه ها شامل سوزن و یا لوله های باریکی هستند که در علم پزشکی به آنها کاتر گفته می شود.

یکی از روش های رایجی که از این رادیولوژی استفاده می کند در آنژیو گرافی است. در این متد با استفاده از همان سوزن یا لوله های باریک در قسمت هایی که می خواهند معالجه کنند، به وسیله تکنسین های با تجربه وارد بدن می کنند و تصویر برداری نیز انجام می شود.

هدف از انجام این نوع از رادیولوژی ها این است که با حداقل آسیبی که به بدن بیمار وارد می شود، درمان سرعت داده شود و همچنین پزشک بتواند بهترین تصمیم ها را برای درمان بیمار بگیرد.

در این روش از تکنیک های پیشرفته ای مانند سونوگرافی، اشعه ایکس، سی تی اسکن و رزونانس مغناطیسی برای درمان بیمار استفاده می شوند.

بهتر است، بدانید این سوزن ها به اندازه ای هستند که هیچ آسیب جدی به بدن بیمار وارد نمی کنند و فرد بعد از انجام آن می تواند خیلی سریع به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

از این دسته رادیولوژی می توان برای گذاشتن کاتر وریدی، نمونه برداری های کوچک، آمبولیزاسیون، کنترل خونریزی، نمونه برداری از تیروئید و ریه، درمان بیماری های کبد، کلیه و کمر درد استفاده کرد.

انکولوژی رادیولوژی:

این دسته از رادیولوژی برای درمان سرطان استفاده می شود. در این روش از پرتو درمانی استفاده می شود. در این روش با پرتوهای بسیار بالا سعی می شود که سلول هایی که سرطانی هستند، را از بین ببرند و همچنین گسترش آنها را تا حد زیادی متوقف کنند.

انکولوژی یک پیشرفت بسیار بزرگی در علم پزشکی محسوب می شود که توانسته است تا حد زیادی از گسترش بیماری منحوس سرطان پیشگیری کند.

فیزیک پزشکی:

همانطور که میدانید علم در تمامی زمنیه ها پیشرفته کرده است و بیشتر فیزیکدان ها معتقدند با استفاده از علم فیزیک می توان برخی از بیماری ها را مداوا کرد. یکی از مهمترین و رایجترین مواردی که در فیزیک پزشکی وجود دارد، دستگاه ام آر آی است.

سونوگرافی در منزل

یک از رایجترین مواردی که در رادیولوژی در منزل کاربرد دارد، سونوگرافی در منزل است. سونوگرافی یک دستگاه تصویر برداری است که با استفاده از تکنولوژی که در آن استفاده شده است، می توان بدن بیمار را مشاهده کرد.

رگ های خونی، کبد، کلیه و حتی بدن جنین که در بدن مادر است، را می توان به راحتی مشاهده نمود. این دستگاه با استفاده از امواج صوتی تصویر برداری می کند.

به همین دلیل می توان گفت در دسته بی خطر ترین دستگاه های رادیولوژی قرار دارد، همچنین انجام سونوگرافی هیچ دردی ندارد و مانند برخی از رادیولوژی های دیگر نیازی نیست، بیمار بیهوش شود.

سونوگرافی ها عموما برای بخش های گوناگون بدن همچون پانکراس، طحال، تیروئید، چشم، ستون فقرات نوزاد، مغز نوزاد، مثانه، کلیه، کیسه صفرا.. . هر آنچه که دکتر با توجه به بیماری بیمار صلاح ببیند استفاده می شود.

برای انجام سونوگرافی معمولا قبل از شروع به کار، بیمار بر روی تخت میخوابد، پزشک به همراه دستگاه سونوگرافی در کنار او قرار می گیرد، سپس برای اینکه پزشک کار خود را شروع کند ابتدا ژل مخصوص را بر روی شکم بیمار می زند و سپس با استفاده از پروب بر روی ناحیه ای که قرار است، سونو انجام شود، میکشد. سونوگرافی ها به تنهایی به هفت گروه تقسیم می شوند که شامل موارد زیر هستند:

سونوگرافی های ساده که برای قسمت های مختلف بدن مانند شکم استفاده می شوند.
سونوگرافی های پیشرفته که برای موارد تخصصی استفاده می شوند. تجهیزات این سونوگرافی ها از نوع سونو گرافی های ساده پیشرفته تر است.

کالر داپلر، این سونوگرافی به سونوگرافی رنگی نیز معروف است. در این سونوگرافی از سلول های خونی تصویر برداری می شود.

سونوگرافی های بعدی به صورت 3 بعدی انجام می شود. این سونوگرافی ها معمولا از جنین در شکم مادر انجام می شوند.

سونوگرافی های 4 بعدی دسته بعدی هستند که به دلیل اینکه اشعه های مضری که دارند، کمتر استفاده می شوند. معمولا این سونوگرافی در ماه آخر بارداری برای اینکه حرکات جنین به صورت دقیق بررسی شود، انجام می شود.

نوع بعدی سونوگرافی به نام اکوکاردیوگرافی است که با استفاده از فرکانس های بسیار قوی و بالا انجام میشود معمولا این سونوگرافی برای مشکلات مادرزادی کودکان استفاده می شود.

نتیجه گیری

امروزه تمامی کارها برای راحتی افراد انجام می شود، یکی از خدماتی که علم پزشکی برای رفاه بیماران انجام داده است، ارائه رادیولوژی در منزل است.

رادیولوژی در منزل مزیت های زیادی دارد که مهمترین آن این است که دیگر نیازی نیست، بیمار در محیط های شلوغ برای انجام رادیولوژی قرار گیرد و می تواند در محیط امن و آرام منزل بماند و رادیولوژی را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×