آلفا طب

هزینه نصب سوند در منزل

و امروز با بررسی موضوع « هزینه نصب سوند در منزل » در خدمت شما خواهیم بود. همانطور که می دانید از سوند ها برای تسهیل در عمل دفع ادرار در بیمارستان ها و یا منزل استفاده می شوند.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371 
021-26851095

09124885082

اگر در شرایطی قرار گرفته اید که به نصب سوند احتیاج دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به سؤالات شما پاسخ دهیم. ما امکاناتی در اختیار شما خواهیم گذاشت تا سوند ها به بهترین نحو در منزل برایتان نصب شود.

در این مقاله به عناوین زیر پاسخ خواهیم داد.

سوند چیست؟
در رابطه با انواع سوند چه می دانید؟
انواع سوند از نظر تعداد خروجی به چند دسته تقسیم می شوند؟
در چه مواردی می توان از سوند استفاده کرد؟
طریقه ی کار گذاشتن سوند در منزل به چه صورت است؟
در چه مواردی نیاز است که سوند بیمار در منزل کار گذاشته شود؟
آیا می دانید چگونه می توان سوندها را در منزل خارج کرد؟
هنگام گذاشتن سوند در منزل چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
درصورت وجود سوند برای بیمار در منزل، در چه مواردی باید با پزشک تماس گرفت؟
در رابطه با مراقبت های بعد از نصب سونداژ در منزل چه می دانید؟
در زمان استفاده از سوندهای ادراری در منزل، چه نکاتی برای مراقبت از سوندها قابل توجه خواهد بود؟
نمونه گیری ادرار در منزل چگونه انجام می شود؟
مزایا و معایب سونداژ چیست؟
چگونه می توان سوند ادراری را در منزل تمیز کرد؟
چگونه می توان کیسه تخلیه ادرار را در منزل تعویض کرد؟
استفاده از سوند برای مدت طولانی چه عوارضی را در پی دارد؟
چگونه می توان عوارض استفاده از سوند در منزل را کم کرد؟
هزینه ی نصب سوند در منزل به چه مواردی بستگی دارد؟

 

سوند چیست؟

به طور کلی می توان گفت که سوند ها لوله های باریک توخالی هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند که برای تخلیه ادرار جمع شده در مثانه به کار می روند. نام دیگر سوند کاتتر بوده و به مراحلی که برای کار گذاشتن آن طی می شود سونداژ گفته می شود.

از سونداژ برای افرادی که کنترلی روی تخلیه ادرار خود نداشته و یا دچار انسداد در مجاری هستند و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. جنس سوندها می تواند از لاستیک، پلاستیک پی وی سی و یا سیلیکون باشد.

به طور معمول لوله ی سوند در مثانه باقی مانده و با متصل شدن به کیسه های پلاستیکی ادرار جمع شده در مثانه را انتقال می دهند.

در رابطه با انواع سوند چه می دانید؟

تفاوت سوندها از دو جنبه است: 1) نوع و محل قرار گیری 2) زمان باقی ماندن در محل.
به همین دلیل روش گذاشتن هرکدام کمی متفاوت خواهد بود. اما در نهایت سوندها در دو دسته ی سوندهای کوتاه مدت و سوندهای دائمی قرار می گیرند. در این قسمت توضیح مختصری در رابطه با هر کدام خواهیم داد.

سوندها و زمان باقی ماندن در محل

سوندهای کوتاه مدت یا یک بار مصرف

هر فرد ممکن است که در طول عمر خود، یک بار برای تخلیه مثانه خود به استفاده از سوند احتیاج پیدا کند. به طور مثال زمانی که فرد یک عمل جراحی انجام داده است، برای تخلیه مثانه خود در بار اول، به سوند نیاز دارد. به همین دلیل پس از انجام عمل جراحی برای او سوند یک بار مصرف نصب می کنند.

این سوند ها یا از طریق مجاری ادراری و یا از طریق سوراخی که در شکم ایجاد می شود، نصب می کنند. نام دیگر این سوندها، سوند نلاتون یا ساده است.

تنها نکته ی قابل توجه در این سوندها این است که برای تخلیه ادرار باید خارج شوند و در صورتی که به استفاده مجدد از آن نیاز باشد، باید دوباره کار گذاشته شود. مدت زمان استفاده از این سوندها معمولا کمتر از 14 روز خواهد بود

سوندهای دائمی یا بلند مدت

سوندهای دائمی مناسب زمانی هستند که فرد برای مدت زمانی طولانی قادر به تخلیه مثانه نباشد. البته این نوع از سوندها برای استفاده کوتاه مدت نیز مناسب هستند. این سوندها را با عنوان سوند فولی هم می شناسند.
روش کار گذاشتن این نوع سوند همانند سوندهای کوتاه مدت بوده و از طریق مجرای ادراری و یا سوراخی که در پایین شکم ایجاد شده استفاده می شود.

این نوع سوند به عنوان یک سوند داخلی شناخته شده و دارای یک بالن کوچک در ابتدای لوله است که با پر شدن از یک مایع مخصوص از خارج شدن لوله جلوگیری می کند.
در صورتی از این سوندها استفاده شود، باید توجه داشت که نباید با زور و یا کشیدن خارج شوند. زیرا به دلیل وجود بالن در ابتدای آن ممکن است هنگام خروج سبب آسیب به به مجرای ادرار و خونریزی گردد. به همین دلیل باید از پزشک و یا پرستار کمک گرفت. در صورت نیاز ما می توانیم افرادی را برای این کار در اختیار شما قرار دهیم.
سوندها و محل قرار گیری آن ها

 

سوندهای داخلی

در تمامی سوندهایی که نام برده شد، همیشه یک سر سوند خارج از بدن قرار خواهد داشت اما نوع دیگری از سوندها وجود دارند که هر دو سر آن در درون بدن فرد بیمار قرار گرفته و به آن سوند داخلی می گویند. از این سوندها هنگامی که در لوله های بین مثانه تا کلیه انسدادی وجود دارد استفاده می شود.

هنگامی که ادرار در کلیه جمع شده و نمی تواند خود را برای تخلیه به مثانه برساند، جمع شدن ادرار سبب آسیب های کلیوی و درد در قسمت پهلو خواهد شد. به همین دلیل باید راهی برای تخلیه این ادرار فراهم گردد. برای این منظور از دو روش استفاده می کنند:

1)  نفروستومی: در این روش لوله سوند از قسمت پوست پهلوها رد شده و به لگنچه کلیه خواهد رسید. این گونه می توان ادرار جمع شده در کلیه را به بیرون هدایت کرد.
2)  سوند j-j : در این روش از سوندهای حالب استفاده می شود. سر این سوندها در دو طرف خم بوده و به دم خوک شباهت دارند. به همین دلیل به آن ها دابل جی و یا JJ گفته می شود.
روش استفاده از این سوندها به این صورت بوده که از یک طرف به مثانه و از طرف دیگر به لگنچه کلیه وصل خواهد شد. در این صورت دیگر انسدادی در لوله های کلیه تا مثانه وجود نداشته و ادرار به مثانه خواهد رسید و عمل دفع ادرار مانند حالت عادی خواهد بود. در این روش به جراحی احتیاجی نیست و توسط آندوسکوپی از راه مجرای ادراری کار گذاشته خواهد شد و پس از آن دیگر سوند نه دیده شده و نه حس خواهد شد.
خارج کردن این نوع از سوند ها مانند کار گذاشتن آن ها سرپایی و به صورت آندوسکوپی از مجرای ادرار بوده و برشی ایجاد نخواهد شد.

سوندهای بیرونی یا کاندوم شیت

این نوع از سوندها کاملا بیرون از بدن کار گذاشته می شود و تنها برای مردان مناسب است. از سوندهای  بیرونی تنها هنگامی استفاده می شود که فرد از نظر جسمی سالم بوده و تنها توانایی کنترل ادرار خود را ندارد. مانند بیمارانی که به زوال عقل دچار شده اند. همان طور که از نام این سوند پیدا است، مانند روکشی پلاستیکی با لوله به مجرای ادرار وصل شده و ادرار را به کیسه منتقل خواهد کرد.

استفاده از این نوع سوند، راحت بوده و کمترین میزان ابتلا به عفونت و زخم های ناشی از استفاده از سوند را در پی دارد. نصب این نوع آسان تر از انواع دیگر خواهد بود.

سوندهای سوپراپوبیک

این سوندها توسط پزشک و با جراحی کوچکی کار گذاشته خواهند شد. این سوند از طریق سوراخ کوچکی که در زیر شکم ایجاد شده به مثانه وارد شده و کیسه آن با بانداژ مخصوصی به شکم بسته خواهد شد. این عمل در بیمارستان و با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام خواهد شد.

سوندهای مسکن

کیسه ی این سوند ها با متصل شدن به پای بیمار ادرار را منتقل می کنند. در قسمت پایینی این سوندها دریچه ای وجود دارد که توسط یک شیر باز و بسته می شود. هنگام پر شدن کیسه، بیمار می تواند با باز کردن دریچه، عمل خالی کردن آن را به راحتی انجام دهد.
انواع سوند از نظر تعداد خروجی به چند دسته تقسیم می شوند؟
سوندها از نظر تعداد خروجی به 3 دسته تقسیم می شوند که شرح آن به صورت زیر است:

سوندهای یک راه یا مستقیم:

این نوع تنها دارای یک راه برای تخلیه ادرار هستند. از سوندهای مستقیم زمانی که به گرفتن نمونه از مثانه نیاز بوده و یا مجاری ادراری تنگ است و نیاز به وارد کردن دارو دارد، استفاده خواهد شد.

سوندهای دو راه:

همان طور که اشاره کردیم این نوع از سوندها دارای یک بالن برای نگه داشتن لوله ی سوند در داخل مثانه بوده و دارای دو راه یا کانال است. یکی از این کانال ها برای انتقال ادرار و کانال دیگر برای خالی و یا پر کردن بالن خواهد بود.

سوندهای سه راه:

این سوندها برای شستشوی مثانه به کار می روند و برای خارج کردن لخته های خون و یا بافت های مرده استفاده می شوند. مانند جراحی های مربوط به اورولوژی و یا مثانه و… .
در صورت نیاز به استفاده و نصب هر کدام از سوندهای نام برده شده، ما می توانیم با فرستادن افراد متخصص و با تجربه در این خصوص به شما کمک کنیم.

به دلیل استفاده طولانی مدت از سوندها، اکثر مردم ترجیح می دهند که از سوندهای داخلی استفاده کنند. زیرا استفاده از این نوع سوند آسان تر بوده، دیده نمی شوند و نیازی به تعویض مداوم ندارند. با این حال ممکن است که با استفاده مداوم از این سوندها، عفونت های داخلی رخ دهند.

در چه مواردی می توان از سوند استفاده کرد؟

سوندها را می توان به دلایل زیر تجویز کرد:
1)  هنگامی که نیاز به گرفتن نمونه ادرار به صورت استریل باشد، مخصوصا در بانوانی که در دوره قاعدگی هستند.
2)  زمانی که نیاز باشد میزان باقی مانده ادرار در مثانه پس از دفع اندازه گیری شود.
3)  اگر بیماری بی اختیاری ادرار داشته باشد، برای راحتی آن سوند استفاده می شود.
4)  قبل و بعد از عمل جراحی سوند کار گذاشته می شود.
5)  در صورتی که برای انجام آزمایش های خاص نیاز به تخلیه مثانه باشد، سوندها به کار گرفته می شوند.
6)  در صورتی که در مثانه بیمار خونریزی اتفاق افتاده باشد، برای خارج کردن خون و لخته های ایجاد شده، از سوند استفاده می شود.
7)  برای خارج کردن ترشحات چرکی و ادرار عفونی در بیماران از سوندها استفاده می کنند.
8)  در صورتی که در ناحیه تناسلی و یا غده پروستات عمل جراحی انجام شده باشد.
9)  زمانی که به عصب های مثانه و یا نخاع آسیب وارد شده باشد.
10)  هنگام مصرف داروهایی که سبب کاهش توانایی عضله های مثانه می شود و ادرار در مثانه جمع می شود.
11)    مبتلا بودن فرد به بیماری اسپینا بیفیدا که یک بیماری مادرزادی بوده و دلیل آن بسته نشدن کامل لوله عصبی جنین خواهد بود.
12)  هنگام بیهوشی در زایمان، نیاز به کار گذاشتن سوند خواهد بود.
13)  هنگامی که برای تزریق داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی به تزریق مستقیم داخل مثانه نیاز باشد.

طریقه ی کار گذاشتن سوند در منزل به چه صورت است؟

استفاده از سوند نیازمند شرایط خاص و محیطی تمیز است که می توان برای این کار از بیمارستان و یا منزل شخص استفاده کرد. در صورتی که شما قصد دارید در منزل از سوند استفاده کنید، ما این امکان را در اختیار شما خواهیم گذاشت. در صورتی که برای این منظور هزینه ای هم در نظر گرفته شود به صرفه خواهد بود.

برای کار گذاشتن سوند، از راه زیر پیش می روند:

o    در هنگام کار گذاشتن سوند به دلیل نیاز بودن به شرایط استریل از دستکش استفاده می شود.
o    از فرد بخواهید به پشت دراز بکشد تا عمل نصب سوند به راحتی صورت بگیرد.
o    بر روی ران ها و شکم بیمار باید یک پارچه استریل پهن کرده تا تمامی مراحل سوند گذاری در شرایط استریل انجام شود.
o    برای کار گذاشتن سوند نیاز است که پیشابراه و نواحی اطراف آن را با محلول ضدعفونی کننده و گاز استریل تمیز کنید. پاک کردن این نواحی به صورت دایره ای و از مجرای ادراری شروع شده و به نواحی اطراف ختم خواهد شد.
o    لوله ی سوند به وسیله ی ژل لوبریکانت و یا روان کننده ای که در آب حل شده باشد، از طریق پیشابراه وارد مثانه می شود.
o    هنگامی که سوند به طور کامل عبور داده شد، در صورتی که از نوع سوندهای فولی باشد، بالون آن در درون مثانه قرار گرفته و به وسیله آب مقطر و سرنگ به آرامی پر خواهد شد. این عمل به هیچ عنوان دردناک نخواهد بود.
o    در انتها، لوله ی سوند با چسب به پای بیمار فیکس می شود تا از هرگونه تکان خوردن آن جلوگیری شود.
o    پس از نصب سوند، در صورتی که ادرار در مثانه وجود داشته باشد، از طریق لوله ی سوند به درون کیسه انتقال داده شده و تخلیه خواهد شد.

در چه مواردی نیاز است که سوند بیمار در منزل کار گذاشته شود؟

هنگامی که فرد بیمار عمل سختی را پشت سر گذاشته و نیاز به استراحت مطلق در منزل دارد و یا زمانی که امکان جابجا کردن بیمار وجود نداشته باشد، سوند در منزل برای بیمار نصب خواهد شد.

همچنین می توان گفت برای افراد سالمندی که زوال عقل و یا آلزایمر داشته و توانایی کنترل بر روی عمل دفع ادرار را ندارند، در منزل از سوند استفاده خواهد شد.
شما می توانید با استفاده از پرستاران و امکاناتی که ما در اختیار شما خواهیم گذاشت، از نصب سوند در منزل به بهترین نحو بهره ببرید.

آیا می دانید چگونه می توان سوندها را در منزل خارج کرد؟

اگر قصد خارج کردن سوند از بدن را دارید باید بدانید که خارج کردن سوند بسیار راحت تر از کار گذاشتن آن خواهد بود. در صورتی که از سوندهای فولی استفاده شده باشد، برای خارج کردن آن ابتدا باید آب داخل بالن که درون مثانه قرار دارد خالی شود و سپس به آرامی لوله ی سوند را از بدن خارج کنید. بهتر است قبل از خارج کردن لوله ی سوند، برای برطرف کردن چسبندگی مختصری که در طی مدت استفاده از آن با مسیر ادراری ایجاد شده، لوله را چند بار به صورت 360 درجه به چپ و راست چرخانده و سپس سوند را بیرون بکشید.

خارج کردن سوند از بدن روندی بدون درد و آسان است و در صورتی که دستگاه ادراری تحریک گردد، درد احساس خواهد شد. برای این منظور می توان از داروهای بی حسی که به صورت موضعی استفاده می شوند، بهره گرفت.
ما می توانیم برای خارج کردن سوند افرادی با تجربه در اختیار شما قرار دهیم تا این کار را در منزل برای شما انجام دهند.

هنگام استفاده از سوند در منزل چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای استفاده از سوند در منزل توجه داشتن به نکات زیر ضروری است:
•    هیچ گاه به صورت سر خود برای افراد دیگر استفاده از سوند را پیشنهاد ندهید. زیرا تجویز و استفاده از سوند باید زیر نظر پزشک باشد.
•    سوندها در اکثر مواقع سبب بروز عفونت ادراری خواهند شد. به همین دلیل نیاز است که هنگام استفاده از آن تمامی مسائل بهداشتی رعایت شود.
•    کیسه ای که به سوندها متصل است، محل مناسبی برای رشد میکروب ها خواهد بود. به همین دلیل سعی کنید ادرار جمع شده در این کیسه ها را سریع تر خالی کرده و از رشد میکروب ها جلوگیری کنید.
•    همان طور که اشاره شد هنگام استفاده از سوند امکان بروز عفونت ادراری بالا است. در صورتی که علائمی مانند درد در کلیه ها و یا زیر شکم یا تب داشتید، باید سریع تر و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
•    برای جلوگیری از عفونت در سوند، آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. سعی کنید آن ها را به طور مرتب مصرف کنید.
•    در صورتی که خون، لخته خون، چرک و یا تغییر رنگی در ادرار و کیسه سوند مشاهده کردید، هرچه سریع تر پزشک خود را مطلع سازید.
•    در صورت نیاز به خارج کردن سوند، هیچ گاه به صورت سر خود اقدام به خارج سازی نکنید. زیرا ممکن است عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد. پس در صورت نیاز به پزشک مراجعه کرده و یا این کار را به افرادی که دارای تجربه هستند بسپارید.
•    افرادی که توانایی تخلیه ادرار نداشته و نیاز به استفاده مداوم از سوند دارند، لازم است که روش سوند گذاری با حداقل آسیب را یاد گرفته و با رعایت شرایط استریل برای گذاشتن سوند اقدام کنند. همچنین نیاز است که این کار در فواصل زمانی مشخص انجام شود.
•    هنگام خارج کردن سوند، باید آن را دور انداخت و در صورت استفاده مجدد باید سوند را به مدت ده دقیقه در محلول ایزوپروپیل الکل غوطه ور و پس از گذشت این مدت خشک کرده، سپس مورد استفاده قرار گیرد.
•    کیسه ادرار باید پایین تر از سطح مثانه قرار بگیرد تا عمل برگشت ادرار از داخل کیسه به مثانه اتفاق نیفتد.
•    نباید هیچ گاه داخل لوله سوند و کیسه را با آب و یا سایر محلول های ضدعفونی کننده شستشو داد.
•    افرادی که نیاز به استفاده طولانی مدت از سوند دارند، بهتر است از سوندهای سیلیکونی و یا سوندهایی با پوشش هیدروژل استفاده کنند. زیرا با بدن، سازگاری بیشتری داشته و مسدود شدن در آن ها توسط رسوبات کمتر خواهد بود. همچنین استفاده از آن ها درد و سوزش کمتری را برای بیمار به دنبال داشته و می توان آن ها را با فاصله ی زمانی بیشتری تعویض کرد.

درصورت وجود سوند برای بیمار در منزل، در چه مواردی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورتی که هنگام استفاده از سوند موارد زیر را مشاهده کردید، موضوع را سریعا با پزشک در میان بگذارید:
1)  زمانی که در کیسه سوند، ادرار کدر و بدبو و یا خونی را مشاهده کنید.
2)  هنگامی که درون کیسه، ادراری جمع نشده و یا مقدار آن خیلی کم باشد.
3)  هنگامی که دمای بدن بیمار بدن دلیل خاصی به 38 و یا بالاتر از آن رسیده باشد.
4)  در صورتی که نصب سوند سبب ایجاد درد در مثانه و یا پیشابراه شده باشد.
5)  هنگام نصب سوند، در صورتی که رد شدن سوند به سختی انجام گیرد، نشان دهنده وجود مشکل است.
6) هنگامی که در حد فاصل زمانی سونداژ، بی اختیاری ادرار اتفاق افتاده باشد.

در رابطه با مراقبت های بعد از نصب سونداژ در منزل چه می دانید؟

1)  در طول زمان استفاده از سوند، فرد ممکن است که در زمان دفع ادرار، احساس سوزش داشته باشد که دلیل آن تحریک شدن پیشابراه خواهد بود. به همین دلیل فرد به طور مکرر احساس می کند که نیاز به دفع ادرار دارد.
2)  کیسه سوند باید حتما در قسمتی پایین تر مثانه قرار داده شود. زیرا در صورتی که ادرار از کیسه سوند به مثانه برگردد سبب بروز عفونت خواهد شد.
3)  کیسه سوند می تواند به صورتی که پایین تر از مثانه قرار دارد هنگام راه رفتن با دست گرفته شود و یا به پا بسته شده و با لباس پوشانده شود.
4)  در صورتی که نیاز است بیمار به منزل رفته و از سوند در منزل استفاده کند، لازم است که تمامی اطلاعات و نکات لازم در رابطه با نصب سوند و نحوه مراقبت کردن از آن توسط پزشک و یا پرستار در اختیار بیمار قرار گیرد.

در زمان استفاده از سوندهای ادراری در منزل، چه نکاتی برای مراقبت از سوندها قابل توجه خواهد بود؟

1)  به دلیل بسته بودن سیستم تخلیه ادرار با سوند، باید از باز گذاشتن شیر ته کیسه خودداری کرد. باز گذاشتن این شیر تنها با نظر پزشک و برای شستشوی مثانه لازم خواهد بود. زیرا با بسته بودن آن از ورود باکتری ها جلوگیری می شود.
2)  هنگامی که سوند از مجاری ادرار عبور داده می شود، با پر شدن بالن توسط آب مقطر در مثانه ثابت خواهد ماند. به همین دلیل لازم است که کیسه سوند ثابت مانده و کشیده نشود. برای این کار می توان سوند را به ران بیمار و با چسب پانسمان چسبانده و از تکان خوردن آن جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید که محل چسب باید هر چند روز یک بار جابجا شود.
3)  کیسه ادرار باید هنگامی که نصف آن پر شده تخلیه شود. در غیر این صورت باید هر 8 ساعت یک بار برای تخلیه کیسه اقدام کرد.
4)  باید توجه کرد که در مسیر کیسه و لوله ی سوند تا خوردگی وجود نداشته و مسیر آن باز باشد.
5)  هنگام استفاده از سوند نیاز نیست که قسمت تناسلی و اطراف آن به طور مکرر شسته شده و ضد عفونی شود. تمیز کردن مجرا روزی یک بار کافی خواهد بود.
6)  در صورتی که انسدادی در مسیر سوند ایجاد شود و انتقال ادرار انجام نگیرد، می توان گفت که مشکلی وجود دارد. یکی از این مشکلات وجود رسوب در کف مثانه و لوله سوند است که یا بر اثر عفونت ادراری و یا بر اثر مصرف کم مایعات ایجاد می شود. در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه شود.
7)  اگر مسیر سوند باز باشد و نشت های مکرر از اطراف سوند رخ دهد، دلیل آن اسپاسمی است که در عضلات مثانه اتفاق می افتد. برای حل این مشکل باید از باریک ترین سوندی که می تواند برای بیمار مفید باشد استفاده کرد. همچنین استفاده از داروهای ضد اسپاسم مثانه می تواند کمک کننده باشد.
8)  در صورت نیاز به تعویض سوند، این کار یک بار در ماه انجام می شود و تنها در صورت وجود رسوبات در مثانه نیاز به تعویض زودتر از یک ماه دارد.

نمونه گیری در منزل چگونه انجام می شود؟

در صورتی که احتیاج به گرفتن نمونه ادرار در منزل باشد، ما می توانیم شرایط این کار برای شما به بهترین نحو فراهم کنیم.

در صورت درخواست شما، می توان پرستار و یا مسئولی از آزمایشگاه برای شما فرستاد تا نمونه گیری به راحتی انجام شود. در فرآیند انجام این کار از طریق سوند توجه به نکات زیر ضروری می باشد:
1)  در صورتی که برای اولین بار سوند نصب شده، می توان نمونه ادرار تخلیه شده از لوله را برای آزمایش استفاده کرد. نمونه ادرار موجود در کیسه سوند که از قبل جمع آوری شده به هیچ عنوان برای آزمایش مناسب نمی باشد.
2)  همراه بیمار و یا فردی که برای نمونه گیری نزد بیمار است باید از دستکش استریل استفاده کند.
3)  حدود 30 دقیقه قبل از انجام نمونه گیری، سوند بیمار را پلمپ کرده تا ادرار در لوله جمع شود.
4)  دیواره ی خارجی لوله سوند، قبل از نمونه گیری باید با اتانول 70 درجه به طور کامل ضدعفونی و استریل شود.
5)  در صورتی که ادرار با جریان مناسبی از لوله کاتتر حرکت می کند، آن را به درون لیوان و یا ظرف استریلی که آزمایشگاه ارائه کرده منتقل کنید.
6)  در صورت نبود جریان مناسب و راحت برای عبور ادرار، آن را با کمک یک سرنگ بدون سوزن استریل و نو، آسپیره کرده و نمونه را به داخل ظرف آزمایشگاه انتقال دهید.
7)  نمونه ادرار جمع آوری شده طی یک ساعت باید به محل آزمایشگاه رسانده شود.
اعزام پرستار به منزل برای انجام عمل نمونه گیری حتی اگر هزینه ای هم در پی داشته باشد به صرفه بوده و برای بیمار راحت تر است.

مزایا و معایب سونداژ چیست؟

انجام سونداژ مزایا و معایب خاص خود را دارد که در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد:
مزایا
1)    به دلیل خالی شدن مثانه، حس دردی که به دلیل پر بودن مثانه ایجاد شده از بین خواهد رفت.
2)    می توان به چگونگی عملکرد کلیه پی برد.
3)    در صورتی که مشکلات ادراری از جمله عفونت وجود داشته باشد مشخص خواهد شد.
معایب
1)    پس از برداشتن سوند ممکن است بیمار تا چند روز احساس ناراحتی و سوزش در دفع ادرار داشته باشد.
2)    در صورتی که سوند برای چندین روز و یا چندین هفته به بیمار متصل باشد، ممکن است سبب بروز عفونت شود.
3)    در صورتی که سوند به طور ناگهانی و بدون خالی کردن مایع درون بالن کشیده شود، آسیب بافتی ایجاد شده و با درد و خونریزی همراه خواهد بود.
با این حال ما می توانیم خدماتی را در اختیار شما قرار دهیم تا فرآیند نصب و یا برداشتن سوند برای شما در منزل انجام شود.

چگونه می توان سوند ادراری را در منزل تمیز کرد؟

سوندها را در بهترین حالت باید روزی دوبار در صبح و عصر تمیز کرد. برای این کار نیاز است که به موارد زیر دسترسی داشته باشید:

•    یک پارچه تمیز
•    یک حوله تمیز
•    یک صابون و یا ماده شوینده ملایم
•    آب گرم
برای تمیز کردن سوند باید مراحل زیر انجام شود:
1)    ابتدا باید دست ها با آب و صابون به خوبی شسته شوند.
2)    برای کشیده نشدن سوند، با یک دست آن را از محل ورود به بدن گرفته و هنگام تمیز کردن از کشیدن آن خودداری کنید.
3)  برای تمیز کردن لوله ی سوند، با دست دیگر پارچه ای را که به صابون آغشته شده، از قسمتی که لوله ی سوند وارد بدن می شود شروع کرده و رو به پایین آن را تمیز کنید. این کار از ورود میکروب از طریق لوله به بدن جلوگیری می کند.
4)  محل ورود لوله سوند به بدن را با پارچه ای صابونی به آرامی تمیز کنید.
5)  در صورتی که بر روی بدن و یا لوله ی سوند صابون باقی مانده، آن را با آب تمیز کرده،  سپس با یک حوله تمیز خشک کنید.
6)    پارچه و حوله را برای شستشو در لباسشویی گذاشته و تا زمان تمیز شدن مجدد هرگز از آن ها استفاده نکنید.
7)    در آخر، دست های خود را مجددا با آب و صابون بشویید.

چگونه می توان کیسه تخلیه ادرار را در منزل تعویض کرد؟

در طول روز در صورت نیاز به تعویض کیسه ادرار می توان از کیسه های تخلیه متصل به پا و برای زمان خواب از کیسه های تخلیه شب استفاده کرد. ما می توانیم در صورت نیاز به تعویض کیسه و یا شستن لوله سوند، افرادی را در اختیار شما قرار داده و این کار را برای شما آسان تر کنیم.

برای تعویض کردن کیسه ادرار به موارد نیز نیاز دارید:

•    یک کیسه تخلیه تمیز
•    صابون
•    آب سرد
برای تعویض کیسه ادرار باید مراحل زیر به خوبی طی شود:
1)  ابتدا دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید.
2)  برای شستن داخل کیسه، از آب سرد و صابون استفاده کرده و دقت کنید تا تمام صابون موجود در آن خارج شود. (از آب گرم استفاده نکنید زیرا ممکن است که به کیسه آسیب برساند.)
3)  جهت ضدعفونی کردن داخل کیسه، یک فنجان آب سرد و یک فنجان سرکه سفید را مخلوط کنید، کیسه را تا نیمه با این محلول کرده و سپس به خوبی تکان دهید.
4)  کیسه را 15 تا 30 دقیقه در این حالت رها کنید. سپس محلول را خالی کرده و با آب سرد بشویید.
5)  برای خشک شدن کیسه آن را در محلی آویزان کنید.
6)  هنگامی که کیسه را برای خشک شدن قرار دادید، می توانید از کیسه تمیز جهت تخلیه ادرار استفاده کنید.
7)  پس از اتمام کار، دست های خود را بشویید.

استفاده از سوند برای مدت طولانی چه عوارضی را در پی دارد؟

در صورت استفاده طولانی مدت از سوندها، ممکن است عفونت در مجاری رخ دهد. به همین دلیل نیاز است که همیشه محل نصب سوند و لوله ی آن ضدعفونی و تمیز شود.

از دیگر عوارض سوندها به دلیل استفاده طولانی مدت از آن ها می توان به بروز حساسیت های پوستی، سنگ مثانه، ایجاد زخم در مجاری ادرار و نارسایی در کلیه اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل و یا بیماری نیاز است که سوند و متعلقات آن را تمیز نگه دارید.
وجود علائم زیر در بیمار می تواند هشدار دهنده بوده و دلیل بر وجود عفونت باشد:
تب و لرز
سردرد
ادرار تیره
سوزش در مجاری ادراری
نشت ادرار از سوند
مشاهده خون در ادرار
وجود درد در قسمت پایین کمر و هنگام ادرار
سنگ مثانه
همچنین می توان گفت در محلی که سوند با بدن تماس پیدا می کند و یا با چسب نگه داشته می شود، احتمال بروز التهاب پوستی وجود دارد که می توان آن را با علائمی مانند تغییر رنگ پوست به صورتی و یا قرمز تشخیص داد. به همین دلیل لازم است که هنگام انتخاب سوند و چسب مناسب، به موادی که درون آن ها به کار رفته توجه کرد.
ما می توانیم شرایطی را برای شما به وجود بیاوریم تا بتوانید از بهترین امکانات در منزل استفاده کنید.

چگونه می توان عوارض استفاده از سوند در منزل را کم کرد؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، سوندها به دو دسته ی یک بار مصرف یا کوتاه مدت و دائمی تقسیم می شوند. بهتر است هنگام استفاده، لوله ی سوند به ژل روان کننده یا لوبریکانت آغشته شده تا از زخم شدن دیواره ی مجاری ادرار جلوگیری شود.
تمامی سوندها قبل از استفاده در بسته های استریل شده قرار دارند، به همین دلیل هیچ گاه قبل از شروع درمان نباید بسته ی آن ها را باز کرد. همچنین توجه داشته باشید که نباید هیچ گاه ضد عفونی کردن سوندها قبل از استفاده را فراموش کرد.

فردی که از سوند استفاده می کند، باید به طور مکرر از آب و مایعات استفاده کند. در این صورت احتمال وجود عفونت کم تر خواهد شد.

کیسه های مورد استفاده در سوند را باید حداقل هر 8 ساعت و قبل از پر شدن کامل آن تخلیه کرده و هر بار توسط آب و سرکه ی سفید شستشو دهید.
سعی کنید با استفاده از میوه ها و مواد غذایی که فیبر زیادی دارند و غذاهای سبوس دار، از بروز یبوست جلوگیری کنید.

هرچند وقت یک بار مسیر لوله را بررسی کرده و در صورت گرفتگی، آن را بر طرف کنید.
ما می توانیم با استفاده از افراد با تجربه و ماهر این کار را برای شما آسان کنیم.

هزینه ی نصب سوند در منزل به چه مواردی بستگی دارد؟

در صورتی که قصد داشته باشید که مراحل نصب سوند در منزل شما انجام شود، می توانید از کمک افراد ما استفاده کنید. این کار برای شما هزینه ی زیادی در پی نداشته و در وقت و هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد. همچنین با کمک گرفتن از افراد با تجربه ما، می توانید از سلامت ماندن خود هنگام استفاده از سوندها مطمئن باشید.

هزینه عمل نمونه گیری در منزل، به عواملی مانند مدت زمان انجام نصب، تعویض و یا خروج سوند، موقعیت مکانی و میزان فاصله ی منزل شما از دفتر ما، احتیاج داشتن بیمار شما به انجام کارهای دیگر و… بستگی خواهد داشت.
با این حال می توان گفت نیاز به پرداخت هزینه های اضافی نبوده و به صرفه تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×