آلفا طب

اعزام پزشک متخصص به منزل

اعزام پزشک متخصص به منزل

اعزام پزشک متخصص به منزل موضوعی می باشد که در مقاله ی امروز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371
021-26851095

09124885082

 

با مطالعه و شناخت مراقبت های پزشکی در منزل به سوالاتی که در مقاله مطرح خواهد شد و سوال اصلی مقاله هم پرداخته خواهد شد.
کار پزشک در منزل از چه زمانی آغاز شده است؟
دلیل مراجعه پزشکان به منزل چیست؟
اعزام پزشک به منزل دارای چه خدماتی می باشد؟
مراقبت های پزشک در منزل به چه شکل است؟
شیوه ی نگهداری از سالمندان بیمار در منزل به چه شکل است؟
اعزام پزشک به منزل چه مزایایی دارد؟
راه اندازی یک مرکز درمان در منزل چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
هزینه ی پزشک در منزل چه قدر است؟
بیمه و طرف قرار داد این مراکز به چه صورت انجام می گیرد؟

شروع کار پزشک در منزل

در حدود سال 2008 مراقبت کردن از بیمار از طرف خانواده انجام می گرفت و بعداً این نوع مراقبت ها از طرف خانه ی سالمندان، پزشک عمومی و در آخرین مرحله به بیمارستان انتقال پیدا می کرد.

اما در این چند سال پیش بینی شده است که در اولین مرحله مراقبت ها به وسیله ی پرستار از راه دور و سپس به خانه ی سالمندان و یا بیمارستان است.

اما در حال حاضر با وجود پیشرفت کردن تکنولوژی در بخش های پزشکی اشخاص قادر نیستند در شرایط خاص به بیمارستان مراجعه کنند و از خدمات پزشکی محروم می مانند.

بیشتر افراد به خاطر دل مشغولی های کاری و روزمره قادر نیستند به مراکز پزشکی و یا بیمارستان برای ویزیت و معاینه پزشک مراجعه نمایند از این رو این افراد به ویزیت پزشک در منزل محتاجند.

افراد قادرند به جای اینکه به مراکز درمانی بروند و مدت بسیاری برای انجام دادن این امور تلف کنند از خدمات ویزیت پزشک در منزل استفاده نمایند. تا مریض در منزل به روند درمان خود بپردازد.

همین طور استرسی که زمان حضور در مطب به بیمار وارد می گردد در خانه ی خود استرسی نخواهد داشت.

پزشکان عمومی و متخصص این مراکز بعد از اینکه اطلاعات لازم را از خانواده ی بیمار دریافت نمودند در کوتاه ترین زمان ممکن نزد بیمار می روند تا بیمار را ویزیت نمایند.

پزشکان پیش از رفتن به خانه ی بیمار با خانواده ی بیمار تماس گرفته تا در صورت احتیاج وسایل و تجهیزات لازم را به همراه خود بیاورند و بعد از انجام ویزیت بیمار، نسخه ی مربوط به بیمار را نوشته و به خانواده ی وی می دهد

و اگر احتیاج به سرم، آمپول و داروهای تزریقی باشد هماهنگی های لازم انجام شده و داروهای لازم برای پزشک ارسال می گردد و پزشک مراحل درمان را انجام خواهد داد.

چرا پزشک در منزل

ویزیت نمودن بیمار سالمند توسط پزشک جزء چرخه ای از زندگی می باشد که بالاخره هر انسانی با آن روبرو خواهد شد.

مراقبت و محافظت از سالمندان و ارائه ی خدماتی راحت و در دسترس بودن از جمله مهم ترین مسائلی می باشد که هر خانواده ای با آن مواجه می شود.

علائم سالمندی از 40 سالگی است و آغاز سن سالمندی هم از 60 سالگی است. که بالا رفتن سن علائم پیشرفت می کند و امکان دارد علائم تازه ای به علائم اولیه اضافه خواهد شد. پیر شدن به معنی پیر شدن سلول ها می باشد. هر سلول دارای طول عمر مشخصی استکه عوامل ژنتیکی، محیطی و… بر آن تأثیر می گذارد.

با بالا رفتن سن تغییراتی در ساختمان بدن و در سلول ها ایحاد می شود. با تمام این ها تن و روح انسان در پیری همچنان قادرند سلامتی خود را حفظ نمایند و حس خوبی را به خود و دیگران انتقال بدهند. به خصوص اگر فرد سالمند و یا اطرافیان او هم به موارد زیر توجه داشته باشد:

ورزش کردن به صورت مرتب
استفاده از رژیم غذایی سالم و درست
استراحت درست و کافی
مراقبت هایی که برای پیشگیری از بیماری مناسب است. که یکی از مهم ترین و بهترین مراقبت های پیش گیرانه برای مراقبت از سالمندان ارائه کردن خدمات پزشکی و در منزل می باشد.

بالا رفتن سن همیشه یکی از نشانه های طبیعت می باشد. پیشرفت های شگفت انگیزی در پزشکی در زمینه های مختلف پدید آمده است.

مثلاً کنترل کردن بیماری های واگیردار یا فن های تشخیص نوین و کشف نمودن داروهایی که خیلی به درد بخور هستند.

اخیراً امید به زندگی در افراد خیلی بالا رفته است. در سال 1210 در ایران امید به زندگی تا سن 53 سالگی بود. در آن دوران خیلی از بچه ها پیش از رسیدن به سن 5 سالگی به دلیل فقر بهداشتی و نبود امکانات جان می باختند.

اما امروزه امید به زندگی میان ایرانیان تا هفتاد سال ارتقا پیدا کرده است. با تمام این اوصاف با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی ایران از میان 195 کشور که مورد مطالعه قرار گرفته اند رتبه ی 109 را دارا است. هم اکنون کشور های استرالیا، هنگ کنگ، ژاپن و سوئیس با 84 سال قدمت بالاترین رتبه دارند.

با توجه به اینکه طول عمر بالا نشانه ی نقطه ای مثبت در وضعیت یک جامعه به حساب می آید اما از طرف دیگر آمادگی های خاصی را هم می خواهد. نگه داری کردن از سالمندان هزینه ی زیادی را برای خانواده ها و یک دولت به همراه دارد.

به غیر از مسائل مادی که وجود دارد نگه داشتن و درمان افراد سالمند بعضی اوقات تعدادی از افراد خانواده هم درگیر می شوند.

از آنجایی که خیلی از کشورهای پیشرفته درگیر این مسئله می باشند روش های مختلف را دنبال کرده و سرانجام به راهکار دلخواه دست یافتند که یکی از این راه ها شیوه ی درمان در منزل می باشد که با عنوان home visit شناخته می شود.

این نوع مراکز خصوصی بوده و همین طور سازمان یافته می باشد که کلیه ی امور مراقبت و درمان در منزل صورت می پذیرد.

این مرکز ها بخش بزرگی از خدمات پزشکی و پرستاری را با امکاناتی همراه و قابل جا به جایی برای بیماران در فضای خانه فراهم می آورند. طبق گزارش مجله ی American medical در سال 2009 در آمریکا به ازای هر 3000 نفر بالای 65 سال یک مرکز درمان داخل منزل فعالیت دارد.

با توجه به بالا رفتن تعداد افراد سالمند در ایران و همچنین موالید کم در طی سال های گذشته در سال های آتی نگهداری از سالمندان به معضلی برای خانواده ها تبدیل خواهد شد.

وجود مراکز درمانی در جای جای ایران برای کمک به بیماران در منزل به خصوص سالمندان بسیار کمک کننده است.

بعضی از بیماران یا سالمندان که نمی توانند از خانه خارج بشوند یا به هر دلیلی قصد خارج شدن از منزل را ندارند می توانند بدون مراجعه کردن به پزشک، پزشک را به منزل خود بیاورند تا آنان را ویزیت کند

و یا اینکه خدمات درمانی را به بیماران ارائه کنند. ویزیت پزشک در خانه برای همه افراد از زن و مرد تا کوچک و بزرگ قابل اجرا می باشد.

پزشکانی که در این طرح ها به منزل بیماران مراجعه می نمایند تجربه و مهارتی بالا برای ویزیت و خدمت رساندن به بیماران دارند. در ابتدا پزشک عمومی به منازل مراجعه می کنند

و اگر احتیاج به پزشکی دیگر با تخصصی دیگر باشد مراکز درمانی پزشک مربوطه را به منزل بیمار می فرستند. در حقیقت ویزیت کردن بیماران در خانه از تماس تلفنی فرد درخواست کننده صورت می گیرد.

سپس پزشکان متخصص با توجه به بیماری بیمار مورد نظر به منزل افراد مراجعه نموده و برای بهبود و درمان بیماران کمک می کنند.

تجربه ی سالیان دراز در این زمینه به پزشکان می آموزد که لحن و چگونه صحبت نمودن خانواده ی بیمار با اپراتور یا پزشکان متخصص می توان خیلی از مسائل را پیش از مراجعه و به صورت غیر حضوری برطرف نمود.

در خیلی از مواقع از شیوه ی صحبت کردن و سؤال درخواست کننده کادر درمان در خانه میزان علاقه مندی به بیمار را روشن می نماید.

لحن سخن گفتن تا حدود زیادی خسته شدن خانواده و وابستگان از بیمار و نگهداری از او را مشخص می نماید. بالعکس افرادی که با حساسیت زیاد در مورد مریض خود و با لحنی مهربانانه توصیف می کنند نشان دهنده ی وابسته بودن آن ها نسبت به بیمار است.
کسانی هم می باشند که قبل از حاذق و توانمند بودن پزشک هزینه ی درمان برایشان دارای اهمیت می باشد. درست است که این موضوع دارای اهمین است اما نمی بایست درمان را تحت الشعاع خود قرار دهد.

البته باید کادر درمانی هزینه را هم برای بیماران در نظر بگیرند و مراعات نمایند که اگر کسی از نظر مالی در سختی است با او راه بیایند. که البته خیلی از پزشکان به این نکته توجه دارند.
توان مالی هم نکته مهم و قابل تأمل می باشد. امکان دارد دارویی که گران قیمت باشد و توسط پزشک تجویز شده باشد به دلیل بضاعت کم یک بیمار خود آن را تهیه کرده و به او بدهد و هزینه ای را از او دریافت نمی کند.

در هنگام ویزیت در خانه پس از لحاظ نمودن مراقیت های اولیه پزشک توضیح کاملی از وضعیت مریض را از خانواده ی وی پرس و جو می نماید.

اطلاع پیدا کردن از بیماری های زمینه ای مثل دیابت، فشار خون، نارسایی کلیه و کبد و سابقه ی اعمال جراحی و بارداری نکاتی می باشد که مراقبان یا خود بیمار می بایست به آن اشاره نمایند. بعداً در رابطه با بیماری فعلی که باعث درخواست پزشک در منزل می شود شرح داده می شود.

بعد از آن پزشک مربوطه به امور تشخیص و درمان بیمار با توجه به امراض وی خواهد پرداخت. بعضی اوقات هم اعزام به بیمارستان پیشنهاد داده می شود تا درمان مناسب تری در مورد بیمار انجام شود.

در پایان پزشک در بعضی مواقع به شکل حضوری و با دور از چشم مریض مجبور می شود سفارش هایی را به خانواده ی بیمار بکند.

کار در همین جا به پایان نخواهد رسید خود بیمار و یا مراقبان او اگر سوالی در رابطه با بیماری دارند خواهند توانست با مراکز مریوطه تماس حاصل نمایند و قطعاً پزشکان با کمال میل پاسخگو خواهند بود.

شیوه ی کار اعزام پزشک به منزل

پزشکان عمومی و متخصص بعد از اعلام توسط مرکز ارتباطات با خانواده ی بیمار تماس برقرار می کنند و شرح حالی تمام و کمال از خانواده ی بیمار می پرسند و در کم ترین زمان ممکن بیمار را ویزیت می نمایند.

پزشکان مربوطه پیش از اعزام به خانه ی بیمار با بیمار تماس گرفته و به غیر از شرح حالی که کارشناسان مربوطه از بیمار یا همراه او می پرسند، خودشان هم شرح حال کاملی از آن ها گرفته تا در صورت احتیاج تجهیزات لازم را با خود بیاورند.

پس از ویزیت بیمار دکتر داروهایی که لازم است را در نسخه نوشته تا تهیه کنند و اگر یک دارو خوراکی بوده باشد هم دیگر احتیاجی به نسخه نیست و فقط کافی است زمان مصرف داروها را به آن ها بدهند

اما اگر داروها سرم و یا داروی تزریقی است باید با پرستاران مرکز هماهنگ شود که در اسرع وقت به سراغ بیمار رفته تا اقدامات درمانی لازم انجام گیرد.

پزشکانی که به خانه ی بیمار می روند داروهایی برای مراقبت اولیه برای بیماران سرپایی و مزمن تجویز می نمایند.

یکی از این پزشکان به پزشک مراقبت های اولیه برای بیمار انتخاب می گردد و با گروهی از پزشکان، پرستاران و دستیاران پزشک همکاری می نماید و تا زمانی که نیاز باشد در محل برای معاینه و ویزیت بیمار می مانند

خدمات درمانی در خانه جایگزین بسیار مناسبی به جای درمان در بیمارستان می باشد. خیلی از خدماتی که در بیمارستان انجام می گیرد،

در منزل هم قابل ارائه می باشد. این نوع مؤسسات با ارائه ی کلیه ی خدمات پزشکی، پاراکلینیکی، پیراپزشکی این فرصت را برای بیمار فراهم می کند تا در محیطی راحت تر، کم هزینه تر و به دور از عفونت های بیمارستانی درمان شود.

همین طور به خانواده ها آموزش خواهد داد تا نقشی فعال در بهبود بیمار در منزل داشته باشند.

پزشکان مراکز خدمات پزشک در خانه به محل زندگی بیماران مراجعه نموده و او را خیلی دقیق معاینه کرده و وضعیت پزشکی کاملی از حال بیمار بدست می آورند

سپس بر اساس اطلاعاتی که به دست می آید برنامه ی درمانی برای بیمار لحاظ می شود و به بیمار و اعضا خانواده داده می شود. پس از چند روز دوباره پزشکان به خانه ی بسمار آمده تا او را چک کنند تا از روند بهبودی مطلع شوند.

پزشک در طی معایناتی که بر روی بیمار انجام می دهد مواردی مانند سطح هوشیاری، علائم حیاتی مثل فشار خون، نبض، درجه ی تب و تنفس را بررسی می کند.

به غیر از این در صورتی که مریض به کارهای دیگری مثل سونوگرافی در منزل محتاج باشد، اقدامات که لازم است در اسرع وقت انجام خواهد شد.

تفاوت مراکز درمانی اعزام به منزل با بیمارستان ها در ارائه ی خدماتی که داده می شود است. به عبارتی با تمام تجهیزات مثل یک بیمارستان کامل در منازل مردم آماده ی خدمت کردن هستند. خدماتی که در قبل هم به آن ها اشاره شد

مثل فرستادن تجهیزات کامل پزشکی، نمونه گیری و فرستادن نمونه ی آزمایش بیمار به دقیق ترین و بهترین آزمایشگاه ها برای تشخیص و تجویز کردن دارو انجام می شود.

برای به دست آوردن خدمات معاینه توسط پزشک عمومی یا پزشکی متخصص فقط یک تماس تا انتخاب کردن پزشک مربوطه با توجه داشتن به نوع بیماری هر کس، فاصله است.

معمولاً بیمار در صورت دیده شدن هر نوع مشکل جسمی به پزشک عمومی رفته و پزشک مربوطه بعد از انجام دادن آزمایش های لازم که حتماً همه ی آن ها ضروری نیست و وقت و هزینه ی بیمار را هدر می نماید.

به واسطه ی مراکز درمانی اعزام به منزل بیمار به متخصص مورد نظر معرفی شده و بیمار باید سیکل درمانی را از اول پشت سر بگذارد.

گاهی اوقات هم شاید پیش بیاید که یک عارضه برای فردی اتفاق بیافتد و به دلیل اشتراک علائم بیماری میان چند بیماری شخص با جستجو کردن در سایت های مختلف گمراه شود

در حالی که با یک تماس ساده با کارشناسان مراکز درمانی اعزام به خانه، بیمار با پزشک مجرب مربوطه صحبت خواهد کرد و در روز مشخص شده و دلخواه توسط بیمار، پزشک مربوطه برای معاینه و درمان احتمالی نزد بیمار می آید.

برخی از مراکز درمان در منزل هستند که خدماتی به غیر از کارهایی که شرکت های دیگر انجام می دهند را بر عهده دارند که قابل ستایش می باشد.

این مراکز در زمینه خدمت رسانی به جانبازان، پدر و مادر شهدا که قادر به مراجعه حضوری برای درمان نیستند و همچنین امور ایثارگران و بازنشستگان را انجام می دهند. کمک رسانی به مادران باردار که استراحت مطلق نیاز دارند هم در مراکز اعزام پزشک به منزل جای داده شده است تا این مادران با خیالی آسوده فرزندان خود را به دنیا بیاورند.

خدماتی که مراکز درمانی اعزام پزشک به منزل انجام می دهند تا اینجا در مقاله اشاره شده است اما به تعدادی دیگر از این ها نیز اشاره خواهد شد.خدمات رسانی چنین است:

اعزام پزشک متخصص در زمینه رشته هایی مثل: نورولوژی (متخصص مغز و اعصاب)، تغذیه، داخلی، اعصاب و روان (روان پزشک)، جراحی، عفونی، اطفال، ارتوپد، قلب و عروق، ارولوژی و… می باشد.

در مواقعی حتی دندان پزشکان هم به منزل بیمار می روند و همه ی تجهیزات را با رعایت تمام نکات بهداشتی با خود می برند.

یکی از مهم ترین و پرطرفدار ترین نمونه های درمان در منزل طب سنتی و مکمل آن است که شامل (حجامت، ماساژ درمانی سوئدی برای برطرف شدن اسپاسم عضلانی، ماساژ رفلکسوزون تراپی یا کف پایی، ماساژ ریلکسیشن … ) که صرفه جویی کردن در وقت را برای افراد به همراه دارد.

این مراکز حتی برای رفاه حال بیماران خود از وسایل جانبی که به بیمار کمک می کند هم استفاده می کنند و تجهیزاتی مانند تخت، ویلچر، واکر، دستگاه اکسیژن، ساکشن و… می باشد.

در مجموعه های خدمات پزشک در منزل بخش مشاوره نیز وجود دارد. که خدماتی مانند انجام مشاوره ی روانشناسی در منزل، مشاوره دادن در زمینه ی تغذیه، مشاوره دادن در زمینه ی ایمنی و ایجاد امنیت توسط مددکاران با تجربه، اودیمتری در خانه و نجویز و تهیه کردن سمعک با قیمتی مناسب و تضمین شده صورت می گیرد

انجام شنوایی سنجی، نصب سمعک، انجام آزمایشات مختلف و نمونه گیری خون و ادرار هم به وسیله مراکز رمانی در منزل انجام می گیرد.

قبلاً گرفتن خون در خانه به آزمایش های ساده ای مثل آزمایش انگست برای قند خون محدود می شد. برای انجام دیگر آزمایشات هم مجبور می شدند که به آزمایشگاه رفته و با نشستن بر یک صندلی خشک و ناراحت وقت بگذرانند تا آزمایش را انجام بدهند.

معمولاً این روند سخت بوده و استراس را به همراه داشت؛ اما امروزه با آمدن تکنولوژی نمونه گیری در خانه ها  هم انجام می گیرد. چه برای آزمایش های بالینی یا نظارت داشتن بر داروهای درمانی و چه یک آزمایش Neoteryx اتفاق می افتد.

افراد می توانند در خانه ی خود نشسته و نمونه گیری در عرض 5 دقیقه انجام می گیرد. این روند خیلی آسان می باشد و تنها باید به دستورالعمل ها توجه داشت.
فتوتراپی یا زردی کودک هم در خانه انجام می شود.

با بالا رفتن سطح بیلی روبین کودک، زردی از سر حرکت کرده و وارد بازوها، سپس تنه و در آخر هم وارد پاها می شود. اگر مقدار بیلی روبین خیلی زیاد شود، در زانوها و بالای کف دست های کودک زرد می گردد.

اگر سطح بیلی روبین خیلی بالا برود امکان دارد کودک به قرار گرفتن در زیر نوع خاصی از نور احتیاج پیدا کند. به این روش درمانی فتوتراپی می گویند.

گاهی اوقات با نظارت دقیقی که پزشک دارد چراغ هایی را در منزل می توان نصب نمود تا کودک به راحتی و در آسایش درمان شود. والدین نیز با این اتفاق هم به طور مرتب در کنار فرزندشان هستند و هم در فضای کسل کننده ی بیمارستان رفت و آمد ندارند.

خدمات طب سوزنی هم در خانه انجام می شود. برای کم شدن درد های عضلانی و آرتروز و آرتریت و کپسولیت چسبنده و حرکت نداشتن شانه و دردهایی که در کمر، زانو و گره های عضلانی و قسمت های دردناک به وسیله ی متخصصین طب سوزنی انجام می پذیرد. برای درمان آرتروز در مفاصل خدمات کینزوتیپینگ و چسب ورزشی استفاده می شود.

انجام سونوگرافی و رادیوگرافی هم در منزل توسط رادیولوژیست انجام می گیرد.

اکو هم در منزل به وسیله ی پزشک متخصص قلب انجام می شود.

فوق تخصص های گوارش، روماتولوژی و نفرولوژی هم در منزل برای درمان حاضر می شوند.

بعضی از مراکز درمان خدمات لیزر و زیبایی و بوتاکس را را در منزل به وسیله ی متخصصان متبحر انجام می دهند.

نکات مهم در هنگام تماس با پزشک

وقتی کسی قصد تماس با مراکز درمانی را دارد و خواهان اعزام پزشک به منزل است می بایست اطلاعات زیر را در نظر داشته باشند و در اختیار پزشک قرار دهند.
اسم و سن بیمار مورد نظر را بگوید
سابقه ی بیماری که اگر بیمار با آن درگیر است
اطلاعات دارویی که در حال حاضر مصرف می نماید
علائم احتمالی بیمار که دارا است مانند (ضعف، تب و لرز، بی اشتهایی، سر درد، عفونت، درد)
اگر بیمار درد دارد باید اعلام شود که درد در کدام قسمت است و از چه زمانی شروع شده است

باید از قبل ساعت و زمان مراجعه ی پزشک را هماهنگ نمود
باید مشکلات و نشانه های یک بیماری را از قبل یادداشت نمود تا در زمانی که پزشک آمد نکته ای از قلم نیافتد
سوالاتی در رابطه با رژیم غذایی، حرکات ورزشی، مصرف دارو و… از قبل باید یادداشت کرد.

مراقبت های ویژه در منزل

کسانی هستند که بیماری آن ها خیلی پیشرفته می باشد و برای ادامه ی حیات باید از دستگاه های آی سی یو و سی سی یو استفاده نمایند. این اشخاص از جمله کسانی می باشند که به این خدمات ویژه و مراقبت ها نیازمندند.

این افراد بیمار با همه ی تجهیزات آی سی یو که به طور اختصاصی برای خدمات پرستاری در خانه طراحی و ساخته اند، در زمان مشخص شده از بیمارستان ترخیص شده و با حفظ کامل ایمنی و رعایت کردن همه ی استانداردهای پزشکی و درمانی انتقال پیدا می کنند.

این بیماران به وسیله ی پزشک متخصص بعد از مزخص شدن از بیمارستان به طور روزانه ویزیت شده و تحت نظر و معاینه قرار خواهند کرد و کم شدن زمان اقامت بیمار در محیط آی سی یو سبب می شود خطراتی که ناشی از عفونت های بیمارستان و دیگر موارد است به طور حتم کم تر شود.

یکی از حساس ترین قسمت بیمارستان آی سی یو و سی سی یو می باشد. این بخش ها به غیر از اینکه به حساسیت بالایی از نظر مراقبت نیاز دارد هزینه بسیاری برای بیمارستان، بیمه و افراد خواهد داشت.

از این رو استفاده کردن از خدمات مراقبت های ویژه در خانه هزینه را برای بیماران و خانواده هایشان تا حدود یک سوم کم خواهد کرد.

افراد مریضی که با توجه به شرایطی که دارند نیاز به مراقبت های ویژه در ابعاد مختلف جسمی، روحی و روانی دارند، کارشناسان پرستاری و دیگر قسمت های پرستاری مثل بهیار و کمک پرستار به ارائه ی مراقیت ها و بر طرف نمودن احتیاجات بیمار دست می زنند.

در ارائه نمودن خدمات پزشک در منزل به بیمارانی که در منزل می باشند شیوه ی مراقبتی (اورم) خیلی کاربردی است. در این نمونه اقدامات پرستاری زیادی در سه بخش تقسیم بندی می شود که بر این اساس بیماران به طور مستقل، نسبی و کامل اقدامات پرستاری را دریافت می نمایند.

برای نگهداری از بیماران ام اس هم پزشک در منزل پیشنهاد بسیار مناسبی می باشد. یک پرستار که در خانه بیاید قادر است تفاوت میان استرس و آرامش را مشخص نماید. او با اطمینانی که به خانواده ها می دهد در اینکه به بهترین شکل ممکن نگهداری بیمارشان در حال انجام است آرامش را به آن ها خواهد داد.

برنامه هایی برای نگهداری شخصی برای مقابله کردن با گرفتاری های روزانه که ناشی از ms و نگهداری کردن از بیمار با همراهی پرستار خیلی خوب و آرامش دهنده است از این نظر که با خیالی آسوده می توان بیمار ام اسی را برای ساعاتی تنها گذاشت

ایشان با ارائه ی یک یرنامه ی مشخص که برای برطرف کردن احتیاجات بیماران مفید به نظر بوده و قادر است در همه ی زمینه ها به خانواده ها کمک نماید. خدماتی که به وسیله ی پرستار ارائه می شود امکان دارد شامل چنین برنامه هایی باشد:

آماده کردن وعده های غذایی مناسب و مغذی و کمک کردن در خوردن غذاها
منتقل کردن از تخت به صندلی چرخ دار در صورت احتیاج
محافظت کردن از پوست در برابر اصطکاک، فشار و گرمای زیاد و همچنین رطوبت و یا خشکی
راهنمایی دادن برای استفاده از توالت رفتن، حمام کردن، پانسمان کردن و نظافت
کمک کردن برای رسیدن به بهترین حالت ممکن در زمان استراحت در رختخواب
به یاد آوردن مصرف دارو و امنیت شخصی برای فرد بیمار
کمک کردن به بیمار در کارهایی که در حال انجام می باشند و برنامه ریزی کردن امور
ارائه دادن صحبت های صمیمانه و حمایت های عاطفی
تشویق کردن بیمار و همچنین ارائه برنامه ریزی برای انجام دادن ورزش و فعالیت های اجتماعی و روزانه

مراقیت ویژه در منزل برای سالمندان

سالمندان کشور ایران معمولاً کم تر پیش می آید که به تنهایی مانند کشورهای دیگر زندگی کنند و فرزندان، خویشاوندان و بعضی اوقات هم آشنایان نزدیک مراقبت و سرزدن به آنان را فراموش نخواهند کرد

اما در سال های گذشته شاهد مهاجرت کردن فرزندان به شهرها و با کشورهای دیگر و یا دغدغه و دل مشغولی های شغلی و زندگی آنان می باشیم که سبب فاصله میان والدین و فرزندان شده است و خانواده ها از سازمان های کمک کننده به سالمندان کمک می خواهند. با ارزش بودن ویزیت پزشک در منزل و حضور پرستاران اهمیت پیدا می کند.

نوع خدمات به سالمندان در منزل

خدمات اجتماعی:

در تعدادی از کشورها گروه های سیار که به شهرداری یا بنیادهای امور خیریه وابسته هستند و کارهای روزمره ی سالمندان که خودشان نمی توانند مرتب رسیدگی کنند مثل خرید و… را بر عهده می گیرند.
خدمات بهداشتی: این بخش شامل خدماتی همچون پزشکی برای سالمدان می باشد که با توجه به شرایط جسمانی که دارند، به پزشک و پرستار محتاجند؛ که موضوع اصلی مقاله نیز در همین راستا می باشد.

بخش گسترده ای از افراد سالمند زندگی خود را در منزل به سر می برند. خدمات سلامتی که به آنان باید ارائه شود خیلی دارای اهمیت است که برای جلوگیری از سپردن آنان به خانه ی سالمندان می باشد.

البته باید اشاره کرد که خدمات پزشکی تنها به سالمندان اختصاص داده نمی شود و معلولان هم به چنین خدماتی احتیاج دارند. خدمات پزشکی از ویزیت ساده تا خدمات اورژانسی در منزل وجود دارد.

ویزیت پزشکان به شکل دوره ای می باشد و بر اساس احتیاج بیمار تعداد دفعات آن مشخص می گردد.

خدمات پرستاری نیز شامل انجام آزمایش های ساده در منزل، پانسمان کردن، خونگیری، قرار دادن سونداژ یا لوله ی داخل بینی و مراقبت کردن از سالمندان برای جلوگیری از به وجود آمدن زخم بستر و… می باشد. ویزیت پرستارام به طور معمول روزانه محاسبه می شود.

مزایای ارزیابی جامع برای سالمندان در منزل

غربالگری کردن و تشخیص دادن سریع بیماری ها
کاهش دادن عوارض جانبی دارو درمانی
بهینه کردن مهارت های شناختی آنان
بهینه نمودن استقلال عملکردی آنان
کم شدن زمان بستری و در رخت خواب ماندن
کاهش پیدا کردن هزینه ی مراقبت از سالمند بیمار و در بستر ماندن وی در منزل
پایین آمدن آمار مرگ و میر در میان سالمندان

شناخت پزشک از بیمار

پزشکی که برای ویزیت به منزل می رود می بایست دارای تجربه ی کافی در این زمینه باشد زیرا علائم بیماری های سالمندان مانند جوانان نمی باشد و پزشکان برای تشخیص می بایست دانش کافی را کسب کرده باشند.

این پزشکان باید با تداخلات دارویی را بشناسند. بعضی اوقات پزشک اصلی نخواهد توانست در جلساتی کوتاه و کم بالای سر بیمار حضور پیدا کند.
پزشکی که به جای پزشک اصلی انتخاب می گردد می بایست خیلی احتیاط نماید که چیزی تغییر پیدا نکند. به طور مثال داروی یک بیمار را عوض نکند و با توجه به اینکه سالمندان دارای مشکلات زیادی هستند و امکان دارد داروی جدید یک خطر جدی برای بیمار به وجود بیاورد.

به طور مثال یک بیمار دارای نارسایی کبدی می باشد. عوض کردن دارو و یا تعیین دوز امکان دارد سبب اختلال در جذب شدن دارو به وسیله ی کبد گردد و مسمومیت دارویی برای بیمار به وجود بیاورد.

بیمارانی که دارای نارسایی کلیه می باشند هم می بایست برای تجویز دارو برای آنان به نوع دارو دقت نمود.

دارو برای بیماران کلیوی نمی بایست دارای متابولیسم کلیه باشد. تداخل داروها بحثی پیچیده و سخت می باشد و پزشکان می بایست در این زمینه جوانب احتیاط را در نظر بگیرند.

آشنایی سالمندان با پزشکان

هر سالمندی می بایست یک پزشک شخصی و مخصوص به خود که بسیار با تجربه هم باشد را داشته باشد.

باید از آوردن پزشکان متعدد به خانه ی بیمار باید پرهیز کرد، مگر اینکه برای معاینات پزشکی به پزشک متخصص نیاز داشته باشد.

شرکت هایی که این خدمات را بر عهده دارند بهتر می باشد که افرادی مشخص را در هر بار به منزل سالمند بیمار ارسال کنند، یعنی پزشک و یا پرستاری را به منزل آنان بغرستند که شناختی کامل بر روی بیماری و حتی روحیات و اخلاقیات آن ها دارند. زیرا بیمار سالمند ارتباط بهتر و راحت تری با آنان برقرار خواهد کرد.

شکل خدمات، روز و ساعت حضور پزشک یا پرستار به وسیله ی شرکت مربوطه تعیین می گردد. پرستارانی که تحصیل کرده هستند

به طور معمول احتیاج به حضور همیشگی در منزل سالمند را نخواهند داشت زیرا همان طور که چندین بار اشاره شده است اعمالی مثل تزریق، سونداژ، تعویض کردن پانسمان و… را انجام می نمایند و پس از پایان کار قادر خواهند بود منزل سالمند را ترک نمایند

اما دیگر خدمات مثل عوض کردن پوشاک، تمیز نمودن تخت بیمار موجود می باشد که احتیاجی به پرستار خبره و کار بلد نیست و یک فرد معمولی نیز قادر است نگهداری از چنین سالمندانی را عهده دار شود. تعدادی از سالمندان مبتلا به آلزایمر محتاج مراقبت دائمی هستند و به هیچ وجه نباید تنها بمانند

ضرورت در دسترس بودن پزشک

بعضی از مواقع خانواده ها از پزشکی که سالمندشان را ویزیت می نماید درخواست دارند که همواره در دسترس بماند.

و پاسخگوی سوالات آنان باشد یا هر زمان که بخواهند در منزل سالمند حضور داشته باشد؛ اما چیزی که باید به آن اشاره کرد در زمان های اورژانسی که اتفاق خاصی برای سالمند می افتد. به طور مثال اگر نفس تنگی باشد باید حتمانً با اورژانس تماس گرفته شود.

ویزیت کردن در خانه شامل اعمال تخصصی نمی باشد و در این زمان ها پزشک سالمند برای بیمار کاری از دستش بر نمی آید اما در سایر موارد که سوالی وجود داشته باشد

و سالمند هم سالم و سلامت است و مشکل چندانی نیست، تماس گرفتن در زمان ها ی غیر کاری با پزشک کاری درست محسوب نمی شود اما باز هم گروه هایی هستند که به طور شبانه روزی خدمت رسانی می نمایند.

ضرورت حضور پزشک برای افراد زیر

از جمله کسانی که خیلی به حضور پزشک در منزل نیاز دارند می توان به این افراد اشاره نمود:
بیمارانی که به زخم بستر و زخم پای دیابتی دچار هستند.
افراد سالمندی که بالای 65 سال سن دارند.
بیمارانی که به بیماری های مزمن و صعب العلاج و خاص گرفتارند.
خدمات درمانی که پس از مرخص شدن از بیمارستان مورد نیاز می باشد مثل: آنتی بیوتیک تراپی وریدی، عوض کردن پانسمان، سونداژ گذاشتن، انجام فیزیوتراپی و…
مدیران ارشدی که وقت رفتن حضوری به بیمارستان و دکتر را ندارند از این شیوه خیلی می توانند بهره ببرند.

تحصیلات آکادمیک پزشکان و پرستاران

پرستارانی که برای خدمت رسانی به خانه ی سالمندان می روند، می بایست حتماً تجربه ی کافی در رابطه با پرستاری از سالمند را دارا باشند. پرستار حتماً باید دارای تحصیلات دانشگاهی باشد زیرا بعضی از کارهای پرستاری مثل رگ گیری، پانسمان و… اگر چه امکان دارد به وسیله ی بهیار هم انجام گیرد

اما اتفاق صورت گیرد اشکالاتی را برای آن شرکت یا مؤسسه به وجود خواهد آورد. فیزیوتراپی هم جزو خدمات پرستاری به حساب می آید. به طور قطع فیزیوتراپی در منزل به دستگاه هایی کوچک و قابل حمل محتاج است.

بعضی وقت ها سالمندان با مشکل تنفسی روبرو می شوند که احتیاج به دستگاه تنفسی فیزیوتراپی دارند که آن هم در خانه قابل انجام می باشد. کار درمانی برای بیمار با آموزش دادن به آن ها توسط پزشک و پرستار انجام می شود.

مزایای پزشک به منزل

ویزیت شدن در خانه عفونت هایی که از راه بیمارستان امکان دارد به فرد انتقال پیدا کند را کم خواهد کرد. ویزیت پزشک در خانه مزایای فراوانی را برای بیمار و همراهانش به ارمغان می آورد.

همین طور اراده نمودن خدمات پیش از بیمارستان و خدمات درمانی بعد از مرخص شدن از بیمارستان را شامل نخواهد شد. معاینه در منزل سبب کم شدن هزینه های درمان برای مریض و همراهانش خواهد شد و احتیاج به خرج کردن هزینه های بیشتر برای متتقل کردن بیمار به بیمارستان و هزینه های درمانی گزاف ندارد.

این اتفاق سبب کم شدن ملاقات های روزانه ی اقوام و فامیل و در نهایت کم شدن مصرف سوخت و آلودگی هوا می گردد. همین طور احساس رضایت را در بیمار ایجاد کرده و به بهترین شکل ممکن از تغذیه ی خوب برخوردار خواهد شد.

بهره مندی از هرگونه خدمات در یک بسته ی کامل درمانی تنها با یک تماس تلفنی با مرکز مورد نظر، امکان پیکیری بهتر و دقیق تر و اطمینان پیدا کردن از بهبودی و عدم برگشت بیماری بیمار بعد از مرخص شدن از بیمارستان، تشکیل دادن پرونده ی سلامت برای کسانی که مشترک مرکز درمان هستند

از زمان آغاز ارائه ی خدمات تا تمام شدن کار در یک پرونده نزد بیمار، از دیگر مزایای ویزیت کردن در منزل به بالا رفتن برنامه ی مراقبت کردن در منزل از راه دور، بررسی بیمار، آموزش، گردآوری اطلاعات، انجام دادن کارهای پرستاری، کنترل نمودن و حمایت کردن از خانواده ی بیمار و اطلاع رسانی خوب و دقیق به وضعیت مریض اشاره نمود.

بهترین فایده ی ویزیت در منزل بالا رفتن کیفیت مراقبت، کم شدن دفعات و طول زمان بستری شدن، جلوگیری کردن از بستری شدن های غیر حساس، کم شدن خطر مبتلا شدن به عفونت های بیمارستانی

بالا رفتن ایمنی و آسایش بیماران و خانواده هایشان، هزینه ی پایین تر از خدمت رسانی بیمارستانی و برگشت سریع تر بیمار به زندگی عادی و روزمره می باشد.

برای اجرای مراقبت از بیماران در خانه قادرند گروهی از پرستاران که دارای مجوز هستند، پزشکان عمومی و متخصص را با کادری حرفه ای و کار بلد و بیمار یار با عنوان یک نیروی کمکی مورد احتیاج برای اجرای مراقبت و محافظت در منزل انتخاب کرد.

وظایف مراکز درمان در منزل

مرکز اعزام پزشک به منازل یک سری وظایف در قبال بیماران و خانواده هایشان دارد که به آن ها در زیر اشاره می شود:
آموزش دادن خود مراقبتی در زمینه ی مراقبت های پرستاری که به خانوده ی بیمار، بیمار و مددجو می باشد.
اراده کردن خدمات مشاوره ای، آموزش های حضوری، غیر حضوری (تله نرسینگ) که به بیمار و مددجو است.
دیدن خانه و ارائه نمودن خدمات مشاوره ای، آموزشی، مراقبتی و درمانی واجب در همه ی مرحله ها پیش از پذیرش کردن بیمار و پس از مرخص شدن او از بیمارستان که حتماً باید با پزشک معالج هماهنک شود.

مشاوره دادن و بستن عقد قرار داد با سازمان های درمانی و بیمارستان مورد نظر که قرار است بیمار را قبل و پس از ترخیص تحت پوشش خود بگیرد و در منرل مورد مراقبت قرار دهد.
انجام دادن شیوه های مراقبتی که مجاز است و در قالب شرح وظایف ردیف های متفاوت است.
شناختن مددجویان حرفه ای و فرستادن آن ها بالای سر بیمار در زمان های ضروری و لازم.
آموزش دادن و ارائه ی خدمات مراقبتی برای بیماران (بچه های معلول، بیماران جسمی و حرکتی و روانی، افراد سالمند و بیماران مزمن) به مددجویان که در موافع لازم با هماهنگی پزشک معالج به دیدار بیمار برود.
ارائه نمودن مراقبت های پرستاری برای به وجود آوردن آرامش و تسکین برای بیماران صعب العلاج
بر قرار کردن ارتباط با داروخانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی متعدد برای آرامش و آسایش بیمار که در مواقع مختلف داروی مورد نظر بیمار را در اختیارش قرار دهد.

شرایط تأسیس مراکز درمانی در ایران

دارا بودن تابیعت ایران
ملزم بودن به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
متدین بودن به دین مبین اسلام و یا یکی از دین های رسمی کشور را به رسمیت بشناسد
ارائه کردن گواهی عدم سوء پیشینه تأثیر گذار و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و یا قرص های روان گردان
اراده دادن گواهی انجام دوره یا معاف شدن از طرح قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان
ارائه کردن مدرکی که دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت از اداره ی وظیفع ی عمومی
داشتن پروانه ی صلاحیت حرفه ای معتبر

شرایط اختصاصی لازم برای تأسیس مرکز:

مؤسس و یا رئیس مرکز و در حقیقی شخص حقیقی باید دارای مدرک کارشناسی پرستاری و دست کم 5 سال سابقه ی انجام کار بالینی باشد و یا داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری با داشتن دو سال سابقه ی کار بالینی.
مؤسس مرکز یا  شخص حقوقی باید شرکت های تعاونی باشند که خدمات بهداشتی و درمانی و یا دیگر شرکت ها و یا سازمان هایی که صلاحیت دارند و دارای شناسنامه ی ملی هستند که لازم می باشد دست کم دو سوم افراد مؤسس باید از پرستاران شرایط ذکر شده را دارا باشند.

نکته ی مهم این است که گذراندن طرح جزئی از سابقه ی هر کس باید باشد.
کارکنان فنی مرکز باید شامل پرستاران با تخصص های متفاوت مانند بهیار یا کمک پرستار با نوع تخصص برای هر زمان که لازم است، باشند.
کارکنان پشتیبانی باید متناسب با حجم کارشان انتخاب شوند.
همه ی کارکنان مرکز درمان و کسانی که متقاضی همکاری با مرکز می باشند می بایست به غیر از داشتن مدرک تحصیلی و داشتن سابقه ی کار مرتبط در این زمینه باید شرایط کلی و عمومی ذکر شده در مطالب قبل که گفته شد را دارا باشد.
همه ی مراکز درمان باید دست کم یک پزشک عمومی را به سازمان معرفی کرده و داشته باشند تا در تمام ساعات روز مرکز فعالیعت  کند. برای مراکزی نیز که در حیطه ی تخصصی فعالیت دارند باید پزشک متخصص همیشه در مرکز حاضر باشد.

رئیس مؤسسه و وظایف او:

مسئول مؤسسه که به وسیله ی مؤسس آن مرکز، ریاست مؤسسه را بر اساس ضوابط و شرح وظیفه هایی که برای ایشان مشخص شده است عهده دار می گردد و پاسخگوی همه ی امور جاری مرکز و شکایات می شود.
کسی که مؤسس مرکز است در صورت واجد شرایط بودن قادر است رئیس مرکز هم بشود.

برنامه ریزی کردن و سازمان دادن فعالت ها بر اساس هدف هایی که تعیین شده است.
همکاری کردن با دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی، درمانی در موردهایی مانند احتیاج داشتن به کم شدن بار بیمارستان ها، تأمین کردن نیروی موقت، تأمبن نمودن نیروهای تخصصی و…

همکاری کردن با مراکز بهداشت شهرستان ها در مواقعی که مورد احتیاج باشد مثل ارائه دادن خدمات بهداشتی برای مدرسه ها، کارخانه ها و اماکن عمومی.
استخدام کردن و معرفی نمودن کارکنان تیم پرستاری به کسانی که متقاضی دریافت خدماتی متناسب با وظیفه های مرکز می باشند.

نظارت کردن بر چگونگی فعالیت هایی که مرکز انجام می دهد و گزارشات سالانه را به اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه ارائه می نمایند.

برنامه ریزی کردن برای شرکت کارکنان تیم پرستاری در برنامه های آموزشی مدون که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ می شود.

نظارت داشتن و ارزیابی کردن برنامه ها و خدماتی که ارائه می شود و الزام حضور کارکنان تخصصی فنی که پروانه ی صلاحیت حرفه ای دارند.
استفاده کردن از افرادی که شرایط مورد نیاز را دارند و همچنین صلاحیت در دادن خدمات و مراقبت های پرستاری می باشند.
گردآوری اطلاعات از نوع خدماتی که ارائه شده، اسم و اطلاعات سوابق مریض ها و مبالغی که برای قرار دادها صرف می شود.
همکاری کردن در انجام دادن پژوهش های کاربردی با محققین و پژوهشگران متبحر
اجرا کردن بخشنامه های صادر شده از مراجعی که ذیصلاح هستند و در رابطه با وظایف مرکز است.
رسیدگی کردن به شکایت های بیماران، خانواده ها و مراجعی که ذیصلاح است و پاسخ دادن به آنان
همکاری کردن با سیستم های نظارتی که ذیصلاح هستند مثل دانشگاه، مراجع انتظامی و قضایی
ارائه دادن گزارش های در خواستی از طرف مراجعی که ذیصلاح هستند و در وزارت و یا دانشگاه های علوم پزشکی که شامل اداره ی تظارت بر درمان و مدیریت پرستاری می شوند.
بررسی نمودن اصل مدارک تحصیلی کارکنان در همان اول که قرار است استخدام شوند و گرفتن گواهی سوء پیشینه و نداشتن اعتیاد از متقاضیانی که درخواست کار داده اند.

به وجود آوردن تمهیداتی که برای نگهداری پرونده ی پرسنل در مرکز مربوطه نگهداری می گردد و همین طور پرونده ی بیماران طرف قرار داد در مرکز با توجه به ضوابط و حقظ و نگهداری استاد مربوطه به وجود آوردن تدابیر ضروری برای بهره برداری کارکنان مرکز از امتیازاتی که بیمه در نظر گرفته است.
انجام دادن رضایت سنجی از مشتریان طبق فرمت های مشخص شده و ارائه کردن آن ها به مراجع نظارتی در صورتی که درخواست داده شود.

به وجود آوردن تمهیدات ضروری جهت تهیه ی کارت شناسایی معتبر یا شماره ی سریال مشخص با نوشتن اسم و فامیل و مدارک تحصیلی کارکنان اعزامی به محل ارائه کردن مراقبت ها با ذکر مدارک تحصیلی همراه با امضا و مهر مدیر مرکز مربوطه

مسئول فنی و وظایف آن:

پرستارانی هستند که به وسیله ی مؤسس مرکز معرفی می شوند و کارهایی مانند مسئول رسیدگی، نظارت و جوابگویی به احتیاجات و سختی های بیماران و مددجویان تحت پوشش و کارکنان فنی مرکز است را بر عهده می گیرند.

شرح وظایف مسئول فنی این مراکز به شرح زیر می باشد:

حضور پیوسته، مدارم و فعال در مرکز در تمام ساعات و نوبت های کاری که در پروانه ی فنی مشخص شده است و قبول کردن مسئولیت های مربوطه که از پیش برنامه ریزی شده است.
مسئول فنی باید در صورت حضور نداشتن تا مدت کم تر از 3 ماه می بایست یک نفر را به عنوان جانشین خود بگذارند و باید حتماً مورد تأیید رئیس مرکز باشد و او را به صورت کتباً به اداره ی نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مربوطه معرفی کند.

در صورتی که مسئول فنی بیشتر از سه ماه حضور ندارد بر اساس ضوابط کمیسیون ماده 30 با او برخورد می شود.

نظارت کردن بر نحوه ی پذیرش و ارائه نمودن خدمات به وسیله ی کادر پرستاری و دیگر کارکنان مرکز به مددجویان، بیماران ابلاغ می شود و تذکرات لازم به آن ها برای اجرای وظایف به نحو احسن و بالا بردن سطح کیفیت خدمات مربوط به مرکز
ارزیابی و تأیید صلاحیت کارکنان فنی مرکز برپایه ی مفادی که در آئین نامه و ضوابط قانونی مربوطه آمده است.

آماده و تنظیم نمودن برنامه ی کاری ارائه ی مراقبت ها و خدمات پرستاری که مورد احتیاج مددجویان و بیماران که طرف قرار داد مرکز می باشند

در ساعت ها و روزهای مشخص شده و نظارت کردن بر درست و صحیح انجام شدن کار نظارت کردن بر کیفیت خدماتی که بر اساس استانداردها و پروتکل های مصوب به بیماران و مددجویان ارائه می شود و رسیدگی کردن به شکایت ها و پاسخ دادن به آنها

توجه داشتن به نگهداری از پرونده های مراقبتی بیماران و . . . که طرف قرار داد با این مراکز هستند و بررسی کردن شرح حال و دستورات مراقبتی که در آن اشاره شده است و همچنین مستندات مالی و تذکر دادن به کارکنان در صورتی که از موازین علمی و فنی سرپیچی نمایند.

نظارت کردن بر حسن اجرای استانداردها، بخشنامه ها و دستورالعمل های تصویب شده و مربوط به وزارت بهداشت و رعایت نمودن موازین علمی، فنی، اسلامی و اخلاقی که به وسیله ی ارائه دهندگان خدمات صورت می گیرد.

تأمین و معرفی کردن پرستاران و دیگر گروه های مربوطه و پزشکی با توجه کردن به احتیاجات متقاضیان و دریافت خدماتی متناسب با وظایفی که مرکز ارائه می دهد.
ارائه نمودن گزارش های درخواستی از طرف مراجع مربوطه در وزارت و یا دانشگاهی که مربوط به آن می باشد.

بررسی و ارزیابی کردن صلاحیت از نظر حرفه ای، اخلاقی و روانی کارکنان فنی در زمان همکاری با مرکز و ایجاد نمودن پرونده ی پرسنلی
کار مشخصی که کارکنان پرستاری بر اساس شرح وظایف در ردیف های مختلف مصوبه ی وزارت کار باید انجام دهند.

مرکز موظف می باشد برای هر کارکنی یک پرونده ی پرسنلی که شامل مدارک تحصیلی و هویتی است را تهیه نماید و در مرکز نگهداری کند.

همه ی کارکنان که قانون آموزش مرتب جامعه پزشکی کشور شامل آن ها می شود باید مدارک لازم در مورد گذراندن دوره ها را بر اساس ضوابطی که اداره ی کل آموزش مشخص کرده ارائه کنند.

تعرفه و حق العمل خدمات مرکز بر اساس دستورالعمل و تعرفه هایی می باشد که هر سال به وسیله ی وزارت و شورای عالی بیمه ابلاغ می شود. سرپیچی کردن از تعرفه شامل قوانین جاری وزارت می گردد تا اینکه تعرفه ی تازه ارائه شود، تعرفه های جاری ملاک می باشد.

صدور مجوز برای مراکز درمان در منزل:

به هر کس که متقاضی باشد و شرایط لازم و صلاحیت موضوع این آیین نامه را داشته باشد پروانه ی تأسیس یا بهره برداری داده می شود.

این پروانه از راه کمیسیون تشخیص امور پزشکی که مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، امور خوردنی و آشامیدنی هر دانشگاه طبق روال قانونی که وجود دارد برای فعالیت مرکز صادر می گردد.

و بودن مدیر و یا رئیس بخش پرستاری دانشگاه با داشتن حق رأی در جلسه هایی که به این امر و مرکز مربوط است لازم می باشد.

استاندارد تعداد و پراکندگی این مراکز طبق شاخص جمعیت، شرایط اقلیمی و بار بیماری های یک منطقه بر اساس شیوه نامه می باشد که به وسیله ی معاونت پرستاری وزارت ابلاغ می شود.

شرایط مکانی یک مرکز درمان در منزل:

مرکز درمانی دارای امکانات ضروری برای انجام دادن خدماتی که مورد احتیاج مددجویان و بیماران بر اساس دستورالعملی است که به وسیله ی معاونت پرستاری تهیه و ابلاغ می شود.

جای ساختمان مرکز و تجهیزاتی که در آن موجود است می بایست پیش از صدور مجوز و آغاز بهره برداری به وسیله ی کارشناسان مربوطه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مورد بررسی و ارزیابی واقع شود.

پروانه ی تأسیس به اسم ارای حقیقی و حقوقی مربوطه صادر می شود. زمان اعبتار آن 5 سال است و قابل واگذاری به دیگری نمی باشد و تمدید آن با توجه به رعایت کردن ضوابط و و دیگر دستورالعمل های صادر شده است.

به هر شخص حقیقی و با حقوقی بیشتر از یک پروانه برای تأسیس و بهره برداری مرکز داده نخواهد شد.

مرکز بعد از دریافت کردن مجوز فقط تا یک ماه فرصت دارد همکاری و پشتیبانی یک بیمارستان را ارائه کند.

پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان  و دیگر گروه وابسته به حرفه ی پزشکی قادرند بر اساس قوانین و دستورالعمل های موجود با مرکز تأسیس شده قرار داد ببندند و مشاوره و خود را در اختیار افرادی که نیاز دارند قرار دهند.

هزینه ی ویزیت پزشک در منزل

می بایست این نکته مد نظر باشد که هزینه ی مراجعه ی بیمار به مطب و کلینیک تنها هزینه ی ویزیت نمی باشد.

بیمار و همراهانش از زمانی که وارد مطب می شوند تا زمان برگشت چیزی حدود 3 ساعت به طول می انجامد. مشکلات دیگری هم مثل عوارض ناشی از ترافیک و آلودگی هوا و مشکل رفت و آمد هزینه ها را به هزینه ی ویزیت در منزل نزدیک می نماید.

هزینه ی ویزیت پزشک در منزل با توجه به عوامل متفاوت محاسبه می گردد. که وابسته به نوع تخصص پزشک و همین طور ابزارهای لازم متفاوت می باشد.

در کشورهای پیشرفته هزینه ی پزشک و پرستار در خانه تحت پوشش بیمه می باشد. برای هر سالمند گروهی تشکیل می شود و وضعیت او به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد.

در ایران این نوع خدمات تا کنون تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است و تلاش شده تا بیمه ها چنین خدماتی زا تحت پوشش قرار دهند. تا کنون تجربه نشان داده که خدمات پزشکی و پرستاری در خانه هزینه های بیمه ها را خیلی کم کرده است.

زیرا هزینه ی بستری کردن سالمند در بیمارستان و یا سپردن آنان به خانه ی سالمندان هزینه ی خیلی بالاتری به همراه خواهد داشت. از این رو به نفع بیمه ها می باشد که وارد این عرصه گردند.

طرف قرار داد مراکز درمان با خانواده ها

همه ی هزینه های که برای خدمات درمانی و هزینه های لوازم مصرفی که انجام می شود، به وسیله ی سازمان مربوطه پرداخت می شود.

درصدی از هزینه ها که برای خدمات درمانی و هزینه ی لوازم مصرفی به وسیله ی خانواده ها با عنوان فرانشیز و با سهم مریض است و بقیه به وسیله ی سازمانی که طرف قرار داد مرکز مورد نظراست پرداخت می شود.

نتیجه گیری

همه ی افراد در جامعه به دنبال راهی برای آرامش و آسایش هستند. در زمینه ی پزشکی خیلی مواقع وجود دارد که افراد برای گرفتن وقت معاینه و رفتن به مطب پزشک و یا حتی یک چکاپ ساده باید خیلی وقت خود را هدر دهند و یا از روزها و یا حتی ماه ها قبل وقت خود را تعیین نمایند

و وقتی حضوری می روند هم باید چندین ساعت در نوبت بمانند تا کارشان راه بیافتد. موضوع مقاله ی مورد بررسی قرار گرفته اعزام پزشک متخصص در منزل است برای کسانی که برای رفتن به مطب پزشک و یا حتی معاینات ساده محدودیت دارند خیلی خوب می باشد.

خانواده هایی که دارای فرزند کودک و یا سالمندی ناتوان و معلولی در خانه دارند از این اتفاق بسیار استقبال می کنند زیرا هم با بهترین پزشکان متخصص و کار بلد می توانند بیماران خود را درمان کنند و هم در وقت خود صرفه جویی کرده و زمان بیشتری در کنار خانواده ی خود هستند.

خیلی از افرادی هم سمت مدیریت و مسئولیتی سخت در زمینه ی کاری خود دارند . وقت چندانی برای رفتن به مطب پزشک ندارند هم می توانند از این اتفاق بهترین بهره را ببرند.

پس باید گفت که اعزام پزشک به منزل اتفاق بزرگی در زمینه ی پزشکی بوده است که قطعاً روز به روز هم جایگاه ویژه تری در میان خانواده ها پیدا خواهد کرد.

امید است که با استقبال مردم از این امر بزرگ روز به روز مراکز درمانی اعزام به منزل پیشرفت بیشتری داشته و در میان مردم بیشتر شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×