آلفا طب

مراقبت های icu در منزل

مراقبت های icu در منزل

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع مراقبت های icu در منزل آشنا شوید.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد مراقبت های icu در منزل توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه دهیم. همچنین در مورد آی سی یو، دستگاه ها و تجهیزات کاربردی در این بخش، مزیت های مراقبت های ویژه در منزل و علاوه بر این، چه بیمارانی در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند، توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

آی سی یو چیست؟
روند کاری در بخش مراقبت های ویژه به چه صورت انجام می گیرد؟
مراقبت های ویژه که به منظور رفاه حال بیماران در منزل انجام می گیرد، چیست؟
پرستار آی سی یو در منزل چه کسی است. توضیح دهید؟
چه خدماتی در بخش مراقبت های icu در منزل ارائه می شود. نام ببرید؟
مزیت های مراقبت های icu در منزل را نیز نام ببرید؟
پرستار بخش مراقبت های ویژه باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟
چه بیمارانی باید تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند. توضیح دهید؟
محیط فیزیکی بخش آی سی یو به چه صورت است و باید در چه مکان هایی قرار گیرد؟
تفاوت مراقبت های ویژه در بیمارستان و منزل را نام ببرید؟
تغذیه بیماران در بخش مراقبت های ویژه باید به چه صورت باشد. توضیح دهید؟
فعالیت های آی سی یو در منزل شامل چه مواردی است. نام ببرید؟
PICU یا مراقبت های ویژه کودکان چیست؟
نرو آی سی یو چه بخشی از مراقبت های ویژه است. توضیح دهید؟
بخش تروما در مراقبت های ویژه مخصوص چه بیمارانی است؟
اهمیت استفاده از UPS در بخش مراقبت های ویژه چیست؟
آیا آی سی یو فقط برای بیماران وخیم مورد استفاده قرار می گیرد. توضیح دهید؟
چه بیمارانی به بخش آی سی یو یا مراقبت های ویژه نیاز دارند؟

آی سی یو چیست؟

بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان را « ICU » می گویند که از سه حرف لاتین (Intensive Care Unit) تشکیل شده که در کنار هم کلمه یا واژه « ICU » را تشکیل می دهند. معمولاً آی سی یو در کنار بخش «  CCU» در بیمارستان واقع شده است که هر دو بخش جزء خدمات ویژه برای بیماران محسوب می شود.

پزشکان متخصص در مواردی که بیماران از نظر وضعیت جسمی در شرایط مطلوبی قرار دارند و همچنین شدت عارضه بیماری به مراتب در آن ها بیشتر است، از این بخش برای ادامه حیات بیماران استفاده می نمایند.

در بخش ICU باید نشانه های حیاتی بیماران به شکل پیوسته و همچنین مداوم توسط تیم پزشکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و علاوه بر این، بیماران این بخش را به صورت منظم تحت کنترل قرار دهند.

پیگیری های مستمر کادر درمانی در بخش مراقبت های ویژه سبب می شود که در صورت هر گونه تغییر در علائم حیاتی، بلافاصله با پزشک متخصص در میان گذاشته تا بتوانند از این طریق اقدامات لازم را به منظور حفظ سلامتی بیماران در کوتاهترین زمان اعمال نمایند.

روند کاری در بخش مراقبت های ویژه

قبل از این که در مورد مراقبت های icu در منزل صحبت کنیم، بهتر است که در خصوص روند کار این بخش توضیحاتی را برای شما ارائه نماییم.

Icu یا همان بخش مراقبت های ویژه جزء یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های ضروری یک بیمارستان به حساب می آید که از بیماران خاص در این بخش مراقبت می نمایند.

در مجموع باید متذکر شد که سایر بخش های متعدد در بیمارستان با بخش icu متفاوت است که این تغییر را می توان از جوانب مختلف مانند دستگاه و همچنین کادر درمانی که در آن اقدام به فعالیت می نمایند، اشاره کرد.

به طور معمول بیمارانی که از بیماری های سخت و خاص رنج می برند و دارای شرایط ویژه ای هستند، در این بخش از بیمارستان بستری می شوند و فعالیت درمانی آن ها توسط مجرب ترین تیم پزشکی شروع می شود.

به طور مثال بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی، عفونت های شدید، تروما، سرطان و همچنین سایر بیماری های دیگر دست و پنجه نرم می کنند، باید به منظور ادامه حیات در این بخش بستری شوند.

مراقبت های icu در منزل

به طور کلی اشخاصی که بیماری آن ها به مراتب پیشرفت زیادی کرده است و سبب شده که ادامه زندگی آن ها مستلزم بهره مندی از دستگاه های مدرن پزشکی نظیر ICU و CCU می باشد، از بیمارانی محسوب می شوند که احتیاج به خدمات « مراقبتی ویژه » در منزل به منظور حفظ بقای حیات دارند.

این گروه از بیماران با کلیه تجهیزات موجود در ICU که مرتبط با ارائه این سری از خدمات پرستاری ساخته و همچنین طراحی شده است از«  ICU» و یا بخش های متعدد دیگر در بیمارستان با یک عملیات تعیین شده از این بخش از بیمارستان با اجازه پزشک متخصص ترخیص شده و با اعمال حفظ کامل بیماران و ایمنی بیشتر و همچنین اطمینان کامل و از همه مهمتر با برخورداری از کلیه دستورالعمل های پزشکی و درمانی، بیمار را به منزل هدایت می نمایند.

این گروه از بیماران از سوی متخصصین مرتبط، بعد از این که از بیمارستان ترخیص شدند، به شکل مداوم مورد معاینه و همچنین ویزیت روزانه قرار می گیرند.

این امر یعنی زمان کمتر بستری شدن بیمار در این بخش از مراقبت های ویژه سبب شده که عفونت های بیمارستانی و همچنین سایر بیماری های دیگر که مرتبط به فضای داخلی ICU است نیز کمتر شود. همان طور که می دانید، یکی از حساس ترین قسمت های هر بیمارستان، ارتباط به ICU و همچنین CCU دارد.

باید متذکر شد که هر دو قسمت حساس بیمارستانی دارای هزینه های بسیار زیادی از جمله فرد، بیمارستان و همچنین بیمه در بر دارد.

به همین دلیل است که بهره مندی از ارائه مراقبت های icu در منزل می تواند تقریباً حدود یک سوم از هزینه های برآورد شده را نیز به مراتب کاهش دهد.

پرستار icu در منزل

برای مراقبت های icu در منزل به طور ویژه، می طلبد که به منظور نظارت بیشتر از این وسایل پزشکی از یک پرستار کمک و یاری بگیریم.

بیماران با توجه به شرایط کلینیکی و یا بالینی خود احتیاج به مواظبت های متعدد در بٌعدهای روانی، جسمی و همچنین روحی دارند.

کارشناسان این رشته پزشکی و سایر دسته های پرستاری نظیر کمک پرستاران و یا بهیاران اقدام به عرضه مواظبت بیشتر و همچنین رفع نیازهایی که یک بیمار در این دوره دارد، می نمایند.

در خصوص فعالیت های مراقبتی در منزل برای بیمارانی که دارای شرایط خاصی هستند، بهره مندی از شیوه مراقبتی « اورم » در این حیطه حائز اهمیت است. در شیوه مراقبتی اورم، کلیه خدمات پرستاری به سه بخش اصلی دسته بندی می شود.

بر این مبنا بیماران به شکل (مستقل) آزاد، کامل و همچنین نسبی کلیه فعالیت های پرستاری مورد نیاز را با کمک پرستار در منزل دریافت می نمایند. بیمارانی که در شرایط مناسبی قرار دارند، با بهره مندی از مراقبت های icu در منزل، کلیه نیازهای درمانی خود را به آسانی برطرف می نمایند.

بیماران تنها مراقبتی که برای ادامه حیات دارند، پیروی از آموزش های « خود مراقبتی » است. مراقبت هایی نظیر جلوگیری از عفونت در بیمارانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن و همچنین کنترل آن ها استفاده می نمایند.

باید متذکر شد که در بین این گروه از بیماران، آن هایی که از سیستم نسبی برخوردار هستند، نسبت به سایر بیماران بیشتر به پرستار در منزل وابسته هستند. زیرا آن ها به منظور اعمال مراقبت های درمانی خود به راهنمایی و مواظبت کارشناس پرستاری و همچنین بهیار و یا سایر دسته های پرستاری دیگر نیاز دارند تا آن ها را در این راستا حمایت نمایند.

بعضی از بیماران با توجه به وضعیت جسمی که دارند، به یک پرستار به منظور مراقبت های کامل و همچنین حضور دائمی آن ها نیازمند هستند. زیرا کلیه احتیاجاتی که یک بیمار در این دوره دارد، باید توسط مجرب ترین پرستارها و یا دسته های دیگر پرستاری در منزل صورت بگیرد.

خدمات مراقبت های icu در منزل

خدماتی که گروه های درمانی مراقبتی به منظور مراقبت های ویژه در بیماران برای حفظ سلامتی و ادامه حیات بیماران انجام می دهند شامل جدول های زیر می شود:
« ارائه خدمات درمانی مراقبت های ICU در منزل »
کنترل علایم حیاتی ارزیابی پی در پی سطح هوشیاری مانیتورینگ دائم و همیشگی چک کردن مانیتورینگ دائم
بازبینی وضعیت همودینامیک جداسازی و همچنین اتصال بیمار از دستگاههای ونتیلاتور مدیریت درد تدبیر راه هوایی
اکسیژن درمانی فیزیوتراپی تنفسی ساکشن ترشحات تنفسی بررسی الگوی تنفسی
سمع صداهای تنفسی اعمال فعالیت های حرکتی بیمار تغییر وضعیت بیمار ماساژ نواحی تحت فشار
مراقبت و پانسمان از زخم تغذیه بیمار به شکل وریدی    تغذیه بیمار به روش سوند بینی معده    تغذیه بیمار به روش PEG
اعمال دارو درمانی به شیوه های متعدد مانند تنفسی، تزریقی و یا خوراکی کنترل کردن ادرار بیمار برمبنای ورودی و همچنین خروجی I&O نصب سوند ادارای و بینی معده  نصب امکان ورید محیطی

مزیت های مراقبت های icu در منزل

همان طور که بیان کردیم، این مراقبت های درمانی و پزشکی دارای مزیت های متعددی برای بیماران بالینی است که عبارتند از:

بهبودی سریعتر و همچنین کاهش آلودگی به عفونت ها

یکی از مزیت های مراقبت های پرستاری در منزل را می توان به محافظت از عفونت هایی که ممکن است بیماران در محیط بیمارستان به آن مبتلا شوند را نام برد.

این سری از مواظبت های پرستاری ویژه که در محیط منزل انجام می گیرد، سبب تسریع درمان و همچنین بهبودی بهتر بیمار به دلیل فاصله داشتن از آلودگی ها و عفونت های بیمارستانی است.

صرفه جویی در هزینه ها

بیمار به دلیل شرایط جسمی که دارد، ممکن است به مراقبت های خاص و همچنین ویژه ای نیاز داشته باشد.

همان طور که می دانید، کلیه مراقبت های درمانی به خصوص بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان، معمولاً هزینه های بسیار بالایی را در بر دارد و علاوه بر این، حفاظت بیمار برای دوره طولانی در محیط بیمارستان به مراتب با هزینه های بیشتری برای بیمار به اتمام می رسد.

در این سری از فعالیت های پرستاری که به منظور راحتی بیمار و همچنین دوری او از عفونت های بیمارستانی با بهره مندی از حفاظت های پزشکی پیشرفته و حرفه ای، این امکان را به وجود می آورد که بیمار به راحتی و با به کار گیری از تمامی استانداردهای لازم، نگهداری و مراقبت را با کمترین هزینه ها در منزل درمان نمایند.

باید متذکر شد که هزینه های پرستاری از بیماران خاص در منزل نسبت به بستری وی در بیمارستان در بخش مراقبت های ویژه به مراتب کمتر بوده است.

محیط پیرامون بیمار

طبق مطالعات انجام شده، نگهداری طولانی مدت از بیمار در فضای داخلی بیمارستان می تواند به مرور سبب اثرگذاری منفی بر روی سلامتی روحی و روانی بیماران نیز گردد.

همان طور که می دانید، محیط این بخش درمانی به علت فضای پیرامون به مراتب بیمار را از نظر مشکلات روحی و روانی بیشتر تحت فشار و تاثیر قرار می دهد.

علاوه بر این، فاصله داشتن از اعضای خانواده باعث بروز استرس های متعدد روحی روانی و همچنین جسمی نیز می شود.

طبق تحقیقاتی که متخصصین انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که مراقبت بیمار در محیط منزل با در اختیار داشتن عرضه مواظبت های پزشکی و درمانی در بخش امن و آرام منزل در جریان تسریع بهبودی بیماران نقش بسزایی دارد.

مراقبت بیمار در محیط دوست داشتنی و همچنین گرم اعضای خانواده سبب کاهش استرس و همچنین آرامش ذهن بیمار نیز گردد.

فعالیت های مراقبتی بر مبنای نیازهای بیمار

مواظبت و مراقبت پزشکی در تمامی بیمارستان هایی که به منظور رفاه حال بیماران ارائه می گردد، برای تمامی بیماران یکسان بوده است.

در محیط بیمارستان، این امکان برای بیماران وجود ندارد که نیازها و خواسته های خاصی را از کادر درمانی داشته باشند که این موضوع سبب نارضایتی بیمار از امکانات و همچنین محیط بیمارستان می گردد.

عرضه مواظبت های حرفه ای و پیشرفته در منزل به سفارشی کردن و علاوه بر این به شخصی سازی به منظور رفاه حال بیماران کمک بسزایی می نماید.

باید گفت که پرستاری به منظور مراقبت های icu در منزل برای هر بیمار، بی نظیر و به نوبه خود منحصر به فرد است. زیرا پرستار می تواند به کلیه نیازهای بیمار، جامه عمل بپوشاند.

در مواقعی که بیمار به دلیل شرایط جسمانی خود از فعالیت های پرستاری در خانه بهره مند می شود، به راحتی می تواند سختی بیماری را پشت سر بگذارد.

زیرا از این طریق کلیه نیازهای او در کمترین زمان و به راحتی تامین می شود. طبق مطالعات صورت گرفته مواظبت و همچنین مراقبت در خانه در روند بهبودی سریعتر بیماران تاثیرگذار نیز بوده است.

انجام امور روزانه زندگی

برخی از بیماران در انجام امور فعالیت های اساسی خود در طی روز نظیر پخت و پز، حمام کردن، تمیز کردن و همچنین حمام رفتن با مشکلات متعددی نیز همراه هستند.

در این راستا مساعدت از یک پرستار به منظور مراقبت های icu در منزل و راندمان بهتر امور روزمره زندگی، به بیماران کمک بسزایی می نماید.

بهتر است بدانید که پرستار در خانه به منظور مساعدت به بیماران برای خدمات روزمره زندگی آموزش های لازم را دیده اند و در این راستا می توانند بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهند و علاوه بر این، یک زندگی با کیفیت و همچنین سالمی را برای بهبود سریع تر آن ها نیز فراهم نمایند.

کلیه موارد ذکر شده، از مزیت های مراقبت های icu در منزل است که در این راستا می تواند به بهبود سلامتی بیماران نیز کمک بسزایی نماید.

ویژگی های پرستار بخش مراقبت های ویژه

کلیه پرسنل درمانی بخش مراقبت های ویژه icu باید به منظور روند بهتر مراحل درمانی در بیماران دارای خصوصیات زیر باشند که عبارتند از:

ثبات عاطفی

کادر درمانی بخش های مراقبتی ویژه باید از لحاظ شرایط عاطفی و همچنین روانی از استقامت و ثبات بالایی به منظور خدمت رسانی بهتر به بیماران برخوردار باشند.

زیرا طبق مطالعات انجام شده، به علت فوت بالایی که در بخش مراقبت های ویژه icu روی می دهد، پرستاران این کادر درمانی بیشتر در معرض مشکلات روحی و افسردگی قرار می گیرند.

یا ممکن است بیماران با قرار گرفتن در این بخش، بهبودی خود را در سریعترین زمان به دست آورند و ترخیص بیماران در یک بازه زمانی کوتاه برای آن ها خوشایند باشد.

به این ترتیب اگر این کادر درمانی این قابلیت را نداشته باشند که با بحران هایی که در این بخش روی می دهد، وضعیت خود را تطبیق دهند و تعادل برقرار کنند، گزینه مناسبی به منظور انجام فعالیت های درمانی در این بخش به شمار نمی آیند و همچنین نمی توانند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد.

بلوغ اجتماعی

به دلیل موقعیت پراسترس این بخش از مراقبت های ویژه، ممکن است که احتمال بروز برخوردهای اجتماعی و همچنین تشنج بین تمامی کادر پرسنلی روی دهد.

به این ترتیب قضاوت درست و همچنین بلوغ اجتماعی یکی از خصوصیات مهم و اساسی پرستاران این بخش است. علاوه بر این، پرستارانی که دوره های لازم به منظور مراقبت های icu در منزل را سپری کرده اند نیز باید از این ویژگی اصلی و مهم نیز برخوردار باشند.

وجود انگیزه

پرستارانی که از بیماران ویژه و خاصی مراقبت می نمایند، باید از یک انگیزه بسیار بالایی به منظور یادگیری و همچنین مطالعه شیوه های جدید درمانی و علاوه براین، کار با دستگاه های مدرن و پیشرفته را نیز داشته باشند.

نکته مهم این است که این کادر درمانی باید از انگیزه بسیار بالایی به منظور پرستاری و مراقبت از بیمارانی که دارای شرایط خاصی نیز هستند، برخوردار باشند.

سلامت روحی و جسمی

پرستارانی که دارای گرفتاری های خانوادگی و همچنین روانی بسیار بالایی هستند و یا از لحاظ وضعیت جسمی از قدرت و توانایی های لازم برخوردار نیستند، تا حد ممکن نباید در قسمت های خاص و ویژه اقدام به فعالیت نمایند. به خصوص پرستارانی که در بخش مراقبت های icu در منزل خدمت رسانی می نمایند.

دانش

یکی از ویژگی های مهم و بارزی که یک پرستار بخش مراقبت ویژه باید از آن برخوردار باشد، داشتن علم و دانش و همچنین پشتوانه و اعتبار علمی بالا می باشد که مستلزم فعالیت در این بخش مهم و ضروری است.

به این ترتیب پرستارانی که از لحاظ دانش علمی در شرایط مطلوبی قرار ندارند، اجازه فعالیت در بخش icu را ندارند.

صداقت در کار

همان طور که می دانید، در بخش icu ضریب خطا و اشتباه به مراتب بیشتر بوده است که می طلبد صداقت پرستاران در این امر سبب رفع مسئله ایجاد شده گردد و پزشکان متخصص در کوتاهترین زمان اقدام به برطرف کردن مشکل ایجاد شده در این بخش نمایند.

به خصوص پرستارانی که در مراقبت های icu در منزل اقدام به فعالیت می نمایند، در صورت بروز هر گونه مشکل باید سریعاً به پزشک متخصص اطلاع دهند تا از این طریق اقدامات لازم را به منظور درمان بیماران انجام دهند.

سن

مسلماً در بخش مراقبت های ویژه، از پرستارانی که دارای رده سنی کمتری هستند و همچنین جوانتر که توانایی یادگیری بالاتری را دارند و علاوه بر این، از نیروی جسمانی بیشتری نیز بهره مند هستند، استفاده نماییم.

نکته مهم این است که نباید تجارب و مهارت هایی که پرستاران مجرب در این زمینه کسب کرده اند را نادیده بگیریم و با مساعدت گرفتن از آن ها بهترین و مناسبترین سود و بهره را کسب نماییم.

قدرت تصمیم گیری

خدمت رسانی در بخش icu برمبنای پایه و اساس تصمیم گیری است که به عنوان یک توانایی و هنر در شرایط اورژانسی و همچنین مواقع ضروری به حساب می آید.

به این ترتیب تصمیم گیری دقیق و مناسب به عنوان یک عملیات کاملاً پیچیده ای است که احتیاج به دانش و علم در بخش های علمی دارد.

به علت این که بیمارانی که در این بخش از مراقبت های ویژه بستری هستند، با اختلالات در علائم حیاتی نظیر کلیوی، تنفس و همچنین گردش خون نیز همراه هستند و اکثراً با تغییرات سریع در بخش های ذکر شده نیز همراه می شوند.

پرستار این بخش حساس باید از توانایی و قدرت تصمیم گیری بالایی برخوردار باشد و بر اساس اولویت بندی، مشکل رخ داده در بیماران را برطرف نماید.

کلیه موارد ذکر شده، از خصوصیات پرستاران icu است که به منظور خدمت رسانی بهتر و مناسب تر برای بیماران باید از آن برخوردار باشند.

بیمارانی که تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرند

در مجموع باید بیان کرد که بیمارانی تحت مراقبت های ویژه icu قرار می گیرند، که دارای مشکلاتی نظیر:
تمامی بیمارانی که تحت انجام جراحی های سخت و بزرگی قرار گرفته اند و پیرو آن با بیش از چند اعضاء اصلی و مهم بدن دچار تغییرات و همچنین اختلالات حاد نیز شده اند.
گروه دیگر از بیمارانی که به مراقبت های icu در منزل نیاز دارند، بیمارانی هستند که به منظور تنفس احتیاج به یک مسیر هوایی مصنوعی دارند. به خصوص بیمارانی که باید به « ونتیلاتور » متصل شوند.
گروه دیگر از بیماران افرادی هستند که چگونگی قلب و عروق آن ها، دنباله حالات بحرانی و همچنین اورژانسی نظیر خونریزی شدید و یا شوک، به هم ریخته شده باشد.
افرادی که به عفونت های شدید مبتلا هستند، به خصوص بیمارانی که با مشکل « سپتی سمی » همراه هستند نیز نیازمند به مراقبت های ویژه می باشند.
گروه دیگری از بیماران، افرادی هستند که به دنبال انجام جراحی مغزی و یا ضربه مغزی از یک وضعیت ناپایدار و بی ثباتی برخوردار هستند.
بیمارانی به مواظبت بیشتر کادر درمانی و پزشکی به دلیل موقعیت بحرانی و حاد نیازمند هستند :Intermediate care
افرادی که مایل هستند ادامه درمان خود را به دلیل شرایط خسته کننده بیمارستان در منزل سپری کنند: Self care
بیمارانی که به بیماری های مزمن مبتلا بوده و نمی توانند خود به تنهایی مراقبت های لازم را دنبال نمایند و به زمان بیشتری به بستری شدن نیاز دارند: 4 long term care
کلیه موارد ذکر شده، از بیمارانی هستند که به منظور ادامه حیات به مراقبت های ویژه بخش icu نیاز دارند که همان طور که توضیح دادیم، بعضی از این گروه از بیماران می توانند مراقبت های icu را در منزل سپری نمایند.

محیط فیزیکی بخش ICU

بهتر است بدانید که موقعیت و همچنین محل فیزیکی مراقبت های ویژه، با توجه به نوع بیمارانی که به منظور مواظبت و مراقبت های ویژه در آن بستری می شوند، متغیر بوده است.

به طور مثال، بخش مراقبت های ویژه (ICU) حتماً باید به بخش جراحی و یا اتاق عمل نزدیک باشد و همچنین ccu نیز به بخش قلب، تا از این طریق بیماران بیشتر تحت نظر مراقبت های لازم قرار بگیرند.

در مجموع باید بیان کرد که این بخش باید در محلی قرار داشته باشد که به راحتی در دسترس قرار داشته باشد و در سریعترین زمان در مواقع بسیار حساس و اورژانسی از این بخش کاربردی بهره مند شد.

باید متذکر شد که تخت های موجود در بخش مراقبت های ویژه نباید کمتر از پنج الی شش و یا بیشتر از دوازده تا پانزده تخت نیز باشد.

موارد ذکر شده از محیط داخلی بخش icu در بیمارستان است که باید متذکر شد، مراقبت های icu در منزل فقط با یک تخت و با کلیه امکانات مورد نیاز برای یک بیمار طراحی شده است.

تفاوت مراقبت های ویژه در بیمارستان و منزل

همان طور که توضیح دادیم، بیمارانی که از جراحی های سخت و پیچیده ای برای حفظ سلامتی خود استفاده کرده اند و یا از نارسایی های قلبی و عروقی، مشکلات مغزی، سیستم تنفسی، دستگاه گوارشی و همچنین سایر مشکلات بدن نیز همراه هستند، برای ادامه حیات و زنده ماندن به مراقبت های icu نیاز دارند.

به همین منظور سعی می کنیم که در مورد تفاوت های مراقبت های این بخش در منزل و بیمارستان توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

تجهیزات بخش icu

به طور کلی تجهیزات موجود در بخش مراقبت های ویژه این امکان را برای کادر درمانی فراهم می سازد تا از این طریق بتوانند وضعیت فوری و همچنین آنی بیمار را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

باید توجه داشته باشید که icu کودکان از همان تجهیزاتی تشکیل شده است که در بخش مراقبت های عمومی موجود است. اما با این تفاوت که برخی از این دستگاه ها باید به منظور درمان اطفال مورد استفاده قرار بگیرد.

کلیه تجهیزات این بخش، از نظر کیفیتی با چگونگی خدمات پزشکی و پرستاری نیز در ارتباط است. باید توجه داشته باشید که از لحاظ هزینه، ایمنی و همچنین راندمان و کارایی که به منظور عرضه خدمات پزشکی مناسب تر برای درمان بیماران مورد استفاده قرار گرفته است، بدون تجهیزات مورد نیاز و همچنین طراحی محیطی مفید به مراتب در منزل کمتر خواهد بود.

در مشخص کردن این که از چه امکانات و تجهیزاتی باید در بخش مراقبت های icu در منزل فراهم گردد، باید تمامی برنامه های عملکردی به خصوص فاکتورهای برنامه ریزی نظیر وسایل بیمار، نوع مراقبت بیمار و همچنین اندازه بخش در اختیار داشته را نیز در نظر بگیریم. در خصوص لیست تجهیزات مراقبت های ویژه باید گفت که:

1)    مانیتورینگ قلب 2) دستگاه کنترل فشار خون 3) مانیتورهای ضربان قلب 4) دستگاه تنفس مصنوعی و یا ونتیلاتور 5) دستگاه های زهکشی مایعات به بدن بیمار و هم خروج آن از بدن وی؛ و همچنین سایر امکانات و تجهیزات دیگر به منظور کنترل راندمان و کارکرد مختلف بدن مورد نیاز است تا از این طریق ادامه حیات بیماران نیز بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

مانیتورینگ قلب

بیمارانی که بنا به هر دلیلی در این بخش از مراقبت های ویژه بستری هستند، به سیم های مختلفی از دستگاه های مانیتورینگ متعددی متصل هستند.

زمانی که اندازه ها و معیارهای تشخیصی غیر قابل قبول باشد، این دستگاه با آلارم هایی که می دهد، کادر درمانی مراقبت های ویژه را مطلع می نماید تا اقدامات اولیه را به منظور حفظ سلامتی بیماران اعمال نمایند.

بعضی از تجهیزات مانیتورینگ بخش icu عبارتند از:

مانیتورهای قلب یا کاردیاک

این سری از مانیتورها از الکترودهایی تشکیل شده اند که به وسیله پدهای چسبناک بر روی قفسه سینه بیمار وصل می گردد و از این طریق کلیه فعالیت های الکتریکی قلب را مورد کنترل قرار می دهد. این وسیله پزشکی شباهت زیادی به مانیتور کامپیوتر دارد و مسیر ردیابی ها را در راستای صفحه نمایان می کند.

پالس اکسیمتر

این ابزار پزشکی موجود در بخش مراقبت های ویژه کادر پزشکی را توانا می سازد که از این طریق بخش وسیعی از اکسیژن در خون را مورد بازرسی و نظارت قرار دهند. بهتر است بدانید که این دستگاه مورد نیاز برای بیماران تحت مراقبت های icu در منزل و یا بیمارستان بیشتر شباهت به گیره لباس دارد که پرستار این بخش، آن را به انگشت بیمار وصل می نماید.

این ابزار در اندازه های کوچک نیز وجود دارد که پرستاران این سایز را بر روی لاله گوش بیمار وصل می نمایند.

کاتتر سوان گنز

کاتتر شریان ریوی و یا سوان گنز یکی دیگر از تجهیزات مراقبت های ویژه است که به منظور سنجش اندازه مایعی که در قلب انباشته شده است و شیوه کارکرد و عملکرد قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

بهتر است بدانید که به روش رگ های بزرگ و یا قفسه سینه به داخل بدن بیمار وارد شده و در یک راه بسیار پرپیچ و خم به سوی قلب در حرکت است.

آرتریال لاین

این ابزار پزشکی که به « کاتتر شریانی » نیز شهرت دارد، برای کنترل کردن مرتب فشار خون در بخش مراقبت های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

آرتریال لاین بیشتر وارد سرخرگ های مچ دست و همچنین در بعضی از مواقع به بخش کشاله ران و یا خمیدگی آرنج متصل می گردد.

کاتتر شریانی بر روی مانیتور نوسانی و یا ردی را ایجاد می نماید که بیشتر به خط های ایجاد شده در مانیتور های قلب است،

البته با اعمال موج های متغیر. از این ابزار پزشکی در بعضی از موارد به منظور گرفتن خون نیز مورد استفاده قرار می گیرد که در این شرایط دیگر احتیاجی به رگ گیری در بیماران نیست.

کاتترها و لوله ها

یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز در بخش مراقبت های ویژه که هم در منزل و هم در بیمارستان از آن استفاده می شود، می توان به لوله و کاتترها اشاره کرد.

بهتر است بدانید که این سری از کاتترها لوله های نرم و همچنین قابل انعطاف پذیری هستند که داخل سیاهرگ ژوگولار درونی (رگ بزرگ در گردن)، بخش بالایی قفسه سینه و یا در بخش کشاله ران بیمار متصل می گردد.

قبل از این که تیم پزشکی این تزریق را در بیمارستان و یا در منزل برای بیماران اعمال نمایند، داروهای مسکن و آرامش بخش را به بیماران تجویز می نمایند تا از این طریق بیمار تحت بی حسی موضعی قرار گیرد.

باید متذکر شد که کاتتر « CVV »  از طریق بخیه های ایجاد شده چند روز و یا چند هفته به صورت استوار و محکم در محل خود ثابت می ماند.

کاربرد این ابزار پزشکی را می توان به تزریق مکرر دارو و همچنین استفاده از چند دارو به شکل همزمان و علاوه بر این سنجش فشار وریدی مرکزی یا میزان مایع در خون اشاره کرد.

کاتترهای درونی وریدی به دو شکل کاتترهای پلاستیکی بزرگ و همچنین کوچک موجود هستند. پرستاران بخش مراقبت های ویژه از کاتترهای پلاستیکی بزرگ برای رگ های بزرگتر در گردن و همچنین از سایز کوچک آن برای عروق محیطی استفاده می نمایند تا از این طریق تزریق های مورد نیاز به راحتی صورت بگیرد.

بهتر است بدانید که پرستاران مراقبت های ویژه icu در منزل به منظور تزریق داروها، محصولات خونی، مایعات، داروهای تغذیه ای از کاتتر داخل وریدی برای بیماران استفاده می نمایند.

به طور کلی برای کلیه بیماران بستری در این بخش از کاتترهای داخل وریدی متعددی برای تزریقات مورد نیاز استفاده می گردد.

پرستاران، این بخش از لوله ها را به منظور هوای انباشته شده و همچنین تخلیه مایع و علاوه بر این برای جلوگیری از حجیم شدن ریه ها به کمک جداره قفسه سینه به محیط پیرامون ریه تزریق می نمایند.

کاتتر اداری

این ابزار پزشکی اکثراً کاتترهای فولی نامگذاری می شوند که از راه مجاری مثانه وارد این بخش می گردند. به محض این که کاتترها به مثانه رسید، به وسیله بالنی که در بخش پایانی کاتتر باد گردیده، در محل خود به صورت ثابت قرار می گیرد.

این ابزار پزشکی که برای بیماران بخش مراقبت های ویژه مورد نیاز است، به صورت مکرر بخش مثانه را خالی می نمایند و به این ترتیب امکان سنجی دقیق تر ادرار تولید شده از بیمار را امکان پذیر می نماید. این اندازه گیری به منظور کنترل مایعات و همچنین بررسی کارکرد کلیه ها امری ضروری و مهم است.

لوله تنفسی

نام دیگر این ابزار پزشکی معروف به « آندو تراچل » است که در مواقعی که احتیاج به تهویه مکانیکی باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله های نرم پلاستیکی از راه دهان یا بینی به بخش نای و یا فضای بین طناب های صوتی داخل می شود.

در بخش انتهای لوله نای بالون کوچکی وصل است که به منظور جلوگیری از گریز هوا باد می گردد که این امر منجر به هوا رسانی مناسب از سوی دستگاه های تنفس مصنوعی نیز می شود که در تمامی مراقبت های ویژه از این دستگاه کاربردی به منظور حفظ جان بیمار استفاده می شود.

روند به کار گیری از این لوله های تنفسی به « لوله گذاری » نیز شهرت دارد. بیماران بخش مراقبت های icu در منزل و یا بیمارستان که این لوله های تنفسی به آن ها متصل است، نمی توانند به راحتی صحبت نمایند.

به همین دلیل، پرستاران از آن ها می خواهند که برای جواب سوال هایی که نیاز به خواسته ی آن ها است، با حرکت سر به آن ها پاسخگو باشند.

بعضی از بیمارانی که در شرایط مطلوب تری قرار دارند، با نوشتن می تواند خواسته خود را از پرستاران این بخش درخواست نمایند.

باید متذکر شد که کلیه بیماران در تمام مراحل لوله گذاری به منظور کاهش درد، به داروهای تسکین کننده درد و یا آرامش بخش نیاز دارند و همچنین شاید هم قادر به پاسخگویی سوالات پرستار نیز نباشند.

دستگاه ونتیلاتور

دستگاه تهویه یا هوا رسانی یکی دیگر از دستگاه های مراقبت های icu در منزل و بیمارستان است که به عنوان دستگاه تنفس مصنوعی برای بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

بیمار از طریق لوله های پلاستیکی که انعطاف پذیری بالایی دارند، با کمک تیم پزشکی مجرب از مسیر دهان آن را وارد نای می کنند که متصل به دستگاه تنفس مصنوعی نیز می باشد.

در صورتی که مدت زمان بهبودی و سلامتی ریه ها بیشتر شود، پزشک متخصص مجبور می شود که به شیوه « تراکئوستومی » مشکلات بیماران بخش مراقبت های ویژه را رفع نماید.

این شیوه درمانی از طریق یک سوراخ کوچک پایین طناب صوتی در گردن و در نهایت با انجام تزریق لوله کوچک به درون سوراخ و همچنین متصل کردن آن به دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) صورت می گیرد.

باید به منظور اعمال این شیوه درمانی و بهره مندی از این دستگاه در منزل برای مراقبت های بیشتر از پرستارانی که در این زمینه مهارت و تجربه کافی دارند، مساعدت بگیریم.

در مواردی که پرستار و یا تیم پزشکی تشخیص دادند که بیمار احتیاجی به این دستگاه تنفس مصنوعی ندارد، این لوله تزریقی را بیرون می آورند و سپس سوراخ ایجاد شده با اعمال مراقبت های ویژه بعد از مدتی التیام می یابد.

شیوه تراکئوستومی به دلیل راحتی و همچنین بدون درد بودن، مناسب ترین روش درمانی برای بیماران بخش مراقبت های ویژه محسوب می شود که اکثراً از بروز آسیب های جدی به بخش نای نیز جلوگیری می نماید.

کلیه موارد ذکر شده، از دستگاه های مورد نیاز در بخش مراقبت های icu در منزل و یا بیمارستان است که به منظور ادامه حیات بیماران توسط تیم پزشکی برای بیماران اعمال می گردد تا از این طریق بهبودی خود را سریع تر به دست آورند.

تغذیه مراقبت های ویژه

در مواردی که بیمار در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بدون حرکت باشد، باز هم به منظور حفظ سلامتی و بهبود وضعیت جسمی به تغذیه مناسب و مورد نیاز در این دوره نیاز دارد.

زیرا برطرف کردن نیازهای آن ها امری مهم و ضروری به حساب می آید. در صورتی که پرستاران به این نیاز بیماران توجهی نداشته باشند، آسیب و یا بیماری که سبب بستری شدن فرد در بخش ICU گردیده است، باعث افزایش میزان متابولیسم پایه در بیماران می گردد.

باید بدانید که تغذیه مناسب و کافی تاثیر بسزایی در تسریع بهبودی بیماران دارد. باید متذکر شد که داروهای تغذیه ای تزریقی (محلول) از راه داخل کردن لوله های تغذیه از مسیر دهان و یا بینی به شکم بیمار منتقل می گردد.

به منظور به دست آوردن نیازهای تغذیه ای در بیماران بخش مراقبت های ویژه، نیاز است که از مقدمات تغذیه ای ویژه و خاص بیمار با توجه به نوع بیماری استفاده نماییم.

داروهای تغذیه ای که پزشک متخصص با توجه به وضعیت بیماران تجویز می گردد، بعد از تهیه باید از طریق متخصصین پرستاران مراقبت های حیاتی به صورت دقیق و درست مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس دستور پزشک متخصص، آن ها را در ساعات مشخص به بیماران تجویز نماییم.

فعالیت های icu در منزل

مهمترین عضو گروه مراقبت های ویژه در منزل را « پرستار icu » بر عهده دارد که قادر است تا احتیاجات پزشکی و درمانی روزانه بیمار در منزل را نظیر:

1) دارو دادن 2) تزریق 3) مشاوره با پزشک متخصص 4) کنترل کلیه تجهیزات پزشکی 5) کنترل و بررسی روزانه؛ انجام دهد تا از این طریق به سلامتی بیماران و ادامه حیات آن ها نیز کمک بسزایی نماید.

بهتر است بدانید که بهره مندی از یک پرستار مجرب و متخصص در این بخش حساس تاثیر بسزایی در بهبودی بیماران دارد.

برقراری مراقبت های ویژه در منزل به تجهیزات پیشرفته و مجزای پزشکی نیاز دارد که به کار گیری از این تجهیزات به وضعیت جسمی و همچنین نیاز بیمار بستگی دارد. اما در مجموع باید گفت که از تجهیزات پزشکی در منزل می توان استفاده کرد که عبارتند از:

1) استند IV 2) مانیتور مخصوص 3) ونتیلاتور 4) دستگاه اکسیژن 5) دستگاه مکش 6) الکترو شوک 7) نبولایزر 8) پمپ DVT؛ از مواردی هستند که برای مراقبت های ویژه در منزل می توان از آن استفاده کرد که باید متذکر شد که این تجهیزات در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان بسیار گسترده تر هستند.

یکی دیگر از خدماتی که در مراقبت های icu در منزل باید به آن توجه نماییم، مدیریت زخم بستر بیماران است. به این ترتیب که اگر زیر بیماران مورد نظارت و مراقبت های لازم قرار گیرد،

این امر سبب تشدید عفونت در بیماران می شود و در جریان بهبودی و سلامتی بیماران اختلال ایجاد می کند.

به همین منظور مواظبت های مناسب و مداوم از بستر بیمار مانند تعویض پانسمان وی روزی دو الی سه بار و همچنین بهره مندی از مناسب ترین تشک های مخصوص و ویژه برای بیماران در این خصوص امری ضروری و مهم است.

انجام حرکات فیزیوتراپی نیز در این بخش به بهبود حرکات بدن وی نیز کمک بسزایی می نماید. در مواردی که بیمار نیاز به انجام حرکات فیزیوتراپی داشته باشد، مساعدت از فیزیوتراپیست های متبحر و با سابقه در خانه می تواند در این راستا به بیماران نیز کمک بسزایی نمایند.

PICU یا مراقبت های ویژه کودکان

Pediatric Intensive Care Unit مخفف عبارت «PICU» است که مخصوص مراقبت های ویژه در کودکان است. این سری از ICU مجهز به تجهیزات خاص، وسیله ها و همچنین دستگاه هایی است که معمولاً تمامی این دستگاه ها به شکلی طراحی شده است که به منظور بهبود تسریع بیمارانی که بیشتر آن ها کودکان هستند، از آن استفاده می شود.

در مجموع کودکانی که در این بخش مورد مراقبت قرار می گیرند، علائم حیاتی آن ها توسط تیم پزشکی متخصص با بهره مندی از بهترین تجهیزات پزشکی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و علاوه بر این، نگهداری کودکان بیمار به نحو احسن نیز صورت می گیرد.

متخصصین با تشخیص دقیق خود می توانند بیماران خود را که بیشتر کودکان هستند، در بخش مراقبت های ویژه بستری کرده تا از این طریق مناسب ترین و بهترین مراقبت های لازم از آن ها صورت بگیرد و همچنین روند درمانی آن ها نیز بهتر انجام گیرد.

یکی از اصلی ترین شرط این بخش از مراقبت های ویژه کودکان این است که پرستاران و تیم پزشکی محیط بدون استرس و همچنین کاملاً آرامی را برای کودکان فراهم نمایند.

البته کودکانی که به دلیل مشکلات تنفسی به دستگاه های این بخش نیاز دارند، می توانند با تشخیص پزشک و با همکاری پرستاران مراقبت های ویژه پی آی سی یو را به منزل آورده و مراحل درمانی را از این طریق به منظور نشانه های زیستی کودکان ادامه دهند.

نرو آی سی یو (مراقبت های ویژه مخصوص بیماران مغز و اعصاب)

همان طور که توضیح دادیم، ICU دارای بخش های مختلف برای بیماران خاص است که در شرایط بحرانی و مواقعی که بیماران از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند، پزشک متخصص دستور بستری شدن بیماران را در بخش های مختلف مراقبت های ویژه می دهد.

بنابراین با توجه به مطالب بیان شده، یکی دیگر از بخش های مراقبت های ویژه اختصاص به (NEURO ICU) یعنی بخش « مراقبت های ویژه از بیماران مغز و اعصاب » بوده است.

در بخش نرو آی سی یو بیمارانی که با اختلالات زمینه ی مغز و اعصاب همراه هستند و در شرایط مطلوبی قرار ندارند، مراقبت های لازم را انجام می دهند و با نظارت پیوسته و همچنین مداوم و بسیار دقیق وضعیت بیمار را مورد بررسی قرار می دهند.

معمولاً بیمارانی که جراحی های سخت و دشواری را داشته اند، بعد از اتمام جراحی، پزشک متخصص دستور بستری شدن آن ها در بخش (NERO ICU) را می دهند تا از این طریق تحت نظر مراقبت های ویژه با کمک دستگاه های پیشرفته و مجهز قرار بگیرند.

بهتر است بدانید که نرو آی سی یو فقط به منظور بیماری های حوزه ی « نوروسرجری » و « نوروجری » استفاده می شود و هیچ بیمار دیگری اجازه ورود به این بخش از مراقبت های ویژه را ندارد.

باید متذکر شد که این بیماران به ارائه خدمات دیگری مانند نوار مغز و همچنین اکو و علاوه بر این به سایر موارد دیگری که مختص مغز و اعصاب است نیز نیازمند هستند که این امر می طلبد تا موقعیت مکانی این بخش از بیمارستان به پاراکلینیک های مجهز که در آن موارد ذکر شده (نوارمغز و اکو) در آن ها موجود است، قرار داشته باشد.

تروما یا TICU

در بخش مراقبت های icu در منزل بهتر است که توضیحاتی هم در مورد یکی دیگر از بخش های آی سی یو ارائه دهیم که مختص به مراقبت های ویژه مخصوص تروما است.

شرایط TICU به شکلی است که بیمارانی در آن مورد مراقبت های ویژه قرار می گیرند که در رده سنی پایینی قرار دارند.

طبق تحقیقات انجام شده، آمار تلفات و همچنین فوتی ها در این بخش از مراقبت های ویژه ی icu نسبت به سایر بخش های دیگر این سری از مراقبت ها به مراتب کمتر و پایین تر بوده است.

معمولاً در TICU بیمارانی بستری می شوند که دچار حادثه ای شده باشند و نتیجه حاصله از این رویداد نیاز به استفاده از خدمات مراقبت های ویژه ی بخش تی آی سی یو است که باید توسط پرستاران متخصص و مجرب این بخش به صورت مداوم و مرتب وضعیت بیمار را مورد بررسی قرار دهند.

اهمیت استفاده از UPS در بخش مراقبت های ویژه

یکی از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی مخصوص بخش مراقبت های ویژه، استفاده از دستگاه Uninterruptible Power Supply (ups)  و یا منبع تغذیه بدون وقفه است. این ابزار پزشکی به عنوان یکی از تجهیزات الکترونیکی بخش مراقبت های ویژه محسوب می شود که دارای یک پاور سورس نیز می باشد.

یکی از وظایف اصلی این منبع تغذیه را می توان به این مورد اشاره کرد که بدون این که توقفی در کارکرد این دستگاه روی دهد، باید توانایی لازم را به منظور بار مصرفی و همچنین مورد نیاز برای سایر تجهیزات متعدد الکترونیکی در این بخش را فراهم نماید.

در یو پی اس یک باتری وجود دارد که در بخش داخلی آن ذخیره نیروی الکتریکی ایجاد می شود و از این طریق انرژی مورد نیاز را به تجهیزات، دستگاه ها و همچنین سایر ابزارهای پزشکی در این بخش که به تامین انرژی نیاز دارند، بدون هیچ وقفه ای صورت می گیرد و از این طریق از توقف دستگاه و یا صدمه رسیدن به آن نیز جلوگیری می نماید.

باید گفت که این دستگاه به عنوان یک منبع تغذیه بدون وقفه در بین سامانه برق شهری و همچنین وسیله ای که از طریق برق تامین نیرو می نماید قرار گرفته و به این روش کمک می کند که دستگاه علاوه بر کار کردن به صورت مداوم، در صورت برقی قطع هم در این بخش حساس به فعالیت ادامه دهد.

یکی دیگر از مزیت های این منبع تغذیه بدون وقفه را می توان به این مورد اشاره کرد که در صورت هر گونه نویز و یا مشکلات شبکه ای به دستگاه های این بخش حساس آسیبی وارد نشود.

همان طور که توضیح دادیم، در icu به دلیل کارکرد مداوم تجهیزات و همچنین دستگاه هایی که در این بخش وجود دارد، احتمال قطعی برق نیز امری مهم و ضروری است که باید به آن توجه داشته باشیم.

زیرا این دستگاه ها حافظ جان بیماران هستند و در صورت هر گونه خاموشی و یا مختل شدن آن ها حتی برای چند ثانیه می تواند برای بیماران، مشکلات جدی را به همراه آورد و در بعضی از مواقع هم ممکن است که سبب مرگ بیماران نیز شود.

به کار گیری از دستگاه ups بدون وقفه، در این بخش دستگاه ها می توانند به صورت اتوماتیک به کار خود ادامه دهند و همچنین از آسیب های جدی که بر اثر نوسانات برقی و یا قطع و وصل برق روی می دهد نیز در این بخش از مراقبت های ویژه جلوگیری نماید.

وجود این دستگاه کاربردی سبب می شود که استرس و همچنین دغدغه هایی که تیم پزشکی در خصوص ارائه خدمت رسانی بهتر و مطلوب تر به بیماران دارند نیز بکاهد.

آیا آی سی یو فقط برای بیماران وخیم است

همان طور که در ابتدا توضیح دادیم، این بخش از مراقبت های ویژه از سایر بخش های مختلف بیمارستان کاملاً مجزا است و دارای پیشرفته ترین و همچنین مجهزترین دستگاه های روز پزشکی است که تیم پزشکی که در آن خدمت رسانی می نمایند، باید در ارائه این فعالیت ها بسیار مجرب، دوره دیده و همچنین حرفه ای نیز باشند تا بتوانند برای وضعیت سلامتی بیماران نظارت کامل را داشته باشند.

یا به عبارتی باید گفت که بیمارانی که در این بخش با تجویز پزشک متخصص، پذیرش و بستری می شوند نیاز به مراقبت های بیشتر و همچنین بررسی بیشتر علائم حیاتی نیز دارند.

این سری از بیماران به منظور نشانه های زیستی نیازمند روند جریان پزشکی و همچنین نظارت های بیشتر نسبت به سایر بخش های دیگر بیمارستان نیز دارند.

بیمارانی که در شرایط مناسبی نیستند و حال آن ها وخیم است، با بستری شدن در این بخش و تحت نظر قرار گرفتن پیوسته آن ها مجدداً به زندگی نرمال خود برگشته و بعد از مدتی با تجویز پزشک متخصص از بیمارستان ترخیص می شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، به دلیل بهره مندی از یک تیم پزشکی با تجربه و متخصص و علاوه بر این راندمان بالای این بخش از مراقبت های ویژه تقریباً بین هفتاد تا هشتاد درصد از بیماران بستری در این بخش بهبودی کامل خود را کسب کرده و با تجویز پزشک متخصص از این بخش ترخیص می شوند.

باید متذکر شد که درصدی از بیماران هم که شرایط مناسب تری نیز دارند، می توانند از مراقبت های icu در منزل استفاده نمایند و تا زمانی که سلامتی کامل خود را به دست می آورند، در منزل دوره درمانی خود را سپری کنند.

بیماران نیازمند به بستری در آی سی یو

با توجه به موارد ذکر شده، بیمارانی نیز هستند تا زمانی که شرایط عمومی شان به طور کامل بهبود نیافته است و همچنین تا زمانی که پزشک متخصص تشخیص دهد، نیاز به بستری در این بخش دارند که عبارتند از:

در مواردی که پزشک متخصص با انجام آزمایشات لازم در خون بیماران عفونتی را مشاهده کردند و آن را برای بیمار بسیار خطرناک به حساب آورند و تشخیص دهند که سلامتی بیمار به خطر می افتد، بلافاصله دستور بستری بیمار را در بخش icu می دهند تا با نظارت و کنترل بیشتر این عفونت وارد شده را از بدن بیماران با بهره مندی از دستگاه ها و همچنین داروهای محلولی مناسب که باید توسط تیم پزشکی در سر زمان مقرر تزریق شود، بیرون نمی آیند تا از این طریق بیمار به وضعیت طبیعی و نرمال خود برگردد.

افرادی که به دلیل افزایش سن و یا کهولت سن و همچنین راندمان پایین سایر اندام های بدن دچار اختلال شده اند، به شکلی که ممکن است برای آن ها سبب بروز ایجاد خطر شود، بر مبنای تشخیص پزشک متخصص و بستری بیمار در این بخش و یا مراقبت های icu در منزل با کنترل و مراقبت های منظم و دقیق می توانند به درمان بیماران کمک بسزایی نمایند.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است، پزشک متخصص دستور بستری بیمار در بخش مراقبت های ویژه را دهد، مواردی است که شخص دچار سانحه و یا این که تصادف شده است که در پی آن به عضوهای حیاتی و همچنین مهم بدن ضربات جدی وارد شده است و در نهایت سبب اختلال در عملکرد نشانه های زیستی آن ها شده است.

به همین منظور پزشک متخصص به منظور برگشت بیمار دستور بستری وی به بخش مراقبت های ویژه را می دهند.

باید متذکر شد که اگر دوره علائم حیاتی در این بخش به دوران طولانی تری نیاز داشته باشد، به دلیل آلوده بودن محیط بیمارستان پزشک متخصص تجویز می نمایند که ادامه مراقبت های icu در منزل صورت بگیرد.

موارد ذکر شده، از بیمارانی هستند که با تشخیص پزشک متخصص نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه یا همان ICU را دارند.

سوالات رایج در مورد مراقبت های ویژه در منزل

یکی از سوالات متداولی که به منظور ارائه خدمات مراقبتی در خانه برای بیماران پیش می آید، در این خصوص است که چه افرادی می توانند از خدمات بخش icu در خانه بهره مند شوند؟  ما در این بخش از مقاله، در مورد آن توضیح می دهیم.

در پاسخ به سوال این بیماران باید متذکر شد که یکی از بیشترین بیمارانی که می توانند از این بخش از مراقبت های ویژه در منزل استفاده نمایند، بیمارانی هستند که دارای سن بالایی هستند یا به عبارتی دارای کهولت سن و یا سالخورده هستند و همین امر سبب شده که حرکت اندام های بدن آن ها دچار اختلال شده و قادر به حرکت اندام های بدن نباشند.

گروه دیگر از بیماران که قادر نیستند از محل سکونت خود به بیمارستان های مجهز به مرکز شهر تردد نمایند و علاوه بر این باید متذکر شد دسته ی دیگر از بیماران که از نظر وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه های بالای بخش مراقبت های ویژه بیمارستان در بیمارستان های عمومی و یا خصوصی نیستند، می توانند از خدمات مراقبت های ویژه در منزل بهره مند شوند.

در این بین بیمارانی که از خدمات مراقبت های ویژه بیمارستان ها احساس نارضایتی می نمایند نیز برای گذراندن دوره درمانی بهتر نیز می توانند از مراقبت های icu در منزل نیز بهره مند شوند و از شرکت های فعال که دارای تیم پزشکی مجرب و با سابقه ای هستند، مساعدت نمایند تا از این طریق بهترین خدمات را به بیماران ارائه نمایند.

وظایف پرستار برای بخش مراقبت های icu در منزل را نام ببرید؟

پرستارانی که برای بخش مراقبت های ویژه در خانه خدمت رسانی می نمایند، موظفند که فعالیت هایی نظیر مراقبت و همچنین نگهداری پیوسته و مداوم از بیمار، اعمال فیزیوتراپی و انجام تزریقات و پانسمان، رسیدگی به وضعیت درمانی بیمار و همچنین رسیدگی به نظافت شخصی بیماران را بر عهده داشته باشند تا از این طریق به تسریع بهبودی بیماران در یک دوره کوتاه کمک بسزایی نمایند.

مزیت های مراقبت های ویژه در منزل را نیز ذکر کنید

مراقبت های ویژه icu در خانه، دارای مزیت های متعددی بوده است که عبارتند از:

1)  مقرون به صرفه بودن هزینه های آی سی یو در منزل نسبت به بیمارستان را می توان یکی از مزیت های مهم و اصلی این مراقبت ها در نظر گرفت که بیماران زیادی از این شیوه درمانی استقبال می نمایند.

2)  در بیمارستان، یک پرستار به طور همزمان به سه الی چهار بیمار خدمت رسانی می نماید. این در حالی است که در بخش مراقبت های ویژه در منزل، یک پرستار مراقبت های شخصی بیمار را تحت نظر می گیرد و کلیه نیازهای بیمار را در اسرع وقت برآورد می نماید که از مزیت های دیگر مراقبت های ویژه در منزل محسوب می شود.

3)    بهتر است بدانید که در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان، شما در طی روز فقط اجازه ملاقات با یک یا دو نفر از اعضای خانواده را دارید. این در حالی است که در منزل می توان به صورت تمام وقت در کنار آن ها باشید که این امر نیز به نوبه ی خود در روند بهبودی بیماران نیز تاثیرگذار است و سبب شده رضایت بیماران را به خود جلب نماید.

4)  برخی از بیماران که در شرایط خاصی هستند، تمایل دارند تا جریان بهبودی خود را در محیط منزل سپری نمایند که یکی دیگر از مزیت های مراقبت های ویژه در منزل محسوب می شود.

5) یکی دیگر از مزیت های مراقبت های ویژه در منزل را می توان به نظارت پیوسته و مداوم پزشک و پرستاران مجرب اشاره کرد که از مزایای دیگر icu در منزل است.

کلیه موارد ذکر شده، از مزیت های مراقبت های ویژه در منزل است که به روند بهبود بیماران و همچنین نشانه های علائم حیاتی نیز کمک بسزایی می نماید.

نتیجه گیری

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه پزشکی، توانسته ایم به بیمارانی که برای ادامه حیات و یا به دلیل کهولت سن و از دست دادن اندام های حرکتی نیاز به مراقبت های ویژه در منزل دارند، از پرستاران مجرب و متبحر در این زمینه مساعدت و یاری بگیریم تا از این طریق بتوانیم بیشتر بیمار را تحت نظر و کنترل قرار دهیم و علاوه بر این، در هزینه های بالای بیمارستانی نیز صرفه جویی نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×