آلفا طب

تزریق در منزل غرب تهران

تزریق دارو در منزل غرب تهران

ما در این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی تزریق در منزل غرب تهران آشنا کنیم. یکی از روش های درمان که امروزه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تزریقات در منزل است.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371 
021-26851095

09124885082

تزریق در منزل غرب تهران

از آنجا که برخی بیماران ممکن است توانایی رفتن به درمانگاه را نداشته باشند از این خدمات استفاده می کنند. خبر خوب این است که مراکز معتبری در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و بیماران را در منزل درمان کرده و کلیه خدمات را به آنها ارائه می دهند.

در این مقاله قرار است به سوالات مهم زیر پاسخ دهیم:
چرا ما به خدمات تزریق در منزل نیاز داریم؟
پرستار به چند طریق تزریقات را انجام می دهد؟
تزریقات چگونه انجام می شود؟
تزریق زیر جلدی Subcutaneous injection چیست و چگونه انجام می شود؟
تزریق ماهیچه‌ای یا عضلانی چیست و چگونه انجام می شود؟
تزریق داخل جلدی چیست و چگونه انجام می شود؟
هنگام کشیدن دارو از آمپول و ویال چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟
آمپول را چگونه آماده کنیم؟
چگونه ویال را آماده کنیم؟
چه نکات دیگری را هنگام تزریقات باید رعایت کنیم؟
چه نکاتی را باید هنگام آماده کردن سرم ها و داروها رعایت کنیم؟
تزریق به روش Z چیست و چگونه انجام می شود؟
هنگام کشیدن دارو از آمپول و ویال چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟

چرا ما به خدمات تزریق در منزل نیاز داریم؟

برخی مسائل وجود دارند که باعث می شوند ما به خدمات تزریق در منزل نیاز داشته باشیم. از جمله این دلایل هدر دادن زمان و انرژی، رفت و آمدهای پی در پی، هزینه های زیاد و… می باشند. معمولا افرادی از این خدمات استفاده می کنند که به دوران پیری رسیده اند یا از نظر جسمی ناتوان هستند. از آنجا که رفتن به مراکز درمانی برای آنها دردسر ساز است، استفاده از خدمات پزشکی در منزل برای آنها بهترین راه حل می باشد.

چرا ما به خدمات تزریق در منزل نیاز داریم؟

بارها از افرادی که پا به سن گذاشته اند شنیده ایم که تمایلی به رفتن درمانگاه ندارند و ترجیح می دهند درمان در منزل را انتخاب کنند.

از طرفی این افراد به دلیل ناتوانی در طی کردن مسافت زیاد، نمی توانند به همین راحتی خود را به مرکز پزشکی برسانند و اطرافیان او نیز ممکن است وقت برای انجام این کار نداشته باشند.

پرستار به چند طریق تزریقات را انجام می دهد؟

یکی از متداول ترین تجویز انواع دارو، تزریقات است که علاوه بر آن برای نمونه گیری های مختلف نیز از آن استفاده می شود. اگر هنگام تزریقات استاندارهای ایمنی رعایت نشود ممکن است مشکلات خطرناکی به وجود بیاید. ابتدا لازم دانستیم انواع تزریقات را نام ببریم:
1ـ تزریقات زیر جلدی subcutaneous
2ـ تزریق داخل عضله intramuscular
3ـ تزریقات داخل جلدی intradermal
4ـ تزریق وریدی intravenous
5ـ تزریقات پانسیون مثل پانسیون مایع نخاعیSCF

پرستار به چند طریق تزریقات را انجام می دهد؟

برای اینکه هر کدام از روش های بالا به بیمار تزریق شود باید مهارت های مورد نیاز آن را نیز داشته باشیم. هر چقدر که سرعت جذب مایع در آمپول به بدن بیشتر باشد، به همان میزان نیز تاثیرات مثبت را نیز می توان مشاهده کرد و پرستار می تواند بدون معطلی واکنش مریض را نیز زیرنظر داشته باشد.

تزریقات چگونه انجام می شود؟

با توجه به نوع بافتی که در بدن وجود دارد به تناسب آن، راه های تزریق نیز صورت می گیرد. بافت ها خود، ویژگی های مختلفی دارند که با توجه به این ویژگی ها باید نوع دارو و تزریق مشخص شود.

همچنین میزان جذب دارو نیز به نوع این بافت ها بستگی دارد و پرستار باید تمام این عوامل را در نظر گرفته و سپس اقدام به تزریق آمپول کند. خواص دارو، حجم دارو و موقعیت آناتومیکی از دیگر مواردی هستند که هنگام تزریق آمپول توسط پرستار در نظر گرفته می شود.

تزریقات چگونه انجام می شود؟

در صورتی که پرستار این گونه موارد را در نظر نگیرد، ممکن است آسیب های جدی به بیمار وارد شده و نتیجه معکوس شود. قبل از تزریق، مایعی که در داخل عضله است باید آسپیره شود تا سوزن وارد شریان نشود. اگر میزان محلولی که تزریق می شود بیش از حد زیاد شود، باعث درد شدید و صدمه به عضله می شود.

تزریق زیر جلدی Subcutaneous injection چیست و چگونه انجام می شود؟

تزریق زیر جلدی یا Subcutaneous injection نوعی از تزریق است که جهت تزریق داروهایی از جمله هروئین، مورفین و انسولین به کار می رود و در جهت عکس تزریق داخل وریدی به کار گرفته می شود. در این نوع تزریق سرعت جذب دارو بسیار کند است چرا که عضلاتی که درگیر می شوند دارای چربی می باشد و جریان خون در آن بسیار کند می باشد.

در تزریق زیر جلدی میزان دردی که بیمار متوجه می شود بسیار کم است به همین خاطر می توان چندین نوبت تزریق را پشت سرهم انجام داد.

این روش بهترین راه برای تزریق داروهایی مثل انسولین است.
بعد از تزریق دارو در این روش باید از ماساژ دادن ناحیه خودداری شود چرا که موجب می شود دارو سریعتر جذب شده و التهاب بافتی به وجود بیاید.

توضیحات بیشتر: سرعتی که دارو در این نوع تزریق در بدن جذب می شود بسیار کم است چرا که تمام بافت های چربی با جریان خون کم در این روش درگیر خواهند شد. البته در برخی مواقع سرعت جذب همانند روش عضلانی است و بین 5 تا 10 دقیقه به طول می انجامد. سرنگ هایی که به کار می رود، 2 میلی لیتری و کمتر بوده و سرسوزن ها نیز با نمره 24 تا 26 و طول 5/1 هستند. تقریبا در اکثر نقاط بدن می توان این تزریق را انجام داد:‌ روی شکم، روی کتف ها، قسمت فوقانی خارجی بازوها، جلوی ران.

در تزریق S.C مثل روش عضلانی باید آسپراسیون را قبل از تزریق انجام داد. به این شکل که باید قسمتی  از پوست محل را توسط انگشتان گرفته و پس از آنکه سوزن با زاویه 45 تا 90 درجه وارد محل شد، باید عمل آسپراسیون انجام شده و سپس دارو را به آرامی تزریق کنیم. میزان بافت زیرجلدی باید حدود 2 میلی لیتر تا 5 میلی لیتر باشد.

تزریق ماهیچه‌ای یا عضلانی چیست و چگونه انجام می شود؟

تزریق ماهیچه ای یا عضلانی متداول ترین نوع تزریق در بین انواع آن است. معمولا در مواردی از این نوع تزریق استفاده می شود که دارو در گوارش جذب نمی شود، به آن صدمه می زند یا در کبد تخریب می شود. در موارد دیگر اگر قصد داشته باشیم که مقدار زیادی دارو را تزریق کنیم یا بخواهیم بافت های سطحی تحریک شوند باید آن را داخل عضله ها تزریق کنیم.

تزریق ماهیچه‌ای یا عضلانی چیست و چگونه انجام می شود؟

نحوه تزریق عضلانی

در این نوع تزریق سرنگی که به کار می رود بین 2 تا 5 میلی لیتر است. طول و شماره سوزن نیز بستگی به سن بیمار، محل تزریق و میزان بافت چربی در ماهیچه دارد. برای ماهیچه هایی که از نوع سرینی (گلوئتال) می باشند از سوزن شماره 20 تا 23 استفاده می شود و برای ماهیچه های دالی نیز شماره 23 تا 25 به کار می رود.
محل تزریق
محل هایی که این نوع تزریق انجام می شود شامل ناحیه های زیر است:

1. روی ماهیچه های ضخیم باسن (ناحیه پشت سرینی یا دورسوگلوتئال):

محل هایی که در این قسمت ماهیچه مورد نظر از قسمت های خارجی یا فوقانی باسن می باشد، 5 تا 8 سانتی متر پایین تر از کرست ایلیاک است. اگر شما باسن را با خطوط فرضی به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید، می توانید به راحتی ناحیه کرست ایلیاک را تشخیص دهید. اگر کرست ایلیاک را پیدا نکنید تزریق دارو کاری دشوار خواهد بود.

روی ماهیچه های ضخیم باسن (ناحیه پشت سرینی یا دورسوگلوتئال)

2. ماهیچه سرینی متوسط:

برای اینکه محل مورد نظر را به صورت دقیق روی این ماهیچه پیدا شود باید کف یک دست  روی تروکانتر بزرگ قرار بگیرد.

به طور معمول دست راست را روی ران چپ قرار می دهند و دست چپ را روی ران راست. برای اینکه لبه کرست ایلیوم لمس شود باید انگشت سبابه روی برآمدگی فوقانی استخوان نشیمنگاه قرار گرفته شود و بعد انگشت میانی به سمت عقب کشیده شود.

در این میان، محل مورد نظربرای تزریق به صورت مثلث خواهد بود که به واسطه لبه کرست و انگشت سبابه پیدا شده است. افراد بزرگسال و کودکان برای استفاده از این ناحیه هیچ مشکلی ندارند و تزریق برای آنها به راحتی صورت می گیرد.

وضعیت قرار گیری بیمار باید به حالت خوابیده به پشت در حالی که زانوها و لگن خود را خم کرده، باشد. این کار باعث می شود که ماهیچه مورد نظر شل شود. حجمی که در این نوع تزریق به کار می رود حدود 1 تا 5 میلی لیتر می باشد.

3. ماهیچه پهن داخلی:

مثلثی که در این ماهچه به کار می رود بهترین محل برای تزریق می باشد. انتخاب این مثلث با تقسیم برجستگی خارجی زانو و فاصله بین تروکانتر به سه بخش و پس از آن انتخاب ثلث میانی صورت می گیرد. بزرگسالان و کودکان بیمار برای این نوع تزریق مناسب هستند. در این نوع تزریق بیمار باید در حالت خوابیده به پشت یا نشسته قرار بگیرد.

4. ماهیچه داخلی:

در سطح خارجی این ماهیچه معمولا تزریقاتی که به واکسن مربوط می شود را انجام می دهند. متداول ترین محل برای این تزریق باسن و دست ها می باشد.
طبق تحقیقاتی که انجام شده در طول سال حدود 16 بیلیون تزریق در کشورهای پیشرفته و در حال گسترش انجام می شود. از این تعداد، حدود پنجاه درصد تزریقات بدون رعایت نکات ایمنی انجام شده و  باعث بروز بیماری و خطرات جدی می شود. این به ما این نکته را یادآوری می کند که تزریقاتی نامناسب موجب چه اختلالاتی می شود. بر فرض مثال به وجود آمدن بیماری های خطرناکی مثل هپاتیت و HIV در اثر تزریقات غیرایمنی از این دست موارد هستند.

تزریق داخل جلدی چیست و چگونه انجام می شود؟

تزریقات داخل جلدی یا Intradermal جهت انجام بعضی از واکسیناسیون ها، بررسی سیستم ایمنی بدن یا تست های آلرژیک انجام می شود. سرنگ هایی که در این نوع تزریق انجام می شود یک میلی لیتری بوده و شماره سر سوزن ها نیز نمره 25 تا 27 هستند. محلی که این تزریق صورت می گیرد، قسمت پایینی شیار آرنج است. روش تزریق آن نیز به این صورت است که ابتدا محل مورد نظر که روی آرنج است با الکل پاک می شود و سپس سر سوزن به اندازه 15 درجه و 2 یا 3 میلی متر داخل پوست می شود و در نهایت به آرامی دارو را تزریق می کنیم. شکل محل مورد نظر بعد از تزریق، به همانند عدس برآمده خواهد شد. مرحله آخر نیز بدون اینکه عمل ماساژ را انجام دهیم سوزن باید خارج شود.
نکات مهم:
همه امکانات برای انجام تزریقات ضرورت دارد و باید شرایط را برای آن مهیا کنیم. مواردی مثل:
وسایلی که اولویت بیشتری دارند باید در همان ابتدا آماده شوند. سرنگ، جعبه، سوزن، دارو و …
سیستمی که برای تهیه وسایل در نظر گرفته می شود باید به گونه ای باشد که همیشه در دسترس داشته باشند.
باید سرنگ های یک بار مصرف در سایزهای متعدد به میزانی که در ماه استفاده می کنیم موجود باشند.
جعبه های ایمنی مخصوص دفع اشیاء به اندازه لازم مهیا باشد.
و در پایان داشتن کنترل و نظارت بر تمامی وسایل و تعداد ابزارهایی که در اختیار داریم یکی از موارد مهمی است که باید هر ماه یک چک لیست نیز از آنها داشته باشیم که وقتی تعداد آنها کم شد بتوانیم سریعا جایگزینی برایشان داشته باشیم.

تزریق به روش بلوک کردن هوا چیست و چگونه انجام می شود؟

داروهایی که قرار است به مقدار کم تزریق شوند را از این روش استفاده می کنند. تزریق های واکسن کزاز یا Interferon از این دست موارد هستند.

اگر پس از تزریق دارو مقدار کمی نیز هوا نیز به محل مورد نظر فرستاده شود، باعث می شود سوزن به طور کامل از وجود دارو پاک شود. زمانی که دارو را هنگام آماده کردن به داخل سرنگ کشیدید، مقدار کمی به اندازه 2 میلی لیتر هوا نیز به همراه آن به داخل سرنگ بفرستید.

تزریق به روش بلوک کردن هوا چیست و چگونه انجام می شود؟

هنگام تزریق، زاویه سوزن را به صورت 90 درجه قرار داده و دارو را به ناحیه بفرستید. وجود هوای داخل سرنگ باعث می شود دارو با قدرت بیشتر حرکت کند. پس از اتمام کار، سوزن را دور بیندازید و حتما دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
تزریق به روش Z چیست و چگونه انجام می شود؟

این تزریق برای روش عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد و موجب تحریک شدن بافت های زیر جلد می شود. احتمال خروج و نشت دارو در این روش بسیار کم است ولی افرادی که توده عضلانی کمی دارند (مثل نوزادان و اطفال)، نباید از این روش تزریق استفاده کنند. عضله گلوتئال بهترین ناحیه برای تزریق این شیوه است. سر سوزن باید پس از کشیدن دارو تعویض گردد چون آغشته به دارو می شود.

برای تزریق، ابتدا پنبه آغشته به الکل را روی ناحیه کشیده و سپس حدود 2 تا 3  سانتی متر پوست و بافت زیر جلدی را به طرف کنار یا پایین بکشید و آن را با دست نگه دارید و با دست دیگر سوزن را با زاویه نود درجه داخل ناحیه کنید. به آرامی دارو را تزریق کرده و سوزن را از پوست رها کنید. دقت داشته باشید در پایان کار ناحیه را ماساژ ندهید.

هنگام کشیدن دارو از آمپول و ویال چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟

اولین اقداماتی که باید انجام دهیم این است که دست هایمان را مطابق خط مشی بهداشت، شسته و از ژل مخصوص نیز برای این کار استفاده کنیم. مورد بعدی پوشیدن دستکش است، زیرا وقتی در موقعیت آلودگی قرار بگیریم ممکن است در معرض ترشحات خون بیمار و عوامل دیگر قرار بگیریم. توجه داشته باشید که باید دستکش را پس از استفاده دور انداخته و برای موارد بعدی از دستکش های جدیدی استفاده کنید.

وسایلی که نیاز دارید را آماده کنید: پنبه الکل، دستکش یک بار مصرف، آمپول یا دارو، کاردکس دارویی، سرنگ و سوزن به تعدادی که نیاز دارید از جمله این موارد هستند.

هنگام کشیدن دارو از آمپول و ویال چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم؟

سابقه حساسیت بیمار و داروهایی که مصرف کرده است را از وی بپرسید.
زمان استفاده از کاردکس دارویی تاریخ، نام دارو، مقدار تجویز و راه روش تزریق را مطابق دستور پزشک پیش ببرید. این کار را در هر بار انجام تزریق باید انجام دهید.

اگر بیمارتان بستری است حتما نام او را بپرسید و با مچ بند او مطابقت دهید که تزریق اشتباهی انجام نشود. هنگام تزریق در منزل سعی کنید که اطرافتان شلوغ نباشد تا بتوانید تمرکز لازم برای تزریق دارو را داشته باشید و هم از طرفی حریم خصوصی بیمار حفظ شود.
سرنگی که مورد استفاده قرار می دهید را از همه نظر چک کنید تا سالم باشد و هیچگونه شکستگی در آن مشاهده نشود.

قبل از اینکه دارو را تزریق کنید، از مقداری که باید تجویز شود آگاهی پیدا کرده و بر اساس تجویز دکتر آنرا داخل سرنگ کنید و سپس هوای داخل آن را نیز خالی کنید.
قبل از تزریق دارو محلی که باید تزریق انجام شود را بررسی کنید که ورم یا التهاب وجود نداشته باشد.
بعد از تزریق، روی بیمار با گان یا ملافه پوشانده شود.
پاسخهای کلامی و غیر کلامی بیمار را مانند تغییرات وضعیت بدن، نسبت به تزریق مورد مشاهده قرار دهید.
در حین ترزیق پاسخ های کلامی و غیر کلامی بیمار را زیر نظر داشته باشید و از تغییرات وضعیت بدن او آگاه باشید.
اگر قرار است چندین تزریق را پشت سرهم انجام دهید، هر بار ناحیه تزریق را عوض کرده و یک ناحیه را به طور مکرر هدف قرار ندهید.
آمپول را چگونه آماده کنیم؟
پس از آنکه نقطه برش را رو آمپول تشخیص دادید سر آن را به واسطه پنبه با انگشتان خود گرفته و سپس آن را بشکنید.
سر سوزن را بدون اینکه با جایی تماس برقرار کند وارد آمپول کرده و تمام محتویاتی که داخل آن است را داخل سوزن بکشید.
اگر مشاهده کردید که حباب داخل سرنگ شما شده، آن را به گونه ای وارونه کنید که سر سوزن به سمت بالا باشد. سپس با زدن چند ضربه آهسته با انگشتان خود به بدنه آن تمامی حباب ها را در قسمت بالایی جمع کنید. پس از آن پیستون را فشار داده تا جریان هوا به بیرون منتقل شود.
اگر داروهای شما در سرنگ های از قبل آماده شده وجود داشت آن را دست نخورده باقی گذاشته و هوای داخل آن را تخلیه نکنید.

چگونه ویال را آماده کنیم؟

ابتدا در پوش فلزی روی ویال را جدا کنید.
با پنبه سر ویال را ضدعفونی کنید.
به اندازه ای که دارو باید وارد سرنگ شود هوا را داخل آن بکشید.
با داخل کردن سر سوزن به داخل ویال، هوای سرنگ را به درون آن داخل بفرستید.
ویال را معکوس در دستان خود قرار دهید سپس به آرامی پیستون سرنگ را به طرف خارج بکشید تا دارو آسپیره شود.
در نظر داشته باشید که سر سوزن را در لایه زیرین مایع ویال قرار دهید تا تمامی دارو به سمت سرنگ کشیده شود.
در نهایت تمامی هوایی که در سرنگ باقیمانده را تخلیه کرده و سر سوزن را نیز تعویض نمایید.

چه نکات دیگری را هنگام تزریقات باید رعایت کنیم؟

آمپول ها را با استفاده از پنبه بشکنید.
با تیغ اره سرپوش ویال ها را از یکدیگر جدا کنید.
درپوش را پس از تزریق روی سرسوزن نگذارید.
قبل از دفع سرسوزن آن را خم نکنید و نشکنید.
از یک جعبه ایمنی جهت گذاشتن وسایل تیز و برنده به جای حمل آنها در جیب یا دست استفاده کنید.
وسایلی که تیز هستند را بین افراد دست به دست نکنید.
از ثابت بودن سر سوزن به سرنگ اطمینان حاصل کنید.
لاستیک درب ویلا را با الکل ضدعفونی کرده و حدود سی ثانیه صبر کنید خشک شود.
اگر از یک ویال برای زمان های مکرر استفاده می کنید پس از هر بار استفاده تاریخ را روی آن درج کنید.

چه نکات دیگری را هنگام تزریقات باید رعایت کنیم؟

هنگام استفاده از استریل نکات لازم را رعایت نمایید.
اگر می خواهید از روش عضلانی برای تزریق استفاده کنید بیشتر از پنج سی سی در هر بار تزریق استفاده نکنید.
هنگام تزریق به بیمار یاد آوری کنید که آرامش خود را حفظ کنید و عضلات خود را شل نماید.
هنگام تزریق به روش داخل جلدی عضله و ناحیه مورد نظر را چک کنید که عاری از هرگونه التهاب و تورم و ضایعه باشد.

چه نکات دیگری را هنگام تزریقات باید رعایت کنیم؟

طول سوزنی که کار می برید متناسب با بافت چربی عضله باشد.
با قرار دادن پنبه الکل در اطراف گردن آمپول و همزمان که با دستتان آن را به طرف خارج یا داخل فشار می دهید، سر آن را جدا نمایید.
همچنین محلی که قرار است آمپول را تزریق کنید قبلا خیلی توسط تزریقات دیگر مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

چگونه از عفونت پیشگیری کنیم؟

اگر می خواهید داروها آلوده نشوند، آمپول ها را به صورت در باز رها نکنید و سعی کنید خیلی زود محتوای آن را به داخل سرنگ بکشید
برای جلوگیری از آلوده نشدن سوزن، مراقب باشید با نقاط مختلفی همچون دست های پرستار، سطح خارجی آمپول یا ویال، سطح میز و سطح خارجی درپوش سوزن برخورد نکند.
قسمت متحرک سرنگ که با نام پیستون نیز شناخته می شود را با دستان خود لمس نکنید و آن را با سر سرنگ محفوظ نگه دارید

چگونه از عفونت پیشگیری کنیم؟

قبل از تزریق، سطح پوست عضله را با آب و صابون بشویید مبادا به خون، ترشحات یا مدفوع آغشته شده باشد.
روی ناحیه مورد نظری که قرار است تزریق کنید را با پنبه ضدعفونی شده پاک کنید

چگونه داروهای تزریقی را آماده کنیم؟

آمپول یا پوکه: شکل این آمپول ها به صورت دوزهای انفرادی است که درون آن ها را مایع تشکیل می دهد و در اندازه های مختلف نیز وجود دارند. حجم این آمپول ها معمولا بین 1 تا 10 سی سی می باشد و از دو بخش که توسط یک قسمت تنگ از هم دیگر جدا می شوند تشکیل شده است. یک خط رنگی نیز اطراف آن وجود دارد که می توان به راحتی آن را تشخیص داده و از همان نقطه آمپول را بشکنیم.

اگر این خط رنگی وجود نداشت پرستار باید با استفاده از اره آن را جدا کند. همچنین پرستار باید این نکته را نیز رعایت کند که نوک سوزن با سطح خارجی آمپول تماس پیدا نکند. کشیدن مایع به داخل سرنگ کار راحتی می باشد اگر که دقت لازم را داشته باشیم.
ویال ها: ویال ها ظروفی شیشه ای هستند که عمدتا دو نوع هستند: یک دوزی و چند دوزی. هر کدام از آنها دارای یک درپوش لاستیکی هستند.

چگونه داروهای تزریقی را آماده کنیم؟

این درپوش های پلاستیکی روی یک روپوش فلزی دیگر قرار گرفته اند. ویال ها ممکن از از ماده هایی مایع یا جامد پر شده باشند. در بعضی از آنها برای اینکه این ماده ها پودری هستند، از اتیکت ویال ها می توان فهمید که نوع حلال آنها چیست.
برای حل کردن ویال ها از آب مقطر یا نرمال ساین استفاده می شود. ویال ها همانند آمپول ها نیستند و برای اینکه به راحتی وارد سرنگ شوند، باید مقداری از هوای سرنگ را به داخل آنها تزریق کرد تا به آسانی کشیده شوند.

برای آماده کردن داروهایی که بصورت پودر هستند، پرستار حلال مورد نظر و مقدار آن را بر حسب برچسب ویال تهیه کرده و بداخل آن تزریق می کند. بعضی از پودرها به آسانی در حلال ، حل می شوند ولی گاهی لازمست که برای بهتر حل شدن آن، سوزن را بیرون کشیده و آن را کاملا مخلوط کرد.

چگونه داروهای تزریقی را آماده کنیم؟

عموما تکان دادن و چرخش ویال در حل کردن دارو مؤثر است. بعد از تهیه ویال های چند دوزی و
داروهایی که به شکل پودر هستند، برای حل کردن آنها پرستارها معمولا بر اساس حلال و مقدار آن با توجه به برچسبی که روی ویال تهیه شده است، داروی مورد نظر را آماده می کنند.

اما گاهی اوقات برای اینکه پودرها به خوبی حل شوند سوزن را یک بار بیرون می کشند تا به خوبی مخلوط شوند. تکان دادن یا چند بار چرخاندن ویال نیز در حل کردن دارو می تواند تاثیر گذار باشد. پرستارها ویال های چند دوزی را بر اساس زمان تهیه و غلظتی که دارند، برچسب گذاری می کنند. این ویال های چند دوزی نیاز به مراقبت و نگهداری در یخچال دارند.

چه نکاتی را باید هنگام آماده کردن سرم ها و داروها رعایت کنیم؟

هنگامی که داروی خود را در سرنگ ریخته اید آن را در یخچال حتی به مدت زمان کوتاه نگهداری نکنید.
هر گونه دارویی که می خواهید به بیمار تزریق کنید مراحل آماده سازی آن را بر بالین بیمار آماده کنید و این کار را دور از چشم بیمار انجام ندهید.
هر دارویی باید فقط توسط یک سرنگ تزریق شود و از تماس دادن دستتان روی پیستون سرنگ جدا خودداری نمایید.
هیچگاه از یک سرنگ برای استفاده از چندین دارو استفاده نکنید و برای استفاده هر دارو از سرنگ مجزا استفاده کنید.

چه نکاتی را باید هنگام آماده کردن سرم ها و داروها رعایت کنیم؟

قبل از اینکه آمپول را تزریق کنید حتما دست های خود را بشویید.
ویال هایی که به صورت وریدی هستند را با یک سرنگ دارو حل کرده و با سرنگ دیگر آن را به بیمار تزریق کنید، این کار موجب می شود سرنگ ها آلوده به میکروب نشوند.
داروها را در دمای محیطی مناسب و دور از نور آفتاب نگهداری کنید و شرایط محافظت از آنها را مهیا کنید.
اگر داروها مطابق کارخانه سازنده پس از حل شدن نیاز به نگهداری دارند، حتما برچسب تاریخ و ساعت را روی آن درج کنید.
هرگونه شرایطی که شرکت سازنده دارو پس از حل شدن در نظر گرفته است حتما رعایت کنید.
درب های پلاستیکی که روی ویال ها وجود دارند بدون هیچ گونه استریل می باشند، در نتیجه این نکته را مد نظر داشته باشید که از قبل با محلول ضدعفونی کننده آن را پاک کنید.
داروهایی را که به صورت خوراکی هستند خصوصا کپسول ها و قرص ها، قبل از اینکه در اختیار بیمار قرار دهید از تماس مستقیم دست با آنها خودداری کنید.
مراقب قرص های شکسته شده باشید! جهت استفاده مجدد آنها حتما موارد ایمنی را رعایت کرده تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.
پس از آنکه در پرونده بیمار تیک داروی تجویز شده را زدید، حتما اسم دارو دهنده را نیز ذکر کنید.

چگونه باید تزریق را انجام دهیم؟

دنیای امروزی به گونه ای پیش می رود که همه باید مهارت های مورد نیاز و ضروری را فرا بگیرند. یکی از شرایطی که برای خیلی از افراد عادی پیش می آید تزریق کردن آمپول به نزدیکان یا دوست و آشنایان است. در ادامه این بخش ما به شما می آموزیم که این کار را تنها در شرایط ضروری و اضطراری انجام دهید. از ساده ترین نوع تزریقات، تزریق ماهیچه ای یا عضلانی می باشد.

چگونه باید تزریق را انجام دهیم؟

مراحل تزریق کردن

نحوه آماده سازی: قبل از هر چیز مطمئن شوید که وضعیت در حالت اضطراری قرار دارد. با هوشیاری کامل مطمئن شوید که وسایل مورد نیاز از جمله داروی تجویز شده و سرنگ را در اختیار دارید.

آموزش تزریقات به صورت عضلانی

برای تزریق کردن دارو به روش عضلانی می توانید مواردی که در قسمت های بالا ذکر شده را بخوانید تا یک بار برای همیشه بتوانید آنها را به یاد داشته باشید. قسمت مهم این تزریق در نظر گرفتن قسمت خارجی و بالایی عضله می باشد و همچنین خودداری کردن از ضربه زدن به عضله نیز حائز اهمیت است.
سر سوزن را به صورت زاویه 90 درجه ای داخل پوست کنید. دقت داشته باشید این عمل فقط برای تزریق عضلانی صورت می گیرد.
محل مورد نظری که می خواهید عمل تزریق را انجام دهید را با پنبه ای آغشته به الکل تمیز کنید.

آموزش تزریق کردن به باسن به روش اصولی و صحیح

برای تزریق دارو به باسن در حرکتی سریع سر سوزن را به باسن وارد کنید طوری که حدود یک سوم سوزن بیرون از آن بماند، سپس به آهستگی عمل تزریق را انجام دهید.

این کار برای بیمار از هر جهت راحت تر است. هنگامی که در حال وارد کردن دارو هستید، سرنگ را به سمت عقب یا جلو نبرید و کنترل آن را حفظ کنید. برای این کار می توانید با یک دست سوزن را نگه داشته و با دست دیگر آن را کنترل نمایید.

زمانی که دارو به طور کامل تزریق شد، آن را با یک حرکت درآورید و اطراف محل را با پنبه پاک کنید. پس از اتمام کار، سوزن را ببندید و دور بیندازید. مطمئن شوید که سوزن را به طور کامل دور انداخته اید. دست خودتان را بشویید تا به طور کامل نکات ایمنی را رعایت کرده باشید.

تزریق دارو به خودمان

معمولا تزریق دارو به باسن خود کاری دشوار و سخت به نظر می رسد به همین دلیل باید از ران خود برای این کار استفاده کنید. در حالت نشسته قرار بگیرید و آرامش خود را نیز حفظ کنید. شما تنها به قسمت جانبی ران خود احتیاج دارید.

برای تزریق به ران خود باید سوزن را به صورت عمودی وارد پوست خود کنید. اگر پیدا کردن محل مورد نظر برای شما مشکل است یا لاغر اندام هستید، می توانید قسمتی از پوست خود را گرفته و به آرامی سوزن را داخل آن فرو کنید. در نظر داشته باشید که محل مورد نظر دارای چربی باشد نه عضله یا ماهیچه!

هیچ گاه از یک سرنگ برای دو بار  تزریق استفاده نکنید. پس از انجام کار حتما از الکل برای پاک کردن نقطه مورد نظر استفاده کنید.

البته در کنار این نکاتی که گفته شد لازم است یادآوری کنیم که تماس با پزشک از اولویت بالایی برخوردار می باشد و بهتر است حتما مشورت با پزشک را فراموش نکنید. امروزه مراکزی وجود دارند که تزریقات در منزل را  انجام می دهند.

شما کافی است با یک تماس تلفنی از آن ها بخواهید به محل مورد نظر بیایند. پرستاران و پزشکانی که تزریقات در منزل را انجام می دهند، همه مراحل را با دقت و با رعایت نکات ایمنی رعایت می کنند و می توانند به بهبود حال بیمار کمک کنند.

آیا برای دریافت خدمات تزریق در منزل غرب تهران نیرو از همان منطقه اعزام میگردد؟

تلاش مرکز آلفاطب بر این مبناست تا در صورت درخواست شما برای تزریق در منزل غرب تهران نزدیک ترین کارشناس به محل زندگی شما اعزام گردد و در ورت غیر ممکن بودن این مورد کارشناسی که نزدیک ترین فاصله را از مناطق دیگر دارد به محل مورد درخواست اعزام میشود

این اتفاق در محاسبه هزینه های تزریق در منزل غرب تهران تفاوتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×