آلفا طب

خدمات پزشکی در منزل غرب تهران

در مقاله پیش رو با توضیحات مفصلی در خصوص موضوع خدمات پزشکی در منزل غرب تهران در خدمت شما هستیم.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371
021-26851095

09124885082

 

گاهی نیاز به پزشک آن چنان ضروری و واجب می شود که آرزو می کنیم پزشک باشیم یا بتوانیم در کمتر از چند دقیقه حضور یک پزشک ماهر را در منزلمان ببینیم.

برخی عوامل اعم از ترافیک، اورژانسی بودن بیماری، تعطیلات و غیره، حضور یک پزشک شبانه روزی را در منزل ضروری می کند، اما همه مردم که نمی توانند دکتر باشند. با خدمات پزشکی در منزل، هر فردی می تواند از توصیه های پزشک و خدماتش برخوردار باشد
1-درمان در منزل چیست؟
2- مراقبت های ویژه در منزل چیست؟
3- درمان در منزل چگونه صورت میگیرد؟
4- مشکل اساسی درمان در منزل چیست؟
5- مزایای درمان در منزل چیست؟
6- همچنین با توجه به اینکه درمان کاملاً در منزل صورت می گیرد، تشکیل پرونده چگونه صورت  می گیرد؟
7- در مورد مرکز خدمات درمانی در منزل چه چیزهایی می دانید؟
8- شرایط و ضوابط مورد نیاز مرکز خدمات درمانی به چه صورت می باشد؟
9- خدماتی که توسط مراکز خدمات درمانی در منزل  می تواند انجام گیرد، کدام موارد هستند؟
10- خدمات در منزل چگونه صورت می‌گیرد؟
11- مسئول فنی در این مراکز درمانی در منزل، چه وظایفی دارد؟
12- انواع شرکتهای ارائه دهنده خدمات در منزل، کدام موارد هستند؟
13- ویزیت بیماران و قوانینی که باید رعایت شوند، به چه صورت می باشند؟
14- نظارت بر مراکز خدماتی درمانی در منزل به عهده چه سازمانی می باشد؟

 

درمان در منزل چیست؟

اشخاص در هر زمان به دلایل مختلف دچار بیماری می شوند. بیماری ممکن است سرپایی باشد، یا اینکه نیاز به بستری شدن داشته باشد. در هر صورت، چه مورد سرپایی یا بستری( کوتاه مدت یا بلندمدت) امکاناتی فراهم شده، که بیماران در شرایط خاص و گوناگون بتوانند با بهره‌گیری از این امکانات راحت‌تر مداوا شوند.

این امکانات در زمینه های مختلف می باشند. ممکن است بیماران، احتیاج به یک پزشک عمومی یا احتیاج به متخصصین توانمند، داشته باشند.

حتی با توجه به نیاز بیماران، در زمینه های مختلف دندانپزشکی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و رادیوگرافی و. . . احتیاج به پزشک مربوطه می باشد.
به همین دلیل بیمارستانهایی به صورت سیار، به نام “دم ” در نظر گرفته شده است، که خدمات مورد نیاز بیماران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می دهند. از این گونه بیمارستان‌ها، بیماران سالمند یا بیماران کم توان، خانواده‌هایی که بیمارانی در منزل دارند و ترجیح می‌دهند خدمات پزشکی  در منزل صورت پذیرد، استفاده می‌کنند.

پشتیبانی خدمات پزشکی در منزل غرب تهران چگونه انجام میشود؟

لازم است بدانید برای همه کسانی که خدمات پزشکی در منزل غرب تهران دریافت می کنند در مرکز آلفاطب تشکیل پروند انجام میگیرد.

همچنین دائما به صورت پیامکی و تماس تلفنی از خدمت گیرنده ارزشیابی و نظرسنجی به عمل می آید تا سطح کیفی خدمات مورد سنجش قرار گیرد.

لذا توصیه میگردد پس از اخذ خدمات پزشکی در منزل غرب تهران حتما به صورت دقیق نظرات پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق نظرسنجی ها به این مرکز اعلام فرمایید.

مراقبت های ویژه در منزل چیست؟

برخی از افراد دارای بیماری های پیشرفته هستند و برای ادامه حیات خود نیاز به دستگاه‌های سی سی یو(CCU) یا آی‌سی‌یو (ICU) دارند این افراد برای ادامه حیات خود نیازمند مراقبت های ویژه ای در منزل هستند.

این افراد اکثراً در بیمارستانها از این دستگاه استفاده می‌کنند تا زمانی که ادامه حیاتشان بدون دستگاه امکان پذیر باشد.

اما  این افراد که  در بیشتر مواقع سالمند  هستند، می توانند با استفاده از خدمات پرستاری در منزل با خیالی آسوده در خانه از مراقبت‌های ویژه برخوردار شوند یا بهره ببرند.

به منظور مراقبت‌های ویژه در منزل، ابتدا این افراد با رعایت استانداردهای لازم و رعایت اصول پزشکی از بیمارستان مرخص می‌شوند و با حفظ ایمنی های لازم برای بیمار، به منزل منتقل می شوند.
پس از ترخیص این افراد آنها  به صورت روزانه تحت نظر پزشک متخصص معاینه می شوند.

اقدام به این عمل( پرستاری و مراقبت ویژه در منزل) اقامت در بیمارستان را کاهش می دهد و همین امر باعث کاهش خطرات ناشی از حضور در سی‌سی‌یو یا آی‌سی‌یو می‌شود، آی سی یو و سی سی یو یکی از مکان های حساس بیمارستان است که در این مکانها خطر مبتلا به عفونت های گوناگون از جمله عفونت‌های بیمارستانی و غیره وجود دارد

بنابراین با اقدام به مراقبت‌های ویژه در منزل و کاهش حضور در بیمارستان ها، خطر ابتلا به چنین بیماری هایی نیز به مراتب کاهش می‌یابد.

سی سی یو و ای سی یو یکی از حساس ترین نقاط بیمارستانها می باشند که هزینه‌های زیادی برای بیمارستان، بیمار و اشخاص به دنبال دارند. با اقدام  به پرستاری در منزل و اقدام به مراقبت‌های ویژه در منزل، این هزینه‌ها نیز نصف می‌شود.

بیمارها بسته به نوع بیماری خود نیاز به مراقبتهای گوناگونی دارند، تیم پرستاری در منزل که شامل متخصصان، پرستاران، کمک پرستاران، بهیاران و دیگر رده های پرستاری است، این مراقبت ها را متقبل می‌شوند.

برای این منظور سیستم پرستاری در منزل به سه  سیستم تقسیم می‌شود، که بر اساس این طبقه بندی بیماران به صورت مستقل، نسبی و کامل از خدمات و مراقبت های پرستاران برخوردار خواهند شد.

١) برخورداری از مراقبت‌های مستقل:

برخی از بیماران نیاز به مراقبت ویژه و خاصی ندارند و از  پس  کارهای روز مره و معمولی  خود بر می آیند و فقط نیاز به آموزشهای خود مراقبتی دارند.

برای مثال این  پرستاران باید به اینگونه  بیماران آموزش دهند که چگونه از عفونت پیشگیری کنند و در صورتی که به عفونت  دچار شدند، چگونه آن را کنترل کنند؟

٢) مراقبت های نسبی:

بیمارانی که دارای سیستم نسبی هستند، بیشتر فعالیت هایشان تحت نظر پرستاران صورت می‌گیرد و بیشتر از بیماران داری سیستم مستقل به مراقبت های پرستاران، بهیاران، نظر کارشناس و سمت های دیگر مربوط به پرستاری نیاز دارند.

٣) سیستم مراقبت های کامل:

برخی از بیماران با توجه به شرایط جسمی و روحی شان به حضور دائم پرستار نیاز دارند و تمام فعالیت های خود را با حضور افرادی همچون  پرستارها، بهیاران، کمک پرستاران و رده های دیگر پرستاری انجام می دهند.

برای مثال افرادی که فلج عصبی هستند، توانایی کنترل مغز خود را ندارند و به حضور دائم یک پرستار برای انجام کارهای معمولی نیازمند هستند.

مزایای ارائه مراقبت های ویژه در منزل چیست؟

1) کاهش خطر ابتلا به عفونت ها و پاکیزه بودن محیط: 
همانطور که قبلا اشاره کوچکی به آن شد، حضور طولانی مدت بیمار در بیمارستان با توجه به اینکه یک مکان عمومی و بسیار آلوده است می تواند باعث بروز عفونت‌های بیمارستانی در بیمار و بدحال شدن حال او شود، از مزیت های مراقبت های ویژه در منزل کاهش عفونت های بیمارستانی است، زیرا از بیمار در محیطی پاکیزه با رعایت اصول بهداشتی (منزل خود فرد) مراقبت می شود.

2) کاهش هزینه‌های اضافی:

ممکن است بیمار نیاز به مراقبت‌های خاصی داشته باشد.  ارائه مراقبتهای درمانی در بیمارستان برای خود بیمارستان هزینه سنگینی به بار می‌آورد

بنابراین بیمارستان چاره ای ندارد جز اینکه این هزینه را از بیمار  دریافت کند تا هزینه‌های به بار آمده جبران  شود. پرستاری در منزل با توجه به اینکه  مراقبت ها در منزل خود فرد  صورت می گیرد، هزینه بسیار پایین تری نسبت به بیمارستان‌ها دارد( در واقع فقط هزینه استفاده از دستگاه و دستمزد پرستاران)،

بنابراین مراقبت ویژه و پرستاری در منزل بسیار مقرون به صرفه تر از دستگیری در بیمارستان است.

3) محیط اطراف بیمار روی بیمار تاثیر می‌گذارد:

بیمارستان‌ها برای اینکه خیلی محیط شلوغ نشود و بیماران  بتوانند  بیشتر استراحت کنند، ساعت 16 تا 18  را برای ملاقات تنظیم می‌کنند تا افراد در ساعت معین بستگان خود را ملاقات کنند و از  سلامت آنان آگاهی پیدا کنند.  روان شناسان می گویند که این شرایط روی بیمار تأثیر منفی خواهد گذاشت و بعد از ترخیص از بیمارستان، بیمار گوشه گیر می شود و در انزوا قرار می‌گیرد.

از مزیت های پرستاری در منزل، مراقبت از بیمار در منزل خود فرد است. با این کار  افراد خانواده می‌توانند در کنار بیمار حضور داشته باشند تا بیمار احساس تنهایی نکند، این فرایند نه  تنها روی بیمار تاثیر  منفی نخواهد  داشت، بلکه  او تصور می کند که آنقدر برای همه مهم است که تحت هر شرایطی تنها نمی‌ماند و بیمار  تاثیر مثبت این قضیه را در آینده زندگی اش  مشاهده خواهد کرد.

۴) بهبود یافتن سریع بیمار:

معمولاً در بیمارستانها تعداد بیماران زیاد است و پرستارها اغلب نمی توانند نیازهای فردی  همه بیماران را به خاطر بسپارند، اما در خدمات مراقبتهای خاص و ویژه در منزل، پرستار هر فرد در منزلش  منحصر به فرد است، بنابراین توانایی نگه داشتن تمام نیازهای فردی  بیمار مهیا می‌شود.

پس زمانی که بیمار از حضور  پرستار در منزل استفاده میکند راحت تر است، زیرا تمام نیازهای فردی او برطرف می‌شود، همین فرایند باعث بهبودی سریع تر بیمار می شود و راحتی و آسایش را برای بیمار به ارمغان می آورد.

خدمات مراقبت های ویژه در منزل شامل چه مواردی است؟

1- کنترل علائم حیاتی
2- مدیریت درد
3- بررسی سطح هوشیاری افراد
4-بررسی ضربان قلب بیمار
5- بررسی وضعیت تنفسی بیمار
6- پانسمان  و بررسی فرآیند بهبود زخم های عمیق
7-در دسترس قرار دادن تجهیزات مورد نیاز افراد
8- زیر نظر داشتن تغذیه بیمار به منظور آسیب نرسیدن به معده  او
9- پیشگیری از عفونت و چرک
10- چکاپ روزانه یا هفتگی بیمار
11- کنترل میزان ادرار
12-بررسی چگونگی کارکرد اندام ها
و غیره

تعرفه خدمات پرستاری اینگونه است:

از خدماتی که در مراقبت‌های ویژه در منزل در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، صحبت کردیم و از مزایای آن نیز یاد کردیم. که یکی از مزایا، کاهش هزینه‌های اضافی و کم بودن هزینه ها نسبت به هزینه‌های بیمارستانی بود.

اکنون تعرفه برخی از خدمات را در اختیارتان قرار میدهیم تا خود شما کاهش هزینه ی بیمار نسبت به بیمارستان را ملاحضه کنید.

این تعرفه ها بستگی  به شیفت روزانه داشته  و در روزهای تعطیل متفاوت است.

١) گرفتن قند خون بیمار در منزل:

در روزهای عادی بین بیست  تا بیست و سه  هزار تومان و در روزهای تعطیل بین بیست و هشت  تا سی و سه هزار تومان می باشد.

٢) نوار قلب در منزل:

(فقط دستمزد گرفته میشود و هزینه  دستگاه و مواد گاهی رایگان است) در این مورد نیز هزینه بین سی تا سی و یک هزار تومان در روزهای عادی و در روزهای تعطیل بین چهل  تا چهل و دو  هزار تومان می باشد.

٣) فیزیوتراپی:

این روش شامل حرکات درمانی و روشهای نوین است  که در روزهای معمولی بین صد تا صد و پنجاه هزار تومان و در روزهای تعطیل بین صد و بیست  تا صد و بیست و پنج  هزار تومان می باشد

۴) گفتار درمانی:

برخی از بیماریها به مراقبت‌های خاصی نیاز ندارد و فقط با گفتار، بیمار درمان می شود. هزینه این درمان نیز بین هشتاد تا 85 هزار  تومان در روز معمولی و صد تا صد و ده هزار تومان در روز تعطیل است.

۵) ویزیت پزشک متخصص:

تعرفه  این  خدمت نیز بین سیصد تا سیصد و بیست  هزار تومان در روزهای عادی و  در روز های تعطیل بین چهار صد هزار  تومان تا چهارصد و بیست هزار  تومان  می باشد.
نکته: هر چه درمان سخت تر باشد و به دستگاه و مواد بیشتری نیاز داشته باشد، این تعرفه ها بیشتر می شود.
تمام این تعرفه ها روزانه می باشد.

نحوه ی پرداخت تعرفه ها به مراکز خدمات پرستاری در منزل:

مراکز خدماتی مراقبت های ویژه در منزل این امکان را برای بیماران خود ایجاد کرده اند که در صورت نداشتن توانایی مالی کافی، آنان بتوانند هزینه را در اقساط ماهیانه پرداخت کنند.
اما در افرادی که توانایی مالی بالایی دارند پرداخت این هزینه ها گاهی به صورت شبانه و در آخر شیفت پرستارها و گاهی افراد این هزینه را در آخر دوره ی درمان کامل پرداخت می کنند. (البته این افراد به منظور جلب اعتماد مراکز خدماتی مراقبت های ویژه در منزل، باید نصف مبلغ را قبل از شروع دوره ی درمانی پرداخت کنند)

درمان در منزل چگونه صورت می گیرد؟

معمولاً اولین کاری که توسط درخواست کننده، ( خانواده بیماران یا خود بیمار)، صورت می‌گیرد، تماس با اورژانس برای دریافت فوریت های پزشکی می باشد.
اورژانس در همه شهرهای کشور، به صورت شبانه روزی در خدمت هموطنان می باشد. به همین دلیل مطمئن ترین راه ممکن تماس با این سازمان می باشد.
با تماسی که گرفته می‌شود، اپراتور توضیحات کامل و اساسی را از تماس گیرنده دریافت می کند.

با در نظر گرفتن وضعیت بیمار، شرایط گوناگونی وجود دارد.
اگر وضعیت بیماری خطرناک و حاد باشد، باید بلافاصله به بیمارستان منتقل شود. مورد دوم که ممکن است وجود داشته باشد، این است که پزشک مربوطه، با همان ارتباط تلفنی، راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد و در صورت نیاز، سریعاً پزشک مربوطه به منزل شخص بیماراعزام می شود.

مورد دیگری هم امکان دارد بوجود آید، اینکه بیمار احتیاج به این دارد، که  فقط از لحاظ روحی بررسی  شود و با صحبت کردن با پزشک مربوطه یا مشاور مربوطه خود، به حالت طبیعی بازگردد و آرامش خود را به دست آورد.

گاهی اوقات ممکن است بیمار سالمندی، ناتوان باشد یا جانبازی، به مراقبت های شبانه روزی نیاز داشته باشد، در این صورت یک پرستار به صورت شبانه‌روزی در اختیار بیمار قرار داده می‌شود، تا همه کارهای بیمار را انجام دهد.

با بررسی دقیق تر متوجه می‌شویم که این گونه درمانها، به دور از مشکلات شلوغی و مشکلات عفونی مراکز درمانی و. . . یک روش کاملاً سالم، راحت و بدون هیچ گونه نگرانی می باشد.

مشکل اساسی درمان در منزل چیست؟

مشکل عمده ای که در این روش وجود داشت، این بود که بسیاری از خانواده ها، توان مالی کافی برای پرداخت هزینه را نداشتند.

اما خوشبختانه، در سال ۱۳۹۵، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد که: بیماران سرطانی، سکته مغزی و قلبی و بیمارانی که نیاز به بخش مراقبت‌های ویژه دارند، زیر پوشش بیمه قرار می گیرند و از خدمات درمانی، درمان در منزل،    بهره مند می شوند.

اگر خدمات مربوط پرستاری و یا انجام مشاوره در خانه، زیر پوشش بیمه ها قرار گیرد، یقینا تعداد بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، کاهش می یابد و بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند، با معرفی به این مراکز می توانند، توسط پرستاری که از سوی این مراکز، در اختیار آنها قرار داده می شود،

بقیه درمان خود را در منزل ادامه دهند. این کار باعث کاهش هزینه درمان بیماران و همچنین کاهش میزان عفونت های بیمارستانی، همچنین کاهش زمان انتظار بیماران برای اینکه، در بیمارستان بستری شوند، می باشد و حتی بار مالی که بر دوش دولت است، را کاهش میدهد.
همچنین علاوه بر درمان بیمار، وضعیت جسمی خانواده بیمار، بررسی شده و در صورت مشاهده امراضی چون، فشار خون، دیابت و دیگر بیماری ها به آنها هشدار داده می‌شود و راهنمایی های لازم را دریافت می کنند.

مزایای درمان در منزل چیست؟

1- به صورت شبانه روزی، درخدمت هموطنان می باشند و خدمات مورد نیاز را به بیماران ارائه می دهند.
2- همچنین به صورت ۲۴ ساعته، در تمامی ایام سال(حتی تعطیلات)، پاسخگو می باشند.
3- در کمترین زمان ممکن، خدمات مورد نیاز را ارائه می دهند.
4-  یکی از مزایای ویژه، مشاوره رایگان به بیماران می باشد.

با توجه به این که درمان در منزل صورت می‌گیرد، تشکیل پرونده چگونه صورت می گیرد؟

مراکز درمانی در منزل، مجهز به نرم افزاری، روی سیستم خود می باشند، که با وارد کردن تمام مشخصات بیماران، برای تمامی بیماران، اقدام به تشکیل پرونده در این مراکز می کنند. در نتیجه تمامی بیمارانی که با این مراکز در ارتباط هستند، دارای پرونده پزشکی در پایگاه اینترنتی مرکز درمانی می باشند.

بنابراین بیماران با دسترسی به پایگاه اینترنتی و عضویت در سامانه مربوطه به این مراکز می توانند به راحتی به پرونده پزشکی و اطلاعات ثبت شده در پرونده پزشکی خود، دسترسی داشته باشند و سوابق بیماری خود را چک کنند.

در مورد مرکز خدمات درمانی در منزل:

مراکز خدمات درمانی در منزل موظف، به ارائه کلیه خدمات پزشکی در منزل می باشند. افراد همکار، در این مراکز شامل سه گروه می باشند:
1-    دسته اول گروه پزشکی، شامل پزشکان عمومی و متخصصین رشته های مختلف بالینی هستند.
2-    دسته دوم، این گروه پیراپزشکی شامل پرستار فیزیوتراپ و همچنین متخصصین تشخیص درمان و توانبخش
3-     یک گروه نیز در این مراکز به عنوان پشتیبان همکاری می‌کنند، این گروه به نام گروه پشتیبانی می باشد.

شرایط و ضوابط مورد نیاز مرکز خدمات درمانی در منزل
–    متقاضیان درخواست پروانه تاسیس مرکز خدمات درمانی در منزل، باید پزشک باشند.

–    پروانه تاسیس که صادر می شود، می تواند به نام اشخاص حقیقی یا حقوقی یا تعاونی بهداشتی درمانی یا خیریه ها و . . . باشد.
–    مرکز باید دارای حداقل دو نفر مسئول فنی باشد، که طی ساعات شبانه روز بتوانند، در مرکز خدمت رسانی کنند، یعنی در هر زمان مسئول فنی در مرکز، حضور داشته باشد.
–    فهرستی از تعرفه ها و عملیات مراقبتی که در مرکز، ارائه می‌شود، باید حتما در اختیار بیمار یا بستگان مربوط به بیمار قرار داده شود.

خدماتی که توسط مراکز خدمات درمانی در نظریه ارائه می شوند، شامل موارد ذیل هستند:

همانطور که در اول از خدمات مراکز خدماتی درمان در منزل یاد کردیم، حال به کارهایی که قادر به انجامش هستند اشاره می‌کنیم:

1- ویزیت بیمار در منزل
2- با دستور پزشک مربوطه، ارائه خدمات مربوط به توانبخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی
3- پرستاری از بیماران ناتوان و نیازمند
4-  به دستور پزشک پانسمان و تزریقات نیز انجام شود.
5- برای انجام انواع آزمایشات، از بیمار نمونه گیری (خون و ادرار)، انجام می‌شود.
6- اقدامات تشخیص اولیه، مثل گرفتن نوار قلب از بیمار
7-  اقدامات اولیه درمانی، زیر نظر پزشک، مثل شستشوی معده، آتل بندی
8-  داروی تجویز شده توسط پزشک تهیه شده و به بیمار تحویل داده می شود.
9-  در صورت تشخیص پزشک، انتقال بیمار به درمانگاه یا بیمارستانی که طرف قرارداد با مرکز می باشد، صورت می گیرد.
10- آموزش های لازم جهت تشخیص به موقع علائم بیماری، مصرف دارو بهداشت و حتی آموزش در راهنمایی مراقبت های دوران بارداری و پس از زایمان و. . .
11-  واکسیناسیون توسط این مراکز در منزل صورت می گیرد.
12-  خدمات پرستاری
13-  ارائه رژیم درمانی در منزل

نحوه ی انجام این فرایند:

در چند سال اخیر سیستمی نوین به نام خدمات پزشکی در منزل راه اندازی شده است که افراد را از بیمارستان، درمانگاه و دارو خانه  بی نیاز می سازد، البته این خدمات توسط پزشک های مجرب و با تجربه انجام شده و افراد می‌توانند با خیال راحت به آن اعتماد کنند.
اکنون  فرایند انجام انواعی از خدمات  پزشکی در منزل را نام می بریم تا با آن آشنا شوید:

1- ترمیم و پانسمان انواعی از زخم ها در منزل:

شاید اکثر اوقات به زخم هایمان توجه نکنیم و به آنها اهمیت ندهیم، زیرا رفتن به بیمارستان را برای زخم ها بیهوده می دانیم، اما زخم های دیابتی زخم های حاصل از بیماریهای خاص، سوختنی ها، از نوع و درجه یک و درجه دو با این روش در منزل پانسمان و ترمیم شده و دیگر نیازی به بیمارستان رفتن نیست.

اگر تا امروز با این سیستم (خدمات پزشکی در منزل) آشنا نبوده اید، باید به شما بگوییم که دیگر لازم نیست برای پانسمان زخم های عمیق خود و سوختگی هایتان  به بیمارستان بروید، در این سیستم پزشکان مجرب  با تمام تجهیزات لازم حاضر هستند تا در خانه خودتان شما را پانسمان کنند.

2-تهیه دارو وسایل پزشکی ضروری:

برای  این منظور افرادی موظف می‌شوند تا نسخه پزشک معتبر را از درب منزل افراد تحویل بگیرند و آن را در کمترین زمان ممکن در اسرع وقت در اختیار بیماران قرار دهند، بیماران حتی می‌توانند برای تهیه لوازم پزشکی به خدمات پزشکی در منزل مراجعه کرده و وسیله خود را درب منزل خود تحویل بگیرند.

یکی از دغدغه های سالمندان خرید دارو و تهیه وسایل پزشکی به موقع است و همیشه اضطراب دارند که افرادی که داروها و وسایل را برای آنان تهیه می‌کنند( این افراد از افراد خانواده سالمند هستند) از این بابت ناراحت نباشند.

با استفاده از خدمات پزشکی در منزل آنها می‌توانند داروها و وسایل  پزشکی مورد نیاز خود را  ازاین خدمات  بدون نیاز به کمک کسی تهیه کنند.

سالمندانی که نیاز به دستگاه های مراقبتی همچون  دستگاه اکسیژن، دستگاه کمک تنفسی، دستگاه فشارخون و غیر دارند، با استفاده از این خدمات می توانند بدون حضور در بیمارستان از این دستگاه ها استفاده کنند. این دستگاه ها برای مدتی به این سالمندان اجاره داده می شود و پس از مدتی به مراکز خدماتی  خدمات درمانی در منزل بازگردانده می‌شود.

3-  خدمات آزمایشگاه طبی در منزل:

مراکز خدماتی خدمات پزشکی در منزل، خدماتی  از جمله خونگیری و انجام اکثر نمونه‌های آزمایشگاه مانند ادرار را در اختیار بیمار قرار می‌دهند. ( نمونه گیری آزمایش ها را در منزل انجام می دهند)
به منظور انجام آزمایش‌ها مسئولان این آزمایشگاه‌ها به منزل بیمار رفته و از آنان نمونه آزمایش تهیه می‌کنند، پس از انجام آزمایش توسط متخصصین آزمایشگاه، نمونه آزمایش ها به آزمایشگاه هایی با تجهیزات کامل فرستاده می شود و جواب آنها در منزل به بیمار تحویل داده می‌شود.

روش نمونه گیری از بیمار برای انجام آزمایش های طبی:

آزمایش‌های مختلفی از جمله خون گیری، ادرار مدفوع و غیره به راحتی در منزل (توسط خدمات درمانی در منزل) قابل انجام است.

به منظور نمونه گیری در منزل، ظروف مخصوص آزمایشگاه به منزل بیمار ارسال شده، سپس پرستاری برای دریافت نمونه به منزل بیمار فرستاده می شود.

نکته:

هزینه انجام آزمایشات در منزل زیاد نیست و به جز هزینه رفت و برگشت  پرستار (هزینه حمل و نقل) و تعرفه آزمایشگاه( طبق تعرفه رسمی) هزینه دیگری ندارد. تعرفه های  آزمایشگاه بسته به نوع بیمه فرد کم و زیاد می شود.
به منظور رفع تمام دغدغه های بیماران  برای انجام آزمایش و چکاپ کامل، تمام آزمایش ها از جمله آزمایشات اولیه مقدماتی، آزمایش فاویسم، تیروئید، کم خونی، ادرار، روماتیسم، نوار قلب برای بانوان و پروستات برای آقایان، قند خون، چربی خون، کلسترول و غیره انجام می گیرد.

انجام آزمایش در خانه برای چه کسانی کاربرد دارد؟

١- در افراد سالمند و ناتوان: این افراد می‌توانند بدون استرس ایجاد خطر در بیمارستان و بروز هر گونه خطر حمل و نقل آزمایش ها را با خیال راحت در خانه انجام دهند و پاسخ آن را درب منزل دریافت کنند.
٢-بانوان باردار: این بانوان نیز می‌توانند برای آزمایش های قبل و بعد  از عمل از این خدمات استفاده کنند.
3-مامایی و انجام خدمات پزشکی زنان زایمان:
بانوان باردار معمولاً باید هر دو تا سه هفته یکبار برای چک کردن قند، فشار خون و میزان ویتامین های درون بدن خود به ماما یا  پزشک زنان  زایمان مراجعه کنند، تا راهنمایی های لازم را از آنان دریافت کنند.

با  ایجاد خدمات مامایی در منزل پزشکان با تجربه و متخصص در این قضیه از ابتدای بارداری تا هنگام عمل همراه مادر هستند و برای سالم به دنیا آمدن فرزند تلاش می‌کنند.

انجام خدمات مامایی در منزل به صورت زیر است:

١)مراقبت از بانوان در هنگام بارداری از ابتدا تا هنگام عمل جراحی
٢) معاینه به موقع زنان باردار توسط پزشک های ماهر
٣) انجام چکاپ کامل سلامت
۴ )انجام آزمایشات لازم قبل از بارداری و دریافت جواب آن در منزل.
۵)انجام سونوگرافی مادران( در صورت نیاز به سونوگرافی) در منزل
۶) همچنین سونوگرافی برای تشخیص نوع فرزند و شنیدن صدای قلب آن نیز در خانه صورت می گیرد.
۷) انجام چکاپ ها و آزمایشات لازم قبل و بعد از عمل جراحی طبق تشخیص پزشک
۸) همراهی مادر تا بیمارستان و حمل درست آن هنگام عمل جراحی

 

4- انتقال به بیمارستان:

مراکز خدماتی خدمات پزشکی در منزل این امکان را برای بیماران فراهم کرده اند که در صورت نیاز فرد به بیمارستان، بیماران توسط خودروی مخصوص یا  آمبولانس خصوصی به بیمارستان رسانده  و با رعایت اصول حمل، بیماران را همراهی می‌کنند.

در این روش این امکان را برای فرد فراهم می کنند که در صورت اورژانسی نبودن بیماری هم  بیمار بتواند از آمبولانس خصوصی برای رفتن به بیماران استفاده کند. در این خدمات برای حمل بیمار( از منزل به بیمارستان یا از بیمارستان به منزل) از ماشین های مخصوص یا آمبولانس استفاده می کنند.

برای استفاده آمبولانس خصوصی در صورت اورژانسی نبودن  بیماری، این افراد می توانند با تماس با برخی از مراکز خدمات درمانی در منزل از آمبولانس بهره ببرند.

5-خدمات نوبت گرفتن از پزشک متخصص یا فوق متخصص:

در این مراکز خدمات درمانی در منزل، پزشکان متخصص و فوق متخصص ماهر و با تجربه های شناسایی می‌شوند و بر حسب نیاز بیمار، برای فرد در زمینه مورد نیازش نوبت دکتر متخصص گرفته می‌شود و سپس پرستاری مطمئن آن را به مطب دکتر راهنمایی می‌کند. این پرستار سعی دارد بهترین خدمات حمل و نقل را به بیمار ارائه نموده تا فرد اذیت نشود.

6 -خدمات مشاوره‌ای:

برخی از افراد همواره در انتخاب موارد تخصصی همچون انتخاب جراح، گزینش بیمارستان و غیره اضطراب و تردید دارند. این افراد همراه برای چنین مواردی به مشاور مراجعه می‌کنند.

در اکثر مراکز درمانی خدمات پزشکی در منزل امکان برقراری ارتباط با مشاور به صورت آنلاین یا مشاوره گرفتن در منزل  برای مددجویان فراهم شده است، تا بتوانند با خیال راحت  هر سوالی از مشاور دارند در منزل  بپرسند و از آنان کمک بگیرند.

البته این خدمات به صورت محدود توسط سازمان‌های ذیربط صورت می گیرد که سازمان بهزیستی در آن نقش موثری دارد.

سازمان بهزیستی برای بیمارانی که روزانه نیاز دارند ساعاتی را به فعالیت‌های روانی خود بپردازند این خدمات را فراهم کرده است تا برای  رفع نیازهایشان رفتن به مکان‌های عمومی ضروری  نباشند و در خانه هم بتوانند نیاز های روزمره خود را رفع کنند.
تحقیقات نشان داده که خدمات درمانی در منزل باعث ارتقاء سطح سلامت بیمار و کاهش فشار روانی بیمار و افراد خانواده او شده است.

مراکز متعددی در این زمینه تلاش می کنند تا بهترین خدمات را به بیماران و متقاضیان خدمات در زمان درمانی در خانه ارائه دهند. مراکز ارائه دهنده خدمات در منزل در اکثر زمینه های درمانی از جمله درمان گفتاری، مشاوره، فیزیوتراپی، آزمایشات، چکاپ، روان پزشکی و غیره خدمات ارائه می دهند.

این خدمات حتی آگاهی بخشی شامل ارتباط با متخصص تغذیه و غدد برای اطلاع از رشد بچه‌ها و توده ی بدنی آنها می باشد.

تعرفه خدمات درمانی در منزل:

هزینه این خدمات زیاد نیست. این هزینه‌ها طبق تعرفه اصلی که دولت به این مراکز تحویل می‌دهد  کم و زیاد می‌شود. هزینه خدمات درمانی در منزل شامل تعرفه های اصلی مراکز، هزینه حمل و نقل، هزینه داروها و هزینه وسایل پزشکی می‌شود.

برخی از مراکز  خدمات درمانی  در منزل این امکان را برای متقاضیان خدمات پزشکی در منزل فراهم کرده تا ابتدا درمان شوند

سپس هزینه ی این مراکز پرداخت کنند.( لازم به ذکر است که برخی از این مراکز معکوس عمل کرده و ابتدا هزینه را از بیمار می گیرند، سپس به درمان آن می پردازند، برخی از مراکز خدماتی نیز نصف هزینه را قبل از ارائه دادن خدمات و بقیه را بعد از درمان می گیرند. )

مسئول فنی در این، مراکز درمانی در منزل، چه وظایفی دارند؟

–  کلیه امور فنی از قبیل پزشکی یا پیراپزشکی را با رعایت قوانین سرپرستی، می کند.
–  پرسنلی را که توسط این مراکز جذب می شوند، باید توسط مسئول فنی، صلاحیت و توانمندی آنها بررسی شود. و همچنین در تمامی پست ها بر عملکرد و کارکرد آنها نظارت داشته باشند.
–  بررسی و پاسخگویی به شکایات فنی بیماران
– از خدمات پزشکی و پیراپزشکی که مجاز نمی باشند، جلوگیری کنند.
–  لازم است، در پایان هر ماه تمامی خدماتی را که در مرکز صورت گرفته، به صورت جداگانه( توانبخشی، پرستاری، درمانی. . . ) به مرکز ارائه دهند.
–  اسامی پزشکان و پیراپزشکان که در مرکز خدمت رسانی می کنند را به دانشگاه علوم پزشکی ارائه دهند.
انواع شرکت های ارائه دهنده خدمات در منزل:
الف-  شرکت های خدمات خانه داری، مراقبت از معلولان و بیماران و مراقبت از کودکان را به عهده دارند.
ب- شرکتهای پرستاری آکادمیک، که خدمات تخصصی را به عهده دارند و بر طبق مقررات و وظایف بیمارستان ها خدمات ارائه می دهند.

چگونگی ویزیت بیماران و قوانینی که باید رعایت شوند: 

–  پزشکی که موظف به رفتن بر بالین بیمار می باشد، باید با لباس فرم مربوطه (روپوش سفید) باشد و کارت شناسایی و اتیکت به همراه داشته باشد. همچنین فرم مشخصات بیمار را نیز تکمیل کند. پزشک مربوطه باید بر حسب نوع بیماری، تجهیزات مورد نیاز را نیز به همراه داشته باشد.

–  در هنگامی که بیمار نیاز به خدمات پرستاری داشته باشد، در اولین حضور نسخه پزشک مربوطه چک شود و با توجه به نسخه و دستور پزشک، نسبت به ارائه خدمات اقدام کند.

در صورتی که نسخه پزشک موجود نباشد، پزشک یا گروه پیراپزشکی، موظف به حضور بر بالین بیمار هستند، جهت ارائه نسخه و برنامه درمانی جدید.

–  با توجه به این که مرکز خدمات درمانی چه ظرفیتی را دارا می باشند (معمولاً ۱۵ هزار نفر جمعیت) خدمات ارائه شود.

–  کلیه خدمات و مراقبت هایی که باید انجام شود را به بهترین و کامل ترین نحو ممکن انجام دهند.

–  کلیه مراکز درمان در منزل، موظف هستند، با یکی از مراکز درمانی بزرگتر، مثل درمانگاه ها (شبانه روزی) یا بیمارستان ها، قرارداد داشته باشند، که در صورت نیاز بیمار، جهت انتقال به اینگونه مراکز، سریعا اقدام شود.

–  این مراکز باید با مراکزی که مجاز به داشتن واحد آمبولانس هستند و مجوز قانونی دارند، نیز قرارداد همکاری داشته باشند.

–  مراکز درمان در منزل باید حداقل دو خط تلفن به صورت مستقل داشته باشند
– مراکز درمان درمنزل، باید مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی بانشد.

– از قوانین مهم، که باید توسط مرکز رعایت شود، اینکه گاهی مراکز به دلایلی، نسبت به تغییر نام مرکز و یا تغییر محل مرکز اقدام می‌کنند، این امر حتماً باید زیر نظر دانشگاه علوم‌پزشکی صورت پذیرد، که در صورت پذیرفتن این شرایط، پروانه جدیدی صادر می‌شود که با نام و محل جدید صادر خواهد شد.

– در صورتی که مسئول فنی به هر دلیلی قادر به حضور در مرکز نباشد، باید یک شخص جانشین را که مورد تایید مرکز باشد، معرفی کرده و به طور موقت به صورت کتبی به دانشگاه و مرکز مربوطه معرفی کند. (لازم به ذکر است فقط برای مدت کمتر از سه ماه، شخص مورد نظر جایگزین می شود)

– اگر زمان غیبت مسئول فنی از سه ماه بیشتر شود، پروانه باطل میشود.

– در صورتی که به هر دلیلی مراکز (دلیل موجه) بخواهند، مراکز را تعطیل کنند، باید حتماً به دانشگاه علوم پزشکی اعلام نمایند.

– تشکیل پرونده برای بیمار شامل: ثبت ‌نام پزشک یا ثبت ‌نام پیراپزشک، ثبت مشخصات کامل بیمار، نوع بیماری و خدمات ارائه شده می باشد، که باید برای بیمار بایگانی شود، که در صورت نیاز، جهت دریافت اطلاعات لازم، به پرونده بیمار مراجعه کنند.
در صورتی که، مراکز خدمات درمانی در منزل، مقررات و قوانین ذکر شده را اجرا نکنند و خطایی از آنها سر بزند، به ترتیب به این صورت با آنها برخورد خواهد شد:
الف- ابتدا به صورت شفاهی به موسسه تذکر داده می‌شود. ( توسط دانشگاه ‌علوم‌ پزشکی مربوطه)
ب-  در صورت ادامه به تخطی، به صورت کتبی به مرکز مربوطه تذکر داده می شود.
پ- به مدت سه ماه مرکز خطا کننده، توسط دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی مربوطه، تعطیل و پروانه آن مرکز لغو می‌شود.
ت- در این مرحله پروانه تاسیس مرکز به صورت دائم، لغو می‌شود و حتی در صورت نیاز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
در اینجا، خالی از لطف نیست، که از چگونگی صدور مجوز، جهت تاسیس چنین مراکز خدمات درمانی در منزل، اطلاعاتی داشته باشیم.

که برای گرفتن مجوز این مراحل را باید طی کرد:

ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز که شامل:

1- تقاضانامه به صورت کتبی به وسیله معاونت درمان و مدیریت درمان امضاء شده باشد و همچنین در دفتر دبیرخانه نیز درج شده باشد.
2- حتماً منطقه شهرداری محلی که قرار است مرکز آن تاسیس شود، ذکر شود.
3- بعد از اینکه تقاضا نامه به واحد مربوطه داده می‌شود، فرم‌هایی که توسط این واحد به متقاضی داده می‌شود باید تکمیل و زمینه گردد.
۴ – در بخش صندوق رفاه دانشجویان، تسویه حساب صورت گیرد.
5- ارائه نامه‌ای مبنی بر عدم نیاز در ساعات غیر اداری، برای شاغلین رسمی دولتی
6- ارائه برگه مربوط به گواهی عدم سوء پیشینه
۷- از صفحه شناسنامه و در صورت داشتن توضیحات از صفحه آخر شناسنامه نیز فتوکپی تحویل داده شود.
۸ – تهیه یک لیست از اسامی غیر تکراری برای نامگذاری مرکز
9- فتوکپی از معافیت وظیفه برای آقایان
10- یک قطعه عکس4*3 (جهت گواهی عدم سوء پیشینه)
11- گواهی عدم اعتیاد
۱۲- سازمان نظام پزشکی، گواهی عدم محکومیت انتظامی ارائه شود.
در این مرحله پس از اینکه مدارک کامل ارائه شد، پرونده تکمیل شده به کمیسیون قانونی دانشگاه ارسال می‌شود و سپس توسط این کمیسیون بررسی شده و در صورت تایید، فرم تکمیل شده قرار داد و همچنین یک فیش بانکی که مبلغ آن به وسیله کارشناس واحد صدور پروانه به متقاضی اعلام می‌شود

ارائه داده خواهد شد. در نهایت موافقت اصلی صادر می‌شود و به متقاضی تاسیس مرکز، ارائه داده می شود.

بعد از گذراندن تمامی این مراحل، برای گرفتن مجوز بهره برداری و پروانه تاسیس و همچنین معرفی مسئولین فنی، اقدامات لازم به عمل می‌آید. که با معرفی مکان در نظر گرفته شده ( البته آدرس و کروکی و تلفن تماس و. . . )  و تایید توسط کارشناس مربوطه و معرفی مسئولان فنی واجد شرایط و ارائه اجاره نامه رسمی و ارائه قرارداد، مجوز صادر می شود.

پس از دریافت موافقت از معاونت درمان دانشگاه، این مراکز حداکثر ظرف مدت یک سال مهلت دارند، تا رسما این مرکز را تاسیس و راه اندازی کنند.

نکته: دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور به ازای هر پنجاه هزار نفر، جمعیت تحت پوشش یک مجوز تاسیس صادر می کنند.

همچنین به خاطر اینکه در سراسر سطح شهر، دسترسی به مراکز وجود داشته باشد، پس دانشگاه ها تعداد مراکز مورد نیاز را بر اساس تعداد مناطق شهرداری موجود در سطح شهر نیز تعیین می کنند.

مشکلات کادر درمانی مراکز خدمات درمانی در منزل چیست؟

یکی از مشکلات عمده پرستارانی که در این مراکز مشغول به کار هستند، تعرفه‌های خدمات پرستاری است، که دریافت می‌کنند. این تعرفه ها نسبت به کاری که پرستاران ارائه می‌دهند، پایین می باشد

و این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از پرستاران این کادر درمانی شده است. از سال ۹۶، که برای اولین بار، تعرفه‌های مربوط به سرویس و خدمات پرستاری در منزل تعیین شد، با وجود اینکه حدود دو سال از آن تاریخ می گذرد، فقط ۱۵ تا ۱۶ درصد تعرفه ها افزایش یافته است.

به همین دلیل پرستاران این مراکز تمایل دارند، که در بیمارستان‌هایی کار کنند، که درصد بالاتری، دریافت کنند. این تعرفه ها که در هر سال مشخص می‌شود، حتی کفاف هزینه های ایاب و ذهاب آنها را نیز نمی دهد و خیلی مبلغ پایینی می باشد، شایان ذکر است که این مبالغ حتی در شهرهای بزرگتر با توجه به اینکه مخارج زندگی بیشتر است، کمتر هم می باشد.
همچنین از دیگر مسائل و موضوعاتی که این پرستاران را دچار مشکل کرده، در مورد بیمه می باشد.
به همین دلیل است که با وجود این که این شکل از خدمات در منزل، به نفع بیمار و به نفع صندوق های بیمه می باشد و حتی برای بیماران و خانواده‌های آنها، توأم با احساس آرامش و آسایش بیشتری است، اما هنوز چندان رایج نمی باشد.

همچنان خدمات پرستاری در منزل، بسیار کمتر از پرستاری در بیمارستانها است، چون پرستاران به خاطر دریافت حقوق و مستمری بالاتر ترجیح می دهند در بیمارستانها فعالیت داشته باشند.

در ضمن توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که شرکت‌ها نیز، درصدی از این مبلغ را به خود اختصاص می‌دهند، که این امر به صورت توافقی بین شرکت و پرستار صورت می‌گیرد و همین مسئله توافقی بودن دستمزد بین شرکت‌ها و پرستاران، نیز بسیار مشکل ساز شده است.چون در این بین، سوء استفاده زیادی انجام می شود.

با توجه به اینکه در چنین شغل هایی که طی ۲۴ ساعت، خدمات رسانی ارائه می شود و فرد از لحاظ جسمی و روحی با سختی مواجه است، امید است با همکاری مسئولین، این مشکلات به زودی رفع و موجبات رضایتمندی پرستاران و کادر درمانی مراکز خدمات درمانی را فراهم شود.

نظارت بر مراکز خدمات درمانی در منزل به عهده چه سازمانی می باشد؟

ارزیابی خدماتی که توسط این مراکز ارائه می‌شود، در سراسر کشور، به عهده دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی مربوطه می باشد.
البته در خصوص رفع مشکل، تدابیری ارائه شده است، که در این طرح، به تمامی سیستم ها از جمله بیمه‌ها، مردم، پرستاران و مراکز درمانی توجه شده است. در این طرح، باید تمامی این سیستم‌ها، مشترکا از منفعت وتعادل برخوردار باشند و هیچ گونه نارضایتی دراین خصوص، وجود نداشته باشد.

این طرح به گونه‌ای مطرح شده، که تعرفه‌های خدمات پرستاری، به گونه ای مشخص شود، که هم مردم، هم پرستاران و بیمه ها و بیمارستان ها در نظر گرفته شوند و هیچ گونه ضرری متوجه هیچ یک از این چهار گروه نشود. به طوری که یک طرف از سود، بهره‌مند شود و طرف دیگر متضرر شود.

در اصل خدمات درمانی در منزل، از یک پوشش بیمه‌ای مناسب برخوردار خواهند شد و با همکاری شرکت بیمه، هم مردم و هم جامعه پرستاری و حتی خود بیمه، نفع خواهند برد و بیمارستان ها نیزاز ارائه این گونه خدمات سود خواهند برد.

سیستم آنلاین، خدمات درمانی در منزل:

یک سیستم آنلاین ارائه خدمات درمانی در منزل، به صورت یک اپلیکیشن راه اندازی شده، که این سیستم برای اولین بار، در تهران راه‌اندازی شد و دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی می باشد.

از مزایای این اپلیکیشن این است که این اپلیکیشن فرصت‌های جدید شغلی برای پزشکان، پرستاران، ماماها، بهیارها، فیزیوتراپیست ها، تکنسین آزمایشگاه ها، فراهم کرده است. از طرف دیگر شهروندان هم می توانند به راحتی از خدمات درمانی در منزل بهره‌مند شوند.
البته در آینده ای نزدیک داروخانه ها، بیمارستان ها و حتی آزمایشگاه ها نیز در این فضای خدماتی ( اپلیکیشن ) قرار داده می شوند، تا ارائه خدمات به صورت کامل به شهروندان انجام شود.

از مزایای دیگراین اپلیکیشن این است که شماره موبایل کادر درمان و همچنین شماره موبایل بیمار، قابل مشاهده نیست و افراد می‌توانند با اطمینان کامل از این اپلیکیشن استفاده کرده و از خدمات آن بهره مند شوند

و همچنین از دیگر امتیازات این سیستم ایجاد شرایطی است، که امنیت کادر درمان را فراهم می کند. در صورتی که اتفاقی برای یکی از اعضای کادر درمان رخ دهد، شرایط بلافاصله توسط پلیس ۱۱۰ پیگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×