آلفا طب

درمان زخم بستر در منزل تهران

درمان زخم بستر در منزل تهران

در این مطلب می‌خواهیم مفصلاً درباره درمان زخم بستر در منزل تهران و این که زخم بستر اصلاً چیست و چگونه توسط پزشک در منزل باید درمان شود، مفصلاً با شما صحبت کنیم، اگر شما علاقه‌ مند به داشتن اطلاعاتی در این زمینه هستید، در ادامه این مقاله حتماً با ما همراه باشید.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371 

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما به صورت شبانه روزی در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس شبانه روزی :

021-22371371 

021-26851095

09124885082

زخم بستر یا زخم فشاری چیست؟

انواع زخم بستر چیست؟
چگونه از زخم بستر پیشگیری کنیم؟
خدمات پزشکی در منزل برای بهبود زخم بستر چگونه است؟
ویژگی‌ های یک پانسمان ایده‌ آل چیست؟
انواع پانسمان‌ های ایده آل زخم بستر چیست؟
سوالات متداول
برای بیمارانی که دچار قطع نخاع هستند، چه پیشگیری‌ هایی از زخم بستر پیشنهاد می شود؟
تشک مواج چیست؟
آیا زخم بستر موجب مرگ فرد بیمار می‌شود؟
آیا درمان زخم بستر به شیوه‌ های سنتی امکان‌ پذیر خواهد بود؟
مهم‌ ترین درمان در زخم بستر در مراحل پیشرفته چیست؟
چگونه از عفونی شدن زخم های بستر پیشگیری کنیم؟
آیا زخم بستر تاریخی فقط در سالمندان ایجاد می شود، یا در کلیه افراد امکان ایجاد زخم بستر وجود دارد؟
چگونه زخم بستر را در خانه پانسمان کنید؟
آیا عمل جراحی در بهبودی زخم بستر تاثیر دارد؟
محل ایجاد زخم بستر کجاست؟
جمع بندی مطلب

زخم بستر یا زخم فشاری چیست؟

زخم بستر با نام زخم فشاری نیز شناخته می شود، زخمی است که در اثر آسیب به سطح پوست و بافت زیرین پوست ایجاد می شود. فشار طولانی‌ مدت می‌تواند باعث ایجاد زخم بستر شود. زخم بستر معمولاً در قسمت‌ های استخوانی ایجاد می شود، مانند پاشنه پا، مچ پا، تیغه شانه، باسن، مفصل ران و ستون فقرات از مواردی است که بسیار شایع است، دچار زخم بستر شود.

کسانی که به دلیل بیماری یا شرایط خاص در وضعیت پزشکی هستند که نمی‌توانند خود را در موقعیت متفاوتی قرار دهند، بر روی صندلی چرخدار قرار دارند، یا بر روی تخت بدون تحرک هستند، کسانی هستند که بیشتر دچار زخم بستر خواهند شد،

زخم بستر بسیار متفاوت است و می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی ایجاد شود و پیشروی کند، اغلب این زخم‌ ها با روش‌ های اصولی التیام می‌یابند، اما برخی از آن‌ها ممکن است، هرگز به صورت کامل درمان نشوند، در ادامه مطلب به توضیحات بیشتری درباره زخم بستر می‌پردازیم.

انواع زخم بستر چیست؟

زخم بستر دارای درجات و انواع مختلفی است که ما در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به انواع آن و توضیح هر یک از آن‌ ها بپردازیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

زخم بستر از نوع درجه ۱:

در این مرحله از زخم بستر و قرمزی پوست مواجه می شویم، در این مرحله پوست سالم است و زخمی بسیار سطحی بر روی آن ایجاد می‌شود، زخم بستر در مرحله درجه 1 مانند یک آفتاب‌ سوختگی بسیار سطحی است که با فشار بر روی سطح مورد نظر کمتر خواهد شد،

این نوع از زخم بستر به سرعت محو می شود، عوامل کلیدی که در ایجاد این زخم بستر بسیار مورد توجه قرار خواهند گرفت، علت زخم و چگونگی کاستن فشار از روی زخم خواهد بود تا مانع از وخیم تر شدن زخم بشود، پیدایش مجدد زخم درجه ۱ ممکن است، مانند یک هشدار باشد که از یک مشکل جدی‌ تر پیشگیری کنید، درمان‌ هایی که در این دوره می توانید از آن بهره بگیرید،

استفاده از خدمات پزشکی توسط پزشکان در منزل است که شامل استفاده از بعضی داروها مثل مصرف ویتامین ث، مایعات، استفاده از بالش و پدهای مخصوص و بهبود وضعیت تغذیه بیمار است که می‌تواند توسط پزشک در منزل انجام شده و به سرعت این نوع از زخم بستر را درمان کرد.

زخم بستر از نوع درجه ۲:

در نوع درجه ۲ زخم‌ های بستر با تاول هایی که ممکن است، سالم یا ترکیده باشند، رو به رو می‌شوید، قسمتی از لایه‌ های زیرین پوست ممکن است، صدمه دیده باشند و آسیب‌ هایی که وارد لایه‌ های زیرین می شوند و دیگر در سطح پوست نخواهند بود،

مراقبت در این مرحله بسیار حائز اهمیت است و شامل تمیزی سطح پوست و پوشاندن محافظت و نگهداری صحیح از سطح پوست است، همچنین می‌توانید از پوشش‌ هایی برای عایق‌ بندی زخم و ترشحات و محافظت از زخم و پوست که طراحی شده اند، استفاده کنید،

طیف‌ های وسیعی از این پوشش‌ ها برای این کار در دسترس هستند که توسط پزشکان می‌توانند معرفی و مورد استفاده قرار بگیرند، همچنین کرم‌ ها و لوسیون‌ های نرم کننده که برای بهبودی وضعیت پوست استفاده می شوند، بسیار می‌توانند کارساز باشند.

استفاده از بالشتک های اضافی و چیزهای نرمی که می‌توانند از فشار روی زخم کم کنند بسیار اهمیت دارد و توجه ویژه به تغذیه و حفظ مایعات در بدن فرد بسیار مهم است، رسیدگی به زخم درجه ۲ می تواند بسیار سریع التیام یابد

اما این عدم رسیدگی می‌تواند، با پیشروی بسیار زیاد آن را تبدیل به زخم درجه ۳ کرده و مشکلات شدید تری را برای فرد ایجاد کند، توجه سریع به زخم درجه ۳ می‌تواند از بروز مشکلاتی شدیدتر جلوگیری کند، زمانی که زخم بستر درجه ۱ را مشاهده می‌کنید و علائم آن بروز می کند، می‌تواند با رسیدگی توسط پزشکان به‌ راحتی آن را درمان کرد

اما در صورت عدم رسیدگی به این زخم‌ ها با سرعت بسیار زیادی می توانند به زخم درجه ۲ یا زخم درجه ۳ تبدیل شده و مشکلاتی که شاید هیچ‌گاه حل نشوند، را برای فرد بیمار به همراه داشته باشند.

زخم بستر از نوع درجه ۳:

در این مرحله زخم بستر تمامی لایه‌ های پوست را درگیر خواهد کرد و محل مناسبی برای به وجود آمدن انواع عفونت است، در این نوع از زخم، فشار بر روی آن بسیار زیاد است و بهبودی آن به اندازه‌ ای برای تغذیه و هیدراته بودن بدن فرد اهمیت دارد، مراقبت‌ های پزشکی حتماً باید انجام شود، بعد برای کمک به التیام زخم و درمان آن باید به زخم رسیدگی شود،

اگر زخم بستر در این مرحله به حال خود رها شود، به سرعت بسیار زیادی پیشرفت می کند و موجب عفونت های شدیدتری خواهد شد و این عفونت‌ ها در زخم درجه چهارم درگیری‌ های بسیار بیشتری را برای فرد به‌ همراه خواهد داشت و ممکن است که باعث مشکلات بسیار بیشتری حتی موجب قطع عضو در بدن فرد شود.

زخم بستر از نوع درجه ۴:

در این مرحله زخم بستر به آخرین درجه رسیده و از پوست تا عضلات زیرین و تاندون‌ ها و استخوان فرد گسترش پیدا کرده است، عمق این زخم‌ها بسیار زیاد است و همچنین زخم بستر در این مرحله بسیار خطرناک است و به‌ عنوان یک عفونت بسیار گسترده و خطرناک برای حیات فرد به شمار می‌رود که اگر درمان نشود، می‌تواند تبعات بسیار خطرناکی را برای وی در پی داشته باشد، اقدامات درمانی حتماً باید انجام شود، در کنار آن اقدامات پزشکی باید وجود داشته باشد.

تغذیه مناسب و هیدراته بودن بدن فرد اهمیت بسیار زیادی دارد، می‌توان گفت بدون تغذیه مناسب این نوع از زخم‌ها هیچ‌گاه بهبود پیدا نخواهند کرد.

زخم بستر درجه ۴ برای بهبودی نیاز به مراقبت پزشکی توسط شخصی ماهر دارد که حتماً باید با جراحی بافت‌ های مرده و از بین رفته را از بین ببرند و گاهی اوقات وجود یک پرستار یا یک پزشک می‌تواند بدون نیاز به جراحی، زخم‌ های درجه ۴ را درمان کند،

اما در شرایطی لازم است که جراحی لازم انجام شده و حتی همان‌ طور که در بالا ذکر کردیم، نیاز است که قطع عضو انجام شود تا شرایط بهبودی فرد بیمار هموار گردد.

چگونه از زخم بستر پیشگیری کنیم؟

در این‌ جا به توضیح روش‌ هایی می‌پردازیم که می‌توانند بر پیشگیری زخم بستر و گسترش آن مؤثر واقع شوند.

آزاد کردن قسمت‌ هایی که تحت فشار هستند:

برای اینکار بهتر است، سعی کنید، فشار را از قسمت‌ های آسیب‌ پذیر بدن بردارید بهتر است، از بالش یا کوسن های نرم در زیر یا بین قسمت‌ هایی که تحت فشار قرار می‌گیرند، استفاده کنید.

زمانی که پاها در کنار هم هستند، برای جلوگیری از زخم بستر بالشی بین ۲ زانو و مچ پاها قرار دهید.

به جای آنکه بالش را زیر زانو قرار دهید تا فشار بین ۲ پاشنه زیاد شود، بالش را زیر پاشنه ها قرار داد دهید و از تشک‌ هایی با جنس ژله‌ ای بادی یا فوم استفاده کنید تا برای جلوگیری از زخم بستر مؤثر واقع شده و از ایجاد زخم‌ های بستر پیشگیری به عمل بیاید.

جا به جایی بیمار:

بیمارانی که از ویلچر استفاده میکنند و کسانی که بر روی رختخواب قرار دارند، باید حتماً با تغییر وضعیت و جا به جایی زمینه پیشگیری از ایجاد زخم بستر آن‌ها را فراهم کنید. کسانی که بر روی صندلی چرخ‌دار قرار دارند. هر ۱ ساعت ۱ بار باید جا به جا شده و کسانی که بر روی تختخواب بدون تحرک قرار می‌گیرند.

لازم است که هر ۲ ساعت از بستر خود جا به جا شوند و تغییر وضعیت دهند. از حرکات لغزشی و کششی که موجب سایش و تحریک پوست آن‌ها می‌شود، جداً بپرهیزید و در هنگام حرکت مراقب باشید تا آسیبی به سطح پوست آن‌ها وارد نشود، زیرا هر گونه زخمی ممکن است، باعث شده تا زخم بستر برای آن‌ها ایجاد شود.

در سایز و تناسب تخت و صندلی چرخ‌دار دقت لازم را داشته باشید:

لازم است، در هنگام تهیه تخت و صندلی چرخ‌دار دقت لازم را به همراه داشته باشید، برای جلوگیری از انواع زخم بستر در زمان تهیه تخت، ویلچر یا صندلی های چرخ‌دار متناسب با وزن بیمار و حجم بدن وی لازم است که تشک های تخت یا صندلی را راحت انتخاب کنید

و در صورتی که در آن‌ها برجستگی یا نقاطی تحت فشار وجود دارد، آن‌ها را از بین برده و کنترل کنید، چیزی که در این‌ جا باید به آن اهمیت بدهید احساس راحتی فرد بیمار بر روی لوازمی است که بیشترین برخورد را با آن خواهند داشت، پس احساس راحتی بیمار اولویت اولی است که باید به آن اهمیت بدهید.

پوشاندن لباس راحت به بیمار:

یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث ایجاد راحتی بیشتر در فرد بیمار می شود، استفاده از لباس‌ های شل و گشادی است که می‌توانند احساس راحتی بیشتری را به فرد بیمار منتقل کنند.

استفاده از لباس‌ هایی که دکمه دار هستند و یا زیپ و درزهای زخیم دارند، باعث خواهند شد، پوست بیمار دچار آسیب شده و خود عاملی برای ایجاد زخم بستر در فرد بیمار شود.

همان‌ طور که در بالا هم ذکر کردیم، راحتی بیمار فاکتوری است که باید حتماً برای پیشگیری از زخم بستر به آن اهمیت بدهید. پس یکی از رموز پیشگیری از زخمهای بستر این است که فرد لباس مناسبی پوشانده شود و هیچ‌ گونه احساس ناراحتی نه‌ تنها در رختخواب وی بلکه در لباس‌ های او وجود نداشته باشد.

مراقبت از سطح پوست و تغذیه مناسب:

شست و شوی پوست بعد از هر بار استفاده از سرویس بهداشتی، یکی دیگر از نکاتی است که باید حتماً به آن توجه کنید. برای شست و شو و استحمام از صابون و شوینده هایی که صدمه ای به پوست نمی‌رسانند و باعث حساسیت و خشکی پوست نخواهند شد، استفاده شود.

سطح پوست را مرطوب نگه داشته و سعی کنید، در طول شبانه‌ روز ۸ الی ۱۰ لیوان آب بنوشید تا طراوت پوست بیمار همواره حفظ شود، تغذیه مناسب از نکاتی است که باید حتماً به آن تکیه کنید و کالری‌ ها و پروتئین‌ های مورد نیاز فرد بیمار حتماً باید رعایت شده و به بدن وی رسانده شود.

در انتها به ذکر نکاتی که می‌تواند در پیشگیری زخم بستر مؤثر واقع شود، می‌پردازیم.
پوست بدن بیمار باید مرتباً تمیز و مورد بازبینی قرار بگیرد تا اگر زخمی ایجاد شد، از نظر دور نماند، همچنین بهتر است، بیمار به طرف پایین تخت لغزیده شود و از کشیدن وی بر روی تخت به شدت اجتناب کنید.

جهت چرخاندن وی بهتر است که از ملحفه‌ ها استفاده کنید، زیرا این کار آسیبی به سطح پوست او نخواهد رساند، نواحی‌ که ممکن است، درگیر زخم بستر شود، را ماساژ دهید و از روغن‌ های تقویت کننده پوست مانند روغن زیتون جهت ماساژ استفاده کنید. از ماساژ دادن نواحی که زخم شده اند، به شدت جلوگیری کنید، زیرا این کار ممکن است، باعث پیشروی زخم شده و آن‌ را گسترش دهد.

از خشکی پوست بیمار باید ممانعت به عمل بیاورید و اگر فرد بیمار کنترلی بر روی ادرار و مدفوع خود ندارد، سعی کنید که مانع از ریختن ادرار و مدفوع وی بر روی پوستش شوید،

زیرا این کار می‌تواند باعث خشکی پوست شده و خود زمینه ایجاد زخم بستر را فراهم کند پوست بدن فرد را با شامپوهای ملایمی مانند شامپوی بچه تمیز کنید تا همیشه طراوت و تازگی پوست حفظ شود،

انواع ویتامین و کالری‌ های لازم را به بدن فرد برسانید اگر احتیاج به انجام حرکات فیزیوتراپی هست، سعی کنید با داشتن یک برنامه درست و دقیق، از فیزیوتراپیست کمک بخواهید تا با انجام حرکات عضلات وی را تقویت کرده تا جریان خون در بدن فرد افزایش یافته و به سطح پوست فرد خون بیشتری برسد

از وارد آوردن فشارهای زیادتری به سطح پوست بیمار خودداری کنید. توجه داشته باشید که استخوان های فرد در این حالت بسیار حساس هستند، از هر گونه فشار بر روی استخوان‌ های وی جداً پرهیز کنید و سعی کنید که با ملایمت بیشتر با فرد برخورد کنید.

خدمات پزشکی در منزل برای بهبود زخم بستر چگونه است؟

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به خدماتی که پزشکان در منزل برای بهبود زخم بستر ارائه می دهند، اشاره کنیم، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فیزیوتراپی:

در بعضی از بیماران انجام حرکات فیزیوتراپی می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود و این حرکات علاوه بر این‌ که ممکن است، به بهبود وضعیت سلامتی بیمار تاثیر داشته باشند،تاثیری شگرفی در جلوگیری از ایجاد زخم بستر در انواع مختلف و یا حتی بهبود آن‌ها در مراحل ابتدایی خواهد داشت.

اگر بیمار شما نیازمند انجام حرکات فیزیوتراپیست می‌توانید این حرکات را به گونه‌ ای انجام دهید، یا به پزشک خود در منزل اطلاع دهید که به گونه‌ ای آن‌ها را انجام دهد تا مانع از پیشروی زخم بستر فرد بیمار شوید.

این حرکات بسیار می‌توانند در بهبود زخم بستر مؤثر واقع شوند و از شرایط وخیم بیمار جداً پیشگیری خواهند کرد. معمولاً انجام حرکات فیزیوتراپی برای بیمارانی تجویز می شود که توان حرکتی بسیار محدودی دارند،

این بیماران بیشتر مستعد ایجاد زخم بستر در نقاط حساس بدن خود هستند، از این‌ رو انجام حرکات فیزیوتراپی در بدن آن‌ها می‌تواند کمک بسیار بزرگی در پیشگیری از ایجاد زخم فشاری یا زخم بستر بکند، به کمک حرکات فیزیوتراپی که توسط پزشک یا فیزیوتراپیست در منزل انجام خواهد شد، فرد می‌تواند قوای حرکتی خود را به دست آورده و حتی زخم های نوع ۲ یا ۳ را بهبود ببخشد.

انجام پانسمان زخم‌ها:

یکی از فرآیند هایی که باید در زخم بستر به آن اهمیت زیادی داده شود، انجام پانسمان ها در زمانی است که زخم بستر ایجاد شده و پیشگیری از پیشروی زخم‌ ها و تبدیل شدن آن‌ ها به انواع خطرناک‌ تر آن‌ها است،

در این مرحله پزشکان وظیفه دارند که زخم‌ ها را به طرز صحیحی پانسمان کرده و به وضعیت آن‌ها رسیدگی لازم را داشته باشند، به گونه‌ ای که به موجب آنها، وضعیت شرایط بهبودی زخم ها هموار شود.

نیاز است که پانسمان به گونه‌ ای انجام شده که ما مفصلاً در قسمت‌ های بعدی مقاله به توضیح آن خواهیم پرداخت که شرایط ایده‌ آل یک پانسمان برای زخم بستر چگونه خواهد بود.

طبیعتاً پانسمان یک زخم بستر مانند پانسمان باقی زخم‌ها نیست و باید نکاتی درباره این این موضوع رعایت شود و این مسئله‌ ای است که تنها توسط یک پزشک ماهر رعایت خواهد شد و یک پزشک حاذق با آگاهی کامل می‌تواند به بهبود وضعیت بیمار در شرایط حاد نیز کمک کند.

تجویز دارو و رسیدگی به وضعیت تغذیه بیمار:

گاهی اوقات به دلیل وجود عفونت و وارد شدن آن به بدن فرد بیمار نیاز است که پزشک داروهایی را تجویز و یا آزمایشاتی را برای بیمار تجویز کند.

لازم است که این فرایند توسط یک پزشک ماهر و حاذق رسیدگی شود و آزمایشات و تجویز دارو توسط فرد متخصص برای بیمار نوشته و اجرا شود، این آزمایشات گاهی بسیار اهمیت داشته و در صورتی که بیمار و اطرافیان وی از انجام آن و تجویز داروها سر باز زنند ممکن است که با خطرات بیشتری از قبیل تهدید خطر مرگ روبرو شوند.

پزشک در این‌ جا وظیفه دارد که نتایج آزمایشات را بررسی کرده و در صورت نیاز، داروهای تجویزی را تعویض و اثرات آن‌ها را مشاهده و تصمیمات درستی را اتخاذ کند.

جراحی‌ های سرپایی:

در صورتی‌ که وضعیت زخم های بیمار به گونه‌ ای باشد که احتیاج به عمل‌ های جراحی برای بهبود وضعیت فعلی زخم باشد، پزشک در این‌ جا وظیفه دارد که در منزل شرایط عمل جراحی سرپایی را فراهم کرده و از احتمال عفونی شدن زخم بکاهد،

در این مرحله پزشک شرایط ضد عفونی کردن زخم را بطور کامل هموار خواهد کرد و به صورت کاملاً سرپایی و با کمترین احساس درد در فرد بیمار این کار را در جهت بهبود وضعیت سلامت فرد انجام خواهد داد

این فرآیند شامل تمیز کردن زخم، بستن و کنار هم آوردن لبه‌ های زخم در کنار هم می باشد که از پوست سالمی که در اطراف زخم وجود دارد، کمک گرفته و زخم را خواهد بست

همچنین بافت‌ های مرده و از بین رفته زخم را از بین می‌برد و به روش‌ های بسیار مناسب زخم را پانسمان خواهد کرد، این شرایط به گونه‌ ای است که فرد بیمار تحت هیچ عنوان شرایط بیمارستان رفتن و تحت عمل جراحی در بیمارستان قرار گرفتن را نداشته باشد،

در این‌ جا پزشک در منزل وظیفه دارد تا فرآیند ترمیم زخم را در منزل و با حداقل امکانات انجام دهد.

وکیوم تراپی زخم بستر:

یکی دیگر از خدماتی که پزشکان برای بهبود وضعیت زخم بستر در منزل ارائه می دهند، وکیوم تراپی است که با نام فشار منفی شناخته می شود.

در این روش درمانی از فشار منفی موضعی برای بهبود وضعیت زخم بیمار استفاده می کنند، با فشار دادن، زخم را از عفونت‌ ها و هر آنچه که در زخم باعث کاهش جریان خون خواهد شد، پاک کرده و به بهبود وضعیت منطقه زخم کمک می کنند.

وکیوم درمانی یکی از بهترین روش‌ های شکل‌ گیری گوشت جدید در زخم و بافت‌ های از بین رفته است که می‌تواند لایه‌ های موضعی پوست را ترمیم کرده و به فرد بیمار کمک کند تا بدون استفاده از عمل‌های جراحی، زخم های بدن وی ترمیم پیدا کرده و جهت جلوگیری از تبدیل زخم بستر به انواع شدیدتر و وخیم‌ تر، می توانید از وکیوم تراپی زخم کمک بگیرید.

نکاتی که در بالا بیان شد، خدمات پزشکان برای بهبود وضعیت زخم بستر در منزل بود، پرستاران نیز می‌توانند خدماتی مانند خدمات بالا را ارائه دهند

اما آنچه که در این‌ جا سعی کردیم، به آن اشاره کنیم و با شما به اشتراک بگذاریم این است که خدمات پزشکان در منزل به مراتب با کیفیت تر و به روز تر خواهد بود و وجود یک پزشک در منزل نه‌ تنها باعث آسودگی خاطر فرد بیمار، بلکه باعث کمک به کاهش استرس اطرافیان بیماران نیز خواهد شد.

وابسته به شرایطی که فرد بیمار در آن قرار دارد، می‌توانید از خدمات دیگری نیز استفاده کنید، آنچه که بیان شد، خدمات عمومی یک پزشک در شرایطی است که فرد دچار زخم بستر شده است، اما از آنجا که بیماران معمولاً با شرایط دیگری دست‌ و پنجه نرم میکنند،

ممکن است،این خدمات دارای تفاوت‌ های دیگری باشند که در هنگام گزارش وضعیت فعلی فرد بیمار می توانید خدمات دیگری را علاوه بر خدمات ترمیم زخم بستر دریافت کنید.

ویژگی‌ های یک پانسمان ایده‌ آل چیست؟

 

شرایط بهبود زخم را فراهم می‌سازد:

یک پانسمان ایده آل باید شرایط مناسب برای التیام زخم را فراهم کند، زخم‌ هایی که در مجاورت هوا قرار می‌گیرند، خشک و هیدراته می شوند، بر روی آن‌ها دلمه و پوست تشکیل خواهد شد و در نهایت بافت زخم ایجاد می شود و بهبود آن به تاخیر می‌افتد

پوسته روی زخم علاوه بر این‌ که یک سد مکانیکی در برابر مهاجرت سلول های اپتلیال بوده، آن‌ها را به عمق زخم‌ها هدایت میکند و محل مناسبی را برای تشکیل میکرو ارگانیسم‌ ها تشکیل می دهد،

برداشتن بافت‌ های مرده اولین قدم برای شروع التیام زخم است که یک پانسمان ایده‌ آل باید آن را به‌ همراه داشته باشد.

محیط پانسمان باید مرطوب باشد:

حفظ رطوبت در زخم اهمیت بسیار ویژه‌ ای دارد، زخم‌ هایی که خشک می شوند و متأسفانه بسیار دیر ترمیم می شوند، خود می‌توانند زمینه ایجاد زخم های وسیع تری را ایجاد کنند. محیط زیر پانسمان همواره باید مرطوب باشد و شرایط مناسبی را برای روند بهبود زخم فراهم کند.

اجازه ورود و خروج گازهایی مانند اکسیژن و بخار آب را به زیر پانسمان بدهید:

برخورد اکسیژن با زخم ها اهمیت بسیار ویژه‌ ای دارد، سلول های اپتلیال برای تقسیم و حرکت نیازمند سلول‌ های اکسیژن هستند و اکسیژن به التیام زخم های بستر کمک بسیاری می کند،

افزایش اکسیژن می‌تواند در ترمیم انواع زخم‌ها تاثیر مثبت داشته باشد و کاهش آن سبب تأخیر در روند بهبود زخم‌ها می شود.

حرارت مناسب را حفظ کنید:

پانسمان‌ها با جلوگیری از تبخیر ترشحات زخم‌ها، زخم را از سرد شدن محافظت کرده و درجه حرارتی که باعث بهبود زخم‌ها می شود و به تقسیم سلولی آن‌ها کمک می کند، ۳۷ درجه سانتی‌گراد می باشد که بهتر است، این حرارت حفظ شده و آن را همواره ثابت نگه دارید.

پانسمان ایده‌ آل نسبت میکرو ارگانیسم ها نفوذ ناپذیر است:

زخم هایی که دارای عفونت شدید هستند و التیام پیدا نکرده‌ اند، مرحله التهابی آن‌ها بسیار طولانی می شود، پانسمان بایدهم از سمت زخم بستر و هم از خارج آن، نسبت به میکرو ارگانیسم‌ ها نفوذ ناپذیر باشد و شرایطی را ایجاد کند که زخم کاملاً ضد عفونی و پاکیزه باشد.

ذرات ریز و باقی‌ مانده در زخم بجای نماند:

از بعضی از پانسمان‌ ها مانند پنبه و گاز، ذرات ریزی باقی می‌مانند که این ذرات به‌ عنوان جسم خارجی محسوب می شوند،

این ذرات در طولانی‌ مدت ممکن است، باعث بروز عفونت‌ های شدید یا واکنش‌ های بافتی گردند که نه تنها باعث التیام زخم نمی‌ شوند، بلکه خود زمینه شرایط حادتری را برای زخم بستر بیمار فراهم می‌کنند.

پانسمان نباید به زخم بچسبد:

بعضی از پانسمان ها ممکن است، در هنگام نصب بر روی زخم چسبیده شوند و در هنگام برداشتن نه‌ تنها درد زیادی را برای فرد بیمار ایجاد می‌کنند، بلکه ممکن است، قسمتی از بافت جدید را هم از بین ببرند، پانسمان ایده‌ آل به‌ هیچ‌ عنوان نباید بر روی زخم چسبیده شود.

پانسمان باید ظرفیت جذب بسیار بالایی داشته باشد:

یک پانسمان ایده‌ آل باید بتواند ترشحات اضافی و مضر که در مراحل ابتدایی ترمیم زخم ترشح می شوند، را به خوبی کنترل و جذب کند،

در مراحل ابتدایی زخم از خود ترشحات بسیار زیادی مانند سلول های مرده و مضر را ترشح می‌کند که باید این موارد توسط پانسمان ایده‌ آل بدون نشت و اشباع کنترل شوند و آنها را با قابلیت جذب بسیار بالایی که دارد، تحت کنترل خود درآورد.

جلوگیری از آسیب مکانیکی زخم:

یکی دیگر از ویژگی‌ های یک پانسمان ایده‌ آل این است که باید زخم را از باکتری‌هاو عوامل آزار دهنده ای مانند اشعه فوق بنفش و غیره حفظ نماید، به گونه‌ ای که زخم تحت تاثیر هیچ کدام از این عوامل قرار نگرفته و روند بهبودی آن بدون هیچ تداخلی طی شود.

نیاز به تعویض بسیار نداشته باشد:

نیاز کمتری به تعویض پانسمان داشته باشیم، در زمان صرفه جویی و تغییرات دمای زخم بهتر است که تعویض پانسمان کمتر شود، اگر چه مدت زمان باقی ماندن پانسمان بر روی زخم کاملاً بستگی به اندازه ترشحاتی که از زخم خارج می شود، خواهد داشت

اما ممکن است، در زمانی که این پانسمان‌ ها و باقی ماندن آن بر روی زخم طولانی شود، پانسمان ها بر روی زخم چسبیده و به همان صورت باقی بمانند.

انواع پانسمان‌ های ایده آل زخم بستر چیست؟

پانسمان‌ های شفاف:

این پانسمان‌ ها به صورت شفاف و ورقه ای شکل هستند و قابلیت انعطاف دارند، در یک طرف چسب دار بوده و در آن ها از لایه پلی اورتان که ماده‌ ای با حساسیت‌ زایی بسیار کم است، به کار رفته است.

این پانسمان‌ ها بخار و گازها را عبور خواهند داد و نسبت به مایعات بسیار نفوذ ناپذیر هستند، بعضی از ویژگی‌ های یک پانسمان ایده آل را دارند، ترشحات در زیر این پانسمان جمع شده و محیط مرطوب را ایجاد می‌کنند،

برای زخم‌ های بسیار کم‌ عمق مناسب هستند و در محل بخیه پوست زخم‌ های جراحی و یا به‌ عنوان پانسمان ثانویه بر روی پانسمان های دیگر استفاده می شوند، از این پانسمان‌ ها برای پیشگیری از ایجاد و پیشرفت زخم های بستر در مناطقی از بدن که تحت فشار و سایش قرار دارند، استفاده می شود.

عواملی مانند میزان نفوذ پذیری به بخار، راحتی، قابلیت ارتجاعی، ضخامت و سهولت مصرف از ویژگی‌ های این نوع از پانسمان ها است که باید به آن ها اشاره کرد.

هیدروژل ها:

این نوع از پانسمان ها به ۲ شکل صفحه‌ ای و ژله‌ ای موجود هستند، در خود مقدار زیادی آب دارند و به همراه شبکه پلیمری تشکیل ژل می دهند

مثلاً ژله کامفیل در خود حدوداً ۹۰ درصد آب دارد، به زخم رطوبت کامل را می‌دهد و در صورت زیاد بودن ترشحات می تواند حتی رطوبت گیری را انجام دهد، در هنگام لمس کردن خنک هستند و درد بیماران را کاهش خواهند داد،

سطح زخم را معمولاً خنک نگه می‌دارند و ایزولاسیون حرارتی را انجام نمی‌دهند، این نوع از پانسمان‌ ها نیاز به یک پانسمان ثانویه دارند که توصیه ما پانسمان شفاف یا گاز می باشد.

فوم ها:

این نوع از پانسمان‌ ها با ضخامت بسیار مختلفی بوده و در یک سمت با یک لایه پانسمان چسب دار پوشیده می شوند، فوم‌ها با توجه به قدرت جذب بسیار بالایی که دارند، در اغلب زخم‌ هایی که دارای ترشح زیاد هستند، می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند،

زیرا این نوع از پانسمان‌ ها گزینه بسیار مناسبی هستند تا بتوانند ترشحات زیاد زخم ها را کنترل کرده و مانع از تعویض مجدد و زیاد پانسمان شوند.

هیدرو کلوییدها:

این پانسمان‌ ها نیاز به تعویض مکرر ندارند، نیاز به پانسمان ثانویه ندارند و ترکیبات مختلف و متفاوتی برای آن‌ها در نظر گرفته می شود، انواع ورقه‌ ای آن‌ها مانند پانسمان شفاف، نسبت به نفوذ آب بسیار مقاوم هستند، اما در بین گاز و بخار، بخار آب را به خوبی از خود عبور می دهند.

در تماس با ترشحاتی که در زیر پانسمان ایجاد می شوند، مقاومت قوی دارند و ظاهری شبیه چرک دارند و بویی قوی از خود بروز می‌دهند، پرستاران و بیماران باید از این مسئله آگاه باشند و آن را با عفونت اشتباه نگیرند.

این ژل‌ها با ایجاد محیطی مرطوب باعث پیشگیری خشک شدن زخم می‌شوند و از طریق رشته‌ های آزاد، اعصاب درد را کاهش می‌دهند، همچنین از چسبیدن پانسمان به زخم جلوگیری می‌کنند.

از مزایای استفاده از این پانسمان ها می توانیم به امکان استحمام بیمار بدون تعویض به آن اشاره کرد، همچنین پاک کردن پانسمان از آلودگی‌ ها، بسیار آسان خواهد بود، هزینه کمتری نسبت به روش‌ های دیگر پانسمان ها متوجه فرد بیمار و اطرافیان وی می‌گردد، تعویض پانسمان در این روش بدون درد است و بیمار احساس راحتی بیشتری را خواهد داشت.

در این بخش به پاسخ‌ گویی سؤالات متداول درباره درمان زخم بستر می‌پردازیم.

برای بیمارانی که دچار قطع نخاع هستند، چه پیشگیری‌ هایی از زخم بستر پیشنهاد می شود؟

این مراقبت‌ ها شامل استفاده از تشک‌ های مواج، ماساژهای روزانه، جا به جایی تقریباً هر ۲ ساعت یک‌ بار، در نهایت در مناطقی که تحت فشار هستند، استفاده از پانسمان هایی که به صورت شفاف می‌باشند، به صورت پیشگیرانه توصیه می شود، این پانسمان ها به دلیل آنکه ضد آب می باشند تا چندین روز می توانند بر روی پوست سالم بیمار باقی مانده و مراقبت بسیار خوبی جهت پیشگیری از ایجاد زخم بستر خواهند بود.

تشک مواج چیست؟

نوعی از تشک‌ ها هستند که فشار را بر روی نقاط حساس بدن فرد بیمار کم می کنند و به کاهش ایجاد زخم‌ های فشاری یا زخم بستر کمک بسیار شایع می‌کنند،

هنگامی‌ که فرد بیمار در بستر بیماری است، بی‌ تحرکی باعث می شود که گردش خون در بدن وی کم شود و تماس دائمی بدن فرد با تشک و نقاطی که تحت فشار هستند، باعث می شود که اکسیژن به نقاط تحت فشار نرسیده و به بافت و پوست آن آسیب برسد.

تشک‌ های مواج این قابلیت را دارند که احساس راحتی بیشتری را به فرد بیمار منتقل کرده و باعث شوند تا اکسیژن بیشتری به پوست بدن بیمار برسد.

آیا زخم بستر موجب مرگ فرد بیمار می‌شود؟

زخم بسترهای انواع 1 و 2 خطر چندانی را برای فرد بیمار ایجاد نمی‌کنند، اما نوع پیشرفته آن می تواند خطرات قابل ملاحظه‌ ای را برای فرد بیمار داشته باشد، در صورتی‌ که زخم دچار عفونت شود و عفونت اگر وارد خون فرد شود، می‌تواند منجر به مرگ شده و خطرات بسیار زیادی برای فرد به همراه داشته باشد.

آیا درمان زخم بستر به شیوه‌ های سنتی امکان‌ پذیر خواهد بود؟

با توجه به افزایش علم، شیوه‌ های درمانی مدرن و روش‌ های پیشنهادی جدیدی برای درمان سریع تر زخم بستر پیشنهاد می‌شود که روش‌ های سنتی دارای زمان زیادتر و نتایج محدودتری نسبت به این روش‌ها خواهند بود. پیشنهاد ما استفاده از روش‌ های مدرن و جدیدی است که توسط پزشکان تجویز می شود.

مهم‌ ترین درمان در زخم بستر در مراحل پیشرفته چیست؟

اولین نکته‌ ای که باید به آن دقت کنید، این است که اگر زخم دچار عفونت شده است، عفونت زخم را کنترل کرده و سعی کنید، عفونت را کاملاً از بین ببرید.

در مراحل پیشرفته که زخم با استخوان و ماهیچه ها درگیر می شود، برداشتن بافت‌ های مرده به روش عمل‌ های جراحی بسیار مثمر ثمر است و استفاده از پانسمان‌ های مناسب از نوع ژل‌ها و یا از پانسمان‌ های مرطوب، گزینه بسیار مناسبی هستند که بتوانند در بهبودی فرد مؤثر واقع شوند.

چگونه از عفونی شدن زخم های بستر پیشگیری کنیم؟

استفاده از داروهای تجویزی پزشک از قبیل آنتی‌ بیوتیک‌ها در کنار پانسمان‌ های مناسب می‌توانند در پیشگیری از عفونی شدن زخم های بستر مفید باشند.

آیا زخم بستر تاریخی فقط در سالمندان ایجاد می شود، در کلیه افراد امکان ایجاد زخم بستر وجود دارد؟

به‌ طور کلی زخم بستر در تمامی بیمارانی که تحرک کم دارند و یا کاملاً بی‌ تحرک هستند، می‌تواند ایجاد شود، سن‌ و سال و تغذیه نامناسب می‌تواند در روند ایجاد زخم بستر و تبدیل آن به انواع خطرناک آن مؤثر واقع شود

اما کلیه بیمارانی که از بیماری ام‌ اس یا مرگ مغزی یا هر گونه بیماری که می‌تواند باعث بی‌ تحرکی فرد شود، رنج می برند، این موارد باعث ایجاد زخم بستر شده و سالیان سال فرد را درگیر این نوع زخم‌ها می کنند.

چگونه زخم بستر را در خانه پانسمان کنید؟

این فرایند نیاز به یک فرد حاذق و پزشکی ماهر دارد، زخم بستر مشکلی نیست که بتوانید خود به‌ تنهایی در روند بهبود آن مؤثر واقع شوید، بهترین کاری که می‌توانید برای فرد بیمار انجام دهید، جا به‌ جایی فرد بیمار است که باید تمامی نکات را رعایت کرده و با توجه به حساسیت پوستی فرد این کار را با ملایمت بسیار زیاد انجام دهید. در مراحل بعدی برای استفاده از پانسمان‌ های ایده‌ آل و نیاز به عمل‌ های جراحی سرپایی،این موارد باید توسط پزشک ماهر و متخصص انجام شوند.

آیا عمل جراحی در بهبودی زخم بستر تاثیر دارد؟

عمل جراحی یکی از اولین و مهم‌ ترین اولویت‌ها در درمان زخم بستر است که می‌تواند کمک بسیار بزرگی در روند بهبود زخم بستر فرد داشته باشد، به کمک عمل جراحی می توانید بافت‌ های مرده را برداشته و کمک شایانی به تسریع روند درمانی فرد بیمار کنید.

محل ایجاد زخم بستر کجاست؟

با توجه به نوع بی‌ تحرکی بیمار ممکن است که محل ایجاد زخم بستر در بیماران متفاوت باشد، در این قسمت از مقاله می‌خواهیم بیماران را به ۳ دسته تقسیم کرده و محل‌ های درگیری که می‌تواند زمینه‌ ای برای ایجاد زخم بستر باشند، را معرفی و با شما به اشتراک بگذاریم.

بیمارانی که همیشه به صورت دراز کش به پشت هستند و نمی‌توانند حرکت کنند: این بیماران از ناحیه پشت، سر شانه، آرنج، پاشنه درگیر هستند و این محل‌ها به شدت تحت فشار بوده و زمینه‌ ای برای ایجاد زخم بستر این افراد به سرعت در این نواحی می‌تواند فراهم شود.

این افراد باید تقریباً هر ۲ ساعت یک بار جا به جا شده و تغذیه مناسب خود را حفظ کنند، همچنین می‌توانند از تشک‌ های مناسب استفاده کنند و در صورت تمایل به جا به جایی بیشتر باید این مراقبت را حفظ کنید که پوست این افراد به هیچ عنوان دچار خراش و بریدگی نشود.

بیمارانی که همیشه به صورت دراز کش به شانه هستند و قادر به حرکت نخواهند بود: این افراد از ناحیه گوش، شانه، لگن، آرنج، ران، ساق پا و پاشنه درگیر خواهند شد و برای نگهداری بهتر از این افراد بهتر است که روزانه این نواحی را با کرم‌ های مرطوب کننده، مرطوب نگه داشته و آب‌رسانی مناسب را به پوست این افراد انجام دهید.

افرادی که دراز کش بر روی شکم هستند و قوای حرکتی ندارند: این افراد نیز از ناحیه انگشتان، قفسه سینه، آرنج و زانو درگیر زخم‌ های بستر می شوند و سرعت رشد زخم بستر در این افراد بیشتر خواهد بود.

به دلیل نوع حالت خوابیده ای که قرار دارند، به سرعت بدن افراد دچار حساسیت شده و بهتر است که حتماً روش جا به جایی مناسب را برای این افراد انجام داده و با پانسمان‌ های مناسب و مرطوب برای پیشگیری از ایجاد زخم های بستر شرایط مناسب برای عدم ایجاد زخم‌ های بستر برای آن‌ها را فراهم کنید.

جمع بندی مطلب

در این مطلب مفصلاً درباره درمان زخم بستر در منزل تهران با شما صحبت کردیم، درباره این گفتیم که زخم بستر چیست و به چه نوع از زخم‌ هایی زخم فشاری یا زخم بستر گفته می‌شود؟ محل‌ هایی که می‌تواند باعث رشد زخم بستر شوند، کجاست و انواع زخم بستر چیست؟ که عبارتند از :

زخم بستر درجه ۱، زخم بستر از نوع درجه ۲ ، زخم بستر از نوع درجه 3 و همچنین زخم بستر از نوع درجه ۴ که حادترین نوع از زخم بستر می باشند، روش‌ هایی از پیشگیری زخم بستر را برای شما بیان کردیم که این روش‌ ها شامل آزاد کردن قسمت‌ هایی از بدن که تحت فشار هستند،

جا به‌ جا کردن فرد بیمار، استفاده از صندلی‌ های چرخ‌دار مناسب و پوشاندن لباس راحت به فرد بیمار و یا مراقبت‌ های بهداشتی سطح پوست وی بود که مفصلاً درباره آن‌ها با شما صحبت کردیم،

در ادامه مطلب به خدمات پزشکی که در منزل می توانید توسط پزشکان دریافت کنید، پرداختیم که این خدمات شامل خدمات فیزیوتراپی، پانسمان زخم‌ها، تجویز داروها و پزشکی جراحی‌ های سرپایی و وکیوم تراپی بودند،

همچنین در ادامه مقاله ویژگی‌ های یک پانسمان ایده‌ آل را برای شما بیان کردیم که این ویژگی‌ها شامل حفظ رطوبت زخم و شرایط ایده‌ آل برای بهبودی آن اجازه ورود و خروج گازهایی مانند بخار آب و اکسیژن، حرارت مناسب، پانسمان ایده‌ آل که باید نفوذ ناپذیر باشد، همچنین ذراتی از خود به جای نگذارد و به زخم نچسبد، می باشند.

از آسیب‌ های مکانیکی به زخم جلوگیری کرده و نیاز به تعویض متعدد نداشته باشد، در ادامه، همچنین به توضیح انواع پانسمان‌ های ایده‌ آل زخم بستر پرداختیم که این پانسمان‌ ها شامل پانسمان‌ های شفاف هیدروژل ها، مفهوم‌ها هیدرو کلوئید ها و غیره بودند که مفصلاً در بالا به توضیح آن‌ها پرداختیم

در بخش دیگری به پاسخ‌ گویی به سوالات متداولی که شامل بسیاری از سوالاتی است که توسط کاربران درباره زخم بستر پرسیده می شود، پرداختیم و در بخش انتهایی مقاله به محل‌ های درگیر در زخم بستر با توجه به نوع حالت خوابیده فرد پرداختیم، در ادامه امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×