آلفا طب

هزینه رادیولوژی در منزل

هزینه رادیولوژی در منزل

عوامل مختلفی در هزینه رادیولوژی در منزل تاثیر دارند. رادیولوژی در منزل مزایای زیادی داشته که مهم ترین آن صرفه جویی در زمان و هم چنین ایمنی بیشتر بیمار است.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

در مورد رادیولوژی در منزل و انتخاب مرکز انجام نکات مختلفی وجود دارد که باید با در نظر گرفتن آن ها این کار انجام شود. مهم ترین نکته در مورد انتخاب یک مرکز برای انجام رادیولوژی در منزل دستگاه هایی است که توسط مراکز مورد استفاده قرار می گیرند.

البته خدمات پزشکی و درمانی در منازل تنها محدود به رادیولوژی نیستند و حیطه گسترده ای را شامل می شوند. از جمله این خدمات می توان به تزریق سرم، سونوگرافی، فیزیوتراپی و… اشاره کرد که بسته به وضعیت بیمار می توان به منظور انجام این خدمات در منزل درخواست پزشک و پرستار کرد.

در صورتی که شما نیز بیمار با شرایط خاص در منزل دارید و قصد دریافت خدمات پزشکی مختلف در منزل را داشته و اما با این خدمات و مراکز ارائه دهنده آن ها آشنایی ندارید با این مقاله همراه باشید تا از نکات مختلف این کار و هم چنین عوامل موثر بر هزینه رادیولوژی در منزل اطلاعات کسب کنید.

1.    خدمات پزشکی در منزل چیست و چه مواردی را شامل می شود؟
2.    خدمات پزشکی در منزل مناسب چه افرادی است؟
3.    مزایای خدمات پزشکی در منزل چیست؟
4.    رادیولوژی چیست؟
5.    تاریخچه رادیولوژی در ایران و جهان به چه صورت است؟
6.    فرآیند کار رادیولوژی به چه صورت است؟
7.    رادیولوژی چه کاربردی دارد؟
8.    رادیولوژی چند نوع دارد؟
9.    در رادیولوژی به منظور ایمنی چه نکاتی باید رعایت شوند؟
10.    در رادیولوژی چه دستگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟
11.    آیا رادیولوژی عوارض به خصوصی دارد؟
12.    خدمات رادیولوژی در منزل به چه صورت است؟
13.    چه افرادی نیاز به رادیولوژی در منزل دارند؟
14.    کدام دسته از انواع سونوگرافی و رادیوگرافی در منزل قابل انجام هستند؟
15.    استفاده از رادیولوژی در منزل چه مزایایی دارد؟
16.    رادیولوژی در منزل به چه صورت انجام می شود؟
17.    استاندارد ها و اصول انجام رادیولوژی چیست؟
18.    هزینه رادیولوژی در منزل به چه صورت محاسبه می شود؟
19.    به منظور درخواست خدمات رادیولوژی در منزل چه اقداماتی باید انجام داد؟
20.    در انتخاب مرکز انجام خدمات پزشکی در منزل چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟
21.    نتیجه رادیولوژی در منزل به چه صورت به اطلاع بیمار می رسد؟
22.    رادیولوژی در منزل توسط چه افرادی انجام می شود؟

 

خدمات پزشکی در منزل چیست و چه مواردی را شامل می شود؟

خدمات درمانی پزشکی، حوزه گسترده ای دارند. به طور کل هر فعالیتی که در زمینه درمان یا بهبودی بیماری و وضعیت افراد انجام گیرد خدمات پزشکی به حساب می آید.

برخی از خدمات پزشکی، در بیماری های خاص یا گروه های با شرایط ویژه در منزل انجام می گیرند. خدمات پزشکی در منزل بسته به بیماری، وضعیت و… خدمات گسترده ای را شامل می شوند و انواع مختلفی دارند.

فیزیوتراپی

از جمله خدمات و درمان های پزشکی در منزل فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی که به منظور توان بخشی و بهبودی وضعیت حرکتی و استفاده از اندام ها در افرادی که دچار صدمه و آسیب شده اند انجام می گیرد هم در کلینیک های مخصوص فیزیوتراپی و هم در منزل قابل انجام می باشد.

افرادی که در اثر تصادف یا حوادث مختلف دچار شکستگی در استخوان یکی از بخش های بدن شده اند یا در اثر سکته های مغزی دچار فلجی بخشی از بدن و از بین رفتن توانایی کار و استفاده از اندام هایی مانند دست یا پا شده اند می توانند با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی توانمندی و بهبودی خود را به طور کامل یا نسبی به دست آورند.

برخی افراد به دلیل شرایط خاص امکان حضور در بیمارستان ها و مراکز درمانی را ندارند یا چون این حضور باید به طور منظم و روزانه انجام شود این امکان برای آن ها میسر نیست این گروه ها می توانند با استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل وضعیت درمان خود را پیگیری کنند.

ویزیت پزشکی

ویزیت توسط پزشک عمومی یا متخصص از دیگر خدماتی است که جزئی از خدمات پزشکی در منزل بوده و توسط مراکز مختلف ارائه می شود. در صورتی که وضعیت بیمار مطابق نظر پزشک حاد تشخیص داده شود ممکن است بیمار به بیمارستان ارجاع داده شود.

بسیاری از بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی بوده یا به دلیل شرایط حاد و خاص خود زمانی برای مراجعه به بیمارستان ندارند می توانند با استفاده از ویزیت پزشک در منزل، کمک های پزشکی را دریافت کنند.

انجام پانسمان و تزریقات

سرم، آمپول و… از جمله درمان هایی هستند که در بیماری های مختلف تجویز می شوند. انجام این خدمات باید توسط پرستار یا پزشکانی که در این زمینه آشنایی دارند انجام گیرد.

مراجعه حضوری به تزریقات به خصوص برای کودکان و سالمندان کار آسانی نیست و به دلیل محیط به خصوص انجام این کارها با سختی همراه است. به منظور راحت کردن این کار می توان تزریقات یا پانسمان را در داخل منزل انجام داد.

نوار قلب و اکسیژن

بیماران قلبی به خصوص در شرایط و مواقع خاص باید وضعیت بیماری خود از طریق چکاپ و …. بررسی کنند. یکی از بررسی های پزشکی برای بیماران قلبی گرفتن نوار قلب است که به خصوص زمانی که بیمار دچار تنش یا استرس شده باشد برای اطمینان از وضعیت و سلامت قلبی باید گرفته شود.

نوار قلب را می توان در منزل گرفت. به منظور این کار می توان از خدمات پزشکی و درمانی منزل استفاده کرد. نه تنها نوار قلب گرفتن بلکه خدماتی مانند اکسیژن درمانی با استفاده از کپسول های مخصوص برای بیمارانی که نیاز به این ماده برای تنفس بهتر و راحت تر دارند از طریق خدمات منزل امکان پذیر است.

سونوگرافی و رادیولوژی

سونوگرافی و رادیولوژی از اقداماتی است که به منظور اطلاع و اطمینان از وضعیت داخلی بدن بیمار انجام می شود.

برخی بیماران امکان حضور در مراکز درمانی به منظور انجام این اقدامات را ندارند. این افراد می توانند برای انجام سونوگرافی یا رادیولوژی از خدمات پزشکی منزل استفاده کنند.
پرستاری
از دیگر خدمات پزشکی در منزل می توان به پرستاری اشاره کرد. بسیاری از بیماران برای مراقبت های روزمره و انجام فعالیت های مختلف مانند خوردن غذا، دارو و… نیاز به پرستار دارند.

هم چنین برخی از بیماران مانند سالمندان یا افرادی که به بیماری هایی مانند آلزایمر مبتلا هستند نیاز به مراقبت 24 ساعته دارند که این مراقبت می تواند از طریق پرستارانی که به منزل اعزام می شوند انجام شود.

خدمات پزشکی در منزل مناسب چه افرادی است؟

تمام افرادی که نیاز به خدمات پزشکی و درمانی دارند و به هردلیلی امکان حضور مستقیم در مراکز درمانی و بیمارستان ها را ندارند می توانند اقدامات درمانی مورد نیاز را از طریق خدمات منزل انجام داده و پیگیری کنند. به خصوص برای گروه های خاص این خدمات بسیار مفید می باشند.

بیماران آسیب دیده

اولین گروه خاصی که می توانند به منظور بهره گیری از خدمات پزشکی و درمانی از خدمات در منزل استفاده کنند بیماران آسیب دیده هستند. این آسیب دیدگی ممکن است در هر کدام از قسمت های بدن رخ داده باشد. به عنوان مثال افرادی که دچار سکته مغزی می شوند ممکن است دچار فلجی در نیمی از بدن شوند که این عامل باعث از کار افتادگی اندام ها در آن قسمت می شود.

خروج از منزل و حضور در مراکز درمانی به خصوص در ابتدای ابتلا به مشکل برای این گروه کار دشواری است که می توانند با استفاده از خدمات درمانی در منزل بدون حضور در مراکز پزشکی درمان را آغاز کنند.

بیماران قلبی

از دیگر گروه هایی که دارای شرایط خاص بوده و پیگیری وضعیت و درمان آن ها باید با نظم و دقت خاصی انجام شود بیماران قلبی می باشد. بیماران قلبی به دلایل زیادی باید مراقبت ها و معاینات را به طور منظم انجام دهند تا از سلامت کامل برخوردار باشند.

این افراد در برخی مواقع مانند آلودگی هوا نباید از منزل خارج شوند. این گروه می توانند خدمات درمانی مختلف مانند نوار قلب، تزریقات و… را از طریق خدمات منزل پیگیری کنند.

کودکان

کودکان از گروه هایی هستند که بردن آن ها به مراکز درمانی کار ساده ای نیست. به دلایل زیادی کودکان از مراکز درمانی ترسیده و انجام اقدامات درمانی را با مشکل مواجه می کنند.

به خصوص فعالیت هایی مانند تزریقات همواره برای کودکان هراس آور بوده و در انجام آن مشکلات زیادی وجود دارد. یکی از روش های ساده برای انجام خدمات درمانی برای کودکان استفاده از خدمات پزشکی در منزل است.

بیماران تنفسی

بیماران تنفسی مانند بیماران قلبی گروهی هستند که در مواقع خاص به خصوص آلودگی هوا نباید از منزل خارج شوند. به خصوص بیمارانی که تنفس آن ها وابسته به اتصال دائمی اکسیژن است بهتر است برای انجام خدماتی مانند تزریقات، نوار قلب، سونوگرافی و… از خدمات در منزل استفاده کرده و حضور در مراکز درمانی و بیمارستان ها را به حداقل برسانند.

سالمندان و زنان باردار

سالمندان و زنان باردار از دیگر گروه های خاص هستند که به دلایل مختلف مراجعه حضوری آن ها به مراکز درمانی ممکن است ایجاد مشکل کند.

به خصوص زنان بارداری که در ماه های آخر به سربرده و در استراحت مطلق هستند بهتر است برای انجام مواردی مانند تزریقات و… این کار را از طریق استفاده از خدمات پزشکی در منزل انجام دهند.

مزایای خدمات پزشکی در منزل چیست؟

خدمات پزشکی در منزل مزایا و فواید زیادی دارند. بسیاری از بیماران به دلایل مختلف امکان استفاده از خدمات مراقبتی درمانی در بیمارستان ها و مراکز پزشکی را ندارند. این افراد می توانند به منظور بهره مندی از خدمات مراقبتی از خدمات پزشکی در منزل استفاده کنند.

خدمات سریع و آسان

مهم ترین مزیت استفاده از خدمات پزشکی در منزل را می توان خدمات رسانی سریع و آسان از طریق این مراکز دانست. تعداد بالای مراکز خدمات پزشکی در منزل در شهرها باعث شده که در هر منطقه ای بتوان در زمان لزوم از این خدمات استفاده کرد.

به خصوص در شهرهای شلوغ که رفتن به مراکز پزشکی به سختی انجام می شود استفاده از خدمات این مرکز بیشتر کمک کننده است.

عدم نیاز به مراجعه حضوری

از دیگر مزایای استفاده از این خدمات می توان به عدم نیاز به مراجعه حضوری به بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده کرد. به خصوص برای گروه های خاص که مراجعه و حضور به بیمارستان می تواند برای آن ها ایجاد مشکل کند استفاده از این خدمات می تواند جایگزین مناسبی برای مراجعه خضوری به بیمارستان باشد.

هزینه مناسب تر

در بسیاری از موارد هزینه نهایی درمان و مراقبت های پزشکی با استفاده از خدمات پزشکی در منزل کمتر از مراجعه حضوری به بیمارستان و… است.

به عنوان مثال مراجعه به کلینک یا درمانگاه به منظور یک تزریقات ساده هزینه بنزین یا آژانس، ویزیت کلینیک، تهیه دارو .و… را دارد در صورتی که انجام این کار در منزل تنها هزینه پزشک و دارو را نیاز دارد که نسبت به مراجعه حضوری می تواند مناسب تر تمام شود.

امکان استفاده شبانه روزی

از دیگر مزایای خدمات پزشکی در منزل می توان به امکان استفاده شبانه روزی از این خدمات اشاره کرد.

به خصوص برای افرادی که تنها زندگی کرده و در شرایط خاص نیاز به خدمات پزشکی پیدا می کنند و ممکن است این نیاز در ساعتی از شبانه روز باشد که امکان مراجعه حضوری به مراکز پزشکی امکان پذیر نباشد استفاده از این خدمات بسیار مناسب است.

مناسب برای گروه های خاص

از دیگر مزایای استفاده از خدمات پزشکی در منزل می توان به فایده و مناسب بودن این کار برای گروه های خاص اشاره کرد.

به عنوان مثال برای کودکان که اغلب دچار ترس و هراس از مراکز درمانی هستند یا برای سالمندان که مراجعه حضوری به دلیل محیط آلوده این مراکز می تواند ایجاد مشکل کند، خدمات پزشکی در منزل مناسب هستند.

رادیولوژی چیست؟

تشخیص های پزشکی همیشه با استفاده از علائم صورت نمی گیرد. گاهی اوقات تشخیص بیماری و… نیاز به بررسی های دقیق تر و اطلاعات جامع تر دارد.

از روش های مختلفی می توان این اطلاعات را کسب کرد. بسته به اینکه بیماری و پخش آن در بدن به چه صورتی بوده و کدام قسمت یا اندام را درگیر کرده باشد از روش های خاص استفاده می شود.

به عنوان در صورتی که مشکل در خون یا هورمون ها باشد از آزمایش خون استفاده شده و در صورتی که اشکال در وضعیت یکی از اندام ها یا آسیب دیدگی داخلی باشد از امکاناتی مانند سونوگرافی یا رادیولوژی استفاده می شود.

تعریف رادیولوژی

رادیولوژی تصویری برداری با روش های به خصوص از بدن است که به منظور تشخیص دقیق بیماری و وضعیت پیشرفت آن در قسمت های مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

به خصوص در دنیای امروز که تشخیص وضعیت بیماری تنها با استفاده از علائم کار ساده ای نیست استفاده از ابزار هایی مانند رادیولوژی در تشخیص صحیح و به موقع بیماری کمک زیادی می کند.

هنگامی که بیمار با مشکلی خاص به پزشک مراجعه می کند، ابتدا با استفاده از علائم بیماری های احتمال حدس زده می شوند. اما به منظور تشخیص دقیق بیماری و وضعیت بیمار نیاز به روش های قطعی تری است که اقدام درمانی آغاز شود.

این اقدام استفاده از روش هایی مانند رادیولوژی است که با استفاده از آن وضعیت اندام های داخلی به شکل بهتر و راحت تری مشخص می شود.

تشخیص بیماری های داخلی قبل از رادیولوژی

بسیاری از بیماری ها ریشه از مشکلات و آسیب هایی دارند که به اندام های داخلی بدن وارد می شوند. این آسیب ها ممکن است به هر دلیل یا شکلی به بدن وارد شده باشد.

به عنوان مثال در اثر تصادف یا حوادث اینچنینی و حتی در اثر مصرف داروهای خاص ممکن است یکی از اعضای داخلی بدن مانند قلب، مغز و… دچار آسیب شده باشد.

در گذشته به منظور فهمیدن پیدا کردن این مشکل از عمل های جراحی و روش های تهاجمی برای پیدا کردن ریشه بیماری استفاده می شد اما امروزه روش های ساده تری برای اینکار وجود دارد.

تصویر برداری با توجه به ابزراهای به خصوص امروزه یکی از روش های ساده و کاربردی برای اطلاع و بررسی وضعیت دقیق اندام های داخلی است. رادیولوژی به عنوان یکی از شاخه های پزشکی امروزه به منظور تصویر برداری به خصوص از سر و مغز به کار برده می شود.

تاریخچه رادیولوژی در ایران و جهان به چه صورت است؟

از مهم ترین اکتشافات و اقداماتی که در زمینه پزشکی صورت گرفت کشف اشعه ایکس بوده است. این کشف توانست تاثیر زیادی در علم پزشکی و خدماتی که برای پزشکی انجام می گیرد داشته باشد. به خصوص در پیشرفت و توسعه دانش و استفاده از رادیولوژی اشعه ایکس بسیار پرفایده بوده است.

تاریخچه رادیولوژی در جهان

رادیولوژی امروزه یکی از دانش های مهم و کاربردی است. اهمیت علم رادیولوژی در دنیای امروز به حدی است که هشتم نوامبر را به عنوان روز جهانی رادیولوژی نامگذاری کرده اند.

این تاریخ، روزی است که حدود 200 سال قبل در آن اشعه ایکس و پرتوی کاربردی در رادیولوژی توسط رنتگن کشف شد.

او متوجه شد که در صورت انتشار پرتوها از حباب شیشه های لامپ کاتد می توان تصویری را در صفحه فلوئورسنت مقابل ایجاد کرد. این کشف توانست به ساخت دستگاه های تصویربرداری و رادیولوژی در جهان منجر شود.

البته این علم و استفاده از پرتوها به منظور تصویربرداری در ابتدا پذیرفته نشد و نظر متخصصین این بود که این پرتوها می توانند آسیب زننده باشند اما در نهایت در سال 1901 پزشکان توانستند با استفاده از مهارت و دانش کافی اشعه ایکس را برای عکس برداری به کار ببرند. رادیولوژی در جهان از همان سال تا 30 سال بعد کم کم به شکلی جدی در علم پزشکی مطرح و شناخته شد.

تاریخچه رادیولوژی در ایران

در سال 1309 هجری شمسی، اولین دستگاه های تصویربرداری رادیولوژی در ایران در یکی از آزمایشگاه های دانشسرای عالی، توسط پروفسر حسابی که قصد آموزش تاثیر پرتو ها و پدیده های  نوین به دانشجویان را داشت راه اندازی شد.

در همان سال ها و بعد از مطالعه و بررسی در دستگاه وارد شد، پروفسور حسابی اقدام به ساخت دستگاه رادیولوژی درمانی گرفته و اولین دستگاه ها به منظور این کار در بیمارستان گوهرشاد ساخته و مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه رادیولوژی هم در بیمارستان ها و هم در مراکز تخصصی این کار انجام می شود. هم چنین برخی از مراکز رادیولوژی را برای بیماران دارای شرایط خاص در منزل بیمار انجام می دهند.

فرآیند کار رادیولوژی به چه صورت است؟

کشف اشعه ایکس، سرآغاز تولید دستگاه های رادیولوژی و استفاده از روش تصویربرداری برای تشخیص بیماری ها شد.

اولین رادیوگرافی از همسر رونتگن کاشف اشعه ایکس که اساس کار رادیولوژی به وسیله آن است انجام گرفت.پس از آن رادیولوژی به منظور کاربردهای دیگر در کفرانس جهانی فیزیک معرفی و به مرور زمان مورد استفاده قرار گرفت.

فرآیند کار رادیولوژی

دستگاه های رادیولوژی انواع و اندازه مختلفی دارند. انواع دستگاه بسته به این که منظور استفاده از آن ها چیست مشخص می شوند. به طور کل اما دستگاه های رادیولوژی دارای دو دسته تشخیصی یا درمانی می باشند.

اما در تمام دستگاه ها به طور کلی یک لامپ وجود دارد که از آن به منظور تولید اشعه ایکس استفاده می شود. این لامپ به یک پایه متصل شده است که مانند یک بازو عمل کرده و در جهت های مختلف حرکت می کند و امکان بررسی تمام نقاط مورد نظر را به پزشک می دهد. همان طور که گفته شد این دستگاه ها دو نوع دارند.

در دستگاه های درمانی علاوه بر امکان عکس برداری، به منظور تصویربرداری همزمان و نمایش آن برای پزشک به جهت تشخیص و یا انجام درمان وجود دارد. دستگاه های رادیولوژی تشخیصی بیشتر به صورت عکسبرداری ساده هستند و پزشک می تواند با توجه به عکس های دریافت شده از دستگاه رادیولوژی وضعیت بیماری و داخلی بدن فرد را بررسی کند.

ساز و کار کار با دستگاه رادیولوژی

همان طور که گفته شد در دستگاه های رادیولوژی یک لامپ مخصوص وجود دارد که وظیفه تاباندن اشعه ایکس به نقاط مورد نظر را بر عهده دارد. هم چنین در این دستگاه ها قسمتی تعبیه شده که از طریق آن می توان شرایط تابش و میزان آن را کنترل و تنظیم کرد.

به منظور عکس برداری از اندام ها و نقاط مورد نظر یک فیلم در مسیر خروج پرتوها قرار می گیرد و با جمع کردن پرتو ها در محل فیلم تصویر اندام مورد نظر روی فیلم نقش می بندد.

عکس برداری با دستگاه های رادیولوژی به دو شکل انجام می گیرد. در یک روش عکس برداری بدون ورود هیچ ماده خاص به داخل بدن تابش پرتو انجام گرفته و عکس برداری صورت می گیرد که تنها حدود اعضا را مشخص کرده و وضعیت قسمت های درونی را تعیین می کند.

در روش دیگر اما با استفاده از مواد کنتراست هر ناحیه جداگانه و هر قسمتی با رنگ متفاوت نمایش داده می شود که این تمایز رنگ ها به کیفیت و دقت بالاتر عکس رادیولوژی کمک می کند.

رادیولوژی چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته تشخیص دقیق مشکلات بیمار به خصوص در شرایط خاص تنها به وسیله بررسی علائم ظاهری امکان پذیر نیست.

به عنوان مثال بعد از یک تصادف، نمی توان صرفا براساس وضعیت ظاهری بیمار محل آسیب را مشخص کرد و اقدامات لازم را انجام داد چون احتمال آسیب دیدن هرکدام از اندام های داخلی بیماری وجود دارد.

به منظور یک بررسی دقیق و پیدا کردن محل اصلی دچار مشکل رادیولوژی و عکس برداری از این طریق یک روش مفید و کارآمد می باشد.

ارزیابی اولیه

اولین کاربرد رادیولوژی که می تواند مهم ترین کاربرد آن نیز باشد امکان ارزیابی اولیه وضعیت بیمار از طریق عکس برداری از داخل بدن است. به وسیله رادیولوژی و تاباندن پرتو ایکس می توان اختلالات را به موقع و به دقیق ترین شکل ممکن تشخیص داد.

به خصوص در مواردی که بیمار با علائم مختلف یا بعد از حوادث سخت مانند تصادف شدید و… به بیمارستان آورده می شود رادیولوژی به منظور یک ارزیابی اولیه برای تشخیص و تعیین میزان آسیب های بیمار بسیار کاربردی می باشد.

آسیب شناسی

از دیگر کاربردهای رادیولوژی می توان به آسیب شناسی اشاره کرد. به خصوص در افرادی که در ناحیه کمر و مهره ها دچار مشکل هستند استفاده از تصاویر رادیولوژی می تواند به آسیب شناسی و پیدا کردن محل دقیق مشکل کمک کند. بسیاری از مواقع مشکلات استخوانی می تواند باعث آسیب شناسی و درد های شدید در کمر و… شود.

عکس از اندام های داخلی

کاربرد بعدی دستگاه های رادیولوژی تصویر برداری از اندام های داخلی بدن است. اندام هایی مانند ریه، مری، معده، کلیه و… در اثر مشکلات مختلف می توانند باعث آسیب شوند.

به عنوان مثال مصرف یک داروی اشتباه می تواند منجر به تخریب دیواره های داخلی معده شده و در نتیجه خونریزی داخلی اتفاق بیفتد.

هم چنین بخش هایی مانند مغز می تواند در اثر شکستگی و… باعث آسیب شود که این امر نیز به وسیله عکس برداری از اندام های داخلی توسط رادیولوژی قابل تشخیص می باشد.

رویت دقیق

از دیگر کاربردهای دستگاه رادیولوژی می توان به امکان رویت دقیق اندام های داخلی اشاره کرد. در بسیاری از مواقع عدم مشاهده دقیق بخش های  داخلی بدن باعث تشخیص اشتباه شده و تشخیص اشتباه آسیب های زیادی را در درمان به وجود می آورد.

یکی از قابلیت های دستگاه رادیولوژی امکان عکسبرداری رنگی با کنتراست است که از طریق استفاده از ماده مخصوص کنتراست و تمایز رنگی بافت ها و اندام ها از یکدیگر قابل انجام است.

رادیولوژی چند نوع دارد؟

پزشکی علمی است که شاخه های مختلفی از آن وجود دارد. هم چنین هر کدام از شاخه های رشته پزشکی نیز دارای گرایش های مختلفی هستند که به جزئی تر شدن این دانش منجر شده و کمک می کند که دقت کار پزشکان بالاتر رود. رادیولوژی به عنوان یکی از شاخه های پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به 4 بخش عمده تشخیص می شود.

رادیولوژی تشخیصی

یکی از شاخه های رشته رادیولوژی، رادیولوژی تشخیصی می باشد که گرایش های مختلفی را شامل می شود. رادیولوژی تشخیصی بیشتر یک روش عمومی است که دقت خاصی نداشته و تنها برای عکسبرداری ساده مورد استفاده قرار می گیرد.

رادیولوژی عمومی شامل عکس برداری از مغز و اعصاب، اکسلت کلی بدن، قفسه سینه و… می باشد که وضعیت ساختار درونی را مشخص کرده و یک رویت دقیق و کامل از وضعیت بیمار به پزشک می دهد.

رادیولوژی عمومی یا تشخیصی نیز دارای شاخه های مختلفی می باشد. از جمله شاخه های این گرایش از رادیولوژی می توان به سی تی اسکن، ام آر آی، ماموگرافی و سونوگرافی اشاره کرد.

رادیولوژی مداخله ای

رادیولوژی مداخله ای یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که به منظور درمان و در اقدامات درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از کاربردهای این نوع از رادیولوژی این است که در طول یک عمل جراحی با استفاده از آن تصویربرداری پزشکی انجام شده و وضعیت بدن را در حین عمل برای پزشک مشخص می کند. آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی یک فرآیند تشخیصی است که با استفاده از این نوع رادیولوژی ساده تر و دقیق تر انجام می شود.

طریقه کار با ابزارهای مختلف و… از طریق تصاویر دریافتی از رادیولوژی مداخله ای کاملا مشخص شده و ساده تر می شود. این نوع از رادیولوژی برای تشخیص یا درمان سرطان ها، درمان کمردرد، درمان و عمل های کلیه، کبد و صفرا، نمونه برداری از اندام های داخلی مانند ریه، تیروئید و… مورد استفاده قرار می گیرد.

انکولوژی رادیولوژی

این روش از رادیولوژی و پرتونگاری بیش از هر چیز برای درمان و معالجه سرطان به کار گرفته می شود. در این روش پرتوهای مورد استفاده انرژی بسیار بالایی دارند که با تاباندن آن ها سلول های سرطانی تخریب شده و از گسترش بیش از حد آن ها جلوگیری می شود.

به خصوص در کم کردن علائم و خطرات سرطان هایی مانند سرطان سینه استفاده از انکولوژی رادیولوژی بسیار کارآمد می باشد.

البته درمان سرطان تنها کاربرد این نوع رادیولوژی نیست و برای درمان های مختلف و کاهش علائم بیماری های دیگر نیز می توان از این روش رادیولوژی استفاده کرد.

فیزیک پزشکی

یکی از شاخه های پزشکی فیزیک پزشکی است که در آن بیشتر تحقیقات در مورد کاربردهایی است که فیزیک برای استفاده در علم پزشکی دارد.

به عنوان مثال در فیزیک پزشکی و در زمینه رادیولوژی به منظور بررسی وضعیت فنی دستگاه ها و هم چنین نحوه تصویربرداری پزشکی به منظور اطلاع از امنیت بیمار و هم چنین اثر بخشی بیشتر پرتوها استفاده می شود.

توسعه فناوری های رادیولوژی و پزشکی هم چنین تا حد زیادی به این حوزه از پزشکی و رادیولوژی بستگی دارد. تصویر برداری با رزونانس مغاطیسی تا حد زیادی به این شاخه از پزشکی مربوط می باشد.

در رادیولوژی به منظور ایمنی چه نکاتی باید رعایت شوند؟

قدرت امواج مورد استفاده در رادیولوژی بسیار بالاست. این امواج قدرت تخریب و نفوذ بالایی دارند که در صورت تابش مکرر باعث تخریب سلول ها می شوند. عایق بندی محل استفاده و هم چنین استفاده از محافظ به منظور انجام ایمن رادیولوژی بسیار کاربردی می باشد.

ورود یا حضور در محدوده دستگاه رادیولوژی

محل، مواد و دستگاه های مرتبط با رادیولوژی و حاوی اشعه ایکس معمولا توسط یک علامت خطر مخصوص از سایر دستگاه ها و مواد است. کار با دستگاه رادیولوژی تنها باید توسط افراد متخصص و آموزش دیده انجام شود و کارآموزان پرستاری و پزشکی به هیچ وجه نباید از این دستگاه ها به منظور بررسی بیماران استفاده کنند.

هم چنین در مورد دستگاه های رادیولوژی باید از سلامت و صحت عملکرد آن ها اطمینان حاصل کرده و سپس آن ها را مورد استفاده قرار داد.

از دیگر موارد مهم در کار با این دستگاه ها اطمینان از حضور فیلم دستگاه پیش از انجام عکس برداری است تا در زمان تصویربرداری اشعه در محل درست جمع آوری شود.

هم چنین پیش از انجام کار با دستگاه باید از محل استفاده، نوع عکس برداری و.. اطلاعات کافی داشت تا عکس برداری با بیشترین سرعت ممکن انجام گیرد.

اصول ایمنی و حفاظتی در رادیولوژی

در تصویربرداری با دستگاه رادیولوژی هدف دریافت بهترین و با کیفیت ترین تصاویر به منظور تشخیص بهتر است به همین منظور کار با این دستگاه ها تنها باید توسط افراد آموزش دیده و حرفه ای انجام شود.

هم چنین دز استفاده از مواد و شدت پرتوها در دستگاه رادیولوژی تنها باید بسته به وضیعت بیمار و پس از ارزیابی پزشک و رادیولوژیست انجام شود. دستگاه های رادیولوژی را بهتر است به طور دوره ای بررسی و آزمون کرد تا از سلامت آن ها مطمئن شد. در صورت خرابی دستگاه مشکلات جبران ناپذیر امکان پذیر است.

به منظور از استفاده از دستگاه های رادیولوژی برخی محدودیت ها وجود دارد که پیش از آن بهتر است از آن ها اطلاع کسب کرد.

زنان باردار و رادیولوژی

زنان باردار نباید از دستگاه رادیولوژی استفاده کنند. این دستگاه می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای بیمار به وجود آورد. برخی از این مشکلات در زمینه سلامت جنین هستند و در صورت شدت بالای پرتوها ممکن است حتی باعث سقط جنین شود.

زنان مشکوک به بارداری به منظور استفاده از دستگاه های رادیولوژی باید رضایت نامه همسر و هم چنین نامه پزشک داشته باشند. هم چنین جهت کاهش آلودگی بعد از پرتودرمانی آموزش هایی به بیمار داده می شود که باید کاملا رعایت شود.

در صورتی که زنان در دوره شیردهی باشند بهتر است که تا 24 ساعت بعد از رادیولوژی به کودک شیر ندهند. هم چنین این کار کاملا زیر نظر پزشک انجام شود.

انتقال موادپرتوزا جهت رادیولوژی

به منظور انجام رادیولوژی در منزل باید دستگاه ها و مواد این کار به منزل فرستاده شوند. این کار برای انجام ایمن و بی خطر شرایط و قوانین به خصوصی دارد که باید در حمل و نقل لحاظ شوند.

اولین نکته در حمل و نقل این دستگاه ها و مواد پرتوزا این است که مواد حتما باید دارای برچسب خطر باشند. هم چینین در حمل و نقل این دستگاه ها و مواد باید افرادی به کار گرفته شوند که با روند این کار آشنایی کامل داشته و نکات ایمنی مربوطه را می شناسند.

از دیگر موارد ایمنی قرار دادن این مواد در محفظه سربی مخصوص است که از خطرات دستگاه و مواد کم می کند. هم چنین باید دقت کرد که مواد زمین نخورده و از دست رها نشوند چون رها شدن بی ایمنی آن ها می تواند مشکلات جدی را برای افراد به وجود آورد.

در رادیولوژی چه دستگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

به منظور تصویربرداری از داخل بدن و اندام های درونی دستگاه های مختلفی را می توان مورد استفاده قرار داد. این دستگاه ها هر کدام ویژگی های به خصوصی داشته و در نوع خاصی از مشکل به کار برده می شوند. نکته مهم در انتخاب دستگاه تجویز پزشک است.

در واقع باید برای انتخاب دستگاه مناسب ابتدا پزشک تشخیص لازم را داده و سپس دستگاه برای تصویربرداری مشخص شود.

دستگاه رادیولوژی ساده

اولین دستگاه تصویربرداری دستگاه رادیولوژی ساده یا عمومی است. در این دستگاه یک تیوپ و لامپ برای تولید اشعه ایکس به کار برده می شود. هم چنین یک بازوی مخصوص دارد که با به کار بردن آن ها اشعه به قسمت های مختلف بدن فرستاده می شود.

این دستگاه حاوی فیلم مخصوص است که تصویر دریافت شده به وسیله دستگاه روی آن منعکس شده و ثبت می شود. این دستگاه برای تمام اعضای بدن قابل استفاده می باشد و می تواند تصویر واضح و دقیقی از اعضا را در اختیار پزشک قرار دهد.

دستگاه سی تی اسکن

از دیگر دستگاه های تصویربرداری که در برخی روش های رادیولوژی نیز کاربرد دارند دستگاه سی تی اسکن است. این دستگاه تصویربرداری مقطعی داشته و این کار را به صورت چرخش دستگاه در نقطه مورد نظر انجام می دهد. در هر چرخش یک عکس از عضو گرفته شده و در کامپیوتر متصل به دستگاه بازسازی می شود.

دستگاه ام آر آی

از دیگر دستگاه های تصویر برداری می توان به دستگاه ام آر آی اشاره کرد که با یک میدان مغناطیسی بزرگ کار کرده و زمانی که بیمار در داخل دستگاه قرار می گیرد امواج رادیویی را از دستگاه انتشار داده و بر ناحیه خاص بدن که حاوی هسته اتم هیدروژن است اثر گذاشته و باعث جمع آوری آن ها در یک نقطه خاص شده که تصویربرداری در نتیجه آن اتفاق می افتد.

با هر بار انتشار امواج رادیویی از دستگاه ام آر آی از نقاط مختلف بدن که در دستگاه تعریف شده اند تصویربرداری می شود.

دستگاه PET

این دستگاه که از دیگر دستگاه های به کار برده در پزشکی به منظور تصویر برداری است با استفاده از عنصر رادیواکتیو و تولید پوزیترون تصویربرداری را انجام می دهد. این عنصر وارد بدن شده و دو پرتو گاما تولید می کند که در نهایت باعث تصویربرداری از بدن شده و آناتومی کلی را برای پزشک مشخص می کند.

پزشکی هسته ای

در این نوع از تصویربرداری یک ماده حاوی رادیواکتیو به شکل تزریق وریدی یا مصرف خوراکی وارن خون شده و با تاثیرگذاری و جمع شدن آن در یک نقطه مشخص و سپس استفاده از دوربین مخصوصی که وضعیت این ماده در بدن را نشان می دهد از قسمتی که عکس در آن قرار دارد عکس برداری می شود.

آیا رادیولوژی عوارض به خصوصی دارد؟

در رادیولوژی به منظور عکسبرداری از اندام مورد نظر پرتوهای ایکس مورد استفاده قرار می گیرند این پرتوها به خودی خود جزو پرتو های پرخطر حساب میشوند اما در دستگاه رادیولوژی و با احتیاط های استفاده از این دستگاه می توان تا حد زیادی از خطرات آن ها کم کرد.

خطرات در گروه های خاص

یکی از گروه های پرخطر برای انجام تصویربرداری رادیولوژی زنان باردار هستند. اشعه ایکس به کار رفته در دستگاه رادیولوژی ممکن است خطرات جدی را برای جنین به همراه داشته باشد بنابراین استفاده از این دستگاه برای زنان باردار ممنوع میباشد و تنها در موارد بسیار ضروری باید از آن استفاده کرد.

در صورتی که فرد ملزم به استفاده از این دستگاه بود باید توسط متخصص رادیولوژیست محل دقیق جنین مشخص شده و به منظور محافظت از وی محاسبات لازم انجام شود بهتر است که به طور کلی از رادیولوژی شکم و نواحی شکمی در دوران بارداری خودداری شود و در صورت نیاز از سونو گرافی که نوع ضعیف تر رادیولوژیست و تا حدودی می‌تواند نیازهای مربوط به این دستگاه را برطرف کند استفاده کرد.

خطرات عمومی دستگاه رادیولوژی

تابش بیاد اشعه ایکس در رادیولوژی می تواند آسیب های سلولی را به همراه داشته باشد بنابراین در استفاده از آن باید دقت بالا را به عمل آورد و به عنوان مثال در صورتی که نیاز به رادیولوژی در منزل بود اقدامات لازم جهت پاکسازی کامل منزل از این اشعه به طور کامل فرا گرفته شده و پیش از انجام دستگاه مورد استفاده قرار گیرند.

معمولاً کودکان نسبت به اشعه رادیولوژی حساس تر می باشند بنابراین در صورت نیاز به رادیولوژی برای این گروه باید از نوع ضعیف تر آن استفاده کرد تا آسیبی به کودک وارد نشود. پاکسازی محیط، استفاده ایمن، داشتن سرعت عمل و… از مواردی هستند که می توانند به انجام کم خطر رادیولوژی کمک کنند.

خدمات رادیولوژی در منزل به چه صورت است؟

در برخی موارد خاص بیمار قادر نیست برای انجام رادیولوژی و تصویربرداری به مرکز این کار یا بیمارستانها مراجعه کنند به عنوان مثال ممکن است بیمار دچار آسیب دیدگی و شکستگی در ناحیه پا شده باشد که امکان خروج از منزل برای بیمار میسر نباشد و در صورت جابجایی و حرکت آسیب دیدگی شدید تر شود در این شرایط می‌توانند خدمات رادیولوژی در منزل استفاده کرد.

انجام رادیولوژی در منزل

فرایند رادیولوژی و تصویربرداری از بیمار در منزل ها نه تنها باعث انجام سریعتر رادیولوژی شده بلکه می‌تواند در هزینه‌های بیماران نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی کند

همچنین در بیماران خاصی که مراجعه به بیرون از خانه می تواند ایجاد مشکل کند استفاده از رادیولوژی در منزل که با بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و آخرین تکنولوژی های روز دنیا صورت می گیرد بسیار کمک کننده می باشد.

رادیولوژی انجام گرفته در منزل از نوع رادیولوژی تشخیصی می باشد که در آن به منظور تشخیص وضعیت و بیماریهای داخلی بیمار عکسبرداری انجام شده و بعد از چاپ و آماده سازی عکس ها به رویت پزشک رسیده و وضعیت بیمار مشخص می گردد.

متداول ترین اشکال رادیولوژی در منزل عکسبرداری با اشعه ایکس، اولتراسوند و همچنین سیتی اسکن می باشند که بخصوص سی تی اسکن و عکسبرداری با اشعه ایکس در سال های اخیر به عنوان خدمات رادیولوژی منزل بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

چه افرادی نیاز به رادیولوژی در منزل دارند؟

رادیوگرافی رادیولوژی در منزل بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که به هیچ عنوان امکان مراجعه حضوری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را نداشته یا مراجعه آنها به بیمارستان می‌تواند آسیب‌ها و مشکلات دیگر را به همراه داشته باشد.

گروه های خاص نیازمند رادیولوژی در منزل

افراد سالمند به خصوص سالمندانی که دچار مشکلات حرکتی یا قلبی و عروقی بوده و در زمان‌های آلودگی هوا مستعد به بیماری و سکته قلبی هستند جزو اولین گروه های نیازمند به انجام رادیولوژی در منزل می باشند

همچنین بیمارانی که قابلیت حرکتی نداشته یا در اطرافیان خود کسی را برای انتقال بیمارستان ندارند نیز می‌توانند از خدمات رادیولوژی در منزل بهره گیرند به عنوان مثال بیمارانی که به دلیل سکته مغزی نیمی از بدن آنها فلج شده است می توانند برای انجام ایمن رادیولوژی از خدمات در منزل استفاده کنند.

بیماران آسمی در زمان آلودگی هوا و بیماران دارای شکستگی لگن به دلیل اینکه حرکت کردن برای آنها بسیار دشوار است اولویت انجام رادیولوژی در منزل هستند هم چنین بیمارانی که دارای بستری و استراحت مطلق در منزل بوده و کودکانی که هر گونه مشکلی داشته که مراجعه آنها به پزشک آسیب زا می باشد می توانند از خدمات رادیولوژی در منزل بهره گیرند.

این افراد می توانند به منظور انجام بهتر و دقیق تر رادیولوژی علاوه بر استفاده از رادیولوژی در منزل از یک پزشک متخصص به منظور نظارت بر فرآیند رادیولوژی کمک بگیرند.

کدام دسته از انواع سونوگرافی و رادیوگرافی در منزل قابل انجام هستند؟

برخی از انواع رادیولوژی دارای شرایط به‌خصوصی می باشند و نیازمند دستگاه های مخصوصی هستند که انتقال آنها به منزل کار ساده ای نیست اما بسیاری از این دستگاه ها را می توان به منزل انتقال داده و جهت انجام رادیولوژی در منزل از آنها استفاده کرد باید توجه کرد که نوع دستگاهی که به منزل بیمار ارسال می شود در هزینه رادیولوژی در منزل تاثیرگذار است.

رادیوگرافی

از جمله دستگاه‌هایی که برای رادیولوژی مورد استفاده قرار گرفته و به خصوص برای مشاهده استخوان ها و قفسه سینه یا شکم کاربرد زیادی دارند دستگاه رادیوگرافی می باشد که به پرتونگار نیز معروف است و با استفاده از اشعه ایکس تصویر را از اندام مورد نظر روی فیلم رادیوگرافی منتقل میکند.

توموگرافی کامپیوتری

از دیگر دستگاه‌های خاص رادیولوژیک امکان استفاده آن در منزل وجود دارد دستگاه سیتی یا توموگرافی کامپیوتری است که از آن به منظور تصویربرداری از زوایای مختلف یک ناحیه خاص مانند دهان در صورت استفاده میشود تصاویر این دستگاه به طور مستقیم روی فیلم منتقل نمی‌شود و پس از پردازش در کامپیوتر در صورت تایید پزشک است مناسب بودن تصاویر تبدیل به عکس چاپی میشود در غیر این صورت ممکن است تصویربرداری تکرار شود.

ام آر آی

از دیگر دستگاهی که در منزل می توان به منظور رادیولوژی از آنها استفاده کرد دستگاه ام آر آی می باشد که در آن از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی به منظور عکس برداری استفاده می کنند.

دستگاه ام آر آی تنها در موارد خاص و شرایط لزوم مورد استفاده قرار گرفته و به منزل بیمار ارسال می شود این مسئله به دلیل سنگین بودن دستگاه و همچنین نحوه کار خاص آن می باشد.

ماموگرام

بعضی از دستگاه‌هایی که به وسیله اشعه ایکس در عکسبرداری به کار برده می‌شوند دستگاه ماموگرام می باشد. نکته مهمی که در مورد دستگاه ماموگرام وجود دارد این است که از این دستگاه بیشتر به منظور عکس برداری از بافت سینه به خصوص در زنان استفاده می شود.

سونوگرافی

سونوگرافی دستگاهی است که با استفاده از امواج صوتی فراصوت تصاویر متحرک را در نمایشگر مخصوص پزشک ایجاد می کند که این تصاویر می تواند وضعیت داخلی بیمار را برای پزشک مشخص کند خته‌شده‌ترین کاربرد سونوگرافی معاینه داخل رحم و وضعیت جنین است اما به منظور اکوکاردیوگرام یا اکو های قلبی نیز میتوان از دستگاه اولتراسوند سونوگرافی استفاده کرد.

فلوروسکوپی

از دیگر دستگاه هایی که میتوان در منزل با آنها عمل رادیولوژی انجام داد دستگاه فلوروسکوپی است که تصاویر متحرک را به طور آنی به وسیله اشعه ایکس در دستگاه مخصوص انتقال داده و یت اندام مورد نظر را برای پزشک مشخص می‌کند به‌خصوص در بررسی های گوارشی این دستگاه بسیار کاربردی می باشد.

استفاده از رادیولوژی در منزل چه مزایایی دارد؟

رادیولوژی در منزل، از جمله خدمات پزشکی در منزل است که با توجه به افزایش تقاضای آن امروزه طرفداران زیادی داشته و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

رادیولوژی در منزل تا حد زیادی نیاز به مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی را کاهش داده و باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و ایمنی بیشتر بیمار می شود. در این بخش به مزایای این کار به صورت دقیق تر خواهیم پرداخت.

صرفه جویی در هزینه

اولین و مهمترین مزیت انجام رادیولوژی در منزل صرفه جویی در هزینه های رادیولوژی می باشد. هزینه رادیولوژی در منزل به مراتب کمتر از انجام این کار در بیمارستان ها می باشد به این دلیل که در مراجعه به بیمارستان به منظور رادیولوژی نیاز به هزینه برای رفت و آمد، ویزیت پزشک، انجام رادیولوژی و همچنین دریافت آن می باشد در صورتی که در رادیولوژی در منزل هزینه صورت گرفته تنها برای ارسال دستگاه به منزل و انجام این آزمایش است و در برخی مراکز حتی چاپ عکس ها هزینه ای در بر ندارد.

صرفه جویی در وقت

از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد برای انجام خدماتی مانند رادیولوژی به مراکز درمانی مراجعه نکرده و درمان‌های خود را نیمه کاره رها کند عدم برخورداری از وقت و زمان کافی به منظور انجام این تصویر برداری است.

مراکز رادیولوژی و بیمارستانها معمولاً ساعت محدودی برای انجام این کار در نظر دارند که اغلب تایم اداری می باشد در صورتی که خدمات رادیولوژی در منزل معمولاً به طور ۲۴ ساعته یا در بیشتر ساعات شبانه روز انجام می شود.

ایمنی

حضور در بیمارستان یا به طور کلی خارج شدن از خانه برای بسیاری از افراد می‌توانند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد به عنوان مثال بیماران با مشکل تنفسی در هوای آلوده سنگین می‌توانند مشکلات زیادی داشته باشند که می توانند به منظور برطرف کردن این مشکلات از خدمات رادیولوژی در منزل استفاده کنند.

رادیولوژی در منزل به چه صورت انجام می شود؟

تقاضای رادیولوژی در منزل در دنیای امروز بسیار بالاست. شرایط خاص و بیماری هایی که امروزه در دنیا گسترش پیدا کرده اند به خصوص برای گروه های خاص باعث شده که انجام خدمات پزشکی در منزل به خصوص رادیولوژی کاربرد بیشتری داشته و مناسب تر باشند. رادیولوژی در منزل به خصوص با پیشرفت های تکنولوژی در دنیای امروز رونق بیشتری گرفته و فرآیند آن کم خطر و با بیشترین سرعت انجام می شود.

نحوه انجام رادیولوژی در منزل

به منظور انجام رادیولوژی در منزل ابتدا دستگاه این کار بسته به محلی که قرار است تصویر برداری شود به منزل بیمار ارسال می شود نکته مهم در ارسال این دستگاه این است که حتماً باید توسط متخصص و پزشکی که در کار با این دستگاه تبحر کافی داشته عکسبرداری در منزل انجام شود

از دیگر نکات مهم در رادیولوژی در منزل می توان به ایمنی این کار اشاره کرد که که پیش از انجام رادیولوژی باید افراد خانواده با خطرات احتمالی رادیولوژی آشنایی داشتند

و همچنین در صورت امکان منزل خارج شده و بیمار به همراه یک مراقب یا همراهی در منزل تنها باشند تا بعد از انجام رادیولوژی و پاکسازی منزل محیط برای حضور خانواده بی خطر شود.

به منظور مشاهده تصاویر رادیولوژی در گذشته حتما باید تا چاپ کامل تصاویر صبر می شد اما امروزه می‌توان از تصاویر کامپیوتری برای مشاهده و بررسی اولیه استفاده کرد و در صورت نیاز اقدام به چاپ تصاویر دریافتی کرد.

استاندارد ها و اصول انجام رادیولوژی چیست؟

رادیولوژی در منزل همانقدر که مفید و کاربردی می تواند خطراتی داشته باشد که با آشنایی با این موارد و نکات ایمنی و استانداردهای انجام این کار می‌تواند خطرات آن را تا حد صفر کاهش داد.

اطمینان از سلامت دستگاه

اولین نکته مهم برای انجام رادیولوژی در منزل اطمینان از سلامت دستگاهی است که به منظور این کار به منزل ارسال شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

درصورت ایجاد هم مشکل در دستگاه ممکن است مشکلات جدی برای رادیولوژیست یا بیمار به وجود آید به همین منظور اطمینان از سلامت دستگاه بسیار ضروری است.

انجام توسط فرد متبحر

فردی که عمل رادیولوژی انجام می دهد باید تبحر کامل در زمینه کار با این دستگاه را داشته باشد. در واقع با نکات ایمنی کار با دستگاه و همچنین محافظت از پرتوها و موادی که در دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد آشنایی داشته و رادیولوژی را مطابق با این نکات انجام دهد.

خالی بودن خانه

هرچند رادیولوژی در صورتی که با ایمنی کامل انجام شود خطر جدی نداشته اما به هر حال پرتوهای ارتعاش داده شده ممکن است برای دیگران خطر آفرین باشند و به خصوص برای گروه‌های حساس مانند زنان باردار یا کودکان ارتعاشات ناشی از این دستگاه ممکن است آسیب‌زا باشد و همین دلیل در صورت استفاده از آن در منزل بهتر از سایر اعضای خانواده از منزل و اتاق رادیولوژی در آن انجام شده خارج شوند و پس از پاکسازی به محیط باز گردند.

هزینه رادیولوژی در منزل به چه صورت محاسبه می شود؟

تعیین هزینه رادیولوژی در منزل به موارد مختلف بستگی دارد. نگرانی بسیاری از افراد در انجام رادیولوژی در منزل هزینه ای است که این کار در بر خواهد داشت. آشنایی با عوامل موثر بر هزینه رادیولوژی در منزل می‌توان تا حد زیادی از انجام این کار اطمینان حاصل کرد.

نوع دستگاه

این نوع دستگاهی که به منظور رادیولوژی در منزل مورد استفاده قرار گرفته و ارسال می‌شود تا حد زیادی بر هزینه رادیولوژی در منزل تاثیرگذار است همچنین برخی از دستگاه‌ها بدون ماده کنتراست کار کرده اما برخی دیگر از این ماده به منظور عکس برداری استفاده می کنند که حضور یا عدم حضور این ماده نیز در هزینه رادیولوژی در عمل موثر است.

میزان عکسبرداری

محل عکس برداری و اندازه سطحی که قرار است مورد تصویربرداری قرار گیرد در تعیین هزینه هایی رادیولوژی در منزل تاثیرگذار است. بنابراین می‌توان پیش از انجام این کار این مسئله را به به مسئول مربوطه اطلاع داد و بعد از محاسبه اقدام به انجام  رادیولوژی در منزل کرد.

چاپ یا عدم چاپ عکس

در صورتی که رادیولوژی در منزل توسط پزشک آشنا با این کار انجام شده و پزشک در همان لحظه بتوانند با استفاده از تصاویر دریافتی روی نمایشگر خود مشکل بیمار را مشخص کند از میان رادیولوژی در منزل شامل چاپ عکس نمی شود در غیر این صورت نیاز به چاپ عکس می‌باشد که این مسئله خود در بردارنده هزینه هایی است.

به منظور درخواست خدمات رادیولوژی در منزل چه اقداماتی باید انجام داد؟

مراکز انجام خدمات پزشکی در منزل رادیولوژی را نیز انجام می دهند انواع زیادی دارند و به خصوص در شهرهای بزرگ می توان تعداد زیادی از آنها را پیدا کرد. به منظور پیدا کردن یک مرکز مناسب برای انجام رادیولوژی در منزل روش‌های مختلفی وجود دارد.

جستجو در اینترنت

بیشتر مراکز درمانی و ارائه خدمات پزشکی در منزل امروزه دارای سایت های اینترنتی می باشند که امکان ارتباط بهتر میان مرکز و مشتری را میسر می سازد افرادی که نیاز به هر کدام از خدمات پزشکی در منزل داشته می‌توانند ابتدا در اینترنت در این زمینه جستجو کرده و بعد از پیدا کردن مرکز مناسب اقدام به درخواست هرگونه از خدمات مانند رادیولوژی در منزل داشته باشند معمولاً نوع خدمات و عوامل موثر بر هزینه توسط مراکز و در سایت مرکز مشخص میشود.

پرس و جو از اطرافیان

استفاده از خدمات درمانی و پزشکی در منزل امروزه یکی از امور مرسوم است و افراد زیادی هستند که از انواع مختلف این خدمات استفاده می‌کنند یکی از روش های پیدا کردن یک مرکز مناسب برای انجام خدمات خود پرس و جو از اطرافیان می باشد با استفاده از این روش می‌توان تا حدودی از سابقه مرکز نیز اطلاع پیدا کرد.

استفاده از روش‌های سنتی

یکی از روش‌های سنتی و قدیمی برای پیدا کردن مراکز مختلف تماس با مخابرات هر شهر و دریافت شماره تلفن مراکز می‌باشد از این طریق می‌توان بعد از تماس با مرکز و همچنین کسب اطلاع از شرایط و خدمات آنها اقدام به درخواست خدمات مورد نیاز خود کرد.

در انتخاب مرکز انجام خدمات پزشکی در منزل چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

یک مرکز مناسب خدمات پزشکی در منزل باید ویژگی های مختلفی داشته باشد. از جمله ویژگی ها می توان به برخورداری از دستگاه های کامل و پیشرفته اشاره کرد.

هم چنین دستگاه هایی که در مرکز مورد استفاده قرار می گیرند باید به طور دوره ای مورد تست و بررسی قرار گیرند تا در صورت ایجاد و بروز هر مشکل یا خطایی در دستگاه این مشکل به موقع برطرف شده و آسیبی به بیمار وارد نشود.

هم چنین در یک مرکز خوب فعالان و افرادی که مشغول به کار هستند تبحر کامل نسبت به خدمات داشته و دارای مدارک معتبر در زمینه درخواستی هستند.

از دیگر موارد مهم در مورد یک مرکز خوب پزشکی می توان به دامنه گسترده خدمات اشاره کرد. مراکز خوب معمولا خدمات زیادی را به بیماران ارائه می کنند.

نتیجه رادیولوژی در منزل به چه صورت به اطلاع بیمار می رسد؟

در گذشته برای اطلاع از نتیجه رادیولوژی باید تا زمان چاپ فیلم‌دستگاه صبر می کرد اما امروزه با استفاده از دستگاههای نمایشگر مخصوص نتیجه رادیولوژی بلافاصله بعد از انجام این کار روی نمایشگر مشخص می شود.

افرادی که رادیولوژی در منزل را انجام می‌دهند در صورتی که این کار را توسط یک پزشک متخصص انجام داده یا پزشک متخصص و درمانگر آن ها امکان حضور در منزل در زمان انجام عمل رادیولوژی را داشته باشد نیازی به چاپ عکس نداشته و می توانند به تصویر پخش شده روی نمایشگر اکتفا کنند

همچنین زمانی که افراد به دلیل احتمال شکستگی نیاز به عکس رادیولوژی دارند در صورت اطمینان از عدم این مشکل نیازی به عکس چاپی ندارند اما در صورت لزوم چاپ عکس بیمار می‌تواند نتیجه رادیولوژی را از روش‌های مختلفی دریافت کند که یکی از آنها ارسال نتیجه و عکس  از طریق پیک برای بیمار است.

رادیولوژی در منزل توسط چه افرادی انجام می شود؟

رادیولوژی روش است که در صورتی که با ایمنی و مراقبت‌های خاصی انجام نشود امکان آسیب زا بودن آن وجود دارد. به منظور انجام رادیولوژی در منزل بهتر است از متخصص کار با این دستگاه استفاده شود که ممکن است پزشک متخصص یا پرستاری باشد که در زمینه کار با این دستگاه تخصص و تجربه کافی دارا است.

نکته مهم در مورد کار با دستگاه رادیولوژی در منزل این است که باید دقت شود از افراد کارآموز و مبتدی برای این کار استفاده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×