آلفا طب

تعویض سوند در منزل

با بررسی موضوع تعویض سوند در منزل با شما دوستان عزیز همراه هستیم.
تعویض سوند در منزل به دلایل مختلفی صورت می گیرد و کارشناسان مراکز درمانی می توانند در اسرع وقت این اقدام را در منزل برای بیماران انجام دهند تا وضعیت سلامتی بیمار بهبود یابد و عفونتی در بیمار شکل نگیرد.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371 
021-26851095

09124885082

در ادامه مقاله به سوالاتی که در زمینه تعویض سوند در منزل برای شما دوستان عزیز پیش می آید و ذهنتان را درگیر می کند پاسخ می دهیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.

دلایل استفاده از سوند در افراد به چه مواردی مربوط می شود؟
خدمات تعویض سوند در منزل شامل چه مواردی می شود و آیا کارشناسان مراکز درمانی در صورت اعزام به منزل تنها خدمات مربوط به تعویض سوند را انجام می دهند؟
مزیت های استفاده از خدمات مراکز درمانی برای تعویض سوند در منزل کدامند؟
نکات مهم برای تعویض سوند در منزل کدام موارد هستند؟
در چه مواردی سوند استفاده شده در بیمار باید تعویض شود و تعویض سوند ادراری به چه دلایلی در منزل برای بیماران صورت می گیرد؟
تعویض سوند در منزل بر چه اساسی انجام می شود؟

دلایل استفاده از سوند در افراد به چه مواردی مربوط می شود؟

سوندها لوله باریک بوده که از این طریق به دستگاه اداری وصل شده که بتوانند تخلیه ادرار را راحت تر کنند. در بیشتر موارد سوندها برای زمان عمل و مواردی انجام می شود که تخلیه ادرار در افراد به راحتی اتفاق نمی افتد.

در بیشتر موارد افرادی که بیماری خاصی چون بیماری های کلیوی دارند و کنترل ادرار در این افراد وجود ندارد یا برخی افراد مسن هستند که لازم است برای همیشه یا در دراز مدت از سوند استفاده نمایند تا مشکلی در زمینه تخلیه ادرار در آنها وجود نداشته باشد و ادرار از طریق سوند به کیسه ادرار وارد شود و بیمار استرسی در این باره تجربه نکند. خیلی بیماران در منزل نمی توانند کنترل ادرار داشته باشند و ممکن است که نیاز به استفاده از سوند برای استراحت بیمار احساس شود.

در صورتی سوند برای یک فرد باید به کار می رود که پزشک مورد نظر معاینه فرد را انجام دهد و  سوند را برای بیمار تجویز کند و از این طریق آموزش های خاص به بیمار و همراهان داده شود. نداشتن اطلاعات در این زمینه ممکن است بیمار را در شرایط سختی قرار دهد و آسیب جدی به بیمار وارد آید.

همان طور که اشاره شد تعیین استفاده از سوند یا نیاز به تعویض آن، تنها باید در شرایطی صورت گیرد که پزشک صلاح بداند و بدون مشورت با پزشک متخصص در این زمینه نباید این سوند تعویض شود.

نکته مهم این است که کیسه ادرار دچار پیچ خوردگی نشود و در مواردی که بیمار روی تخت دراز می کشد، این کیسه در گوشه ای قرار بگیرد تا بتوان این کار را انجام داد.

استفاده از سوند به دلایل زیادی صورت می گیرد و در این زمینه بیماران نیاز به کار بردن سوند دارند تا درمانشان بهتر انجام شود و مشکلاتی برای آنها به وجود نیاید.

برای بررسی عفونت در برخی بیماران از ادرار موجود در کیسه ادرار نمونه برداری صورت می گیرد و برای این اقدام در بیمار لازم است که از سوند استفاده شود.
مورد دیگر استفاده از سوند مربوط به افرادی است که نمی توانند تخلیه مثانه را به روال عادی انجام دهند و برای این مسأله با مشکل مواجه می شوند

به همین علت این افراد نیاز دارند که درمان را به وسیله استفاده از سوند ادامه دهند  و در زمان های خاصی تعویض سوند برای این افراد انجام شود.

هدف دیگر استفاده از سوند در بیمار این است که عملکرد کلیه ها به طور کلی در بیماران  بررسی شود و از این طریق بیمار تحت درمان قرار بگیرد.

بیمارانی که در دوران بهبودی قرار دارند و به درمان طولانی مدتی برای این بیماران نیاز باشد، لازم است برای کنترل کردن ورود مایعات به بدن بیمار از سوند استفاده شود و پزشک در این زمینه اقدامات مهم را انجام دهد.

در برخی موارد بیمارانی لازم دارند که آزمایش های خاصی را انجام دهند و برای انجام دادن این نوع آزمایش ها حتما باید تخلیه مثانه صورت گیرد و در این موارد از سوند استفاده می شود.

مورد دیگر استفاده از سوند در بیماران مربوط به افرادی است که در مثانه دچار خونریزی می شوند و برای این افراد می توان از طریق سوند لخته های ایجاد شده در مثانه را تخلیه کرد.

اگر بیمارانی دچار ادرار عفونی باشند می توان از طریق استفاده از سوند در آنها درمان را انجام داد و این ترشحات را خارج کرد.

برخی بیماران در ناحیه تناسلی شان مجبور به انجام عمل های خاصی می شوند که بعد از عمل لازم است از سوند برای مدت ویژه ای استفاده کنند تا ناحیه تناسلی بیمار به وضعیت عادی برگردد و بیمار مشکلی نداشته باشد، استفاده از این سوند حتی در زمانی که بیمار به منزل بر می گردد باید ادامه یابد و تا بهبود شرایط بیمار این اتفاق صورت گیرد.

بیماران زیادی هستند که به عصب های ناحیه مثانه آنها آسیب وارد شده و لازم می باشد از سوند برای آنها استفاده شود.

به طور کلی استفاده از سوند تنها در موارد خاصی و با صلاحدید پزشک انجام می شود و در مواردی که بیمار در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد به کار بردن سوند اشتباه تلقی شده و به مرور برای بیمار مشکلات عفونت اداری ایجاد می کند.

خدمات تعویض سوند در منزل شامل چه مواردی می شود و آیا کارشناسان مراکز درمانی در صورت اعزام به منزل تنها خدمات مربوط به تعویض سوند را انجام دهند؟

برای انجام دادن خدمات تعویض سوند در منزل گرفتن مجوز لازم از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور ضرورت دارد تا افراد بتوانند اطمینان یابند که افراد کار ورزیده ای که مدرک دانشگاهی دارند و دارای تجربه کار بالایی در بیمارستان و مراکز درمانی هستند،  این خدمات را برای آنها در منزل انجام می دهند.

یکی از خدمات مهم که مراکز درمانی در هنگام ارائه خدمات تعویض سوند در منزل انجام می دهند این است که درمان در هر زمانی صورت می گیرد و نیاز به مراجعه به پزشک در ساعات به خصوصی نیست و اگر با این مرکز تماس گرفته شود، با توجه به مسیر مورد نظر، پرستاران به منزل فرد اعزام می گردند تا وضعیت بیمار به طور کامل بررسی شده و درمان مناسبی صورت گیرد.

یکی دیگر از خدمات مهم  مراکز درمانی برای تعویض سوند در منزل این است که اگر بعد از تعویض سوند مشخص شود که بیمار در شرایط مناسبی قرار ندارد و وضعیت سلامتی فرد مناسب نیست و نیاز به استفاده از خدمات دیگری چون ویزیت شدن برای بررسی بیماری فرد  و مشاوره وجود دارد، تیم اعزام به منزل بیمار می توانند با مرکز خود تماس گرفته و پزشک و دیگر افراد متخصص کادر پزشکی به منزل فرد فرستاده شوند تا در اسرع وقت درمان بیمار انجام گیرد و در زمان محدودی شرایط بیمار مناسب شود.
در برخی موارد ممکن است که بیماری به دلیل استفاده از سوند دچار تب شود یا در زمانی که تیم کارشناس برای تعویض سوند به منزل فرستاده شده است، درجه حرارت بدن فرد به میزان زیادی باشد

و همین مسأله مشکلات بیشتری را برای بیمار ایجاد کند، در این موارد با استفاده از یک تماس ضروری تیم مورد نظر می تواند درخواست اعزام پزشک به منزل بیمار را انجام دهد و از این طریق به سلامت بیمار توجه بیشتر می شود. پزشک با معاینه فرد به طور کامل عفونت اداری و.. را بررسی می کند و اگر نیاز به درمان طولانی تری داشته باشد، این کار صورت می گیرد.

 

در مواردی که بیمار تحت معاینه پزشک قرار بگیرد و مشخص شود که بیمار مورد نظر نیاز به استفاده از داروی خاصی برای مشکل خود دارد یا بیماری فرد در وضعیت مطلوبی قرار نداشته باشد، می توان برای این منظور به کار بردن خدمات درمانی مختلف ضروری تلقی شود و لازم است در بهترین زمان ممکن داروهایی که بیمار در دسترس ندارد برای فرد تهیه و در اختیار بیمار قرار بگیرد.

خدمات دیگر تعویض سوند در منزل برای بیمار از طریق مراکز درمانی مورد نظر این است که اگر بیمار مجددا نیاز به گذاشتن سوند ادراری داشته باشد، مراکز درمانی این کار را برای بیمار انجام داده یا سوند بیمار را تعویض می کنند و با این اقدام از ایجاد عفونت جلوگیری می شود.

خدمت دیگر مراکز درمانی این است که به صورت روزانه مراقبت های بهداشتی را به بیماران ارائه می دهند و در صورتی که لازم باشد مجددا سوند بیمار تعویض شود این کار را در زمان های مشخص و با توجه به زمان وصل سوند انجام داده و بیمار را تا درمان کامل همراهی می کنند، با این اقدام درمان بیمار راحت تر و در منزل صورت می گیرد و در زمان های مشخصی تیم کادر پرستاری به محل مورد نظر افراد در منزل اعزام می شود.

مراقبت های بهداشتی و در نظر گرفتن این مراقبت ها برای بیماران ضرورت دارد و این مراقبت ها باید به صورت روزانه و منظم انجام شود تا درمان بهتری صورت گیرد و تکان خوردن سوند و… برای بیمار مشکلاتی ایجاد نکند، اگر بیماران به نکات مهم توجه نداشته باشند، ممکن است مبتلا به عفونت اداری شوند و این مسأله مشکلات بیشتری را برای آنها به وجود آورد که نیاز به طول درمان طولانی تری باشد.

تیم کادر پرستاری و کارشناسان مراکز درمانی به بیمارانی که در منزل مراجعه می کنند و  کمک می کنند که این افراد درمانشان انجام شود و مراقبت لازم را به بیماران ارائه دهند و این مراقبت ها، تعویض سوند را به طور کلی شامل می شود

البته پرستار ممکن است متوجه وضعیت فشار خون و سلامتی بیمار شده و نیاز به بررسی این موارد نیز باشد.

در مواقعی که وضعیت بیمار مناسب نباشد و این بیمار نیاز به نوار قلب و استفاده از سرم های غذایی و… داشته باشد، کادر درمانی اعزام شده از مرکز برای تعویض سوند این کار را برای بیمار انجام داده و از طریق مرکز درمان را  برای بیماران مورد نظر خود به کار می برند.

مورد مهم دیگر از خدمات این مراکز مربوط به انجام دادن تزریقات و پانسمان ها به همراه تعویض سوند و… است. بیماران زیادی هستند که دچار عفونت و… می شوند و نیاز می باشد که تزریقاتی در آنها با نسخه پزشک صورت گیرد که این مورد از طریق کادر درمانی اعزام به منزل انجام شده و درمان مناسبی را برای بیمار در منزل فراهم می کنند.

بیماران می توانند هر خدمات تخصصی که نیاز داشته باشند را از طریق مراکز تعویض سوند در منزل انجام دهند و تنها با تماس تلفنی با این مراکز هماهنگی مورد نیاز صورت گرفته و تمامی خدمات به دست می آید.

همان طور که اشاره شد بیماری که نیاز به تعویض سوند در منزل دارد، معمولا دارای شرایط خاصی نیست و در خیلی موارد برای این بیمار لازم است به همراه تعویض سوند از لحاظ تغذیه و دیگر موارد مربوط به بیمار، برنامه ریزی هایی صورت می گیرد و به بیمار برای درمان کامل کمک شود.

اگر بیماران نیاز به مشاوره مورد نظر برای تغذیه داشته باشند، این اقدام در مراکز درمانی که نیرو به منزل اعزام می کنند به طور کامل انجام می شود و برای سلامتی بیماران هر اقدامی را در نظر می گیرند.

این مراکز خوشبختانه تمامی خدمات را در زمینه کمک به بیماران ارائه می دهند و اعضای خاصی در مراکز مورد نظر وجود دارند که اگر بیمار نیاز به داروی ویژه ای داشته باشد، می توانند این دارو را تهیه کرده و به منزل فرد برده تا از این طریق داروها به بیمار در منزل ارائه شود

البته پزشک متخصص که بیمار را معاینه می کند، درخواست این داروها را صادر می کند و در نسخه معتبر این دارو را  بررسی کرده و سپس داروهای مهم را از داروخانه به بیمار در منزل تحویل می دهند.

در برخی موارد شرایط بیمار به نوعی است که کادر پرستاری و پزشکی در هنگام معاینه بیمار و تعویض سوند متوجه می شوند که وضعیت بیمار در حد مناسبی نیست و لازم است در اسرع وقت بیمار حتما از منزل به بیمارستان انتقال یابد و درمان مورد نظر را در مراکز درمانی ادامه دهد تا از این طریق حالت جسمی بیمار تغییر کند و بیمار به سلامتی دست یابد.

سایز سوند مورد نیاز برای تعویض سوند در منزل چگونه مشخص می گردد؟

تعیین سایز سوند مورد نظر باید توسط پزشک معالج و یا کارشناس پرستاری و اشخاص متخصص انجام گردد.

کارشناسان مرکز درمانی آلفاطب پس از ثبت درخواست شما برای تعویض سوند در منزل طی تماس تلفنی با توجه به جنسیت وزن علائم بالینی و بیماری های شخ سایز را برای تعویض سوند در منزل تعیین می نمایند.

مزیت های استفاده از خدمات مراکز درمانی برای تعویض سوند در منزل کدام موارد هستند؟

استفاده از خدمات مراکز مختلف مزیت های زیادی در بر دارد و خدماتی که در ارتباط با تعویض سوند در منزل به افراد ارائه می شود نیز جزء این خدمات مهم محسوب می گردد که با استفاده از این نوع خدمات افراد اقدامات مورد نیاز را راحت تر انجام می دهند.
خیلی از افراد در هر ساعتی از شبانه روز قادر نیستند که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و این مسأله در خیلی موارد افراد را اذیت می کند که درمان را نمی توانند بهتر انجام دهند.

یکی از مزیت های تعویض سوند در منزل از طریق مراکز مورد نظر این است که افراد در هر ساعتی از شبانه روز فارغ از شب یا روز می توانند با این مراکز تماس بگیرند و فرد کار ورزیده ای برای انجام دادن این خدمات به منزل افراد می فرستند.

هر فردی مسلما در زندگی نیاز به خدمات مختلف پرستاری دارد تا بعد از انجام درمان مورد نظر، نتیجه بهتری از آن دریافت شود و بیمارانی که در منزل خود نیاز به استفاده از سوند دارند برای تعویض این سوند در برخی ساعات می توانند از مراکز مختلفی که در این زمینه سابقه کار دارند استفاده کنند، مراکزی که مهارت کافی برای این زمینه را در اختیار داشته و درمان مورد نظر را برای بیماران مورد نظر از این طریق ادامه دهند.

در خیلی موارد برای درمان، افراد مجبورند که مسافت زیادی را تا مسیر خاصی بروند و همین مسافت دردسرهای زیادی را برای افراد به همراه دارد که با وضعیت بیمار و شرایط خاص، مجبور هستند ساعات خاصی در ماشین باشند تا به مرکز درمانی مورد نظر مراجعه کنند.

با تماس با مراکز درمانی که خدمات در منزل را برای بیماران انجام می دهند افراد بیمار می توانند در هر ساعتی خدمات را در منزل خود دریافت کنند و از این طریق نیازی به رفتن به مراکز درمانی و اذیت شدن بیمار نیست

همچنین بیماران خاصی که به دلیل شرایط خاص و بیماریشان به آنها سوند وصل می باشد لازم نیست با این وضعیت در ماشین بنشینند و به مرکز درمانی مراجعه کنند و با استفاده از خدمات مراکز مورد نظر به راحتی درمان را در منزل خود دریافت کرده و اگر نیاز به تعویض سوند در این بیماران باشد، کارشناسان این کار را برای آنها انجام می دهند.

بیشتر افرادی که از سوند استفاده می کنند وضعیت سلامتی شان در شرایط خاصی قرار ندارد و در خیلی موارد این افراد درگیر مشکلات بیشتری می شوند و نمی توانند به نتیجه مناسب دست یابند. درمان افراد در صورتی به بهترین نحو ادامه پیدا می کند، که این افراد بتوانند درمان خود را ادامه داده و مشکلی در این زمینه نداشته باشند

اما در خیلی موارد شاهد هستیم بیمارانی که تنها چند روزی از انجام عمل های سختشان می گذرد و در شرایط جسمی خوبی نیستند یا بیمارانی که به دلیل کهولت سن، جسم ضعیفی دارند و نمی توانند به راحتی برای تعویض سوند و… به مراکز درمانی بروند و در این زمینه می توانند از طریق مراکز درمانی که خدمات مورد نیاز درمانی را در منزل برای بیماران انجام می دهند برای پیگیری بهتر درمان اقدام کنند.

در خیلی موارد افراد بیمار درد شدیدی را تجربه می کنند، اما در ساعاتی از روز و به دلیل اینکه در ترافیک چند ساعاتی وقت را از دست ندهند تلاش می کنند که از خدمات در منزل مراکز درمانی مورد نظر بهره ببرند و در هر ساعاتی درمان را در منزل و محیط خاصی انجام دهند.

ایام تعطیل نیز یکی از موارد مهمی است که افراد را در انجام دادن فعالیت ها و ادامه دادن درمان محدود می کند، اما مزیت استفاده از خدمات پزشکی و پرستاری در منزل این است که افراد می توانند حتی در روزهای تعطیل مانند جمعه نیز  تعویض سوند را در منزل خود انجام دهند.

مزیت دیگر استفاده از خدمات تعویض سوند در منزل این است که افراد تنها با انجام دادن یک تلفن و بدون هزینه گرفتن ماشین برای رفتن به مراکز درمانی و… ، درمان را در منزل خود انجام داده و به نتیجه دست می یابند. دسترسی به خدمات از طریق تماس با مراکز درمانی به افراد کمک می کند که اعضاء بتوانند به درمان خود برسند.

در مواردی که بیماری همراه با تعویض سوند در منزل نیاز به ویزیت شدن داشته باشد نیز می تواند در هنگام تماس با تلفن به مراکز درمانی این مورد را بیان کند تا مرکز درمانی به همراه کارشناسان برای تعویض سوند  به منزل افراد پزشک نیز اعزام کند و درمان مناسب تری صورت گیرد.

نکات مهم برای تعویض سوند در منزل کدامند؟

بیمارانی که نیاز به دریافت کردن خدمات پزشکی- پرستاری در منزل خود دارند، لازم است که از طریق مراکز معتبر این کار را انجام دهند و این مراکز مجوز را از وزارت بهداشت دریافت کرده باشند.

یکی از موارد مهم در این زمینه که باید مد نظر قرار بگیرد مربوط به استفاده کارشناسان آگاه و با تجربه است. افرادی باید تعویض سوند در منزل را برای بیماران انجام دهند که در زمینه استفاده از سوند و تعویض آن اطلاعات لازم را داشته باشند و تجربه کافی برای این کار را کسب کرده و از این طریق مشکلاتی را به وجود نیاورند.

افرادی که در زمینه تعویض سوند و… تسلط کافی نداشته باشند، این امکان وجود دارد که بعد از تعویض سوند بیمار دچار عفونت و دل درد شود یا در برخی موارد وصل مجدد سوند به درستی صورت نگیرد و بیمار را درگیر مشکلات بیشتری کند.

تعویض سوند و استفاده از خدمات پزشکی تنها باید در صورتی انجام شود که استانداردهای لازم برای این نوع درمان رعایت شود و کارشناسانی که به منزل اعزام می شوند بتوانند هر استانداردی که برای تعویض سوند و گذاشتن مجدد سوند وجود دارد را در نظر بگیرند و از این طریق به بیماران مورد نظر کمک کنند.

در خیلی موارد استفاده از سوند ادراری برای زمان زیادی ممکن است که بیمار را مبتلا به عفونت اداری کند یا در برخی موارد افراد تنبلی مثانه پیدا می کنند.

برای جلوگیری از این مسائل باید از سوندهای مناسب برای افراد استفاده شود تا این مشکلات در افراد کمتر ایجاد گردد. هر سوندی برای بیمار مناسب نیست و انتخاب سوند باید بر اساس موارد زیادی مشخص شود تا درمان بیمار راحت تر صورت گیرد و از ابتلا به بیماری های بیشتر جلوگیری شود.

نکته مهم دیگر در این زمینه در ارتباط با تعویض سوند است که باید به صورت کاملا استریل تعویض انجام شود و برای این اقدام شرایط بهداشتی لازم برای سلامتی بیمار در نظر گرفته شود تا بیمار درگیر عفونت و… نگردد و دردی را تجربه نکند، در برخی موارد، بیماران بعد از وصل سوند در ناحیه تناسلی خود، درد زیادی دارند و نیاز به تعویض مجدد سوند داشته تا این درد کاهش یابد.

از نکات مهم دیگر این است که کارشناس و پرستاری که به منزل اعزام می شود در هنگام تعویض سوند به بیماران خود آموزش های لازم را در زمینه مراقبت های بهداشتی بدهند تا بیمار و همراه بیمار در منزل بتواند نگهداری سوند را یاد بگیرد و بیمار درگیر مشکلاتی نشود

همچنین توجه به نکات بهداشتی و رعایت این نکات اهمیت زیادی دارد تا از این طریق بیمار به عفونت های مجاری اداری و… مبتلا نشود و درمان در منزل به بهترین نحو ادامه یابد.

یکی از نکات مهم که به بیمار آموزش داده می شود این است که کیسه ادرار را برای بیمار در قسمتی پایین تر از مثانه قرار دهند تا وقتی این کیسه پر می شود برای بیمار مشکلی ایجاد نکند و از این طریق ادرار به درون مثانه بر نگردد. بیمارانی که  به این نکات دقت نکنند، ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شوند و دل درد، این بیماران را به شدت درگیر کند و به درمان طولانی تری نیاز داشته باشند.

نکته مهم دیگر در آموزش های مهم به بیمار این است که بیمار یا همراهان مورد نظر در منزل بعد از تعویض سوند توسط کارشناسان دقت کنند که لوله کیسه ادرار دچار پیچ نشود و در این مورد اقدامات مهم صورت گیرد تا بهداشت فرد به طور کامل رعایت گردد و بیماران مشکلات کمتری داشته باشند، خم شدن این لوله اجازه ورود ادرار به کیسه را نمی دهد و در برخی موارد بیمار با دل درد و عفونت مواجه می شود.

برای جلوگیری از این مسائل، توجه به موارد مهم که کارشناسان به افراد آموزش می دهند اهمیت زیادی دارد.

تعویض سوند یا وصل سوند باید به صورت استریل انجام گیرد و کارشناسان آگاه که علم لازم را دارند این کار را در نظر بگیرند و این افراد به آناتومی مثانه آگاه بوده تا بیمار با مشکلی مواجه نشود.

نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که اگر بیماران به این موارد دقت کنند درمانشان راحت تر صورت می گیرد.

کیسه ادرار در بیماران نباید از مثانه بالاتر باشد، زیرا این امکان وجود دارد که ادرار از درون کیسه به مثانه بازگشت پیدا کند و بیمار با عفونت مثانه یا دل دردهای شدید مواجه گردد.

همراهان بیمار یا خود بیمار نبایند داخل لوله سوند را با محلول های خاص بشویند، زیرا این امکان وجود دارد که مشکلات بیشتری ایجاد شود، شستن لوله لازم نیست و در مواردی که این لوله از رسوب پر شود از طریق تماس با مراکز درمانی، می توان تعویض سوند را در منزل به راحتی انجام داد.

بیمارانی که وصل سوند برای آنها انجام شده است در این زمینه لازم می باشد که  با آب و صابون اطراف سوراخ مجرای ادراری را بشویند و از مالیدن پمادهایی به این ناحیه خودداری کنند تا عفونت در اطراف سوراخ مجرا شکل نگیرد.
افرادی که سوند را برای مدت طولانی باید استفاده کنند ممکن است باکتری های موجود در ادرار مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند و لازم است که تعویض در زمان مشخصی برای بیمار انجام شود.
در بعضی موارد که عفونت ادراری وجود داشته باشد نیاز به تعویض سوند در بیمار مورد نظر واجب می شود. به خاطر که این سوند قبلی مشکلات بیشتری ایجاد می کند و لازم است که سوند جدیدی در این بیمار به کار رود.
کارشناسانی که از تعویض سوند برای بیماران استفاده می کنند باید از سوندهایی به کار ببرند که با بدن بیماران سازگارتر باشد و رسوبات در این سوند و مجرا مسدود نگردد و در کل درصد جمع رسوبات در این نوع سوند کمتر باشد. در برخی موارد سوندهایی استفاده می شوند که با به کار بردن آنها برای افراد، بیماران درد کمتری را تجربه می کنند. سوندهای مخصوص، بیمار را کمتر اذیت کرده و می توان با فاصله بیشتری تعویض را انجام داد.
در هنگام استفاده کردن افراد از سوند ممکن است عفونت اداری شکل گیرد، اما در مواقعی که افراد بتوانند مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند این مشکل ایجاد نمی شود.
بیمارانی که سوند دارند و هر مورد خاصی اعم از خون و چرک و… را در کیسه ادرار خود مشاهده می کنند، باید با پزشک در میان گذاشته و اگر نیاز باشد سوند در آنها تعویض گردد.

در چه مواردی سوند استفاده شده در بیمار باید تعویض شود و تعویض سوند ادراری به چه دلایلی در منزل برای بیماران صورت می گیرد؟

در بیشتر موارد بیمارانی که به آنها سوند وصل شده است با مشکلاتی مواجه می شوند که می توانند از طریق خدمات در منزل تعویض سوند را انجام دهند تا این افراد مشکلی نداشته باشند.
افرادی که بعد از استفاده از سوند، تب بالا دارند یا دچار لرز شدید می شوند و این تب و لرز در بیمار ادامه دار است، می توانند با مراکز درمانی که خدمات در منزل را ارائه می دهند تماس گرفته و از طریق کارشناسان آگاه تعویض سوند برای بیمار انجام گیرد.
اگر بیمار شاهد ادرار قرمز است یا برای مدت خاصی رنگ ادرار بیمار کدر باشد نیز لازم است که بیمار از طریق کارشناسان  که به منزل اعزام می شوند پیگیری های لازم را به کار گیرد تا بعد از مدت کوتاهی مشکلاتی بیشتر در بیمار شکل نگیرد.
اگر ادرار بیمار بدبو باشد و فرد را اذیت کند نیز لازم است که تعویض سوند صورت گیرد، سپس علت بوی بد ادرار بررسی شود تا اگر بیمار مبتلا به عفونت می باشد، درمان را انجام دهد.

در مواردی که بیمار درد شدیدی را تجربه کند و در ناحیه کمر و شکم خود این درد احساس شود، لازم است که بیمار یا همراهان بیمار در منزل با مرکز درمانی که خدمات درمانی را در منزل انجام می دهند تماس گرفته و از این طریق اگر نیاز است تعویض سوند صورت گیرد.
بیمارانی که در ناحیه آلت تناسلی درد شدیدی دارند و این درد مدت زمان زیادی ادامه می یابد، باید با پزشک و کارشناسان مراکز درمانی در این زمینه مشورت شود و اگر نیاز به تعویض سوند در این افراد وجود دارد، در اسرع وقت و قبل از ایجاد مشکلات بیشتر در بیمار این کار صورت گیرد.

اگر ادرار به صورتی غیر منتظره کمتر از روزهای قبل به کیسه ادرار وارد شود نیز از مواردی است که لازم است در این زمینه با متخصصان مراکز درمانی تماس گرفته شود

و فرد در منزل تحت معاینه قرار بگیرد تا بتواند به نتیجه مورد نظر دست یابد و  اگر این کیسه ادرار یا به طور کلی سوند دچار مشکل شده است تعویض آن انجام شود.
در برخی موارد ممکن است که سوند جا به جا شود و به درستی در جای مورد نظر قرار نگیرد و بیمار دچار بی اختیاری گردد که برای حل این مشکل و بررسی این مسأله لازم است که تعویض سوند انجام گیرد یا کارشناسان بررسی علت این جا به جایی را انجام داده و به سلامت بیمار توجه کنند.

بیمارانی که بعد از چند ساعت بدانند که ادرار به سوند وارد نشود، لازم است که با مرکز درمانی تماس گرفته و از این طریق تعویض سوند برای بیمار انجام گیرد یا دلیل اصلی این مشکل تعیین شود.

اگر در بیمار دردی شکل گیرد، لازم است که برای  بیمار سریعا سوند تعویض شود.
کیسه ادرار باید در زمان خاصی خالی شود و اگر در روزهای خاصی این اقدام صورت نگیرد، این امکان وجود دارد که بیمار به دل درد شدید یا عفونت مبتلا گردد و لازم باشد درمان بیشتری را ادامه دهد.

به دلایل متفاوتی تعویض سوند در منزل برای افراد صورت می گیرد، خیلی از افراد بیمار هستند و توان اینکه در مراکز درمانی حاضر شوند را ندارند و در بیشتر موارد به مشکل بر می خورند.

برخی از افراد سالمند هستند و به دلیل کهولت سن نمی توانند سوند را در بیمارستان و مراکز درمانی تعویض کنند و همین مسأله دلیلی برای انجام این کار برای بیماران در منزل می شود تا درمان بیمار با مشکلی مواجه نشده و درمان در مکان مورد نظر بیمار ادامه یابد.

افرادی که دارای تکرر ادرار هستند، لازم است که تعویض سوند برای آنها به فاصله چند ساعت صورت گیرد و اگر خود این افراد قادر به این کار نباشند، رفتن به مراکز درمانی کار خیلی مشکلی برای آنها می باشد که برای این اقدام می توانند از طریق مراکز درمانی که خدمات در منزل را انجام دهند، درمان خود را به کار گیرند.

دلیل دیگر افراد برای استفاده از خدمات تعویض سوند در منزل، مربوط به عدم توانایی افراد در کنترل کردن ادرار است که پزشک برای این افراد سوند را در نظر می گیرد تا از این طریق افراد درمانشان در منزل ادامه یابد و با مشکلی مواجه نشوند، در بیشتر موارد این افراد در منزل با مشکل مواجه شده و نیاز دارند که تعویض سوند در زمان کمی صورت گیرد

به همین دلیل بیماران یا همراهان آنها می توانند درمان را از طریق مراکز  درمانی که تیم کارشناسان را به منزل اعزام می کنند انجام دهند.

یکی دیگر از مواردی که افراد را مجبور به استفاده از سوند و تعویض این سوند در منزل می کند؛ مربوط به اندازه گیری کردن جذب ادرار در این افراد می شود.

بیماران زیادی هستند که عمل جراحی سختی را سپری کرده و پزشک برای درمان کامل بیمار استراحت کامل را برای بیمار در نظر می گیرد و این افراد نمی توانند به راحتی برای تعویض سوند بعد از عمل، به مراکز درمانی مراجعه کنند، همچنین این بیماران دارای شرایطی نیستند که برای درمان به مراکز ارجاع داده شوند.

زمان دقیقی برای تعویض سوند در تمامی افراد وجود ندارد و در مواردی که عفونت اداری وجود داشته باشد یا انسداد سوند برای بیمار ایجاد شود، لازم است که تعویض زودتر صورت گیرد تا بیمار دچار مشکلات کمتری شود.

در بعضی بیماران که رسوبات مثانه زیادی دارند به دلیل اینکه سوند مسدود می گردد و اجازه ورود ادرار به کیسه داده نمی شود لازم است که به فاصله کمی سوند را در بیمار تعویض کنند

ولی اگر افرادی عفونت ادراری ندارندف می توانند زمان تعویض سوند را دیرتر انجام دهند، البته تعیین این زمان به کارشناسان مربوط است که با توجه به شرایط بیمار اقدامات لازم را  به کار می گیرند.

تعویض سوند در منزل بر چه اساسی انجام می شود؟

کارشناسان و پرستارانی که تعویض سوند در منزل را برای بیماران انجام می دهند، لازم است از سوندهای مناسب به کار برند و در انتخاب سایز سوند استفاده شده برای بیماران دقت کنند، برخی از این سایزها با توجه به سن بیمار تعیین می شود که بر اساس این مسأله می توان تعویض مناسبی را برای بیمار انجام داد.

یکی از موارد مهم برای تعویض سوند به اندازه مجاری اداری در فرد بیمار بر می گردد، در برخی موارد با انجام معاینات مشخص می شود که لازم است از اندازه خاص سوند در افراد به کار برده شود تا این سوند جا به جا نشده و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد نکند.

میانگین تعویض سوند در بیماران مختلف است و در برخی موارد زمان کمتری لازم می باشد که این تعویض سوند در بیماران صورت گیرد

به طور معمول برای تعویض سوند به دو هفته نیاز است و بعد از این زمان باید سوند تعویض شود و اگر بیمار نیاز به استفاده مجدد از سوند دارد با توجه به شرایط بیمار این اقدام صورت گیرد.

در حال حاضر برای بیشتر سوندها شماره گذاری وجود دارد که این شماره بر قسمتی از برچسب سوند ثبت گردیده است. هر یک از شماره بندی ها، رنگ خاصی دارد که در هنگام تعویض به کارشناس کمک می کند که به صورت درست تعویض را انجام دهد و از سایز مناسب استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×