آلفا طب

مراقبت های ویژه در منزل

مراقبت های ویژه در منزل

در این مقاله به موضوع مراقبت های ویژه در منزل می پردازیم.

یکی از سخت ترین دوره هایی که برای زندگی هر فردی می تواند پیش بیاید، قطعا قرار گرفتن در بالین بیماری است.

در این شرایط چه فرد در بیمارستان بستری شود و چه در منزل، لازم است تا خدمات پزشکی و پرستاری لازم را دریافت نماید تا روند بهبود بیماری آن ها با سرعت بیشتر طی شده و فرد بتواند سلامتی خود را زودتر به دست آورد.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

هنگامی که شرایط بیمار رو به وخامت می گذارد، برای دریافت خدمات مراقبتی، وی را بر حسب نظر و صلاحدید پزشک معالج به قسمت مراقبت های ویژه یا همان آی سی یو در بیمارستان منتقل می کنند تا علائم و نشانه های حیاتی بیمار با دقت بیشتری و فاصله ی زمانی کوتاهتری مورد بررسی قرار بگیرد

و در عین حال اگر لازم است که از دستگاه ها و تجهیزات خاصی برای این بیمار استفاده شود، یا هر گونه خدمات دیگری که برای درمان بیمار مورد نظر لازم باشد و سایر مواردی از این دست، به وی ارائه گردد.

گاها پزشک بیمار بستری شده در بخش آی سی یو بنا به شرایط موجود تصمیم می گیرد تا فرد را در منزل بستری کرده و کلیه ی خدمات مراقبت های ویژه را در منزل دریافت نماید.

برای این کار موسسه های مراقبت از بیماری وجود دارند که کلیه ی خدمات مراقبتی از بیماران در منزل را ارائه می دهند که یکی از این کارها ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه در منزل می باشد.

از جمله خدمات دیگری که به وسیله ی این موسسه ها و مراکز انجام می گیرد، می توان به مراقبت از سالمندان، مراقبت از بیماران معمولی، ارائه ی خدمات مربوط به همراه بیمار در بیمارستان و سایر مواردی از این دست اشاره کرد.

در این مطلب و در ادامه، قصد داریم تا در مورد ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه در منزل به طور مفصل به صحبت بپردازیم. با ما همراه باشید.
لزوم استفاده از خدمات مراقبتی در منزل برای بیماران چیست؟
سختی ها و دردسرهای مراقبت از بیماران در منزل چیست؟
چاره ی کار برای رهایی از سختی ها و دردسرهای مراقبت از بیماران در منزل چیست؟
مزیت های استفاده از مراکز و موسسه های مراقبت از بیمار در منزل برای خانواده ی بیمار چیست؟
بهتر شدن وضعیت سلامتی بیمار مورد نظر
متمرکز بودن خدمات مراقبتی بر روی تنها یک بیمار و ارائه ی پشتیبانی تمام و کمال از خدمات ارائه شده
کمتر شدن و پایین آمدن قابل توجه هزینه های مراقبت از بیمار در مقایسه با زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است.
در اختیار داشتن تعداد زیادی از خدمات  مراقبتی متنوع و گوناگون بسته به نیاز بیمار
دریافت خدمات مربوط به توانبخشی برای بیمار در صورت لزوم
به طور کلی مرکزها و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل به چه صورت بوده  و چه تعریفی را می توان برای آن ها متصور بود؟
عمده ی فعالیت مرکزها و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل در چه حوزه ای می باشد؟
افرادی که می خواهند در مراکز و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل مشغول به کار شوند، باید دارای چه شرایطی باشند؟
به طور کلی هدف از استفاده از خدمات مراقبت از بیمار در منزل چه می باشد؟
فردی که به عنوان پرستار برای انجام مراقبت های ویژه در منزل استخدام می شود، چه وظیفه هایی بر عهده دارد؟
سایر وظیفه های فردی که به عنوان پرستار مراقبت ویژه از فرد در منزل مشغول به کار می شود، چیست؟
آیا پرستار ارائه ی خدمات مراقبت ویژه از فرد در منزل وظیفه های دیگری نیز بر عهده دارد؟
معرفی آخرین موارد از وظیفه هایی که فرد پرستار ارائه دهنده ی مراقبت های ویژه در منزل بر عهده دارد و آشنایی با آن ها
ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه از بیمار در منزل برای فرد چه مزیت هایی در بر خواهد داشت؟
کاهش ریسک ابتلای فرد بیمار به عفونت ها در صورت بستری شدن در منزل
پایین آمدن میزان هزینه ها و مخارج فرد بیمار با بستری شدن در منزل
بهره مندی از انرژی مثبت خانه و محیط آن و حضور در کانون گرم خانواده
انحصاری و اختصاصی بودن نوع خدمات ارائه شده به بیمار در منزل
کمک به انجام کارهای معمول روزمره فرد بیمار
چه افرادی قادر هستند تا برای دریافت خدمات مراقبت های ویژه از بیمار در منزل، اقدام کنند؟
برای منتقل کردن فرد بیمار از بخش آی سی یو بیمارستان به منزل و بستری وی در منزل تحت شرایط مراقبت های ویژه، چه کارهایی می بایست صورت پذیرند؟
کدام نوع از بیماران لازم است که به جای بستری شدن در بخش های عمومی، در بخش مراقبت های ویژه بستری شده و خدمات مراقبتی ویژه دریافت کنند؟
نتیجه گیری

 

لزوم استفاده از خدمات مراقبتی در منزل برای بیماران چیست؟

به طور کلی انجام کارهای مراقبتی برای بیماران به دو صورت میسر می باشد: نخست این که بیمار مورد نظر را در بیمارستان و یا سایر مکان های درمانی تحت بستری قرار گرفته و مراقبت های لازم برای وی انجام شود و یا در منزل بستری شده و بنا بر نیازی که دارد، مراقبت های لازم برای وی اعمال گردند.

گاهی پروسه ی بیماری فرد به شکلی پیش می رود که پس از این که مدتی را در بیمارستان بستری می شود؛ حال می خواهد در بخش عادی باشد یا بخش مراقبت های ویژه؛ پزشک وی صلاح می بیند که به دوره ی بستری بودن بیمار در بیمارستان خاتمه داده و ادامه ی پروسه ی درمان را در منزل به انجام برساند.

این امر می تواند پس از بستری بودن بیمار به علت بیماری در بیمارستان باشد یا بعد از این که بیمار پس از انجام عمل جراحی، دوره ی نقاهت خود را در بیمارستان گذرانده و برای ادامه ی روند درمانی راهی منزل می شود، صورت پذیرد.

در خیلی از موارد این طور پیش می آید که بیمار روند بهبودی را به گونه ای طی می کند که دیگر به خدمات درمانی که به وسیله ی بیمارستان به وی ارائه می شود و تخصصی هم هستند و به وسیله ی پرسنل با تحصیلات آکادمیک ارائه می شوند، نیازی نداشته و اگر مایل باشد، می تواند با صلاحدید پزشک، بقیه ی روند درمان را در منزل ادامه دهد

و در صورتی که نیاز داشته باشد تا از برخی تجهیزات پزشکی کمک بگیرد، پزشک قطعا به وی محل هایی را برای انجام این کار معرفی می کند.

علاوه بر این، اگر خانواده ی بیمار قادر نباشند تا مراقبت های لازم را به هر دلیلی برای وی به عمل بیاورند، موسسه ها و مرکز هایی وجود دارند که برای ارائه ی خدمات مراقبتی در منزل تاسیس شده اند و با بهره گیری از پرسنل حرفه ای، به راحتی می توان از آن ها کمک گرفته و کار را به آن ها سپرد.

استفاده از این خدمات مراقبتی در منزل برای بیمار بسیار خوب می باشد. چرا که سطح خدمات دریافتی با بیمارستان برابری کرده و به وسیله ی فردی انجام می شود که برای این کار دوره دیده است.

سختی ها و دردسرهای مراقبت از بیماران در منزل چیست؟

پیش از این که بخواهیم در مورد ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه در منزل به وسیله ی گروه ها و مراکز مراقبتی به صحبت بپردازیم، لازم است که در ابتدا مختصری راجع به دشواری های مراقبت و نگهداری از بیمار در منزل به بحث بپردازیم تا لزوم استفاده از این خدمات مراقبتی کاملا مشخص و واضح گردد.

به طور کلی ارائه ی خدمات مراقبتی به بیمار در منزل به وسیله ی افراد خانواده اش کاری است که در عین سخت بودن و داشتن دردسر، نگرانی ها و دلمشغولی های زیادی را هم به وجود می آورد.

حتی در صورتی که فرد بیمار خیلی نیازمند خدمات خاصی نباشد، باز هم رسیدگی به یک فرد به وسیله ی خانواده اش حتی در حد کارهای روزانه و روزمره هم اگر مدت زمان زیادی به طول بینجامد، خسته کننده و فرسایشی خواهد بود.

هر فرد برای خود زندگی معمول و متداولی دارد و در حالتی که لازم باشد تا این فرد از شخصی از خانواده اش مراقبت و پرستاری به عمل آورد، می تواند سبب بروز اختلال در زندگی روزمره این فرد شده و حتی گاها می بایست از برخی کارهای خود چشم بپوشد تا بتواند وظیفه ی پرستاری خود را به انجام برساند و بیمار را که فردی از خانواده اش محسوب می شود، با کارهای مراقبتی که به آن نیازمند است، یاری داده و در جهت بهبودی وی و تسریع در این امر همه ی تلاش خود را انجام دهد.

چاره ی کار برای رهایی از سختی ها و دردسرهای مراقبت از بیماران در منزل چیست؟

حال که در مورد سختی ها و دشواری های مراقبت از بیمار در منزل به وسیله ی افراد خانواده مطلع شدیم، با این سوال مواجه هستیم که چاره ی این کار چیست؟

چه باید کنیم تا از این سختی ها و دشواری های مراقبت از بیمار در منزل رهایی پیدا کنیم و قادر باشیم تا به کارهای خود برسیم و در عین حال بیمارمان هم از مراقبت های صحیح و اصولی بهره مند باشد و دغدغه ای از بابت وی نداشته باشیم؟

چاره ی کار استفاده از مرکزهای مراقبتی بیماری است که خدمات مربوط به بیماران در منزل نظیر مراقبت های ویژه در منزل، مراقبت از سالمند و سایر خدماتی از این دست را انجام می دهند.

این مرکزها با بهره گیری از کادر درمان مانند پرستاران، بهیاران و غیره، خدمات مراقبتی در منزل را ارائه می دهند و مزیتی که در بر دارند این است که بیمار قادر است تا خدمات تخصصی به وسیله  افراد متخصص و دارای دانش این کار را دریافت کند.

علاوه بر این، چون افراد مشغول به کار در این موسسه ها برای انجام این کار دوره دیده اند و در کلیه ی کارهای لازم، متبحر می باشند، قادر هستند تا هم از جنبه ی جسمی و هم از نظر روحی و روانی، بیمار مورد نظر را تحت حمایت خود قرار داده و سبب سرعت بخشیدن به پروسه ی درمان وی شوند.

مزیت های استفاده از مراکز و موسسه های مراقبت از بیمار در منزل برای خانواده ی بیمار چیست؟

به طور کلی وجود یک مراقب که در این زمینه یعنی مراقبت از بیمار، حرفه ای و دوره دیده باشد و دانش و تجربه ی لازم را در کنار هم داشته باشد، برای فرد بیمار یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

این فرد بسته به نوع فعالیت مورد نظر خانواده ی بیمار می تواند تمام وقت، پاره وقت و غیره باشد و کل زمانی که در منزل فرد بیمار وجود دارد را به مراقبت از وی مشغول باشد.

این کار کمک می کند تا فشارهایی که بر دوش خانواده ی فرد بیمار قرار دارند و نیز استرس و اضطراب آن ها به خوبی کاهش پیدا کرده و در نهایت هم سبب به وجود آمدن خیالی آسوده، چه برای فرد بیمار و چه برای خانواده ی وی خواهد شد.

به طور کلی دلیل های مختلف و مزیت های گوناگونی وجود دارند که سبب شده است تا خانواده های بیماران از این مرکزها و موسسه های مراقبت از بیمار به شدت استقبال کرده و از خدمات آن ها کمال استفاده را ببرند. این علت ها و مزیت ها به شرح زیر هستند:

1. بهتر شدن وضعیت سلامتی بیمار مورد نظر

2. متمرکز بودن خدمات مراقبتی بر روی تنها یک بیمار و ارائه ی پشتیبانی تمام و کمال از خدمات ارائه شده

3. کمتر شدن و پایین آمدن قابل توجه هزینه های مراقبت از بیمار در مقایسه با زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است.

4. در اختیار داشتن تعداد زیادی از خدمات  مراقبتی متنوع و گوناگون بسته به نیاز بیمار

5. دریافت خدمات مربوط به توانبخشی برای بیمار در صورت لزوم

در ادامه پیش از این که به مراقبت های ویژه در منزل و چگونگی آن بپردازیم، به شرح مختصری از هر یک از این علت ها و مزیت ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بهتر شدن وضعیت سلامتی بیمار مورد نظر

نخستین علتی که خانواده های بیمارانی که نیاز به بستری شدن در منزل داشته و لازم است تا از مراقبت های دقیق و مطمئنی بهره مند شوند و از موسسه ها و مراکز مراقبت از بیمار در منزل بهره می گیرند، این است که این امر به بهبود بیمار کمک شایانی می کند.

بر اساس مطالعه های انجام شده، بیمارانی که به صورت اختصاصی در منزل از آن ها پرستاری می شود و خدمات مراقبتی خاص و منحصر به فرد دریافت می کنند، در مقایسه با سایر بیمارها زودتر از پروسه ی درمانی خود جواب گرفته و بهبود پیدا می کنند.

این امر به این دلیل است که خدمات مراقبتی منحصر به همین بیمار خاص گشته و پرستار به خوبی و پیوسته کلیه ی کارهای مراقبتی لازم برای بهتر شدن فرد بیمار را به انجام می رساند.

متمرکز بودن خدمات مراقبتی بر روی تنها یک بیمار و ارائه ی پشتیبانی تمام و کمال از خدمات ارائه شده

هنگامی که از خدمات مراقبت از بیمار در منزل؛ حال هر نوع آن می خواهد باشد، از خدمات مراقبت های ویژه در منزل تا مراقبت از سالمند و سایر مواردی از این دست بهره می گیریم، این مراقبت فقط و فقط برای بیمار ما بوده و منحصر و محدود به او می شود.

در نتیجه پرستار تنها مسئول رسیدگی به این بیمار خاص بوده و با در اختیار داشتن کلیه ی موارد لازم برای مراقبت از این بیمار، اعم از بایدها و نبایدهایی که برای بیمار وجود دارد، داروهای وی، چک کردن علائم حیاتی و سایر مواردی از این دست، کلیه ی کارهای لازم را برای باز پس گرفتن سلامتی بیمار به انجام می رساند.

این پرستاران یا مراقب های سلامت موظف هستند تا بیماری که در اختیار دارند و کلیه ی احتیاج های وی را در اولویت نخست کارهای خود قرار داده و با کمک پزشک معالج این بیمار و تحت نظر وی به بیمار یاری می رسانند تا بتواند هر چه زودتر از بستر بیماری برخاسته و سلامتی خود را مجددا به دست آورد.

کمتر شدن و پایین آمدن قابل توجه هزینه های مراقبت از بیمار در مقایسه با زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است

هنگامی که بیمار در بیمارستان بستری است، به ازای هر روز از این بستری بودن، از وی هزینه ای بابت کلیه ی خدماتی که به او ارائه می شود، از تختی که روی آن خوابیده تا داروهایی که مورد استفاده ی وی هستند و سایر خدماتی از این قبیل دریافت می گردد.

در کنار این خدمات، کادر درمان و پرستارانی که مسئول مراقبت از این فرد بیمار هستند و می بایست در شیفت های مختلف کاری مشغول به کار شده و از بیمار مراقبت های لازم را به عمل آورند نیز اضافه می شود.

پس همان طور که می بینید، کلیه ی خدماتی که در بیمارستان به بیمار ارائه می شود، هزینه بر بوده و به بیمارستان مخارج مختلفی را تحمیل می کنند.

بیمارستان نیز متقابلا این هزینه ها را از بیمار دریافت کرده و به این وسیله به کمک خدمات ارائه شده اش درآمدزایی کرده و مخارج خود را تامین می کند.

به علت محدود بودن پرسنل مراقبتی و کادر درمان و نیز تخت های موجود در بیمارستان ها، هزینه های دریافتی آن ها نسبتا بالا بوده و بیمار متحمل هزینه های گزافی می شود.

حال تصور کنید که اگر پروسه ی درمان بیمار طولانی شده و زمان بستری شدن وی در بیمارستان طولانی شود،  قطعا هزینه ها و مخارج هم به همان نسبت بالاتر رفته و به شدت افزایش پیدا می کنند.

حال می توان به کمک دریافت خدمات مراقبتی از موسسه ها و مراکز مراقبت از بیمار در منزل و بستری کردن بیمار در خانه، این هزینه ها و مخارج تحمیلی را تا حد زیادی کاهش داد.

در خلال این بستری بودن، علاوه بر کاهش دادن هزینه های بیمارستان، سایر هزینه های پنهان مانند هزینه های رفت و آمد خانواده ی بیمار به بیمارستان، مرخصی هایی که آن ها می بایست از محل کار خود بگیرند و سایر مواردی از این دست نیز به شدت کاهش پیدا می کنند.

در اختیار داشتن تعداد زیادی از خدمات  مراقبتی متنوع و گوناگون بسته به نیاز بیمار

به طور کلی مرکزها و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل قادر هستند تا خدمات متنوع و مختلفی را بسته به نوع بیمار، نوع بیماری وی، حال عمومی وی و سایر عامل هایی از این دست به خانواده های بیماران و خود بیمار مورد نظر ارائه دهند.

این خدمات، محدوده گسترده ای از کارها را در بر گرفته که همه ی آن ها در زمینه ی پرستاری و ارائه ی خدمات مراقبتی هستند.

به طور کلی گرفتن این خدمات و تعیین نوع آن مانند مراقبت های معمولی، مراقبت های ویژه در منزل، مراقبت از سالمند و غیره کاملا وابسته به وضعیت بیمار بوده و می تواند به صورت تمام وقت و هر روزه و یا پاره وقت و در ساعت های معینی باشد و حتی می تواند یک قرارداد یک ساله باشد یا برای تعداد روزهای مشخص یا اصلا روزهای معینی در هفته در نظر گرفه شود.

به طور کلی انتخاب نوع و اندازه ی خدمات کاملا بنا به درخواست خانواده ی بیمار بوده و قابل تعیین می باشد.

اما بهترین و مناسب ترین حالت این است که حتما وضعیت بیمار را در نظر گرفته و در کنار آن با توجه به توصیه های دکتر معالج بیمار، بهترین نوع مراقبت در منزل را برای بیمار انتخاب نمود.

اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار مورد نظر احتیاج به خدمات تخصصی نظیر چک کردن نشانه های حیاتی، وصل کردن تجهیزات پزشکی و تنظیم و کنترل آن ها، انواع مختلف تزریقات اعم از سرم یا آمپول و غیره، کنترل و تعویض پانسمان و سایر مواردی از این دست را دارد، می بایست از خدمات پرستاری که در این زمینه ها تخصص دارد بهره گرفته شود.

اما در صورتی که بیمار به این دست از خدمات احتیاج نداشته باشد، تنها کاندید دریافت خدماتی می باشد که برای مراقبتی مانند انجام کارهای روزانه و غیره است و به کمک این خدمات مراقبتی می تواند سلامتی خود را دوباره به دست آورد.

دریافت خدمات مربوط به توانبخشی برای بیمار در صورت لزوم

یکی دیگر از خدمات مهم و مورد نیازی که به وسیله ی موسسه ها و مراکز ارائه ی خدمات مراقبت از  بیمار در منزل به درخواست کننده های آن ارائه می شود، خدمات توانبخشی است.

این گونه از خدمات برای بیمارانی است که طی حادثه ای که پیش آمده یا متاثر از عمل جراحی که داشته و سایر عامل هایی از این دست، متاسفانه همه یا بخشی از توانایی های حرکتی خود را از دست داده اند.

به طور کلی خدماتی که برای توانبخشی ارائه می شوند، با این نیت هستند که بیمار قادر باشد به وضعیت اولیه ی خود بازگردد و علاوه بر این وضع وی از حالتی که در آن است وخیم تر نشود.

از جمله ی خدماتی که برای این موضوع می توان برای استفاده از آن ها برای بیمار درخواست داد، می توان به موردی مثل گفتار درمانی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و سایر خدماتی از این قبیل اشاره کرد. به کمک این خدمات که در منزل بیمار به وی ارائه می شود، وی قادر است سلامتی خود را باز یابد.

به طور کلی مرکزها و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل به چه صورت بوده  و چه تعریفی را می توان برای آن ها متصور بود؟

پیش از این که به مراقبت های ویژه در منزل به وسیله ی مراکز و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل بپردازیم، لازم است که در ابتدا بدانیم، اصولا منظور از این موسسه ها و مراکز مراقبت در منزل چیست و چه تعریفی را می توان برای آن ها متصور شد.

به شکل کلی می توان گفت، این دسته از موسسه ها بر اساس ضابطه ها و قانون هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آن ها وضع کرده است تاسیس و راه اندازی می شوند و در این ضابطه ها وظیفه هایی که بر عهده ی موسسه بوده و حدود اختیاراتی که می تواند داشته باشد، کاملا تعیین و تبیین شده است.

بعد از این که موسس این مراکز توانست کلیه ی مجوزها و اختیارات لازم را از مرجع مربوطه که همان معاونت درمان دانشگاه ها است دریافت کند، می تواند ارائه ی خدمات خود را در زمینه های مختلف آغاز کند.

فردی که مایل به تاسیس چنین موسسه ای است می بایست شرایط خاصی داشته باشد که از جمله ی این شرایط می توان به این موارد اشاره کرد:

در اختیار داشتن مدرک پرستاری که حداقل آن کارشناسی بوده و قطع به یقین مدارک بالاتر نیز مورد پذیرش می باشد و دیگری در اختیار داشتن دست کم 5 سال سابقه ی خدمت در زمینه ی پرستاری.

از جمله ی خدماتی که این موسسه ها و مراکز ارائه ی خدمات پرستاری و  مراقبتی در منزل قادر به ارائه ی آن ها هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خدمات مربوط به غربالگری
2. کلیه ی خدمات مراقبتی لازم
3. کلیه ی خدمات مشاوره ای لازم
4. کلیه ی خدمات پرستاری تخصصی در منزل
5. ارائه ی کلیه ی آموزش های لازم به بیمار در زمینه ی خود مراقبتی

به طور کلی افرادی که در این موسسه ها مشغول به کار هستند، از میان پرستارانی انتخاب می شوند که خود دوست دارند تا در بخش خصوصی مشغول به کار گردند.

پس با توجه به مواردی که گفته شد، بیشترین حیطه ی ارائه ی خدمات این موسسه ها در منزل فرد بیمار بوده و به این جهت که به افزایش تعداد تخت های آزاد موجود در بیمارستان ها کمک شایانی می کند و به واسطه ی آن مخارج در ارتباط با آن ها را به خوبی کمتر می کند، بسیار ارزشمند می باشد.

عمده ی فعالیت مرکزها و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل در چه حوزه ای می باشد؟

حال که در مورد تعریف مرکزها و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل اطلاعاتی به دست آوردیم، می خواهیم ببینیم که به طور کلی این موسسه ها در چه حوزه و زمینه ای مشغول به کار هستند و عمده ی فعالیت های خود را به بیماران و خانواده های آن ها ارائه می دهند.

برای این موسسه ها، سه حوزه ی کلی را می توان متصور بود که این سه حوزه عبارت هستند از: عمومی، تخصصی و در آخر مدیریتی. هر یک از این سه حوزه فعالیت های منحصر به فرد خود را دارند که با یکدیگر متفاوت می باشد.

خدماتی که به صورت عمومی ارائه می شوند، در بر گیرنده ی فعالیت های آموزشی است که از جمله ی آن ها می توان به آموزش دادن موارد در ارتباط با بهداشت عمومی در کلیه ی سطح های جامعه که می بایست در هماهنگی کامل با احتیاج هایی که افراد جامعه به آن ها دارند، بوده و پس از مطالعه و تحقیق کردن در مورد شرایط سلامتی افراد، از جنبه های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و غیره انتخاب شده و به فرد آموزش داده شوند.

در طی انجام این بررسی ها، اگر مشاوران به این نتیجه برسند که فرد دریافت کننده ی مشاوره نیاز دارد تا به مرکز دیگری اعم از مرکزهای بهداشتی و درمانی، موسسه های ارائه ی خدمات توانبخشی و سایر مواردی از این دست مراجعه کند، قطعا وی را به مرکز و موسسه ی مورد نیازش معرفی می کنند تا از آن ها خدمات دریافت کنند.

افرادی که می خواهند در مراکز و موسسه های ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل مشغول به کار شوند، باید دارای چه شرایطی باشند؟

پیش از این که به موسسه ها و مراکز ارائه ی خدمات مراقبت از بیمار در منزل و خدمات ارائه شده به وسیله ی آن ها از جمله ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه در منزل، خدمات مراقبت از سالمند، خدمات مراقبت از بیمار و سایر خدماتی نظیر این ها بپردازیم،لازم است ببینیم افرادی که در این موسسه ها و مراکز به استخدام کارفرمایان در می آیند، باید واجد چه شرایطی باشند تا پذیرش شوند؟

به طور کلی انتخاب پرسنل کادر درمان ارائه دهنده ی خدمات در این موسسه ها از حساسیت های بالایی برخوردار است.

چرا که این مراکز با جان انسان ها سر و کار دارند. عامل مهم دیگر نیز این است که این افراد در خانه های افراد مختلف مشغول به کار می شوند و به همین دلیل می بایست بسیار قابل اطمینان و مورد اعتماد باشند.

به همین علت است که یکی از مدرک های لازمی که می بایست به وسیله ی متقاضی برای این شغل ارائه شود، گواهی عدم وجود سوء پیشینه از نوع کیفری است. از جمله سایر مدارک لازم دیگر می توان به  مجوز انجام خدمات قانونی اشاره کرد.

همچنین مدیر و موسس این موسسه ها می بایست دست کم مدرک تحصیلی لیسانس پرستاری بوده و فردی که ریاست مرکز را بر عهده دارد نیز می بایست دارای فوق لیسانس بوده و دست کم به مدت دو سال سابقه ی کار در مراکز وابسته به بهداشت و درمان را دارا باشد.

این فرد می تواند مدرک کارشناسی هم داشته باشد که در این صورت میزان سابقه ی مورد نیاز به 5 سال افزایش پیدا می کند.

کلیه ی پزشک ها، پرستارها، روانشناس ها، مشاوران، پیراپزشک ها و کلیه ی زمینه های شغلی وابسته و مرتبط می توانند در صورت برخورداری از شرایط و مشخصه های لازم برای کار در این موسسه ها کاندید شده و در صورت پذیرفته شدن، قرارداد امضا کنند.

به طور کلی هدف استفاده از خدمات مراقبت های ویژه از بیمار در منزل چه می باشد؟

در این قسمت از مطلب مراقبت های ویژه در منزل، قصد داریم تا ببینیم که به چه منظور از خدمات مراقبتی در منزل استفاده می کنیم و هدف از این خدمات که در منزل ارائه می شوند چیست؟

هدف عمده و اصلی از این کار این است که بیمار همه ی خدماتی را که به آن ها نیاز دارد، حال می خواهد مراقبتی باشد یا بهداشتی و سایر مواردی از این دست، در منزل خود دریافت نماید.

در این نوع از ارائه ی خدمات بیمار در محیط زندگی خود حضور داشته و بر اساس صلاحدید پزشک معالج وی پرستاری که به ارائه ی خدمات مشغول است کارهای لازم را به انجام می رساند و کلیه ی خدمات مورد نیاز بیمار را طبق دستوری که پزشک به وی می دهد، اعم از درمانی، مراقبتی، بهداشتی، مشاوره ای و سایر خدماتی از این قبیل به بیمار ارائه می دهد.

یکی از مهم ترین مواردی که به کمک این کار، عاید فرد بیمار می شود، این است که از محیط دلگیر و سرشار از ناراحتی بیمارستان دور شده و در محل زندگی خود که سرشار از آرامش و حس های خوب و مثبت است، ادامه ی درمان خود را به انجام برساند.

بر اساس تجربه ها و دیده ها، بیمارهایی که در خانه ی خود ادامه ی مسیر درمانشان را پی می گیرند، در مقایسه با بیمارانی که در بیمارستان این پروسه را از سر می گذرانند، روند بهبودی شان با سرعت بیشتری طی شده و سریع تر سلامتی خود را باز می یابند.

حتی برای برخی از بیمارها و بیماری هایی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، لازم است در کنار خدمات مراقبتی ارائه شده، خدمات تخصصی نیز ارائه شوند و برای این خدمات نیاز به تجهیزات پزشکی نیز هست.

این امر عموما بیشتر در بیمارهایی که نیاز به استفاده از خدمات مراقبت های ویژه در منزل دارند، مشاهده می شود و خوشبختانه موسسه هایی که خدمات مراقبت از بیمار در منزل را ارائه می دهند، تجهیزات لازم را نیز در اختیار داشته و از آن ها برای بیمار بهره می گیرند.

البته که استفاده از هر گونه تجهیزاتی نیاز به تایید پزشک دارد و سر خود نمی توان کاری انجام داد.

فردی که به عنوان پرستار انجام مراقبت های ویژه در منزل استخدام می شود، چه وظیفه هایی بر عهده دارد؟

یکی از سوال هایی که در مورد مراقبت های ویژه در منزل پیش می آید و معمول و رایج است، این است که فردی که به عنوان پرستار برای این کار به محل زندگی بیمار فرستاده می شود، می بایست چه کارهایی انجام دهد و چه وظیفه هایی بر دوش این فرد است؟

در ادامه می خواهیم به طور مفصل به کلیه ی این وظیفه ها و مسئولیت ها بپردازیم. به طور کلی این وظیفه ها و مسئولیت ها به شرح زیر می بایستی انجام گیرند:

1. تحت کنترل قرار دادن کلیه ی نشانه های زیستی بیمار که از جمله ی آن ها می توان به میزان حرارت بدن فرد بیمار، ضربان قلب وی، نحوه ی نفس کشیدن، فشار خون و سایر مواردی از این دست اشاره کرد. این موارد از مهم ترین وظیفه های هر مراقب بیماری در منزل است.

چرا که فردی که در شرایط خاص مراقبت های ویژه قرار دارد، این علائم و درستی آن ها و کنترل منظم و پیوسته ی آن ها نقش مهمی برای وی ایفا کرده و کوچکترین تغییر در علائم حیاتی می تواند هشدار دهنده ی وجود خطر برای بیمار باشد.

2. وظیفه ی بعدی پرستار مراقبت در منزل، ارزیابی کردن میزان هوشیاری بیمار به صورت مداوم و پیوسته است. این فرد همچنین می بایست جی اس سی (GSC)  بیمار را نیز به صورت مداوم مورد ارزیابی قرار دهد.

3. تحت بررسی قرار دادن سامانه های داخلی بدن فرد بیمار که از جمله ی آن ها می توان به قلب، دستگاه تنفس، اعصاب، هم مرکزی و هم محیطی اشاره کرد. دقت کنید که این کار می بایست کامل و دقیق صورت گرفته و پس از انجام نتیجه ی آن حتما به ثبت برسد.

سایر وظیفه های فردی که به عنوان پرستار مراقبت ویژه از فرد در منزل مشغول به کار می شود، چیست؟

در قسمت پیشین به 3 مورد از مهم ترین وظیفه های پرستار فردی که نیاز به دریافت خدمات مراقبت های ویژه در منزل دارد، پرداختیم. در این قسمت هم وظیفه ها و مسئولیت های بیشتری از این فرد را بیان می کنیم. این مسئولیت ها عبارت هستند از:

4. کنترل کامل شرایط فرد از نوع همودینامیکی. از جمله ی این شرایط می توان از به ثبت رساندن فشار سیستولیک بیمار، به ثبت رساندن فشار دیاستولیک بیمار، ضربان قلب و سایر شرایطی از این قبیل نام برد.

5. یکی از تجهیزاتی که بیماران دریافت خدمات مراقبت های ویژه به آن نیازمند هستند، دستگاه ونتیلاتور است.

وظیفه ی اصلی این وسیله این است که به بدن فرد بیمار که قادر نیست به خوبی نسبت به دریافت اکسیژن اقدام کند، اکسیژن کافی را برای تنفس و انجام عمل های بدن تامین کرده و به آن بدهد.

علاوه بر این، با توجه به مشکل دار بودن دستگاه تنفسی فرد بیمار، این دستگاه خارج کردن گاز کربن دی اکسید موجود در بدن را نیز بر عهده داشته و به طور کلی این دستگاه تا حد زیادی کار دستگاه تنفسی بیمار را سبک می کند و از وارد آمدن فشار بیش از حد به آن جلوگیری می کند.

یکی از مسئولیت های پرستار مراقبت های ویژه در منزل، وصل کردن و یا جدا کردن این دستگاه در مواقع لزوم و بر اساس دستور پزشک مورد نظر است.

6. این پرستار می بایست در صورت وجود درد در فرد بیمار، آن را به وسیله ی داروهای لازم و تجویز شده به وسیله ی پزشک آرام تر کرده و قابل تحمل نماید. به طور کلی مدیریت درد در بیمار به عهده ی این فرد است.

7. اگر بیمار نیازمند اکسیژن درمانی است، انجام این کار بر عهده ی پرستار می باشد.

8. در صورتی که در دستگاه تنفسی بیمار ترشحاتی تجمع کرده اند، این پرستار می بایست نسبت به بیرون کشیدن آن ها به کمک ساکشن اقدام کند.

آیا پرستار ارائه ی خدمات مراقبت ویژه از فرد در منزل، وظیفه های دیگری نیز بر عهده دارد؟

در دو بخش پیشین به برخی از وظیفه ها و مسئولیت هایی که یک پرستار ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه در منزل برعهده داشت، به صحبت پرداختیم.

در این بخش نیز به ادامه ی این مسئولیت ها می پردازیم. سایر این وظایف و مسئولیت ها به شرح زیر هستند:

9. این فرد می بایست ورودی های هوا را نیز تحت کنترل منظم داشته باشد. به طور کلی این راه های هوایی در بیمار به دو دسته ی بالایی و پایینی تقسیم می شود که راه هوایی پایینی در بر گیرنده ی شش ها یا همان ریه ها است.

در حالی که راه هوایی بالایی شامل بینی، سینوس های فرد، حلق، لوزه ها در صورت وجود، حنجره و سایر اندام هایی از این دست می باشد.

10. معمولا بیماران نیازمند به دریافت خدمات مراقبت های ویژه در منزل از نظر تنفسی دچار مشکل هستند و ممکن است راه های ورود و خروج و عبور هوا در آن ها گاها دچار گرفتگی شود.

به همین منظور پرستاران مراقبت ویژه از بیمار در منزل می بایست مبادرت به انجام فیزیوتراپی از نوع تنفسی کنند.

مزیت انجام این نوع فیزیوتراپی برای بیمار یاری رساندن به وی برای پاکیزه شدن و رفع گرفتگی های موجود در راه های تنفسی او و نیز بهبود بخشیدن به کارایی سیستم تنفسی در بیمار می باشد.

11. هر انسان سالم از نظر تنفسی و عملکرد دستگاه تنفسی از یک الگوی تنفسی سالم و طبیعی بهره مند است که sigh 10/6 به ازای هر ساعت می باشد. برای فرد بیمار، پرستار می بایست به صورت منظم و دقیق نسبت به چک کردن الگوی تنفسی موجود اقدام کند تا در صورت وجود مشکل، پزشک معالج را مطلع سازد.

12. این پرستار می بایست نسبت به شنیدن صدای تنفس بیمار اقدام کند. این امر به این دلیل است که پرستار تشخیص دهد که هر دو شش بیمار به درستی کار کرده و میزان هوای یکسانی دریافت می کنند.

علاوه بر این به کمک این کار اگر شش فرد صدایی غیر معمول تولید می کرد، پرستار این امر را دریافته و در پرونده ی بیمار به ثبت برساند و پزشک را نیز در جریان قرار دهد.

معرفی آخرین موارد از وظیفه هایی که فرد پرستار ارائه دهنده ی مراقبت های ویژه در منزل بر عهده دارد و آشنایی با آن ها

در قسمت های پیشین به شرح وظایفی از پرستارانی که به انجام مراقبت های ویژه از بیماران در منزل مشغول هستند، پرداختیم و آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. در این قسمت هم به ادامه ی این مسئولیت ها می پردازیم. با ما همراه باشید. این مسئولیت ها و وظیفه ها به شرح زیر هستند:

13. کمک به بیمار برای انجام کلیه ی کارهای حرکتی وی

14. اگر بیمار همواره به یک صورت در تخت خود باشد، باعث بروز مشکلاتی برای وی می شود که یکی از آن ها زخم بستر بوده و بسیار دردناک است. پرستار وظیفه دارد، بیمار را در تخت خود به صورت منظم حرکت داده و نوع خوابیدن وی را به تناوب تغییر دهد تا مشکلی برای شخص پیش نیاید.

15. همان طور که در مورد پیشین گفته شد، زخم بستر یکی از دردناک ترین عارضه هایی است که ممکن است برای بیمار به وجود بیاید و ناشی از قرار گرفتن بیمار در تنها یک وضعیت در تخت است. یکی از مسئولیت های پرستار ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه در منزل این است که فرد را برای عدم دچار شدن به زخم بستر، دائما کنترل کرده و در صورت دچار شدن بیمار به این عارضه، اقدام های مراقبتی لازم را برای بهبود آن به انجام برساند.

16. اگر در بدن بیمار زخمی وجود دارد که نیاز به بستن آن با بانداژ است، این وظیفه ی پرستار است که این کار را انجام داده و نسبت به تمیز کردن زخم مورد نظر، بستن آن و به طور کلی مراقبت از آن کاملا مسئول است.

17. اگر بیمار نیاز به روش های دیگری از تغذیه به غیر از تغذیه ی مستقیم دهانی دارد، مانند تغذیه از طریق رگ ها (وریدی)، تغذیه به کمک سوند تعبیه شده در بینی و یا معده، پی ای جی  (PEG)  پرستار می بایست نسبت به انجام آن اقدام کند.

18. اگر بیمار از دارو برای بهبود بیماری خود استفاده می کند، پرستار می بایست این داروها را سر وقت و به صورت منظم به وسیله ی روش تعیین شده توسط پزشک معالج بیمار به وی بدهد.

روش های دریافت دارو متنوع بوده و می توانند شامل این موارد باشند: تزریق کردن، خوردن، تنفس کردن، جذب دارو به وسیله ی ریختن آن درون چشم و سایر موارد دیگر برای دریافت دارو

19. پرستار می بایست بر اساس پارامترهای I&O(Input & Output) مقدار ادرار فرد بیمار را مورد بررسی و کنترل خود قرار دهد.

20. اگر به هر دلیلی پزشک، این طور صلاح دیده که بیمار از سوند استفاده کند، پرستار می بایست نسبت به تعبیه ی سوند در بدن بیمار اعم از سوند معده، سوند بینی، سوند مخصوص ادرار و سایر مواردی از این دست اقدام کند.

ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه از بیمار در منزل برای فرد چه مزیت هایی در بر خواهد داشت؟

همان طور که گفتیم، گاها بیماری که در بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان یا آی سی یو بستری است، بنا به صلاحدید پزشک معالجش می تواند با رعایت کلیه ی پروتکل های درمانی به منزل منتقل شده و ادامه ی پروسه ی درمان خود را در منزل و با شرایطی همانند شرایط بخش مراقبت های ویژه بیمارستان طی کند.

انجام این کار با مزیت هایی همراه است که می خواهیم در این قسمت به آن ها بپردازیم. این مزیت های دریافت خدمات مراقبت های ویژه از بیمار در منزل به وسیله ی پرستار حرفه ای و مراقب درمان به شرح زیر هستند:

1. کاهش ریسک ابتلای فرد بیمار به عفونت ها در صورت بستری شدن در منزل
2. پایین آمدن میزان هزینه ها و مخارج فرد بیمار با بستری شدن در منزل
3. بهره مندی از انرژی مثبت خانه و محیط آن و حضور در کانون گرم خانواده
4. انحصاری و اختصاصی بودن نوع خدمات ارائه شده به بیمار در منزل
5. کمک به انجام کارهای روزمره فرد بیمار
در ادامه به شرح هر یک از این مزیت ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کاهش ریسک ابتلای فرد بیمار به عفونت ها در صورت بستری شدن در منزل

یکی از رایج ترین و در عین حال خطرناک ترین مواردی که بیماران بستری شده در بیمارستان را تهدید می کند، بحث عفونت های موجود در آنجا است.

فردی که در شرایط مراقبت های ویژه قرار دارد، دارای بدنی با شرایط ضعیف و بسیار حساس بوده و لذا می بایست به دقت از وی مراقبت شود.

اگر به هر دلیلی کوچکترین عفونتی وارد بدن این بیمار شود، ممکن است شرایط بسیار خطرناکی برای وی به وجود بیاید و حتی گاها این عفونت ها متاسفانه منجر به مرگ می شوند.

در حالتی که بیمار در منزل بستری شده و تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرد، به علت انحصاری و اختصاصی بودن خدمات برای وی امکان انتقال عفونت به بدنش به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، حضور در محیط خانه در روند بهتر شدن بیمار تاثیر بسزایی داشته و می توانند آن را سرعت ببخشند.

پایین آمدن میزان هزینه ها و مخارج فرد بیمار با بستری شدن در منزل

بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان یا همان آی سی یو (ICU = Intensive Care Unit)  یکی از بخش هایی است که علت ماهیت آن هزینه ی بسیار بالایی برای هر شب بستری شدن بیمار در آن اخذ می شود.

این بخش همواره با امکاناتی پیشرفته تجهیز شده و مدرن ترین دستگاه ها را در اختیار دارد. علاوه بر این، پرستارهای مشغول به کار در این بخش بسیار مجرب بوده و مخصوص به این بخش می باشند.

در عین حال هم تعداد پرستارهای موجود در این بخش در تناسب با تعداد بیماران بیشتر می باشد. کلیه ی این عامل ها در کنار یکدیگر سبب شده اند تا بستری شدن در این بخش به بیمار هزینه های بالایی تحمیل کند.

اگر پزشک صلاح ببیند که بیمار از نظر دریافت این مراقبت ها در منزل مشکلی ندارد، می تواند دستور انتقال بیمار به منزل و قرار گرفتن بیمار در شرایط مراقبت های ویژه در منزل را بدهد.

به این وسیله هزینه ها تا حد زیادی کمتر شده  و در عین حال هم از سطح کیفی خدمات ارائه شده چیزی کاسته نمی شود.

بهره مندی از انرژی مثبت خانه و محیط آن و حضور در کانون گرم خانواده

عموما اکثر افراد به گونه ای هستند که حضور در محیط بیمارستان، آن ها را به نوعی افسرده کرده و شادابی و نشاط را از آن ها می گیرد.

همچنین دوری از خانواده نیز عامل مهم دیگری است که بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، با آن مواجه می باشند.

به طور کلی اگر فرد بیمار، مدت زمان زیادی را در بیمارستان و به صورت بستری بگذراند، قطعا آثار منفی آن روی وی خود را نشان خواهند داد و سلامتی بیمار از بعد روانی ممکن است دچار آسیب شده و به  خطر بیفتد.

علاوه بر این وارد شدن اضطراب و استرس به فرد بیمار به علت قرار گرفتن مداوم در محیط بیمارستان به جای حضور در کنار خانواده ی خود سبب می شود تا وی دچار مشکلات روحی شود.

در مقابل، هنگامی که بیمار به کانون گرم خانواده ی خود باز می گردد و در محیط امن خانه ی خود بستری می شود، تمامی استرس ها و اضطراب های وی به پایان رسیده و کمک می کنند تا سرعت بهبودی بیمار نیز بیشتر شود.

انحصاری و اختصاصی بودن نوع خدمات ارائه شده به بیمار در منزل

خدماتی که در بیمارستان به بیماران، چه بیماران بستری شده در بخش های معمولی و چه بیماران بستری شده در بخش آی سی یو ارائه می شوند، تقریبا برای همه یکسان بوده و هیچ بیماری با بیمار دیگر تفاوت و برتری نخواهد داشت.

اما هنگامی که بیمار در منزل تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرد، این مراقبت ها کاملا انحصاری و اختصاصی بوده و با توجه به نیازی که فرد بیمار و بدن وی دارد و نیز تشخیصی که پزشک داده و تجویزی که کرده است، به وی ارائه می شوند.

قطعا این نوع از مراقبت که کاملا مختص این بیمار بوده و فرد بیمار یک پرستار حاذق در اختیار دارد، برای بهبود بخشیدن و تسریع در پروسه ی درمان بیمار بسیار کمک کننده خواهد بود.

کمک به انجام کارهای روزمره فرد بیمار

وقتی فرد بیمار از یک پرستار اختصاصی کمک می گیرد، قادر است تا کلیه ی کارهای خود را نیز به کمک این پرستار به انجام رسانده و برای انجام کارهای روتین نیز کمکی در اختیار داشته باشد . این امر به نوعی هم از زحمت بیمار و هم از کار خانواده ی وی کم خواهد کرد.

چه افرادی قادر هستند تا برای دریافت خدمات مراقبت های ویژه از بیمار در منزل اقدام کنند؟

یکی از سوال هایی که در مورد ارائه ی خدمات مراقبت های ویژه در منزل به وجود می آید، این است که اصولا پزشک چه افرادی را به عنوان گزینه ی مناسبی برای دریافت خدمات مراقبت های ویژه از بیمار در منزل مناسب می داند و برای این کار اقدام می کند؟

افراد با شرایط و وضعیت های مختلفی می توانند با توجه به نظر دکتر از بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان به منزل منتقل شده و ادامه ی درمان خود را در شرایط مراقبت های ویژه در خانه ی خود دریافت کنند.

یکی از این دسته افراد کسانی هستند که دارای ناتوانی های حرکتی و برخی معلولیت ها بوده و قادر نیستند به بیمارستان تردد داشته باشند. افراد سالخورده و سالمند هم دسته ی دیگری از این افراد به شمار می آیند.

علاوه بر این، اگر فرد بیمار قادر به پرداخت هزینه های سنگین بخش آی سی یو بیمارستان نبوده و از بضاعت مالی کافی برای آن برخوردار نیست هم می تواند از این خدمات با هزینه ی کمتر در منزل بهره ببرد.

گاهی پیش می آید که برخی افراد بسیار حساس بوده و خدماتی را که بیمارستان ها و بخش مراقبت های ویژه  آن ها به بیمارشان ارائه می دهند، قبول نداشته و کافی به شمار نمی آورند.

این افراد نیز می توانند با صلاحدید پزشک معالج بیمار خود نسبت به انتقال وی به منزل و دریافت این خدمات به نحوی بهتر در منزل اقدام کنند.

برای منتقل کردن فرد بیمار از بخش آی سی یو بیمارستان به منزل و بستری وی در منزل تحت شرایط مراقبت های ویژه چه کارهایی می بایست صورت پذیرند؟

یکی از رایج ترین سوال هایی که از شرکت های ارائه دهنده ی خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل پرسیده می شود، این است که پروسه ی انتقال بیمار از بیمارستان به خانه به چه صورت بوده و چگونه انجام می شود؟ در ادامه به توضیح این پروسه ی انتقال می پردازیم:

هنگامی که پزشک تشخیص می دهد که بیمار مورد نظر قادر است تا ادامه ی درمان خود را در همان شرایط بیمارستان در منزل دریافت  کند،

خانواده ی بیمار در گام نخست می بایست در جست و جوی یک موسسه ی ارائه ی خدمات مراقبتی در منزل که خدماتی خوب و حرفه ای ارائه می دهد، باشند. پس از پیدا کردن این موسسه ی مراقبتی، یک فرد به محل زندگی بیمار از سوی مرکز مراقبتی اعزام می شود.

این فرد وظیفه دارد تا کلیه ی شرایط حاکم بر منزل فرد بیمار را تحت بررسی قرار دهد و ببیند که آیا امکان بستری فرد بیمار در منزل با شرایط مراقبت های ویژه وجود دارد یا خیر؟ در صورتی که مشکلی از این نظر وجود نداشته باشد و منزل فرد بیمار تایید گردد، تجهیزات لازم برای بیمار مورد نظر به منزل منتقل می شود.

از جمله ی این تجهیزات می توان به تخت آی سی یو، انواع تجهیزات مورد نیاز مانند ونتیلاتور، دستگاه های تنفسی، اکسیژن و سایر مواردی از این قبیل اشاره کرد.

سپس در بیمارستان، پزشک کلیه ی اقدامات لازم برای بیمار را به پرستار مراقبت در منزل وی ارائه می دهد و خدماتی که این بیمار به آن ها احتیاج دارد را نیز بیان می کند.

سپس طی یک پروسه ی حساس و دقیق بیمار از بیمارستان به منزل منتقل شده و کار درمان وی در منزل خودش از سر گرفته می شود تا زمانی که بهبودی خود را کاملا بازیابد.

کدام نوع از بیماران لازم است که به جای بستری شدن در بخش های عمومی در بخش مراقبت های ویژه بستری شده و خدمات مراقبتی ویژه دریافت کنند؟

در این قسمت می خواهیم ببینیم، چه نوع بیمارهایی کاندید بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه می باشند؛ چه در بیمارستان باشد چه در منزل؟ یک بیمار باید در چه وضعیتی باشد که بر اساس تشخیص پزشک معالجش نیاز به خدمات مراقبت در بخش ویژه داشته و می بایست به آنجا منتقل شده یا در آنجا بستری گردد؟ در ادامه به این دسته از بیماران می پردازیم:

نخستین دسته از بیمارانی که می بایست در بخش آی سی یو بستری شوند، کسانی هستند که دارای علائم حیاتی با ثباتی نیستند و این عدم ثبات ممکن است برای بیمار خطر به همراه داشته باشد.

لذا به علت در اختیار داشتن مراقبت های پیوسته و دقیق و منظم، این نوع بیماران به آی سی یو نیاز دارند.

اگر بیمار مورد نظر به هر دلیل دارای مشکل هایی در ارتباط با دستگاه تنفسی بود و برای نفس کشیدن به کمک تجهیزات تنفسی نیاز داشت، می بایست آن ها را در بخش آی سی یو پذیرش کرده و بستری کنند.

یکی دیگر از انواع بیماران نیازمند به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه بیمارهایی هستند که عمل جراحی حساس و زمانبری را از سر گذرانده اند.

این بیماران بعد از اتمام پروسه ی جراحی به آی سی یو منتقل شده تا نظارت دقیق تری بر شرایط آن ها اعمال شود تا خدایی نکرده، دچار مشکل نشوند.

مریض هایی که در زمانی که پروسه ی جراحی در حال انجام است، واکنش های غیر قابل انتظاری از خود نشان دهند که سلامتی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد، بعد از به اتمام رسیدن عمل به آی سی یو منتقل می شوند تا مراقبت های ویژه از آن ها صورت  پذیرد.

همچنین افرادی که دارای عفونت هستند یا بیمارانی با سن بالا که از نظر عملکرد بدنی به مشکل برخورده اند و همچنین بیمارانی که بر اثر حادثه های مختلف آسیب های شدیدی دیده اند، همه و همه گزینه هایی هستند که می بایست در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند.

نتیجه گیری

بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان ها یکی از بخش های پرهزینه است که معمولا مسئولین این بخش ترجیح می دهند بیماری به صورت طولانی مدت در این بخش بستری نباشد تا تخت خالی برای ارائه ی خدمات در اختیار داشته باشند.

لذا زمان هایی که پروسه ی درمان فرد بستری شده در آی سی یو طولانی می شود، بنابر تشخیص پزشک، فرد را می توان به منزل منتقل کرد و آنجا به وی کلیه ی خدمات مراقبت های ویژه ای که در بیمارستان ارائه می شد را با همان کیفیت ارائه دهند.

استفاده از شرایط مراقبت های ویژه برای بیمار در منزل مزیت هایی را برای وی به دنبال دارد که از جمله ی آن ها می توان به کاهش چشمگیر هزینه ها و مخارج، دریافت خدمات اختصاصی و بر اساس نیاز بیمار، بهره مندی از آرامشی که در محیط خانه وجود دارد و غیره اشاره کرد.

برای دریافت این خدمات، افراد می توانند به موسسه ها و مراکز ارائه ی خدمات مراقبتی در منزل مراجعه کرده و بسته به نیاز بیمار، خدمات مورد نیاز خود را درخواست و دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×