آلفا طب

نمونه گیری در منزل تهران

نمونه گیری در منزل تهران

در این مقاله قصد داریم موضوع نمونه گیری در منزل تهران را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم.

نمونه گیری و یا آزمایش در منزل، پدیده ای نوین است که با توجه پیشرفت روز افزون در علم پزشکی به امری بدیهی تبدیل شده است.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس  :

021-22371371 
021-26851095

09124885082

 

نمونه گیری در خانه تهران

البته این امر پیچیده و دشوار نیست. چنانچه به هر دلیلی نمی توانید به آزمایشگاه برای انجام آزمایش و نمونه گیری مراجعه نمایید ولی می بایست حتما آزمایشتان را انجام دهید، می توانید آزمایش و نمونه گیری را در منزل خود انجام دهید.

با خدماتی که ما در این خصوص به شما ارائه می دهیم، می توانید با خیالی آسوده و بدون هیچ گونه نگرانی آزمایش و نمونه گیری خود را انجام دهید.

در این مقاله چگونگی انجام نمونه گیری در منزل و مراحل آن را برای شما مورد بررسی قرار می دهیم تا اگر شما خواننده عزیز از جمله کسانی هستید که تمایل دارید آزمایش و نمونه گیری تان را در منزل انجام دهید، با طریقه و روند آن آشنا شوید. پس با ما همراه باشید:
در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:
نمونه گیری در منزل چگونه انجام می شود؟
نمونه گیری در منزل شامل چه آزمایش هایی می شود؟
نحوه ثبت سفارش برای نمونه گیری در منزل به چه صورت است؟
چرا آزمایش و نمونه گیری در منزل مهم است؟
دستورالعمل های نمونه گیری در منزل به چه طریقی می باشد؟
قوانین و  راهنمای نمونه گیری در منزل شامل چه مواردی است؟

 

نمونه گیری در منزل چگونه انجام می شود؟

هر شخصی ممکن است بنا به هر نوع دلیلی تمایل داشته باشد که آزمایش نمونه گیری خود را در منزل انجام دهد.

تنها کافی است از طریق سایت و یا تلفن های گویا سفارشتان را در آزمایشگاهی که نمونه گیری شما را انجام می دهد ثبت کنید و از ما بخواهید که نمونه گیری را در منزلتان برای شما انجام دهیم. برای انجام این امر هر آزمایشگاهی در هر نقطه ای از محل زندگیتان باشد (دور و یا نزدیک)را می توانید انتخاب نمایید.

 

نمونه گیری در منزل چگونه انجام می شود؟

متخصصین نمونه گیری در هر زمان و مکانی که شما تمایل داشته باشید حاضر شده و نمونه گیری و آزمایش را در منزل و یا محل کارتان برای شما انجام می دهند.

این افراد که وظیفه این امر را عهده دار هستند در این خصوص دوره و آموزش لازم را دیده و در انجام آن مهارت و تخصص لازم را دارند، لذا نیازی نیست که نگران این امر باشید زیرا آزمایشگاه خود در این زمینه مسئولیت پذیر می باشد و در حقیقت هدف از نمونه گیری و آزمایش در منزل راحت بودن شما و کمک به حفظ سلامتیتان می باشد.

مراحل نمونه گیری:

1- در صورتی که بیمار دارای نسخه باشد تطبیق دادن مشخصات بیمار با برگه درخواست آزمایش
2- اطمینان از این که بیمار رژیم غذایی مناسب را قبل از انجام نمونه گیری رعایت کرده است.
3- به همراه آوردن وسایل مورد نیاز با توجه به نوع آزمایشات درخواستی
4- وضعیت بیمار در زمان نمونه گیری : باید در این زمان حتما به این مورد توجه شود که بیمار نباید مشت خود را باز و بسته کند زیرا انجام این امر موجب می شود بعضی مواد در خون تغییر کند و در زمان نمونه گیری بیمار نبایستی مواد خوراکی یا آدامس در دهان داشته باشد.
5- بستن تورنیکه : می بایست یک بازوبند 8 الی 10 سانتی در قسمت بالای نمونه گیری بسته شود و نباید بیش از یک دقیقه این بازوبند بر روی بازوی بیمار بسته شده باشد. در صورتی که از دستگاه فشار خون استفاده می شود، می بایست درجه آن بر روی 40 میلی متر تنظیم شده باشد.
6- انتخاب ورید مناسب
7- نمونه گیری
8- دفع سر سوزن
9- تخلیه خون
10- برچسب نمونه گذاری

 

مراحل نمونه گیری

آماده سازی بیمار قبل از نمونه گیری در منزل:

متخصص نمونه گیر آزمایشگاه که به منزل شما مراجعه کرده قبل از انجام نمونه گیری مراحل و چگونگی انجام نمونه گیری را برای شما کاملا شرح داده و به شما اطمینان خاطر خواهد داد که در حین نمونه گیری هیچگونه مشکلی پیش نخواهد آمد .

 

آماده سازی بیمار قبل از نمونه گیری در منزل

در زمان نمونه گیری هایی که سخت و دردناک هستند، بهتر است نمونه گیر با بیمار صحبت کرده و از وی بخواهد برای کمتر شدن درد با وی همکاری نماید .
برخی آزمایشات ملزم این است که بیمار آموزش درست و دقیقی را دیده باشد تا درزمان آزمایش و نمونه گیری، همکاری لازم برای دست یافتن به نتیجه درست را فراهم نماید.

مخصوصا در مواردی که بیمار می بایست رفتار خاصی را انجام دهد، به عنوان مثال بیمار قبل از نمونه گیری می بایست رژیم غذای خاصی را رعایت کرده و یا این که داروی خاصی را استفاده و یا مصرف آن را قطع کند و در مواردی نیز می بایست مدت زمان بخصوصی را ناشتا باشد.

هر آنچه را که لازم است بیمار قبل از انجام نمونه گیری بداند را به صورت شفاهی برای وی می بایست توضیح دهید.

در برخی موارد نیاز است که از بیمار رضایت نامه کتبی گرفته شود که بیشتر برای مواردی است که ممکن است بیمار در زمان آزمایش دچار حالات تهاجمی شود، لذا باید به گونه ای بیمار را قانع کنید که موضوع را درک نموده و علت از انجام آزمایش را بداند تا به صورت کاملا آگاهانه رضایت نامه را امضا نماید.

نمونه گیری در منزل شامل چه آزمایش هایی می شود؟

اکثریت آزمایش های طبی را می توان در منزل انجام داد، شما می توانید مطابق نسخه ای که پزشک برایتان تجویز کرده و یا بدون نسخه برای اطمینان از سلامتی جسمانی تان آزمایش دهید.

در صورتی که نسخه پزشک نداشته باشید، می توانید مطابق لیستی که آزمایشگاه برای چکاب های آزمایش در منزل در اختیارتان قرار می دهد نوع آزمایش را خودتان مشخص نمایید .

 

نمونه گیری در منزل شامل چه آزمایش هایی می شود؟

آزمایش های ذیل شامل آزمایش هایی است که در منزل قابل ارائه می باشد:

•    آزمایش شمارش کامل سلول های خون در منزل
•    آزمایش قند ناشتا در منزل
•    آزمایش سدیمانتاسیون گلبول های قرمز خون در منزل
•    آزمایش اوره در منزل
•    آزمایش کراتینین در منزل
•    آزمایش اسید اوریک در منزل
•    آزمایش کلسترول در منزل
•    آزمایش کلسترول بد در منزل
•    آزمایش تری گلیسرید در منزل
•    آزمایش کلسترول خوب در منزل
•    آزمایش آانزیم های کبدی در منزل
•    آزمایش کلسیم در منزل
•    آزمایش آهن در منزل
•    آزمایش هورمون های تیروئیدی در منزل
•    آزمایش آنالیز ادرار در منزل
•    آزمایش T هورمون تیروئیدی در منزل
•    آزمایش پروترومبین PT در منزل
•    آزمایش پتاسیم در منزل
•    آزمایش سدیم در منزل
•    آزمایش فسفر در منزل
•    آزمایش ویتامین D در منزل
•    آزمایش کشت ادرار در منزل
•    آزمایش T هورمون تیروئیدی در منزل
•    آزمایش تعیین ظرفیت آهن TIBC در منزل
•    آزمایش ترومبوپلاستین نسبی فاکتور انعقادی خون در منزل
•    آزمایش پروستات در منزل
•    آزمایش بیلیروبین در منزل
این آزمایشات. آزمایش هایی است که که به تشخیص پزشک و یا اینکه برای چکاب مطابق نظر خودتان می توانید در منزل انجام دهید.

 

ازمایش هایی که در منزل انجام میشوند

نحوه ثبت سفارش برای نمونه گیری در منزل به چه صورت است؟

اکثریت آزمایشگاه ها برای رفاه حال شما که به راحتی بتوانید وقت و نوع آزمایش خود را تعیین کنید دارای تلفن گویا، سایت و یا اپلیکشن هایی در این خصوص می باشند و شما می توانید با مراجعه به یکی از این موارد نوع آزمایش خود را ثبت نمایید تا متخصصین این امر دقیقا مطابق زمانی که شما تعیین کرده اید به آدرس شما مراجعه و نمونه گیری را انجام دهند.

البته در این راستا نیز آزمایش های مخصوص زنان و آقایان و سالمندان به تفکیک جدا شده تا شما بتوانید به راحتی آزمایش مدنظر خود را نتخاب نمایید.

شما می توانید با نزدیکترین آزمایشگاه محل زندگی خود و یا هر آزمایشگاهی که با بیمه درمانی شما طرف قرار داد باشد از طریق یکی از موارد فوق که پیشتر گفتیم سفارش خود را ثبت نمایید و سپس آزمایشگاه، متخصصین مربوطه به هر نوع آزمایشی که شما تعیین کرده اید را به آدرس شما جهت نمونه گیری می فرستد.

اجازه دهید یکی از مزیت های درخور توجه نمونه گیری در منزل را با ذکر یک مثال اعلام نماییم. فرض کنید که پدر و مادر شما به دلیل کهولت سن بیمار شده اند و می بایست حتما برای مطابق تجویز پزشک چند نوع آزمایش را انجام دهند. از طرفی آنان به دلیل کهولت مراجعه به آزمایشگاه و منتظر ماندن در صف انتظار برایشان مشکل است.

از سوی دیگر ممکن است شما نتوانید از محل کار خود مرخصی بگیرید، لذا بهترین و آسان ترین راه حل انجام نمونه گیری در منزل است که شما کافی است از پشت میز محل کارتان سفارش آزمایش آنان را ثبت نمایید و از طرفی پدر و مادرتان نیز به دلیل مراجعه به آزمایشگاه دچار سختی و مشقت نمی شوند.

چرا آزمایش و نمونه گیری در منزل مهم است؟

امروزه رفت و آمد در شهرهای بزرگی مانند تهران بسیار سخت و دشوار شده و از طرفی به دلیل ترافیک های سنگین بین شهری و از سوی دیگر آلودگی هوا و وجود عوامل بیماری زایی که روز به روز بیشتر به زندگی ما وارد می شود، سلامتی فردی را با خطر مواجه می کنند.

 

چرا آزمایش و نمونه گیری در منزل مهم است؟

ترافیک سنگین موجب می شود که سلامتی اعصاب و آرامش فردی به هم بریزد و آلودگی ها هوا ناشی از کارخانه های غیر استاندارد ریه و مجاری تنفسی را با مشکل مواجه می کند.

از طرف دیگر با فشار کاری که جوانان و افراد شاغل دارند، گاهی با کمبود وقت نیز مواجه می شوند. تمامی مواردی که ذکر شد دلیل محکمی است که اعلام کنیم که انجام نمونه گیری و آزمایش در منزل از هر نظر برای شما مفید و سودمند می باشد.

این روزها فشار های عصبی زیادی به دلیل عدم آرامش، بیکاری جوانان و بسیاری مسائل از این قبیل بر افراد وارد می شود و در بیشتر تشخیص های پزشکی برای هر نوع بیماری فشار عصبی نیز ذکر شده است.

فشارهای عصبی بر سایر اجزای بدن نیز می تواند تاثیرات منفی گذاشته مانند بالارفتن چربی خون، کلسترول، قند خون و… ، لذا قطعا این جمله برایتان آشنا است که گفته اند پیشگیری بهتر  از درمان است.

برای چنین مواردی شما می توانید با انجام چکاب عمومی و آزمایش در منزل که بسیار راحت است از سلامتی جسمانی خود مطمئن شوید. که نمونه گیری آن شامل آزمایش خون و یا ادرار است که به راحتی در منزل و یا محل کار شما قابل انجام است.

از طریق چکاب عمومی شما می توانید از سلامتی چربی(کلسترول، تری گلیسرید و … )، قند خون، اوره و چنانچه نیاز باشید هورمون های تیرویید و گلبول های سفید و گلبول های قرمز آگاه شوید و در صورتی که خدای نکرده در هر کدام از آزمایش های ذکر شده دچار اختلال باشید، می توانید فورا به پزشک معالج مراجعه نمایید و تحت درمان قرار گیرید.

مزایای نمونه گیری در منزل:

•    صرفه جویی در زمان و هزینه
•    به دور بودن از استرس و اضطراب محیط آزمایشگاه
•    عدم نیاز مراجعه شخصی که در شرایط نامساعد به سر می برد.
•    ثبت نمودن مشخصات برای دفعه اول و راحت بودن پذیرش در دفعات بعدی
•    ارسال جواب آزمایش در کمترین زمان ممکن
•    مناسب برای اشخاصی دارای مشکل حرکتی هستند.
•    انجام اکثریت آزمایش ها
•    در اختیار داشتن دستگاه پیشرفته و تخصصی برای انجام دقیق آزمایشات
•    مشاهده آنلاین نتیجه آزمایش از طریق وب سایت
•    پشتیبانی کامل کاربران

 

مزایای نمونه گیری در منزل

دستورالعمل های نمونه گیری در منزل به چه طریقی می باشد؟

دستورالعمل جمع آوری نمونه کشت ادرار
•    نیازی نیست قبل از انجام آزمایش رژیم غذایی خاصی را رعایت نماید.
•    بهترین نوع نمونه گیری برای تشخیص عفونت های ادراری، از طریق اولین ادرار صبحگاهی می باشد، لذا بهتر است برای تعیین وقت این نوع نمونه گیری در منزل آن را برای اول صبح قرار دهید.
•  در این نوع نمونه می بایست دست خو را تمیز با آب و شوینده دستشویی شسته و با دستمال تمیز خشک نمایید.

 

دستورالعمل های نمونه گیری در منزل به چه طریقی می باشد؟

•  بانوان :

ابتدا با دست چین های پوستی که در ناحیه تناسلی وجود دارد را از هم جدا نموده و با یک دستمال مرطوب که دارای صابون می باشد اطراف پیشابراه و مقعد را تمیز کرده و بعد در مرحله بعد با دستمال مرطوب دیگری همان ناحیه را تمیز نمایید و با آب بشویید. سپس درب ظرف مخصوص نمونه گیری ادرار را باز نمایید. مراقب باشید نبایستی دست شما به قسمت داخلی ظرف برخورد نماید.
در مرحله بعد ابتدا ادرار را در توالت تخلیه و سپس وسط آن را در ظرف مخصوص نمونه گیری بریزید و آخر ادرار را نیز در دستشویی توالت بریزید.

•  آقایان :

سر آلت را با یک دستمال حاوی صابون تمیز نموده، سپس با یک دستمال دیگر و مرطوب مجددا همان ناحیه را تمیز نمایید و درست مانند روشی که برای بانوان گفته شد میانه ادرار را در ظرف مخصوص نمونه گیری بریزید.

•  نوزادان:

برای نوزادان و کودکان زیر 2 سال می بایست از کیسه های سترون شده مخصوص استفاده نمود. البته این نوع کیسه دارای نوع دخترانه و پسرانه جدا می باشند.

به این نکته توجه نمایید که این کیسه نباید بیش از 45 دقیقه به مجرای ادرای متصل باشد و در زمانی که کودک ادرار خود را تخلیه کرد، تنها حدود 10 الی 15 میلی لیتر ادرار در کیسه باشد و این میزان، برای آنالیز کافی می باشد.
•  چنانچه تا دو هفته قبل از اینکه نمونه گیری ادرار انجام دهید داروی خاصی  مصرف کرده اید، حتما به متخصص نمونه گیری که به منزل شما مراجعه می کند اطلاع دهید.
•  چنانچه پزشک، برای عفونتی که دارید آنتی بیوتیک تجویز کرد، قبل از اینکه شروع به مصرف دارو نمایید آزمایش کشت ادرار را انجام دهید.

دستورالعمل جمع آوری ادرار 12 ساعته

•    ادرار را داخل ظرف مخصوص که برای این منظور به شما تحویل داده اند جمع آوری کنید.
•    در بعضی از آزمایشات به ظرف نمونه گیری ماده نگهدارنده اضافه می کنند. ممکن است این ماده سمی باشد. لطفا آن ماده را دور نریزید و از دست زدن به آن خودداری نمایید، زیرا ممکن است بر اثر تماس آن با بدن دچار آلرژی شوید و خطرناک باشد.
•    در ساعت تعیین شده ای که ادارار کردید آن را دور ریخته و از آن ساعت به بعد نمونه ادرار خود را داخل ظرف ریخته و به مدت 12 ساعت آن را جمع آوری نمایید و دقیقا راس 12 ساعت ادرار آخر را در ظرف بریزید .
•    به عنوان مثال : ساعت 9 شب ادرار کرده و مثانه خود را تخلیه نمایید و از آن ساعت به بعد تا ساعت 9 صبح روز بعد که معادل 12 ساعت است، تمام ادراری که در مثانه جمع شده است را در ظرف مخصوص نمونه گیری بریزید. به این نکته توجه نمایید که ادرار ساعت 9 صبح روز بعد که پایان 12 ساعت است باید در ظرف ریخته شود.
•    متخصصین نمونه گیری که به منزل شما مراجعه کرده اند، راس ساعت برای تحویل نمونه ادرار 12 ساعته مجددا به منزل شما مراجعه می کنند. اما گر چنانچه به دلیل ترافیک و یا هر مورد موجه دیگری راس ساعت در منزل شما حاضر نشدند، نمونه را در یخچال نگه داری کنید.

 

دستورالعمل جمع آوری ادرار 12 ساعته

دستورالعمل جمع آوری ادرار 24 ساعته

•    ادرار را در ظرف مخصوصی که به شما تحویل داده شده است جمع آوری کنید.
•    در بعضی از آزمایشات به ظرف نمونه گیری ماده نگهدارنده اضافه می کنند که ممکن است این ماده سمی باشد. لطفا آن ماده را دور نریزید و از دست زدن به آن خودداری نمایید زیرا ممکن است بر اثر تماس آن با بدن دچار آلرژی شوید و خطرناک باشد.
•    در ساعت تعیین شده ای که ادارار کردید آن را دور ریخته و از آن ساعت به بعد نمونه ادرار خود را داخل ظرف ریخته و به مدت 24 ساعت آن را جمع آوری نمایید و دقیقا راس 24 ساعت ادرار آخر را در ظرف بریزید.
•    به عنوان مثال : ساعت 9 صبح ادرار کرده و مثانه خود را تخلیه نمایید و از آن ساعت به بعد تا ساعت 9 صبح روز بعد که معادل 24 ساعت است تمام ادراری که در مثانه جمع شده است را در ظرف مخصوص نمونه گیری بریزید. به این نکته توجه نمایید ادرار ساعت 9 صبح روز بعد که پایان 24 ساعت است باید در ظرف ریخته شود.
•    متخصصین نمونه گیری که به منزل شما مراجعه کرده اند، راس ساعت برای تحویل نمونه ادرار 24 ساعته مجددا به منزل شما مراجعه می کنند. اما گر چنانچه به دلیل ترافیک و یا هر مورد موجه دیگری راس ساعت در منزل شما حاضر نشدند نمونه را در یخچال نگه داری کنید.

 

دستورالعمل جمع آوری ادرار 24 ساعته

دستورالعمل نمونه گیری جهت انجام آزمایش مدفوع (OP)

•    4 یا 5 روز قبل از انجام نمونه گیری درمان با روغن هایی مانند کرچک و یا ترکیبات ضد اسهال را قطع نمایید و یا در صورت مصرف آنتی بیوتیک آن را نیز قطع کرده،  مگر این که از نظر پزشک معالج، منعی در مصرف نباشد.
•    نمونه مدفوع را در ظرف پلاستیکی که از طرف آزمایشگاه در اختیارتان قرار داده می شود بریزید.
•    توجه: اگر فرد آزمایش دهنده بستری می باشد و یا خود قادر به جمع آوری نمونه مدفوع نیست، نمونه را در یک ظرف خشک جداگانه جمع کرده و با استفاده از چوب مخصوص، نمونه را به ظرف مخصوص انتقال دهید.
•    نمونه مدفوع نبایستی با دستمال کاغذی، ادرار و یا آب مخلوط شده باشد زیرا ادرار گاهی خود از بین برنده برخی انگل ها می باشد.
•    نمونه هایی که به اسهال خونی مشکوک اند، می بایست خیلی سریع به آزمایشگاه انتقال داده شود.
•    در صورتی که می خواهید در سه نوبت آزمایش مدفوع انجام دهید، بهتر است هر توبت را در یک روز جداگانه و یا یک روز در میان انجام دهید و چنانچه فرد دچار یبوست باشد، می بایست 3 نوبت را در طی 10 روز  جمع آوری نماید .
•    چناتچه نمونه اسهالی و یا لزج باشد، باید فورا نمونه به آزمایشگاه منتقل شود.
•    در صورتی که در مدفوع خود کرم و یا هر مورد مشکوک دیگری را مشاهده نمودید، فورا به آزمایشگاه اطلاع دهید.
•    برای انجام نمونه گیری مدفوع نیاز نیست که ناشتا باشید.
•    چنانچه داخل قوطی نمونه مایع بود، مواظب باشید که آن رات دور نریزد.
•    اگر هر گونه دارویی مصرف می کنید، حتما قبل از انجام نمونه گیری به متخصص نمونه گیری که به منزل شما آمده است اطلاع دهید و چنانچه از دو هفته قبل، داروهایی مانند تتراسایکلین و مترونیدازول مصرف کرده اید، حتما به شخص نمونه گیر اطلاع دهید تا در پرونده شما ثبت و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

 

دستورالعمل نمونه گیری جهت انجام آزمایش مدفوع (OP)

دستورالعمل نمونه گیری جهت انجام آزمایش  بررسی خون مخفی درمدفوع (OB)

•    خانم هایی که عادت ماهیانه هستند تا 3 روز بعد از این که عادت ماهیانه آن ها تمام می شود نباید این آزمایش را انجام دهند.
•    اگر بیمار دارای بواسیر بوده و یا در ناحیه مقعد خونریزی مشاهده کرد، می بایست قبل از این که آزمایش فوق را انجام دهد حتما به مسئولین آزمایشگاه اطلاع دهد.
•    اگر بیمار به دلایل مختلف از ناحیه دهان و لثه دچار خونریزی شود، بلع خون در این قسمت ممکن است باعث مثبت شدن کاذب در نتیجه آزمایش شود.
•    دو الی سه روز قبل از این که آزمایش فوق را انجام دهید، از خوردن غذاهای گوشتی و سبزیجات خام حتما خودداری نمایید.
غذاهای گوشتی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و سبزیجات خام مانند شلغم، ترب و تربچه، قارچ، کلم بروکلی، گل کلم، پرتقال، موز، انگور، طالبی یا گرمک، خربزه و ترب کوهی
•    بهتر است 7 روز قبل از آزمایش فوق اگر هرکدام از داروهای ذیل را استفاده می کنید مصرف آن را قطع نمایید .
•    داروهای سالیسیلات مانند آسپیرین، سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک سدیم، داروهای استروئیدی، کلشی سین، ویتامین C، آنتی اسیدها، ترکیبات آهن دار، ترکیبات یددار، دیورتیک های تیازیدی، رزرپین
از آنجا که ممکن است مصرف هرگونه دارویی در نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد، لذا بهتر مصرف هرگونه دارویی را قطع نمایید و چنانچه پزشک معالج در مصرف دارو قبل از آزمایش را ممنوع نکرد، حتما در زمان آزمایش به مسئولین آزمایشگاه اطلاع دهید.
•    نمونه آزمایش باید حتما در ظرفی که مسئولین آزمایشگاه برایتان به منزل می آورند جمع آوری شود و فاقد هر گونه مواد نگه دارنده ای نیز باشد.
اگر به هر علتی نتوانستید که نمونه آزمایش را در ظرف مخصوص جمع آوری نمایید، می بایست حتما نکات ذیل را رعایت نمایید:
•    قبل از اجابت مزاج حتما کف توالت را تمیز با استفاده از شوینده بشویید و به مقدار زیادی آبکشی کنید به گونه ای که اثری از شوینده باقی نماند. برای این کار، بهتر است چند بار سیفون کشیده شود.
•    بعد از اجابت مزاج مقدار کمی از روی مدفوع را که با ادرار و یا آب قاطی نشده، با استفاده از اپلیکاتور جدا کرده و در ظرف مخصوص ریخته و درب آن را محکم ببندید.
•    این نمونه باید فورا به آزمایشگاه منتقل شود. در غیر اینصورت چنانچه به هردلیلی شخص نمونه گیر برای تحویل نمونه دیر به منزل شما مراجعه نمود، آن را در یخچال در دمای 8-2 درجه سانتی گراد نگه داری نمایید و نباید نمونه را در مجاورت گرما و یا نور خورشید قرار داد.
•    هر اندازه که نمونه دیر به آزمایشگاه تحویل داده شود ممکن است بر نتیجه آن تاثیر منفی داشته باشد، لذا حتما به آزمایشگاه یادآور شوید تا برای تحویل نمونه به موقع به آدرس شما مراجعه نمایند.
•    حتما به این نکته توجه کنید که نمونه مدفوع نباید با ادرار و یا سایر مواد دیگر آلوده شود.
دستورالعمل تهیه نمونه جهت آزمایش مدفوع از نظر انگل اکسیور (اسکاچ تست)
برای انجام این آزمایش افرادی که به عنوان نمونه گیر به منزل شما مراجعه می کنند راهنمایی های لازم را به شما کرده و وسایلی که برای انجام آن نیاز باشد را به شما تحویل می دهند و سپس در اول صبح شروع ساعت کاری به منزل شما مجددا مراجعه کرده و نمونه را از شما تحویل خواهند گرفت.

مراحل ذیل را برای انجام آزمایش فوق می بایست انجام دهید:

•    دریافت یک عدد لام شیشه ای از جانب آزمایشگاه
•    برای انجام این نوع نمونه گیری می بایست صبح زود قبل از این که بیمار اجابت مزاج نماید، یک تکه چسب 5 سانتی شفاف را محکم به قسمت های اطراف مقعد بچسبانید و بفشارید که اگر چنانچه انگل و یا تخمی وجود داشت به سطح چسب دار نوار بچسبد.
•    بعد از گذشت 10 دقیقه چسب را برداشته و آنرا از سمت چسب دار بر روی لام شیشه ای بچسبانید.
•    دراول صبح شروع کاری مسئول آزمایشگاه به درب منزل شما آمده و لام را از شماتحویل خواهد گرفت.

 

مراحل ذیل را برای انجام آزمایش فوق می بایست انجام دهید:

دستورالعمل نمونه گیری قند خون2 ساعت بعد از صبحانه( 2HPP)

•    ابتدا قبل از این که صبحانه میل کنید، یک نمونه خون برای اندازه گیری قند خون ناشتا از شما گرفته می شود، سپس می توانید صبحانه بخورید. بهتر است صبحانه دارای حداقل 75 گرم مواد قندی باشد .
•    در خصوص مصرف هر گونه دارویی و یا تزریق انسولین حتما قبل از انجام آزمایش پزشک خود را در جریان بگذارید.
•    در موقع خوردن صبحانه، بهتر است ساعت را یادداشت کنید زیرا نمونه گیری دقیقا 2 دساعت بعد از خوردن صبحانه انجام می شود.
•    بهتر است قبل از انجام این نوع آزمایش از مصرف هرگونه دخانیات ممانعت کنید زیرا مصرف دخانیات موجب می شود گلوکز خون بالا رود.
•    بعد از این که صبحانه خود را به پایان رساندید، می بایست از خوردن هر نوع آشامیدنی و خوردنی اجتناب کنید ولی خوردن آب به اندازه معمول مانعی ندارد.
•    قبل از انجام نمونه گیری و در فاصله دو ساعتی که باید بعد از صبحانه برای نمونه بگذرد، از انجام هرگونه ورزش و یا فعالیت بدنی سنگین خودداری نمایید.
•    مصرف قرص استامینوفن قبل از انجام این آزمایش ممکن است موجب بالا رفتن قند خون شود، لذا بهتر است چنانچه مصرف نمودید، حتما به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که صبحانه افراد مبتلا به دیابت مطابق دستور پزشک می باشد.

 

دستورالعمل نمونه گیری قند خون2 ساعت بعد از صبحانه( 2HPP)

دستورالعمل نمونه گیری برای آزمایش تحمل گلوکزGTT

•    از آنجا که این نمونه گیری می بایست در بین ساعات 7 الی 9 صبح  انجام شود، لذا مسئولین نمونه گیر آزمایشگاه، 3 الی 4 ساعت زودتر در منزل شما حضور می یابند.
•    می بایست نمونه گیری خون برای اندازه گیری قند خون ناشتا قبل از خوردن شربت قند انجام شود.
•    شربت قندی و یا پودر گلوکز را که همکاران بخش نمونه گیری با خود به همراه می آورند و به شما می دهند را در مدت 5 دقیقه بنوشید و بلافاصله فرد نمونه گیر را مطلع سازید تا ساعات نمونه گیری شما را جهت مراحل نمونه گیری به صوررت مکتوب به شما اعلام نماید.
•    حتما در زمان های اعلام شده مسئولین نمونه گیر آزمایشگاه حتما به آدرس شما مراجعه خواهند کرد.
•    در مورد مصرف دارو و یا تزریق انسولین صبح روز آزمایش و طی دو ساعت انجام آزمایش با پزشک معالج هماهنگ نمایید.
•    به این نکته نیز توجه کنید که در طول زمان انجام نمونه گیری ورزش نکنید و از استعمال دخانیات پرهیز کنید و هیچ غذایی میل نکنید، ولی بهتر است آب بنوشید.
•    اگر بعد از خوردن شربت گلوکز استفراغ کردید، حتما به مسئول نمونه گیری اطلاع دهید.
•    بعد از خوردن شربت قند، این احتمال وجود دارد دچار یکی از حالات ذیل شوید : سرگیجه، لرزش، دلواپسی، عرق کردن و ضعف.  که این حالات گذرا هستند، ولی چنانچه این حالات به طول انجامیدند، حتما مسئول نمونه گیری را مطلع سازید.
پس از اتمام نمونه گیری می توانید غذای عادی روزانه خود را میل نمایید.

دستورالعمل نمونه گیری برای آزمایش GCT

•    برای آماده سازی و نمونه گیری حداقل 90 دقیقه زمان نیاز است.
•    ناشتا بودن برای این آزمایش از ضروریات می باشد و باید از آخرین وعده غذایی حداقل 2 ساعت گذشته باشد.
•    شربت قندی و یا پودر گلوکز که مسئول نمونه گیر آزمایشگاه به شما می دهد، حاوی 50 گرم گلوکز است. لطفا آنرا ظرف مدت 5 دقیقه میل کنید.
•    وقتی شربت را کاملا میل کردید، ساعت را نگاه کرده و به مسئول نمونه گیری اطلاع دهید تا حتما روی برگه شما مکتوب نماید و ساعت نمونه گیری را به شما اطلاع دهد.
•    بعد از میل نمودن شربت تا زمان نمونه گیری از خوردن، سیگار کشیدن، آشامیدن و ورزش کردن اجتناب کنید.

 

دستورالعمل نمونه گیری برای آزمایش GCT

دستورالعمل تهیه نمونه مایع منی

•    سعی کنید از مصرف دارو به خصوصی مانند آنتي بيوتيك اجتناب کنید.
•    از آنجا که این نمونه ها را در آزمایشگاه معمولا انجام می دهند، لذا در صورتی که در منزل انجام شود مسئول آزمایشگاه می بایست نمونه را در کمتر از 20 دقیقه به آزمایشگاه تحویل دهد. و در زمان تحویل نمونه به آزمایشگاه مسئول نمونه گیری در منزل، می بایست زمان دقیق جمع آوری آن را به مسئول پذیرش اطلاع دهد.
•    نمونه گیری در این آزمایش می بایست پس از 3 تا 5 روز پرهیز از نزدیکی انجام شود، نمونه های که پیش از 2 روز و پس از 7 روز از آخرین نزدیکی جمع آوری شود، برای آزمایش مناسب نیستند.
•    نمونه منی باید از طریق تحریک مصنوعی تهیه شده و در ظرف مخصوصی، که از طرف آزمایشگاه  نمونه گیر در اختیار شما قرار می دهد جمع آوری شود. نمونه جمع آوری شده توسط کاندوم برای آزمایش مناسب نخواهد بود .
•    باید دقت شود که تمامی نمونه منی در ظرف مخصوص ریخته شود زیرا چنانچه فقط قسمتی از نمونه به مسئول نمونه گیر آزمایشگاه تحویل داده شود، در نتیجه آزمایش تاثیر کاذب خواهد داشت.
•    قبل از ریختن نمونه به داخل ظرف، بهتر است با چسباندن ظرف به بدن دمای آنرا به نزدیک درجه حرارت بدن ( 37 درجه ) برسانید.
•    مسئول نمونه گیر آزمایشگاه می بایست سعی کند تا زمان تحویل نمونه به آزمایشگاه، آن را در دمایی نزدیک به درجه حرارت بدن ( 37 درجه ) نگهداری کند.

دستورالعمل نمونه گیری خلط

•    انجام این آزمایش، بهتر است در اول صبح صورت گیرد.
•    1 تا 2 ساعت قبل از گرفتن نمونه خلط، نباید به هیچ عنوان چیزی خورده شود.
•    قبل از نمونه گیری، دهان با آب و یا سرم فیزیولوژی مطابق راهنمایی های مسئول نمونه گیر آزمایشگاه شستشو داده شود.
•    ظرف را باز کرده نفس عمیق از راه بینی کشیده و برای چند ثانیه نفس خود را در سینه حبس کرده و با سرفه عمیق از ته گلو خلط خود را داخل ظرف استریل بریزید. (بهتر است خلط با آب دهان قاطی نشود و یا آب دهان به جای خلط داخل ظرف ریخته نشود. توجه: آب دهان شفاف و رقیق است ولی خلط چسبندگی دارد)
•    اگر دفع خلط با سرفه عمیق برای بیمار مشکل باشد، مسئول نمونه گیر آزمایشگاه  می تواند با ضربه زدن به قفسه سینه، تولید خلط را تحریک کند.
•    چون نمونه گیری در منزل انجام می شود، نمونه را پس از جمع آوری فورا و حداکثر در کمتر از یک ساعت می بایست به آزمایشگاه رساند.
•     در مورد نمونه های چند نوبته هر روز یک نوبت انجام شود و پس از جمع آوری نمونه مسئول آزمایشگاه با مراجعه به منزل شما نمونه را در کمتر از یک ساعت به آزمایشگاه می رساند.
•    توجه شود مشخصاتتان روی بدنه ظرف حتما ثبت شده باشد.

 

دستورالعمل نمونه گیری خلط

دستورالعمل قبل از آزمون پوستی توبرکولین یا مانتو PPD

• محل تزریق توسط نمونه گیر آزمایشگاه با خودکار روی پوست شما نشانه گذاری می شود. لطفا در صورت پاک شدن یا کمرنگ شدن اثر خودکار، از مسئول آزمایشگاه بخواهید آنرا مجدد پررنگ نماید تا در زمان خواندن آزمایش مشکلی به وجود نیاید.
•نتیجه آزمون بعد از 72-48 ساعت می بایست قرائت شود. در این زمان نباید به هیچ عنوان به حمام بروید. از آنجایی که آزمایش روی بدن فرد انجام می شود، مسئول نمونه گیر آزمایشگاه حتما بعد از گذشت 48 الی 72 ساعت مجددا به منزل شما مراجعه خواهد کرد.
•بعد از انجام تزریق، ممکن است افزایش ضخامت و سفتی و همچنین قرمزی در پوست ناحیه تزریق نمایان شود ولی جای هیچگونه نگرانی نیست. این واکنش در صورت برخورد قبلی با باسیل سل یا انجام واکسیناسیون BCG  مشاهده می شود.
•اگرچنانچه در گذشته یا به تازگی واکسن BCG تزریق کرده اید، زمان تزریق واکسن را به مسئول نمونه گیری حتما اطلاع دهید.
•لطفا در صورت احساس خارش در محل تزریق از تحریک و خاراندن آن خودداری نمایید.
•محل تزریق آزمایش را به مدت 24 الی 72 ساعت نخارانید و آب نزنید.
•برای افرادی که اخیرا نتیجه آزمایش توبوکولین آنها مثبت شده، نباید این آزمایش را انجام داد. بنابراین این موضوع را به مسئول نمونه گیر آزمایشگاه اطلاع دهید.
•برای خانم حامله فقط با دستور کتبی پزشک معالج می توان این آزمایش را انجام داد.
• در صورت امکان تا خواندن آزمایش به جای وضو گرفتن، تیمم نمایید.

دستورالعمل نمونه گیری برای آزمایش  بعد از نزدیکی PCT

•    زمان مناسب توصیه شده برای انجام  این آزمایش مطابق دستور پزشک معالج می باشد.
•    سه روز قبل از آزمایش از تماس جنسی پرهیز کنید  (همسر سه روز قبل از آزمایش انزال نداشته باشد).
•    48  ساعت قبل از نزدیکی، استفاده از کرم های واژینال ممنوع است.
•    بعد از نزدیکی طبیعی در منزل، 15 تا 30  دقیقه  نباید حرکت کنید و در حالت درازکش بمانید و تا زمان انجام نمونه گیری ادرار نکنید و دوش نگیرید.
•    زمان نمونه برداری مناسب و توصیه شده 1 تا 5 ساعت بعد از نزدیکی می باشد، بنابراین در زمان مناسب به مسئول نمونه گیری اطلاع دهید که به منزل شما مراجعه کند، مگر در مواردی که پزشک معالج دستورالعمل دیگری تجویز کرده باشد.

دستورالعمل نمونه گیری جهت آزمایش پرولاکتین

پرولاكتين هورموني است كه از غده هيپوفيز ترشح مي شود. ‌براي اندازه گيري صحيح آن می بایست حتما نکات زیر را رعایت نمایید :
1-    نمونه گيري در زمان صبح و بين 2 تا 4 ساعت بعد از بيدار شدن از خواب باید انجام گیرد.
2-    تحريك و تماس جنسي در شب قبل و استرس و اضطراب در زمان نمونه گيري برروي ميزان پرولاكتين خون بسیار تاثیرگذار است.
3-    بهتر است مسئول نمونه گیر آزمایشگاه در زمانی که شما ناشتا هستید، به منزل شما مراجعه کند.
توصيه مي شود در روز خونگيري حدود نيم ساعت قبل از انجام نمونه گیری در آرامش کامل باشید و هیچگونه اضطراب و استرسی را به خود راه ندهید.
در زمان خونگیری در منزل توسط مسئول نمونه گیر آزمایشگاه می بایست حتما به نکات ذیل توجه نماید:

 

دستورالعمل نمونه گیری جهت آزمایش پرولاکتین

•    قبل از مراجعه به منزل در زمانی که بیمار تعیین وقت نموده با وی تماس گرفته در صورتی که آزمایش او شامل مواردی بوده که می بایست ناشتا باشد یا بالعکس به وی توصیه های لازم در این خصوص را اعلام نماید.
•    اگر آزمایش مورد نظر بیمار برای انجام آزمایش کاریوتایپ می باشد، حتما به بیمار توصیه کنید که از 3 روز قبل تا تاریخ مراجعه به منزل برای انجام نمونه گیری هیچگونه دارویی از جمله داروهای هورمونی و آنتی بیوتیک را مصرف ننماید.
•    حتما به این مورد در مورد بیماران هموفیلی و نقص فاکتورهای انعقادی توجه کنید که می بایست قبل از این که نمونه گیری خون را انجام دهند فاکتور های انعقادی را تزریق کرده باشند.
•    حتما چک کنید که بیمار در زمان خون گیری سابقه بیهوشی و افت فشار خون را دارد یا خیر.
•    قبل از خونگیری حتما از بیمار پرس و جو کنید که آیا سابقه بیماری هپاتیت و یا ایدز را داشته است.
•    چنانچه در برای نمونه گیری بزاق به منزل بیمار مراجعه می کنید، حتما به وی توصیه کنید قبل از انجام نمونه گیری دهانشان را تمیز و مسواک زده باشد.
•    نمونه خون های برای آزمایش کاریوتایپ می بایست حداقل 4 سی سی و همچنین دارای ماده ضد انعقاد باشد.
•    نمونه خون های نمونه گیری شده برای بیماری هایی مانند تالاسمی، هموفیلی و… می بایست حداقل 10 سی سی و همچنین دارای ماده ضد انعقاد EDTA باشند.
•    مسئول نمونه گیر حرفه ای که به منزل بیمار برای نمونه گیر مراجعه می کند، قطعا به این موضوع آگاه است که نمونه خون لخته برای آزمایشگاه قابل استفاده نمی باشد و قطعا رد خواهد شد.
•    حتما توجه نمایید که نمونه هایی که از بیمار گرفته می شود دارای برچسب نام و نام خانوادگی باشد.
•    بعد از انجام نمونه گیری حتما می بایست مسئول نمونه گیر تا زمان انتقال آن ها به آزمایشگاه با استفاده از وسایلی که آزمایشگاه در اختیار وی قرار داده، نمونه را سرد نگه دارد.
•    حتما توجه کنید بعد از نمونه گیری درب آن ها را کاملا محکم ببندید تا در زمان انتقال آن ها به آزمایشگاه ریخته نشود.

قوانین و  راهنمای نمونه گیری در منزل شامل چه مواردی است؟

شخصی که به عنواان متخصص نمونه گیر به منزل بیمار مراجعه می کند، می بایست دستورالعمل های مربوط به خونگیری وریدی، مویرگی و یا انواع دیگر خونگیری که در آزمایشگاه انجام می شود را به درستی و به صورت حرفه ای بتواند انجام دهد.
این دستورالعمل ها باید تمامی اطلاعاتی که برای نمونه گیری لازم است را شامل شود و شخص نمونه گیر به صورت کاملا حرفه ای تشخیص دهد که کدام یک  از آزمایش ها در یک بخش فنی و با خصوصیات مشابه هستند و توانایی انجام هرکدام از آن ها را به طور جداگانه داشته باشد.
این اطلاعات عبارت اند از:

 

قوانین و  راهنمای نمونه گیری در منزل شامل چه مواردی است؟

1-  آماده سازی بیمار قبل از انجام نمونه گیری مانند ناشتا بودن و یا اینکه بیمار را راهنمایی کند که رژیم غذایی خاص و یا داروی بخصوصی را قبل از انجام نمونه گیری رعایت کند.
2-  چگونگی ثبت ساعت، تاریخ و نام شخص انجام دهنده نمونه گیری
3-  وسایل مورد نیاز جهت انجام نمونه گیری را به همراه داشته باشد (مانند الکل، سرنگ، سواب، تورنیکه و… ) و همچنین خصوصیات مربوط به ظروف جمع آوری نمونه (جنس ظرف، اسید واش بودن و غیره)
4-  طریقه جمع آوری نمونه با توجه به محل آناتومیک نمونه گیری
5-  حجم نمونه مورد نیاز برای انجام هر نوع آزمایشی
6-  ملزومات لازم در خصوص طریقه انتقال نمونه از لحاظ درجه حرارت، زمان،  ظرف،  در نظر گرفتن فاصله و …
7-  وسایل مورد نیاز در خصوص شرایط نگهداری نمونه قبل از انجام آزمایش ( به عنوان مثال محل نگهداری نمونه،  درجه حرارت، حداکثر فاصله، مدت زمان قابل قبول از جمع آوری نمونه تا انجام آزمایش )
8-  رعایت نکات ایمنی در زمان جمع آوری و منتقل کردن نمونه

تعریف شرایط مربوطه به آماده سازی بیمار قبل از نمونه گیری در منزل

الف – آزمایش هایی که انجام آن ها حتما نیاز به ناشتا بودن بیمار دارد:

 

تعریف شرایط مربوطه به آماده سازی بیمار قبل از نمونه گیری در منزل

ACTH, Plasma
(ناشتایی از نیمه شب)
Alkaline Phosphatase, Serum
α 1-Acid Glycoprotein, Serum
Amino Acids, Plasma
Ascorbic Acid, Serum
Calcitonin, Serum or Plasma
Ceruloplasmin, Serum or Plasma
FBS
Folic Acid, Serum
Glucagon, Plasma
HDL
LDL
Iron, SerumL
Lactose Tolerance Test
Leptin, Serum
Lipase, Serum
PTH, Serum
Schilling Test
Transthyretin, Serum
riglycerides, Serum or Plasma
Vitamin A, Serum or Plasma
ب- آزمایش هایی که بیمار باید ترجیحا ناشتا باشد :
Acid Phosphatase, Serum
α1-Antitrypsin, Serum
Amylase, Urine
Androstenedione, Serum
ApoA-I, Serum
Apolipoprotein B-100, Serum
Calcium, Serum
Cholesterol, Total, Serum or Plasma
Cobalamin, Serum
C-Peptide, Serum
Cryoglobulin, Qualitative, Serum
FTA-ABS, Serum
Glucose Tolerance Test(GGT), Serum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×