آلفا طب

خدمات آزمایشگاه در منزل

خدمات آزمایشگاه در منزل

در این مقاله قصد داریم خدمات آزمایشگاه در منزل را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما  در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس:

021-22371371 
021-26851095

09124885082

پیشرفت های فراوانی که امروزه در علم پزشکی و فناوری اطلاعات به وجود آمده است، موجب شده تا بسیاری از امور روزانه راحت تر و ساده تر انجام پذیرد که یکی از آن ها خدمات آزمایشگاه  در منزل است. امروزه بسیاری از افراد به دلایل زیادی نمی توانند به برای انجام آزمایشات پزشکی که می بایست انجام دهند به آزمایشگاه مراجعه کنند، لذا جای هیچگونه نگرانی برای این گروه از افراد نیست.

زیرا به راحتی می توانند آزمایش خود را در منزل و یا حتی در محل کارشان انجام دهند. در این مقاله برای شما خواننده عزیز خواهیم گفت که خدماتی که آزمایشگاه  در منزل به بیماران خود ارائه می دهد چیست و چگونه انجام می پذیرد؟ پس برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید:
دراین مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:
خدمات آزمایشگاه  در منزل به چه صورت امکان پذیر است؟
نحوه ثبت سفارش برای دریافت خدمات آزمایشگاه  در منزل چگونه انجام می شود؟
استفاده از خدمات آزمایشگاه  در منزل دارای چه مزایایی می باشد؟
خدمات آزمایشگاه  در منزل شامل چه آزمایش هایی می شود؟
دستورالعمل نمونه گیری جهت خدمات آزمایشگاه  در منزل به چه صورت می باشد؟
هزینه خدمات آزمایشگاه  در منزل به چه عواملی بستگی دارد؟

خدمات آزمایشگاه  در منزل به چه صورت امکان پذیر است؟

بسیاری از افراد ممکن است به دلیل مسن بودن و بیماری و یا نداشتن وقت لازم، نتوانند به آزمایشگاه  مراجعه کنند

لذا امروزه با توجه به تکنولوژی های جدید در عرصه های علمی می توان به راحتی از خدمات آزمایشگاه  در منزل استفاده کرد، شما می توانید تنها از طریق تماس با آزمایشگاه  درخواست خدمات کنید و برای انجام آزمایش خود در منزل و یا حتی محل کارتان وقت و زمان تعیین کنید

و در مقابل آزمایشگاه نیز نیروی های آموزش دیده خود برای این منظور را جهت ارائه خدمات و انجام آزمایش شما به آدرس ثبت شده در زمان تعیین شده اعزام می کند و بدین طریق شما به راحتی می توانید بدون این که در صف های طولانی آزمایشگاه  انتظار بکشید، از خدمات آزمایشگاه  در منزل و یا محل کار خود بهره مند شوید و جواب آزمایش نیز به آدرس منزل شما ارسال خواهد شد و یا اگر دارای پست الکترونیکی باشید، برایتان ایمیل می شود.

نحوه ثبت سفارش برای دریافت خدمات آزمایشگاه در منزل چگونه انجام می شود؟

امروزه آزمایشگاه  ها با بهره گیری از علوم فناوری و اطلاعات توانسته است پیشرفت زیادی را در زمینه ارائه خدماتشان داشته باشند، شما می توانید از طریق سایت، اپلیکیشن و یا حتی تلفن های گویایی که اکثر آزمایشگاه  ها دارند نوع آزمایشی را که می خواهید در منزل برایتان انجام شود در هر ساعت از شبانه روز ثبت کنید و حتی زمانی را که میل دارید آزمایش را انجام دهید

البته این مورد به نوع آزمایش نیز ربط دارد برخی از آزمایش ها باید ناشتا انجام شود) به ثبت برسانید و مسئولین آزمایشگاه  با بررسی سفارشات شما نیروهای متخصص این امر را که آموزش  دیده نیز هستند، به آدرس شما مطابق زمان تعیین شده به همراه تجهیزات مورد نیاز آزمایش می فرستند و اگر چنانچه ابهامی در ثبت آزمایشی که قصد دارید انحام دهید وجود داشته باشد، آزمایشگاه  قبل از اعزام نیروی های خود با شما تماس گرفته تا رفع ابهام گردد و بهترین خدمات را برای شما به انجام برساند.

استفاده از خدمات آزمایشگاه در منزل دارای چه مزایایی می باشد؟

امروزه اگر چه در بسیاری از موارد به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی زندگی راحت شده، ولی در شهرهای بزرگ زندگی کمی سخت تر شده، به دلیل مسافت های طولانی و وجود ترافیک های سنگین و دود و آلودگی، که همه این موارد خود از عوامل بیماری زا می باشد به خصوص برای افرادی که خود از بیماری خاصی رنج می برند.

لذا از آن جا که همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است، پس می بایست ما باید به گونه ای از امکاناتی که در اختیار داریم استفاده کنیم که علاوه بر اینکه از هرگونه فشار عصبی و بیماری به دور باشیم، بتوانیم به راحتی امورات واجب زندگیمان را نیز پیش ببریم

لذا بر این اساس افرادی که می بایست آزمایشی را انجام دهند و زمان لازم را برای رفت و برگشت به آزمایشگاه  و گیر افتادن در ترافیک های طولانی را ندارند، می توانند از خدمات آزمایشگاه  در منزل استفاده کنند.

بسیاری از افرادی که از این خدمات استفاده می کنند افرادی هستند که به دلیل کهولت سن و بیماری نمی توانند از منزل خارج شوند و این راه بسیار مناسبی برای افرادی است که ممکن است پدر و مادرشان چنین مشکلی را داشته باشد و  خودشان نیز به دلایل مشغله کاری و نبود مرخصی نتوانند والدین خود را به آزمایشگاه  ببرند

لذا کافی است پشت میزکارشان درخواست خدمات آزمایشگاه  در منزل را از طریق یکی از روش هایی که گفتیم ثبت کرده و در لحظه ای کوتاه، علاوه بر اینکه با آرامش خاطر به فعالیت روزمره خود بپردازند، خیالشان از بابت والدینشان نیز راحت باشد.

گروهی دیگر نیز ممکن است که به تازگی عمل جراحی انجام داده باشند و نتوانند از منزل خارج شوند و یا این که افراد معلول، زنان باردار و کودکان که تحمل انتظار کشیدن در صف های طولانی آزمایشگاه  را ندارند به راحتی می توانند از خدمات آزمایشگاه  در منزل استفاده کنند.

گروهی دیگر نیز ممکن است به دلایل برنامه فشرده زندگی که دارند، وقت لازم را برای مراجعه به آزمایشگاه  نداشته باشند. این افراد نیز می توانند با درخواست انجام آزمایش در منزل، آزمایش خود را در منزل و یا محل کار خود انجام دهند و علاوه براینکه برنامه زندگی خود را مطابق میل پیش می برند،

بلکه به راحتی از خدمات آزمایشگاه  در منزل نیز بهره مند شده و سلامتی خود را نیز که در الویت هر کاری می باشد به راحتی چک می کنند.

به صورت کلی استفاده از خدمات آزمایشگاه  در منزل برای افراد زیر می تواند مناسب باشد:

•    افراد کارمند و اداری که نمی توانند به هنگام صبح مرخصی گرفته و به آزمایشگاه  مراجعه نمایند.
•    افراد بازاری و یا شغل آزاد که مراجعه حضوری به آزمایشگاه  در روند درآمدی آنها تداخل ایجاد می نماید.
•    افراد با بیماری های خاص که مراجعه دائمی به بیمارستان یا مراکز آزمایشگاه ی برای آنها به کاری دشوار تبدیل شده است.
•    افراد مسن و پا به سن گذاشته که توانایی جا به جایی محدودی دارند.
•    نوزادان تازه به دنیا آمده که به دلیل عدم تکامل کامل سیستم ایمنی در معرض ابتلا به عفونت های بیمارستانی و محیطی هستند.

خدمات آزمایشگاه در منزل شامل چه آزمایش هایی می شود؟

خدمات آزمایشگاه  در منزل طیف بسیار زیادی از آزمایشات را در بر می گیرد که می تواند شامل آزمایش های عمومی و تخصصی شود. که در ذیل چند نمونه از آن ها را نام برده و چند نمونه را نیز به صورت مختصر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آزمایش هایی که در منزل قابل انجام است عبارتند از:

•    آزمایش شمارش کامل سلول های خون در منزل
•    آزمایش قند ناشتا در منزل
•    آزمایش سدیمانتاسیون گلبول های قرمز خون در منزل
•    آزمایش اوره در منزل
•    آزمایش کراتینین در منزل
•    آزمایش اسید اوریک در منزل
•    آزمایش کلسترول در منزل
•    آزمایش کلسترول بد در منزل
•    آزمایش تری گلیسرید در منزل
•    آزمایش کلسترول خوب در منزل
•    آزمایش آنزیم  های کبدی در منزل
•    آزمایش کلسیم در منزل
•    آزمایش آهن در منزل
•    آزمایش هورمون های تیروئیدی در منزل
•    آزمایش آنالیز ادرار در منزل
•    آزمایش T هورمون تیروئیدی در منزل
•    آزمایش پروترومبین PT در منزل
•    آزمایش پتاسیم در منزل
•    آزمایش سدیم در منزل
•    آزمایش فسفر در منزل
•    آزمایش ویتامین D در منزل
•    آزمایش کشت ادرار در منزل
•    آزمایش T هورمون تیروئیدی در منزل
•    آزمایش تعیین ظرفیت آهن TIBC در منزل
•    آزمایش ترومبوپلاستین نسبی فاکتور انعقادی خون در منزل
•    آزمایش پروستات در منزل
•    آزمایش بیلیروبین در منزل

آزمایش تیروئید در منزل:

افرادی که به تیروئید مبتلا هستند، می بایست به صورت منظم و در فواصل زمانی کم آزمایشات مربوط به آن را انجام دهند. این افراد یا اینکه به صورت ناگهانی دچار کمبود وزن شدید شده و یا برخی نیز دچار اضافه وزن می شوند و علاوه بر این به دلیل تغییرات هورمونی دچار ریزش مو،  التهاب در نواحی گردن و یا احساس گرمای شدید و یا برخی دچار تب و لرز می شوند. علاوه بر موارد فوق این افراد از نظر روحی نیز عصبی شده و انرژی لازم را برای انجام فعالیت های روزمره خود ندارند

لذا این افراد ممکن است به دلایلی که پیشتر نیز گفتیم در هنگام مراجعه به آزمایشگاه  صبر و تحمل لازم را نداشته و از طرفی هم، چون می بایست در فواصل زمانی کوتاه آزمایش خود را تکرار کنند، بهتر است با آزمایشگاه  تماس گرفته و از خدمات آزمایشگاه  در منزل و یا حتی در محل کارشان بهره مند شوند.

آزمایش چکاب کامل در منزل:

با بالا رفتن سن افراد بهتر است برای اینکه از سلامتی خود اطمینان داشته باشند، مرتب و در فواصل کوتاه چکاب انجام دهند که این چکاب شامل آزمایش های مانند:
خون، ادرار و مدفوع، آزمایش‌های غیر روتین مثل مغز نخاع، خلط یا بزاق، کشت تراشه و نمونه سلولی و غیره می شود که هر کدام از این آزمایش ها به روش های مختلفی نمونه گیری می شوند و با توجه به نوع آزمایش، نمونه گیر مخصوص آن به محل اعزام می شود که لازم به ذکر است که هر کدام از این آزمایش ها ابزار و وسایل مخصوص به خود را دارد که تمامی این موارد در خدمات آزمایشگاه  در منزل کاملا رعایت می شود. تنها کافی است با آزمایشگاه  تماس گرفته و از خدمات آن به بهترین شیوه ممکن بهره مند شوید.

انجام آزمایش خون در منزل:

و اماخدماتی که آزمایشگاه  برای انجام نمونه گیری خون در منزل ارائه می دهد به چه صورت است؟ اکثریت آزمایشات از طریق آزمایش خون انجام می شود و انجام آزمایش خون برای انواع بیماری های در زمره شایع ترین نوع آزمایش ها قرار دارد، انجام این آزمایش به دلیل این که نیاز به ابزار و وسایل غیر قابل حمل ندارد، به راحتی در منزل انجام می شود

و این آزمایش دارای یکی از پر درخواست ترین نوع آزمایش های درخواستی در منزل است و همچنین آزمایشگاه  ها در انجام خدمات آن همیشه بهترین را ارائه داده اند، همچنین برای انجام آزمایش خون در منزل به غیر از مواردی که نیاز است در ناشتا انجام شود، فورا نیروی لازم از جانب آزمایشگاه  به محل اعزام می شود.
نیروی اعزامی برای ارائه خدمات آزمایشگاه  در منزل می بایست چه نکاتی را در زمان نمونه گیری رعایت کند:
•    پرستار اعزامی میبایست قبل از اینکه به منزل بیمار اعزام شود، در مورد نوع نمونه گیری و آزمایشی که قصد انجام آن را دارد و یا پزشک برای وی تجویز نموده است، سوال پرسیده و راهنمایی های لازم را تا قبل از رسیدنش به محل به بیمار اعلام کند و اگر آزمایش در گروه آزمایشاتی بوده که می بایست در زمان ناشتا انجام شود یا بلعکس، توصیه های لازم در این خصوص را نیز اعلام نماید.
•    اگر آزمایش مورد نظر بیمار از جمله آزمایشاتی بوده که نیاز به مصرف داروی خاصی داشت و یا اینکه نباید تا چند روز قبل از آزمایش هیچگونه دارویی مصرف کند، توصیه های لازم را به وی ارائه دهد.
•    حتما به مورد بیماران هموفیلی و نقص فاکتورهای انعقادی توجه کنید که می بایست قبل از این که نمونه گیری خون را انجام دهند، فاکتور های انعقادی را تزریق کرده باشند.
•    حتما قبل از انجام خونگیری از بیمار سوال کنید که آیا در زمان نمونه گیری سابقه بیهوشی و افت فشارخون را داشته و یا خیر؟
•    قبل از خونگیری حتما از بیمار پرس و جو کنید که آیا سابقه بیماری هپاتیت و یا ایدز را داشته است؟
•    اگر مورد نمونه گیری مربوط به بزاق می باشد، حتما به بیمار توصیه کنید قبل از حضور شما در محل دهانشان را با دهانشوی و یا مسواک تمیز نمایند.
•    نمونه خون های برای آزمایش کاریوتایپ می بایست حداقل 4 سی سی و همچنین دارای ماده ضد انعقاد باشد.

•    نمونه خون های نمونه گیری شده برای بیماری هایی مانند تالاسمی، هموفیلی و… می بایست حداقل 10 سی سی و همچنین دارای ماده ضد انعقاد EDTA باشند.
•    پرستار اعزامی حرفه ای که به منزل بیمار برای نمونه گیر مراجعه می کند، قطعا به این موضوع آگاه است که نمونه خون برای آزمایش نباید به صورت لخته باشد، زیرا آزمایشگاه  چنین موردی را حتما رد خواهد کرد.
•    حتما توجه نمایید که نمونه هایی که از بیمار گرفته می شود، دارای برچسب نام و نام خانوادگی باشد.
•    بعد از انجام نمونه گیری حتما می بایست مسئول نمونه گیر تا زمان انتقال آن ها به آزمایشگاه ، با استفاده از تجهیزات مناسبی که آزمایشگاه  در اختیار وی قرار داده است، نمونه را سرد نگه دارد.
•    حتما توجه کنید بعد از نمونه گیری درب آن ها را کاملا محکم ببندید تا در زمان انتقال آن ها به آزمایشگاه  ریخته نشود.
پرستار اعزامی برای انجام نمونه گیری باید در این زمینه تا چه اندازه دانش و اطلاعات داشته باشد:

پرستای که از طرف آزمایشگاه  به منزل بیمار اعزام می شود، می بایست دستورات و اطلاعات لازم در مورد انواع آزمایش ها و چگونگی انجام نمونه گیری را بداند و می بایست در این زمینه علاوه بر دانش و اطلاعات تجربه کافی نیز داشته باشد.
پرستار اعزامی باید در حرفه خود به اندازه ای اطلاعات و تجربه داشته باشد که علاوه بر اینکه به بیمار اطمینان خاطر دهد که آزمایش وی به درستی انجام می شود، در عمل نیز این اطمینان خاطر را به وی به اثبات برساند.
اطلاعات لازمی را که در این زمینه می بایست پرستار اعزامی مدنظر کار خود قرار دهد شامل موارد ذیل می باشند:
1-  چگونگی ثبت ساعت- تاریخ و نام شخص انجام دهنده نمونه گیری
2-  وسایل مورد نیاز جهت انجام نمونه گیری را به همراه داشته باشد (مانند الکل-سرنگ-سواب-تورنیکه و… ) و همچنین خصوصیات مربوط به ظروف جمع آوری نمونه (جنس ظرف- اسید واش بودن و غیره)
3-  طریقه جمع آوری نمونه با توجه به محل آناتمیک نمونه گیری
4-  حجم نمونه مورد نیاز برای انجام هر نوع آزمایشی
5-  ملزومات لازم در خصوص طریقه انتقال نمونه از لحاظ درجه حرارت-زمان- ظرف- در نظر گرفتن فاصله و…
6-  وسایل مورد نیاز در خصوص شرایط نگهداری نمونه قبل از انجام آزمایش ( به عنوان مثال محل نگهداری نمونه- درجه حرارت- حداکثر فاصله- مدت زمان قابل قبول از جمع آوری نمونه تا انجام آزمایش )
7-  رعایت نکات ایمنی در زمان جمع آوری و منتقل کردن نمونه

دستورالعمل نمونه گیری جهت خدمات آزمایشگاه در منزل به چه صورت می باشد؟

کلیه آزمایشان خون و ادرار در منزل قابل انجام می باشد و پرستاری که به محل اعزام می شود، کلیه موارد را برای آزمایش ادرار و خلط به بیمار آموزش  داده و از وی می خواهد که در زمان هایی که برای جمع آوری تعیین می کند، نمونه ها را جمع آوری کرده و در سپس در روز بعد پرستار مجددا برای تحویل نمونه های به منزل بیمار مراجعه می کند. در ذیل دستورالعمل های نمونه گیری در منزل را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

(خدمات آزمایشگاه  در منزل شامل: تمامی انواع نمونه گیری و پاپ اسمیر – چکاب سینه توسط ماما و نوارقلب برای خانم ها و همچنین آزمایش ها مربوط به پروستات برای آقایان می شود)

دستورالعمل جمع آوری نمونه کشت ادرار:

برای جمع آوری این نمونه نیازی نیست که بیمار دستور غذایی خاصی را رعایت کند، برای این که بتوان از طریق این نوع نمونه گیری عفوت های ادراری را تشخیص داد، بهترین زمان موقع ادرار صبحگاهی می باشد. برای انجام این نوع نمونه گیری ابتدا بیمار می بایست دست های خود را آب و صابون شسته و با دستمال تمیزی خشک کند، مراحل انجام جمع آوری نمونه کشت ادرار در بانوان و آقایان و نوزادان را به صورت جداگانه بررسی می کنیم:

بانوان:

ابتدا می بایست با یک دست چین های دستگاه تناسلی را از هم جدا کرده و با استفاده از یک دستمال یک بار مصرف که با صابون نیز مرطوب شده است اطراف پیشابراه را از سمت جلو به عقب تمیز کند و در مرحله بعد با یک دستمال خشک که فقط با آب مرطوب باشد، مجددا به همان صورت قبل آن را تمیز نماید، به صورتی که کاملا آبکشی شود

سپس درب ظرف ادرار را که از مسئول آزمایشگاه  تحویل گرفته اید باز کنید، توجه داشته باشید نباید سطح داخلی ظرف را با دست لمس کنید، سپس کمی از ادرار را داخل توالت تخلیه کنید و وسط ادرار را در ظرف مخصوص جمع آوری کنید و آخر ادرار را نیز در توالت بریزید.

آقایان:

آقایان نیز می بایست ابتدا با یک دستمان مرطوب تمیز آغشته به صابون سر آلت را تمیز کرده و سپس با یک دستمال مرطوب دیگر مجددا آن  ناحیه را تمیز و آبکشی کنند و مانند روشی که در قسمت بانوان توضیح داده شد میانه ادرار را در ظرف بریزند.

نوزادان:

نوزاد و یا کودکان زیر دو سال می بایست برای جمع آوری نمونه کشت ادرار از کیسه های سترون شده که مخصوص این آزمایش می باشد استفاده کنند، این کیسه متناسب با جنسیت کودک می باشد و مسئول آزمایشگاه در زمان مراجعه به منزل آن در اختیار شما قرار می دهد، توجه داشته باشید این کیسه نباید بیشتر از 45 دقیقه به مجاری ادرار کودک متصل باشد، اگر میزان 10 الی 15 میلی لیتر ادرار در کیسه جمع شود، برای کشت ادرار کافی می باشد.

چنانچه از زمان دو هفته قبل از این آزمایش هر گونه دارویی مصرف کردیده، حتما آن را به پرستاری که از طرف آزمایشگاه  اعزام شده است اطلاع دهید. به این نکته نیز توجه داشته باشید، چنانچه پزشک معالج برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز کرده است، می بایست آزمایش کشت ادرار را قبل از شروع به مصرف آنتی بیوتیک انجام دهید.

دستورالعمل جمع آوری ادرار 12 ساعته:

پرستار اعزامی آزمایشگاه  در زمان مراجعه به منزل بیمار کلیه آموزش  های لازم را به همراه ظرف مخصوصی برای جمع آوری نمونه به بیمار خواهد داد و از وی می خواهد در زمان معینی به مدت 12 ساعت شروع به جمع آوری نمونه کرده و پس از آن در روز بعد پرستار برای تحویل نمونه به منزل بیمار مراجعه خواهد کرد، بیمار می بایست مراحل جمع آوری ادرار 12 ساعته به ترتیب زیر انجام دهد:
•    بیمار می بایست ادارار را در ظرف مخصوصی که از پرستار آزمایشگاه  تحویل گرفته جمع آوری کند.

•    بیمار می بایست به ظرفی که تحویل گرفته توجه کند که اگر حاوی ماده نگهدارنده باشد آن را دور نریزد و از تماس  دست با  آن نیز خودداری کند، زیرا اگر ظرف حاوی چنین ماده ای باشد، سمی بوده و برای بدن خطرناک است.
•    برای جمع آوری ادرار 12 ساعته ابتدا قبل از شروع ساعت تعیین شده برای جمع آوری،  ادرار کرده و آن را دور ریخته، سپس در ساعت معین شده ادرار خود را به صورت کامل داخل ظرف به مدت 12 ساعت جمع آوری کند و به محض پایان 12 ساعت، ادرار آخر را نیز در ظرف مخصوص ریخته و درب ظرف را محکم ببندد و در جای خنک نگه دارد تا زمانی که مسئول جمع آوری برای تحویل به منزل شما مراجعه کرد.

(به عنوان مثال برای جمع آوری ادرار 12 ساعته به این طریق عمل کنید: راس ساعت 7 شب مثانه را کاملا تخلیه کنید و ادرار را دور بریزید و از این ساعت به بعد تا ساع 7 صبح روز بعد تمامی ادراری که در مثانه شما جمع آوری می شود را در ظرف مخصوص بریزید، حتما به این نکته نیز توجه کنید ادرار ساعت 7 صبح روز بعد که ساعت پایانی می باشد نیز باید در ظرف ریخته شود)

دستورالعمل جمع آوری ادرار 24 ساعته:

در این نوع جمع آوری نیز مانند مرحله قبل پرستار اعزامی به محل مراجعه کرده و توضیحات لازم برای جمع آوری به همراه ظرف مخصوص را به بیمار تحویل می دهد و  بیمار می بایست برای جمع آوری به روش ذیل اقدام کند:
•    بیمار می بایست ادارار را در ظرف مخصوصی که از پرستار آزمایشگاه  تحویل گرفته جمع آوری کند.
•    بیمار می بایست به ظرفی که تحویل گرفته توجه کند که اگر حاوی ماده نگهدارنده باشد آن را دور نریزد و از تماس  دست با نیز خودداری کند، زیرا اگر ظرف حاوی چنین ماده ای باشد، سمی بوده و برای بدن خطرناک است.
•    برای جمع آوری ادرار 24 ساعت، ابتدا قبل از شروع آن ساعت تعیین شده برای جمع آوری،  ادرار کرده و آن را دور ریخته، سپس در ساعت معین شده ادرار خود را به صورت کامل داخل ظرف به مدت 24 ساعت جمع آوری کند و به محض پایان  24 ساعت ادرار آخر را نیز در ظرف مخصوص ریخته و درب ظرف را محکم ببندد و در جای خنک نگه دارد، تا زمانی که مسئول جمع آوری برای تحویل به منزل شما مراجعه نماید.

(به عنوان مثال برای جمع آوری ادرار 24 ساعته به این طریق عمل کنید راس ساعت 7 صبح مثانه را کاملا تخلیه کنید و ادرار را دور بریزید و از این ساعت به بعد تا ساعت 7 صبح روز بعد تمامی ادراری که در مثانه شما جمع آوری می شود را ظرف مخصوص بریزید، حتما به این نکته نیز توجه کنید ادرار ساعت 7 صبح روز بعد که ساعت پایانی می باشد نیز باید در ظرف ریخته شود)

دستورالعمل نمونه گیری جهت انجام آزمایش مدفوع (OP ):

برای انجام این نوع آزمایش بیمار می بایست تمام آموزش  هایی را که پرستار اعزامی از آزمایشگاه  به وی ارائه می دهد به صورت کامل و با دقت انجام دهد انجام این نوع آزمایش به قرار زیر است:
•    بیمار می بایست 3 تا 5 روز قبل از اینکه این آزمایش را انجام دهد از مصرف هرگونه روغن کرچک و یا روغن های معدنی – بیسموت – منیزیوم و هر نوع ترکیب ضد اسهال دیگری خودداری کند و مصرف داروهای آنتی بیوتیک نیز می بایست با مطابق دستور پزشک باشد.

•    بیمار حتما توجه داشته باشد نمونه مدفوع را در ظرف پلاستیکی که پرستار اعزامی آزمایشگاه  به وی تحویل می دهد جمع آوری کند.
•    توجه داشته باشید اگر شخصی که قرار است آزمایش دهد به دلیل بیماری و یا جراحی توانایی حرکت ندارد و در منزل بستری است، می بایست نمونه را در داخل یک ظرف خشک جمع آوری نموده و با استفاده از چوب مخصوص نمونه را داخل ظرف آزمایشگاه  انتقال دهید.
•    حتما توجه داشتید باشید نمونه مدفوع نباید به هیچ وجه با دستمال کاغذی- صابون- ادرار یا آب مخلوط شود، زیرا ادرار می تواند برخی از انگل های فعال را از بین ببرد.
•    اگر آزمایش شما دارای نمونه مشکوک به اسهال خونی بود، حتما فورا با آزمایشگاه  تماس گرفته که در اولین فرصت با اعزام نیرو نمونه را از شما تحویل بگیرند.
•    در صورت درخواست سه نوبت آزمایش مدفوع، هر نوبت در یک روز یا یک روز در میان انجام شود و اگر فرد دچار یبوست باشد، وی باید سه نمونه را حداکثر در فاصله زمانی 10 روز جمع آوری کند، مگر آنکه مدت زمان دفع بیش از این باشد.
•    اگر چنانچه نمونه مدفوع اسهالی و یا لزج بود نیز می بایست فورا با آزمایشگاه  تماس گرفته تا نیروی خود را برای تحویل نمونه به منزل شما اعزام نماید.
•    در صورتی که هر نوع مورد مشکوکی مانند کرم را در نمونه مدفوع مشاهده کردید، به آزمایشگاه  اطلاع دهید.
•    برای نمونه گیری مدفوع نیازی نیست که بیمار ناشتا باشد.
•    برخی قوطی های نمونه گیری دارای مایع مخصوصی می باشند، می بایست مواظب باشید که آن مایع نریزد.
•    در صورت مصرف هرگونه دارویی حتما به پرستار اعزامی از آزمایشگاه  اطلاع دهید و چنانچه دو هفته قبل از انجام این نوع آزمایش داروهایی مانند تتراسایکلین و مترونیدازول مصرف کرده اید، حتما این مورد را نیز اطلاع دهید.

دستورالعمل نمونه گیری جهت انجام آزمایش  بررسی خون مخفی در مدفوع (OB):

در این نوع نمونه گیری نیز بیمار موارد زیر را رعایت و انجام دهد:
•    خانم هایی که در زمان انجام این آزمایش عادت ماهیانه هستند، می بایست تا سه روز بعد از پایان دوره قاعدگی صبر کنند سپس آزمایش را انجام دهند.
•    پرستار اعزامی می بایست کاملا واضح از بیمار سوال کند و مطمئن شود که بیمار در ناحیه مقعد به بیماری مانند بواسیر یا شقاق مبتلا است یا خیر و این که بیمار می بایست اگر حتی خونریزی و یا مایعی از ضایعات در این ناحیه مشاهده کرد، حتما پرستار اعزامی را در جریان قرار دهد.
•    اگر بیمار به هر دلیلی از ناحیه لثه و یا مخاط دهان دچار خونریزی شود و خون خود را ناخواسته ببلعد، باعث می شود که جواب آزمایش مثبت شود.
•    دو الی سه روز قبل از آزمایش و همچنین در مدت زمانی که نمونه را جمع آوری می کنید،

نباید مواد عذایی ذیل را مصرف کنید:

گوشت قرمز -سبزیجات خام بخصوص شلغم- ترب و تربچه- قارچ- کلم بروکلی- گل کلم- پرتقال- موز- انگور- طالبی یا گرمک- خربزه- ترب کوهی
•    هفت روز قبل از انجام این آزمایش از خوردن داروهای ذیل خودداری کنید.
سالیسیلات مانند آسپیرین، سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند: ایبوبروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک سدیم، داروهای استروئیدی، کلشی سین، ویتامینC، آنتی اسیدها، ترکیبات آهن دار، ترکیبات یددار، دیورتیک های تیازیدی و رزرپین
و چنانچه هر کدام از این داروها را مصرف نموده اید، حتما به پرستار اعزامی از سوی آزمایشگاه  اطلاع دهید، البته این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است از آن جا که ممکن است مصرف هر نوع دارویی در جواب این آزمایش تاثیر گذار باشد، لذا از حتی الامکان از مصرف دارو خودداری کنید.
•    نمونه مدفوع را در ظرف مخصوصی که از پرستار اعزامی آزمایشگاه  تحویل گرفته اید بریزید.
چنانچه به هر دلیلی نتوانید نمونه مدفوع را به صورت مستقیم در ظرف مخصوص آزمایشگاه  بریزید، برای جمع آوری نمونه می بایست نکات ذیل را رعایت کنید:
•    قبل از اجابت مزاج، کف توالت باید کاملا شسته و عاری از مواد شوینده و پاک کننده باشد (ترجیحا بهتر است دوبار سیفون کشیده شود)
•    پس از اجابت مزاج با استفاده از آبسلانگ یا اپلیکاتور، مقدار کمی از سطح رویی مدفوع را بدون اینکه با ادرار یا آب مخلوط گردد، در ظرف مخصوص قرار داده و درب آن محکم بسته شود.
•    بعد از پایان مدت زمان جمع آوری نمونه، می بایست مسئول جمع آوری برای دریافت نمونه به محل اعزام شود و چنانچه به هر دلیلی مسئول مربوط دیرتر از موعد مقرر در محل حاضر شد، نمونه را در جای خنکی مانند یخچال نگهداری کنید و از قرار دادن آن در مجاورت نور خورشید ممانعت کنید.
•    نمونه مدفوع نبایستی با ادرار و یا هر مایع دیگری مخلوط شود.
•    تاخیر در انجام آزمایش ممکن است تاثیر منفی بر نتیجه آن داشته باشد.

دستورالعمل تهیه نمونه جهت آزمایش مدفوع از نظر انگل اکسیور (اسکاچ تست):

•    نیروی اعزامی آزمایشگاه  یک عدد لام را برای نمونه این آزمایش به بیمار تحویل می دهد.
•    برای انجام نمونه گیری، صبح زود قبل از آنکه بیمار از رختخواب بلند شود و اجابت مزاج نماید یک قطعه (5 سانتیمتر چسب نواری شفاف) را از طرف چسب دار آن محکم به ناحیه اطراف مقعد چسبانده و فشار دهید که در صورت وجود انگل یا تخم، به سطح چسب دار نوار بچسبد.
•    بعد از حدود 10 دقیقه چسب را بلند کرده و آنرا از طرف چسب دار روی لام شیشه ای بچسبانید.
•    بعد از پایان نمونه گیری لام را به مسئول آزمایشگاه  تحویل دهید.

دستورالعمل نمونه گیری قند خون 2 ساعت بعد از صبحانه( 2HPP):

•    برای این آزمایش مسئول اعزامی از آزمایشگاه  در زمان قبل از ناشتا به منزل بیمار مراجعه کرده و سپس نمونه خون ناشتا را از بیمار می گیرد و سپس به بیمار  اجازه می دهد که صبحانه بخورد و به وی توصیه می کند که صبحانه وی حتما حاوی 75 گرم مواد قندی باشد (بهتر است بیمار  از خوردن غذاهای غیر معمول مانند عسل خودداری کند)
•    بیمارانی که می بایست دارو مصرف می کنند و یا انسولین تزریق می کنند، می بایست با پزشک معالج در خصوص مصرف قبل از آزمایش مشورت کند.

•    پرستار اعزامی می بایست زمان صبحانه خوردن بیمار را یادداشت کند و بعد از گذشت 2 ساعت نمونه گیری بعدی انجام شود.
•    قبل از انجام نمونه گیری دوم در مدت زمان 2 ساعت نباید هیچگونه دخانیاتی مصرف کند، زیرا موجب می شود سطح گلوکز خون بالا رود.
•    بعد از اتمام خوردن صبحانه، نباید هیچ خوردنی و یا آشامیدنی مصرف کند ولیکن نوشیدن آب در حد لازم هیچ مانعی ندارد.
•    قبل از انجام نمونه گیری و در مدت 2 ساعت آمادگی، نباید هیچگونه فعالیت بدنی و یا ورزش سنگینی انجام دهد.
•    مصرف استامینوفن قبل از آزمایش ممکن است باعث افزایش کاذب قند خون شود، بنابراین توصیه می شود که در صورت مصرف، موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

دستورالعمل نمونه گیری برای آزمایش تحمل گلوکزGTT :

•    این نوع نمونه گیری معمولا بین ساعات 7 الی 9 صبح انجام می شود، لذا آزمایشگاه  به این موضوع کاملا واقف بوده و نیروهای خود را دقیقا در زمان مقرر به منزل شما اعزام خواهد نمود.
•    در این نوع نمونه گیری برای این که بتوانند قند ناشتا رابدست آورند، می بایست نمونه خون را قبل از خوردن شربت قند انجام دهند.
•    سپس نوعی شربت قند که توسط پرستار اعزامی از آزمایشگاه  به همراه آورده شده است، به بیمار داده که میل نماید که می بایست بیمار آن را در مدت 5 دقیقه بنوشد و سپس پرستار اعزامی نیز بعد از خوردن شربت توسط بیمار، ساعت نمونه گیری را به صورت کتبی یادداشت کند.
•    و سپس در زمان هایی که می بایست نمونه گیری انجام شود در محل حضور یافته و نمونه گیری را انجام می دهد.

•    در مورد مصرف دارو و یا تزریق انسولین صبح روز آزمایش و طی دو ساعت انجام آزمایش با پزشک معالج هماهنگ نمایید.
•    در طول زمان نمونه گیری بیمار نباید هیچ نوع خوراکی را میل کند و همچنین در این مدت بیمار نبایستی فعالیت های سنگین و یا ورزش انجام دهد و از استعمال دخانیات نیز خودداری کند.
•    اگر بیمار شربت گلوکز را که پرستار اعزامی به وی داده است که بخورد، استفراغ کرد، می بایست فورا پرستار اعزامی آزمایشگاه  را در جریان بگذارد.
•    بعد از میل کردن شربت قند ممکن است دچار حالت سرگیجه، لرزش، دلواپسی، عرق کردن و ضعف شوید که این حالات گذرا هستند، ولی چنانچه این حالات به طول انجامیدند، حتما مسئول نمونه گیری را مطلع سازید.
•    بعد از اتمام نمونه گیری می توانید غذای عادی و روزانه خود را میل کنید.
دستورالعمل نمونه گیری برای آزمایش GCT:
•    حداقل 90 دقیقه برای انجام این نمونه گیری زمان لازم است.
•    نیازی نیست حتما برای این نمونه گیری ناشتا باشید، ولی باید از آخرین وعده غذایی حدود 2 ساعت گذشته باشد.
•    پرستار اعزامی که برای انجام نمونه گیری به منزل شما اعزام شده است، شربت قندی را که حاوی 50 گرم گلوکز است به شما داده و شما موظفید ظرف 5 دقیقه آن را میل کنید.
•    وقتی که شربت قند را میل کردید، پرستار اعزامی ساعت های نمونه گیری را به صورت کتبی ثبت می کند.
•    بعد از میل نمودن شربت تا زمانی که نمونه گیری را انجام می دهید، نباید هیچگونه خوراکی را بخورید و از کشیدن سیگار و ورزش کردن خودداری کنید.

دستورالعمل نمونه گیری خلط:

•    برای این نوع نمونه گیری نمونه صبحگاهی مناسب تر می باشد.
•    پرستار اعزامی آزمایشگاه  می بایست به بیمار یادآور شود، برای جمع آوری خلط حدود 1 الی 2 ساعت قبل از آن، از  خوردن پرهیز کند.
•    ظرف را باز کرده و نفس عمیق از راه بینی کشیده و برای لحظه ای نفس خود را در سینه حبس کنید و با سرفه عمیق خلط خود را داخل ظرف استریل تخلیه نمایید. (سعی شود خلط با آب دهان مخلوط نشود و یا آب دهان به جای خلط داده نشود. توجه: آب دهان شفاف و رقیق است، ولی خلط چسبندگی دارد)
•    اگر دفع خلط با سرفه عمیق برای بیمار مشکل است، می توان به ضربه زدن به قفسه سینه تولید خلط را تحریک کرد.

•    پرستار جمع آوری نمونه گیری در منزل می بایست فورا در زمانی که بیمار نمونه گیری را تمام کرد، در محل حاضر باشد و نمونه را از وی تحویل گیرد و ظرف مدت 1 ساعته آن را به آزمایشگاه  تحویل دهد.
•    و در مورد نمونه های چند نوبته بهتر است هر روز یک نوبت انجام شده و بعد از جمع آوری نمونه ها، مسئول جمع آوری در ساعت تعیین شده از قبل در محل حاضر بوده و نمونه ها را به آزمایشگاه  تحویل دهد.

دستورالعمل قبل از آزمون پوستی توبرکولین یا مانتو PPD:

•    محل تزریق میبایست توسط پرستار اعزامی از آزمایشگاه  به وسیله خودکار بر روی پوست شما نشانه گذاری شود و اگر چنانچه جای آن کمرنگ شد، فورا آن را پر رنگ نمایید تا در زمان خواندن آزمایش هیچگونه مشکلی ایجاد نشود.
•    نتیجه این نوع آزمایش بعد از گذشت 48 الی 72 ساعت خوانده می شود، لذا در این مدت زمان بیمار باید از استحمام خودداری کند و از آن جا که این آزمایش بر روی بدن شخص انجام می شود، پرستار اعزامی می بایست ساعت مراجعه برای خواندن آزمایش را یاداشت کرده و دقیقا در زمان مورد نظر در محل حاضر باشد.
•    بعد از انجام تزریق ممکن است افزایش ضخامت و سفتی و همچنین قرمزی در پوست ناحیه تزریق رویت گردد. لطفا نگران نشوید. این واکنش در صورت برخورد قبلی، با باسیل سل یا انجام واکسیناسیون BCG  مشاهده می شود.
•    اگر در گذشته یا اخیرا واکسن BCG زده اید، زمان تزریق واکسن را می بایست به مسئول نمونه گیری اعزامی از آزمایشگاه  اطلاع دهید.
•    لطفا در صورت احساس خارش در محل تزریق آنرا تحریک نکنید.
•    چنانچه به هر دلیلی پرستار اعزامی نتوانست خود را در زمان مورد نظر به محل برساند، فورا با پزشک معالج و یا خود آزمایشگاه تماس بگیرید و آن ها را مطلع سازید تا از طریق ایشان مورد بررسی قرار گیرد.
•    محل تزریق آزمایش را به مدت 24 الی 72 ساعت نخارانید و آب نزنید.
•    برای افرادی که اخیرا نتیجه آزمایش توبوکولین آنها مثبت شده است، نباید این آزمایش را انجام داد. بنابراین موضوع را به پرستار اعزامی اطلاع دهید.
•    برای خانم حامله فقط با دستور کتبی پزشک معالج می توان این آزمایش را انجام داد.
•    حتی الامکان تا خواندن آزمایش به جای وضو گرفتن، تیمم کنید.

دستورالعمل نمونه گیری برای آزمایش  بعد از نزدیکی PCT:

•    زمان لازم برای انجام این آزمایش مطابق تجویز و دستور پزشک معالج باید صورت پذیرد.
•    سه روز قبل از انجام این نوع آزمایش نباید تماس جنسی داشته باشید.
•    بعد از مقاربت طبیعی در منزل 15 تا 30 دقیقه از حرکت خودداری کنید و در حالت خوابیده بمانید و تا زمان انجام نمونه گیری ادرار نکنید و دوش نگیرید.
•    زمان نمونه برداری مناسب و توصیه شده 1 تا 5 ساعت بعد از نزدیکی است، لذا می بایست برای حضور به موقع پرستار اعزامی حتما ساعت دقیق را به وی اعلام کنید.
دستورالعمل نمونه گیری جهت آزمایش پرولاکتین:
پرولاكتين هورموني است كه از غده هيپوفيز ترشح مي شود، ‌براي اندازه گيري صحيح آن می بایست حتما موارد ذیل را رعایت کنید:
•    نمونه گیری می بایست در صبح و تقریبا مابین 2 الی 4 ساعت بعد از بیدار شدن از خواب صورت پذیرد.
•    به این نکته حتما توجه داشته باشید که تحريك و تماس جنسي در شب قبل و استرس و اضطراب در زمان نمونه گيري برروي ميزان پرولاكتين خون اثر مي گذارد.
•    ترجیحا سعی کنید زمان تعیین شده برای انجام این نمونه گیری را در زمان ناشتا قرار دهید و از آزمایشگاه  بخواهید در این زمان نیروی نمونه گیر را به منزل شما اعزام کنند.
•    توصیه می شود نیم ساعت قبل از این که نمونه گیری را انجام دهید، آرامش خود را کاملا حفظ کرده و بدون استرس باشید.

هزینه خدمات آزمایشگاه  در منزل به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ارائه خدمات آزمایشگاه  در منزل به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله می توان به نوع نمونه گیری و آزمایش اشاره کرد. مورد دیگر مسافت آزمایشگاه  تا منزل بیمار می باشد و نوع تجهیزاتی که برای انجام نمونه گیری نیاز است.

آزمایش هایی که می بایست بیمار ناشتا باشد شامل موارد ذیل است:

ACTH, Plasma
(ناشتایی از نیمه شب)
Alkaline Phosphatase, Serum
α 1-Acid Glycoprotein, Serum
Amino Acids, Plasma
Ascorbic Acid, Serum
Calcitonin, Serum or Plasma
Ceruloplasmin, Serum or Plasma
FBS
Folic Acid, Serum
Glucagon, Plasma
HDL
LDL
Iron, SerumL
Lactose Tolerance Test
Leptin, Serum
Lipase, Serum
PTH, Serum
Schilling Test
Transthyretin, Serum
riglycerides, Serum or Plasma
Vitamin A, Serum or Plasma
Acid Phosphatase, Serum
α1-Antitrypsin, Serum
Amylase, Urine
Androstenedione, Serum
ApoA-I, Serum
Apolipoprotein B-100, Serum
Calcium, Serum
Cholesterol, Total, Serum or Plasma
Cobalamin, Serum
C-Peptide, Serum
Cryoglobulin, Qualitative, Serum
FTA-ABS, Serum
Glucose Tolerance Test(GGT), Serum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×