آلفا طب

تفاوت اکو و نوار قلب

تفاوت اکو و نوار قلب

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع تفاوت اکو و نوار قلب آشنا شوید.

در حال حاضر در وضعیتی هستیم که شمار مرگ و میرها در کل دنیا افزایش پیدا کرده است و بر اساس تحقیقاتی که بر روی این موضوع صورت گرفته است، محققان دریافته اند که درصد بالایی از این آمار مرگ و میرها را افرادی تشکیل می دهند که دارای بیماری هایی در زمینه ی قلب و عروق هستند.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

خیلی از افراد حاضر در جامعه به بیماری های مربوط به قلب و نیز ناراحتی های قلبی دچار هستند. اما متاسفانه آن را خیلی جدی تلقی نکرده و همین امر سبب وخامت اوضاع شده و حتی گاها می تواند به فوت فرد مورد نظر نیز منجر گردد.

در کنار این موضوع، عوامل دیگر این مشکل را پزشک ها تشکیل می دهند. با کمال احترام برای پزشک های مجرب و حرفه ای؛ برخی از پزشک ها هستند که با تشخیص های ناصحیح خود در مورد این که سبب به وجود آمدن بیماری مورد نظر چیست، باعث می شوند تا آمار مرگ و میر به این دلیل افزایش پیدا کند.

نکته ی ناراحت کننده در مورد این موضوع این است که میزان بالایی از این نوع از آمار فوتی ها را برخلاف تصورات، افرادی تشکیل می دهند که عموما در سنین جوانی قرار دارند. چنین آمارهایی در مورد ایران نیز کاملا درست بوده و صدق می کند.

حال در چنین وضعیتی، نیاز به شاخه ای از پزشکی و در عین حال تجهیزاتی داریم که در این زمینه کمک کننده باشد و بتوانیم به کمک آن بیماری های قلبی را شناسایی کرده و با بیشترین سرعت ممکن برای درمان آن ها اقدام کنیم.

لذا تکنولوژی نوارهای قلب و نیز اکوی قلب به وجود آمد. در این مطلب قصد داریم تا به تفاوت اکو و نوار قلب بپردازیم. با ما همراه باشید.

آن چه در مقاله تفاوت اکو و نوار قلب، مورد بررسی قرار می گیرد:
چرا پزشک ها می بایست از نوار قلب و یا اکوی قلب استفاده کنند؟
آشنایی مختصر و کوتاهی با اکوی قلب و نوار قلب
منظور از اکوی قلب چیست؟
تست اکوی قلب چگونه تستی است؟
اکوی قلب در کلینیک های مخصوص به چه صورت انجام می شود؟
چند نکته ی کوچک در مورد نحوه ی انجام اکوی قلب در فرد مراجعه کننده
آیا اکوی قلب انواع مختلفی دارد؟
انواع مختلف اکوی قلب کدام هستند؟
انجام اکو به وسیله ی مری فرد مراجعه کننده چگونه صورت می گیرد؟
انجام اکوی مرتبط با استرس که به نام اکوی ورزش یا تست ورزش هم شناخته می شود، چگونه بوده و به چه علت انجام می شود؟
اکوی از نوع داپلر چیست و برای تشخیص چه مواردی، پزشک متخصص آن را تجویز می کند؟
آشنایی با اکو از نوع دو بعدی و مواردی که این نوع از اکو به عنوان اطلاعات در اختیار پزشک متخصص قرار می دهد.
از اکو و نتیجه ای که به دست می آید، برای انجام چه بررسی هایی بهره گرفته می شود؟
آشنایی کوتاهی با نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام
آشنایی با آماده سازی های پیش از گرفتن نوار قلب در فرد مراجعه کننده
نحوه ی گرفتن نوار قلب برای فرد مراجعه کننده به چه صورت است؟
کدام عامل ها می توانند بر روی نوار قلب گرفته شده از فرد مراجعه کننده تاثیر بگذارند و آن ها را دستخوش تغییر کنند؟
پس از به اتمام رسیدن پروسه ی گرفتن نوار قلب، چه اتفاقی می افتد؟
موج هایی که در یک دوره از نوار قلب به ثبت می رسند، چگونه هستند؟
آشنایی با موج های الکتریکی موجود در نوار قلب گرفته شده از فرد مراجعه کننده
آشنایی با موج پی P و شرح کاری که انجام می دهد.
موج کیو آر اس QRS و شرح کاری که انجام می دهد.
موج تی T و شرح کاری که انجام می دهد.
اختلال هایی که در نوار قلب فرد مراجعه کننده به ثبت می رسند، چه مفهومی را در بر دارند؟
به کمک نوار قلب، پزشک متخصص قادر است تا چه اطلاعاتی را در مورد فرد مراجعه کننده در اختیار داشته باشد؟
یکی از تفاوت هایی که میان اکو با نوار قلب وجود دارد چیست؟
تفاوت اکو و نوار قلب از نظر نوع استفاده چیست؟
اکو و نوار قلب با هم دارای چه شباهت هایی هستند؟
اکوی قلب و نوار قلب با یکدیگر در چه موردهایی دارای تفاوت عمده هستند؟
عمده ترین تفاوت اکو و نوار قلب با یکدیگر
دیگر تفاوت های عمده اکوی قلب و نوار قلب با یکدیگر
انجام اکوی قلب و یا گرفتن نوار قلب در منزل
نتیجه گیری

چرا پزشک ها می بایست از نوار قلب و یا اکوی قلب استفاده کنند؟

با توجه به این که آمارهای مرگ و میر به وسیله ی ناراحتی های قلبی بسیار بالا بوده و سبب نگرانی های بسیاری شده است، لذا اهمیت وجود تکنولوژی هایی در زمینه ی پزشکی و از آن مهمتر پزشکی از نوع هسته ای را بسیار مهم می کند.

در بیماری های قلبی، سرعت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و فرد متخصص می بایست نوع بیماری را با سرعتی قابل قبول و حتی زیاد تشخیص دهد. اما برای این کار به تجهیزاتی نیاز است که می بایست حتما از نوع دستگاه هایی باشند که از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته هستند.

به کمک این دستگاه ها پزشک قادر است تا فردی را که در قسمت قفسه ی سینه دچار ناراحتی و مشکل است، ویزیت کند.

پزشک های متخصص در زمینه ی قلب با توجه به نشانه هایی که فرد بیمار برای آن ها بازگو می کند و با توجه به معاینه ای که بر روی فرد انجام می دهند، تشخیص می دهند که چه شیوه هایی را برای تشخیص دادن بیماری فرد استفاده کنند.

عموما برای این کار دو شیوه ی اصلی در اختیار متخصصان قلب قرار دارد: روش نخست استفاده از نوار قلب و روش دیگر نیز استفاده از تست اکوی قلب است.

خوب است بدانید که هم نوار قلب و هم اکوی قلب از انواع آزمایش هایی هستند که تهاجمی به شمار نمی آیند و در نتیجه میزان ناراحتی و دردی که برای بیمار به وجود می آورند، بسیار کم بوده و در برخی موارد حتی هیچ درد و ناراحتی برای فرد مراجعه کننده به وجود نمی آورند.

همچنین هر دو تست اصطلاحا سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن ندارند و در مطب پزشک صورت می پذیرند. در ادامه قصد داریم تا به بیان تفاوت اکو و نوار قلب بپردازیم.

آشنایی مختصر و کوتاهی با اکوی قلب و نوار قلب

در این قسمت از مطلب تفاوت اکو و نوار قلب قصد داریم تا خیلی کوتاه و مختصر به معرفی اکوی قلب و نیز نوار قلب بپردازیم تا شما از هر یک اطلاعات کلی به دست آورده و یک دید کلی از این دو روش های تشخیصی بیماری های قلبی داشته باشید.

هر دو نوع تست اکوی قلب و نیز نوار قلب از انواع تست هایی هستند که برای مشخص کردن این موضوع به کار می روند که آیا قلب فرد مراجعه کننده مشکل دارد و یا سالم است و بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می دهد.

در عین حال هم هر دوی این تست ها برای تحت بررسی قرار دادن کلیه ی مشکل ها و ناراحتی هایی که در ارتباط با دریچه های قلب، عضله های آن و نیز چگونگی آهنگ انجام کار قلب یا همان ریتم آن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

خوب است بدانید که در اصطلاح پزشکی، به نوار قلب الکترو کاردیوگرام گفته می شود. در حالی که اکوی قلب را با نام اکو کاردیوگرام می شناسند.

به طور کلی بهتر است بدانید که واژه ی کاردیو در پزشکی به قلب اطلاق می شود. اما تفاوت اکو و نوار قلب در این است که در روش گرفتن نوار قلب یا همان الکترو کاردیوگرام، چیزی که مورد اندازه گیری قرار می گیرد، فعالیت هایی از قلب است که به صورت الکتریکی محاسبه می شود.

اما در اکو کاردیوگرام یا همان اکوی قلب برای این که بتوان تصویر قلب را در اختیار داشت، از یک اولتراسوند بهره گرفته می شود.

به طور کلی هر دوی این تست ها قادر هستند تا چگونگی تشکیلات درونی قلب را به پزشک نشان داده و نیز سطح کیفی گردش خون در قلب به همراه نحوه ی انجام آن برای متخصص در معرض نمایش گذاشته می شود.

منظور از اکوی قلب چیست؟

اکوی قلب یکی از آزمایش هایی است که همان طور که از نام آن مشخص است، در ارتباط با قلب می باشد.

در این روش، پزشک متخصص قادر است تا تصویری از قلب را در اختیار داشته باشد که به وسیله ی پرتوهای صوتی گرفته می شود و نکته ی مهم در مورد این پرتوها این است که فرکانس آن ها خیلی بالا است.

به این تست در اصطلاح پزشکی اکو کاردیوگرافی گفته می شود که به نام سونوگرافی قلب از نوع تشخیصی هم شناخته می شود.

به طور کلی، تصویرهایی که از تست اکوی قلب به دست می آیند، به پزشک کمک می کند تا بهتر بتواند  بیماری فرد مراجعه کننده و مشکل های به وجود آمده برای وی را تشخیص داده و در راستای رفع آن اقدام کند.

به طور کلی عکس هایی که به وسیله ی اکوی قلب به دست می آیند، می توانند در موارد زیر کمک کننده باشد:

1. در صورتی که در داخل قلب، خون به صورت لخته وجود داشته باشد.
2. برای تشخیص وجود مایع هایی که در کیسه ای که در پیرامون قلب قرار دارند.
3. برای تشخیص وجود مشکل هایی در زمینه ی سرخرگ اصلی که به قلب وصل شده است که به نام آئورت شناخته می شود.
4. برای تشخیص مشکل ها و ناراحتی هایی که در مورد پمپاژ کردن خون به وسیله ی قلب وجود دارد.
5. برای فهمیدن مشکل هایی که در زمینه ی کارایی دریچه های قلب فرد مراجعه کننده وجود دارد.

تست اکوی قلب چگونه تستی است؟

برای این که بتوان برای قلب یک انسان سونوگرافی انجام داد، می بایست از روش اکوی قلب یا همان اکوکاردیوگرافی استفاده کرد.

در این روش، اپراتور به وسیله ی پرتوهایی که از نوع فراصوت هستند و قطعا خطری برای فرد در بر ندارند، تصویرهای مختلفی از قسمت های مختلف قلب فراهم آورده و برای بررسی های بیشتر به پزشک ارائه می دهد.

روش کار این دستگاه و انجام این تست نیز بسیار ساده است. به وسیله ی دستگاه اکو تعدادی پرتو که به صورت فراصوت هستند، به وجود می آید. سپس این پرتوها که به نام امواج اولتراسوند هم شناخته می شوند، به وسیله ی قطعه ای به نام پروب که با نام ترانسفورماتور هم شناخته می شود و نوعی مبدل است، به بدن فرد مراجعه کننده فرستاده می شود.

بعد از این که این امواج اولتراسوند یا همان فراصوت از پوست فرد مراجعه کننده عبور می کند، به ساختارهای مختلف بافتی بدن وی برخورد خواهد داشت.

هر بار که میان این موج ها با یکی از بافت های بدن که سر راهش قرار دارد برخوردی داشته باشد، از انرژی که با خود حمل می کند کم خواهد شد.

حتی تعدادی از این موج ها وقتی به بافت های مختلف می خورند از آن رد نمی شوند،  بلکه منعکس شده و باز می گردند.

در اصل کار مهم را همین امواج انعکاس یافته انجام می دهند. به هرحال، پروب یا همان مبدل دستگاه اکو کاردیوگرام، این موج های بازتاب شده را در خود جمع نموده و سپس برای دستگاه ارسال می کند.

سپس دستگاه اکو که از ساختار خاص بهره می برد و سامانه ی مخصوص به خود را دارد، این امواج گرفته شده از بدن را آنالیز خواهد کرد. در نهایت؛ نتیجه ی این آنالیز اطلاعات، به تصویرهایی تبدیل می شوند که آن ها را در صفحه ی نمایش دستگاه می بینیم.

اکوی قلب در کلینیک های مخصوص به چه صورت انجام می شود؟

پیش از این که به تفاوت اکو و نوار قلب بپردازیم، لازم است تا در گام اول بدانیم که هر یک از این دو تست چگونه انجام می شوند. نخست در مورد اکوی قلب به صحبت می پردازیم و چگونگی انجام آن را بازگو می کنیم.

اکوی قلب یک تست است که به صورت سرپایی از فرد مراجعه کننده گرفته می شود و با سرعت بالایی قابل انجام است.

حتما این امر را در نظر داشته باشید که این تست می بایست در کلینیک های مخصوص این کار به انجام رسیده و در عین حال، نکته ی مهم تر هم آن است که برای انجام آن حتما باید از پزشک متخصص کمک گرفت و این کار زیر نظر چنین شخصی انجام شود.

در این روش فرد مراجعه کننده در وضعیت معمول و طبیعی خود قرار می گیرد و گاها هم ممکن است از فرد مراجعه کننده درخواست شود تا به پشت و  روی کمر خود بخوابد و یا ممکن است گفته شود تا بر روی پهلوی خود قرار گیرد.

پس از طی این مراحل آماده سازی، متخصص انجام دهنده ی این کار از یک ژل بهره گرفته و آن را بر روی قفسه ی سینه ی فرد مراجعه کننده ریخته و پخش می کند.

سپس از یک دستگاه بهره می گیرد که نام آن ترانسفورماتور است. کار این دستگاه این است که به عنوان یک مبدل عمل کرده و موج های صوتی را ارسال می کند. این دستگاه ترانسفورماتور بر روی سینه ی فرد که روی آن ژل مخصوص ریخته شده، قرار می گیرد.

در نهایت؛ هنگامی که موج هایی که به وسیله ی دستگاه ذکر شده دریافت می شود، آن ها را بر روی یک صفحه ی کاغذ منعکس نموده و در نهایت یک تصویر و یا تصاویری از قلب فرد مراجعه کننده خواهیم داشت.

چند نکته ی کوچک در مورد نحوه ی انجام اکوی قلب در فرد مراجعه کننده

حال که در مورد نحوه ی صورت گرفتن اکوی قلب در یک کلینیک در فرد مراجعه کننده اطلاعاتی کسب کردیم، لازم است تا به ذکر چند نکته ی کوچک و تکمیلی هم بپردازیم.

نخست این که بهره گیری از ژل بر روی قفسه ی سینه ی فرد بیمار برای این موضوع است که هنگام حرکت پروب یا همان مبدل بر روی بدن وی، فرد احساس ناراحتی نداشته باشد و پروب خیلی راحت و روان روی قفسه ی سینه ی او به حرکت درآمده و مشکلی نیز ایجاد نکند.

نکته دیگر این که مدت زمانی که انجام این تست به طول می انجامد، چیزی در حدود سی دقیقه است.

نکته ی مهم این است که در این پروسه هیچ گونه جراحی صورت نمی پذیرد و تنها یک روال طبیعی طی خواهد شد.

علاوه بر این، لازم به ذکر است که مبدل ها یا همان پروب ها دارای گونه های متفاوتی هستند که هر یک از آن ها با دیگری از نظر سایز و ابعاد و از آن مهم تر از نظر میزان حساسیتی که مبدل دارد، دارای تفاوت هایی هستند.

در انتها هم این که وقتی که این مبدل به پوست بدن فرد مراجعه کننده تماس پیدا می کند، پرتوهایی را از خود ساطع می نماید که از نوع الکتروسوند هستند.

همچنین این که دستگاه اکو از یک واسط کاربری بهره می گیرد که به کمک آن، پرتوهای دریافت شده به یک تصویر تبدیل می شوند.

اما برای تفسیر و به دست آوردن اطلاعات از این عکس ها به یک متخصص در این زمینه نیاز داریم و انجام این عمل به وسیله ی هر شخصی امکان پذیر نیست.

آیا اکوی قلب انواع مختلفی دارد؟

برای این که بهتر بتوانید متوجه تفاوت اکو و نوار قلب شوید، لازم است تا در مورد هر یک از این تست ها اطلاعات جامع و کاملی در اختیار داشته باشید. در قسمت های قبلی در مورد این که اکو چیست و چگونه صورت می گیرد، به طور کامل صحبت کردیم.

حال این سوال پیش می آید که آیا اکوی قلب تنها یک نوع بوده یا انواع مختلفی دارد؟ در پاسخ باید گفت که اکوی قلب انواع مختلفی دارد که در ادامه نوشتار، به آن ها می پردازیم.

انواع مختلف اکوی قلب کدام هستند؟

اکوی قلب یکی از تست ها و یا در واقع روش های تشخیصی است که به کمک آن پزشک متخصص قادر است تا در صورتی که در قلب مشکلی وجود داشته باشد، آن را متوجه شده و سپس در راستای درمان آن اقدام کند.

این اکو انواع مختلفی دارد و تنها در یک نوع انجام نمی شود. انواع مختلفی که برای اکو یا همان اکو کاردیوگرام موجود است، به شرح زیر می باشند:
1. انجام اکو به وسیله ی مری
2. انجام اکوی مرتبط با استرس که به نام اکوی ورزش یا تست ورزش هم شناخته می شود.
3. انجام اکو از نوع داپلر
4. انجام اکو از نوع دو بعدی
در ادامه مبحث، پیش از این که به تفاوت اکو و نوار قلب بپردازیم، به هر یک از این انواع اکو خواهیم پرداخت.

انجام اکو به وسیله ی مری فرد مراجعه کننده چگونه صورت می گیرد؟

همان طور که گفته شد، اکو دارای انواع مختلفی است که یکی از آ نها انجام اکو به وسیله ی مری فرد مراجعه کننده است.

همان طور که مشخص است، برای انجام این نوع از اکو از طریق مری فرد بیمار اقدام می کنند. سایر انواع اکو عموما قادر نیستند تا بافت هایی از بدن را که خیلی عمقی تر هستند را مورد بررسی قرار دهند.

همچنین این اکوها نمی توانند در مورد رگ هایی از قلب که برای تغذیه ی آن هستند و به نام عروق کرونر شناخته می شوند، به پزشک متخصص اطلاعاتی ارائه دهند.

لذا برای رفع این مشکل ها و دسترسی داشتن به موارد ذکر شده، متخصصان انجام اکو از طریق مری فرد را پیشنهاد می کنند.

اما این کار چگونه صورت می گیرد؟ یک پروب که سایز آن بسیار کوچک است، برای این کار انتخاب شده و در ساختار این پروب یک دوربین آن هم از نوع مینیاتوری به کار رفته است. این پروب به درون مری فرد مراجعه کننده فرستاده می شود و قادر است تا نیازهای پزشک متخصص را برآورده سازد.

با توجه به این که این ورود پروب به درون مری می توانند پروسه ای دردناک و یا اذیت کننده باشد، پیش از این که این کار را آغاز کنند و پروب را به داخل حلق فرد و سپس مری او ارسال کنند، نخست کل قسمت دهان در فرد بیمار را دچار بی حسی می کنند تا فرد عملا متوجه چیزی نشود و دردی را احساس نکند.

مزیت استفاده از اکویی که به وسیله ی مری انجام می شود این است که پزشک متخصص، عکس هایی در اختیار دارد که دقت آن ها بسیار زیاد بوده و از قسمت های پشتی قلب گرفته شده و حتی رگ های بسیار کوچک را هم شامل شده و به نمایش می گذارد.

انجام اکوی مرتبط با استرس که به نام اکوی ورزش یا تست ورزش هم شناخته می شود، چگونه بوده و به چه علت انجام می شود؟

حال که در مورد اکو به وسیله ی مری اطلاعاتی به دست آوردیم، نوبت به نوع دیگری از انواع اکو می رسد که آن را با نام اکوی ورزش یا تست ورزش هم می شناسند.

البته به علت شرایطی که این اکو تحت آن انجام می شود، آن را با نام اکوی مرتبط با استرس نیز می شناسند. اما به طور کلی پرسش این است که اکوی ورزش تحت چه شرایطی انجام می شود؟

هنگامی که یک فرد در وضعیتی قرار دارد که خیلی هیجان زده است یا دارای استرس بوده و یا سایر شرایطی مشابه ان شرایط را دارد، قلب وی عمل خونرسانی و نیز پمپاژ کردن آن را با شدت و توان بالاتری صورت می دهد.

لذا پزشک ها برای این که مشخص کرده و از این امر اطمینان خاطر حاصل کنند که قلب فردی که برای اکو مراجعه کرده است، در شرایطی که دارای هیجان یا استرس و … باشد، به درستی عمل می کند و یا خیر؛ از تست ورزش بهره می گیرند.

همان طور هم که از نام آن پیداست، عموما این نوع از اکو در وضعیتی از فرد گرفته می شود که وی در حال انجام ورزش تحت نظر پزشک باشد تا میزان هیجان بدن وی بالاتر رفته و شرایط به خوبی برای انجام این تست مهیا باشد.

اکوی از نوع داپلر چیست و برای تشخیص چه مواردی، پزشک متخصص آن را تجویز می کند؟
در این قسمت از مطلب تفاوت اکو و نوار قلب، قصد داریم تا به یکی دیگر از انواع اکو یا همان اکو کاردیوگرافی بپردازیم.

یکی دیگر از این انواع اکو چیزی نیست به غیر از اکوی از نوع داپلر. حال این سوال پیش می آید که اصولا این نوع اکو برای چه چیزی کاربرد داشته و چرا پزشک متخصص انجام آن را تجویز می کند.

به طور کلی چیزی که این نوع از اکو نشان می دهد، این است که خونی که در درون رگ های بزرگ جاری بوده و در حال حرکت است، این کار را در چه جهتی انجام می دهد و در عین حال نیز در هنگام جریان داشتن، چه سرعتی دارد؟

خروجی نهایی اکوی داپلر که نوع رنگی اکو است، در نهایت تصویرهایی را به پزشک متخصص ارائه می دهد که دارای دو رنگ آبی و قرمز هستند. علاوه بر موارد گفته شده، یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای این نوع از اکو این است که به خوبی وجود هر گونه انسداد و گرفتگی را به نمایش گذاشته و برای تشخیص آن ها می توان از این نوع  اکو بهره گرفت.

آشنایی با اکو از نوع دو بعدی و مواردی که این نوع از اکو به عنوان اطلاعات در اختیار پزشک متخصص قرار می دهد

آخرین نوع از انواع اکوهای موجود، اکوی دو بعدی می باشد. همان طور که گفته شد، هر یک از این انواع اکو برای انجام کاری خاص مورد استفاده قرار گرفته و علت خاصی برای تجویز دارند و لذا تجویز و انجام اکوی دو بعدی هم برای فرد مراجعه کننده از این امر مستثنی نیست.

به طور کلی اکوی دو بعدی، عکس هایی به وجود آورده و به پزشک متخصص ارائه می دهد که سایز و ابعاد قلب را به نمایش گذاشته و از طرفی هم عملکرد قسمت های مختلف قلب را نشان خواهد داد. در کنار همه ی این ها، اکوی دو بعدی اطلاعات دیگری نیز به پزشک ارائه می دهد که قدرت و توانایی عضله های قلب در فرد مراجعه کننده برای انجام تست را نمایان می کند.

از اکو و نتیجه ای که به دست می آید، برای انجام چه بررسی هایی بهره گرفته می شود؟

اکوی قلب یا همان اکو کاردیوگرام می تواند برای تحت بررسی قرار دادن موارد مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. متخصص ها می توانند از نتیجه ای که از این اکو حاصل شده است، کمک گرفته و مواردی را که در ادامه گفته می شود، مورد بررسی قرار دهند. این موارد به شرح زیر می باشند:

1. برای بررسی کردن تومورها
2. برای بررسی کردن عفونت ها و یا باکتری هایی در ناحیه ی قلب در فرد مراجعه کننده
3. برای تحت بررسی قرار دادن این که آیا در رگ های قلب فرد  مراجعه کننده، لخته های خونی وجود دارند و یا خیر
4. برای تشخیص این که آیا قلب فرد مراجعه کننده توانایی پمپاژ کردن خون را دارد یا انجام این کار را با نقص انجام می دهد.
5. برای بررسی نشانه های حمله ی قلبی در فرد مراجعه کننده که آن را پشت سر گذاشته است. همچنین از این تست برای تشخیص بقیه ی انواع مشکلات و ناراحتی های قلبی نیز بهره  گرفته می شود.
6. برای بررسی کردن و تشخیص این که آیا در قسمت دریچه های قلب فرد مراجعه کننده مشکل و یا نقیصه ای وجود دارد یا خیر؛ آیا این دریچه ها ضعیف هستند یا خیر؛ آیا قلب فرد به تنبلی در این ناحیه دچار است یا خیر
7. برای تشخیص این که آیا در یک جنین و در ناحیه ی قلب وی مشکلات و نقیصه هایی از نوع مادرزادی وجود دارد یا خیر
8. برای تشخیص دادن وجود و یا عدم وجود سرطان در فرد مراجعه کننده

آشنایی کوتاهی با نوار قلب یا همان الکترو کاردیوگرام

حال که در مورد اکوی قلب به طور مفصل صحبت کردیم، پیش از آن که به تفاوت اکو و نوار قلب بپردازیم، لازم است تا در مورد عامل دیگر دخیل در این مقایسه، یعنی نوار قلب هم اطلاعاتی به دست آوریم.

این روش یعنی نوار قلب، همان طور که از اسم علمی آن یعنی الکترو کاردیوگرام بر می آید، شیوه ای است که عموما به صورت الکتریکی صورت می پذیرد.

در این تست، عملکرد یک دوره از قلب فرد مراجعه کننده را به صورت الکتریکی رسم می کنند و به آن نوار قلب می گویند.

این دستگاه در ساختار خود یک کاغذ شطرنجی دارد و هنگامی که به وسیله ی واسط ها به قفسه ی سینه وصل می شود، امواج الکتریکی تولید می کند که آن ها به شکل خط هایی دارای جهت هایی به سمت بالا و یا پایین بر روی کاغذ شطرنجی مورد نظر به وسیله ی قسمت رسم کننده این دستگاه الکترو کاردیوگراف به ثبت می رسند.

هر یک از موج هایی که بر روی کاغذ به ثبت می رسند، دارای اطلاعاتی هستند که در مورد یک بخش خاص از قلب می باشد. این تصویر می تواند طبیعی باشد که نشاندهنده ی عدم وجود هر گونه مشکلی در فرد است و یا می تواند غیر طبیعی باشد.

یعنی بلندای موج های رسم شده طبیعی نباشند و یا فاصله ای که هر موج با موج قبل و بعدی خود به ثبت می رساند، دچار تغییر شود و این امر نشاندهنده ی این است که فرد مراجعه کننده به احتمال زیاد دارای ناراحتی و یا مشکل هایی در ناحیه ی قلب خود می باشد.

آشنایی با آماده سازی های پیش از گرفتن نوار قلب در فرد مراجعه کننده

در این بخش از موضوع تفاوت اکو و نوار قلب، می خواهیم ببینیم که اصولا یک نوار قلب چگونه از فردی که برای انجام آن مراجعه کرده است، گرفته می شود.

برای انجام این کار ابتدا اپراتوری که قصد انجام آن را دارد، از فرد مراجعه کننده می خواهد که به صورت طاقباز بر روی یک تخت دراز بکشد.

نکته ی مهم در انجام این تست این است که می بایست در کمال آرامش و راحتی از بیمار گرفته شود و لذا پیش از انجام هر کاری، اپراتور از فرد می خواهد که خود را در وضعیتی قرار دهد که در آن آرامش داشته و اصطلاحا ریلکس کند.

بعد از این که فرد در وضعیتی کاملا آرام و بی استرس قرار گرفت، بخش هایی از بدن وی را که قرار است از آن قسمت ها نوار قلب اخذ شود، معین می کنند و بر روی آن ها ژل روان کننده ای را ریخته و به آن قسمت ها به خوبی ژل می مالند.

این بخش هایی که برای گرفتن نوار قلب لازم هستند و می توان از آن بهره برد، به شرح زیر می باشند:
1. قفسه ی سینه ی فرد
2. بازوی فرد مراجعه کننده
3. گاها پاهای فرد مراجعه کننده
ولی عموما در بین این ناحیه های گفته شده، استفاده از قفسه ی سینه برای گرفتن نوار قلب بسیار معمول تر است.

نحوه ی گرفتن نوار قلب برای فرد مراجعه کننده به چه صورت است؟

حال که با مرحله های آماده سازی بیمار برای گرفتن نوار قلب آشنایی پیدا کردیم، نوبت به آن می رسد که ببینم برای انجام این پروسه چه کاری انجام شده و به طور کلی این نوار قلب به چه صورت از فرد گرفته می شود.

بعد از این که محلی که برای گرفتن نوار قلب لازم است، مشخص شد که معمولا قفسه ی سینه ی فرد مراجعه کننده برای این کار انتخاب می شود؛

سپس بر روی آن از ژل روان کننده می ریزند و آن را در سراسر این ناحیه پخش می کنند. در قدم بعدی، الکترودهای مخصوصی را که از اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه الکترو کاردیوگراف هستند، به بدن فرد و این ناحیه هایی که برای گرفتن نوار قلب به ژل آغشته شده اند، وصل می کنند.

برای این که نوار قلب فرد به ثبت برسد، چیزی در حدود 15 تا 20 دقیقه زمان لازم است. چرا که این دستگاه می بایست شمار معین و در عین حال مناسبی از تپش های فرد مراجعه کننده را به ثبت برساند.

به کمک این دستگاه، موج هایی از نوع الکتریکی در ناحیه ی قلب فرد مراجعه کننده به وجود می آیند که آن ها را می توان به وسیله ی الکترودهایی که به بدن بیمار وصل است، دریافت کنیم.

الکترودها این اطلاعات گرفته شده را به وسیله ی سیم هایی که به آن ها متصل است، به دستگاه الکترو کاردیوگراف منتقل می کنند و در نهایت هم به کمک قسمت ترسیم گر دستگاه، این موج ها بر روی کاغذ شطرنجی به ثبت می رسند و برای تشخیص وضعیت در اختیار پزشک متخصص قرار می گیرند.

کدام عامل ها می توانند بر روی نوار قلب گرفته شده از فرد مراجعه کننده تاثیر بگذارند و آن ها را دستخوش تغییر کنند؟

پیش از این که در مورد تفاوت اکو و نوار قلب به بحث بپردازیم و این تفاوت ها را بازگو نماییم، لازم است تا بدانیم که چه عامل هایی قادر هستند تا بر روی نوار قلبی که از فرد بیمار گرفته می شود، تاثیر بگذارند؟

به طور کلی خط هایی که به وسیله ی قسمت ترسیم گر دستگاه الکترو کاردیوگراف کشیده شده و ثبت می شوند، بسیار شبیه به موج های رادیویی هستند و همین امر سبب می شود تا دارای پستی و بلندی هایی باشند.

همان گونه که قبلا هم بر آن تاکید کردیم، حین انجام این کار بیمار می بایست کاملا ریلکس بوده و تحت هیچ فشار و یا اضطراب و استرسی قرار نداشته باشد.

اگر فرد بیمار دارای اضطراب باشد، این امر به سرعت بر روی نوار قلب وی اثر گذاشته و این تاثیر باعث بروز اختلال در موج هایی می شود که به وسیله ی دستگاه به ثبت می رسد.

چرا که اضطراب سبب می شود تا طپش های قلب تندتر شده  و همین امر باعث می شود که موج ها با سرعت بیشتری به وسیله ی دستگاه دریافت گردند.

به همین دلیل اگر این نوع نوار قلب که در آن فرد دچار استرس بوده است، به دست پزشک برای تعیین وضعیت بیمار برسد، این احتمال وجود دارد که پزشک در تشخیص خود مرتکب اشتباه شود. چرا که داده ای که در اختیار دارد، دارای مشکل است.

پس از به اتمام رسیدن پروسه ی گرفتن نوار قلب، چه اتفاقی می افتد؟

بعد از این که پروسه ی گرفتن نوار قلب با موفقیت به پایان رسید، تکنیسین اقدام به برداشتن الکترودهای دستگاه از روی بدن فرد مراجعه کننده می کند. سپس از وی می خواهد ژل را از روی بدن خود پاک کرده و به آرامی از جای خود بلند شود.

با توجه به این که در طی به انجام رسیدن این پروسه، کار تهاجمی صورت نمی پذیرد، لذا فرد مراجعه کننده قادر است تا بعد از به پایان رسیدن تست خیلی راحت به زندگی عادی خود بازگشته و هر آن چه را که می خواهد انجام دهد و هیچ منع و یا ممنوعیت و در عین حال دوره ی نقاهتی نخواهد داشت.

بعضی اوقات پیش می آید که پس از این که تکنیسین مورد نظر، الکترودها را از روی بدن فرد مراجعه کننده جدا کرد، رد آن ها باقی مانده و به صورت قرمزی خود را نشان می دهند. حتی برخی افراد که از نظر پوستی بسیار حساس هستند، ممکن است که احساس سوزش نیز در ناحیه ی اتصال الکترودها داشته باشند.

اما هیچ کدام از این ها جای نگرانی نداشته و مشکلی برای فرد به وجود نخواهد آورد و حتی پس از گذشت مدت زمانی در حدود چند دقیقه، آرام آرام برطرف خواهند شد.

موج هایی که در یک دوره از نوار قلب به ثبت می رسند، چگونه هستند؟

در این قسمت از تفاوت اکو و نوار قلب قصد داریم تا به موج هایی بپردازیم که طی پروسه ی گرفتن نوار قلب و در یک دوره ی آن ثبت می شوند. هر دوره از نوار قلب که گرفته شده و به ثبت می رسد دارای سه موج به نام های P, QRS, T است. همان طور که می دانید، ساختار قلب به گونه ای است که از 4 حفره تشکیل شده است.

دو دهلیز که در قسمت فوقانی قلب قرار دارند و دو بطن که در قسمت تحتانی قلب واقع شده اند و این 4 سوراخ را تشکیل می دهند.

کلیه ی موج هایی که طی پروسه ی گرفتن نوار قلب به وجود می آیند، از قسمت پایینی سیاهرگ قلب یعنی همان بزرگ سیاهرگ زیرین گرفته شده و به وجود می آیند.

هنگامی که این موج های الکتریکی به وسیله ی الکترودها به سوی قلب فرستاده می شوند، تحریک هایی در ارتباط با آن ها به وسیله ی سامانه ی عصبی که قلب از آن بهره می برد، به آن انتقال پیدا می کند. در گام نخست، عضله هایی که در قسمت بالایی قلب و در دهلیزها هستند، دچار انقباض و گرفتگی می شوند.

سپس این موج ها از دهلیزها رد می شوند و به دریچه ای می رسند که مرز میان دهلیز و بطن است. این دریچه ها همان دریچه های دو لختی و سه لختی قلب هستند که وقتی موج های الکتریکی به آن ها می رسند، از آن ها رد شده و در نهایت می توانند به بطن های قلب فرد وارد شوند.

سپس این موج ها عضله های هر دو بطن قلب را نیز منقبض می کنند و به نوعی می توان گفت که کلیه ی عصب هایی که در جداره ی قلب موسوم به میوکارد وجود دارند را درگیر خود می کنند و آن را در بر می گیرند.

بعد از انجام این پروسه، قلب از انقباض خارج شده و رها می گردد و سپس این پروسه تماما دوباره انجام خواهد شد. هر یک از این مرحله هایی که در بالا در مورد آن ها صحبت شد، یک موج را روی نوار قلب فرد بیمار تشکیل می دهند که این موج به کمک دستگاه به ثبت می رسد.

آشنایی با موج های الکتریکی موجود در نوار قلب گرفته شده از فرد مراجعه کننده

همان طور که در قسمت پیشین از مطلب تفاوت اکو و نوار قلب ذکر کردیم، هر نوار قلب از 3 موج تشکیل می شود که این موج ها به شرح زیر هستند:
1. موج پی P
2. موج کیو آر اس QRS
3. موج تی T
در قسمت بعدی به هر یک از این موج ها و شرح آن ها می پردازیم. بعد از این که پروسه ی منتقل کردن پتانسیل الکتریکی به اتمام رسید، قلب فرد بیمار به وضعیت استراحت بازمی گردد.

اما در این وضعیت استراحت چه اتفاقی رخ می دهد؟ در چنین وضعیتی دریچه هایی که آن ها را به نام سینی می شناسیم و در ساختار قلب موجود هستند، در حالت باز شده باقی می مانند و همین امر سبب می شود تا خون کافی به قلب فرد ورود پیدا کند.

در عین حالی که دریچه های سینی در وضعیت باز هستند، دو دریچه ای که میان بطن ها و دهلیزها قرار دارند، یعنی همان دریچه ی میترال و نیز دریچه ی دو لختی، در وضعیت بسته هستند.

اما چرا؟ به این علت که خون وارد شده به قلب از قسمت دهلیز به بطن ها نرسد و وارد آن نشود. همان طور که گفته شد، اگر در امواجی که به ثبت می رسند، چه در ارتفاع و چه در فاصله ی میان آن ها مشکلی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد خبر از بروز مشکل قلبی خواهد داد.

آشنایی با موج پی P و شرح کاری که انجام می دهد

نخستین موجی که در نوار قلب موجود است، همان موج پی است. این موج در ارتباط با فعالیت هایی است که نخستین حفره ای که موج از آن ها عبور می کند یعنی دهلیزها بوده و به صورت الکتریکی انجام می گردد. پیش از این که حفره های دهلیز در قلب فرد مراجعه کننده آغاز به منقبض کردن کنند، این موج به وسیله ی دستگاه ثبت می گردد.

موج کیو آر اس QRS و شرح کاری که انجام می دهد

این موج در ارتباط با ماهیچه هایی است که نرسیده به سوراخ های بطن ها قرار دارند و سبب تحریک این عضله ها به شکلی الکتریکی می شوند.

وقتی که این تحریک به حد فاصل میان دو حفره ی بالایی و پایینی قلب یعنی دهلیزها و بطن ها می رسد، این موج کیو آر اس به وسیله ی دستگاه الکترو کاردیوگراف به ثبت می رسد.

به نوعی می توان گفت که این موج پیش از این که هر گونه انقباضی در بطن ها رخ دهد، به وجود آمده و به وسیله ی دستگاه ثبت می شود.

موج تی T و شرح کاری که انجام می دهد

در نهایت آخرین موجی که طی پروسه ی گرفتن نوار قلب از فرد مراجعه کننده به ثبت می رسد، موج تی است. زمان به ثبت رسیدن این موج وقتی است که هنوز انقباض به وجود آمده در ناحیه ی بطن ها به پایان نرسیده است و همچنین قلب همچنان در وضعیت فعال به سر برده و وارد فاز استراحت نشده است.

اختلال هایی که در نوار قلب فرد مراجعه کننده به ثبت می رسند، چه مفهومی را در بر دارند؟
در این بخش از این مطلب و قبل از این که نوبت به بررسی تفاوت اکو و نوار قلب برسد، می خواهیم در مورد اختلال هایی به صحبت بپردازیم که در نوار قلب یک فرد به ثبت می رسند و ببینیم آن ها چه مفهومی را در بر دارند؟

در صورتی که در موج کیو آر اس شاهد این موضوع باشیم که ارتفاع بیشتر شده است، این امر به این مفهوم است که سایز قلب بیشتر شده است. اما این بالا رفتن اندازه ی قلب ناشی از چیست؟

هنگامی که مقدار زیادی از خون به قلب یک فرد وارد می شود، یعنی فشار خون وی افزایش پیدا می کند و سبب می شود تا اندازه ی قلب وی نیز بیشتر شده و افزایش پیدا کند. این امر عموما می تواند بر اثر تنگ شدن دریچه های سینی در فرد مراجعه کننده باشد.

همچنین اگر در موج کیو آر اس شاهد کم شدن ارتفاع موج باشیم، به این مفهوم است که خون به درستی به عضله های جداره ی درونی قلب فرد مراجعه کننده راه پیدا نکرده و به آن نرسیده است.

علاوه بر این، اگر میان هر یک از موج ها و فاصله ای که بین آن ها موجود است، اختلالاتی وجود داشته باشد، نشاندهنده ی این است که ضربان قلب فرد دچار بی نظمی بوده است.

اگر این فاصله ی بین موج ها از حد معمول بیشتر باشد، نشاندهنده ی این است که تحریکی که قرار است از نوع الکتریکی صورت بگیرد، در انتقال دارای کمی تاخیر است.

به کمک نوار قلب، پزشک متخصص قادر است تا چه اطلاعاتی را در مورد فرد مراجعه کننده در اختیار داشته باشد؟

حال این سوال پیش می آید که هنگامی که یک پزشک برای مراجعه کننده اش نوار قلب تجویز می کند، قصد دارد تا چه اطلاعاتی را در مورد بیمار خود در اختیار داشته باشد؟ برخی از اطلاعاتی که می توان به وسیله ی نوار قلب به دست آورد، به شرح زیر هستند:

1. به وسیله ی نوار قلب، پزشک متخصص قادر است تا متوجه ضربان قلب فرد بیمار که به صورت عادی و منظم کار نمی کند، شود.

2. در صورتی که فرد بیمار از نظر ماده ی الکترولیتی که در عضله هایش وجود دارد، در وضعیت عدم تعادل به سر ببرد، پزشک به کمک نوار قلب می تواند متوجه این موضوع شود.

3. اگر در بدن فرد مراجعه کننده در بافت قلب وی مشکلی به وجود آمده باشد، پزشک متخصص می تواند به کمک نوار قلب گرفته شده از بیمار این آسیب را متوجه شود.

4. در صورتی که سایز قلب فرد از ابعاد طبیعی خود خارج شده باشد، حال به هر دلیلی که می خواهد باشد، پزشک قادر است تا به وسیله ی نوار قلب متوجه این موضوع شده و در جهت درمان و رفع آن بر بیاید.

یکی از تفاوت هایی که میان اکو با نوار قلب وجود دارد، چیست؟

حال که در مورد هر دو نوع تست اکوی قلب و نیز نوار قلب اطلاعات کامل و جامعی به دست آوردیم، نوبت آن می رسد تا به تفاوت اکو و نوار قلب بپردازیم.

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که این دو تست با یکدیگر دارند، این است که برای انجام اکو از یک مبدل استفاده می شود که همان طور که گفتیم، به نام پروب شناخته می شود.

اما در نوار قلب، الکترودها به عنوان واسط عمل می کنند. پس این گونه هم می توان گفت که پروبی که در اکو کاردیوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد، به منزله ی الکترودهایی است که در الکترو کاردیوگراف از آن ها بهره گرفته می شود.

تفاوت اکو با نوار قلب از نظر نوع استفاده چیست؟

در این قسمت قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که تفاوت اکو و نوار قلب از نظر بهره گیری از آن ها در چه زمینه ای بوده و چه زمان هایی استفاده از اکو و تجویز آن به وسیله ی پزشک متخصص ارجح تشخیص داده می شود و پزشک از بیمار درخواست می کند که به جای گرفتن نوار قلب، نسبت به انجام اکوی قلبی اقدام کند.چنین وضعیتی در موارد زیر رخ می دهد:

1. در صورتی که پزشک متخصص قادر نباشد تا از نوار قلب فرد مراجعه کننده اطلاعاتی را که به آن ها نیاز دارد، به دست بیاورد و در تشخیص بیماری و یا مشکل فرد با مشکل مواجه شود، از فرد درخواست می کند تا نسبت به انجام اکوی قلبی اقدام کند.

2. اگر بعضی وقت ها پزشک به دیتیل بیشتری احتیاج داشته و به خصوص این جزئیات را در ناحیه ی میوکارد قلب فرد مورد نظر بخواهد تا قادر به تشخیص بیماری یا ناراحتی وی شود، به جای استفاده از نوار قلب برای بیمار، اکوی قلب تجویز می کند.

3. اگر قصد پزشک این باشد که در مورد انسدادهای موجود در رگ های قلب فرد مراجعه کننده اطلاعاتی به دست آورده و ببنید که اصولا گرفتگی وجود دارد یا خیر؛ می تواند نسبت به تجویز اکو اقدام کند.

اکو و نوار قلب با هم دارای چه شباهت هایی هستند؟

حال که صحبت از تفاوت اکو و نوار قلب پیش آمد، خالی از لطف نیست که به شباهت های این دو نیز بپردازیم. چرا که همواره مقایسه کمک می کند تا بهتر متوجه کارایی ها شوید. این شباهت ها به شرح زیر هستند:

1. برای انجام اکوی قلبی و گرفتن نوار قلب نیاز به هیچ پیش آمادگی نبوده و فرد مراجعه کننده تنها می بایست در محل کلینیک برای انجام تست حضور به هم رساند.
2. هیچ برش و یا جراحی در طی هر یک از این دو پروسه صورت نخواهد پذیرفت.
3. هیچ کدام از این دو شیوه، دارای دوره ی نقاهت نبوده و بلافاصله بعد از به پایان رسیدن هر کدام، فرد مراجعه کننده قادر است تا به زندگی نرمال خود و فعالیت های روزمره اش بازگردد.
4. هر دوی این ها برای تشخیص سلامت بودن قلب فرد مراجعه کننده و یا بیمار بودن آن صورت می پذیرد.

اکوی قلب و نوار قلب با یکدیگر در چه موردهایی دارای تفاوت عمده هستند؟

پس از این که کلیه ی این مقدمه چینی ها را انجام دادیم و اطلاعات کاملی راجع به هر یک از این دو تست به دست آوردیم، نوبت به هدف اصلی متن یعنی تفاوت اکو و نوار قلب می رسد.

به طور کلی این دو در مواردی با هم دارای تفاوت هایی هستند و در عین حال هر یک از این تست ها برای منظوری خاص و هدفی مشخص تجویز می شود. عمده ی تفاوت اکو و نوار قلب با یکدیگر در موارد زیر می باشد:

1. اگر بخواهیم این دو را از نظر فناوری هایی که با آن به انجام می رسند، با هم مقایسه کنیم، مشاهده می کنیم که از این نظر اکوی قلب پیشرفته تر بوده و در عین حال از فناوری های جدید و مدرن تری نیز بهره می برد.

2. از نظر محلی که هر یک از این دو تست در آن ها انجام می شوند نیز میان آن ها تفاوت وجود دارد. نوار قلب به علت ساده تر بودن، در مطب های پزشک ها نیز قابل انجام است اما برای انجام اکوی قلب فرد می بایست حتما به مرکزهای تخصصی که به همین منظور راه اندازی شده اند، مراجعه کرده و نسبت به انجام اکوی قلب خود اقدام کند.

3. از نظر نتیجه ای که هر یک از این دو روش به پزشک متخصص ارائه می دهند، این طور می توان گفت که نتیجه ی حاصل از اکو، جزئیات بیشتری را در بر می گیرد و اگر پزشک به دنبال چنین ریزه کاری هایی و دیتیل هایی باشد، قطعا تجویز وی انجام اکوی قلبی است.

4. نتیجه ای که از اکوی قلب به دست می آید، با توجه به این موضوع که تصویری کاملا زنده و لایو از قلب فرد مراجعه کننده در اختیار پزشک قرار می دهد، در مواردی که نیازمند تشخیص بیماری آن هم به صورت عاجل هستند، بسیار مفید فایده قرار می گیرد.

عمده ترین تفاوت اکو و نوار قلب با یکدیگر

برای این که بتوان از هر یک از تست های نوار قلب و اکوی قلب در وضعیت درست خود استفاده کرد، بهتر است تا با تفاوت های عمده ی این دو با یکدیگر آشنا شویم،

سپس با توجه به این تفاوت ها قادر هستیم تا آن ها را به درستی مورد استفاده قرار دهیم. در قسمت قبل، تعدادی از تفاوت اکو و نوار قلب را بر شمردیم. در این قسمت هم به ادامه ی آن ها می پردازیم. سایر تفاوت های این دو روش  به شرح زیر هستند:

5. برخلاف گرفتن نوار قلب که نیاز به متخصص ندارد و حتی برخی کارآموزها نیز آن را انجام می دهند، برای انجام اکو کاردیوگرافی لازم است تا متخصص آن حتما حضور داشته باشد.

6. اکو دارای انواع مختلفی است و این در حالی است که در مورد نوار قلب چنین چیزی وجود ندارد.

7. در نوار قلب از تحریک های الکتریکی استفاده می شود. در حالی که در اکوی قلب از موج های فرا صوت برای انجام کار بهره گرفته می شود.

8. برای این که متوجه نتیجه ی تست اکوی قلب شویم، می بایست حتما برای تفسیر تست اکو، آن را به پزشکی متخصص در زمینه ی قلب نشان داده تا نسبت به بررسی آن اقدام کند.

9. هزینه ی انجام اکو از هزینه ی انجام نوار قلب بسیار بالاتر است و یکی از دلیل های این موضوع این است که امکانات و دستگاه هایی که برای اکو مورد استفاده قرار می گیرند، مخارج بیشتری دارند.

10. در صورتی که بخواهیم چنین اختلال های قلبی را متوجه شویم، تنها می توانیم از اکو استفاده کنیم و در این موضوع، نوار قلب کمک کننده نخواهد بود.
دیگر تفاوت های عمده اکوی قلب و نوار قلب با یکدیگر
در این بخش نیز به تفاوت های انتهایی که میان اکوی قلب با نوار قلب وجود دارند، می پردازیم. این تفاوت ها به شرح زیر هستند:

11. نوار قلب گاها می تواند بر اثر عامل های خارجی، نتیجه ی دقیق و قابل اطمینانی را برای فرد ارائه ندهد. برای مثال؛ ممکن است فرد در هنگام گرفتن نوار قلب دچار استرس بوده و همین امر سبب خراب شدن نوار قلب وی شود.
12. عکس هایی که به وسیله ی دستگاه اکو کاردیوگراف به دست می آید، کلیه ی بخش های تشکیل دهنده ی قلب را در بر می گیرد. از جمله ی این قسمت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
حفره های قلب
بطن ها
دهلیزها
عضله های جداره ی قلب
عروق، اعصاب و رگ های خونی مانند رگ های کرونر
13. نوار قلب تنها کاری که انجام می دهد، این است که کارکرد قلب را به شکلی الکتریکی به نمایش می گذارد.

انجام اکوی قلب و یا گرفتن نوار قلب در منزل

در حال حاضر، تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که افراد قادر هستند تا بیمارستان را به خانه آورده و از خدمات آن استفاده کنند. یکی از این خدماتی که به راحتی در منزل هم ارائه می شوند، گرفتن نوار قلب و نیز انجام اکوی قلبی است.

گاها برخی مریض ها توانایی از خانه خارج شدن را ندارند و یا به هر دلیلی، متمایل هستند که این کار را در منزل انجام دهند. به کمک موسسه هایی که خدمات پزشکی انجام می دهند، این کار به راحتی انجام شده و شما می توانید به راحتی از آن بهره ببرید.

لازم است بدانید، مخارجی که برای اکوی قلب در منزل پرداخت می شود، به عامل هایی همچون نوع اکو و تعداد دفعه های لازم بستگی دارد و هزینه ی آن در مقایسه با گرفتن نوار قلب، بالاتر است.

نتیجه گیری

برای تشخیص بیماری ها و مشکل های قلبی دو راه وجود دارد که عبارت هستند از انجام اکوی قلبی و نیز گرفتن نوار قلب. هر یک از این تست ها پروسه ی مخصوص به خود را داشته و در عین حال هم عملکردهای منحصر به خود را دارند.

پزشک معالج با توجه به چیزی که می خواهد در مورد آن اطلاعات به دست آورد، به تجویز یکی از این دو تست می پردازد و از نتیجه ی به دست آمده برای تشخیص بیماری فرد بهره می برد.

به طور کلی، تفاوت اکو و نوار قلب در موارد بسیاری است که  این تفاوت ها موارد بسیاری را  از عملکرد گرفته تا نحوه ی انجام، وسیله های مورد استفاده، محل انجام و غیره در بر می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×