آلفا طب

تعرفه ویزیت متخصص در منزل

تعرفه ویزیت متخصص در منزل

موضوع بررسی شده در این مقاله تعرفه ویزیت متخصص در منزل می باشد. در طی مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در خصوص اعزام پزشک متخصص به منزل و تعرفه های آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371 
021-26851095

09124885082

تعرفه ویزیت متخصص در منزل

در پایان مقاله انتظار می رود توانایی پاسخ دهی به پرسش های زیر را داشته باشید.
•    فعالیت های مراکز درمانی برای انجام خدمات در منزل به چه صورت می باشد؟
•    چرا نیاز به پزشک در منزل داریم؟
•    ویزیت پزشک عمومی در منزل برای چه کسی مناسب است ؟
•    درخواست ویزیت در منزل شامل بررسی چه مواردی می باشد؟
•    در هنگام تماس برای درخواست ویزیت متخصص در منزل چه اطلاعاتی باید ثبت گردد؟
•    کدام پزشکان متخصص در منزل می توانند خدمات ارائه دهند؟
•     اپراتوری ثبت کننده درخواست برای ویزیت در منزل چه وظایفی دارد؟
•    پزشک متخصص چه کارهایی را باید انجام دهد؟
•    هزینه‌ی ویزیت پزشک متخصص در منزل به چه عوامل بستگی دارد؟
•    فواید بهره مندی از ویزیت پزشک متخصص در منزل شامل چه مواردی می باشد؟
•    مدیریت مراکز درمانی اعزام کننده پزشک به منزل به چه صورت است؟
•    در هنگام ویزیت پزشک در منزل بیمار چه نکاتی را باید رعایت کند؟
•    آیا از ویژگی های یک پزشک خوب آگاهی دارید؟

 

•  فعالیت های مراکز درمانی برای انجام خدمات در منزل به چه صورت می باشد؟

امروزه در لیست موسساتی که خدمات ارائه می دهند نام موسسات و شرکت هایی دیده می شود که خدمات پزشکی را در منزل انجام می دهند.

این خدمات شامل مواردی مانند اعزام نیرو جهت نگهداری از سالمندان و کودکان، اعزام کودکيار مجرب و آموزش‌ديده به منظور  مراقبت و نگهداري از کودک در منزل، اعزام پزشک متخصص يا عمومي و همچنین انجام مشاوره های پزشکي در منزل، اعزام پرستار و بهيار جهت پرستاري از بيمار، انجام آزمايش و نمونه‌گيري خون، ادرار و چکاپ کامل در منزل، گرفتن اکو و نوار قلب توسط متخصص در منزل، اعزام پزشک جهت واکسيناسيون و ختنه،

مشاوره در مورد بيماري هاي خاص نظير ديابت، فشار خون‌، بيماري‌هاي روماتيسمي، چربي خون و …، انجام کار های مربوط به خدمات توانبخشي، فيزيوتراپي، کاردرماني و گفتاردرماني توسط متخصص، نگهداری و درمان کودکان اوتيسم، بيماران ذهني و جسمي، روان درماني و اصلاح رفتار می باشد.

فعالیت های مراکز درمانی برای انجام خدمات در منزل به چه صورت می باشد؟

با توجه به بررسی های انجام شده، این موسسات به صورت شبانه روزی با هدف هایی نظیر تشخیص سریع بیماری، درمان سریع، عدم اتلاف وقت، جلوگیری از مشکلات ناشی از بستری شدن مانند عفونت های بستری و…. فعالیت های خود را آغاز کرده اند.

عمده فعالیت های این مراکز درمانی ارائه خدمات به سالمندان می باشد، اما در موارد دیگری نیز برای درمان و بهبود بیماران صعب العلاج، معلولان ذهنی و جسمی و جانبازان آماده ارائه خدمات می باشند. این مراکز درمانی معمولاً به صورت شبانه روزی قادر به اعزام پزشک متخصص برای بیماران به منزل هستند، زیرا پزشکان، آنکال و آماده خدمت رسانی در تمام ساعات روز هستند.

•  چرا نیاز به پزشک در منزل داریم؟

انسان همواره در طی زندگی آرزوی طول عمر و زندگی طولانی را داشته است. در زمینه پزشکی و برای مقابله با بیماری های واگیردار متدهای درمانی جدیدی به وجود آمده است و داروهای بسیاری در این خصوص کشف شده است. به واسطه این پیشرفت ها، امید به زندگی بشر در سال های اخیر رو به رشد بوده است. میزان امید به زندگی در ایران در سال 1210 تقریباً 53 سال بوده است. در آن سال ها کودکان زیادی به علت های کمبود بهداشت و رعایت نکردن اصول بهداشتی، زندگی کوتاهی را داشتند، اما در این سال ها امید به زندگی در کشورمان بیشتر شده است و تا سن 70 سال رسیده است.

چرا نیاز به پزشک در منزل داریم؟

بر طبق بررسی ها و آمار ثبت شده، از نظر امید به زندگی ایران در رتبه 109 از بین 195 کشور قرار دارد. سن امید به زندگی در کشورهایی مانند هنگ کنگ، استرالیا، ژاپن و سوییس حدوداً 84 سال می باشد و از این حیث در رتبه های خوبی قرار دارند.

طول عمر طولانی برای وضعیت یک کشور نکته مثبتی می باشد، اما نیازمند وجود شرایط و آمادگی های خاصی می باشد. همیشه نگهداری و مراقبت از سالمندان هزینه هایی را برای دولت و خانواده در پی داشته است، به جز هزینه هایی که در این راستا باید صرف شود، درمان و نگهداری از سالمندان نیازمند درگیر شدن تعدادی از افراد خانواده می باشد.

در کشورهای پیشرفته تر، راهکارهایی برای انجام این امر در نظر گرفته شده است، احداث مراکز درمانی برای ویزیت بیمار در منزل یکی از این راهکارها می باشد. ویزیت بیمار در منزل با واژه  home visit  و يا home cear شناخته می شود.

در برخی موارد نیاز به پزشک متخصص در منزل احساس می شود، مانند برخی افراد که توانایی مراجعه به مراکز درمانی را ندارند. از این رو مراکز درمانی پزشکان متخصص را برای ویزیت بیمار به منزل می فرستند.

تعدادی از خدمات بیمارستان ها و مراکز درمانی در منزل قابل اجرا می باشد. گاهی اوقات بیمار به دلیل بیماری و یا مشکلات جسمی حرکتی، قادر به مراجعه به مراکز درمانی نیست. از سوی دیگر گاهی بیمارستان ها و مراکز درمانی طوری ساخته نشده اند که امکان تردد افراد بیمار وجود داشته باشد و تردد در این مکان ها همواره سختی هایی را به همراه دارد.

•  ویزیت پزشک عمومی در منزل برای چه کسی مناسب است ؟

در برخی موارد پیش می آید که محل زندگی تا مراکز درمانی فاصله زیادی است و بیمار برای رفتن به مطب یا مراکز درمانی باید سختی هایی را تحمل کند، از این رو می توان از سرویس ویزیت پزشکان متخصص در منزل بهره برد که امروزه این سرویس در همه نقاط قابل دسترسی می باشد.

امروزه این سرویس بدون محدودیت برای رفاه حال بیماران فراهم شده است و پزشکان در کمترین زمان ممکن می توانند برای ویزیت شما در منزل حاضر شوند. این روش دیگر سختی را برای بیمار به همراه ندارد و بیمار به بهترین و راحت ترین شکل ممکن درمان می شود.

ویزیت پزشک عمومی در منزل برای چه کسی مناسب است ؟

هدف از ابداع این روش، درمان بیمار و طی شدن مراحل بهبودی، بدون نگرانی و سختی برای بیمار می باشد. در همه شهرها امکان فراهم شدن سرویس ویزیت پزشک متخصص در منزل وجود دارد.

برخی اوقات نیز پیش می آید که حال بیمار چندان مساعد نیست و توانایی رفتن به مطب و مراکز درمانی را ندارد، یا شرایطی به وجود می آید که وسیله نقلیه مناسب برای انتقال بیمار به مراکز درمانی در دسترس نمی باشد.

یا حتی مرکز درمانی مناسب در دسترس نیست، در این شرایط استفاده از سرویس ویزیت پزشک متخصص در منزل روشی کارآمد می باشد که در درمان هرچه سریعتر و بدون دغدغه و نگرانی فرد بیمار تاثیر بسزایی دارد.

ویزیت پزشک عمومی در منزل برای چه کسی مناسب است ؟

افراد سالمند یا افرادی که نقص عضو دارند و یا افرادی که مشغله کاری آنها زیاد است، مراجعه به مراکز درمانی و مطب پزشک برایشان مشکل است، از این رو این افراد می توانند به جای حضور در مراکز درمانی، از حضور پزشک متخصص در منزل خود بهره ببرند.

امروزه یک امکان فراهم شده است که با یک تماس تلفنی خدمت مورد نظر را در منزل خود داشته باشید. با بهره گیری از این روش امکان ویزیت پزشکان عمومی، متخصص و فوق متخصص در منزل به وجود آمده است.

•  درخواست ویزیت در منزل شامل بررسی چه مواردی می باشد؟

چک کردن حال عمومی بیمار: برای تشخیص و سنجش حال عمومی بیمار و بررسی وضعیت سلامتی، استفاده از دکتر در منزل توصیه می شود.

بررسی وضعیت عمومی جسمی کودکان و افراد مسن امر مهم و حیاتی است. با استفاده از خدمات ویزیت در منزل به آسانی می توانید یک امر مهم را انجام دهید.

بررسی وضعیت دیابت: شخصی که دیابت دارد باید به طور منظم وضعیت فشار خون و قند خونش بررسی شود. این بیماران هر سه ماه یک بار باید توسط پزشک متخصص ویزیت شوند. همچنین از مشاوره های غذایی و دارویی پزشک بهره مند شوند.

مراقب ارتوپدی: استفاده از خدمات پزشک متخصص در منزل برای افرادی که دچار شکستگی شده اند یا از مشکلاتی مثل آرتروز رنج می برند ضرروی است. زیرا این گونه بیماران توانایی حرکت ندارند و ممکن است بیماری آنها تشدید گردد.

درخواست ویزیت در منزل شامل بررسی چه مواردی می باشد؟

مراقبت های لازم برای بیماران قلبی: بیمارانی که مشکل قلبی دارند باید بعد از بستری شدن از بیمارستان تحت مراقبت باشند. با استفاده از خدمت ویزیت در منزل این بیماران تحت مراقبت قرار می گیرند و از مراقبت های مناسب و دارویی درمانی لازم بهره مند می گردند.

•  در هنگام تماس برای درخواست ویزیت متخصص در منزل چه اطلاعاتی باید ثبت گردد؟

با استفاده از تماس تلفنی می توانید درخواست خود را برای ویزیت پزشک متخصص در منزل اعلام نمایید. در این شرایط نیاز است که یک سری اطلاعات را به اپراتور مربوطه اعلام نمایید. در زیر اطلاعات خواسته شده را برای شما آورده ایم، حتماً قبل از تماس این اطلاعات را آماده نمایید:

مشخصات شناسنامه ای بیمار
سابقه پزشکی و ذکر بیماری ها
داروهایی که بیمار مصرف می کند
علائمی که بیمار دارد مانند تب، لرز، سردرد و عفونت
در صورت وجود درد ذکر شود که در کدام نواحی بدن می باشد.

•  کدام پزشکان متخصص در منزل می توانند خدمات ارائه دهند؟

علاوه بر پزشکان عمومی که برای بررسی سلامت عمومی بیمار می باشند، پزشکان متخصص نیز می توانند در منزل به شما خدماتی را ارائه دهند. از سرویس های مهم ویزیت در منزل استفاده از پزشکان متخصص می باشد. پزشکان در زمینه های زیر می توانند خدمات را برای شما فراهم آورند:
پزشک متخصص داخلی: پزشک متخصص داخلی در زمینه بیماری های داخلی آگاهی و علم دارد و این پزشکان بیشتر برای تشخیص بیماری های بزرگسالان می باشند.
پزشک متخصص مغز و اعصاب: این پزشکان در زمینه نورولوژی و درمان بیماری های سیستم عصبی خدمات را ارائه می دهند.
پزشک متخصص ارتوپد: مشکلات و بیماریهای جسمی حرکتی در فرد توسط این پزشکان تشخیص و درمان می شود، دردها و بیماری های مفاصل و استخوان ها در تخصص پزشک متخصص ارتوپد می باشد.
پزشک متخصص گوارش: پزشک متخصص گوارشی بیماری های مربوط به سیستم گوارشی بدن شامل بیماری های معده، روده، کبد، مری و دهان را درمان می کند.
پزشک متخصص اطفال: مشکلات و مسائل در زمینه رشد کودک، سلامت جسمی و روانی وی در تخصص پزشک متخصص اطفال می باشد.
پزشک متخصص اورولوژی: بیماری ها و مشکلات مربوط به کلیه، غدد، مثانه، دستگاه تناسلی را پزشکان متخصص اورولوژی درمان می کنند.
پزشک متخصص زنان: بیماری های زنان و مشکلات زایمان و قاعدگی را این پزشکان تشخیص می دهند و درمانی برای آن در نظر می گیرند.
پزشک متخصص طب فیزیکی: بیمارانی که از دردهای استخوانی و مفصلی رنج می برند و نیاز به درمان و توانبخشی دارند، باید تحت درمان متخصص طب فیزیکی قرار بگیرند.
پزشک متخصص چشم: بیماری های مربوط به چشم و پلک از جمله آب مروارید، گل مژه، آب سیاه، عفونت چشم و بیماری های شبکیه توسط متخصص چشم درمان می شوند.
پزشک متخصص گوش، حلق و بینی: تخصص این پزشکان در زمینه گوش، بینی، گلو و گردن می باشد.
پزشک متخصص پوست و مو: مشکلات پوستی مانند اگزما، سرطان پوست، جای جوش، آکنه و عفونت های ناخن توسط متخصص پوست و مو درمان می شود.
پزشک متخصص خون و آنکولوژی: درمان بیماری های سرطان و بیماری های خونی توسط این پزشکان صورت می گیرد

کدام پزشکان متخصص در منزل می توانند خدمات ارائه دهند؟

•  اپراتوری ثبت کننده درخواست برای ویزیت در منزل چه وظایفی دارد؟

ثبت درخواست برای بهره گیری از حضور پزشک متخصص در منزل با یک تماس تلفنی انجام می شود. اپراتورها و کارشناسان وظیفه دارند با لحن درست پاسخگوی تماس گیرندگان باشند. نوع سخن گفتن کارشناس مربوطه زمینه ای را برای دلگرمی بستگان و خود بیمار فراهم می کند.

افرادی که تماس می گیرند، سوالاتی را در رابطه با مهارت و تخصص پزشک می پرسند که کارشناسان ملزم هستند توضیحاتی را به آنها ارائه دهند. همچنین تماس گیرندگان در رابطه با هزینه های اعزام پزشک به منزل سوالاتی را دارند. اپراتورها باید میزان توانمندی بیماران در پرداخت هزینه ها را در نظر داشته باشند.

•  پزشک متخصص چه کارهایی را باید انجام دهد؟

در هنگام حضور پزشک در منزل بیمار، وضعیتی از میزان سلامت بیمار بررسی می شود و از نزدیکان وی در مورد حالات و علائم بیمار سوالاتی پرسیده می شود. مثلاً درباره سوابق بیماری ها مانند قندخون، فشارخون، نارسایی کلیه و کبد، داشتن سابقه جراحی، بارداری و زایمان باید سوال شود تا شرح حال کامل از بیمار در اختیار پزشک متخصص قرار بگیرد.

پزشک متخصص چه کارهایی را باید انجام دهد؟

پس از آن وضعیت بیماری فعلی بررسی شود، پزشک با توجه به بررسی های انجام شده و معاینه ای که از بیمار انجام می دهد، اقداماتی را در راستای درمان بیمار انجام می دهد. پزشک مواردی مانند سطح هوشیاری بیمار، درجه حرارت بدن، تنفس را بررسی می کند.

به علاوه اگر موارد دیگری مانند انجام سونوگرافی لازم باشد، اقدامات و هماهنگی های مورد نیاز صورت گرفته و در اسرع وقت برای بیمار انجام می شود.

در مواردی اگر وضعیت بیمار حاد باشد پزشک دستور اعزام به بیمارستان را صادر می کند تا بیمار تحت مراقبت و درمان های جدی تر قرار بگیرد. گاهی نیز لازم است توصیه هایی به خانواده بیمار داده شود.

پزشک باید ارزیابی هایی را در مورد فرهنگ خانواده بیمار داشته باشد. این یک موضوع بسیار مهم می باشد زیرا با توضیح دادن شرایط بیمار به بستگان و خانواده برخی ممکن است از وضعیت بیمار قطع امید کنند و منتظر از دست دادن وی باشند،

اما در برخی از خانواده ها، با فرهنگ و دیدگاه متفاوت تر مسئله را جدی گرفته و به فکر انجام درمان های جدی تر هستند.

بعد از مراجعه پزشک به منزل، بستگان بیمار در زمان های بعد اگر سوال یا مشکلی در رابطه با بیماری فرد داشته باشند می توانند از طریق سوال تلفنی سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ مناسب در رابطه با مشکل خویش را دریافت نمایند.

•  هزینه‌ی ویزیت پزشک متخصص در منزل به چه عوامل بستگی دارد؟

هنگامی که بیمار برای درمان به مطب و مراکز درمانی مراجعه می کند، به علاوه بر هزینه ویزیت ملزم به پرداخت هزینه های دیگری نیز می باشد. برخی از  این هزینه ها شامل هزینه رفت و برگشت می باشد و همچنین مدت زمانی را در مطب برای رسیدن نوبت منتظر می شود. مشکلاتی مانند آلودگی آب و هوا و سختی رفت و آمد را مجبور است که تحمل کند.

بنابراین هزینه ویزیت پزشک در منزل با توجه به یک سری عوامل و شرایط در نظر گرفته می شود؛ از هزینه هایی که به هزینه ویزیت اضافه می شود می توان هزینه تردد، میزان تخصص پزشک، ابزارهای مورد استفاده و … را نام برد .

هزینه‌ی ویزیت پزشک متخصص در منزل به چه عوامل بستگی دارد؟

تعرفه اعزام پزشک متخصص به منزل همواره از سوی دولت تعیین می شود و باید طبق تعرفه ها هزینه دریافت شود. البته تعداد جلسات حضور پزشک در منزل روی هزینه نهایی تاثیر گذار است.
همچنین از دیگر عوامل تاثیر گذار بر هزینه، مدت زمانی است که پزشک صرف معاینه و درمان بیمار در منزل می کند. طبیعی است با توجه به اینکه پزشک در محل و منزل بیمار حاضر می شود، هزینه نسبت به زمانی که بیمار خودش به مطب می رود بیشتر است.

لذا این نکته را نیز باید در نظر داشت که پزشک هنگام معاینه در مطب تعداد مریض های بیشتری را مداوا و ویزیت می کند.

•  فواید بهره مندی از ویزیت پزشک متخصص در منزل شامل چه مواردی می باشد؟

شما می توانید در کمترین زمان ممکن و با یک تماس، درخواست خود را برای حضور پزشک در منزل ثبت نمایید. بدین جهت پزشک مربوط به بیماری شما در اسرع وقت برای حضور در منزل شما اعزام می شود.

معمولاً بیماران به هنگام مواجهه با بیماری به مطب پزشک مورد نظر مراجعه کرده و پزشک با انجام آزمایش ها شما را به متخصص ارجاع داده و بدین صورت روند درمانی برای شما انجام می شود. شاید هم شما ناراحتی و عارضه ای داشته اید و با جستجو در اینترنت به سبب وجود علائم مشابه با بیماری دیگر، درمان های اشتباهی را در پی بگیرید.

فواید بهره مندی از ویزیت پزشک متخصص در منزل شامل چه مواردی می باشد؟

حال فقط با یک تماس می توانید از حضور پزشک مجرب و متخصص در منزل خود بهره مند شوید و وقت خود را برای گرفتن نوبت و انتظار برای رسیدن نوبت دکتر هدر نمی دهید و در روز و ساعت تعیین شده پزشک به منزل شما برای معاینه اعزام می شود. دیگر فواید این خدمات را در ادامه برای شما آورده ایم:

ویزیت توسط متخصص سالمندان و بهره مندی از خدمات ویژه افراد سالمند
تشکیل پرونده در مرکز درمانی مربوطه
امکان استفاده از مشاوره های پزشکی و درمانی در روزهای بعد از ویزیت
معاینه و ویزیت فرد بیمار در فضای سالم و به دور از شلوغی در خانه
امکان بهره مندی از خدمات پزشکی بدون نیاز به منتظر شدن در مطب ها و مراکز درمانی شلوغ
صرفه جویی در وقت بیمار و بستگانش
عدم نیاز به گرفتن نوبت قبلی و انتظار برای رسیدن نوبت
امکان معاینه شدن توسط پزشک متخصص در تمام زمینه ها مانند قلب، ارتوپدی، روانپزشکی، داخلی، نفرولوژی و ….
*البته این نکته را فراموش نکنید که خدمات مربوط به اورژانس از طریق سازمان اورژانس کشور و فوریت های پزشکی باید صورت گیرد و مراکز درمانی پزشک را فقط برای معاینه بیمارانی که وضعیت پایدار دارند، اعزام می کنند. همچنین قابل ذکر است که خدمات آی سی یو و دیگر خدمات، با تعیین هماهنگی های قبلی و بررسی وضعیت بیمار فراهم می شود.

همچنین خدمات خاص پزشکی نیز در زمینه های زیر قابل انجام شدن در منزل می باشند:

بیمارانی که مشکلات روانپزشکی عادی دارند، می توانند توسط روانپزشک متخصص در منزل درمان شوند.
خدمات و درمان های مربوط به طب سوزنی برای از بین بردن دردهاب عضلانی، آرتروز، آرتریت، و کپسولیت چسبنده، کمر درد و زانو درد و گره های عضلانی، توسط متخصص طب سوزنی در منزل قابل درمان می باشد.
خدماتی مربوط به پوست و زیبایی نظیر بوتاکس در منزل توسط متخصص پوست و مو انجام می شود.
درمان آرتروز مفاصل و همچنین خدمات کینزوتیپینگ و چسب های ورزشی در منزل قابل انجام است.
سونوگرافی و  رادیوگرافی توسط رادیولوژیست متخصص در منزل انجام می شود.
اکو قلب توسط متخصص قلب در منزل با فراهم شدن لوازم مورد نیاز صورت می گیرد.
طب سنتی نیز به وسیله متخصص طب سنتی و اسلامی انجام می شود.

خدمات خاص پزشکی نیز در زمینه های زیر قابل انجام شدن در منزل می باشند

•  مدیریت مراکز درمانی اعزام کننده پزشک به منزل به چه صورت است؟

اعزام پزشک به منزل توسط مراکز درمانی نیاز به مدیریت خاصی دارد. همواره باید نظارت دقیق و صحیح برای ساز و کار این مراکز درمانی وجود داشته باشد و ارزیابی فعالیت های آنها باید به صورت سازمان دهی شده انجام شود.

زیرا بسیاری از بیماران قادر به مراجعه به مراکز درمانی نیستند و تمایل دارند که پزشک برای معاینه و ویزیت آنها به منزل مراجعه نماید. در صورتی که نظارت دقیق و منظم بر عملکرد این موسسات و مراکز درمانی انجام نشود،

این مکان ها تبدیل به یک محل تجارت می شوند. در این صورت موارد غیر ضروری و آزمایش های اضافی را به بیمار تحمیل کرده و وی را برای درمان به پزشک متخصص دیگری ارجاع می دهند، بدین صورت بیمار مجبور به پرداخت هزینه های اضافی می شود.

معمولاً این خدمات در شهرهای بزرگ که رفت و آمد سخت تر می باشد انجام می شود. برخی بیماران تحمل ماندن در ترافیک های سنگین شهرهای بزرگ را ندارند و با استفاده از خدمات معاینه در منزل بسیار راحت تر درمان می شوند،

اما در شهرهای کوچک تر این خدمات به ندرت دیده می شود. بیماران بسیاری هستند که نیاز به درمان و معاینه در منزل دارند، از این رو این خدمات شایسته باید توسط افراد و پرسنل مجرب و ماهر انجام شود. پس وجود چنین خدماتی لازم و ضروری می باشد.

مسئولین سازمان نظام پزشکی بر فعالیت این مراکز درمانی نظارت دارند و خدمات این موسسات را تایید می نمایند. مراکزی که قصد داشته باشند خدمات اعزام پزشک به منزل را ارائه دهند، مسلتزم به داشتن مجوز مربوطه از وزارت بهداشت می باشند بنابراین بیمارستان ها، درمانگاه و مراکز جراحی اجازه اعزام پزشک به محل را ندارند.

•  در هنگام ویزیت پزشک در منزل بیمار چه نکاتی را باید رعایت کند؟

همه ما روال معمولی یک ویزیت توسط پزشک را می دانیم. هنگامی که برای درمان به مطب مراجعه می کنید منتظر هستید تا نوبت شما برسد و سپس داخل مطب شده و پزشک شما را ویزیت می کند. معمولاً مدت زمان کوتاهی برای هر بیمار در نظر گرفته می شود

اما هنگامی که قرار است در منزل ویزیت شوید، مسلماً وقت بیشتری برای معاینه در اختیار شما قرار داده می شود. برای اینکه بیشترین بهره را از وقت درمان خود داشته باشید و مشکلات شما کاملاً رفع گردد

نکاتی را باید بدانید و قبل از حضور پزشک در منزل نیاز به یک سری آمادگی ها دارید. معمولاً مدت زمان هر ویزیت در مطب و درمانگاه ها حدوداً 10 تا 20 دقیقه می باشد، اما این زمان در هنگام ویزیت در منزل بیشتر است، اما باید از این زمان حداکثر استفاده را داشته باشید.
پیش از حضور پزشک در منزل سوالات خود را در ذهن مرور کنید و آنها دسته بندی نمایید.

در هنگام ویزیت پزشک در منزل بیمار چه نکاتی را باید رعایت کند؟

در صورتی که سوالات را فراموش می کنید سعی کنید لیستی از سوالات خود آماده نمایید که بتوانید به محض حضور پزشک همه سوالات خود را بپرسید. سوالات خود را اولویت بندی کنید تا اگر وقت کم بود، مشکلات مهم تر را بیان کرده باشید. اگر سوالاتتان زیاد است آن را در اختیار پزشک قرار دهید تا در ویزیت بعدی پاسخ آنها برای شما آماده شود.

سوابق پزشکی و بیماری های خود را برای ارائه به پزشک آماده نمایید. هنگامی که پزشک متخصص برای معاینه شما در منزل حضور می یابد، شما باید سوابق پزشکی خود را در اختیار ایشان قرار دهید. همچنین نتیجه آزمایش هایی را قبلاً انجام داده اید برای ارائه به دکتر آماده کنید.

البته می توانید سوابق پزشکی و آزمایش های خود را از طریق ایمیل برای پزشک خود بفرستید تا پزشک با مطالعه آنها برای درمان شما حاضر شود و وقت ویزیت شما برای بررسی و تفسیر نتایج آزمایش گرفته نشود.

البته اگر می خواهید این کار را انجام دهید حتماً از قبل، از روش ارسال سوابق پزشکی برای پزشک آگاه شوید و مطمئن شوید که سوابق پزشکی شما به دست پزشک می رسد و در پرونده پزشکی شما ثبت می گردد.

هیچ گاه هنگام حضور پزشک در منزل تنها نباشید و از یکی از افراد خانواده یا بستگان بخواهید که در منزل حضور داشته باشد.

ممکن است به هنگام بیماری، شما تمرکز کافی برای گوش دادن به صحبت های پزشک را نداشته باشید از این رو بهتر است شخص دیگری در منزل به همراه شما باشد. رعایت این نکته به خصوص برای بیماران مسن و افراد سالمند ضروری است، زیرا معمولاً این افراد مشکل شنوایی دارند و ممکن است بعداً حرف های پزشک را به خاطر نیاورند.

فرد بیمار ممکن است احساس ناراحتی و یا خجالت داشته باشد از این رو ممکن است مسائل حیاتی را برای پزشک بازگو نکند.

سعی کنید اطلاعات را از پزشک مخفی نکنید. در برخی مواقع بیمار به دلیل قضاوت نشدن در برابر پزشک اطلاعاتی را بازگو نمی کند این مسئله به ضرر بیمار است. مثلاً استفاده از مشروبات الکی و دخانیات را ممکن است به دلیل خجالت کشیدن عنوان نکنیم.

این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. مشکلات دیگر از قبیل افسردگی، بی اختیاری ادرار، مشکلات جنسی را معمولاً بیماران مخفی می کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که شما وقت و هزینه خود را برای حضور پزشک در منزل صرف کرده اید پس حتماً تمام استفاده را از حضور پزشک در منزل خود داشته باشید و تمام نکات و مشکلات خود را به پزشک بگویید.

دیگری مسائلی که باید به هنگام حضور پزشک در منزل به یاد داشته باشید را در ادامه برای شما عزیزان آورده ایم:

هر گونه مسئله و سوال بهداشتی که برای شما پیش آمده را از پزشک سوال کنید.
مواردی را که باعث استرس شما می شود را با پزشک در میان بگذارید زیرا این مسائل حتماً بر روی بیماری شما تاثیرگذار است.
هر گونه دارویی که استفاده می کنید را به پزشک متخصص اطلاع دهید همچنین اگر از مکمل های غذایی استفاده می کنید پزشک را از این موضوع آگاه کنید.
هر گونه مدرک پزشکی نظیر عکس، رادیوگرافی یا سونوگرافی که دارید را برای ارائه به دکتر آماده نمایید.
اگر صحبت های پزشک را متوجه نشدید حتماً از وی بخواهید که توضیح بیشتری به شما بدهد

مسائلی که باید به هنگام حضور پزشک در منزل به یاد داشته باشید

•  آیا از ویژگی های یک پزشک خوب آگاهی دارید؟

طبق اصول اخلاقی پزشک نباید کاری انجام دهد که آسیبی فیزیکی، چه عمدی و چه غیرعمد برای شما به وجود آید، تمام تلاش پزشک باید در راستای درمان بیمار باشد و طبق یک استاندارد تعریف شده معاینه و درمان انجام شود، از این رو احتمال آسیب دیدن به بیمار باید به صفر برسد. در اخلاقیات پزشکی اصل دیگری که حتماً پزشکان ملزم به رعایت آن هستند، رعایت عدالت می باشد. همه بیماران باید به میزان برابر از دانش و آگاهی پزشک بهره ببرند و روش های درمانی لازم باید برای بیماران به کار گرفته شود.

از اصول دیگر اخلاق پزشکی علاقمندی به بشریت می باشد،  یکی از محققان در مقاله ای عنوان کرده که : پزشکان باید حس بشر دوستانه را در مواجه با بیماران داشته باشند زیرا این امر منجر به مراقبت از بیمار می شود و این مسئله از پیامدهای درمان شدن بیمار می باشد.

قابل ذکر است که به طور کلی پزشک باید یک سری اخلاقیات و قوانین را رعایت کند. برخی از این نکات به شرح زیر می باشد:

به نیاز بیمار توجه داشته باشد.
به عنوان یک مشاور خوب همراه بیمار باشد و بیمار به پزشک اطمینان داشته باشد.
فردی مومن و با شهامت باشد.
پزشک متخصص باید دلسوز و شجاع باشد.
مهارت های فردی برای برقراری یک ارتباط قوی را داشته باشد.
پزشک باید خونسرد، صاحب معرفت و دانش باشد.
بیمار را تسلی دهد و با وی مدارا کند.
وجدان کاری داشته باشد و وظیفه شناس باشد.
در انجام کارهای خود حساس و دقیق باشد و نظراتش را قاطعانه بیان نماید.
پایبند به اصول اخلاقی باشد، صبور و پرانرژی باشد.
نسبت به بیمار خود رفتار دوستانه ای داشته باشد.
تمام حقایق و مسائل مربوط به بیمار را صادقانه بیان نماید.
محقق و دارای اطلاعات به روز و مفید باشد.
شنونده خوبی باشد و تمام صحبت های بیمار را با صبوری گوش دهد.
خوش برخورد و مهربان باشد و همچنین به درستی قضاوت کند.
مطمئناً شناخت همه ویژگی های یک پزشک کار دشواری است، حتی اگر همه ویژگی های پزشک را بدانیم  ممکن است موارد دیگری در خصوص درمان شما وجود داشته باشد که پزشک از آن آگاهی نداشته باشد.

 اخلاقیات و قوانین پزشک

پزشک در طی درمان باید تمام جوانب مربوط به بیمار از جمله شغل، روابط خانوادگی و اجتماعی، امید و ترس های او را بشناسد.

زیرا پزشکی که بدون توجه به این مسائل درمان خود را آغاز می کند، مطمئناً در درمان بیمار موفق عمل نخواهد کرد.

بیمار نیاز به پزشکی دارد که با دلسوزی به فکر روشی برای درمان وی باشد. امروزه رابطه خوب بین پزشک و بیمار از مسائلی است که بسیار در روند درمان موثر دانسته شده است.

مسلم است پزشکی که بی حوصله است و یا نسبت به بیمار توجه لازمه را ندارد، در پیدا کردن  روش درمانی موفق عمل نخواهد کرد.

پزشکان باید بدانند که بیماران توجه زیادی به رفتار آنها دارند پس پزشک باید در شیوه درمانی و رفتاری خود کاملاً توجه داشته باشد. پزشکی که خشن باشد در شناسایی بیماری فرد و واکاهی اطلاعات بالینی و در نهایت پیدا کردن روش درمانی موثر ناموفق خواهد بود.

رفتار پزشک باید به گونه ای باشد که نسبت به بیمار هیچ گونه برتری را نشان ندهد و خود را با وی هم سطح و هم تراز بداند. همه ما دوست داریم تحت معالجه پزشکی قرار بگیریم که بی توجه به موقعیت اقتصادی و اجتماعی بیماران با آنها رفتار نماید. پزشکان باید حامی بیماران خود باشند و در این راستا از دانش و مهارت ارتباطی خود بهره ببرند.

به هنگام صحبت با بیمار با ادب و احترام با وی برخورد نمایند و همچنین به بیمار، زمان لازم را برای صحبت هایش بدهند  و به همین ترتیب خود پزشک نیز در زمان کافی توضیحات  لازم را به بیمار بدهد.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی هایی که یک پزشک خوب باید داشته باشد این است که به وجود خدا و برتر بودن قدرت وی ایمان داشته باشد.

این اعتقاد برای هرکسی باعث می شود که در انجام کارهایش به فرد موفقی تبدیل شود، پزشکان نیز باید اعتقاد به وجود قدرت برتر را داشته باشند.

پزشک موفق باید درصد درمان های موفقش، بالا باشد و دلیل بروز عارضه در بیمار را تشخیص دهد و بیمار خود را از اتفاق افتادن خطرهای احتمالی آگاه نماید.

از دیگر ویژگی های یک پزشک خوب رازدار بودن وی می باشد، در این راستا وی نباید اطلاعات پزشکی بیمار را در اختیار کسی قرار دهد و  فقط در صورتی که بیمار رضایت داشته باشد می تواند این کار را انجام دهد که البته این کار فقط باید با پزشک دیگر و به منظور نظر خواهی از وی انجام شود.

 اخلاقیات و قوانین پزشک در منزل

پزشک باید دارای قدرت تصیمی گیری باشد و قاطعانه نظراتش را به بیمار ارائه دهد، از این رو می تواند بیمار را تشویق به رعایت بهداشت کند که موجب حفظ سلامت وی می شود.

پزشک باید به بیمار امید بدهد، هرچقدر وضعیت بیمار وخیم و نامناسب باشد، اما پزشک نباید با لحن ناامیدانه با بیمار خود صحبت کند.

پزشک همواره باید از میزان سلامت و بهبودی بیمار سخن بگوید. لبخند زدن در این راستا امر مهمی است. پزشک باید عادت داشته باشد در مواجه با بیماران خوش برخورد و خنده رو باشد. هنگام مراجعه به منزل بیمار پزشک باید با روی باز و لبخند بیمار خود را معاینه و درمان نماید.

پزشک هیچ گاه نباید بیمار خود را سرزنش نماید. ممکن است فرد بیمار در عادات روزانه خود کارهایی را انجام داده باشد که منجر به بیماری وی شده باشد و عادات زندگی اش درست نباشد، اما پزشک نباید با لحن سرزنش گونه با بیمار خود سخن بگوید

زیرا این کار پزشک را تبدیل به فردی خشک و عصبی می کند که برای بیمار اصلاً خوشایند نیست که تحت درمان چنین پزشکی قرار بگیرد.

از توجه شما به این مقاله کمال تشکر را داریم، وجود کاستی ها را بر ما ببخشید. امیدواریم مطالب مقاله برای شما سودمند واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×