آلفا طب

تعرفه ویزیت پزشک عمومی در منزل

تعرفه ویزیت پزشک عمومی در منزل

در این مقاله به بررسی تعرفه ویزیت پزشک عمومی در منزل خواهیم پرداخت و مختصری از اطلاعات مربوطه به تعرفه ویزیت پزشک عمومی در منزل را به شما ارائه می کنیم.
خیلی پیش آمده که از نظر وضعیت جسمانی ضعیف هستیم و نمی توانیم به پزشک مراجعه کنیم،  ترجیح می دهیم در منزل بمانیم.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371 
021-26851095

09124885082

 

به طوری که در آن وضعیت گمان می کنیم رفتن به پزشک کار بسیار دشواری است به همین دلیل در چنین موقعیتی گزینه ی ویزیت پزشک عمومی در منزل بهترین گزینه ی ممکن می باشد. برای افراد سالمند به علت شرایط جسمانی و سخت بودن جا به جایی آنها، ویزیت پزشک در منزل بسیار مناسب است.

از خدمات مهمی که سایت های ویزیت پزشک عمومی در منزل انجام می دهند این است که هر زمانی حال عمومی افراد بد شود و فرد بیمار شود، می تواند به سایت هایی که در این راستا عمل می کنند مراجعه کرده و پزشک به همراه تجهیزات لازم بر بالین بیمار آماده شود و وضعیت فرد را مورد بررسی قرار دهد.

در واقع پزشک عمومی در منزل تنها برای هنگام بیماری و بد شدن حال افراد کاربرد ندارد، بلکه می توان هر چند وقت یک بار توسط پزشک عمومی معاینه شد و از سلامت عمومی، چک کردن بدن و بیماری های فصلی و… مطلع شده و با پزشک مذکور مشورت کنید.
پزشکان عمومی چه بیماری هایی را می توانند درمان کنند؟
به چه علت ویزیت پزشک عمومی در منزل می تواند گزینه ی مناسبی باشد؟
پزشک عمومی در منزل چه خدماتی را انجام می دهد؟
برای انتخاب یک پزشک عمومی خوب چه ویژگی هایی باید در نظر داشت؟
چه عواملی بر روی هزینه ی ویزیت پزشک عمومی در منزل می تواند تاثیر گذار باشد؟
یک پزشک  خوب و کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارد؟
از چه راه هایی می توان وارد رشته ی پزشکی شد؟
چه ویژگی هایی را می توان در مورد رشته ی پزشکی بیان کرد؟
چه نکاتی در مورد خدمات پزشکی در منزل باید مورد توجه قرار بگیرد؟
از پزشک عمومی در منزل عمدتا در چه مواردی استفاده می شود؟
پزشک خانواده چگونه می تواند به بیمارانی که در منزل نگهداری می شوند کمک کند؟

پزشکان عمومی چه بیماری هایی را می توانند درمان کنند؟

پزشک عمومی در حرفه ی پزشکی می تواند بیماری های وخیم و سخت را مورد درمان قرار دهد و خدمات آموزش سلامت و جلوگیری از بیماری را به افراد بیمار ارائه دهد.

پزشک عمومی می تواند انواع مختلف بیماری هایی را که به شکل کلی با هم تفاوت ندارند  و در مرحله ی اولیه از آغازشان هستند  را مورد بررسی و مدیریت قرار دهد. بعضی اوقات امکان دارد این بیماری ها به دخالت فوری نیاز داشته باشند.

از اهداف یک پزشک عمومی در رو به رو شدن با یک بیماری این است که یک نگاه کلی در رسیدن به عامل های بیولوژیک، روحی و اجتماعی داشته باشد که باید برای مواظبت کردن از مریض در هر بیماری مورد توجه قرار گیرند.

وظایف پزشکان عمومی به قسمت های خاصی از بدن محدود نمی شود. این پزشکان دارای  کاردانی های نسبی در زمینه ی تشخیص و درمان فرد بیمار با مشکلات متنوع و بیماری های گوناگون هستند. این پزشکان آموزش دیده اند که بیماران را در هر سن و سالی که هستند درمان کنند.

به چه علت ویزیت پزشک عمومی در منزل می تواند گزینه ی مناسبی باشد؟

امروزه با توجه به مشغله های  زیاد کاری، کمبود وقت و ترافیک سنگین موجود در شهر انجام کارهای کوچک هم به زمان زیادی نیاز دارد. در هنگام بیماری و مناسب نبودن وضعیت جسمانی تحمل ترافیک سنگین خیابان ها و سروصدای آن و منتظر ماندن برای رسیدن به مقصد مورد نظر بسی سخت و طاقت فرسا بوده و موجب عصبی شدن فرد می شوند.

در چنین وضعیتی فرد ترجیح می دهد در منزل مانده، اما جا به جا نشود. در چنین شرایطی حضور پزشک عمومی در منزل می تواند باعث آرامش خاطر بیمار شده و همین طور مناسب ترین انتخاب باشد، بعلاوه در  بهبود سریع تر فرد نیز می تواند نقش به سزایی داشته باشد.

گاهی اوقات چکاب ها و آزمایش هایی هستند که افراد به دلیل ترس از انجام دادن آن و یا به دلیل مساعد نبودن وضعیت جسمانی و حرکتی فرد یا نبودن وقت و بیخیال بودن و سهل انگاری، آنها را انجام نمی دهند.

که انجام ندادن همین آزمایشات ساده می تواند مشکلات بزرگی را برای فرد ایجاد کند که پزشکان عمومی با حضور در منزل به بررسی دقیق مشکلات بیماران پرداخته و از به وجود آمدن چنین مشکلات و مسائلی جلوگیری میکنند و با اقدامات مناسب و به موقع خود موجب آرامش خاطر فرد بیمار و خانواده ی او می شوند.

پزشک عمومی  در منزل چه خدماتی را انجام می دهد؟

از خدمات دیگری که حضور پزشک در منزل دارد:

•  خدمت به صورت شبانه روزی: از نیازهای مهم و اساسی هر خانواده این است که به طور شبانه روزی به خدمات پزشکی دسترسی داشته باشند. نیاز به خدمات شبانه روزی قابل دسترس در روزهای تعطیل، ترافیک های سنگین شهری،  ساعت های مختلف روز و شب و همین طور نداشتن امکانات برای جا به جایی سالمندان و سخت بودن را بیش از پیش می کند. که شرکت های مختلف در این راستا خدمات رسانی می کنند.

•  حال عمومی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد: به این صورت است که بررسی های منظم پزشکی و بهداشتی برای سالمندان و کودکان امری ضروری می باشد و پزشک عمومی می تواند با چک کردن حال عمومی،  سلامت جسمی افراد را مورد بررسی قرار دهد و از وضعیت آنها مطمئن شود.

•  مراقبت از افراد دیابتی: دیابت از آن دسته بیماری هایی می باشد که به نظارت منظم بر قند خون و فشار خون نیاز دارد. علاوه بر توجه به منظم بودن فشار خون و قند خون فرد، ضروری است که هر سه ماه یکبار به مشاوره نزد پزشک خود برود، پزشک با بررسی وضعیت جسمانی بیمار و نظارت بر فشار خون و قند خون او، رژیم غذایی مناسب و همین طور داروهای مناسبی را برای بیمار تجویز می کند که به بهبود و کنترل قند و فشار خون فرد بیمار کمک می کند.

برای انتخاب یک پزشک عمومی خوب چه ویژگی هایی باید در نظر داشت؟

پزشکان پس از اتمام دوره ی تحصیل طبابت خود، سوگند نامه ای مبنی بر اولویت داشتن نجات جان انسان ها نسبت به هر چیز دیگری می خورند و این سوگند وظیفه ی سنگینی را بر دوش آنها می گذارد.

طبق این سوگند نامه آنها موظفند زمانی که یک بیمار به آنها مراجعه می کند بدون داشتن هیچ چشم داشتی ابتدا به درمان بیمار بپردازند و همان طور که گفته شد نجات جان انسان ها برای آنها اولویت باشد.

هر روزه افراد زیادی از طیف های متفاوت جنسی، سنی و اجتماعی به آنها مراجعه می کنند. با اینکه این اشخاص از نظرهای گوناگون با هم متفاوت هستند

اما یک پزشک موظف است آنها را همگی با یک عنوان به نام بیمار بشناسد و بیمار بتواند اطمینان داشته باشد که به پزشک اعتماد کند و هر مشکلی که داشته باشد با او در میان بگذارد.

اعتماد کردن بیمار به پزشک باعث می شود هر تصمیمی که پزشک برای او بگیرد به طور مشخص انجام شود. امروزه به دلیل سابقه ی تاریخی طولانی پزشکان اعتماد کردن به پزشک یه امر عادی محسوب می شود

اما در گذشته های دور اگر به کسی گفته می شد که برای نجات جان خود کاملا باید دستورات یک شخص را انجام دهد، حرفی تعجب آور و عجیب بود، ولی در این دوران افراد تمام دستورات پزشک برای سلامتی و بهبود بیماری خود را کاملا به اجرا در می آورند.

یکی از مهم ترین علت های اعتماد بیمار به پزشک توانایی و تبحر علمی پزشک می باشد، اما بیمار باید بداند که توانایی و قابلیت علمی پزشک تنها نکته ای نیست که باید به آن توجه شود، بلکه باید بتوان با طبیب حس همدردی و محبت برای درمان بیماری خود ارتباط برقرار کند.

ارتباط بین طبیب و بیمار به دو صورت ابزاری و گفتاری تقسیم می شود. قسمت ابزاری مربوط است به تبحر طبیب در استفاده از روش های درمانی، معاینه های بدنی، انجام دادن تست هایی که برای تشخیص بیماری می باشد و قسمت گفتاری آن مربوط به هنر پزشک برای برقرار کردن یک رابطه ی گرم و صمیمی با مریض و حس همدلی با او می باشد.

بعضی از افراد اعتقاد دارند که بیمار باید به طور کامل و هیچ شک و تردیدی به دستورات پزشک خود عمل کند

اما به نظر می رسد این روش برای درمان بیماری هایی به کار می رود که به مدت درمان کمی نیاز دارد، ولی برای درمان بیماری های مزمن و طولانی این روش کارایی بالایی ندارد. در این روش بیمار یک سری اطلاعات به پزشک خود می دهد و از او کمک می خواهد و در مقابل پزشک نیز از این اطلاعات استفاه می کند

و یک سری توصیه به بیمار خود ارئه می دهد و بیمار مجبور است تمام این دستورات را به طور دقیق انجام دهد، اما مدل های دیگری نیز وجود دارد که باعث بهبود رابطه ی بین بیمار و پزشک میشوند.

در این روش به این نکته توجه می شود که پزشک و شخص بیمار هر دو در روند بیماری و مسئولیت ها و تصمیمات گرفته شده مسئول هستند و دو طرف به تصمیمات یکدیگر احترام می گذارند و بر خلاف روش بالا هیچ رابطه ی دیکتاتوری بین بیمار و پزشک وجود ندارد.

عده ای می گویند که این روش بهترین راه برای درمان کردن بیماری های مزمن می باشد، چون در این بیماری ها شدت بیماری باعث می شود طول دوره ی درمان افزایش یابد و فرد بیمار اگر با پزشک خود همان طور که گفته شده یک رابطه ی دو طرفه نداشته باشد به طور معمول در روند درمان بیماری اختلال ایجاد می شود، اما در صورت احترام به تصمیمات یکدیگر مسلما بهترین نتایج عاید شخص بیمار می شود.

طبق سوگندی که پزشک می خورد می بایست متعهد شود به هیچ وجه هیچ آسیب عمدی به بیمار وارد نکند، این آسیب عمدی چه از راه یک اقدام اشتباه و چه از طریق غفلت در درمان بیمار انجام شود تفاوتی نمی کند و اقدامات انجام شده باید به نحوی باشد که به سود بیمار و کمکی در روند بهبودی فرد بیمار شود. مجموع اقدامات انجام شده می بایست احتمال صدمه به شخص بیمار را تا حد امکان کاهش دهد.

یکی از اصول دیگری که یک پزشک خوب باید به آن توجه کند عدالت است. این قضیه به این معنی است که طبیب می بایست در کار خود منصف باشد و خدماتی که به بیماران مختلف ارائه می دهد توزیعی عادلانه داشته باشند.

به نظر می رسد مهم ترین ویژگی که یک پزشک باید داشته باشد علاقه ی او به پزشکی  و  نجات جان همنوعان خود می باشد.

یک پزشک خوب باید ابتدا توانمند، دارای قدرت درک کردن بیمار، همانند مشاور رفتار کردن، صمیمانه رفتار کردن، القای حس اطمینان به بیمار، ایمان داشتن، دارای شهامت و شجاع بودن، دلسوز، خلاق، وظیفه شناس، حساس و دقیق، دارای رفتار دوستانه، صادق بودن و غیره باشد.

از مهم ترین عواملی که یک پزشک را متبحر می کند این است که او بتواند علم پزشکی را با هنر طبابت در هم بیامیزد.

باید توجه داشت که تنها با داشتن علم پزشکی نمی توان به درمان بیماری خود پرداخت و علاوه بر این پزشک باید ویژگی هایی که در بالا گفته شد نیز برای رابطه ی بهتر با بیمار داشته باشد و بتواند از هنر خود و خلاقیتش برای کمک به درمان بیمار بهره بگیرد.

یک پزشک باید بداند که تنها داشتن اطلاعات از بیماری فرد مراجعه کننده نمی تواند کاملا او در درمان شخص مراجعه کننده یاری دهد، بلکه باید به رابطه ی بیمار با محیط اطراف خود، خانواده، دوستان نزدیک، شغل، امید و ترس ها توجه شود.

پزشکی که نتواند به جز اطلاعاتی در مورد بیماری به موارد بالا توجه کند، مسلما در کار خود موفق نخواهد شد، زیرا انسان یک موجود اجتماعی است وعلت ها و دلایل مختلفی از جمله موارد بالا در روحیه و جسم او اثر می گذارد، چنان که جسم و روح انسان از یکدیگر قابل تفکیک نمی باشند.

یکی دیگر از مواردی که در تشخیص یک پزشک خوب باید به آن توجه داشت، به روز بودن آن پزشک از نظر اطلاعات پزشکی می باشد. امروزه در طبابت تحقیقات گسترده ای در مورد موارد گوناگون انجام می شود و به واسطه ی این تحقیقات پزشکان در صورت به روز بودن می توانند از نتایج به دست آمده برای افزایش کیفیت کار خود استفاده کنند به طور مثال: استفاده از روش های جدید درمانی، تکنیک های جدید، داروهای جدید و مواردی که حاصل این تحقیقات است می توانند بسیار مفید و کارساز باشند.
یکی از عواملی که در جامعه ی ما برای یک پزشک خوب باید معیار باشد این است که باید بداند پزشکی همان طور که سوگند خورده است مهم ترین وظیفه ای که بر گردن او نهاده شده است، نجات جان بیماران است

اما متاسفانه توجه بیش از حد به پول ممکن است پزشکان را از این تعهد اساسی تا حدودی دور کند، اما یک پزشک خوب می داند که طبابت شغل مقدسی است و هدف اصلی از این شغل کمک به درمان بیماری ها و بالا بردن سطح سلامت افراد جامعه است.

چه عواملی بر روی هزینه ی ویزیت پزشک عمومی در منزل می تواند تاثیر گذار باشد؟

یکی از موارد تاثیر گذار بر روی هزینه ها نوع خدمات ارائه شده توسط پزشک برای بیمار است.

باید توجه داشت که پزشک عمومی فقط می تواند خدمات عمومی در سطح تخصص خود را انجام دهد و اگر پزشک عمومی تشخیص دهد که نوع خدمات مورد نیاز بیمار متناسب با سطح دانش های او نیست، بیمار را به یک پزشک متخصص در آن زمینه ارجاع می دهد.

پزشک متخصص نیز می تواند در منزل اقدامات اولیه ی درمان بیماری را انجام دهد، اما اگر مشکل ایجاد شده برای شخص احتیاج به امکانات بیمارستانی داشته باشد پزشک متخصص مجبور است دستور بستری فرد بیمار را صادر کند.

محل زندگی فرد بیمار نیز از عوامل تاثیر گذار در هزینه ی ویزیت پزشک عمومی در منزل است. مسلما افرادی که در حاشیه ی شهر ها یا روستاها زندگی می کنند به دلیل طولانی شدن مسیرهای رفت و آمد هزینه ی  پزشک عمومی در منزل به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

این افراد که در جاهای دور افتاده زندگی می کنند برای نیاز های اولیه، ابتدا به خانه های بهداشت ساخته شده در نواحی اطراف خود برای بیماری های جزئی مراجعه می کنند، اما در صورتی که فرد بیمار قادر به جابه جایی نباشد مجبور است از شرکت هایی که پزشک عمومی را به منازل می فرستند استفاده کند.

اصولا اولین مرحله از شروع کار پزشک در منزل با تماس تلفنی شخص بیمار یا خانواده بیمار به این شرکت ها شروع می شود و طبق تجربه ای که اپراتورهای این شرکت ها دارند با استفاده از سوالات تخصصی و تاریخچه ی بیمار تا حدودی می توانند تشخیص دهند که چه نوع خدماتی باید به بیمار ارائه شود و اینکه برای درمان پزشک عمومی یا پزشک متخصص باید به منزل شخص بیمار فرستاده شود.

یک پزشک خوب و کاریزماتیک چه ویژگی هایی دارد؟

افراد زیادی گمان می کنند که یک پزشک فقط با داشتن جاذبه های شخصی می تواند پزشک موفقی شود، اما یک پزشک خوب علاوه بر جذابیت های فردی مهارت های کافی نیز باید داشته باشد.

اولین مطلبی که باید به آن توجه داشت این است که پزشکان می بایست برای بیماران خود ارزش قائل شوند و حرفهای آنان را به دقت گوش دهد. بیماران دوست دارند برای پزشک خود شرایطشان را کاملا توضیح دهند به همین جهت پزشکان باید به مریضان خود فرصت دهند که حرفهایشان را بزنند حتی اگر این حرفها برای پزشک اطلاعات جدیدی به همراه نیاورد.

از نکاتی که یک پزشک باید از آن دوری کند سرزنش کردن بیمار است. پزشکان باید توجه داشته باشند که شخص بیمار برای معاینه شدن به پیش آنها آمده است و در حال حاضر از سلامت کامل برخوردار نیستند، به همین دلیل نباید به خاطر بی توجهی ها و کارهایی که منجر به بیماری در آنها شده است مورد سرزنش قرار بگیرند. بعلاوه هیچگاه نباید یک بیمار را به دلیل مسائل پزشکی سوال و جواب کرد. رعایت نکردن این کارها باعث می شود که پزشک شخصیتی پیدا کند که دیگر نتواند با بیمار خود رابطه برقرار کند و این باعث می شود که بعد از مراجعه ی اول، خیلی از بیماران برای بار بعدی به این نوع پزشکان مراجعه نکنند.
بهتر است پزشکان توجه کنند که کارهایی مانند لبخند زدن حس خوبی را در بیمار ایجاد می کند. این لبخند اگر طبیعی باشد باعث می شود بیمار بتواند با آرامش بیشتر از مشکلات خودش سخن بگویید و اطلاعات دقیق تری را در اختیار پزشک قرار دهد، همچنین امیدوارانه صحبت کردن هر چقدر هم که بیماری مریض مراجعه کننده خطرناک باشد بسیار مهم است. یک پزشک خوب مهم است که بداند یکی از شیوه های درمان همین امید دادن به بیمار خود است. به طوری که اگر بیمار قوت قلب داشته باشد در مقابل بیماری سرسخت تر می شود و برای درمان خود بهتر می جنگد.

ارتباط چشمی داشتن با بیمار می تواند نقش پررنگی در ایجاد یک رابطه ی خوب و صمیمی بین پزشک و بیمار داشته باشد. بهتر است که این ارتباط چشمی همیشگی باشد، این ارتباط چشمی کمک می کند که بیمار از اینکه به او توجه می شود  و پزشک به درمان آن واقف است کمک کند. داشتن یک مطب منظم نیز به طریق غیر مستقیمی می تواند باعث ایجاد آرامش بیماران مراجعه کننده شود.
یکی دیگر از مواردی که پزشک باید مد نظر قرار  دهد این است که سعی کند این حس را در خود ایجاد کند که سلامتی بیمار را از هر چیز دیگری مهم تر در نظر داشته باشد و از صمیم قلب درمان فرد بیمار را بر هر چیز دیگری اولویت ببخشد. بهتر است پس از معاینات لازم و موارد گفته شده در بالا این آرزوی قلبی برای بهبود را شخصا به بیمار بگویید و بیمار بداند که درمان او برای پزشک مورد نظر بسیار اهمیت دارد. رعایت کردن همین نکاتی که به نظر کوچک می رسد باعث می شود در دراز مدت پزشک بتواند نتایج بسیار قابل توجهی به نسبت گذشته به دست آورد.

از چه راه هایی می توان وارد رشته ی پزشکی شد؟

در جامعه ی امروزه شغل پزشکی از آن دسته مشاغلی است که می تواند موقعیت اجتماعی و درآمدی خوبی را برای فرد ایجاد کند.  به همین دلیل دانش آموزان و جوانان می خواهند با انتخاب این رشته، آینده ی خود را تضمین کنند.

رشته ی پزشکی که می تواند جایگاه اجتماعی خوبی را برای فرد رقم بزند در کنار زیبایی های ظاهرش، سختی های خاص خودش را نیز دارد. برای اینکه یک فرد وارد رشته ی پزشکی شود در جامعه ی ما ابتدا باید کنکور دهد و از طریق تحصیل در دانشگاه به مدرک پزشکی دست پیدا کند.

امروزه به دلیل جایگاه بالای شغل پزشکی افراد زیادی خواهان ورود به این رشته هستند، به همین دلیل در آزمون های ورودی این رشته رقابت سختی وجود دارد. هر چقدر فرد بتواند در دوران کنکور فشرده تر مطالعه کند و درسها را مفهومی بخواند شانسش برای قبولی در این رشته بیشتر است.
در دانشگاه های آزاد نیز می توان در این رشته تحصیل کرد، ولی بایستی به شهریه ی بالای این رشته در دانشگاه های آزاد نیز توجه کرد با اینکه قبول شدن در دانشگاه های آزاد از سختی کمتری به نسبت دانشگاه های سراسری برخوردار است

باید توجه داشت که رشته ی پزشکی حدودا شش سال طول می کشد و پس از شش سال مدرک دکترای عمومی به این افراد داده می شود. اگر کسی بخواهد پس از این دوره در یکی از رشته های تخصصی پزشکی ادامه تحصیل دهد، باز باید در رشته ی مورد نظر کنکور دهد. برخی از این تخصص ها مانند: جراحی اعصاب، قلب، پوست و زیبایی از طرفداران زیادی برخوردارند.

تصمیم اشتباه یک پزشک می تواند جان انسانی را به خطر بیندازد، برای مثال اگر فردی که به دکتر مراجعه می کند دارای آلرژی به موردی خاص باشد و پزشک در مورد این آلرژی و موارد مربوطه از او سوال نپرسد، می تواند با تجویز دارویی که برای شخص بیمار حساسیت زا است، او را دچار آسیب های جدی کند. به همین دلیل است که گفته می شود این حرفه از حساسیت بالایی برخوردار است و افرادی که می خواهند به این رشته وارد شوند ابتدا بایستی به علایق خود توجه کنند و سپس مشکلات رسیدن به این جایگاه را در نظر داشته باشند.
یکی از مواردی که دوستداران رشته ی پزشکی باید به آن توجه کنند این است که در رشته ی پزشکی کلاس های عملی و تئوری به صورت فشرده برگزار می شوند.

به این معنی که فرد تحصیل کننده در این رشته میبایست یک هماهنگی منظمی بین کلاس های درسش و زندگی شخصی خود برقرار کند و بداند که این رشته جزئی از زندگی او شده است.

چه ویژگی هایی را می توان در مورد رشته ی پزشکی بیان کرد؟

از جمله ویژ گی هایی که می توان برای رشته ی پزشکی بر شمرد عبارتند از:
•    در جامعه از شأن و منزلت اجتماعی بالایی  برخوردار هستند.
•    می توانند در سرتا سر دنیا کار کنند (زیرا این شغل در همه ی دنیا کاربرد دارد و پذیرفته شده است).
•    از فرصت های شغلی مناسبی برخوردار بود و جز مشاغل امن می باشد.
•    چز مشاغل پر درآمد جامعه است.
•    می توان با استفاده از آموزش دادن به دانشجویان به صورت درسهای عملی و تئوری و آماده سازی آنها برای مشاغل آینده در دانشگاه درآمد زدایی کرد.

چه ویژگی های شخصیت مناسب این رشته و شغل هستند؟

افرادی که قصد ورود به رشته ی پزشکی را دارند، از نظر شخصیتی باید افرادی باشند که از سلامتی جسمی و روحی کامل برخوردار باشند و همین طور افرادی مهربان و دلسوز و صمیمی و دارای شخصیت برون گرایی، دارای مهارت صحبت کردن و همدل شدن با بیمار ، دارای عاطفه ی انسانی بوده و فردی فروتن باشند.

افراد متکبر و مادی گرا و پول دوست که بیماران را در مطب خود به چشم پول و اسکناس می بینند به درد این حرفه نمی خورند و نمی توانند در این شغل موفق باشند.
پزشکان باید افرادی باشند که حس انسان دوستی، ریسک پذیری و انعطاف شخصیتی و کمک به هم نوع در آنها وجود داشته باشد که بتوانند از جان و دل برای بیمار خود مایه و زمان بگذارند و تنها دغدغه ی ذهنی آنها بهبود حال بیمار باشد نه پول و درآمد خود. هم صحبت شدن پزشک با بیمار و امید دادن او می تواند حس خوبی را در بیمار به وجود آورد.

چه نکاتی در مورد خدمات پزشکی در منزل باید مورد توجه قرار بگیرد؟

یکی از از این نکاتی که پزشک مراجعه کننده در منزل باید به آن توجه کند، داشتن اطلاعات لازم در مورد کهولت سن افراد می باشد. پزشک می داند که هر شخصی با افزایش سن تغییراتی در بدنش ایجاد می شود.

یکی از این تغییرات مربوط به سلول ها می باشد. با افزایش سن برخی از سلول ها پیرتر  و  احتمال صدمه دیدنشان بیشتر می شود. به طور مثال: سلول های عصبی و ماهیچه ای به دلیل اینکه بعد از تولد نمی توانند تقسیم شوند و در صورت صدمه دیدن جایگزینی ندارند، با افزایش سن چروکیده و شکننده تر می شوند. با این تفاسیر در صورت مراقبت صحیح از سالمندان می توان در حفظ سلامتی آنها از نظر روحی و روانی کوشید.

سالمندان و یا کسانی که از سالمندان مراقبت می کنند باید به یک سری از ویژگی ها مانند ورزش کردن مرتب و سر وقت، داشتن یک رژیم غذایی مفید، استراحت کردن به مقدار لازم به منظور فشار نیاوردن بیش از حد به ماهیچه هایی که بر اثر افزایش سن ضعیف شده اند و یک سری از مراقب هایی که یک سالمند باید به منظور پیشگیری به آن توجه کند، دقت نمایند. از نکاتی که برای مراقبت یک سالمند جهت پیشگیری باید بدان توجه داشت استفاده کردن از پزشک در منزل می باشد.

همچینین ممکن است در صورتی که سالمند به پزشک عمومی نیاز داشته باشد به دلیل کهولت سن به موارد دیگری همانند فیزیوتراپی و پرستاری در منزل نیز نیاز داشته باشد. این موارد به دستور پزشکی که به منزل مراجعه می کند می بایست انجام بگیرد.

همان طور که گفته شد افرادی که سن بالایی دارند دارای ماهیچه های ضعیف و مفاصلی هستند  که کارایی خود را دیگر ندارند و نقاطی محتمل که ممکن است بسیار آسیب پذیر باشند را دارا می باشند. به همین دلیل ممکن است پزشک دستور دهد که از یک فیزیوتراپیست به منظور کار کردن با ماهیچه ها و مفاصل آسیب دیده و یک پرستار برای رسیدگی به وضعیت عمومی سالمند استفاده شود.

از پزشک عمومی در منزل عمدتا در چه مواردی استفاده می شود؟

از عمده ترین مواردی که از پزشک عمومی در منزل استفاده می شود وجود افراد سالمند در خانه است. افراد سالمندی که می توانند کارهای روزمره ی خود را انجام دهند کمتر به مراجعه ی پزشک به منزل محتاج می شوند

اما سالمندانی که تقریبا یک جا نشین شده اند هم به دلیل ضعیف شدن ماهیچه ها و مفاصل و کم تحرکی و هم به دلیل مشکلات روحی که به دلیل یک جا نشینی پیدا می کنند بیشتر به حضور پزشک در منزل احتیاج دارند.

کهولت سن با اینکه باعث ایجاد یک سری تغییرات فیزیولوژیک در بدن می شود، اما این تغییرات، به صورت یکسان در افراد مختلف مشاهده نمی شود.
از  عمده ترین مسائلی که باعث مشکلات در سالمندان می شود می توان به افسردگی، بی خواب شدن به دلیل نداشتن فعالیت کافی و یا نا امیدی، مشکلات ناشی از تغذیه به دلایل مختلفی از جمله: مشکلات دندانی و مشکلات گوارشی اشاره کرد.

این سالمندان اگر به مدت زیادی خانه نشین شوند، به دلیل کم شدن فعالیت های روزانه توانایی ماهیچه ها و مفاصل خود را از دست داده و اگر این رویه بسیار طولانی شود، مفاصل بدن اصطلاحا دچار خشکی و یخ زدگی می شوند و این قضیه باعث می شود که فرد سالمند احساس درد داشته باشد.

از موارد دیگر که در بالا ذکر شد سوء تغذیه در افراد کهنسال است. مشکلات تغذیه ای در این مورد نیز در سالمندان یک جا نشین بیشتر است.

هنگامی که شخص سالمند مدت زیادی را در خانه سپری می کند باعث مشکلات تغذیه ای و نداشتن میل کافی به غذا خوردن و به دنبال آن باعث کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن می شود.

از دیگر مواردی که باعث ناراحتی های شخص سالمند می شود عارضه های روحی و افسردگی است. که این موارد در تمام دنیا شایع است.

تنها بودن و انتظارات از اطرافیان از مواردی است که باعث این مشکلات می شود اگرچه این مشکلات در انسان های سالم نیز دیده می شود، اما در سالمندان از عوارض جدی ممکن است برخوردار باشد

زیرا در سالمندان اگر دوره های افسردگی و نا امیدی طولانی شود باعث سرکوب سیستم ایمنی و کاهش توانایی بدن در مقابل بیماری ها می شود. از دیگر مواردی که افسردگی می تواند به وجود بیاورد، ایجاد حس خودکشی در افراد سالمند است.
حس خودکشی بیشتر در سالمندان ساکن اروپا و آمریکا دیده می شود.

حال اگر سالمند مورد نظر تحت مراقبت پزشک در منزل باشد، در صورت ابتلا به افسردگی و ناراحتی های روحی، پزشک می تواند با شیوه هایی که ارائه می دهد باعث رفع این مشکل شود. از شیوه های معمول برای درمان این قضیه می توان به ارتباط با همسایه ها و خویشاوندان و انجام دادن ورزش های سبک اشاره کرد. با انجام دادن این موارد و تحت نظر بودن سالمند توسط پزشک در منزل، می توان تا حد زیادی از عوارض افسردگی جلوگیری کرد.

تغذیه در سالمندان از عوامل مهمی است که باید به آن توجه داشت. از مهم ترین مشکلاتی که تغذیه ی نامناسب در سالمندان به وجود می آورد می توان به قند خون، بالا بودن چربی خون و فشار خون بالا اشاره کرد.

کهولت سن به دلیل کم شدن فعالیت های بدنی باعث می شود متابولیسم عادی بدن دچار اختلال گردد و نیاز به کالری و انرژی کاهش پیدا کند. به همین دلیل اگر در صورتی که سالمند از غذاهایی با کالری بالا استفاده کند چاقی رخ می دهد.

برای حل این موارد توجه به انتخاب کردن غذاهایی با حجم کم و دارا بودن مواد مغذی کافی و استفاده ی کمتر از شیرینی ها و چربی ها توسط پزشک توصیه می شود. باید توجه داشت که رژیم غذایی فرد سالمند توسط پزشک صورت بگیرد.

یکی از عوارض مهم اشتهایی، کم شدن ویتامین ها، اسید آمینه های ضروری و مواد معدنی پرکاربرد در بدن می باشد. کم شدن میل به غذا یکی از علائم اولیه ی کاهش مواد معدنی ضروری است.

در سالمندان پیشنهاد می شود به مواردی مثل: داشتن تغذیه ای پر از کالری، استفاده از وعده های غذایی بیش از حد معمول و دارای پروتئین، استفاده از غذاهای دارای طعم دهنده و ادویه و مواردی که باعث افزایش اشتهای فرد شود، مثل: آبلیمو و غیره برای خوش خوراک کردن بیشتر مواد غذایی توجه شود.

از دیگر مواردی که پزشک در رژیم غذایی سالمندان توصیه می کند، توجه به تنوع غذایی مثل: استفاده از نان، میوه ها و سبزی ها، لبنیات و حبوبات، گوشت و تخم مرغ و مواد گوناگون می باشد.

باید توجه شود کهولت سن باعث یبوست زیاد در افراد می شود و به طور معمول مواردی مانند مصرف مواد غذایی دارای فیبر مثل: سبزی های و میوه های ساده، مواد سبوس دار، و موادی مثل انجیر و آلو مصرف مواد غذایی که مایعات زیادی داشته باشند مثل سوپ و آش، استفاده از مایعات زیاد در طول روز و فعالیت روزانه با توجه به محدودیت های فرد سالمند توسط پزشک توصیه می شوند.

در صورتی که فرد سالمند به یکی از عارضه هایی که در بالا ذکر شد مبتلا شود و نتوانیم به دلیل مشکلات جسمانی او را نزد پزشک ببریم می توانیم از یک پزشک عمومی در منزل استفاده کنیم.

به طور مثال افزایش قند خون باعث حالتی همانند بیهوشی در فرد سالمند می شود. ممکن است که خانواده ی فرد سالمند با مشاهده ی علائمی مثل بیهوشی دچار ترس و اضطراب شوند

اما کافی است در این موارد از یک پزشک عمومی در منزل بهره ببرند، پزشک با دیدن این وضعیت به راحتی متوجه می شود که سطح قند خون از حالت نرمال فاصله گرفته و با استفاده از داروهایی باعث برگرداندن فرد سالمند به حالت طبیعی می شود.

اصولا کسانی که در منزل از بیمارانی مراقبت می کنند که امکان جا به جا کردن آنها سخت است و یا وجود ندارد، در صورت مشاهده ی مواردی مثل: افزایش فشار خون، افزایش چربی خون، تپش قلب، دیابت، مشکلات گوارشی شدید مثل یبوست، مشکلات عصبی و روانی و هر چیزی که باعث شود فرد مراقبت کننده مجبور به استفاده از پزشک در منزل می شود و بنابراین به این نکته باید توجه داشته باشند که بدانند در چه وقتی از چه نوع پزشکی استفاده کنند.

برای مثال اگر فرد سالمند دارای فشار خون بالا باشد و مشاهده شود که فرد سالمند دچار سردرد شده است می توان تنها با آوردن یک پزشک عمومی در منزل نسبت به درمان بیمار اقدام کرد.

به طور کل اگر بخواهیم عمده ترین مواردی را که یک پزشک عمومی قادر به درمان آن است ذکر کنیم، باید توجه شود به اینکه در تمام علائمی که باعث مشکلات سطحی در فرد می شود می توان از یک پزشک عمومی بهره برد

اما در موارد حاد بهتر است از پزشک متخصص استفاده شود. لازم به ذکر است تشخیص استفاده از پزشک متخصص نیز نباید توسط افراد مراقبت کننده از بیمار صورت بگیرد  و توصیه می شود در موارد شدید نیزباید از راهنمایی های پزشک عمومی برای تشخیص انتخاب دقیق پزشک متخصص استفاده کرد.

پزشک خانواده چگونه می تواند به بیمارانی که در منزل نگهداری می شود کمک کند؟

ابتدا باید بدانیم پزشک خانواده کیست و در چه مواردی می تواند به ما کمک کند،

پزشک خانواده کسی است که مسئولیت دارد یک سری خدمات مختلف را بدون توجه به سن، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، جنس، و خطر بیماری در اختیار بیماران تحت پوشش خود قرار دهد.

اصولا پزشک خانواده یک پزشک عمومی است که در صورت تشخیص می تواند افراد تحت پوشش خود را به یک پزشک متخصص معرفی کند.

پزشک خانواده وظیفه دارد هنگامی که افرادی را تحت پوشش خود در مکانی خاص قرار می دهد یک پزشک خانواده ی دیگری را نیز در همان مکان تحت عنوان جانشین خود انتخاب کند و در صورتی که پزشک خانواده نتواند در مواقع خاص در اختیار افراد تحت پوشش خود قرار داشته باشد می توان به جانشین او مراجعه کرد تا خدمات مورد نیاز را در اختیار افراد بیمار قرار دهد.

از موارد مثبت داشتن پزشک خانواده، می توان به نزدیکی پزشک خانواده به افراد تحت پوشش اشاره کرد. در این صورت اگر افراد تحت پوشش به مشکل خاصی بر بخورند، می توانند تنها با پیمودن فاصله ی کمی به پزشک خود دسترسی داشته باشند.

این نکته باعث می شود در صورت اینکه نتوانیم از پزشک عمومی در منزل استفاده کنیم به پزشک خانواده ی خود در همان نزدیکی های محل زندگی مراجعه کنیم.

خدماتی که پزشکان عمومی برای افراد تحت پوشش انجام می دهند شامل: معاینات سرپایی، انجام دادن آزمایشات لازم، پیگیری کردن مراقبت های لازم و تجویز داروهای مورد نیاز و خدمات توان بخشی می باشد. در هر مکانی که حضور دارید می توانید در صورتی که از یکی از بیمه های پایه استفاده می کنید

برای داشتن پزشک خانواده اقدام کنید. پزشک خانواده را معمولا سرپرست خانواده انتخاب می کند، اما گاهی هر فرد در صورت موافقت سرپرست خانواده می تواند با بیان دلیل خود پزشک خانواده ی خود را به صورت مجزا انتخاب کند.

اگر افراد بیماری که نیازمند مراجعه به پزشک می باشند از پزشک خانواده استفاده کنند، به دلیل نزدیک بودن پزشک هم در وقت خود صرفه جویی کرده و هم باعث کاستن از مشکلات ترافیکی و نارضایتی های جسمی به هنگام طی کردن مسافت های طولانی می شود

اما اگر فرد بیمار مورد نظر به دلایل و شرایط جسمی و روحی حتی نتواند به پزشک خانواده مراجعه کند بایستی از یکی از شرکت های طرف قرار داد با پزشکانی عمومی استفاده کند. این کار باعث می شود از اقدامات سر خود و غیر تخصصی توسط خود جلوگیری شود و اقدامات لازم تحت نظر یک پزشک که در کار خود تبحر دارد انجام شود.

کلام آخر:

از مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که استفاده از یک پزشک عمومی در مواردی مانند: داشتن افراد کهنسال که قادر به جا به جایی نیستند و افراد معلول و غیره می تواند تا حد زیادی به روند درمان بیماری به وجود آمده و حل این مشکل زیر نظر شخص پزشک کمک نماید

همچنین همان طور که گفته شد تشخیص اینکه در صورت لزوم باید از چه پزشک متخصص استفاده کرد بر عهده ی پزشک عمومی است و نباید از پزشک متخصص طبق نظر خود  استفاده کرد. علاوه بر این باید توجه داشت اصولا مواردی که باعث ناراحتی های سطحی مثل داشتن سردرد و افت فشار و موارد این چنینی می شود استفاده از پزشک عمومی در اولویت است.

پزشکان در صورت نیاز افراد بیمار را ممکن است به یک پزشک متخصص و یا در صورت لزوم به یک بیمارستان برای قرار گرفتن تحت مراقبت های ویژه ارجاع دهند. در این مقاله نشان داده شد که اهمیت پزشک عمومی متبحر برای تشخیص بیماری های مختلف و حتی ارجاع به پزشکان متخصص چقدر مهم است و اینکه استفاده از پزشک عمومی در منزل می تواند به کاهش صدمات جدی و راحتی بیماران بسیار کمک کند.

توصیه می شود افرادی که برای مراجعه به پزشک نمی توانند از خانه خارج شوند، تمام فعالیت های فیزیکی، تغذیه ای، دارویی و موارد مهم دیگر را تحت نظر یک پزشک در منزل خود انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×