آلفا طب

متخصص مغز و اعصاب ویزیت در منزل

متخصص مغز و اعصاب ویزیت در منزل

ما در این مقاله قصد داریم، درباره خدمات پزشکی متخصص مغز و اعصاب ویزیت در منزل با شما مفصلا صحبت کنیم. حتما میدانید که بسیاری از پزشکان خدمات پزشکی خود را در منزل نیز ارائه میدهند.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس:

021-22371371 
021-26851095

09124885082

 

اینکه متخصصین مغز و اعصاب در منزل چه خدماتی را میتوانند ارائه دهند و چگونه به بهبود وضعیت بیماران خود رسیدگی میکنند، مقاله ای بسیار پر بار را میطلبد که ما در اینجا میخواهیم با شما به توضیح و اشتراک این مقاله بپردازیم. در ادامه این مطلب با ما حتما همراه باشید.
•    متخصص مغز و اعصاب کیست؟
•    چه بیماری هایی مربوط به حوزه کاری پزشک متخصص مغز و اعصاب میشود؟
•    متخصصین مغز و اعصاب در منزل چه خدماتی را ارائه میدهند؟
•    ویژگی های یک پزشک متخصص مغز و اعصاب چیست؟
•    مزایای پزشک متخصص مغز و اعصاب در منزل چیست؟
•    متخصصین مغز و اعصاب چند نوع کار درمانی را تجویز میکنند؟
•    مراحل کاردرمانی در منزل چیست؟
•    جمع بندی مطلب

 

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم با متخصص مغز و اعصاب و حرفه وی بیشتر آشنا شویم. یک فرد متخصص مغز و اعصاب یا همان نورولوژیست، شخصی می باشد که پس از گذراندن دوره عمومی پزشکی و چهار سال کلاسهای مرتبط با رزیدنتی مغز و اعصاب، قادر است که عنوان متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست را به خودش اختصاص دهد.

این فرد بعد از اتمام دوره های تکمیلی مربوط به مغز و اعصاب، در رشته های مربوطه از قبیل سردرد، خواب، بیماری های مرتبط با حرکت و … ، به شکلی فوق تخصصی میتواند به درمان عارضه های متنوع بیمارن خود بپردازد.

از آنجایی که سیستم عصبی در همه قسمت های بدن وجود دارد، کار این پزشک متخصص نیز به همه قسمت های بدن مرتبط میشود.

 

چه بیماری هایی مربوط به حوزه کاری پزشک متخصص مغز و اعصاب میشود؟

از جمله بیماری هایی که مربوط به حوزه کاری این پزشک متخصص میشود، میتوان به سردرد های میگرنی، انواع سردرد ها، سردردهای تنشی، کلاسترها، نرالژی و …، همچنین مشکلاتی از قبیل بیماری های صرع و تشنج، اختلالات راه رفتن و حفظ تعادل، بیماری های حرکتی مانند پارکینسون، تکلم و صحبت کردن، بعضی از بیماری های مربوط به ستون فقرات مانند گردن درد و اسپاسم های عضلانی، انواع لرزش ها، تومور های دست و سر، اختلالات خواب نظیر نداشتن خواب عمیق و موثر، بیماری های درگیر کننده عصب مانند ام اس و… را اشاره کرد که مربوط به این حوزه پزشکی میشوند.

متخصصین مغز و اعصاب در منزل چه خدماتی را ارائه میدهند؟

در اینجا باید به بررسی این موضوع بپردازیم که این پزشکان متخصص در ویزیت منزل چه خدماتی را میتوانند ارائه دهند. متخصصان اعصاب و روان به بیمارانی که مشکلات سیستم عصبی برخورده اند رسیدگی خواهند کرد. در ادامه به خدمات این پزشکان در منزل اشاره خواهیم کرد. در ادامه این مقاله حتما با ما همراه باشید.

 

رسیدگی به بیماران صرع و تشنجی در منزل:

یکی از خدماتی که در منزل توسط پزشکان متخصص مغز و اعصاب انجام میشود، ویزیت بیماران سرعی و تشنجی است. این بیماران شاید به دلیل وخامت حال و شرایطی که دارند، نتوانند به مطب پزشک مراجعه کرده و شخصا برای درمان مراجعه کنند.

از این رو بسیاری از شرکت ها پزشک را به منزل فرستاده و ویزیت و خدمات بسیاری را در منزل انجام میدهند. از خدماتی که برای ویزیت بیماران صرعی انجام میشود،

میتوان به دریافت اطلاعات کامل از خانواده و کسانی که شاهد حملات عصبی و تشنجی بودند، ویزیت فیزیکی فرد بیمار، نوشتن آزمایشات فوری، دریافت اطلاعات کلیدی شامل علت استرس وارد شده به بیمار و مقدار آن، لیستی از داروهایی که فرد در حال حاضر مصرف میکند و مقدار آنها، حتی دریافت اطلاعات دارویی مولتی ویتامین های دریافتی فرد بیمار و یادداشت آنها، اشاره کرد.

پزشک در صورت انجام آزمایشات توسط فرد میتواند علت تشنجات را بیان کرده با توجه به نوع حرکت، کنترل ذهن، توان حرکتی، نوع بیماری صرع فرد بیمار را مشخص نماید. در صورت لزوم پزشک متخصص آزمایشاتی را برای ناهنجاری های مغزی توصیه کرده و حتما تاکید به انجام آنها خواهد کرد.

سی تی اسکن، تصویر برداری، ام ار ای و تست های لازمه را برای فرد بیمار تجویز کرده و از طریق آن به بهبود نوع بیماری فرد کمک خواهد کرد. در صورت انجام آزمایشات، پزشک در مراحل بعدی حتما درمان های دارویی موثر را آغاز و به بیمار توصیه خواهد کرد.

رسیدگی به بیماران سکته مغزی در منزل:

یکی دیگر از سرویس ها و خدمات پزشکان متخصص مغز و اعصاب، پیگیری و رسیدگی به بیمارانی است که دچار سکته مغزی شده اند.

سکته مغزی که شامل ایجاد لخته خون در شریان های خونی مغز میشود ،سبب ایجاد اختلال در روند کار مغز شده و موجب آسیب به قسمت هایی از مغز میشود.

گاهی شدت این آسیب به حدی زیاد است که قدرت حرکت و توان تکلم از فرد گرفته شده و فرد ممکن است، دچار فلج مغزی و حرکتی شود، لذا لازم است، این افراد دائما تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب بوده و از نظر پیشرفت حرکتی و حتی بیماری تحت آزمایش قرار گیرند.

پزشکان متخصص مغز و اعصاب میتوانند در منزل به این بیماران رسیدگی کرده و وضعیت جسمی این افراد را زیر نظر بگیرند.

آزمایش ها و مشاهدات عینی افراد را مشاهده کنند و در صورت لزوم ،داروهای فرد بیمار را تجدید کرده و یا برای آنها فیزیوتراپی در منزل را تجویز کنند.

ویزیت افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، یکی از خدماتی است که پزشکان متخصص مغز و اعصاب در منزل انجام میدهند.

ویزیت بیماران ام اسی در منزل:

از دیگر خدمات پزشکان متخصص مغز و اعصاب، ویزیت بیماران ام اسی در منزل است. این بیماری که نیاز به مشاهدات و پیشرفت بیماری، همچنین مقابله بیمار با این بیماری را دارد

باید توسط پزشک دائما تحت نظر گرفته شود و آزمایشات منظمی درباره تاثیرات داروها و شرایط روحی بیمار سنجیده شود.

پزشک متخصص مشاهدات خود را یادداشت و درباره شرایط روحی بیمار از خانواده وی سوالاتی را میپرسد. وی با این کار شرایط فعلی بیمار را سنجیده و بر طبق آن داروها و شرایط جدید را برای وی رقم میزند.

در این بیماری لازم است، فرد بیمار تمرینات هوازی، قدرتی – حرکتی، تای چی، یوگا، ورزش های آبی، تمرین های تعادلی و … را انجام داده و شرایط حاصله را به پزشک متخصص ارائه دهد.

پزشک در این ملاقات وظیفه دارد، جواب تست ها و آزمایشات را بررسی کرده، داروهای مورد نیاز را کاهش داده و یا بررسی کند.

در این شرایط ممکن است، داروهای جدیدی اضافه شود. بهتر است، تمامی شرایط موجود درباره بیماری فرد بیان شده و جواب تمامی آزمایشات در اختیار پزشک قرار بگیرد.

همچنین این پزشکان برای ویزیت بیمارانی از قبیل، کسانی که دچار سردردهای میگرنی و خوشه ای هستند، کسانی که دچار بیماری های اختلالات عصبی و عضلانی هستند، افرادی که دچار اختلالات نخاعی هستند نیز ویزیت در منزل انجام میدهند و به انجام خدمات میپردازند.

این افراد یا پزشکان، خدمات مشابه بسیاری که در بالا ذکر شد را در منزل انجام داده و به ارائه آن خدمات میپردازند.

ویژگی های یک پزشک متخصص مغز و اعصاب چیست؟

در این بخش از مقاله میخواهیم به ویژگی های یک پزشک متخصص مغز و اعصاب خوب اشاره کنیم. اگر شما هم برای پیدا کردن یک پزشک مناسب به دنبال ویژگی های آنان هستید، در ادامه این مطلب حتما با ما همراه باشید.

متوجه نیاز بیماران خویش است:

یک پزشک متخصص مغز و اعصاب خوب، متوجه نیاز و مشکل بیماران خود میشود. پزشکانی که وارد منازل بیماران میشوند، از لحظه اول متوجه نیاز به حمایت بیمار و خانواده وی خواهند شد.

فرد بیمار به دلیل عدم توانایی خویش احساس ضعف داشته و نسبت به باقی بیمارانی که خود برای ویزیت مراجعه میکنند، بیشتر احساس حمایت از سمت پزشک خود را خواهند داشت.
به همین علت پزشک متخصص در وهله اول باید احساس امنیت و اطمینان را به فرد بیمار و بعد خانواده وی منتقل کند. با وجود وخامت اوضاع، از ایجاد تنش اضافی در فرد بیمار و ترس باید خودداری نمود.

اوضاع هر چقدر خطر ساز باشد، باید با منطق و در کمال آرامش و اطمینان شرایط را برای فرد و خانواده وی توضیح داد.
پزشک متخصصی که به منازل بیماران خود برای ویزیت فرد بیمار مراجعه میکند، باید اطلاعات کاملی در زمینه کنترل روحیه و هیجانات خود داشته باشد و بتواند احساس کنترل هیجانات را به فرد بیمار و همراهان وی نیز منتقل کند.

از تنش خانواده و بیمار کاسته و سعی کند با وجود اوضاعی حتی بسیار وخیم، راهنمایی های لازم را ارائه داده و آرام و منطقی به نظر برسد.

به همین علت باید در این راه بسیار با تجربه و مهارت کافی عمل کرد و دستورات لازمه را تا جایی که امکان دارد، در منزل انجام داد. اگر فرد بیمار از انجام بعضی از آزمایشات احساس ترس و دودلی با خود داشت، بهتر است، شرایط را برای وی تشریح کرده و ضمن توضیح کلی انجام دستورات، از استرس و نگرانی های وی کاسته شود.

با ایمان است و به کار خود مطمئن است:

یک پزشک متخصص مغز و اعصاب به کار خود مطمئن است. یک فرد با ایمان میتواند یک پزشک معتقد و خود مطمئن نیز باشد.

باید در برابر تمام ناملایمات و تنش ها و ناهنجاری های بیمار، پزشک با ملایمت و آرامش برخورد کرده و سعی کند با این ویژگی بیمار خود را آرام کرده و با اطمینان از کار خود، محدودیت های پیش رو را برای بیمار و خانواده وی توضیح داده و با توجه به شرایط فعلی و دعوت آنها به آرامش سعی کند. بهترین راه های درمانی را توصیه و به کار بگیرد.

 

مزایای پزشک متخصص مغز و اعصاب در منزل چیست؟

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم اشاره‌ ای داشته باشیم به مزایای متخصص مغز و اعصاب و ویزیت آن‌ها در منزل و اینکه چه مزیت‌ هایی برای بیماران و خانواده آن‌ها می‌تواند در پی داشته باشد؟ در ادامه این مطلب حتماً با ما همراه باشید.

مراقبت‌ های اولیه از بیماران:

مراقبت‌ های اولیه بیماران شامل کنترل فشار خون، میزان کنترل قند خون بیماران، همچنین کلیه مراقبت‌ های اولیه‌ ای که ممکن است، بر روند بهبودی بیمار تاثیر بگذارد را شامل میشود

و متخصص مغز و اعصاب در وهله اول باید بتواند میزان سلامت اولیه بیمار را تشخیص داده و با ارتقاء بهبود اولیه آن، به مراحل بعدی بهبودی بیمار که وارد حوزه تخصصی خود یعنی مغز و اعصاب میشود، ورود کرده و رسیدگی کند.

پزشک اعزامی باید میزان توان‌ بخشی بیمار، همچنین در صورتی که بیمار دچار زخم بستر و از این قبیل موارد شده است، رسیدگی به تعویض پانسمان زخم ها را نیر به عهده بگیرد، کنترل قند خون و فشارخون از دیگر وظایف رسیدگی به بیمار است که باید حتماً انجام شوند.

بهبود وضعیت زندگی جسمی بیمار، رسیدگی به عفونت‌ ها و ایجاد حس آرامش در فرد بیمار و خانواده وی از مراقبت‌ های اولیه بیمار به شمار خواهند رفت.

اگر بیمار دچار فضای تنشی و عصبی است، باید بتوانید محیط را آرام و خانواده وی را مجاب کنید تا شرایطی کاملاً ایده‌ آل و مناسب با بیماری فرد را برای وی ایجاد کنند

همچنین ممکن است که فرد در اثر بیماری دچار تنش‌ های فردی و اضطرابی باشد که این‌ گونه مراقبت‌ های اولیه در این‌ گونه بیماران کاملاً متفاوت است و باید از دیگر علائم پیشگیری و مراقبت‌ های دیگری نیز در منزل انجام شود.

همان‌ طور که میدانید، بیماران مغز و اعصاب ممکن است، به‌ صورت ناگهانی دچار افت یا افزایش فشار یا قند خون شوند که باید حتماً به این‌ گونه موارد، به‌ صورت چندین بار در روز کنترل شده و در گزارشات بیان شود.

حضور پزشک مغز و اعصاب در خانه می‌تواند به آرامش فرد بیمار و خانواده وی کمک بسیاری کرده و کنترل مراقبت‌ های اولیه بیمار می‌تواند در روند بهبود آن بسیار مؤثر باشد،

از یک پرستار برای انجام مراقبت‌ های اولیه نیز می‌توان کمک گرفت تا بتواند در تزریقات مورد نیاز و کنترل علائم حیاتی فرد و همچنین زیر نظر گرفتن رژیم‌ های دارویی و تغذیه‌ ای فرد بیمار کمک گرفت.

این افراد می‌توانندبه شکل بهتری فرد بیمار را مورد رسیدگی قرار داده و گزارشاتی هماهنگ و مؤثر در اختیار پزشکی اصلی مغز و اعصاب قرار دهند، در صورت لزوم پزشک مغز و اعصاب را فراخوانده و به منزل بیاورند.

انجام فیزیوتراپی در منزل:

گاهی اوقات پزشک مغز و اعصاب با توجه به تأثیراتی که بیماری بر روی فرد بیمار گذاشته و ناتوانی‌ هایی را در وی بوجود آورده است،

فیزیوتراپی در منزل را توصیه میکند که مهم‌ ترین حیطه تأثیرگذاری این ناتوانی‌ ها در فرد بیمار، می‌تواند دستگاه‌ های حرکتی، بیماری‌ های قلبی و تنفسی بیماری‌ های پوستی و سوختگی ها دستگاه‌ های عصبی محیطی و مرکزی بدن، مرکز درد و کنترل درد باشد

که در این مواقع پزشک متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپی در منزل را برای فرد توصیه خواهد کرد تا با انجام فیزیوتراپی بتواند به بازیابی قدرت حرکتی و توان بخشی خود کمک کند.

در فیزیوتراپی روش و متدی از درمان بیماری‌ ها و اختلالات عصبی، ناراحتی های ماهیچه‌ ای و امراض اسکلتی وجود دارد که در آن با کمک گرفتن از امکانات و فناوری های مکانیکی، جریان‌ های الکتریسیته، اجرای یک سری مانور ورزشی و دستی و عوامل فیزیکی دیگر ترمیم انجام می شود.

در این روش ها با استفاده از قدرت‌ های الکتریکی و تکیه‌ بر توان فیزیکی فعلی فرد بیمار، نسبت به ارتقاء توان بخشی ها و بالا بردن سطح سلامت فرد مذکور اقدام می شود،

توسط فیزیوتراپیست هایی که فارغ‌ التحصیل از دانشکده‌ های توان‌بخشی می باشند، می‌توان درمان‌ های بالینی را شروع نموده و فرد فیزیوتراپیست باید شناخت و آگاهی کاملاً ویژه‌ ای از عملکرد و ساختار بدن فرد بیمار داشته باشد.

این شناخت کامل باید به گونه‌ ای باشد که فرد فیزیوتراپیست در هر مرحله بداند که بدن فرد بیمار در چه مرحله‌ ای است و اقدامات بعدی مناسب برای وی چیست؟

فیزیوتراپی معمولاً به سه روش انجام می شود. که عبارتند از:

درمان‌ های تمرینی فیزیوتراپی به وسیله انجام آموزش‌ های ورزشی و درمان‌ های ویژه توسط ماساژها و انجام ورزش‌ هایی در آب (آب‌ درمانی). هر یک از اقدامات، باعث افزایش سطح سلامت فرد می‌گردد.

الکتروتراپی با استفاده از دستگاه‌ های ویژه‌ ی ای، باعث قوی نمودن (تقویت) فرد بیمار شده و این دستگاه‌ ها با تولید امواجی همچون امواج کوتاه رادیویی، امواج مافوق صوت، امواج الکتریکی و غیره باعث بهبود سلامت فرد بیمار می‌گردند.

در مهارت‌ های درمان با دست، فرد فیزیوتراپیست با استفاده از دست می‌تواند اقدام به بهبود وضعیت فعلی بیمار کرده و به درمان فیزیوتراپی در منزل بپردازد.

کاردرمانی در منزل:

گاهی اوقات پزشک متخصص مغز و اعصاب نظر به کاردرمانی در منزل می‌دهد که نیاز است، فرد کاردرمانی در منزل را در پیش بگیرد. در اینجا توضیحی بر کار درمانی در منزل خواهیم داشت. کاردرمانی در منزل یکی از خدمات، در حیطه توان‌ بخشی به کودک و بزرگسالان و همچنین کسانی است که دچار اختلالاتی نظیر اوتیسم و سندرم های ژنتیکی یا اختلالات یادگیری یا حتی فلج مغزی هستند.

ایشان می‌توانند کاردرمانی در منزل داشته باشند و اوضاع جسمی خود را رو به بهبودی ببرند. کار درمانی برای بیماران اوتیسم و کسانی که مشکلات ذهنی دارند، بسیار مؤثر خواهد بود.

این خدمات شامل کار درمانی ذهنی، کار درمانی حسی، کاردرمانی حرکتی، کاردرمانی در ادراک بینایی، بازی‌ درمانی و رفتار درمانی می‌باشند.

کار درمانی همچنین جهت بیماران دچار فلج مغزی، تجویز می‌شود، این قسمت شامل توان‌ بخشی جسمی، تمرینات انعطافی و قوت بخشیدن عضلات، انجام کار درمانی حسی تحرکی، کار درمانی ذهنی و ارائه وسایلی که ممکن است، کمک مناسبی برای بهبود وضعیت بیمار باشند، می باشد.

بسیار مناسب است که کاردرمانی برای بیماران بیش‌ فعال نیز ممکن است، تجویز شود، همچنین کسانی که دچار اختلالات یادگیری هستند، می‌توانند توسط کاردرمانی و قوی نمودن (تقویت) مهارت‌ های ذهنی نظیر حافظه، توجه و مهارت‌ های حل مسئله و پایه‌ ای خود برای تحصیل، کمک‌ های بسیاری دریافت کنند.

متخصصین مغز و اعصاب چند نوع کار درمانی را تجویز میکنند؟

کاردرمانی در منزل در چند نوع مختلف تجویز می شود که در ادامه به توضیح کوتاهی به هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاردرمانی جسمی:

در این نوع از کاردرمانی، تمرینات کششی و قوی کردن عضله های بدن که باعث اصلاح فعالیت‌ های فرد در منزل مانند نشستن روی صندلی و مبل می شود، استفاده از وسایل کمک‌ آموزشی که به انجام بهتر فعالیت‌ های روزمره زندگی فرد مانند

حمام رفتن، استفاده از سرویس بهداشتی، پوشیدن لباس و انجام تکالیف درسی، بازی با اسباب‌ بازی‌ ها و حتی غذا خوردن مستقل فرد می شود، ارائه می شود.

در این بخش از کاردرمانی از وسایلی مانند وزنه ها و دیگر وسایل کمکی، برای یاری رساندن به بیمار استفاده میشود تا بتواند حداکثر توانایی و انرژی خود را در جهت انجام فعالیت‌ ها استفاده کند.

کاردرمانی حسی:

کاردرمانی حسی تلاش میکند تا با استفاده از محیط زندگی فرد به تعدیل حسی بیمار بپردازد.

با استفاده از محرک‌ های مختلف بویایی و چشایی به‌ صورت آرام و از طریق روش‌ هایی همچون حساسیت‌ زدایی تدریجی به تعدیل حس بویایی و چشایی کودک یا فرد می‌پردازد.

ماساژهای داخل دهانی که با استفاده از براش های مخصوصی انجام می شود، در محدوده دهان و صورت انجام می‌گیرند. با استفاده از این روش‌ ها و پارچه‌ هایی با بافت‌ هایی مختلف در نواحی بدن سعی می‌کنند که سیستم حسی فرد را یکنواخت کنند.

در مورد احساس عمقی فرد با استفاده از دستگاه هایی همچون ماساژها بر روی مفاصل به تحریک و قوی نمودن (تقویت) حس عمقی فرد کمک می کنند و با استفاده از بانداژهای مخصوصی بر روی مفاصل، فعالیت حرکتی فردرا ایجاد می‌کنند.

کاردرمانی درکی حرکتی:

کاردرمانی درکی- حرکتی به بررسی حرکت چشم و دست و هماهنگی چشم و پای افراد می‌پردازد. تعادل بین مهارت‌ های هماهنگ کننده حرکتی نظیر پریدن، مهارت‌ های توپ، دنباله‌ گیری بینایی با دست و غیره می‌باشد که با طرح ریزی فعالیت‌ های شبه بازی، در جهت رسیدن به اهداف درمانی تلاش می کند.

تمرینات ردگیری بینایی، تحرک در مسیرهایی با بافت‌ های حسی متنوع، ازجمله راه رفتن روی محیطی حاوی چمن، دریافت ماساژ کف پا با توپ های خاردار، از تمرینات شایع در این گام می‌باشند که باعث دریافت هماهنگی‌ های حرکتی با حواس مختلف، مانند تست تعادل و حس بینایی و شنیداری می شود که منجر به ایجاد یکپارچگی حسی در کودک یا فرد خواهند شد.

کاردرمانی ذهنی:

کاردرمانی ذهنی به‌ جهت قوی نمودن (تقویت) و آموزش مفاهیم شناختی، مانند شناخت اشیاء و روابط طبقه‌ بندی شده به هدف شناخت رنگ‌ها و معنای عددها و محیط زندگی فرد می پردازد. قوی نمودن (تقویت) مهارت‌ های اجرایی مغز مثل حافظه‌ هایی شنیداری، بینایی و حافظه کاری، کدگذاری و درک شنیداری و کلامی از مواردی می باشند که در عین کاردرمانی آموزش داده می شوند.

 

مراحل کاردرمانی در منزل چیست؟

 

کمک گرفتن از تجهیزات کمکی در کاردرمانی:

استفاده از تجهیزات کمکی میتواند در روند بهبود فرد مخصوصا در کودکان و اصلاح بد فرمی های آنها بسیار موثر واقع شود. این تجهیزات که شامل اسپیلنت و اورتزهای مختلفی میشود، میتواند میزان اصلاحات بسیاری را برای کودکان و افرادی که نیازمند به اصلاحاتی در اموری چون قاشق در دست گرفتن، بلند نمودن اشیاء، غذا خوردن و … هستند را در پی داشته باشد.

این اصلاحات تا حد بسیار زیادی میتواند کارهای بسیاری زیادی را برای فرد اصلاح کرده و امور بسیاری را برای وی انجام داده و آسان کند.

تجهیزات کمکی در کاردرمانی میتواند اصلاحات رفتاری و حرکتی ظریفی را در فرد به وجود آورده و نتایج شگفت انگیزی را برای افراد ایجاد نماید.

ارزیابی بینایی در کاردرمانی:

متخصص مغز و اعصاب زمانی که فرد بیمار آسیب هایی به بینایی و قدرت دید را داشته باشد، ارزیابی بینایی در کاردرمانی را مناسب درمان میداند. در این روش که برای هماهنگی قدرت چشم ها و دست و همچنین افزایش دامنه دید فرد بیمار کار میشود با انجام تمریناتی در منزل به خوبی قابل اصلاح و درمان است.

در صورتی که فرد بیمار پیگیری های مداوم در درمان را داشته باشد، به سرعت و با تلاش بیشتر میتواند دوره درمانی را در منزل طی کرده و به هماهنگی کاملی بین چشم ها و باقی اعضای بدن خود برسد.

در این فرآیند تلاش مستمر و همچنین استفاده از روش هایی که ممکن است، توسط پزشک توصیه شود و انجام آنها در منزل،می تواند به بهبود فرد بیمار، سرعت بیشتری ببخشد.

آموزش های مهارت های خودیاری در کاردرمانی:

همانطور که از نام آن پیداست، این مرحله از کاردرمانی کمک میکند تا فرد بیمار استقلال بیشتری را داشته باشد. مهارت های خودیاری شامل استفاده از سرویس های بهداشتی و استحمام می باشند.

در این تمرینات به فرد بیمار کمک میشود تا بتواند با حداکثر توان خود از مهارت ها استفاده کرده و مانند باقی انسان ها زندگی کند. در این روش ها، فرد بیمار با استفاده از تکنیک هایی قادر خواهد بود تعویض لباس و از این قبیل امور روزمره خود را به تنهایی انجام دهد و از آنها استفاده کند.

این مرحله برای شکل گیری یک شخصیت مستقل بسیار مهم و حائز اهمیت است. به همین علت لازم است، دوره کاردرمانی در این مرحله به صورت کامل گذرانده شود و فرد تمامی این مراحل را جهت کسب استقلال بیشتر در زندگی فردی و اجتماعی خود، به خوبی پشت سر بگذارد.

گفتار درمانی در منزل:

گفتار درمانی یکی دیگر از متدهای کاردرمانی می باشد که برای افراد و اشخاصی که ناراحتی در تکلم و گفتار خود دارند، تجویز می‌شود.

این تمرینات در جهت آگاهی آوایی برای کودکان یا بزرگسالانی که دچار آسیب‌ های مغزی و عدم گفتگو و اختلالات زبانی شده‌ اند، بسیار مفید می باشند.

علاوه‌ بر این می‌توانند دخالتهای خاصی در جهت تشخیص و فهم قافیه، ترکیب نمودن و بخش‌بندی اصوات داشته باشند.

بسیاری از بخش‌ های گفتار درمانی، در محیط منزل قابل اجرا است و برنامه‌ های آموزشی گفتار درمانی قابل تنظیم در منزل است.

در این روش‌ ها به منظور بهبود تکلم و قدرت حل مسئله، از راهکارهای مداخله مشارکتی در قالب بازی درمانی برای کودکان و همچنین تحریک ساخت واژه توسط فرد، کمک گرفته می شود.

در این روش از تصاویر به جای گفتار استفاده می‌شود که از دیگر روش‌ های گفتار درمانی می باشد.

با استفاده از این روش و تکرار کلمات توسط فردی که به‌ عنوان مربی یا گفتار درمان با کودک یا فرد کار میکند، می‌توان کودکان حتی اوتیسم را تشویق به گفتار و سخنوری کرد.

تکالیف آگاهی واجی که توسط افراد درمانگر مناسب با هر نوع وضعیت کودک یا فرد بزرگ‌سال برنامه‌ ریزی میشود، شامل خواندن داستان‌ های مختلف و همچنین اشعار بسیار ساده‌ ای است که توسط فرد مربی و هجی کردن آن‌ها آغاز می‌گردد.

 

این برنامه‌ ها در محیط منزل و زیر نظر فرد درمانگر اجرا شده و تأثیرات بسیار زیادی را بر قدرت تکلم و گفتگوی فرد خواهند گذاشت.

این آموزش‌ های انجام شده بر پردازش صریح، خواندن کلام و نوشتن فرد می‌توانند تاثیر بگذارند. خواندن سریع لغات از دیگر برنامه‌ های آنان می باشد.

گفتار درمانی در منزل برای بزرگسالان نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، افرادی که دچار اختلالات بلع در آسیب‌ های مغزی شده‌ اند، اختلالات بیانی، درک کلامی و حرکات زبانی از حیطه فعالیت گفتار درمانی در منزل است،

گفتار درمانی در منزل می‌تواند در بیماری‌ هایی نظیر ضربه مغزی و سکته های مغزی که ناشی از تصادفات است و حوادثی که منجر به آسیب‌ هایی به قسمت‌ هایی از مغز شده اند، مرتبط می شود

همچنین برای کسانی که دچار بیماری‌ هایی نظیر پارکینسون، ام‌ اس و تومورهای مغزی هستند که مغز را دچار آسیب‌ هایی بسیار پیش رونده ای کرده است و در گفتار و برنامه‌ ریزی روانی در کلام آن‌ها تاثیر گذاشته است، بسیار مؤثر واقع می‌شوند.

گفتار درمان می‌تواند در زمان‌ های مشخصی که کاملاً بیمار آمادگی کامل را داشته، به منزل مراجعه کرده و طی جلساتی که هماهنگی آن‌ها از قبل صورت می‌گیرد، روند درمانی را از پیش بگیرد.

در این دوره‌ های درمانی، خدماتی از قبیل حرکات دهان و صورت، تقلید حرکات در آیینه، تحریک عضلات صورت با دستگاه‌ ها و تجهیزات مخصوص از قبیل ویبراتور، تمرینات روانی گفتاری، تصویر سازی ذهنی، تمرینات تنفسی و اصلاح و قوی نمودن (تقویت) حرکات زبان، انجام میشود که این تمرینات در‌ صورت پیوسته بودن، بسیار مثمر ثمر و کارآمد واقع خواهند شد.

مراقبت‌ های تسکینی در منزل:

مراقبت‌ های تسکینی در منزل در ابعاد جسمی، روحی روانی و اجتماعی انجام می‌شوند، این مراقبت‌ ها برای بیمارانی است که دچار بیماری‌ های صعب‌ العلاج و کسانی که در روزهای پایانی عمر خود به سر می‌برند قابل انجام است.

بیماران دوست دارند، در روزهای پایانی در کنار خانواده باشند و از این‌ رو احتیاج به مراقبت نیز دارند، مراقبت‌ های تسکینی به همین دلیل وارد این حوزه شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

گاهی اوقات پزشکان متخصص مغز و اعصاب با توجه به وخامت حال بیماران، تجویز می‌کنند که مراقبت تسکینی در منزل باید انجام شود.

این مراقبت‌ ها که برای مراکز سلامت بسیار به صرفه می باشند، می‌توانند از نیروی انسانی و تخت‌ های مراقبت ویژه کاسته و افراد بیمار در شرایط روحی و روانی بهتری روزهای باقی عمر خود را سپری کنند.

از این‌ رو این مراقبت‌ ها حتماً در کنار خانواده انجام شده و از نظر روحی سلامت بیمار در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.
هدف اصلی مراقبت‌ های تسکینی، فراهم آوردن کیفیت بهتری از زندگی برای افراد بیمار می باشد.

بیمار باید قادر باشد تا حد امکان در خانه و شرایطی که خود دوست دارد، زندگی کند و باقی عمرش را بگذراند. در حالی که تمامی اقدامات درمانی وی انجام خواهد شد و آن‌ها را دریافت خواهد کرد.

سازمان جهانی بهداشت، مراقبت‌ های تسکینی را به‌ عنوان یکی از عنصر اصلی تشکیل‌ دهنده نظام سلامت در دنیا معرفی کرده است

و وظیفه نظام سلامت این است که تمامی شرایط مناسب برای دریافت پرستاری و وضعیت بهتر یک بیمار در منزل را برای افراد و خانواده وی فراهم کند تا فرد بیمار و خانواده وی در روزهایی پایانی با زندگی آرام‌ تری روبرو باشند و از این‌ رو با حقیقت مرگی آرام، راحت‌ تر کنار بیایند.

بیمارانی که بر اثر بیماری‌ هایی همچون بیماری‌ های قلبی عروقی، سرطان‌ ها، بیماری‌ های مزمن ریوی، ام‌ اس، پارکینسون، ناهنجاری‌ های مادرزادی و سل، نیاز دارند که مراقبت‌ های تسکینی دریافت کنند، می‌توانند با مراکزی که این نوع خدمات را ارائه می دهند تماس گرفته و با خدمات بیشتری آشنا شده و آن‌ها را دریافت کنند.

پرستاری از بیماران آلزایمری:

آلزایمر به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مغز و اعصاب است که همیشه نیاز به کنترل و راه های پیشگیری دارد.

هنوز درمان قطعی نداشته و از آن دسته بیماری هایی محسوب میشود که پزشک نیاز به ویزیت مجدد دارد و حتی در مواردی نیاز است، شخصی به صورت شبانه روزی از فرد محافظت کرده و او را تحت کنترل بگیرد.

از این رو سازمان بهداشت جهانی، نیاز به پرستار و نظارت پزشک مغز و اعصاب را برای درمان و کنترل بیماری آلزایمر ضروری دانسته است. حضور فرد متخصص مغز و اعصاب و ویزیت فرد بیمار، یکی از خدماتی است که باید چه در منزل و چه در مطب پزشک حتما انجام شود،

زیرا فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است، برای خود و دیگران دچار خطر و آسیب هایی نیز شود. از این رو مصرف دارو باید تحت نظارت انجام شده و گزارشات آن به صورت مستمر به پزشک مغز و اعصاب رسانده شود.

نگهداری از یک فرد آلزایمری بی شک از خود گذشتگی بسیار و صبوری غیر قابل وصفی را می طلبد، سهیم شدن تک تک لحظات زندگی خود با فردی که دچار فراموشی است، فقط و فقط از عهده یک پرستار با تجربه برخواهد آمد.

در این مطلب قصد داریم مراقبت از یک فرد آلزایمری را مطرح کرده و مهم ترین فاکتورهای آن را برای شما بیان کنیم.

اگر برای فرد سالمند یا جوان مبتلا به فراموشی یا آلزایمری خود به دنبال پزشک و مراقبت های لازم آن در منزل هستید، در ادامه این مقاله حتما با ما همراه باشید، زیرا ما قصد داریم از منظری کاملا متفاوت و حقیقی، به موضوع نگاه کرده و آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

در ادامه مطلب لازم است، روش های برقراری ارتباط با فردی که دچار زوال عقل شده و حتی خود را به یاد نمی آورد را معرفی و سپس به توضیح و تعریف هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

چگونه با فردی که دچار آلزایمر است، ارتباط برقرار کنیم؟

ارتباط برقرار کردن با فرد بیمار یکی از سخت ترین فرآیندها در شروع کار است

زیرا اگر شما ارتباطی خوب نداشته باشید، طبیعی است که فرد بیمار با شما احساس راحتی نداشته و برای مراحل دیگر کار، دچار چالش های دیگری نیز خواهید شد.

بدون شک برقراری ارتباط یکی از خسته کننده ترین کارهایی است که افرادی که از اشخاص آلزایمری نگهداری میکنند باید انجام دهند.

برای شروع کار شما باید به واکنش های فرد بیمار دقت کنید. از او سوال هایی کوتاه با لحنی آرام و شمرده بپرسید و برای جواب منتظر بمانید.

به تمامی حرف های او دقت کنید، حتی اگر حرف های او با عقل جور در نمی آمد. سعی کنید برای ارتباطی دو طرفه و موثر صبوری کرده و تمامی راه های ممکن را امتحان کنید. به صورت کامل توجه فرد را به خود جلب کرده و ارتباط چشمی را حفظ کنید.

طرز برخورد مثبت خود را حفظ کرده و سعی کنید همواره روحیه خود را حفظ کنید. گاهی اوقات فرد بیمار در درک سخنان شما دچار مشکل میشود، بنابراین سعی کنید تحت هیچ عنوان وسط حرف های او نپریده و بگذارید به شیوه خود به سوالات شما پاسخ دهد.

برای پرسش و گفت و گو به دنبال واژه های سخت نباشید، سعی کنید از واژه ها و اسم هایی آغاز کنید که فرد بیمار با آنها نقاط احساسی مشترکی دارد. برای یافتن چنین نقاطی از خانواده و کسانی که شناخت بهتری از وی دارند، کمک بگیرید.

افرادی که دچار بیماری آلزایمر هستند، برای یافتن کلمات مناسب با چالش رو به رو میشوند. از این رو افکار غالب خود را بروز میدهند، برای راهنمایی بهتر از پزشک متخصص مغز و اعصاب کمک گرفته و گزارشات را به وی برسانید.

فعالیت هایی برنامه ریزی شده برای افراد آلزایمری:

فعالیت های زمانبندی شده میتواند کمک بسیاری به افراد آلزایمری کند. شاید تصور کنید برنامه ریزی برای شروع این فعالیت ها، طاقت فرسا و یا غیر ممکن باشد، اما در روند کار بسیار موثر واقع خواهد شد.

شما میتوانید برای افراد آلزایمری برنامه ریزی انجام داده و طبق برنامه آنها را به پیاده روی برده و یا با حیوانات خانگی سرگرم کنید.

این کار سبب میشود تا فرد نسبت به برنامه های از پیش تعیین شده، واکنشی مثبت نشان داده و آنها را در خاطر بسپارد.
از این دست برنامه ها، بازی با حیوانات خانگی میتواند نقاط احساسی مناسبی ایجاد کند و فرد بیمار به سرعت واکنش مناسب را نشان خواهد داد.

باید امیدوار باشید تا از طریق به زندگی مجدد این بیماران معنا و مفهومی جدید خواهید بخشید.

استفاده مجدد از این دست برنامه ها در طی روزهای بسیار میتواند فرد بیمار را نسبت به زندگی قبلی خود امیدوارتر کرده و روحیه ای تازه تر را به همراه داشته باشد. در این ایده ها همراه بیماران شوید و همواره باعث دلگرمی آنان باشید، هیچ گاه فرد بیمار را مجبور به کاری که مایل به انجام آن نیست نکنید.

بیمار باید با انجام این امور احساسی بهتر داشته باشدف در نتیجه احساسی منفی جز نتایج قابل قبول در این کار به شما نخواهد رفت. برای نتیجه گیری مثبت باید همه روزه در زمان هایی مشابه مثلا هر روز صبح یا بعد از ظهر سرگرم فعالیت های مد نظر باشید، این کار شاید در ظاهر تاثیری بر نتایج نداشته باشد،

اما در واقع تاثیراتی شگرفی در نتایج حاصله خواهد گذاشت. بهتر است، برای شروع فعالیت ها، همچنین زمان بندی مناسب آنها، از پزشک متخصص مغز و اعصاب مشاوره های لازم را دریافت کرده و سپس وارد عمل شوید.

وعده های غذایی منظم و مناسب برای افراد آلزایمری:

آماده‌ سازی وعده‌ های غذایی برای افراد آلزایمری از دیگر وظایفی است که باید حتماً در زمان هماهنگ شده آماده و به فرد مورد نظر خورانده شود.

این وعده غذایی باید شامل مواد مقوی که علاوه بر تامین نیازهای بدن فرد، به او روحیه‌ ای شاداب را تغذیه کند، باشد. سعی کنید از میزهای غذای شلوغ استفاده نکنید،

زیرا اینکار موجب پریشانی و استرس در فرد خواهد شد، صرفاً از میزهای غذای خلوت استفاده کنید و تا حد امکان آن را ساده در نظر بگیرید. این کار می‌تواند با حذف مواد غیرضروری آغاز گردد.

اینکار باعث میشود تا فرد احساس آرامش کرده و با خیالی راحت به صرف غذا مشغول شود.

در انتخاب ظرف‌ هایی که با آن به فرد بیمار غذا می‌دهید دقت ویژه‌ ای داشته باشید. از لیوان‌ های نشکن برای نوشیدنی‌ ها استفاده کنید.

ممکن است، فرد بیمار غذا را به سرعت ببلعد، از این‌ رو اطمینان حاصل کنید که غذا خیلی داغ نباشد و غذایی ولرم و یا سرد به فرد بیمار بدهید.

جهت جلوگیری از گیج شدن فرد بیمار، تنها یک غذا در هر وعده غذایی به فرد بیمار بدهید. از غذاهایی که خوردن آن‌ها آسان است، شروع کنید.

زمان‌ های معینی را برای صرف غذا در نظر بگیریدف مانند کارهایی برنامه‌ ریزی‌ شده‌ ای که در قسمت قبل توضیح دادیم،

زیرا اینکار باعث میشود تا فرد در زمان‌ هایی خاص منتظر دریافت غذا باشد و در طولانی‌ مدت بر ذهن فرد تاثیر خواهد گذاشت.

راهکارهای بسیاری برای سرو غذا به افرادی که به آلزایمر دچار هستند، وجود دارد، شما بهتر است، از ظرف های با جنس نقره‌ ای که دسته‌ های بلند و طراحی خاصی دارند، استفاده نکنید.

این کار باعث میشود که میز غذا شلوغ به نظر بیاید تا حد امکان از ظروفی ساده استفاده کرده و جهت عدم پریشانی فرد از مواد مغذی و کاملاً ساده استفاده کنید.

کمک به استحمام فرد آلزایمری:

حمام کردن افراد آلزایمری یکی از دشوار ترین و خسته کننده ترین فرایند های نگهداری بیمار است، در این فرآیند ممکن است که بیمار دچار اضطراب و استرس شود. از خود واکنش های هیجانی بروز دهد.

سعی کنید واکنش‌ های فیزیکی و کلامی آن‌ها را به دل نگیرید، استحمام می‌تواند کاملاً عذاب‌ آور باشد، سعی کنید از قبل آن‌ها را آماده کرده و در جریان امور و استحمام بگذارید با خیس کردن لباس‌ها می‌توانید آن‌ها را ترغیب کنید که لباس‌ هایشان را تعویض کنند،

از این‌ رو می‌توانید پیش نیازی برای تاثیر بر ذهن آن‌ها به حمام داشته باشید. وسایلی که ممکن است، باعث سر خوردن آن‌ها در حمام شود را از آن‌ها دور کرده و برای راحتی آن‌ها از صندلی‌ های مخصوص و یا وان استفاده کنید.

سعی کنید فرد را تشویق کنید تا کارهای خود را خودش انجام دهد، اما برای کمک کردن در زمان‌ های ضروری تعلل نکنید، بهتر است، بعد از استحمام فرد را بر روی صندلی نشانده و لباس‌ های تازه وی را به تن او کنید.

در هفته سه یا چهار بار زمان مناسبی است تا او را استحمام کنید و تکرار این زمان‌ ها در دراز مدت می‌تواند در روند بهبودی فرد بیمار بسیار مؤثر واقع شود.

در صورت نیاز، دستگیره و صندلی مناسب در حمام نصب کنید، کلیه اشیاء غیر ضروری را از دسترس فرد بیمار دور کرده و در صورتی مطمئن نیستید، مطمئن باشید که دمای آب خیلی بالا نباشد.

برای استحمام بهتر لازم است که از خود فرد کمک گرفته و از وی سوال کنید تا بتواند شما را راهنمایی کند. در این زمینه می‌توانید واکنش‌ های کلامی و فیزیکی وی را تحت نظر بگیرید و از آن‌ها نتیجه‌ گیری جالبی درباره استحمام کردن و عادات فرد بدست بیاورید.

کمک به مرتب‌سازی کمد لباس بیماران آلزایمری:

همان‌ طور که در بالا ذکر شد، شلوغی در بیماران آلزایمری باعث وحشت و استرس خواهد شد، لذا مرتب کردن کمد و ساده‌ سازی لباس‌ های آن‌ها می‌تواند یک فرآیندی بسیار خشنود و موجب شادابی در این افراد باشد و باعث میشود که این افراد نسبت به خود و زندگی احساس بهتری داشته باشند.

اگر کمد آن‌ها دچار شلوغی باشد، ممکن است که باعث وحشت شده و دچار استرس و اضطراب شود. سعی کنید لباسای قدیمی را دور ریخته و باقی‌ مانده را مرتب کنید. برای پوشش از خود آن‌ها کمک بگیرید و بگویید که مطابق میل آن‌ها عمل کنید.

حتی اگر پوشش آن‌ها با یکدیگر جور نباشد، اگر فرد قادر نیست به تنهایی لباس بپوشد، به وی کمک کنید تا پوشش خود را به تن کند، اما برای این کار اجباری نداشته باشید، سعی کنید مطابق میل خودش عمل کنید.

اینکار باعث میشود که فرد احساس استقلال خود را حفظ کرده و بداند که در زندگی خویش استقلال خودش را خواهد داشت با لباس‌ هایی که خودش به آن‌ها تمایل دارد، آغاز کنید و سپس مسئولیت پوشیدن لباس‌ها را به‌ عهده خودش بیندازید.

مطابق میل خودش لباس خرید کرده و برای او هدیه ببرید. این کار موجب شادی فرد میشود و احساس بسیار خوبی را به فرد بیمار منتقل می کند.

سعی کنید با اینکار احساس شادابی را به وی منتقل کنید و همچنین از لباس‌ هایی که به آن‌ها علاقه دارد، استفاده کنید و در پوشش از آنها کمک بگیرید.

کمک به رعایت نکات بهداشتی:

افرادی که درگیر بیماری آلزایمر هستند، مسلماً درگیر فراموشی حتی کارهایی بهداشتی مانند اصلاح کردن و مسواک زدن هم می باشند.

از این‌ رو باید در این‌ گونه موارد یاریگر آن‌ها باشید، تیغ‌ های معمولی به دلیل خطر بریدگی می‌تواند عامل خطر ساز برای این‌ گونه بیماران باشد.

از تیغ‌ های الکترونیکی استفاده کنید و پس از چندین بار مصرف، آن‌ها را تمیز کرده و حتی می‌توانید بیمار را به آرایشگاه‌ ها یا پیرایشگاه ها ببرید.

این اقدام می‌تواند یک اقدام هیجان‌ انگیز برای بیماران باشد، زیرا در این موقعیت، بیمار علاوه بر تغییر روحیه، نظافت خود را رعایت میکند، سعی کنید برای این امور نیز زمان‌ بندی خاصی را در نظر بگیرید،

زیرا این کار می‌تواند موجب بهبود وضعیت فعلی بیمار شود. مسواک زدن بیمار به صورت منظم می‌تواند عاملی باشد تا سلامت و بهداشت وی ارتقاء پیدا کند.

در زمان‌ های معینی بیمار آلزایمری را به پزشک دندان‌ پزشک برده و در مراجعات بعدی زمان‌ های مشخصی را برای اینکار در نظر بگیرید.

سعی کنید امور بهداشتی خود را نزد بیمار انجام دهید تا وی از شما تقلید کند، این کار می‌تواند یک عامل پیش رونده برای ارتقاء وضعیت سلامت بهداشتی و روانی فرد بیمار باشد.

با این کار فرد بیمار می‌تواند از شما تقلید کرده و تشویق شود که کارهایی خود را به‌ تنهایی انجام دهد.

شاید بیمار توانایی انجام امور بهداشتی خود را نداشته باشد و لازم باشد شما دندان‌ های وی را مسواک بزنید یا بشویید، بهتر است، در این امور با وی همکاری‌ های لازم را داشته باشید.

مراقبت‌ های نهائی در مراحل انتهایی بیماری:

ممکن است با پیشرفت بیماری مراقبت‌ های بیمار بسیار افزایش یافته و چالش برانگیز شود. این کار زمان بیشتری را برای نگهداری می‌طلبد و شما باید حفاظت بیشتری را از بیمار انجام دهید.

در صورتی‌ که بیمار آلزایمری احتیاج به بستری شدن و یا استفاده از ویلچر داشته باشد، باید مراقبت‌ های ویژه‌ ای را در خصوص نگهداری این افراد انجام دهید. جلوگیری از ایجاد زخم بستر بر روی پوست بیمار یکی از این مراقبت ها است.

شما باید پیوسته پوست فرد آلزایمری را چک کرده و هر چند ساعت یک‌ بار مکان وی را تغییر دهید تا پوست آن قادر به نفس کشیدن باشد.

رعایت مسائل امنیتی از دیگر مسائلی است که باید به آن بسیار توجه داشته باشید، در صورتی که نیاز است، درب منزل و یا اتاق را قفل کرده و کابل یا اشیا را از روی زمین جمع کرده و هر گونه عاملی که ممکن است، به فرد آلزایمری آسیب برسد را از وی دور کنید.
این کار می‌تواند درصد امنیت افراد را بالا ببرد. در صورتی‌ که فرد در دفع ادرار یا مدفوع دچار بی‌ اختیاری شده است،

ممکن است که این کار چالش جدیدی را برای شما به‌ همراه داشته باشد، بهتر است که از طبق نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب از سوند های تخلیه ادرار استفاده کنید و یا برای سرویس بهداشتی زمان‌ بندی خاصی را در نظر بگیرید.

از فرش‌ هایی استفاده کنید که امکان لغزندگی بر روی زمین نداشته باشند و یا حتماً کپسول آتش‌ نشانی و یا تشخیص‌ دهنده منو اکسید کربن در منزل نصب کنید.

در صورتی‌ که بیمار قادر نیست غذا را به راحتی ببلعد، از تمیز کردن دهان و دندان‌ های وی به‌ صورت منظم غافل نشوید.
جهت جلوگیری از عفونت و بریدگی‌ های فرد از آنتی‌ بیوتیک‌ ها استفاده کنید. سعی کنید از خود مراقبت کنید، زیرا مراقبت از یک فرد آلزایمری به صورت شبانه‌ روزی انرژی بسیار زیادی را از شما خواهد گرفت.

اگر از دوستان و بستگان کمک بگیرید، بسیار می‌تواند در این چالش شما را یاریگر باشد. حتماً ساعتی در روز را به مراقبه و خلوت با خود اختصاص دهید و از این بابت احساس گناه نکنید.

ارتباطات مردمی را حفظ کنید و اگر با خانواده و یا دوستان و بستگان رفت‌ و آمد داشته باشید، این کار در تغییر روحیه شما و فرد آلزایمری بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

اگر از پرستاران برای محافظت از فرد آلزایمری کمک می‌گیرید، باید بدانید که با پیشرفت بیماری و پرستاران به‌ صورت تمام‌ وقت زمان کافی نخواهند داشت و از این‌ رو باید خودتان مدیریتی برای محافظت از فرد آلزایمری داشته باشید.

وعده‌ های غذایی خود را به درستی مصرف کنید و معاینات پزشکی خود را سر وقت انجام دهید. فعالیت ورزشی می‌تواند روحیه و شادابی شما را افزایش دهد،

گزارشات وضعیت فرد آلزایمری را به‌ صورت ماهانه یا هفتگی به متخصص مغز و اعصاب ارسال کنید و یا در ویزیت منزل، وضعیت وی را به اطلاع پزشک متخصص برسانید و دستورات وی را به‌ صورت کامل انجام دهید.

با شدت گرفتن بیماری فرد، صبوری و گذشت خود را افزایش دهید، این حقیقت را بپذیرید که فردی که هم‌ اکنون روبروی شماست دیگر آن فردی که شما می‌شناختید و دوستش داشتید، نیست و نخواهد بود.

شما فقط می‌توانید با مراقبت روند فراموشی وی را کند کرده و تحت کنترل بگیرید. زوال عقل یا آلزایمر تاکنون درمان قطعی نداشته، پس با روحیه‌ ای مثبت سعی کنید که به فرد محبت کرده و در این جریان زندگی وی را همراهی کنید.

در صورت لزوم از خدمات اورژانس و پزشکی بیست چهار ساعته استفاده کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. تمامی فرایند هایی که می‌تواند به پیشگیری علائم بیشتری از بیماری کمک کند انجام داده و دائماً با متخصص مغز و اعصاب مشورت‌ های لازم را انجام دهید.

در صورت بروز هر گونه علائم ناگهانی یا دور از انتظار حتماً آن‌ها را به پزشک اطلاع دهید و در این‌ باره در این مورد کسب تکلیف کنید.

جمع بندی مطلب

در این مطلب مفصلاً درباره متخصص مغز و اعصاب و ویزیت در منزل با شما صحبت کردیم. متخصصین مغز و اعصاب می‌توانند در منازل خدماتی را ارائه دهند که در این مطلب مفصلاً درباره آن به آن اشاره شد. متخصص مغز و اعصاب به فردی می‌گویند که بعد از چهار سال دوره رزیدنتی مغز و اعصاب می‌تواند عنوان متخصص یا نورولوژیست را به خود اختصاص دهد.

این فرد بعد از تکمیل دوره‌ های تخصصی در رشته مربوطه ،می‌تواند در یکی از زیر رشته‌ های سردرد، بیماری‌ های مرتبط با حرکت و یا ذهن، به تخصص بیشتری پرداخته و به عنوان دکتر مغز و اعصاب شناخته شود.

از بیماری‌ هایی که مربوط به این حوزه کاری میشوند، می‌توانند به سردردهای میگرنی، سردرد های تنشی و کلاستر ها و مشکل های بیشتری از قبیل صرع و تشنج، اختلالات راه رفتن و حفظ تعادل بیماری‌ هایی مانند پارکینسون اشاره کرد که تمامی این بیماری‌ ها توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب ویزیت شده و تحت درمان قرار خواهند گرفت.

در ادامه مطلب به خدماتی که متخصصین مغز و اعصاب در منزل ارائه می دهند اشاره کردیم.

از خدماتی که این متخصصین در منزل ارائه می‌دهند، می‌توان به رسیدگی به بیماران صرعی و تشنجی اشاره کرد که با توجه به وضعیتی که دارند و اطلاعاتی که متخصصین از خانواده و کسانی که شاهد حملات عصبی آنان بوده‌ اند دریافت می‌کنند.

همچنین می‌توانند لیستی از داروهایی که باید مصرف کنند را دریافت نموده، مقدار آن‌ها را تعیین کرده و به آن‌ها ارائه دهند،

همچنین نوشتن آزمایشات فوری، دریافت اطلاعات کلیدی و عواملی که می‌تواند استرس وارد شده به بیمار را نشان دهد می‌تواند جزو اطلاعاتی می باشد که برای پزشک بسیار مهم بوده و بر روند درمانی بیمار بسیار مؤثر واقع می‌شود. خدماتی که این پزشکان برای بیماران تشنجی ارائه می‌دهند از این قبیل خواهد بود.

رسیدگی به بیماران سکته مغزی یکی دیگر از خدماتی است که پزشکان متخصص مغز اعصاب ارائه می‌دهند.

بیمارانی که دچار فلج مغزی و حرکتی می شوند، از این دست خواهند بود و پزشکان با توجه به نوع وخامت بیماری وضعیت بیمار را تحت آزمایش قرار داده و نسخه مورد نظر را به خانواده وی ارائه می‌دهند.

بیمارانی که در معرض بیماری ام‌ اس قرار دارند، نیز از این دسته هستند. کسانی که دچار سردردهای میگرنی یا خوشه‌ ای هستند، افرادی که با اختلالات عصبی و عضلانی درگیر می شوند، می‌توانند از خدمات پزشک متخصص مغز و اعصاب در منزل بهره ببرند.

در ادامه مطلب به ویژگی‌ های یک پزشک متخصص مغز و اعصاب اشاره کردیم. از ویژگی‌ های این پزشک می‌توان به متوجه نیاز بیماران خویش بودند اشاره کرد. پزشک باید بیمار خود را درک کرده و نسبت به آن‌ها دلسوزی ویژه‌ ای داشته باشد.

پزشک باید در وهله اول احساس آرامش و اطمینان بسیار ویژه‌ ای را به بیمار خود منتقل کند، همچنین خانواده فرد که نگران اوضاع بیماری وی هستند را آرام کرده و با اطمینان خاطر به توضیح دستورات و انجام آزمایشات بپردازد. پزشک باید به کار خود مطمئن باشد و با توجه به شرایط فعلی بیمار بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

در ادامه مطلب به مزایای پزشک در منزل پرداختیم. اولین مزیت آن مراقبت‌ های اولیه از بیمار بود که می‌تواند کلیه مراقبت‌ های اولیه از بیماری نظیر کنترل فشارخون، میزان قند خون بیمار، تمامی علائم حیاتی بیمار که می‌تواند بر روند بهبودی آن تاثیر بگذارد را شامل شود.

اگر بیمار دچار زخم بستر است، می‌توان به رسیدگی به زخم بستر آن اشاره کرد. بیمار باید از فضای تنشی و عصبی دور باشد و خانواده وی باید کاملاً مجاب شوند تا شرایط کاملاً ایده‌ آل و مناسب شرایط فعلی فرد را فراهم کنند تا بتوانند روند بهبودی را سرعت ببخشند.

فیزیوتراپی در منزل یکی دیگر از مزایای پزشک در منزل است، گاهی اوقات پزشک متخصص مغز و اعصاب باتوجه به شرایطی که بیمار دارد، تجویز فیزیوتراپی در منزل را میکند که باید ناتوانی‌ های فرد در این دوره درمانی اصلاح شود تا بتواند قدرت حرکتی و ذهنی خود را بازیابد.

در فیزیوتراپی، بیماری‌ هایی نظیر اختلالات عصبی و اسکلتی با استفاده از حرکت‌ های انسانی یا تجهیزات پزشکی اصلاح می شوند.

هدف در این دوره درمانی این است که توان‌ بخشی افراد بالا برده شود و باتوجه به این‌که فرد در چه دوره‌ ای قرار دارد و سطح توان‌ بخشی آن در چه حدودی است، باید به ارتقاء آن کمک کرد. کار درمانی از دیگر خدماتی است که در حیطه مغز اعصاب ارائه می شود.

کاردرمانی در چند نوع کاردرمانی حسی، کاردرمانی درکی حرکتی و کاردرمانی ذهنی انجام می شود، کاردرمانی حسی تلاش میکند که با توجه به محیطی که فرد در آن زندگی میکند با روش‌ هایی که به آن حساسیت‌ زدایی تدریجی می گویند بتواند فرد را با محیط زندگی خود سازگار کند.

از دستگاه هایی هم چون ماساژ بر روی مفاصل، به تحریک نمودن و قوی کردن (تقویت) حس عمقی فرد کمک میکند و بر روی مفاصل آن فعالیت ایجاد کرده و به بهبود آن کمک می کند. کار درمانی درکی حرکتی، تعادل بین مهارت‌ های حرکتی و بینایی فرد را ایجاد می کند.

دریافت ماساژ پا با توپ، از تمرینات شایعی است که در این مرحله انجام می شود. حواس مختلفی مانند تست تعادل و تست بینایی و شنیداری که منجر به ارتقاء وضعیت فعلی بیمار می شود در این دسته قرار می‌گیرند.

کاردرمانی ذهنی بر روی ذهن افراد کمک میکند و برای کسانی که مشکلات ذهنی دارند و می‌توانند در این دوره به قوی نمودن (تقویت) ذهن خود و شناخت اشیا و روابطی متقابل کمک کنند، یاریگر باشد. در این کاردرمانی حافظه‌ های شنیداری و دیداری می‌تواند کدگذاری شود و بسیار مثمر ثمر واقع می‌شود.

کاردرمانی در منزل دارای چندین مرحله است که در بالا به صورت مفصل به آن اشاره کردیم، کاردرمانی می‌تواند با استفاده از تجهیزات کمکی به بهبود فرد کمک کند و می‌تواند باعث اصلاح بعضی از کارها شامل گرفتن قاشق در دست، بلند کردن اشیا و غذا خوردن شود، همچنین ارزیابی بینایی در کاردرمانی می‌تواند به تبادل هماهنگی بین چشم‌ ها و دیگر اعضای بدن کمک کند.

آموزش‌ های مهارت خودیاری در کاردرمانی می‌تواند موجب تعویض لباس و کمک به استقلال فرد در این زمینه شود.

گاهی اوقات گفتاردرمانی نیز یکی دیگر از اموری است که باید در منزل انجام شود و کسانی که با مشکل تکلم روبرو هستند، می‌توانند از گفتار درمانی استفاده کرده و از این طریق با مربی یا افراد گفتار درمان به تمرین بپردازند.

در ادامه مطلب به توضیحاتی برای نگهداری افراد آلزایمری اشاره شد و بیان شد برای نگهداری این افراد چه فاکتورهایی میتواند مهم باشد. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×