آلفا طب

پرستاری از بیمار بستری در منزل شمال تهران

در این مقاله قصد داریم به موضوع پرستاری از بیمار بستری در منزل شمال تهران بپردازیم.

امروزه زندگی افراد به دلیل مشغله های زیادی که دارند، بسیار پیچیده شده است و فرد نمی تواند به تنهایی و بدون کمک به تمامی امور منزل خود برسد.

مجموعه آلفا طب با اخذ مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما در کنار شما باشد.

تمامی پرسنل دارای مدارک و تضامین کافی نزد شرکت می باشند.

*پوشش دهی کلیه مناطق تهران

*نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت

*امکان صدور گواهی برای ارائه به بیمه درمانی شما

تلفن های تماس :

021-22371371
021-26851095

09124885082

حال اگر فرد یکی از اعضای خانواده اش بیمار شود، باید تمام وقت خود را برای پرستاری از بیمار بگذارد و دیگر کارهایش را کنار بگذارد و به بیمار خود رسیدگی کند که قطعا این کار فقط در روزهای ابتدایی امکان پذیر است.

حال موسساتی در این زمینه به یاری افراد آمده اند و خدمات ویژه برای پرستاری از بیمار بستری در منزل را ارائه می دهند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این خدمات آشنا شویم.

چه بیمارانی را در منزل نگهداری می کنند؟
پرستاری از سالمندان بستری در منزل به چه صورت است؟
دلایل استفاده از پرستار برای بیمار بستری در منزل چیست؟
خدمات پرستار در منزل شامل چه مواردی است؟
ارتباط دو طرفه بیمار با پرستار به چه صورت است؟
پرستاری از کودک بیمار در منزل به چه صورت است؟
پرستاری از خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند به چه صورت است؟
وظایف تخصصی پرستار در بیمار بستری شده در منزل چیست؟
وظایف عمومی پرستاری در منزل چیست؟
پرستاری از بیماران عفونی در منزل به چه صورت است؟
پرستاری از بیمار گوش و حلق و بینی به چه صورت است؟

بیماران بستری در منزل

شاید تا به حال برای شما پیش آمده است که وجود یک پرستار در زندگی شما چه نقش مهم و پر رنگی دارد. در حال حاضر تمام مردم دنیا می دانند که مراقبت از بیمار کار بسیار دشواری است و هر فردی نمی تواند در جایگاه پرستار قرار بگیرد.

امروزه به خاطر مشغله ی کاری زیاد افراد و کارمند بودن بانوان در محیط بیرون از منزل این افراد برای نگهداری از فرزندان خود به یک پرستار با تجربه در زمینه ی نگهداری و مراقبت از کودک آنها در منزل کمک می گیرند.

یا در صورت اینکه افراد پدر و مادر سالمند در منزل دارند، برای نگهداری از آنها از یک پرستار سالمند کمک می گیرند، اما پرستاری از سالمند و کودک به مراتب ساده تر از پرستاری از یک بیمار بستری در منزل است.

در زمانهای گذشته مانند امروز نبود و مادران خانواده از افرادی که بیمار می شدند و در منزل باید بستری میشدند پرستاری می کردند و البته در بعضی از مواقع به دلیل اینکه نحوه مراقبت از بیمار را نمی دانستند ممکن بود مشکلات جبران ناپذیری رخ دهد.

به عنوان مثال زمانی که یکی از اعضای خانواده سرما می خورد و یا اینکه بچه ها به آبله مرغان یا سرخک و یا هر مریضی دیگری دچار می شدند مادر از آنها پرستاری و مراقبت می کرد و این روند ادامه دارد تا دوران نقاهت را پشت سر گذاشته و به بهبودی کامل برسند.

زمانی که فرد مریض می شود و در بیمارستان بستری میشود، برای اینکه از محیط پرتردد بیماران و هوای آلوده ی بیمارستان فرد را دور کنیم، با مشورت و اجازه پزشک فرد را به منزل می بریم تا به کمک یک پرستار مورد تایید مراقبت های لازم را در منزل انجام داده و تا فرد بهبودی نسبی خود را به دست آورد.

البته باید در مورد اینکه پرستار تجربه های لازم در مورد تمام بیماری ها را داشته و همچنین دارای مدرک پرستاری و یا اینکه مدرک بهیاری را زیر نظر بهداشت و سلامت گرفته باشد،

اطمینان کافی داشت، دلیل لزوم ارائه این مدارک این است که پرستار بتواند به راحتی با بیمار رابطه برقرار کرده و در روند درمان به سلامتی فرد بیمار کمک کند. زمانی که پرستار برای مراقبت بیمار به منزل مراجعه می کند، باید در زمان معین داروهای فرد بیمار را به طور دقیق و منظم به او بدهد تا فرد بیمار زودتر بهبودی خود را به دست آورد.

پرستار با تجربه باید در طول شبانه روز بتواند با کمک دستگاه فشار، فشار خون بیمار را بررسی کند و از وضعیت فرد بیمار مطلع باشد و در صورت مشاهده فشار بالا و یا پایین از آن به پزشک گزارش دهد.

اگر بیماری که در منزل نگهداری می شود، به تعویض پانسمان احتیاج دارد، پرستار باید بتواند این کار را به طور صحیح و درست انجام دهد تا برای فرد مشکل و یا عفونت پیش نیاید. اگر فرد بیمار به فیزیوتراپی در منزل نیازمند است، پرستار با انجام دادن حرکات ورزشی صحیح و منظم و سبک می تواند سلامتی فرد را تضمین کند.

تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم، مواردی است که به کمک یک پرستار با تجربه و متعهد می توانیم در بهبودی فرد بیمار در منزل کمک کنیم.

در بعضی از بیماریهای خاص برای مراقبت های ویژه باید از پرستاری که از تخصص بیشتری در این زمینه برخوردار است، استفاده کنیم.

پنج مورد از بیماری ها را که به کمک پرستار متخصص می توانیم به بهبودی فرد کمک کرد اشاره می کنیم:

1.    بیمارانی که به هر دلیلی جراحی شده اند و با اجازه پزشک به منزل برای ادامه دوران نقاهت آمده اند،باید از یک پرستار متخصص و با تجربه کمک بگیرند تا در صورتی که نیاز به پانسمان بود بتواند پانسمان را تعویض کند.

همچنین این دسته از بیماران برای اینکه زخم های آنها عفونت نکند باید قرص های آنتی بیوتیک را به طور منظم و دقیق مصرف کنند که این وظیفه پرستار است که این داروها را در ساعت دقیق به بیمار بدهد.

2.    بیماران سرطانی، این بیماران به خاطر بیماری سختی که دارند، از داروهای که برای بدن آنها واکنش های سختی نشان می دهد، استفاده می کنند.

همچنین این بیماران مراحل درمان شیمی درمانی را پشت سر میگذارند، برای مراقبت از این افراد خاص حتما باید از یک پرستار متخصص استفاده شود تا بتواند به این افراد هم از نظر مراقبتی و هم از نظر روحیه به آنها کمک زیادی در بهبودی بکنند.

3.    افرادی که در جنگ تحمیلی شیمیایی شده اند و یا، همچنین افرادی که بر اثر مشکلات ژنتیکی دچار بیماری اعصاب و روان هستند، نیازمند پرستاری های خاص هستند

زیرا این بیماران در شرایط خاصی قرار دارند. نگهداری و مواظبت از آنها خیلی سخت و مشکل است. این بیماران ممکن است، برای یک لحظه اراده خود را از دست بدهند و حوادث ناگواری را پیش آورند. بهتر است، برای مراقبت از این افراد از پرستاران با تجربه و متخصص کمک بگیریم.

4.    بیمارانی که در مراقبت های ویژه سی سی یو و یا آی سی یو بستری بوده اند، برای ادامه بهبودی خود با اجازه پزشک در منزل تحت نظر پرستار متخصص و باتجربه این دوران را پشت سر می گذارند.

افرادی که استرس و اضطراب بیش از حد دارند و به بیماری ام اس دچار می شوند. چون نوع این بیماری طوری است که فرد تسلط بر دست و پا های خود را از دست می دهد و اراده ندارد، برای کمک گرفتن در منزل نیاز به یک پرستار با تجربه دارد تا بتواند تمام روز با او همراه باشد.

در تمام این مواردی که ذکر شد باید یک پرستار بتواند یک ارتباط دوستانه و صمیمی دو طرفه بین خود و بیمار به وجود آورد. این رابطه می تواند به روند بهبودی بیمار کمک بسزایی کند و فرد سلامتی خود را زودتر به دست آورد.

سلامتی روز به روز فرد این اطمینان و آرامش را به خانواده بیمار می دهد که پرستار توانسته است، به خوبی انجام وظیفه کند.بیمارانی که نمی توانند کارهای شخصی خود از قبیل حمام و یا دستشویی رفتن را به تنهایی انجام دهند، باید از یک پرستار کمک بگیرند

البته بعضی از بیماران به دلیل اینکه نمی توانند ادرار خود را کنترل کنند، پرستار می تواند بیمار را پوشک کرده تا فرد بیمار از این وضعیت کمتر دچار آسیب روحی شود، همچنین بیمارانی هستند که به علت زیاد بستری بودن در بستر دچار زخم بستر شده که به کمک پرستار زخم ها به طور منظم ضد عفونی و پانسمان می شوند.

 

پرستاری از سالمند بستری در منزل

یک پرستار با تجربه برای نگهداری و همچنین مراقبت از سالمند که در منزل بستری شده است، می تواند به دو صورت کار کند یا تنها وظایف تیمار کردن بیمار را به عهده داشته باشد، یا اینکه به صورت 24 ساعته در اختیار بیمار باشد.

اگر پرستاری به صورت شبانه روزی باشد، باید بتواند تمام کارهای روزانه ی سالمند را انجام دهد. یعنی هم کارهای شخصی و هم مراقبت های درمانی را از فرد بیمار انجام دهد. فرد سالمند ممکن است، با افزایش سن دچار کم شنوایی و یا اینکه مشکلات حاد دیگر شود.

پرستار سالمند بستری در منزل باید بتواند با شرایط خاصی که بیمار دارد، ارتباط برقرار کند و داروها را به طور منظم و دقیق به فرد بدهد. یکی از موثرترین کارهایی که پرستار با بیمار می تواند انجام دهد، داشتن ارتباط دو طرفه دوستانه و مثبت است، زیرا بیماران سالمند بیش از هر خدماتی نیاز دارند که یک همدم در کنار آنها باشد.

با افزایش سن در افراد سالمند، این افراد دچار بیماری هایی مثل: کم شنوایی، کم بینایی، آلزایمر، بیماری های قلب و عروق و همچنین مشکلات تنفسی می شوند که به یک پرستار با تجربه،صبور نیازمند هستند.

پرستار باید بتواند با کمک حرکات ورزشی سبک به روند بهبودی سالمند که هیچ اراده ای برای حرکت دادن دست و پای خود ندارد، کمک کند.

گاهی سالمندان به دلایلی علاقه به حرکت کردن نشان نمی دهند، حال این وظیفه پرستار است تا انگیزه ی فرد سالمند را بیشتر کند تا سلامتی روحی و روانی بیمار روز به روز روند رو به بهبودی داشته باشد.

ممکن است، فرد سالمند دچار سکته مغزی و یا قلبی شده باشد، بعد از ترخیص از بیمارستان، پرستار از همان ساعت های اولیه که شروع به کار می کند باید وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد و به صورت دقیق تمام مراقبت های لازم برای بیمار را انجام دهد.

فرد سالمندی که سکته مغزی کرده است، باید تمام رفتارها و علائمی که بعد از سکته از خود نشان می دهد، توسط پرستار دقیق بررسی شود تا دوران نقاهت را به سلامتی پشت سر بگذارد.پرستار باید داروهای سالمند را که دچار این عارضه شده است، را به صورت دقیق و سر موقع بدهد.

زمانی که پرستار می خواهد فرد را جا به جا کند باید خیلی مراقب باشد تا فرد دچار مشکل نشود، زیرا اکثر سالمندان مشکلاتی مانند پوکی استخوان نیز دارند.

باید از غذا های مناسب برای فردی که سکته مغزی کرده است، استفاده کنند، چون خوردن غذاهای مقوی و مغذی به روند بهبودی درمان فرد کمک بسزایی می کند.

یک پرستار سالمند باید بداند که سالمندان روحیه بسیار حساسی دارند. این فرد کسی بوده که قبلا تمام کارهای شخصی و یا خانواده خود را به تنهایی انجام می داده، ولی الان قدرت و توانایی انجام کارهای خود را ندارد، به خصوص اگر سالمند دچار سکته مغزی شود، هیچ اراده ای ، در اکثر اندام های خود ندارد.

سکته مغزی عوارض زیادی دارد، مثلا سالمندان ممکن است، فلج شوند و یا اینکه دست و پای خود را تا مدتی نمی توانند حرکت دهند، زمانی که می خواهند با اطرافیان و فرزندان خود صحبت کنند، دچار مشکل می شوند، نمی توانند خیلی راحت غذا بخورند،

ممکن است، حافظه ی خود را به صورت کوتاه مدت از دست بدهند، این افراد نمی توانند در زمان دفع ادرار و مدفوع خود اختیار داشته باشند، یعنی دچار بی اختیاری می شوندو… .تمام این موارد باعث بروز عوامل روحی و روانی در فردی که سکته کرده است، می شود.

با کمک یک پرستار با تجربه و متخصص می توانیم با احساس همدردی کردن و همچنین روحیه دادن به فرد بیمار روند بهبودی را خیلی سریع، تسریع دهیم.

دلایل استفاده از پرستار برای بیمار بستری در منزل

ممکن است، فرد برای بیماری که در منزل بستری شده است، به هر دلیل پرستار بگیرد. در زیر به رایجترین این دلایل اشاره کرده ایم:

وجود پرستار در منزل برای فرد و اعضای خانواده بسیار مفید است. خانواده ها با کمک یک پرستار با تجربه و آموزش دیده می توانند مراحل بیماری را خیلی سریع پشت سر بگذارند.پرستار در منزل می تواند به روند بهبودی فرد و همچنین بالا بردن انگیزه احساس خوبی در فرد به وجود آورد.

برای آرامش و آسایش حال خانواده ها هم مفید است و انجام تزریقات، پانسمان، یا ماساژ دادن مکرر فرد بیمار، هزینه رفت و آمد، هزینه ویزیت، تمام این موارد برای بیمار خیلی سخت است و امکان پذیر نیست و برای خانواده ها هم زمانبر و پرهزینه است.

از این رو یک پرستار متخصص می تواند تمام این کارها را به تنهایی انجام دهد و به بیمار در درمان کمک زیادی بکند، خانواده فرد بیمار با پرداخت حقوق ماهیانه ثابت به پرستار، او را حمایت کرده تا روند بهبودی بیمار سرعت بیشتری بگیرد.

استفاده از پرستار در منزل هم در هزینه ها و هم در وقت صرفه جویی می شود و اگر یکی از اعضای خانواده نتواند در منزل حضور داشته باشد، پرستار می تواند به تنهایی تمام این مراقبت ها را انجام داده و فرد بیمار را تنها نگذارد.

خدمات پرستاری در منزل

خدماتی که پرستار برای مراقبت از بیمار انجام می دهد، عبارتند از:

•    فرد بیمار به خاطر اینکه اراده ی خود را ازدست داده است، نمی تواند به تنهایی غذا بخورد، برای همین است که با کمک یک پرستار می تواند به راحتی وعده های غذایی را میل کند،

همچنین در زمانی که پرستار در منزل برای بیمار بستری شده در منزل دارید، می توانید مطمئن باشید که پرستار با رعایت برنامه ریزی دقیق و منظم به وعده های غذایی روزانه بیمار رسیدگی می کند، همچنین پرستار با توجه به آموزش هایی که دیده است، می تواند تمامی وعده های غذایی را مطابق با رژیم های مربوط به بیماری بیمار تهیه کند.
•    برای اینکه فرد بیمار نمی تواند خود را حرکت دهد و یا جا به جا کند بهتر است، از پرستار کمک بگیرد تا شخص را در وضعیت مناسب روی تخت قرار دهد، هر قدر که بیمار زمان استراحتش بیشتر باشد، بهبودی سریع تری خواهد داشت.

پرستار می داند که با هر بیمار چگونه رفتار کند به عنوان مثال بیماری که به دلیل شکستگی در منزل بستری شده است، باید با احتیاط زیاد جا به جا شود.

•    فرد باید از اینکه پرستار از او مراقبت و مواظبت می کند اطمینان کامل داشته باشد و همچنین باید داروها سر زمان معین توسط پرستار به بیمار تجویز شود. بیماری که در منزل بستری شده است، باید حتما یک پرستار دقیق داشته باشد تا داروهای خود را در زمان ها دقیق مصرف کنند.

•    باید بین فرد بیمار و پرستار رابطه صمیمانه و دوستانه ای برقرار شود تا فرد بتواند خیلی راحت با پرستار خود ارتباط برقرار کرده و در صورت احساس درد و ناراحتی از وی کمک بگیرد. گاهی برخی از بیماران نمی توانند به خوبی با پرستار ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل حال بیمار به جای اینکه بهبود پیدا کند بدتر می شود.

•    پرستار باید بتواند فرد بیمار را از همه لحاظ پشتیبانی کند مثل: استفاده از سرویس بهداشتی، حمام، تعویض پانسمان فرد بیمار و همچنین نظافت تخت بیمار و یا منزل فرد را به طور کامل انجام دهد. تمامی این امور باید به موقع انجام شود، زیرا تاخیر در هر کدام از این موارد باعث میشود مشکلات جدی برای بیمار رخ می دهد.

از گذشته های دور تمامی افراد می دانند که فرد بیمار تیمار می خواهد و برای تیماری از بیمار باید از یک فرد دلسوز و حرفه ای کمک گرفت.

یک بیمار در کنار پزشک با تجربه به یک پرستار با تجربه، متعهد، صبور، خوش اخلاق نیاز دارد. حتی به کمک یک پرستار می توانیم بیماری را که شرایطش را دارد، به پارک ببریم تا با انجام این کار در روحیه فرد تاثیر مثبتی بگذارد. پرستار باید در کنار تمامی خدماتی که ارائه می دهد، به بیمار اعتماد به نفس بدهد تا در زمان بهبودی کامل بتواند زندگی خود را ادامه دهد.

ارتباط دو طرفه پرستار با بیمار

منظور از اینکه می گوییم بین بیمار و پرستار باید یک رابطه ی دو طرفه مثبت باشد، این است که اگر بیمار دچار شرایط خاصی است، باید تمام موارد را از قبل به پرستار خود توضیح دهد، مثلا: عصبی بودن فرد و اینکه اصلا تعادل عصبی در شرایط خاص را ندارد، از چه غذاهای به خصوصی در طول روز استفاده می کند

و همچنین مصرف داروهای که پزشک تجویز کرده را کامل به پرستار خود توضیح داده تا به مشکلی برخورد نکنند.

پرستار که برای مواظبت و مراقبت از بیمار به منزل فرد مراجعه می کند باید وظیفه شناس و متعهد باشد،از تجربه و مهارت های لازم برخوردار باشد، پرستار با نظارت لازم محیط منزل را آرام و امن برای فرد بیمار به وجود آورد.

پرستار زمانی که در طول روز دارو های بیمار، غذا، ورزشهای سبک و استراحت بیمار را کامل انجام داد میتواند بعدازظهر یک زمان معینی را برای صحبت و همدلی کردن با بیمار قرار دهد تا فرد احساس آرامش کند.

یکی دیگر از وظایف پرستار در منزل این است که حداقل دو بار در طول روز فشارخون و نبض فرد بیمار را کنترل کند.

پرستار با یک برنامه روزانه ی مناسب میتواند غذا و داروی بیمار را دقیق و سر زمان معین به وی دهد.پرستار باید تخت بیمار را طوری قراردهد که در برابر نور خورشید قرار داشته باشد، چون ویتامین D موجود در نور خورشید به سلامتی فرد کمک بسزایی می کند.

همچنین به بیمار اجازه ندهد که زمان خود را بیشتر با نگاه کردن به تلویزیون سپری کند چون بیمار به استراحت و خواب برای بهبودی بیشتر احتیاج دارد.

بیماران بستری در منزل ممکن است، از وضعیت خود در این شرایط سخت ناراحت و عصبی شده باشند و این امر در خلق و خوی آنها تاثیر منفی گذاشته و همین امر باعث شده که در صحبت کردن اطرافیان از گفتار خیلی تند برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

برای این امر باید از یک پرستار با تجربه و صبور که بتواند با نرمی و ملایمت با سالمند صحبت کرده و آن را آرام کند کمک بگیریم.

پرستار فرد سالمند و پرستار بیمار باید تمام مراحل کمک های اولیه را پشت سر گذاشته تا در شرایط پیش بینی نشده بتواند خیلی راحت و آسان مواظبت و مراقبت های لازم در مورد بیمار و سالمند را به خوبی انجام دهد.

پرستاری در منزل از کودک

همانطور که میدانید پرستاری از کودک بیمار با بیماران دیگر تا حد زیادی فرق می کند. روحیه کودک بیمار بسیار شکننده است و او در وضعیتی است که نمی تواند درکی از بیماری داشته باشد و می خواهد مانند هر کودک دیگری شادی و بازی کند.

حال برای پرستاری از این کودک باید از پرستاری استفاده شود که با پرستاری کودک بیمار آشنا باشد.

به عنوان مثال پرستاری از یک کودک بیمار شامل کارهای شخصی کودک که شامل دادن صبحانه و ناهار، آموزش دادن و درست کردن کاردستی و یا آموزش های بازی و ریاضی، بردن کودک به سرویس بهداشتی در کنار مراقبت های درمانی و پزشکی است.

حتی گاهی دیده شده انجام دادن کارهای منزل در خانواده هایی که بانوان در بیرون از منزل مشغول به کار هستند، از یک پرستار کودک برای کمک کردن در این امور استفاده می کنند.

چه زمانی نیاز به یک پرستار کودک در منزل داریم؟

پرستاری از کودک تنها مختص کودکانی که بیمار هستند، نمی باشد و گاهی ممکن است، به هر دلیلی خانواده تصمیم بگیرند که از پرستار کودک استفاده کنند، در زیر به این شرایط اشاره کرده ایم:

•    بعضی اوقات که پدر و مادر می خواهند دو نفره به بیرون و یا مسافرت بروند نیاز به یک پرستار برای نگهداری و مراقبت از کودک در منزل را دارند.

•    ممکن است، گاهی شرایط غیر پیش بینی شده برای کودک به وجود بیاید و کسی از خانواده نباشد که کودک را همیاری و مراقبت کند در این صورت نیاز به یک پرستار در منزل می تواند به کودک خیلی کمک کند

البته این شرایط اگر برای بیماری باشد، باید در زمانی که پرستار استخدام می کنید، شرایط را برای پرستار به صورت کامل توضیح دهید.

•    در تمام خانواده زمانی که فرزند دوم می خواهد به دنیا بیاید مادر خانواده مجبور است که چند روزی فرزند اول خود را تنها بگذارد و در بیمارستان بستری شود.

برای اینکه در روحیه ی فرزند اول هم خیلی تاثیر منفی نداشته باشد، از یک پرستار کودک در منزل که بتواند به کودک روحیه و نشاط دهد و او را سرگرم بازی کند کمک می گیرند.پرستار کودک سعی می کند با بازی های متنوع او را خسته کند تا سریعتر بخوابد و کمتر در این شرایط قرار بگیرد.

•    بعضی از خانواده ها دارای فرزندان سه یا چهار قلو هستند که به تنهایی قادر به نگهداری فرزندان و کارهای منزل نیستند برای همین است که همسران با مشورت هم از یک پرستار کودک در منزل کمک می گیرند تا بتوانند به نگهداری و کارهای روزانه خود بیشتر برسند.

•    ممکن است، فقط خانواده بعضی از روزهای هفته را اختصاص به یک پرستار کودک در منزل برای نگهداری و مراقبت از کودک خود در نظر بگیرند.

•    بیشترین زحمت در منزل بر روی دوش مادر خانواده است و این امر خیلی سخت و دشوار است. ممکن است، مادر شب تا صبح برای نگهداری فرزند خود که به هر دلیلی بیدار است و نمی تواند استراحت کند از پرستار کودک در طول روز کمک بگیرد تا بتواند در طول روز این بی خوابی را جبران و استراحت کند.

•    امروزه بیشتر پدران و مادران با هم در بیرون از منزل مشغول به فعالیت هستند و ممکن است، فرزندان خود را در منزل تنها بگذارند.

فرزندانی که سن کمی دارند و نمی توانند کارهای شخصی خود را به تنهایی انجام دهند، خانواده از یک پرستار کودک در منزل برای انجام امور کارهای کودک و منزل برای زمان مشخصی مثلا از هفت صبح تا سه بعدازظهر که خانواده به منزل برمی گردند، کمک می گیرند.

بهتر است، بدانید که یک پرستار با تخصص و متعهد می تواند خود را در نقش یک مادر مهربان، یک کودکیار و همچنین یک معلم فداکار از کودک بیمار مراقبت کند و در کنار آن او را با استفاده از خلاقیت های و هنر هایی که آموزش دیده است، سرگرم کند.

پرستاری در منزل برای خانم های باردار

همانطور که میدانید خانم ها بعد از زایمان یک دوره باید مراقبت های لازم را سپری کنند تا دوره نقاهت آنها تمام شود

به همین دلیل این افراد باید در منزل به عنوان یک بیمار بمانند. حال یک پرستار می تواند به این افراد کمک کنند که این دوران به راحتی سپری شود. حال وظیفه اصلی این پرستارها بسیار متنوع است که شامل موارد زیر می باشد:

بعضی از والدین خیلی حساس و منضبط هستند و دوست دارند، یک فرزند باهوش و با ادب را تربیت کنند. حال این والدین می خواهند از همان روزهای ابتدایی تولد، آموزش های لازم را از پرستارانی که آموزش های لازم را دیده اند استفاده کنند.

یکی از مشکلاتی که اکثر مادران بعد از به دنیا آمدن فرزندشان با آن در گیر هستند، نحوه شیردهی است، پرستار باید بتواند به مادر در شیردهی کمک کند شیردهی اصولی را به مادر آموزش دهد.

اگر خانواده دارای فرزند دیگری است، پرستار باید با آموزش های لازم به والدین و حتی فرزند بزرگتر نحوه برخورد به نوزاد را یاد بدهد، همچنین باید به والدین نحوه برخورد با فرزند بزرگتر را آموزش دهد تا مشکلات جدی در آینده رخ ندهد.

یکی از مهمترین وظیفه های پرستار این است که در دوره نقاهت مادر نوزاد را به حمام ببرد و حتی نحوه حمام کردن نوزاد را به والدین آموزش دهد.

پرستار باید به نوزاد رسیدگی کند و تشک او را تعویض کند، همچنین به دلیل اینکه تعویض لباسهای نوزاد کار نسبتا سختی است، باید به مادر کمک کند.

مادر به دلیل شرایطی که دارد، باید پرستار به خوبی از مادر مراقبت کند و با توجه به زایمانی که داشته است، اگر دارای بخیه است، پانسمان های او را عوض کند و یا اینکه توجه کاملی بر روی تغذیه مادر داشته باشد تا بتواند به نیروی قبل از بارداری خود برگردد.

وظایف پرستاری از بیمار

هر پرستار در زمان پرستاری از بیماری که در منزل بستری شده است، یک سری وظایفی دارد که در زمان عقد قرار داد این وظایف باید به صورت دقیق و مرتب شرح داده شود.

اصلی ترین و مهم ترین وظیفه ای که هر پرستاری دارد، این است که به صورت ویژه از بیمار مراقبت کند داروهای بیمار را به موقع بدهد و به تغذیه او برسد و موارد دیگر از این دست را انجام دهد.

این سری از وظایف نیازمند یک سری آموزش های کلی است که تمامی پرستارها برای آن دوره دیده اند و موظف هستند، در هر شرایطی برای بیمار انجام دهند.

حال پرستاران یکی سری وظایف تخصصی تر دارند که برای هر بیمار با توجه به شرایطی که دارد، متفاوت است. معمولا برای یک سری از بیماری ها این پرستاری ها به صورت ویژه انجام می شود که شامل موارد زیر است:

پرستاری از بیمارانی که به تازگی جراحی کرده اند. این بیماران باید به صورت منظم پانسمان های آنها تمیز شود و همچنین نیاز به یک سری مراقبت های خاصی دارند.

به عنوان مثال یک بیماری که به تازگی جراحی شده است، به راحتی نمی تواند تکان بخورد به همین دلیل پرستار باید با توجه به محلی که جراحی شده است، بیمار را حرکت دهد تا دچار زخم بستر نشود، همچنین اگر فرد نتواند به دستشویی برود باید برای او سوند نیز بگذارد.

پرستاری از بیماران سرطانی نیاز به یک سری آموزش های ویژه دارد. این بیماران از نظر روحی کمی حساس هستند و همچنین باید در زمان های دقیق داروهایشان را مصرف کنند

همچنین بسیاری از این بیماران باید آزمایش های مخصوصی را انجام دهند که پرستار باید با پزشک مربوط هماهنگ باشد و در زمان هایی که پزشک معین کرده است، آزمایشات را انجام دهند.

پرستاری از بیماران اعصاب و روان نیز نیازمند به تخصص خاصی است. شاید در ظاهر این افراد بتوانند کارهای شخصی خود را انجام دهند، اما در بیشتر مواقع این افراد از انجام کارهای شخصی خود ناتوان هستند و باید یک پرستار در کنار آنها باشد.

پرستاری از بیماری هایی مانند ام اس، سی پی، سی وی ای و همچنین بیمارانی که در سی سی یو و آی سی یو هستند، نیز نیازمند یک سری تخصص های خاص است.

به ویژه بیمارانی که در آی سی یو و سی سی یو هستند، برای سلامتی شان نیازمند این هستند که از دستگاه های مخصوص استفاده کنند، به همین دلیل پرستار باید نحوه کار کردن با این دستگاه را نیز آموزش دیده باشد،

همچنین بیمارانی که به تازگی از بخشهای آی سی یو و سی سی یو ترخیص شده اند، نیاز به مراقبت های خاصی هستند که پرستار این مراقب ها را باید با دقت انجام دهد.

وظایف عمومی پرستار در منزل

یکی از مهمترین مواردی که هر پرستار باید دوره آن را به صورت کامل دیده باشد، این است که با هر بیمار با توجه به شرایط سنی و جسمی او برخورد کند، به عنوان مثال یک کودک بیمار با یک سالمند بسیار متفاوت است، همچنین هر پرستاری یک سری وظایف عمومی دارد که باید برای تمامی بیماران انجام شود. در زیر به این وظایف اشاره کرده ایم :

یک پرستار باید به صورت دقیق و منظم شرایط جسمانی بیماری که در منزل بستری شده است، را بررسی کند دقیقا مانند یک پرستار که در بیمارستان به صورت منظم وضعیت بیمار را کنترل میکند، پرستار در منزل نیز باید این موارد را انجام دهد.

وضعیت بیمار شامل وضعیت حیاتی بیمار نیز می شود که عبارتند از علائم حیاتی، سطح هوشیاری، رفلکس ها و مواردی از این دست که نشان دهنده حالت کلی بیمار است. این موارد در بیمارانی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده اند و یا در کما هستند،بسیار حیاتی و مهم است.

یک پرستار باید توانایی انجام آزمایش ها مانند گرفتن نمونه هایی از ادرار، خلط، مدفوع، خون و مواردی دیگر را داشته باشد، همچنین باید بتواند این موارد را به اعضای خانواده نیز آموزش بدهد.

اگر پرستار هرگونه مشکلی را در وضعیت بیمار مشاهده کرد، باید به صورت دقیق آن را برای پزشک شرح دهد. دقت داشته باشید که هر پرستاری وظیفه دارد، به صورت مستمر با پزشک بیمار ارتباط داشته باشد و هیچ اقدامی را بدون دستور پزشک انجام ندهد.

یک سری از وظایف پرستاری وجود دارد که در تدابیر پرستاری به پرستار آموزش داده شده است. حال پرستار وظیفه دارد، تمامی این اقدامات را به صورت دقیق و در زمان مشخص انجام دهد.

یکی از مهم ترین وظایف پرستار این است که توجه ویژه ای به داروهای بیمار داشته باشد و در زمان های مشخص داروهای تزریقی و خوراکی را به بیمار بدهد.

یک پرستار باید شناخت کلی از تمامی بیماری ها داشته باشد و اگر هر کدام از علائم آن را در بیمار مشاهده کرد سریع به پزشک و اعضای خانواده اطلاع دهد.

یک پرستار باید بتواند محیط را برای بیمار امن سازد و تمامی مواردی را که به بیمار کمک می کند که احساس امنیت و آرامش داشته باشد، فراهم سازد.

حتی برای بسیاری از بیماران مانند کودکان و سالمندان باید زمانی را برای سرگرمی در نظر بگیرد. دقت داشته باشید، یکی از وظایف پرستاری از کودک بیمار این است که پرستار راه های متنوعی را برای سرگرمی کودک آموزش دیده باشد.

تمامی پرستارها باید بتوانند در شرایط بحرانی مانند یک فرد خبره عمل کنند تا اگر اتفاقی برای بیمار رخ داد بتوانند تا رسیدن پزشک مراقب بیمار باشند. انجام دادن تمامی کمک های اولیه از مهمترین وظیفه های پرستاری است.

پرستار باید بتواند تمامی آموزش های اولیه را برای سرگرمی و فعالیت های روزمره بیمار به خانواده و خود بیمار نیز آموزش دهید تا در صورت لزوم بیمار بتواند بدون کمک پرستار این اقدامات را انجام دهد.

برخی از بیماران دچار بیماری های حرکتی هستند و وظایف پرستار این است که بتواند به خوبی به بیمار کمک کند که بدون اینکه به قسمت های دیگر بدنش آسیب برسد حرکت کند

البته بسیاری از بیماران توانایی حرکت ندارند و پرستار موظف است که به بیمار کمک کند . لازم به ذکر است، برخی از مواقع بیماران حرکتی توانایی حرکت کردن را ندارند و پرستار باید بیمار را در بهترین موقعیت قرار دهد.

پرستار در صورت لزوم باید از وسایل کمکی که برای مراقبت از بیمار مفید هستند، استفاده کند. بسیاری از خانواده ها نسبت به وسایلی که به عنوان کمکی برای بیماران وجود دارند، آشنا نیستند به همین دلیل این وظیفه پرستار است که این اطلاعات را در اختیار بیمار قرار دهد.

برخی از بیماران نیاز دارند که مراقبت های خاصی از آنها بشود، پرستار در صورتی که قبول میکند از بیمار با این شرایط مراقبت کند، باید بتواند تمامی این مراقبت ها را با کیفیت بالا انجام دهند.

توجه داشته باشید، یک پرستار باید به خاطر بیماری که در منزل بستری شده است، به صورت تمام وقت در کنار بیمار شما باشد و باید بتواند علاوه بر اینکه بهترین برخورد را با بیمار دارد، باید بتواند در زمان های ضروری نیز بهترین اقدامات و پرستاری را انجام دهد.

برخی از بیماران مانند بیمارانی که دچار سکته مغزی، فلج مغزی، صرع و بیماری های از این دست می شوند، نیاز است که برنامه بازتوانی داشته باشند، پرستارها باید بتوانند این اقدامات را برای بیمار انجام دهند.

گاهی برخی از بیمارانی که در منزل بستری شده اند، طی یک سری از موقعیت های خاص نیاز است که به مسافرت و یا بازدید بروند، حال پرستار وظیفه دارد که با آموزش هایی که دیده است، بیمار را با احتیاط فراوان همراهی کند.

پرستاری از بیماران عفونی

بیماران عفونی نیازمند به پرستاری های خاصی هستند که این پرستاری های شامل موارد زیر است:
یک پرستار بیماری های عفونی باید تمامی اصول بهداشتی را برای جلوگیری از انتشار عفونت انجام دهد. دقت داشته باشید، رعایت تمامی اصل های پیشگیری برای سلامتی بیمار، پرستار و اعضای خانواده مهم است.

تمامی اصول بهداشتی و مراقبتی باید به اعضای خانواده آموزش داده شود، زیرا این بیماری به نسبت بیماری های دیگر پرستاری سخت تری دارد و باید هر فردی که با این بیماریها در ارتباط هستند تا حد زیادی با پرستاری از آنها آشنا باشد.

بیماری های عفونی باید به صورت منظم تحت معاینات بالینی قرار بگیرند. برای بررسی وضعیت بیمار پرستار باید اقدامات لازم را انجام دهد.
در صورت موارد اضطراری پرستار باید محیط را ایزوله کند.
پرستار باید بتواند تمامی اقدامات لازم و عمومی را برای بیمار انجام دهد. این خدمات مانند، حمام کردن، ماساژ، سونداژ های مجاری ادرار و مواردی از این دست را انجام دهد.

پرستاری از بیماران گوش و حلق و بینی

بیماران که در ناحیه گوش، بینی و حلق دچار مشکل هستند، باید از پرستاران مخصوص به خود استفاده کنند، زیرا این پرستارها آموزش ها لازم را دیده اند و شامل موارد زیر می شود:

پرستار باید تمامی مراقبت های لازم را به بیمار و خانواده بیمار آموزش دهد.
بیشتر این نوع بیماریها برای بهبودی سریعتر نیاز دارند که به صورت مداوم تا بهبودی کامل ناحیه مورد نظر را شست و شو دهند.

افرادی که دچار بیماری در ناحیه چشم شده اند، شرایط خاصی دارند که یک پرستار باید تمامی این موارد را د در نظر داشته باشد و با توجه به آن بیمار در انجام فعالیت های روزانه اش کمک کند.

پرستاری از بیماران قلبی و ریوی

یکی از بیماری هایی که پرستاری از آنها کمی دشوار است، بیماران قلبی و ریوی است و بیشتر افراد برای این نوع بیماران از پرستار های داخل منزل استفاده می کنند. بهتر است، بدانید با توجه به شرایط خاصی که این بیماران دارند، نمی توانید از هر پرستاری استفاده کنید و باید از پرستارانی که در این زمینه تجربه کافی دارند، استفاده کنید. در زیر به وظایفی که این پرستاران در قبال این بیماران دارند، اشاره کرده ایم:
تمامی بیماران قلبی و ریوی که در منزل بستری شده اند، نیازمند هستند که با دستگاه های اکسیژن کار نکنند حال پرستارانی که در این حوزه فعالیت دارند، باید بتوانند به بیمار در این زمینه کمک کنند.

بیماران قلبی و ریوی مشکلات زیادی دارند و هر لحظه ممکن است که علائم حیاتی آنها تهدید شود، به همین دلیل پرستار موظف است، به صورت منظم این علامتها را که شامل نبض، درجه حرارت،فشار خون و تنفس است، را چک کنند.

این بیماران نیازمند تراکیاستومی هستند، پرستار باید آن را برای بیمار انجام دهد و آموزش های لازم را به خانواده بیمار نیز بدهد.

بیماران تنفسی و قلبی باید یاد بگیرند که به صورت ویژه تمرینات لازم را برای تنفس های آرام انجام دهند.

این بیماران نیاز دارند، از بخورهای مختلف برای روند بهبودی حالشان استفاده کنند، پرستار موظف است، این شرایط را برای بیمار مهیا کنند.
در صورت لزوم اگر شرایط بیمار حاد باشد، باید ساکشن مجاری تنفسی انجام شود.

پرستاری برای بیماری های پوستی

گاهی برخی از بیماری های پوستی به اندازه ای حاد هستند که نیاز است آن بیماران در منزل بستری شوند، حال برای بهتر شدن حال بیمار و برای تسریع بخشیدن به روند بهبودی بیماری، از پرستاران متخصص در این زمینه استفاده کنند.

یک پرستاری که برای بیماری های پوستی به منزل بیمار می رود، وظیفه دارد، به صورت منظم پوست و ناحیه ای که دچار عارضه شده است، را بررسی کند و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی سریعا پزشک را در جریان بگذارد، همچنین بیماری های پوستی معمولا نیازمند پانسمان و ضدعفونی شدن دارند

به همین دلیل پرستار باید بتواند اقدامات لازم را انجام دهد. بهتر است، بدانید این بیمار ها برای اینکه زخم ها و مشکلات پوستی شان عفونت نکند، باید از آنتی بیوتیک استفاده کنند. مصرف آنتی بیوتیک ها در ساعات مشخص از وظایفی است که پرستار باید به بیمار تذکر دهد.

نتیجه گیری

پرستاری از بیمار بستری در منزل شمال تهران از خدمات ویژه ی است که برای رفاه حال افراد ارائه می شود. باید بدانید هر بیمار با توجه به بیماری که دارد، باید از پرستار مخصوص به خود استفاده کند،

همچنین اگر بیمار بستری شده در منزل دارای شرایط خاصی است، به عنوان مثال کودک و یا سالمند است، باید حتما در زمان عقد قرارداد شرایط را برای پرستار توضیح دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×